720 liters Tanganyika

#1 - 15 april 2008 10:51
Nu är det äntligen dags att ta tag i 720literskaret!

Bakgrunden är som så att jag för några år sedan skaffade ett Malawi och blev helt fast. 2005 skaffade jag mig ett tråkigt SA kar som jag 2006 gjorde om till Tanganyika med multisar, prinsessor och N. lelupi[COLOR=Black]. Sensommaren 2007 flyttade jag ihop med min flickvän och beställde ett nytt 720l från pwss. I väntan på det nya karet flyttade jag vid flytten över alla fiskar till mitt 375l som det gick malawi i. Eluttagen i den nya lägenheten var inte utbytta sen 60talet och kontakterna satt rätt dåligt i dem. En morgon upptäckte vi att katterna under natten farit runt och dragit ut kontakten till dosan som akvariet var inkopplad i! Minst 35 fiskar dog av syrebrist. Vid det tillfället fick väl intresset sig en liten knäck, och jag lät det nya akvariet vila då de enda fiskar som överlevde var 4 malar och 3 malawiciklider [:-4]

Men nu ska 720 litarn startas upp!

Jag har under några dagar filat på en frigolitbakgrund till karet. I bakgrunden finns två stycken intag till filtren, i vardera bakre hörn. Det ena består enbart av ett insug och ett litet utrymme bakom bakgrunden där slangarna till ytterfiltren finns. I andra änden finns ett lite större utrymme bakom bakgrunden där ett pumphuvud ([/COLOR]Eheim 1060, 2280l/h)[COLOR=Black] samt en massa filtermatta + biobollar kommer finnas. Ytterfiltren är 2x AM-Top på ca 1000l/h med 13l filtervolym tillsammans.

Bakgrunden gjordes av fyra frigolitstycken med ungefär 6cm djup. När jag karvat klart värmde jag ytan med värmepistol och målade två lager med husfix. Sedan målade vi bakgrunden med vanlig vattenfärg. Jag beställde en 0.5kg sats Epotex klarlack och lackade bakgrunden i fredags (11/4). Just nu går vi bara och väntar här på att lacken ska ha härdat klart så vi kan stoppa i den i karet och fylla upp det.

När jag byggde bakgrunden till mitt Malawikar siliconade jag fast det väldigt noggrant mot bakrutan, så den inte skulle flyta upp. När jag byggde en temporär bakgrund till mitt förra Tanganyikakar struntade jag i att limma fast den, utan kilade fast den mellan glaslisten högst upp på bakrutan och botten/stenarna i akvariet. Fungerade perfekt! Så kommer jag även göra med den här bakgrunden, gör att akvariet känns lite mer flexibelt (tex så kan jag vända på det om framrutan blir repig).

Inredning kommer vara blästersand från biltema och sten som jag hämtat ute i Bråviken, och några tegelrör som ska döljas så gott det bara går med sten. Som underlägg tänkte jag använda en gammal "misslyckad" bakgrund som är ~1cm tjock bestående av frigolit med husfix på. Alltså inget lack! Såvitt jag förstår funkar det bra och höjer även pH och gH en smula?

Innan kraschen hade jag som sagt L. multifasciatus, prinsessor, [/COLOR]N. lelupi[COLOR=Black], några invandrande ancistrus och en gibbiceps. Var nere på Akvarievalvet här i Norrköping häromdagen och blev naturligtvis klistrad vid ett kar med Tropheus. Så just nu lutar det åt en grupp på 20-30 tropheus sp black, tillsammans med ~10st [/COLOR][COLOR=Black]L. multifasciatus[/COLOR][COLOR=Black]. Funderar också på att ha ett gäng [/COLOR]Julidochromis regani, vad tror ni om det? Passar de med Tropheus? Är också rätt osäker på Tropheus, har läst massor om dem men det är ju omöjligt att få för mycket info :) Ni som har Tropheus, några speciella tips? Vad matar ni med? Jag har läst allt om enbart spenat till räkmix, flingor, pellets.. Vattenvärden? Har rätt bra pH ur kranen här i Norrköping (7-8), men hårdheten ligger runt 2 tyska grader, så jag kommer använda mig av bikarbonat.

Ursäkta för en "wall of text" :) Tacksam för kommentarer och tips!

Edit: lade in bilderna här direkt istället.

Bild1: Bakgrunden som den kommer sitta i akvariet.
Bild2: Hörnet och den skyldiga katten!
Bild3: Man kan se skarven mellan två av bitarna här(till vänster), och hörnet igen.
Bild4: Kortsidebiten bakifrån. Här bakom kommer det finnas biobollar och filtermatta. Den lilla "hyllan" är platsen för pumphuvudet. Hålet är följaktligen utblåset :) Vattenintaget sker i de två vertikala långsmala hålen som syns ungefär mitt på. För dem ska det sitta filtermattebitar som lätt kan tas ut och kramas ur ifall de börjar sätta igen.
Bild5: Det lilla vattenintaget bakifrån. Här bakom kommer ytterfiltrena ta in sitt vatten.
Bild6: Ytterfiltrens insug som går ned bakom, och utlopp.
Bild7 och 8: Bakgrunden testas på plats!
Bild9: De båda ytterfiltren fick precis plats i skåpet!
#2 - 15 april 2008 12:08
Halloj Heljis!
Ja, det är väl oundvikligt att jag svarar här, jag har ju ett liknande projekt igång, i ungefär samma storleksklass. Här är den tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834

I mitt kar går det flera par Julidochromis - Transcriptus och Marlieri. Dessa tillsammans med en rejäl koloni Neolamprologus Gracilis och ett stim Cyprichromis Leptosoma, Malasa.
Dessutom har jag ungefär 20 stycken Tropheus Moliro. Blandningen fungerar mycket bra och alla arterna trivs och leker.
Det är som du skriver, lite lurigt med Troffarna och jag har egentligen ingen större erfarenhet av just dessa - men det är väl så att mathållningen, i och med att Troffarna är herbivora, blir lite speciell. Jag ger alltså alla mina fiskar därför en bas av egenkomponerad räkmix, bra flingor, cyclops, mysis och vegertariska tabletter - som Troffarna är galna i. Troffarna betar också väldigt mycket på de alger som bildats på bakgrunden.
Kan man bara ge Troffarna mat så att deras tarmsystem inte "kloggar" igen, samt bra med utrymme att röra sig på, så ser inte jag några problem med den fiskbesättning som du har tänkt dig.

Din bakgrund ser jätteskön ut och det är fränt att den täcker även kortsidorna.
Det skall bli jättekul och intressant att följa ditt projekt!:)
#3 - 15 april 2008 19:35
Tack för ditt svar! Det låter ju bra att dina fiskar fungerar tillsammans, då borde mina också göra det. Snäcklekare kan jag nog inte vara utan igen om jag ska vara ärlig, så charmiga.

Idag har jag skurit till "underlägget" som ska vara i akvariet och låtit det ligga i duschen i några timmar, för att skölja rent husfixen så det inte blir någon slags gh eller pH explosion i karet på grund av den. Just nu håller jag på och provkör ytterfiltrena i en hink för att se att de inte börjat läcka eller haft något annat fuffens för sig sen jag använde dem sist.

Jag är så jäkla sugen på att fylla upp karet, men måste ju ge mig till tåls till på söndag iaf. Blir till att läsa en massa om de tilltänkta fiskarna under tiden.

Edit: Lite nya bilder med!
Bild1: Akvariets första invånare!
Bild2: Underlägget skärs till.
Bild3 och 4: Underlägget testas på plats!
Bild5: Malawitanken som den ser ut nu. Inte mycket att hurra för :) Men den ska göras iordning samtidigt som det andra akvariet, med bland annat maingano och fler röd zerbror.
Bild6: En av de överlevande röd zebrorna.
Bild7: "Underlägget" spolas av, ca 3h i duschen :)
Bild8: Fyllning av ytterfilter.
Bild9: Båda ytterfiltren fungerar bra ser det ut som, inga läckage!
#4 - 15 april 2008 19:39
Kul att se bilder på varje steg!! Kan nog bli riktigt bra :) Lycka till!
#5 - 15 april 2008 19:43
detta blir kul att följa :D
#6 - 15 april 2008 19:52
heljis skrev:

[COLOR=black]Inredning kommer vara blästersand från biltema och sten som jag hämtat ute i Bråviken, och några tegelrör som ska döljas så gott det bara går med sten. Som underlägg tänkte jag använda en gammal "misslyckad" bakgrund som är ~1cm tjock bestående av frigolit med husfix på. Alltså inget lack! Såvitt jag förstår funkar det bra och höjer även pH och gH en smula?[/COLOR]

Jag har biltemas sand till mina multisar och det funkar mycket bra, det är lätt för dom att gräva i!

Sand från havet är alltis det finaste =) mycket snyggare än sprängsten (sen säger även en del att sprängsten inte är bra då det släpper ifrån sig en hel del metaller) Tänk bara på att skrubba bort algerna noga från stenarna.

Tycker inte du ska köra på det underlägget. Vet du inte säkert på vart ph´t kommer att hamna på så tycker jag du ska avstå. Det är med tex husfix (även andra chemikalier) som ph´t kan flippa ur helt.. köp vanlig frigolit och limma fast det..

Det ska bli kul att hänga med här. ska titta på bilderna nu =)

Lycka till
#7 - 15 april 2008 20:11
patriksg skrev:
Jag har biltemas sand till mina multisar och det funkar mycket bra, det är lätt för dom att gräva i!

Tack för ditt svar! Japp, hade det i förra karet med multisarna. Både de och prinsessorna verkade gilla den sanden skarpt!

[quote=patriksg]Tycker inte du ska köra på det underlägget. Vet du inte säkert på vart ph´t kommer att hamna på så tycker jag du ska avstå. Det är med tex husfix (även andra chemikalier) som ph´t kan flippa ur helt.. köp vanlig frigolit och limma fast det.. [/quote]

Ok, bra med tips och åsikter! Anledningen till att jag tänkt använda den jag redan har liggande är inte för att jag är snål, det är dels för att jag har läst att husfix kan höja pH och gh, vilket bara är bra för mig.. Dels bor vi i centrala Norrköping utan bil. Närmsta affär som säljer frigolit ligger så vitt jag vet en bra bit utanför centrum. Men jag ska tänka till på det här, kanske kan få låna någon bil, som du skriver vore det inte bra alls om pHt svängde okontrollerat. Fler tips och erfarenheter uppskattas :)
#8 - 15 april 2008 20:15
heljis skrev:
Tack för ditt svar! Japp, hade det i förra karet med multisarna. Både de och prinsessorna verkade gilla den sanden skarpt!

Ok, bra med tips och åsikter! Anledningen till att jag tänkt använda den jag redan har liggande är inte för att jag är snål, det är dels för att jag har läst att husfix kan höja pH och gh, vilket bara är bra för mig.. Dels bor vi i centrala Norrköping utan bil. Närmsta affär som säljer frigolit ligger så vitt jag vet en bra bit utanför centrum. Men jag ska tänka till på det här, kanske kan få låna någon bil, som du skriver vore det inte bra alls om pHt svängde okontrollerat. Fler tips och erfarenheter uppskattas :)

Vad jag har hört så kan man max få ett ph på ca 8,5 utan massa chemikalier. polaren lackade inte sin bakgrund till sitt 250 malawi och fiskarna fick en ph chock och låg vid ytan och mådde skit. Sen kanske allt husfix löses upp och så vips så ligger du på 7,5 i ph :P Men frigolit kan du ta på bussen, det är inte allt för tungt ;) hehe
#9 - 15 april 2008 20:44
nej men tun frigolit bryts lätt
#10 - 15 april 2008 21:24
Använd markisolering, bryts INTE speciellt lätt..
#11 - 15 april 2008 21:55
Snygg bakgrund skulle kunna hänga på väggen som konst. Hoppas allt går bra för dej.
#12 - 15 april 2008 22:33
Snygg bakgrund skulle kunna hänga på väggen som konst. Hoppas allt går bra för dej.

Tack!

MaxB, har suttit och kollat en massa i din tråd. Otroligt fint kar du har :D Min bakgrund kommer ju inte i närheten av din även om jag vet att du har köpt den :) Men hela karet ser så naturligt ut, och dina fiskar verkar ju trivas som.. fisken i vattnet! Jag blev också väldigt inspirerad av dina Transcriptus och Marlieri, måste höra med Robban om han kan ta hem såna. Ska läsa på lite mer om dem, har du några tips om vad man ska tänka på? Hur stor grupp har du?
#13 - 16 april 2008 10:17
heljis skrev:
Tack!

MaxB, har suttit och kollat en massa i din tråd. Otroligt fint kar du har :D Min bakgrund kommer ju inte i närheten av din även om jag vet att du har köpt den :) Men hela karet ser så naturligt ut, och dina fiskar verkar ju trivas som.. fisken i vattnet! Jag blev också väldigt inspirerad av dina Transcriptus och Marlieri, måste höra med Robban om han kan ta hem såna. Ska läsa på lite mer om dem, har du några tips om vad man ska tänka på? Hur stor grupp har du?

Halloj Martin! Vad kul att du gillar karet!:)
Jag har ju kört Tanganyika rätt länge, men alltid i mindre burkar, från 100 till 300-liter ungefär och ofta har dessa kar varit strikta art-akvarium. Det var därför väldigt intressant att starta upp ett relativt stort kar och ha mindre fiskar i det - istället för att, som jag tror är ganska vanligt, köra stora fiskar. Det blir ju lätt så, stort kar - stora fiskar. Du är ju inne på samma spår som jag och kommer att upptäcka en helt otrolig "sjö"-känsla när fiskbesättningen satt sig lite. Ser man till att ha en stor mängd gömställen, prång och klippskrevor så sköter sig fiskarna själva ganska naturligt. Som du kanske såg i tråden så hade jag även 8 stycken Lamprologus Ocellatus i karet från början, men dessa snäcklekare är verkligen särartade och behöver, trots sin lilla storlek rätt gott om utrymme, mycket snäckor och ganska rejäla sandytor för att komma till sin rätt. Ocellatusarna skapade revir och lekte konstant men blev ganska störda av Troffarna som gärna for precis runt snäckorna och förstörde "lugnet" för yngelsvärmarna - så jag tog beslutet att flytta snäcklekarna till ett annat kar. Här är en tråd om mina Ocellatusar efter flytten: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113755

Hela Julidochromisgruppen - Ornatus, Regani, Dickfeldi, Marlieri och Transcriptus (jag har haft alla varianterna) är ganska lika i beteende och är du van vid Regani så kan du utan vidare köra Transcriptus eller Marlieri istället. Visst finns det skillnader mellan grupperna men rent allmänt är det inget du direkt behöver tänka på om du vill testa en variant som du inte provat förut. Det enda är väl att försöka kolla väldigt noga hur dom ser ut i kroppsform, färg och beteende när man handlar dom. Dom skall gärna ha en jämn, fint spolformad kropp och mättade färger - det är väl tips A1 när man skall köpa Julidochromis - sedan finns det ju lokala varianter ifrån Tanganyikasjön - och dessa kan sklija sig ganska markant åt, så det är bara att gå ut på nätet och googla på de olika varaianterna och hårdstudera bilder.

I mitt kar kristaliserade det ut sig ett mycket dominant Marlieripar så jag fick flytta några av de överblivna som bildade ett eget par i ett mindre kar - det finns många bilder och filmer på dessa i tråden. Transcriptusarna har bildat en (helt ny erfarenhet för mig) väldigt annorlunda familjebild; En hane har tre olika honor i varsina revir - alla honorna leker med honom och ynglar rejält. En hona har dock bildat par med ett hanyngel ur sin egen kull... helt crazy - men det är så det är, och det knasigaste av allt är att det lilla hanynglet är dominant i sin grupp och ger faktiskt sin farsa en god match - men det funkar.
Jag har horder av Julleyngel i karet nu och dessa kommer snart att bilda egna revir och par. Detta är möjligt just därför att jag har så jädra mycket gömställen i karet. Men jag lämnade iväg cirka 40 stycken Marlieriyngel, typ 3-4 cm, till min lokale zoohandlare härom veckan.

Jag har ju försökt att göra en så "naturlig" inredning som det bara är möjligt, men det måste också finnas ett mått av planering och "stone-scape" när man bygger upp det hela. Jag har tänkt i lager, alltså att försöka visualisera gömställen, grottor, prång o.s.v. när man lägger de första grunderna/våningarna i stenformationerna, alltså den stengrund som ligger helt dold under sanden - sedan har jag mer eller mindre faktiskt bara "släppt" i sten. I början försökte jag "bygga" stenen så att den skulle smälta in i bakgrunden (vilket för övrigt är en BTN-Malawi...) men detta har jag skippat nu, mest för fiskarnas trevnad - bättre att de trivs än att karet skall se "vackert" ut och inte fylla någon funktion.

Jaaa, ungefär så har jag tänkt...:)
#14 - 16 april 2008 14:21
MaxB skrev:
mest för fiskarnas trevnad - bättre att de trivs än att karet skall se "vackert" ut och inte fylla någon funktion.

Sant det :) Jag börjar faktiskt oroa mig för om stenen jag har kommer räcka. Men det återstår ju att se.

Japp, mindre fiskar blir det garanterat. Stora akvarier - stora fiskar är ju lätt hänt, speciellt när man ser en Oskar XL eller liknande i akvarieaffären.. Men min uppfattning är att stora fiskar bara står där, mao rätt tråkiga (men jag måste erkänna att jag inte har någon erfarenhet av stora fiskar). Så det blir 20-30 Tropheus (dyrt men det får det vara värt :D), 10-12 multisar och så ett gäng jullar. Kan man ha en så stor grupp som 10 i ett 720l? Det får jag tänka på, ska starta upp med snäcklekarna, 3 ancistrus och en gibbiceps. Nu när jag tänker på det så känns det som gibbin kommer förstöra intrycket i akvariet, men jag vill inte ha den i det lilla 375l och jag vill absolut inte göra mig av med den kämpen. Får övertyga frugan (som förövrigt är väldigt förstående trots slangar, pumpar och tidigare FRIGOLIT överallt!) om ett till 720l. ;)

Förresten MaxB, jag tror du missuppfattade mig och/eller jag uttryckte mig klantigt, men jag har inte haft Jullar förut. I mitt förra Tanganyika hade jag Neolamprologus leleupi, prinsessor och multisar. Så jag har ingen erfarenhet alls av jullar. Är regani kanske bäst att börja med?

Appropå underlägget så kommer jag nog köra på (som jag sett någon annan här på Zoopet göra, kommer tyvärr inte ihåg vem det var men tack för idén!) mindre bitar av frigolit (som blev över från bakgrundsbygget) i ett slags mosaikmönster på botten. Blir bra med om någon fisk skulle få för sig att gräva under något stenröse, extra grottor!
#15 - 16 april 2008 14:39
Du får lätt plats med en grupp på 10 troffar i ett 720 liters kar. Jag har billiga Morliro Moorii ungar till salu.

MVH/Freddan
#16 - 16 april 2008 14:43
Aha, jag fick för mig att du hade haft Regani innan - det blev lite mycket info.[:o]

Kolla igenom Julidochromisgruppen - och välj den eller de typer som du tycker ser "goast" ut - dom är lika "lätta" allihop.

Förresten så kommer mina Moliro-troffar från Bubbel-Freddan, som skrivit i inlägget ovan!:)
#17 - 16 april 2008 15:15
127bubbel skrev:
Du får lätt plats med en grupp på 10 troffar i ett 720 liters kar. Jag har billiga Morliro Moorii ungar till salu.

Japp, hade tänkt mig 20-30 till och med. Var bor du/var finns de? Har du några bilder på dem?

MaxB skrev:
Aha, jag fick för mig att du hade haft Regani innan - det blev lite mycket info.[:o]
Säger du det? Hehe, wall of text som sagt :) Ok, jag tycker alla är fina egentligen. Blir fint om några år när jag förhoppningsvis kan skaffa en lokal :D
#18 - 17 april 2008 15:06
Jag bor i Göteborg och där finns även Troffarna. Bilder hittar du i tråden "Foto och Film" där skall det finnas en tråd som jag skapat och där finns det även bilder på fiskarna.

Har även fullt med ungar utav Regani "Kippili" och Tropheus Dubiosi.

MVH/Freddan
#19 - 17 april 2008 16:29
Fina fiskar!

När det gäller karet har det inte hänt något mer. Imorrn ska jag fixa till underlägget i karet och skölja av bakgrunden från ev. icke härdad lack och annat gojs. Sen gäller det att tvätta sten för hela slanten på söndag!
#20 - 17 april 2008 18:36
heljis skrev:
Fina fiskar!

När det gäller karet har det inte hänt något mer. Imorrn ska jag fixa till underlägget i karet och skölja av bakgrunden från ev. icke härdad lack och annat gojs. Sen gäller det att tvätta sten för hela slanten på söndag!

Går åt mycket mer sten än vad man tror :P Vad blev det för underlag nu då? Kanske står men då har jag missat det =)
#21 - 17 april 2008 19:57
patriksg skrev:
Går åt mycket mer sten än vad man tror :P Vad blev det för underlag nu då? Kanske står men då har jag missat det =)
Det blir "mindre" frigolitbitar, 16mm tjocka tror jag, i ett slags mosaikmönster på botten.
#22 - 18 april 2008 13:05
Så där, nu har jag meckat lite. Till att börja med har jag sågat i min lysramp. Det känns inte så kul, men jag fattar inte riktigt hur de tänkte när de byggde den. Så för att inte behöva koppla ur och isär båda ytterfiltren ifall jag skulle få för mig att lyfta på lysrampen (vilket ju faktiskt händer..) så var jag tvungen att såga i den. Bilderna förklarar mer :)

Sedan har jag även fixat till och limmat fast underlägget mot botten. Det blev som sagt mindre frigolitbitar. Tror det blir bra!

Nu i helgen ska jag iväg för att fira min syster som fyller år. På söndag kväll (tror jag) ska jag börja tvätta sanden, skölja bakgrunden osv.

Bilder ska vi ha med!
Bild1: Så här ser rampen ut i original. Jättebra, gott om plats för slangar och kablar. Men om man vill lyfta av rampen då? [:O] Då är det inte så bra.
Bild2: För att lösa det problemet sågar jag bort ett avsnitt från rampen.
Bild3: Och så här blev det. Jag slipade sedan kanterna där jag sågat och drog en siliconsträng på den sågade ytan så man inte skär sig eller det skulle få för sig att rosta eller så.
Bild4: Här har jag passat in frigolitbitarna. Måste se till så de inte sitter på ett sätt som gör att jag inte får i bakgrunden sen!
Bild5: Sedan satte jag siliconklickar på undersidan och lade tyngder på bitarna. Så nu vet ni vad jag läser för böcker med :)
#23 - 18 april 2008 13:21
Ser ut att gå vägen =)
#24 - 18 april 2008 13:30
Martin! Vi har samma typ av ramp, du och jag - och jag var inne på exakt samma grej med de där hålen - att såga upp dom. Jag skippade det till slut, men har provkrängt undan slangarna genom hålet om behovet av ett ramplyft skulle infinna sig.

Det ser härligt ut för övrigt! Skall bli jättespännande att följa utvecklingen!:)
#25 - 18 april 2008 13:39
Kan bara hålla med, och fiskarna ser ut att få en hel del att läsa:p!
#26 - 20 april 2008 20:38
Nu är jag hemma igen. Så fort jag kom hem började jag med att tömma karet på böcker och annat. Sedan dammsög jag ur det en sista gång. Jag tog sedan in bakgrunden i duschen, sköljde av den noga och skrubbade lite med en svamp vid kanterna på lacken, för att få bort vattenfärg som eventuellt inte var överlackad. Sen satte jag i bakgrunden och började fylla :D

Karet verkar stå rakt, vattenpasset visar att det lutar lite lite, men när jag fyllde vatten var det enligt mina mätningar rakt. Så det är ju bara bra det!

När jag fyllt ungefär 4/5 gick gavelbiten av bakgrunden av och flöt upp till ytan. Just den här delen är gjord av tunnare frigolit än de andra delarna och inte heller fäst mot någon ruta. Inte bra! Jag tog upp och torkade den, och sedan gav jag mig på att limma ihop den. Det blev två (i mitt tycke) rejäla bitar som förstärker skarven. När jag fyller nästa gång ska jag också lägga dit stenar som pressar mot bakgrunden som det var tänkt från början. Men om det inte hade hänt nu, kanske det hade hänt med fullt av sand och fiskar i karet. Dumt iaf, nåt att lära sig till nästa bakgrund.

Efter den händelsen kom jag av mig en smula, tanken var ju att få klart inredningen idag mer eller mindre, men sand och stenar. I alla fall så tvättade jag all sand och hällde i andra änden av karet. Så nu är det iaf klart och jag lär väl få stopp i avloppet pga av all sand som slank ner i brunnen :o

Bilder!
Bild1: Första vattnet någonsin i karet!
Bild2: Ungefär så här långt kom jag innan bakgrunden brakade.
Bild3: Två delar, bam! Inte så konstigt när man tänker på det, bara två smala områden där de (numera) två delarna satt ihop.
Bild4: Sandhögen!
#27 - 20 april 2008 20:45
härligt =) ser fram emot bilder med fisk i =)
#28 - 20 april 2008 20:47
MaxB skrev:
Martin! Vi har samma typ av ramp, du och jag - och jag var inne på exakt samma grej med de där hålen - att såga upp dom. Jag skippade det till slut, men har provkrängt undan slangarna genom hålet om behovet av ett ramplyft skulle infinna sig.
Ok, kul att höra att jag inte är ensam om mina funderingar. Jag funderade också både länge och väl på om jag skulle kunna göra det på något annat sätt, men kom fram till att det var bäst att såga.
Jag kan inte på något sätt kränga genom mina slangar genom hålet, eftersom karet står precis vid en vägg och insugen till filtren består av hårda u-formade eheimrör. Jag har ett 375 liters som också är från Aquael, och där är "hålen" jättebra; en utbuktning bakåt, bakom karet.. Helt perfekt som man vill stoppa in ett urformat rör eller två.

Sågningen verkar ha blivit bra iallafall, och siliconen fäste på metallen! Nu har jag gjort av med en hel silicontub på karet hittills, det inkluderar bakgrund och bottenplatta och dylikt :D
#29 - 22 april 2008 14:11
ser riktigt snyggt ut!

Axel
#30 - 30 april 2008 10:07
Ok, nu har jag varit väldigt dålig på att uppdatera. Men det har ändå hänt lite saker! Förra onsdagen fixade jag och min flickvän iordning akvarierna. Bilderna får tala för sig själva!

Bild1: Jag började med att tappa över "allt" vatten från den fungerande Malawitanken till det nya akvariet, för att få med lite bakterier och annat bra. Det gjorde jag med hjälp av ett pumphuvud. Det var lite lite stökigt i rummet medan jag höll på :)
Bild2: Jag tömde även Malawitanken på sten och annan inredning, den fick en total make over :)
Bild3: När karet var tomt, skyfflade jag all sand mot bakrutan och sen lyfte jag akvariet i framkant medan min flickvän sköt in sådana här bitar under de fyra fötterna längs framrutan. Karet lutade innan, det gör det inte nu :D
Bild4: Ytterfiltren är igång! Inte mycket ytrörelse från dem...
Bild5: ..men när Eheimpumpen väl kom igång så!
Bild6: Baksidan av filterutrymmet. De två filtermattebitarna är var vattnet kommer in bakom bakgrunden, men inte fisken. Tyvärr blev den här delen inte så bra, den vill gärna flyta vilket har gjort att sand kommer in i en glipa under den. Ska bytas ut vid nästa flytt!
Bild7: Filterutrymmet bakom bakgrunden i Malawitanken. Blev grymt bra måste jag säga! Omöjligt för fisk att komma in, bra med filtermassa.
Bild8 & 9: Så här ser Tanganyikatanken ut, inredd och klar. Grumligt vatten + kass kamera, men man får ju en idé iaf.
Bild10: Båda akvarierna up and running, dags för fiskköp! Det blev 6st J. regani till Tanganyikatanken..
Bild11: ..och 8st röd zebra till Malawitanken.
Bild12: De koppades in under 1.5 - 2h och släpptes sedan i! Innan dess testade jag vattenvärdena och tillsatte bikarbonat. Vattnet landade på ungefär pH 8.0 och gh 8.
Bild13: Röd zebrorna i Malawitanken bekantar sig med framrutan.
Bild14: Kass kamera som sagt.. Men här simmar Jullarna i det stora karet!

Nu en vecka efter att jag släppt i fiskarna verkar alla trivas och äter bra. På lördag har jag tänkt utöka besättningen i båda akvarierna, då blir det multisar i Tanganyika och troligen Maingano i Malawi!
#31 - 30 april 2008 10:31
Det ser helskönt ut! Skall bli härligt att liksom få följa utvecklingen, att få se bilder på lekar och yngel. Två jättefina kar!:)
#32 - 5 juli 2008 10:27
Hej!

Blir det fler bilder? Det färdiga resultatet med fiskar som bildat revir osv hade varit jätteroligt att se ;-)

Mikael
#33 - 5 juli 2008 10:49
Ska du förresten inte ha några tjusiga växter också? :D:D:D

Annons