Nu är det äntligen dags att ta tag i 720literskaret!
Bakgrunden är som så att jag för några år sedan skaffade ett Malawi och blev helt fast. 2005 skaffade jag mig ett tråkigt SA kar som jag 2006 gjorde om till Tanganyika med multisar, prinsessor och N. lelupi[COLOR=Black]. Sensommaren 2007 flyttade jag ihop med min flickvän och beställde ett nytt 720l från pwss. I väntan på det nya karet flyttade jag vid flytten över alla fiskar till mitt 375l som det gick malawi i. Eluttagen i den nya lägenheten var inte utbytta sen 60talet och kontakterna satt rätt dåligt i dem. En morgon upptäckte vi att katterna under natten farit runt och dragit ut kontakten till dosan som akvariet var inkopplad i! Minst 35 fiskar dog av syrebrist. Vid det tillfället fick väl intresset sig en liten knäck, och jag lät det nya akvariet vila då de enda fiskar som överlevde var 4 malar och 3 malawiciklider [:-4]
Men nu ska 720 litarn startas upp!
Jag har under några dagar filat på en frigolitbakgrund till karet. I bakgrunden finns två stycken intag till filtren, i vardera bakre hörn. Det ena består enbart av ett insug och ett litet utrymme bakom bakgrunden där slangarna till ytterfiltren finns. I andra änden finns ett lite större utrymme bakom bakgrunden där ett pumphuvud ([/COLOR]Eheim 1060, 2280l/h)[COLOR=Black] samt en massa filtermatta + biobollar kommer finnas. Ytterfiltren är 2x AM-Top på ca 1000l/h med 13l filtervolym tillsammans.
Bakgrunden gjordes av fyra frigolitstycken med ungefär 6cm djup. När jag karvat klart värmde jag ytan med värmepistol och målade två lager med husfix. Sedan målade vi bakgrunden med vanlig vattenfärg. Jag beställde en 0.5kg sats Epotex klarlack och lackade bakgrunden i fredags (11/4). Just nu går vi bara och väntar här på att lacken ska ha härdat klart så vi kan stoppa i den i karet och fylla upp det.
När jag byggde bakgrunden till mitt Malawikar siliconade jag fast det väldigt noggrant mot bakrutan, så den inte skulle flyta upp. När jag byggde en temporär bakgrund till mitt förra Tanganyikakar struntade jag i att limma fast den, utan kilade fast den mellan glaslisten högst upp på bakrutan och botten/stenarna i akvariet. Fungerade perfekt! Så kommer jag även göra med den här bakgrunden, gör att akvariet känns lite mer flexibelt (tex så kan jag vända på det om framrutan blir repig).
Inredning kommer vara blästersand från biltema och sten som jag hämtat ute i Bråviken, och några tegelrör som ska döljas så gott det bara går med sten. Som underlägg tänkte jag använda en gammal "misslyckad" bakgrund som är ~1cm tjock bestående av frigolit med husfix på. Alltså inget lack! Såvitt jag förstår funkar det bra och höjer även pH och gH en smula?
Innan kraschen hade jag som sagt L. multifasciatus, prinsessor, [/COLOR]N. lelupi[COLOR=Black], några invandrande ancistrus och en gibbiceps. Var nere på Akvarievalvet här i Norrköping häromdagen och blev naturligtvis klistrad vid ett kar med Tropheus. Så just nu lutar det åt en grupp på 20-30 tropheus sp black, tillsammans med ~10st [/COLOR][COLOR=Black]L. multifasciatus[/COLOR][COLOR=Black]. Funderar också på att ha ett gäng [/COLOR]Julidochromis regani, vad tror ni om det? Passar de med Tropheus? Är också rätt osäker på Tropheus, har läst massor om dem men det är ju omöjligt att få för mycket info :) Ni som har Tropheus, några speciella tips? Vad matar ni med? Jag har läst allt om enbart spenat till räkmix, flingor, pellets.. Vattenvärden? Har rätt bra pH ur kranen här i Norrköping (7-8), men hårdheten ligger runt 2 tyska grader, så jag kommer använda mig av bikarbonat.
Ursäkta för en "wall of text" :) Tacksam för kommentarer och tips!
Edit: lade in bilderna här direkt istället.
Bild1: Bakgrunden som den kommer sitta i akvariet.
Bild2: Hörnet och den skyldiga katten!
Bild3: Man kan se skarven mellan två av bitarna här(till vänster), och hörnet igen.
Bild4: Kortsidebiten bakifrån. Här bakom kommer det finnas biobollar och filtermatta. Den lilla "hyllan" är platsen för pumphuvudet. Hålet är följaktligen utblåset :) Vattenintaget sker i de två vertikala långsmala hålen som syns ungefär mitt på. För dem ska det sitta filtermattebitar som lätt kan tas ut och kramas ur ifall de börjar sätta igen.
Bild5: Det lilla vattenintaget bakifrån. Här bakom kommer ytterfiltrena ta in sitt vatten.
Bild6: Ytterfiltrens insug som går ned bakom, och utlopp.
Bild7 och 8: Bakgrunden testas på plats!
Bild9: De båda ytterfiltren fick precis plats i skåpet!