720 liter - vad ska man välja för fisk?

#1 - 9 mars 2009 18:22
Har flyttat mitt 720-litersakvarium till jobbet.

Funderar nu lite på vad jag ska ha för fiskar i det.

Det måste ju vara något som är lite intressant även för de som inte håller på själva med akvarium. Tror också att jag vill ha lite större fiskar, men det är inte ett krav.

Undrar om någon har något förslag som kan inspirera mig?
#2 - 9 mars 2009 18:23
Diskus?
#3 - 9 mars 2009 19:27
Skalarer, de är lättskötta och blir riktigt tama, äter ur handen och sånt.
Diskus går fetbort, för mycket skötsel om man ska ha dem på jobbet
#4 - 9 mars 2009 19:53
Hade kört med Malawi Ciklider. Bottenfilter och korall eller kalk sand. Lättskött och snyggt.
#5 - 9 mars 2009 19:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jordätare hade jag valt.[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=184&SOK=1
#6 - 9 mars 2009 21:56
Jag skulle satsa på ett stort stim av Praktbotia som är en väldigt rolig fisk att titta på när dom har stor yta och lever i ett ganska stort stim. Sen några snygga malar med lite storlek...och 2-3 stim rasboror! kanske 30 i varje..varför inte Espei elelr hengeli och drottningrasbora.

Grus som botten med växtnäring i för att få fina växter...(kan vara skönt att glo på när man sitter på jobbet)..

en länk till en lite rolig film om dessa 'Clown loaches'...

ett tips är att söka på youtube efter nån fisk du tycker verkar intressant för att se lite hur den beter sig!
#7 - 10 mars 2009 00:28
Praktbotia kräver rätt mycket skötsel. De har en snabb ämnesomsättning och äter som grisar, och det kräver sina vattenbyten. Dvs. om man vill att de ska bli 30cm tjocka monster som mår bra och är pigga.

Och de är verkligen inte snälla mot växter heller ;)
#8 - 10 mars 2009 10:49
Johanski skrev:
Praktbotia kräver rätt mycket skötsel. De har en snabb ämnesomsättning och äter som grisar, och det kräver sina vattenbyten. Dvs. om man vill att de ska bli 30cm tjocka monster som mår bra och är pigga.

Och de är verkligen inte snälla mot växter heller ;)

Antar att dom är såna i regel, mina 3 är väldigt snälla trots att dom börjar komma upp i storlek, ingen äter växter.

Äter botior och liknande fiskar växter får dom för lite mat enligt min mening.

VB 1 gång i veckan som för alla andra fiskar...ser inget krångel med det. :)
#9 - 10 mars 2009 10:55
Ciklider, Scalarer eller ett fett stim.
Ciklider för att de är så färgglada och aktiva.
Scalarer för att som nån annan sa, de blir lätt så tama och kan äta ut handen, samt att de är väldigt eleganta.
Stim för iaf jag tycker att det är rätt mäktigt med ett stooort stim.
Du kan ju faktiskt kombinera Scalare och stim, då får du både rörelse samt de fina scalarerna.
#10 - 14 mars 2009 07:28
Har funderat lite grann nu.

Akvariet är på plats och är snart redo för sina första invånare...

Det är nog ingen på jobbet som bryr sig om biotopriktighet osv, så jag funderar lite på en mix av:

Någon större mal, ett stim praktbotia, och lite större malawi typ rostratus, venustus och delfinciklider.... Dessa har jag testat ihop tidigare och det har fungerat kanonbra.

Det jag funderar på är om jag ska komplettera med lite mbunas eller om det skulle funka med ett litet gäng Frontosa i den blandningen? Har ingen erfarenhet av Frontosa, och undrar om det skulle bli problem?
#11 - 14 mars 2009 08:20
Jekrona skrev:
Har funderat lite grann nu.

Akvariet är på plats och är snart redo för sina första invånare...

Det är nog ingen på jobbet som bryr sig om biotopriktighet osv, så jag funderar lite på en mix av:

Någon större mal, ett stim praktbotia, och lite större malawi typ rostratus, venustus och delfinciklider.... Dessa har jag testat ihop tidigare och det har fungerat kanonbra.

Det jag funderar på är om jag ska komplettera med lite mbunas eller om det skulle funka med ett litet gäng Frontosa i den blandningen? Har ingen erfarenhet av Frontosa, och undrar om det skulle bli problem?

Frontosor blir riktiga mördare efter ett tag och skulle nog helst vilja ha hela 720L för sig själv.

Alt 1: Jag anser att du bör köra enbart malawi om du skall ha malawi i, kanske någon sydamerikansk sugmal för lite algstädning.

Om du vill ha växter så hade jag satsat på jättevallisneria och javaormbunkar.

Alt 2: Annars hade jag velat sett några par skalare, levande födare (segelfensmollysar blir riktig maffiga i stora kar!) och något stimm med tetror som kan undgå scalarenas munnar, lite corysar och sugmalar och sen växter på det!

Annons