Frontosorna hade jag hoppat över. De kommer med tiden se de andra fiskarna som mat. I naturen äter de en hel del Cyprichromisar, och Paracyprichromisar har samma kroppsform. Troffarna kommer nog också slinka ner med tiden.
Prinsessor av olika sorter tenderar att ta över kar och kolonisera järnet efter ett tag. Så pulchern kan också innebära problem för karet i längden om du inte plockar ut yngel med jämna mellanrum.
Stappersin är en underbar fisk som jag alltid rekommenderar till Tanganyikasetups. Tänk på att sprida ut snäckskalen i karet. De är inte kolonilevare som t.ex. multisar. Skaffa 5-6 stycken och sprid ut skalen över hela karen.
Var det gäller Paracypsarna skulle jag skaffa ett 20-tal till det karet. Troffarna hade jag hoppat över likaså frontosorna.
N. leleupi eller N. cylindricus kanske skulle passa in. De är väldigt lika i beteendet, egentligen bara färgen som skiljer.
En julle skulle jag definitivt satsa på. Det finns många snygga. Enligt min åsikt är J. regani "kipili" och J. marlieri (Burundivarianten) snyggast.
Om du vill kontrollera mängden yngel i karet som överlever är det aldrig fel med en Altolamprologus. Dessutom är det häftiga fiskar med karaktär. Vuxna calvus är extremt snygga, liksom den gula varianten av compressiceps.
Tänk nu på att texten ovan är ett resultat av mina erfarenheter och åsikter i frågan. Det skulle mycket väl kunna fungera annorlunda hemma hos dig. Frontosor är dock stora ciklider som äter fisk. Förr eller senare börjar de visa detta beteende hemma hos dig också (kan ta många år om du köper mindre exemplar). Lycka till med ditt Tanganyikaprojekt hur du än väljer att göra. Du har gjort ett bra val och kommer få många trevliga stunder framför karet.
/Jocke