720 liter mellan- och sydamerika

#1 - 13 december 2012 19:37
Äntligen kom prylarna! Nyköpt 720 liters Ocean akvarium med aluminiumram, aluminiumbänk och heltäckande lysramp i aluminium. Eftersom det helt plötsligt blev vargavinter känns det väldigt bra att ha detta projekt att värma sig med. Självklart blir det bakgrundsbygge i vilket jag ska försöka överträffa mig själv. Håller även på att klura på automatisk doseringsanläggning för pmdd och happy carbo. Vi får se... Så här brakade det loss i eftermiddags när postbilen kom.
[ATTACH=CONFIG]58382[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58383[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58384[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58385[/ATTACH]
#2 - 13 december 2012 19:54
Grymt! Jag går precis i dina fotspår just nu, bygger dock bänken själv. Planerar också central- eller sydamerika. Ska bli kul att följa!
#3 - 13 december 2012 19:55
vilket trevligt projekt hoppas på mycket uppdateringar och bilder :D
#4 - 13 december 2012 20:12
tommy_g skrev:
Grymt! Jag går precis i dina fotspår just nu, bygger dock bänken själv. Planerar också central- eller sydamerika. Ska bli kul att följa!

Härligt! Har varit på gång med detta kar så länge och äntligen blev det av. Ska du också karva egen bakgrund? Hur ska du bygga bänken?
#5 - 14 december 2012 08:03
Här är projekttråden. Gjorde en ritning för bänken och påbörjar bygget i mellandagarna.

Jag har gjort en del frigolitbakgrunder för nästan 20 år sen (huh vad gammal man låter...), med lite grottsystem o grejer, gjorde även en frigolitbakgrund till ett terrarium för några år sedan. Visst är det skoj att göra bakgrunder, men just för akvarium tycker jag att det blir problematiskt. Frigolit har en jäkla flytkraft och det är besvärligt att hitta bra lack som inte glänser för mycket. Jag investerar min tid i bänkbygget och kör Back to Nature istället, tycker det är mycket naturtrognare och bättre filterlösningar bakom bakgrunden än ytterfilter.
#6 - 14 december 2012 08:49
tommy_g skrev:
Jag investerar min tid i bänkbygget och kör Back to Nature istället, tycker det är mycket naturtrognare och bättre filterlösningar bakom bakgrunden än ytterfilter.

Undrar varför..... ;)
#7 - 14 december 2012 12:19
stefanr72 skrev:
Undrar varför..... ;)

Haha....

men ja då har vi väl snart 3 liknande projekt. Kan ju bli kul och nyttigt att byta erfarenheter med varandra :)
#8 - 16 december 2012 17:21
tommy_g skrev:
Här är projekttråden. Gjorde en ritning för bänken och påbörjar bygget i mellandagarna.

Jag har gjort en del frigolitbakgrunder för nästan 20 år sen (huh vad gammal man låter...), med lite grottsystem o grejer, gjorde även en frigolitbakgrund till ett terrarium för några år sedan. Visst är det skoj att göra bakgrunder, men just för akvarium tycker jag att det blir problematiskt. Frigolit har en jäkla flytkraft och det är besvärligt att hitta bra lack som inte glänser för mycket. Jag investerar min tid i bänkbygget och kör Back to Nature istället, tycker det är mycket naturtrognare och bättre filterlösningar bakom bakgrunden än ytterfilter.

Ja de har snygga bakgrunder men de för ett 200 cm långt kar tar så mycket bottenyta i anspråk. För min del är halva nöjet att bygga upp bakgrunden. Tycker två-komponents vattenbaserad epoxi från Nordsjö inte blir blank väl i vatten. Håller på för fullt och skissar mellan snöskottning ;)
#9 - 16 december 2012 21:11
[COLOR=#333333]Undrar varför..... [/COLOR][;)]

Ja undrar varför Stefan? :)

[COLOR=#333333]Ja de har snygga bakgrunder men de för ett 200 cm långt kar tar så mycket bottenyta i anspråk. För min del är halva nöjet att bygga upp bakgrunden. Tycker två-komponents vattenbaserad epoxi från Nordsjö inte blir blank väl i vatten. Håller på för fullt och skissar mellan snöskottning [/COLOR][;)]

Ok, ska bli kul att följa. Funderingar på innevånare än?
#10 - 17 december 2012 15:15
tommy_g skrev:
Ok, ska bli kul att följa. Funderingar på innevånare än?

Jag har P. Managuense, A. Rivulatus, C. saxatilis och Kanske komplettera med C. Festae eller någon snygg C. Octofasciatum. Har du bestämt dig för vilka typer som ska ner i din balja?
#11 - 18 december 2012 11:59
Funderar väldigt mycket på jordätare just nu, men samtidigt inspirerar en kille mig - som heter Lee Nuttall - att börja med Central-amerikaner. Lee är expert på området, han driver en nättidning ideellt för att uppmuntra folk till att hålla dessa fiskar, och hans exemplar är makalösa. Lee använder ungefär samma metod för att göda upp diskus till monsterstorlek fast med andra ciklider. Tidningen heter The Central Scene och har kommit ut i 4 nummer (kan ses här), sista numret har bl.a. en intressant artikel om Jack Dempsey.
#12 - 18 december 2012 13:07
tommy_g skrev:
Funderar väldigt mycket på jordätare just nu, men samtidigt inspirerar en kille mig - som heter Lee Nuttall - att börja med Central-amerikaner. Lee är expert på området, han driver en nättidning ideellt för uppmuntra folk till att hålla dessa fiskar, och hans exemplar är makalösa. Lee använder ungefär samma metod för att göda upp diskus till monsterstorlek fast med andra ciklider. Tidningen heter The Central Scene och har kommit ut i 4 nummer (kan ses här), sista numret har bl.a. en intressant artikel om Jack Dempsey.

Vrålfin tidning, fantastiska bilder och härliga artiklar. Tack för länken Tommy!:)
#13 - 18 december 2012 13:19
[COLOR=#333333]Vrålfin tidning, fantastiska bilder och härliga artiklar. Tack för länken Tommy![/COLOR][:)]

Vassego, han är inte bara sjukt grym på att hålla ciklider, utan riktigt duktig på aquascaping också. Tror det skulle kunna intressera dig Mats. ;) Han kom etta nu i AGA:s Aquascaping contest 2012 med sitt biotopakvarium, länk här. Finns även en artikel om honom på BTNs hemsida.
#14 - 18 december 2012 13:28
tommy_g skrev:
Vassego, han är inte bara sjukt grym på att hålla ciklider, utan riktigt duktig på aquascaping också. Tror det skulle kunna intressera dig Mats. ;) Han kom etta nu i AGA:s Aquascaping contest 2012 med sitt biotopakvarium, länk här. Finns även en artikel om honom på BTNs hemsida.

Jodu! Har precis suttit och läst nr. 4. Fantastiska bilder (och mycket fin artikel) på JD - man blir ju svårt sugen igen...
Artikeln om trä och rötter var ju hur bra som helst - och vilka inredningar sedan! Mycket intressant!
:)
#15 - 18 december 2012 19:36
tommy_g skrev:
Funderar väldigt mycket på jordätare just nu, men samtidigt inspirerar en kille mig - som heter Lee Nuttall - att börja med Central-amerikaner. Lee är expert på området, han driver en nättidning ideellt för uppmuntra folk till att hålla dessa fiskar, och hans exemplar är makalösa. Lee använder ungefär samma metod för att göda upp diskus till monsterstorlek fast med andra ciklider. Tidningen heter The Central Scene och har kommit ut i 4 nummer (kan ses här), sista numret har bl.a. en intressant artikel om Jack Dempsey.

Wow vilken bra länk. Ursnygg tidning han gör. Mycket inspirerande. Kan bara hålla med. Jag har i och för sig alltid gillar central- och sydamerikanska ciklider. Snygga färger och intressanta beteenden enligt min mening. Tycker de har fallit bort en del från akvariescenen på sistone.
#16 - 18 december 2012 19:45
Autodosering

Har inhandlat biltemas universal vindrutespolare för att prova ut den som potentiell auto-doserare av pmdd och happy carbo. Den fungerade klockrent! Behållaren tar 1 liter, kostar 99 spänn och är lätt att skruva fast på lämplig skena eller annan plats. Provade med en hemgjord strypning med backventil (cykelventil) och det var som sagt inga problem. Kommer ha fyra av dessa, 12 V batterieliminator och styrning för rätt dosering. Ska botanisera på Kjell & Co eller Elfa.

[ATTACH=CONFIG]58474[/ATTACH]
#17 - 26 december 2012 20:56
[ATTACH=CONFIG]58585[/ATTACH]
Första utkast till bakgrund. Kommer raspa i frigolit samt gjuta av stenar med hjälp av silikon http://kinn.com/product.html/rtv-silikon-181?category_id=28 och http://kinn.com/product.html/tixotropmedel-for-rtv-181?category_id=28 när jag ger mig på trädstammar och grövre rötter. Vissa rötter kommer jag dock köpa i färdigt plastutförande och mura in i bakgrunden. Har kollat på några och de håller väldigt hög detaljrikedom och naturtrogenhet. Andra kommer jag ta från naturen och lacka fast. Finns ju ett och annat träd som ligger med rötterna uppe nu när snön har tyngt till ordentligt. Planen är att bakgrunden ska bjuda på tre revir. Vad tror ni gott folk? Något annat jag ska ta med eller ta bort? Skissen ser lite murrig och och trollskog ut, men så ska inte verkligheten bli ;)
#18 - 27 december 2012 21:45
Jäklar, seriöst projekt. :) Gjuter du i betong?
#19 - 30 december 2012 19:09
tommy_g skrev:
Jäklar, seriöst projekt. :) Gjuter du i betong?

Känner pressen nu när jag unnat mig pojkdrömskaret ;) Nä, men allvarligt så tycker jag halva nöjet är att planera, drömma och bygga upp karet. Har länge funderat på att gjuta av saker och nu för tiden finns ju bra prylar till rimliga pengar. Gjuter av i silikon sedan första lagret i formen betong. Förstärka med lite polyester och fylla med polyuretanskum. Måla lite utanpå med vattenfärg och sedan lacka med epolan V. Fast jag lurar även på att gjuta med förgad polyester och sedan måla och lacka. Vi får se. Ska testa, labba och slabba lite först.
Vem vet, det kanske slutar med en BTN-bakgrund.... ;)
#20 - 13 januari 2013 20:26
Har kopplat om rampen som har 4 x 80 W T5 lysrör så att det kan lysa två och två oberoende av varandra. Kommer bli perfekt för morgon -och kvällsbelysning. Hoppas på att få ett sämre belysningsklimat för alger och cyano, men ändå kunna njuta av karet belyst. Ska prova med att ha 6 timmar full belysning samt 2 + 2 timmar gryning och skymning. Ville slippa att klabba med flera ramper. Har nu en heltäckande och ren ramp i alu. Var är barmarken? Vill ut och gjuta av...
#21 - 10 maj 2013 18:04
Äntligen börjar det hända lite saker igen. Tråkiga snön är borta. Vissa plockar vårblommor andra släpar hem stenbumlingar...
Plockade fram kittet med avgjutningssilikon och kladdade på utvalda stenar. Avgjutningen ska senare förhoppningsvis fyllas med polyuretanskum. Lär vara samma princip som för Back to Nature bakgrunder. Efter det följer sedvanlig målning av avgjutningen och skyddslack. Håll tummarna. Det går åt hyggligt med silikon.
[ATTACH=CONFIG]61709[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61710[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]61711[/ATTACH]
#22 - 14 maj 2013 18:15
Avgjutning i silikon och skal av glasfiber samt original-sten. Snart blir det gjutning.
Ser riktigt detaljrikt ut i avgjutningen måste jag säga.
[ATTACH=CONFIG]61865[/ATTACH]
#23 - 16 maj 2013 18:51
[ATTACH=CONFIG]61908[/ATTACH]
Första avgjutningen klar. Blev positivt överraskad över detaljrikedomen. Återstår att sätta färg på kalaset och skyddslacka. Tror att jag väntar med det tills avgjutna stenen är monterad i bakgrunden. Vill ha en heltäckande och enhetlig skyddslackning.
#24 - 11 juni 2013 19:45
[ATTACH=CONFIG]62350[/ATTACH]
Karvar på med bakgrunden. Känner att jag behärskar tekniken att gjuta av stenar och är färdig med den som ska vara grunden i högra hörnet. Roten som ska vara i det vänstra blir en handjagad sak. Grundformen är klar och kommer kläs med cementspackel. När den torkat något kommer jag börja göra ådringar mm så realistiskt som jag bara kan. Provade på en klick och det blev fånigt bra. Fortsättning följer...
#25 - 14 juni 2013 18:14
[ATTACH=CONFIG]62386[/ATTACH]Lager med betongspackel satt och petig pensling för rätt struktur. Vatten, pensla, vatten , pensla. Till slut så... Ska färgläggas och ingå som modul i totala bakgrunden
#26 - 23 juni 2013 18:55
Hunnit med lite mer pyssel. Har valt att köra med akrylfärg som blir vattenfast när den torkat. Två moduler klara till bakgrunden. Kommer gjuta av ett par stenar till. Ska prova ett mer ekonomisk sätt. Dock fortfarande i silikon. Var dyrt som tusan att köpa tvåkomponents. Ska prova med vanlig från biltema eller classe...

[ATTACH=CONFIG]62489[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62490[/ATTACH]
#27 - 23 juni 2013 19:29
Jag följer din tråd - blir spännande, att följa fortsättningen:).

//Inger
#28 - 24 juni 2013 08:14
Kul att du tycker det. Har själv riktigt lajbans med att planera, testa och skapa :)
#29 - 27 juni 2013 20:29
Har syltat och saftat fram fler stenar. Använder akrylfärg som är vattenfast. Har upptäckt att den mörknar betydligt när den torkat. Så det blir ljusa blandningar. Ett bra tips är att grundstryka en bottenfärg och sedan dutta på en brytning ovanpå med en tvättsvamp. Efter det gnuggar jag bort och "smutsar" till det hela med en lätt fuktat frotté.
[ATTACH=CONFIG]62540[/ATTACH]
#30 - 5 juli 2013 16:27
[ATTACH=CONFIG]62739[/ATTACH]
En första utprovning i karet. Kommer bli en heltäckande bakgrund där mina hemslaktade stenar och rot kommer ingå. Ek-pinnarna har torkat till sig sedan i höstas och kommer få hänga ner och ligga lite huller om buller. Riktigt trivsamt faktiskt att sitta på altanen och skulptera inredning efter träning och bad så här års. Kommer dock ett nytt kök i vägen innan jag kan avsluta bakgrundsbygget. Mitt lekrum är barrikaderat av IKEA-lådor. Inte bra, inte bra alls ;)
#31 - 25 juli 2013 19:03
Din autodoserare låter intressant fungera iden och i så fall hur ??
#32 - 26 juli 2013 20:27

Grymt! Varför gjuter du inte av träroten också när du ändå håller på?

Sent from my iPhone using Tapatalk
#33 - 27 juli 2013 06:14

Snyggt! Avgjutningssilikon sa du? Vilken sort och vart har du köpt den?

Vad fyllde du formen med sedan?
Såg ruggigt bra ut!
#34 - 27 juli 2013 15:53
tommy_g skrev:
Grymt! Varför gjuter du inte av träroten också när du ändå håller på?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tackar! Jag hittade ingen rot som passade min plan så jag karvade fram en själv i cellplast. Hängde en del i skogen för att spana in hur bark kan se ut.
#35 - 27 juli 2013 16:17
Snyggt! Avgjutningssilikon sa du? Vilken sort och vart har du köpt den?

Vad fyllde du formen med sedan?

Såg ruggigt bra ut!

Tackar! Jag använder RTV-silikon som finns att beställa på nätet. Tog även en tunn släppningsvätska som jag sprayade med dusch-flaska på sten. Penslade sedan den sprayade stenen med blandad silikon. Två lager fick det bli med lätt härdning mellan lagren. När det var helt stelt efter någon dag strök jag silikonet med bilvax som släppningsmedel. Därefter varvade jag med glasfiberväv och polyester. Denna laminering tjänar som styv form till avgjutningshinnan i silikon. Den stela glasfibern och slikonet drog jag sedan av från de aktuella föremålen. Drattade därefter i betongspackel, penslade ut det i några millimeter tjockt lager. Efter stelning sprutade jag i polyuretan-skum (bygg-skum) = hålighet i stenen fylld. Skar sedan bort det som jäst över med såg. Klart. Låter värre och krångligare än det är. Man får bara ha med tålamodet och vara försiktig när man tar av silikonhinnan och glasfiberformen från föremålet och tänka på s.k. negativa vinklar. Ett alternativ är att lägga stenen i en hink eller passande låda av något slag och sedan ösa i några liter silikon. Man slipper då glasfibrer men då kostar det å andra sidan tusingar att gjuta av en futtig sten. Mitt nästa drag är därför att ta billig silikon på tub och förtunna den (silikonolja). Mitt material köpte jag på Kinn.com. Dock löjligt dyrt. Men det är ju en hobby så... :)
#36 - 27 juli 2013 18:59
kimpo skrev:
Din autodoserare låter intressant fungera iden och i så fall hur ??

Den fungerar. Provade med en Siemens PLC (Styr- och reglerdator för cirka 1500 sek) från jobbet och det var inga problem att pulsa fram rätt mängd vätska. Kommer dock inte använda detta som det ser ut nu då jag kommit över cyanao-gröna-slem-helvetet genom att gå tillbaka till rötterna så att säga. Mer mängd fisk i karet, minska ner på vattenbytena och utfordra så alla fiskar blir mätta och glada. Har nu varit utan terrorn i över tre månader. Sögs med ett tag i hysterin kring pmdd, svältfodra fiskarna samt bytta vatten hysteriskt i tid och otid. Så gjorde man inte förr och då viste knappt någon vad cyanobakterier var... Dock var belysningen skralare på 80-talet. Så jag trodde först det skulle vara den kanske största faktorn. Man ska nämligen aldrig utesluta parametrar förrän de provats som aktiva respektive inaktiva. Och som mitt facit ser ut nu är överdrivet starkt ljus menligt, dock inte antal sunda tända timmar (10 +/-2 timmar cirka). Byter hälften av vattnet en gång i månaden nu. Har 160 W ljus till en bottenyta på 150x50cm och höjd på 50 cm (Yta samt höjd är nog mer relevant att uppge till ljus än antal liter). Kan dock se nyttan med min lösning för saltvatten till en rimlig peng.
#37 - 27 juli 2013 19:11
Vad gör man en regnig sommarkväll? Jo...
[ATTACH=CONFIG]62958[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62959[/ATTACH]

Var jag bland annat hämtat inspiration från
[ATTACH=CONFIG]62960[/ATTACH]
#38 - 28 juli 2013 09:58
[ATTACH=CONFIG]62963[/ATTACH]
När jag såg bakgrunden på fotot insåg jag att gyllene snittet inte var inräknat. Justerat ser det bättre ut. Det blir inte automatiskt bra för att man har bra moduler...
#39 - 30 juli 2013 16:17
[ATTACH=CONFIG]62992[/ATTACH]
Skapandets ångest pågår för fullt. Man vet ju att när det väl är limmat och cementerat är det permanent. Väljer därför att inte dra dit mer moduler på själva bakgrunden. Kommer lämna utrymme för konventionell inredning som stenar och lösa rötter. Målet är att botten ska smälta ihop med bakgrunden och knytas ihop med stenar.
#40 - 31 juli 2013 19:19
[ATTACH=CONFIG]63021[/ATTACH]
Då var spacklet (krigsmålningen) på som militären säger :)
Blir som vanligt en mardröm att försöka hitta rätt ton på skarven mellan skivorna när jag installerat bakgrunden i karet. Använde färgpigment i betongblandningen. Men jag har en reservplan. Man gör en lite bredare och kladdar ut lite här och där omkring skarven och på hela bakgrunden så smälter det in. Kommer även ha sand i täcklacken.
#41 - 1 augusti 2013 12:53
[ATTACH=CONFIG]63050[/ATTACH]
En veckas härdning innan lack. Kommer kännas som år...
#42 - 3 augusti 2013 20:44
Har bättrat på lite missar med betongspacklet och sitter fortfarande och väntar... Men samtidigt är det just detta som är en stor del av tjusningen med denna hobby. Planerandet, införskaffandet, samlandet, spanandet, spånandet, testandet, byggandet, diskuteradet och denna förhatligt underbara väntan på växter som ska ta sig, grumlet som ska lägga sig, eller firrarna som ska vänjas in, växa till sig och gå ihop med andra invånare. Eller som jag nu. Väntan på betong som ska brinna...
[ATTACH=CONFIG]63080[/ATTACH]
#43 - 8 augusti 2013 20:12
I och ur och i och ur... Har provat ut bakgrunden för femtioelfte gången. Vilket resulterade att vinkelslipen åkte fram och 4 mm kapades från ena kortsidan. Nu mer slinker delarna på plats i baljan utan skohorn och våld. Några slutliga touch ups och sista lagret betongspackel innan lackning i nästa vecka. Väldans suspekt utseende i akvarierummet nu för de som tittar in. Något svept under en presenning och använda kirurghandskar...
[ATTACH=CONFIG]63204[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63205[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63206[/ATTACH]
#44 - 8 augusti 2013 21:11
Du gör ett otroligt jobb!

Jag följer tråden slaviskt, så jag måste ju säga någonting ;)
#45 - 9 augusti 2013 10:47
Dopply skrev:
Du gör ett otroligt jobb!

Jag följer tråden slaviskt, så jag måste ju säga någonting ;)

Tackar det ödmjukaste! Har sjukt roligt själv med att leka, kladda och vara kreativ. Det är väntan på saker som ska torka som är tråkigast. Just nu till nästa vecka på att lacken (epotex) ska dyka upp samt att betongen ska brinna klart. MEN, som Irwing säger. Så ska skarven mellan bakgrundsdelarna sättas igen med betong = 1 + 1 vecka med betong och lack innan jag kan starta upp... Aj, mitt tålamod :p
#46 - 12 augusti 2013 19:25
Då väntar lite presentutdelning för mig om något dygn. Brände iväg en beställning på doppvärmare och en Fluval FX6 här om dagen. Kommer ha denna i hörnet av karet bakom avgjutna stenen samt filtermatta och pumphuvud i andra bakom roten. Kommer köra med väldigt grov filtermatta. Tidigare erfarenheter med innerfilter och finmaskigare filtermatta är att det sätter igen på någon dag. Funderar på blå eller svart. Någon som har erfarenhet av hur ofta man behöver skölja ur dem?
#47 - 13 augusti 2013 18:48
[ATTACH=CONFIG]63297[/ATTACH]
Vilken pjäs! Hoppas den levererar vad de lovar. Kommer även limma skyddsmatta invändigt i botten på karet.
#48 - 13 augusti 2013 18:58
Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

Alltid roligt när man får efterlängtade paket på posten.

Ska bli roligt att få se allt när det är färdigt. Jag tror bakgrunden kommer att göra sig riktigt bra i akvariet :)
#49 - 13 augusti 2013 19:06
Jesper du har så rätt. Som små födelsedagar varje gång. Och så är det saker man vill ha och inga mjuka paket med strumpor och slipsar ;)
Undrar när Epotex ska vakna till? Dom skulle ha semesterstängt t.o.m. v.32. Så nu borde de vara tillbaka. Utan lacken kan jag inte jobba vidare. Är förmodligen sak samma som Epolan V, men priset är inte så ruggigt olika så jag tänkte prova.
#50 - 13 augusti 2013 19:19

Ja man blir som ett litet barn när man har köpt nåt dyrt och efterlängtat på nätet. Väntar på att få åka till posten för att hämta ett stort paket som man åker hem och öppnar andaktsfullt.
Märkligt egentligen för man vet ju redan vad det är, och man har betalat det själv haha
#51 - 13 augusti 2013 19:22
Jag vet, helt efterblivet ;) Men det låtsas vi inte om. Man ska ta alla tillfällen till glädje. Även paket till sig själv som man blir uppspelt över.
#52 - 13 augusti 2013 19:27

Det har du helt rätt i :)
#53 - 15 augusti 2013 19:01
[ATTACH=CONFIG]63347[/ATTACH]
Lacken dök upp med posten i dag. Det heter att den ska vara totalt fri från gifter för vattenlevande organismer när den härdat. Vi får tro på det. Kanske som syra- och basblandning. Det bli neutralt när härdare och lack reagerat?
[ATTACH=CONFIG]63349[/ATTACH]
Och vem tror ni kan hålla sig från att genast kasta sig över lackningen? Inte jag i alla fall. Är komplett utrustad med nödvändiga verktyg sedan avgjutningsäventyret med silikon, så det var bara att hoppa igång för en gångs skull utan massa åka och köpa först.
[ATTACH=CONFIG]63350[/ATTACH]
Planen är att lacka i två set så att säga. Först alla svåråtkomliga ytor samt rot och stenar. Ner med bakgrunden i karet. Limma fast. Cementera igen skarven och tunn strykning över hela bakgrunden för att få ett homogent utseende. Låta det härda och sedan slutlacka all synlig betong.
[ATTACH=CONFIG]63351[/ATTACH]
Men vilka planer håller till 100% ? Testlackade lite ut bredvid de målade detaljerna och gillar inte den flammighet jag ser uppstå i betongen. Får bli att ta beslut på vad resultatet blir efter en över natten härdning. Ser det fortfarande lika illa ut är plan B att måla all betong och sedan dra på lacken. Men plan A var att slippa den övningen. Kommer i och för sig strö lite sand och jord i slutlagret, men jag vågar inte ta risken att det löser uppgiften. Vill inte vika ner mig nu med nästan bra när jag kommit så här långt.
#54 - 15 augusti 2013 19:06
Följer med spänning fortsättningen:).

//Inger
#55 - 16 augusti 2013 06:25
Såg i morse att tonen på betongen under lacken jämnat ut sig lite. Kommer stryka resten i dag samt andra lagret på dolda ytor samt rot och sten. I morgon kommer jag lägga det andra lagret samt strö sand i. Känns som det kommer bli det bästa resultatet.

En iaktagelse av skillnad mellan Epotex och Epolan V är att den förstnämnda lacken är totalt klart och genomskinligt även ohärdat. Så är inte fallet med Epolan V. Den är mer mjölkvit och ser man inte upp vid lackning så kan man få vitaktig och grumlig yta om man får på för tjockt. Ser ut som trälim ungefär. Epotex har man inga sådana fällor med.
#56 - 16 augusti 2013 19:37
[ATTACH=CONFIG]63435[/ATTACH]
Strykning 2 med lack över rot, stenar och utrymme bakom samt strykning 1 över betongen. Sparade en skaplig olackad remsa vid sidorna om skarven för att kunna få ihop det så osynligt som möjligt i karet. Får se vad jag tycker om flammigheten i morgon. Har lagt två provlager med sandlådesand samt Rådasand bakom roten i ett lager med lack som test. Beslut om vad som väljs tas i morgon. Man måste ju lacka i sammanhängande svep. Får det härda mer än ett dygn innan nästa lager finns det risk för delaminering. Mycket med det här nu känner jag ;) NÖRD!!!!!
#57 - 16 augusti 2013 19:43

Det blir ju riktigt snyggt.

Och jag tror inte att du är den enda nörden på detta forum.
Vi är många :p
#58 - 16 augusti 2013 20:02
Det blir ju riktigt snyggt.

Och jag tror inte att du är den enda nörden på detta forum.

Vi är många :p

Tackar! Säger du det, säger du det? ;)
Saknar dock en lokal akvarieförening här i Gävle. Har lite halvromantiska minnen från akvarieförenandet på Gotland under 80-talet med bulle, kaffe, saft samt diabildsvisning från SARF med ljud från kassettbandspelare.
#59 - 17 augusti 2013 08:08

Jag förstår dig. Jag är med i en akvarieförening nu, men jag bor så långt bort så jag har bara lyckats va med på ett möte. Men det var riktigt trevligt och jag måste försöka gå på fler :)
Jag gick med förra året men har faktiskt aldrig varit med i någon akvarieförening innan. Men det ångrar jag nu.
#60 - 18 augusti 2013 17:57
[ATTACH=CONFIG]63502[/ATTACH]
Det blev plan C i stället. Sandlådegrus i sista lagret lack. Känns naturtroget faktiskt. Har silikonat dit bakrunden i karet på de ställen jag kommer åt. Blir de svåråtkomliga i morgon. Samt fyllnad av skarven med betong. Snart så gott folk har jag ett nytt kar att starta.
#61 - 18 augusti 2013 18:40

Ja jag tycker det ser naturtroget ut :)
Roten som är på bilden, är den "riktig" eller konstgjord?
#62 - 20 augusti 2013 10:02
Ja jag tycker det ser naturtroget ut :)

Roten som är på bilden, är den "riktig" eller konstgjord?

Roten är konstgjord. Delat från en stor rackare som jag sågat itu till passande bitar.
#63 - 20 augusti 2013 10:10
[ATTACH=CONFIG]63576[/ATTACH]
En stump 5 mm pvc-slang som jag mjukade upp med tändare i ena änden och trädde på pipen till slikontuben gjorde at jag kunde komma åt. Testade först med 1 meter slang, men erfor ganska så snart att friktion i slangen gör att det tar tvärnit efter cirka 40 cm.
[ATTACH=CONFIG]63577[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63578[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63579[/ATTACH]
Hade underlättat att ha hjälp till hands. En som pumpar med sprutan och en som styr slangen för dispensering av silikonet. Men som Rambo sa "Kan själv".
[ATTACH=CONFIG]63580[/ATTACH]
Strök dit första lacklagret över skarven samt bättrade på med lack och sant på några ställen som jag var missnöjd med.
Snart så. Sista strykningen och sandning av den osynliga skarven i kväll. Nästa tisdag ska det fyllas. Så en veckas väntan kanske inte är så dumt. Då har jag tid på mig att sylta och safta med övrig inredning.
#64 - 20 augusti 2013 12:41
Så himla häftigt! Blir sjukt imponerad av folk som "kan själv" :D Jag blev stolt över att lyckas åstadkomma en mossvägg som bakgrund till ca. 30 liter, men det här är ju i en helt annan liga :p Gör du resten av akvariet med samma gedigenhet kommer du ha en kanonpjäs så småningom! Följs med stort intresse :)
#65 - 20 augusti 2013 19:28
Så himla häftigt! Blir sjukt imponerad av folk som "kan själv" :D Jag blev stolt över att lyckas åstadkomma en mossvägg som bakgrund till ca. 30 liter, men det här är ju i en helt annan liga :p Gör du resten av akvariet med samma gedigenhet kommer du ha en kanonpjäs så småningom! Följs med stort intresse :)

Nu blir jag blyg av de fina orden [:o]
Målet med mitt kar är bland annat att ha en bit tropik, sol och ljus som hjälper en igenom de där mörkaste månaderna på året. Sedan är det svårt skoj att planera, fixa, bygga och skapa. Därför vill jag inte dundra på med en totalkomplett inredning i frigolit och avgjutningar. Blir liksom inget kvar för förändringar och förnyelse i karet då. Sedan har vi det här med besättningen. Att få tag i de firrar man önskar, få dem att trivas och blomma ut. Ha karet i balans och slippa slåss med det blågröna slemmet (cyano) utan få lägga krutet på det tidigare nämnda.

För övrigt ser jag att du har riktigt läckra och lummiga kar. Sådant bänkpressar man inte fram ;)
#66 - 20 augusti 2013 19:33
Då var lacken struken och sista sanden på-daskad. Silikon har skrapats bort från glasytor och stagen blev nitade på plats. Kom även i stundens hetta på hur man får dit sand på en vertikal yta utan att kasta över 10 kg. Man tar silikon på fingret om det är silikon man ska täcka. Doppar det i sanden och sedan på den limmade fogen. Samma visa med lack. Ett hett tips är vinylhandskar på...
[ATTACH=CONFIG]63607[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63608[/ATTACH]
#67 - 20 augusti 2013 20:20

Jag säger det igen. SNYGGT :D
#68 - 20 augusti 2013 20:36
Triumph skrev:
Nu blir jag blyg av de fina orden [:o]

Målet med mitt kar är bland annat att ha en bit tropik, sol och ljus som hjälper en igenom de där mörkaste månaderna på året. Sedan är det svårt skoj att planera, fixa, bygga och skapa. Därför vill jag inte dundra på med en totalkomplett inredning i frigolit och avgjutningar. Blir liksom inget kvar för förändringar och förnyelse i karet då. Sedan har vi det här med besättningen. Att få tag i de firrar man önskar, få dem att trivas och blomma ut. Ha karet i balans och slippa slåss med det blågröna slemmet (cyano) utan få lägga krutet på det tidigare nämnda.

För övrigt ser jag att du har riktigt läckra och lummiga kar. Sådant bänkpressar man inte fram ;)

Jag får tacka! [:o] Just det där med akvarium som energikälla på vintern, och det roliga i att planera, fundera och sätta planen i verket känner jag väl igen :D Det verkar ju vara redigt granna fiskar du funderar på också, så du har nog nåt bra att titta på under vintern (och resten av året) :)
#69 - 22 augusti 2013 16:49
Då nördar vi vidare. Kapade till gummimatta (cellgummi av epdm antar jag) efter kontur och kurvor på bakgrunden. När jag var färdig lät jag mattan ligga och markerade sedan med filtpenna på bottenglaset var kanterna på cellgummit gick. Vill limma så nära som möjligt för att slippa smuts som kryper in och gottar till sig samt irriterande uppfläkningar. La en sammanhängande sträng runt markeringen på bottenglaset samt rutnät med silikonsträngar över mattans yta så att säga. Man får titta lite extra på bilden och förbi speglingen så ser man det grova rutnätet. Hoppas det hjälper mot att bubbla upp samt fungera som vattentäta skott vid revor. Vill även nämna att silikonsträngen efter yttekonturen lades så pass långt in att den inte sammanfogas med akvarielimningen så att säga. Om jag behöver rycka bort mattan så slipper jag tårta till det genom att skära och karva bort gammalt silikon och då kanske bitar av akvarielimningen.
[ATTACH=CONFIG]63643[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63644[/ATTACH]

Och med det gjort... Trodde ni för en sekund ens att jag kunde hålla tassarna i styr från att sylta och safta med pinnar och sten? :p Då jag tidigare här blivit anklagad för att bryta mot allemansrätter genom att skövla levande träd utan att ens fråga om så var fallet (Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda), känner jag tråkigt nog behovet att poängtera att jag inte nu heller skövlat. Man kan få tag i mycket fina pinnar och rötter vid avverkning i diken, väggrenar och vattensjuka områden. De är i full gas här med det varje höst och vår :D. Det ska dit en hel del mer sten och pinnar. Mer av det senare. Kommer förmodligen möblera om femtioelva gånger till innan det sitter. Och som jag sa innan känns det faktiskt bra att inte låst inredningen för hårt med fasta installationer i bakgrunden. Jag hoppas på att den tvärt om lämnar utrymme för många nycker och pillande med inredning. Den innehåller ju både sten, jord och rötter som går att knytta an till så att säga med fler lösa inredningsdetaljer
[ATTACH=CONFIG]63646[/ATTACH]
#70 - 26 augusti 2013 21:00
[ATTACH=CONFIG]63734[/ATTACH]
Vis av erfarenhet åker en invallning upp igen. Klaffar allt blir det fyllning av karet om ett par dagar. Måste bara ut och jaga mer sten.
#71 - 26 augusti 2013 21:30

Låter bra :)
#72 - 28 augusti 2013 19:38
[ATTACH=CONFIG]63774[/ATTACH]
Fick tid över i dag till att sylta och safta med pinnar och sten. Så här får det bli i grunden med kommande kompletteringar. Vill sig saker i morgon kommer vatten och växter i.
#73 - 28 augusti 2013 20:18
Detta blir intressant att se hur det blir med Vatten och växter :).
#74 - 29 augusti 2013 18:01
[ATTACH=CONFIG]63789[/ATTACH]
Klart! Vad ska jag göra nu då...? ;)
Beställde fler firrar under förmiddagen. Blev C. Festae, P. Managuensis, G. Brasiliensis och C. Saxatilis. Håll tummarna nu gott folk för att: A) Det är rätt firrar som kommer (Fått fel 3 ggr på Festae hittills och B) Att firrarna inte är inavlade banjospelare (Även det har hänt 3ggr). Har ett mindre uppgödningskar till dom nya polarna, men jag tror de kan fixa stora baljan. Guldsömmen är rätt fredlig faktiskt...
#75 - 29 augusti 2013 18:04
Triumph skrev:

Beställde fler firrar under förmiddagen. Blev C. Festae, P. Managuensis, G. Brasiliensis och C. Saxatilis. Håll tummarna nu gott folk för att: A) Det är rätt firrar som kommer (Fått fel 3 ggr på Festae hittills och B) Att firrarna inte är inavlade banjospelare (Även det har hänt 3ggr). Har ett mindre uppgödningskar till dom nya polarna, men jag tror de kan fixa stora baljan. Guldsömmen är rätt fredlig faktiskt...

Jahapp, det var det, det... Haha!:D - jag känner igen det så väl!
Det ser helskönt ut!:)
#76 - 29 augusti 2013 21:14

Fantatiskt kar, var stolt!
#77 - 30 augusti 2013 07:32

Fantatiskt kar, var stolt!

Instämmer :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#78 - 30 augusti 2013 07:58
Riktigt fint blev det! :) Jag gillar filuren som kikar ut från hålan under roten också. Verkar ha gjort sig hemmastadd :D
#79 - 30 augusti 2013 15:47
Det blev så jäkla bra :). Du har gjort ett skitbra jobb med bakgrunden :).
#80 - 30 augusti 2013 16:03
Triumph skrev:

Snyggt ! :)
#81 - 30 augusti 2013 18:26
Tack för alla uppmuntrande kommentarer! Är velig om vad jag egentligen tycker om bakgrunden nu när den är klar? De stora stenarna i mitten samt att färgen blivit ljusare i vattnet är mina funderingar. Lurigt det där sistnämnda. När färgen torkat blev den flera nyanser mörkare samt några till med klarlack på för att sedan i vattnet bli ordentligt mycket ljusare...? Så både skuggningar i grått på roten samt de stora stenarna blev i min smak för ljusa. Får se vad jag tycker när växterna tagit sig och inredning satt sig. Är lite som hos frissan med ett nystartat kar. Klippningen ser inte bra ut förrän om en vecka eller två ;)

Funderade länge på en Back to nature, men de tar alldeles för mycket bottenyta i anspråk. Deras slim-lines är i mitt tycke mer som en tapet inne i karet och föll bort på det. Deras Amazonas på 200 x 60 är grymt snygg, men som sagt tar för mycket bottenterritorium. Vi får se som sagt om det mognar åt rätt håll med den hemslaktade bakgrunden. Annars blir det en ny projektrubrik och en ny frigolit, betong och lack episod :p
#82 - 30 augusti 2013 19:06
Jahapp, det var det, det... Haha!:D - jag känner igen det så väl!

Det ser helskönt ut!:)

Ja, du verkar också vara en "projektmänniska"? Men det är som det sägs. Resan är målet. Det återstår mycket nöje till. Få tag i drömfirrarna, klabba mer med inredningen samt få till växtlighet om det kommer rimma med besättningen. Och man ska väl inte gnälla. Minns hur jag höll på att ruttna ur helt på grund av cyano-angrepp.
#83 - 30 augusti 2013 19:08
Var stolt över...allt;).

//Inger
#84 - 30 augusti 2013 19:16
Triumph skrev:
Annars blir det en ny projektrubrik och en ny frigolit, betong och lack episod :p
Kanonsnyggt får jag säga, men jag vet hur du tänker. Och troligen kommer du att göra om eller göra ett kar till, nu när du vet hur du ska lösa saker och ting;).
#85 - 31 augusti 2013 06:03
Tror du kommer att bli nöjd :) det kommer art komma biofilmer, lite alger på bakgrunden/stenarna så det kommer allt "smälta" in bra om ett tag och sen kommer ju växterna att ta sig och göra det lummigare eller som jag säger murrigare :)
#86 - 31 augusti 2013 08:29
Triumph skrev:
Ja, du verkar också vara en "projektmänniska"? Men det är som det sägs. Resan är målet. Det återstår mycket nöje till. Få tag i drömfirrarna, klabba mer med inredningen samt få till växtlighet om det kommer rimma med besättningen. Och man ska väl inte gnälla. Minns hur jag höll på att ruttna ur helt på grund av cyano-angrepp.

Ja det stämmer, jag gillar att dona med att inreda och "göra klart" ett kar innan fisken släpps i.
Däremot är jag inte alls typen som konstruerar egna bakgrunder, men impneras av er andra som fixar med detta.
Ofta blir ju "hemmabakgrunder" lite... vad skall man säga..? som teckningar, som grova skisser på något som skall likna stenstrukturer o.dyl.
Men, som alltid finns det fantastiska undantag - din bakgrund är en av dessa!
En sak som slår mig när jag tittar på din bakgrund är att den är klar för integration, Nu kan du integrera övrig inredning med bakgrunden, t.ex. smälta ihop stenarna i den med sten som "rinner" fram i karet, ytterligare rötter, pinnar och kvistar etcetera. Bakgrunden är en fin kanvas för riktiga inrednings-stordåd.
Ös på nu!:)
#87 - 31 augusti 2013 11:39
Så sjukt roligt med responsen från Er alla! Det peppar och värmer!
#88 - 31 augusti 2013 12:10
Ja det stämmer, jag gillar att dona med att inreda och "göra klart" ett kar innan fisken släpps i.

Däremot är jag inte alls typen som konstruerar egna bakgrunder, men impneras av er andra som fixar med detta.

Ofta blir ju "hemmabakgrunder" lite... vad skall man säga..? som teckningar, som grova skisser på något som skall likna stenstrukturer o.dyl.

Men, som alltid finns det fantastiska undantag - din bakgrund är en av dessa!

En sak som slår mig när jag tittar på din bakgrund är att den är klar för integration, Nu kan du integrera övrig inredning med bakgrunden, t.ex. smälta ihop stenarna i den med sten som "rinner" fram i karet, ytterligare rötter, pinnar och kvistar etcetera. Bakgrunden är en fin kanvas för riktiga inrednings-stordåd.

Ös på nu!:)

Antingen läser du vad jag tänker eller så har du kikat i mina tidigare inlägg ;). För detta är precis min plan. Jag är nöjd men ändå missnöjd med bakgrunden för jag vet att jag kan bättre och har missat. Lägger in en bild på missen. Det som stör det naturliga och estetiska. Så här i efterhand kan jag inte för mitt liv fatta hur jag lyckades göra en "murad skarv" a la gärsgård...?
[ATTACH=CONFIG]63803[/ATTACH]

Lösningen blir att tömma karet i dag. Karva bort missen. Lägga i betong. Låta det härda några dagar och lacka. Tur jag har kvar mitt andra kar så firrarna får ha det bra under tiden.
[ATTACH=CONFIG]63804[/ATTACH]
Så här blir lösningen. Kan liksom inte nöja mig med ok när jag lagt ner så mycket. Tycker det lirar bättre med det estetiska.
#89 - 31 augusti 2013 20:45
Den siste idioten är inte född... Operation estetik utförd och jag kan sova med ro :D
Kunde bara inte blunda för missen när jag kommit så härlångt....
[ATTACH=CONFIG]63818[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63819[/ATTACH]

För övrigt fick denna torpedbarb verkligen igång ett ha-begär. Så jäkla snygga! Men den är från Indien och rimmar säkert illa med stora ciklider. Men snygga och snabba simmare är de.
[ATTACH=CONFIG]63820[/ATTACH]
#90 - 4 september 2013 09:59
Nu har saker torkat och härdat färdigt. Då återstår en lackning i två lager på ett par timmar, men.... en veckas väntan på full härdning. Jag smäller av! Orkar inte vänta så länge... :p
#91 - 4 september 2013 10:08
:d...
#92 - 4 september 2013 10:14
Triumph skrev:
Nu har saker torkat och härdat färdigt. Då återstår en lackning i två lager på ett par timmar, men.... en veckas väntan på full härdning. Jag smäller av! Orkar inte vänta så länge... :p

Den som väntar på något gott...;).

//Inger
#93 - 7 september 2013 18:44
[ATTACH=CONFIG]63959[/ATTACH]
Modifierat, mörkare ton på stenarna och lackat. Nästa torsdag är väntan över..
#94 - 8 september 2013 17:42
Otroligt snyggt! Vill du bygga till mig...? Har ett riktigt ordentligt projekt isåfall! Fria händer...! :)
#95 - 8 september 2013 17:52
Det där kan ju bli hur stiligt som helst!
#96 - 9 september 2013 07:03
Karhunen skrev:
Otroligt snyggt! Vill du bygga till mig...? Har ett riktigt ordentligt projekt isåfall! Fria händer...! :)

Nu blir jag nyfiken. Vad har du på gång? Ett riktigt stort kar?
#97 - 9 september 2013 07:04
Det där kan ju bli hur stiligt som helst!

Hoppas på det. Vet att jag stuckit ut hakan med de blaffiga konstgjorda stenarna. Vi får se....
#98 - 12 september 2013 08:43
En vecka har gått sedan sista strykningen med lack. I kväll blir det vatten i igen. Man är som ett barn innan födelsedagen :p
#99 - 12 september 2013 08:47
En vecka har gått sedan sista strykningen med lack. Man är som ett barn innan födelsedagen. I kväll blir det äntligen vatten i igen :p
#100 - 12 september 2013 09:00
Mycket fint det du gjort. Ju mer jag tittat på den ju mer växer din bakgrund. Tänker också att om du lyckas få inredning och bakgrund glida över i varandra så blir det sanslöst bra.
Men lika häftigt är ju att du klarat av att låta det hela ta tid. Att du inte fallit för nutidens sjukdom, att allt ska vara "Quick Fix" m a o bra direkt.
#101 - 12 september 2013 10:02
Bluewing skrev:
Mycket fint det du gjort. Ju mer jag tittat på den ju mer växer din bakgrund. Tänker också att om du lyckas få inredning och bakgrund glida över i varandra så blir det sanslöst bra.

Men lika häftigt är ju att du klarat av att låta det hela ta tid. Att du inte fallit för nutidens sjukdom, att allt ska vara "Quick Fix" m a o bra direkt.

Tack och du har rätt i det du säger. Men det är mer ivern och suget som sätter in än otåligheten.
#102 - 12 september 2013 15:55
Triumph skrev:
Nu blir jag nyfiken. Vad har du på gång? Ett riktigt stort kar?

Sorry, haft en del att göra.. Jo har ett projekt som står lite still, väntar på glas skivor så att jag kan bygga en ram överst på karet.
Måtten är ju intressanta! 120*100*66, men kan inte fylla hela, bara 6mm glas... en miss när jag köpte det, men de hade haft det till sköldpaddor, men enligt en kalkyl så ska jag kunna fylla 45 högt, men hoppas på mer med en ram som sagt, sen två mittstag över.
#103 - 12 september 2013 17:26
[ATTACH=CONFIG]64032[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64036[/ATTACH]
Äntligen!!!!
#104 - 12 september 2013 18:15
Nu ska det ballas ur med bilder :p
[ATTACH=CONFIG]64046[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64045[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64039[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64044[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64040[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64038[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64037[/ATTACH]
#105 - 12 september 2013 18:26
Jag ser fram emot, när detta kar är riktigt färdiginrett med allt vad det innebär - i form av belysning, växter? och fiskar m.m. :).

//Inger
#106 - 12 september 2013 19:32
Nice!!!
#107 - 13 september 2013 04:27
Triumph skrev:
Hoppas på det. Vet att jag stuckit ut hakan med de blaffiga konstgjorda stenarna. Vi får se....

Hakan sitter där den gör av ett skäl! Det blev ju kanon!
#108 - 13 september 2013 06:30
Karhunen skrev:
Sorry, haft en del att göra.. Jo har ett projekt som står lite still, väntar på glas skivor så att jag kan bygga en ram överst på karet.

Måtten är ju intressanta! 120*100*66, men kan inte fylla hela, bara 6mm glas... en miss när jag köpte det, men de hade haft det till sköldpaddor, men enligt en kalkyl så ska jag kunna fylla 45 högt, men hoppas på mer med en ram som sagt, sen två mittstag över.

En ram kommer motverka utböjning och påföljande materialpåfrestningar men själva hållfastheten förändras bara med glastjockleken. Kan du leva med att inta ha baljan fylld ska det inta vara några problem. Fram nu med cellplast, betong, färg och lack!!!
:p
#109 - 13 september 2013 06:33
Inger H skrev:
Jag ser fram emot, när detta kar är riktigt färdiginrett med allt vad det innebär - i form av belysning, växter? och fiskar m.m. :).

//Inger

Jag med. Hoppas på att mina firrar dyker upp i nästa vecka. Har länge legat och scoutat på grosistlistorna och hoppas nu att jag får rätt art (C. Festae).
#110 - 13 september 2013 06:34
Hakan sitter där den gör av ett skäl! Det blev ju kanon!

Ja ibland får den sitta kvar utan försvar ;)
#111 - 13 september 2013 06:46
Karhunen skrev:

Ursäkta trådkapningen här, men ett sådant kar hade gått att få skitfräckt. Moduler med en övervattensdel som du planterar växter som hänger ut över vattnet, kanske med ett vattenfall och ett gäng Stänktetror i...:)
#112 - 13 september 2013 11:20
Superläckert även denna gång med vatten i! ;) En otroligt snygg detalj som du fått till och som ger extra liv till inredningen är ju de mindre stenarna du placerat kring de större. Snygg och naturlig övergång till bottnen!
#113 - 13 september 2013 12:58
Superläckert även denna gång med vatten i! ;) En otroligt snygg detalj som du fått till och som ger extra liv till inredningen är ju de mindre stenarna du placerat kring de större. Snygg och naturlig övergång till bottnen!

Tackar! Tanken har varit att inreda naturligt. Är väl inte riktigt överens med måtten på karet. Brytningen i vattnet gör att djupet alltid ser grundare ut. När man karvar bakgrund och torrinreder är det svårt att kompensera för detta. Nu ska karet och inredningen mogna. Fick just reda på att lokala zoobutiken missade C. Festae från grossisten. De hann att ta slut... *snyft*.
#114 - 14 september 2013 07:36
Triumph skrev:
Tackar! Tanken har varit att inreda naturligt. Är väl inte riktigt överens med måtten på karet. Brytningen i vattnet gör att djupet alltid ser grundare ut. När man karvar bakgrund och torrinreder är det svårt att kompensera för detta. Nu ska karet och inredningen mogna. Fick just reda på att lokala zoobutiken missade C. Festae från grossisten. De hann att ta slut... *snyft*.

Djupet och höjden är väl det svåraste att inreda i ett akvarium, och se till så att det ser större ut än vad det är ;) Trist att du missade din fisk! :( Av bilderna jag hittar att döma så är de verkligen något extra, de där rackarna!
#115 - 14 september 2013 18:30
Djupet och höjden är väl det svåraste att inreda i ett akvarium, och se till så att det ser större ut än vad det är ;) Trist att du missade din fisk! :( Av bilderna jag hittar att döma så är de verkligen något extra, de där rackarna!

Ja, jag har jagat Cichlasoma Festae i över tre år. Varenda grossist i Sverige säljer Cichlasoma urophthalmus (Maya ciklid) som Festae. Dom hämtar tydligen alla i sin tur från någon mindre kunnig uppfödare i Tjeckien. Som det kanske märks är jag måttligt irriterad. Och lite sur när det äntligen fanns tyskodlade som sannolikt faktiskt var är Festae. Men den lokale djurboden leker fortfarande med papperslistor från grossister och när de väl låg på bordet var firrarna slut... ;) Det är i o f s en jäkligt skön old school zoo-affär , men den charmen kan dom stoppa upp just nu :p
#116 - 14 september 2013 18:44
Hmm.. inreda så det ser större ut? Köpa större kar menar ni väl ;P ?

Synd att du bor i gävle.. jag kan nog jaga rätt på festae om du har en kanal för att transportera?
#117 - 14 september 2013 18:59
Hmm.. inreda så det ser större ut? Köpa större kar menar ni väl ;P ?

Synd att du bor i gävle.. jag kan nog jaga rätt på festae om du har en kanal för att transportera?

Gick det skulle jag genast haft ett 10 gånger större kar! Jag tampas mest med formatet på karet. De visuella proportionerna så att säga. Jag är ofta i Stockholm så kan du hitta kommer jag på stört! Bodde där i tio år fram till för två år sedan så jag hittar skapligt till och med ;)
#118 - 14 september 2013 23:15
Rightie.. jag skickar ett pm när jag rotat lite..
#119 - 16 september 2013 07:03
Triumph skrev:
En ram kommer motverka utböjning och påföljande materialpåfrestningar men själva hållfastheten förändras bara med glastjockleken. Kan du leva med att inta ha baljan fylld ska det inta vara några problem. Fram nu med cellplast, betong, färg och lack!!!

:p

Okej, ännu mera överkörd nu... men på denna sidan så står det iaf att jag kan fylla det upp till 45 cm, ( http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium ) även om jag blev lite rädd när jag såg efter 20 cm att det börja bukta sig... men då får det bli det som Mathias Nilsson och nu ansjo snackar om...

ansjo skrev:
Ursäkta trådkapningen här, men ett sådant kar hade gått att få skitfräckt. Moduler med en övervattensdel som du planterar växter som hänger ut över vattnet, kanske med ett vattenfall och ett gäng Stänktetror i...:)

Ingen fara ansjo, det är jag glad över..! Jo det får ju bli något liknande... vet inte bara hur jag ska få till allt... (vet ni vad för växter som passar samt andra land/vatten djur man kan ha i, sett någon ödlefisk i en videoklipp som kan leva på land och vatten, men nån annan sånt djur måste ju också finnas som är lite snyggare..!
Moduler har jag inga men massa rötter som jag tänkte ha.... Men det går ju gjuta nu efter Mr. Triumph´s forum här, bara följa honom så har man en snygg modul!
En fråga till båda er, hjälper det nått om jag har olika storlekar av cellplast i botten under soil´n som jag ska ha som botten substrat? det hjälper ju att fördela vikten av rötterna och skydda glaset. Det tråkiga är att jag måste ändra mitt fisk invånar val...
#120 - 16 september 2013 07:39
Har du gjort någon projekttråd man kan följa, så det blir lättare att sära på inläggen:)? Om inte, gör en och länka hit så kör vi vidare där:)!
#121 - 16 september 2013 19:50
Självklart...! http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156957
vart dålig med uppdateringar nu på senaste tiden. Men nu börjar det snart igen...!
glaset ska beställas av min vän när han får tiden... Sen ska soilen beställas från Tyskland... Sen är det bara att leka med alla rötter och växter!
#122 - 24 september 2013 16:38
[ATTACH=CONFIG]64252[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64253[/ATTACH]
Det mognar på i baljan. Har haft oflyt med anskaffning av firrar. Varken Jaguarer eller Festae dök upp. Satsade nu på att ta från tyska odlare. Våra egna grossister verkar ta det mesta från Tjeckien med från min erfarenhet urusel kvalitet och koll.
#123 - 13 oktober 2013 17:42
Det mognar på och det har även brutits mot biotop. Torpedbarberna var för snygga och intressanta...
[ATTACH=CONFIG]64594[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64595[/ATTACH]
#124 - 13 oktober 2013 18:23

Snyggt :)

Torpedbarb har jag aldrig haft men dom står sen ett tag tillbaka på listan som nästa invånare i mitt 660l.
Riktigt fina fiskar det där och det blir lite fart i akvariet med dom :)
#125 - 5 december 2013 21:15
Lite mer patina på bakrunden. Växterna börjar ta fart. Har varit si och så tidigare. Finkornig sand verkar inte så vidare bra för näringstörstiga rötter. Lösningen blev lite stenrös här och där med fastklämda växter. En delikat balansgång så att det inte ser konstlat och just stenrösaktigt ut. I varje fall så funkar det. Har även varit utan en tendens till det blågröna slemmet cyano. Troligtvis tack vare torv i pumpen samt respekt för stark belysning. Rampen är tänd 12 timmar per dag men av dessa så är alla (4) rören på 6 timmar.
[ATTACH=CONFIG]65914[/ATTACH]
#126 - 5 december 2013 21:35
Jamen, det är ju toppen att se detta - gyllene nektar för någon som vill se lite akvarierelaterat stuff på ett akvarieforum (för en gångs skull)! Toppenfint!
:)
#127 - 5 december 2013 21:37
Gött med lite rejäla ciklider, det är rätt sällsynt på forumet numer. Ser rätt maffig ut där till vänster, pepp! :)
#128 - 6 december 2013 13:41
Vad är det ni säger Mats och Mathias? Brist på akvariesnack här samt maffiga ciklider? Det sistnämnda har man känt av under några år. De ciklider jag får tag i via grossiste är tyvärr ordentligt inavlade och missbildade. Har äntligen skrapat ihop några ok exemplar av jack demsey, blå jack Dempsey, saxatilis gäddciklid, guldsöm samt brasilensis. De är dock på tillväxt.
#129 - 7 december 2013 19:47
Inser att BBC inte har mobil när de fotar i naturen...
I varje fall. På tillväxt. Har haft bra oflyt med inavlade och missbildade firrar från de flesta grossister vi har här i landet. Hoppas på dessa krabater.
[ATTACH=CONFIG]65947[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]65948[/ATTACH]
#130 - 7 december 2013 19:55
Gillar karet :) tycker att det var väldigt ok bilder för att vara med en mobil :)
#131 - 7 december 2013 20:14
Med tanke på vilken energi du lagt på bakgrunden så måste jag säga att det är ett otroligt kar! Jag har följt dig från dag ett och imponeras fortfarande.
Kvaliteten på foton spelar egentligen ingen roll, för man ser ändå det du vill förmedla i dina bilder :)

Fortsätt med fler bilder.. Jag säger inte mycket på forumet, men jag läser allt.
#132 - 7 december 2013 20:39
Tack snälla ni! Hobbyn kommer till sin fulla rätt så här års. Mörkt och kallt ute. Men inne i mitt hem finns ett soligt hörn av Amazonas ;) Lustigt det här med akvaiesporten. I mitt fall dras jag hela tiden till att vilja ha större kar. Trodde den hungern skulle bli mättad med 720 liter, men icke! Likaså intresset och sökandet efter vissa firrar. Undrar hur länge drömmen om C. Festae ska förbli en dröm?
#133 - 8 december 2013 00:03

Jag hoppas verkligen att du hittar några Red Terror till slut. Vilken vacker fisk det är.

Jag gillar verkligen ditt akvarie, men jag har ett klagomål.
Alldeles för få bilder på det och invånarna ;)
#134 - 23 december 2013 22:12
God jul alla akvariesportvänner! Har försökt växelutfodra firrarna med pellets. Men de ger blanka tusan i dem. De har fått smak på räkor... Inga problem för mig men jäklar vad de skräpar ner och eldar på nitriten. Några bra förslag på foder som inte frestar lika hårt på vattenkvaliteten för räk-torsk ciklider?

[ATTACH=CONFIG]66299[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66300[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66301[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66302[/ATTACH]
Komplementinredning...[ATTACH=CONFIG]66303[/ATTACH]
#135 - 23 december 2013 23:26
Vafan, har du sängen och akvariet i garaget? :p
#136 - 27 december 2013 20:08
Vafan, har du sängen och akvariet i garaget? :p

Om det bara vore så. Det är den långsiktiga planen. Spanar efter större villa. Då ni blir det många tusen liter :p
#137 - 27 december 2013 20:56
He he, det gäller att ha prio:)
#138 - 2 januari 2014 21:02
[ATTACH=CONFIG]66508[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66509[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66510[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66511[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66512[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66513[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66514[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66515[/ATTACH]
Till min fasa såg jag skymten av lite Cyrano i burken och tog genast ett vattentest vilket visade nitrit mellan 0,05 och 0,08 ungefär. Har länge utfodrat med räkor och haft mina aningar om att jag balanserar på randen. Nitratet låg på god nivå vilket innebär att mitt ytterfileter inte mäktar med att omvandla nitrit-skrället. Det finns väl ett par vettiga lösningar. Antingen matar man väldigt väldans sparsamt vilket är både jobbigt och tråkigt eller så ökar man den filterbiologiska kapaciteten. Jag väljer det sistnämnda. Ett så kallat droppfilter med stor biologisk yta och syretillgång. Problemet är att jag vill inte ha någon häverthistoria stående på golvet eller en burk stående ovanpå karet. Kom då på denna idé. Ett PVC-rör som kommer fyllas med keramiska makaroner och vara placerad i bakkant ovanpå karet under rampen. Röret kommer svälja cirka 3,5 liter filtermedia. Filtret är tänkt att sitta direktanslutet på min fx6:a. Röret kommer ha en svag lutning och ett luftinsug. Har limmat ihop eländet och återkommer inom kort.
#139 - 2 januari 2014 21:15
Triumph skrev:
[ATTACH=CONFIG]66508[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66509[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66510[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66511[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66512[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66513[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66514[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66515[/ATTACH]

Till min fasa såg jag skymten av lite Cyrano i burken och tog genast ett vattentest vilket visade nitrit mellan 0,05 och 0,08 ungefär. Har länge utfodrat med räkor och haft mina aningar om att jag balanserar på randen. Nitratet låg på god nivå vilket innebär att mitt ytterfileter inte mäktar med att omvandla nitrit-skrället. Det finns väl ett par vettiga lösningar. Antingen matar man väldigt väldans sparsamt vilket är både jobbigt och tråkigt eller så ökar man den filterbiologiska kapaciteten. Jag väljer det sistnämnda. Ett så kallat droppfilter med stor biologisk yta och syretillgång. Problemet är att jag vill inte ha någon häverthistoria stående på golvet eller en burk stående ovanpå karet. Kom då på denna idé. Ett PVC-rör som kommer fyllas med keramiska makaroner och vara placerad i bakkant ovanpå karet under rampen. Röret kommer svälja cirka 3,5 liter filtermedia. Filtret är tänkt att sitta direktanslutet på min fx6:a. Röret kommer ha en svag lutning och ett luftinsug. Har limmat ihop eländet och återkommer inom kort.

Så utblåset ska kopplas till detta långa rör som ger en massa extra yta för bakterier?
#140 - 2 januari 2014 21:17
Och för att optimera det hela kommer du ha ett strilrör hela vägen i "taket" på det stora röret?
Jag menar, kommer inte vattnet att rinna längs med botten på röret om du blåser in det från sidan?
#141 - 3 januari 2014 15:21
Röret kommer fyllas med små keramiska rör. Principen är som sagt droppfilter. Har luftintag till syresättning för effektivare bakteriekultur. Flödet ska vara just luftigt och då behövs inga strilrör. Kapillärverkan gör att allt blir fuktat.
#142 - 3 januari 2014 19:49
Slaktade till inloppet med en genomföring i plast för vattentankar från Biltema och en o-ring. Keramikringar är beställda. Hoppas min nitritfälla kan vara igång till slutet av nästa vecka. Och självklart hoppas jag att den funkar ;)
[ATTACH=CONFIG]66532[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66533[/ATTACH]
#143 - 5 januari 2014 19:22
Lyckades knäppa en bild på biffen i profil. Annars ska han flyga på en och stångas i rutan om man kommer fram med kamera. Verkar som om cyano-attacken kom av sig. Dom dör och skrumpnar :p. Fortsätter i alla fall med nitritfällan.
[ATTACH=CONFIG]66569[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66570[/ATTACH]
#144 - 19 januari 2014 13:25
Det rör kanske på sig lite? I vart fall gör det det i min skalle. Planerar ett nytt kar på en sådär 2000 - 3000 liter. Kommer bli mer långt och inte så högt med tanke på ljus och att kunna komma åt lite att påta och slippa ha jordens ljusdon för att på lysbränsle till plantor. För övrigt åkte det ner lite nya rovor i karet. Lågväxande saker som jag hoppas ska ta sig. [ATTACH=CONFIG]66816[/ATTACH]
#145 - 20 januari 2014 20:50
Blev just en deal med frugan. Jag får ha hur stort kar jag vill i rummet! Synd bara att det är på 5 x 2,5 meter...
Men en bytta på 350x80x70 skulle funka? 2000 liter kliver inte undan ;)
#146 - 20 januari 2014 22:36
Ett drömakvarie med andra ord och en förstående fru. Jag har bara en sak att säga då. Köp köp köp!!!! :D
#147 - 20 januari 2014 22:41
Triumph skrev:
Blev just en deal med frugan. Jag får ha hur stort kar jag vill i rummet! Synd bara att det är på 5 x 2,5 meter...

Men en bytta på 350x80x70 skulle funka? 2000 liter kliver inte undan ;)

Låter lovande du! :D
#148 - 21 januari 2014 10:06
Nice! Hur funkar guldsömmarna i karet? Hur många har du?
#149 - 21 januari 2014 10:54
Visst är det underbart att få leva ut en dröm om ett riktigt stort kar. Kommer bli ett helglas. Landar väl på en 25 000 sek totalt.
#150 - 21 januari 2014 10:57
tommy_g skrev:
Nice! Hur funkar guldsömmarna i karet? Hur många har du?

Jag har bara en hane och det funkar fint. Han rör inga mindre firrar. Dock jagar han dempseyn tills den kom på att sätta lite motvärn. Då backar han. Verkar vara ett signum för guldsöm. Vill dock inte ha några honor för då blir det andra bullar i baljan. Mina jordätare balanserar upp saker rätt bra. Dom är riktigt stöddiga. Ska försöka få tag på Geophagus Surinamensis eller Altifrons som du har
#151 - 23 januari 2014 18:45
Då var det liggande droppfiltet färdigutprovat. Röret är inte tvärtjockt fyllt med keramikringar utan bara drygt lite mer än halva diametern. Luft kommer då in längs hela rörets längd. Hoppas det ger effekt på nitritvärdet. I varje fall var det en ganska billig lösning samt praktik då man slipper en stor burk hängande eller stående på karet. Röret får plats under de flesta lysramper.

[ATTACH=CONFIG]66947[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66948[/ATTACH]
#152 - 23 januari 2014 19:25
Schysst filterrör du fixat Triumph:) Men kan man ge den kategorin "droppfilter"?
#153 - 23 januari 2014 19:39
åheim skrev:
Schysst filterrör du fixat Triumph:) Men kan man ge den kategorin "droppfilter"?

Jag tycker det om principen ska vara stor area för nedbrytande bakterier samt tillgång till luft. Flödet från FX6:an är splittat. Har lagt på en strypning in i röret så att det sipprar och porlar lugnt och fint igenom.
#154 - 23 januari 2014 20:24
Sådär ja.. 2 fina nyheter i på samma sida.. kul! Ha mer djup när du ändå kör.. 1m, tror du ångrar dig annars..
#155 - 23 januari 2014 20:40
Sådär ja.. 2 fina nyheter i på samma sida.. kul! Ha mer djup när du ändå kör.. 1m, tror du ångrar dig annars..

Fick det bara plats skulle jag lätt vräka in 5000 liter. Rummet är inte så brett. 80 cm är nog max om man även ska kunna se härligheten.
#156 - 2 februari 2014 12:59
Var det inte du som letade festae med ljus och lykta? Ett par bortskänkes i uppsala.. 25cm hane, 20cm hona..
#157 - 18 april 2014 18:47
Intet nytt förutom nya firrar och led-konvertering av rampen.
[ATTACH=CONFIG]68534[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68538[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68535[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68539[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68540[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68541[/ATTACH]
#158 - 19 april 2014 05:09
Snyggt kar! Det fick jag lite inspiration av. :) vad har du för bakgrund?
#159 - 21 april 2014 16:05
Var det inte du som letade festae med ljus och lykta? Ett par bortskänkes i uppsala.. 25cm hane, 20cm hona..

Och så såg jag ditt meddelande först nu... Hur begåvad jag känner mig? Var såg du annonseringen?
#160 - 21 april 2014 16:06
Likan skrev:
Snyggt kar! Det fick jag lite inspiration av. :) vad har du för bakgrund?

Tackar. Kolla från början av min tråd så ser du. Den är hemslaktad ;)
#161 - 23 maj 2014 13:52
C. Festae har dykt upp på Akvarietekniks listor igen. Ska försöka för fjärde gången. Dom har envisats med att sälja Maya-ciklid under falsk flagg hittills. Håll tummarna för att det är rätt nu. Som jag har jagat... Vore jag inte låst med småbarn skulle jag satt mig på flyget till tyskland direkt för att få tag i dessa firrar.
#162 - 23 maj 2014 15:33
Jag såg två festaehonor idag, men dom var inte till salu. Otäckt vackra fiskar och jag håller tummarna
#163 - 23 maj 2014 17:49
Jag såg två festaehonor idag, men dom var inte till salu. Otäckt vackra fiskar och jag håller tummarna

Hur? Var? Hur fick han eller hon tag på dem? Blir galen snart!
#164 - 23 maj 2014 17:59
Jag var hos en handlare i kalmar. Han hade haft dom i många år. Och det var nog lika svårt för honom för han letade efter en hane.
#165 - 23 maj 2014 18:00
Inte handlare, han odlade fisk
#166 - 23 maj 2014 19:32
Nu ser jag ju detta som en utmaning.. nu ska jag fan leta upp ett par.. kan du komma till stockholm eller har polare som kan frakta? Jag har lagt efterlysningen i främst gävletrakten..
#167 - 23 maj 2014 19:34
Aha, undrar var han hittat honorna? Hoppas han får tag i en hane. Behövs mer av denna firre på marknaden. Eller mer generellt av ciklider av diverse typer. Har sett för mycket inavel på senare år
#168 - 23 maj 2014 19:38
Nu ser jag ju detta som en utmaning.. nu ska jag fan leta upp ett par.. kan du komma till stockholm eller har polare som kan frakta? Jag har lagt efterlysningen i främst gävletrakten..

Är regelbundet i Stockholm så det skulle inte vara några problem. Lyckas du hitta krabaterna bjuder jag på koppleri käk och öl ;)
#169 - 23 maj 2014 19:47
Vet ju att det till och från dyker upp rariteter i butikerna. Eller rikrig fisk i mitt tycke. Brukar vara folk som lämnar bort skurkar som äter deras tråkiga black molly. Fick själv därav tag på en Loisellie. I går råkade det av liknande anledning även trilla in två feta ocilaris. Finns hopp
#170 - 24 maj 2014 00:21
Triumph skrev:
Aha, undrar var han hittat honorna? Hoppas han får tag i en hane. Behövs mer av denna firre på marknaden. Eller mer generellt av ciklider av diverse typer. Har sett för mycket inavel på senare år

Det är nog humöret på fisken som har gjort att den inte är så vanlig misstänker jag. Den heter ju ändå Red Terror.

Hoppas att Ettfett kan hjälpa dig :)
#171 - 30 maj 2014 08:33
Nu har monstren anlänt! Håll i er! Ser faktiskt ut till att vara C. Festae dessutom. Hoppas nu bara att dom inte är inavlade som många andra firrar jag fått...

[ATTACH=CONFIG]69160[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69161[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]69162[/ATTACH]
#172 - 23 augusti 2014 10:35
Mina Festae växer och i dag var det dags för den största att flytta över i stora karet. Har de andra fem kvar i yngelburken fall i fall... Hoppas när de är större på att fler har dem i landet och att vi kan byta lite hanar och honor och få fram lite livskraftiga avkommor.
[ATTACH=CONFIG]70485[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70486[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70487[/ATTACH]
#173 - 25 augusti 2014 17:03
Besynnerlig upptäckt i dag. Mitt ytterfilter (fx6) var ordentligt befolkad med hundratalet levande och döda sniglar!!!? Antar att dom kommit dit med torven. Har inte sett en enda i karet. Pumpen började gå dåligt och lät. Gissa om jag blev snopen. Var tvungen att nuka filtret med kokande vatten och tvätt av behållaren med klorin. Akvariesporten är bra lurig ibland.
#174 - 5 oktober 2014 18:16
Det tuffar på med lite nya invånare. Fick tag på ett par riktigt snygga C. Salvini. C. Festaena är fortfarande på tillväxt. Provade med att flytta över den största i kullen men han blev mat i stora baljan...
[ATTACH=CONFIG]71660[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71661[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71662[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71663[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71664[/ATTACH]
#175 - 22 januari 2018 20:59
Vilket fantastiskt Akvarium du har, har tittat igenom tråden från början.
Håller själv på med att fixa i ordning mitt 720 L Akvastabil kar, men har inte gjort min bakgrund själv.
Köpte en Rockzolid Timor och monterade in men letar efter inredningstips till att komplettera bakgrunden med:)

Mvh Nicklas.[:-160]

Annons