720 liter i Vägg med servicerum bakom.

#1 - 25 april 2015 19:26
Hejsan alla.

Lite historia:
Ny här på forumet men varit gäst och läst mycket genom åren. Är gift och har 4barn i åldrarna 3-15år.
Haft akvariefiskar mer eller mindre hela livet från 20l kar som barn till 450l innan jag flyttade till hus och valde då att sälja det för jag inte mäktade med att ta med det i flytten. Nu efter att ha bott i huset i 2år så är saknaden efter fiskar för stor. till o med Alvin som nu är 4år saknar fiskarna .. konstigt att han ens kommer ihåg dem.

Projektet:
Tanken är att jag i min hall vid huvudèntren skall ha ett 720kar inne i/bakom väggen så man har insyn på långsidan och ena kortsidan. Bakom akvariet kommer det finnas ett utrymme på ungefär 70cm där man kan stå på en pall etc. och pilla i karet. Jag kommer tätskikta hela tjockarongen och ha brunn så det kommer nog ta en tid o bygga.

Karet:
Karet blir ett 720l och det skall vara vit sand med lite växter och discussssar .. älskar discus. De jag hade i 450l karet blev minst 15år gammla och var som små hundar när man kom =). Kanske blir ett större stim med kardinaltetror (50-100st) och lite bottenfiskar.

Progress:
Allt börjar för mig med en liten skiss. Rena ritningar med mått osv är jag inte så mycket för då jag har det i huvudet istället, vilket ibland straffar sig men sån e jag haha.
[ATTACH=CONFIG]75685[/ATTACH]

Jag har hittills hållt på och riva i tre dagar och nedan kan man se resultatet.
[ATTACH=CONFIG]75686[/ATTACH]
#2 - 25 april 2015 23:47
Ska bli riktigt roligt att följa detta projekt. Skulle gärna vilja ha samma lösning då vi har en garderober i hallen men jag har en trappa som är på den väggen så jag kommer aldrig att kunna göra det i detta hus :-)
#3 - 26 april 2015 05:47
Välkommen hit roxxor. Roligt när du växlar upp från gäst till att bli aktiv. Låter som ett spännande projekt som med stort intresse ska följas, med favoriter som innevånare. Diskus är verkligen något speciellt. Hoppas att du fortsätter som nu och tar mycket bilder. Skulle vara intressant om du kunde visa på en ritning hur det är tänkt att fungera. Ok med en simpel bild på en skiss. Bara man kan få en inre bild av projektet.
När du sätter karet i hallen, som har varit en av alla idéer hemma hos mig. Om du då har karet är vänd så att frontrutan blir just mot hallen. Hur löser du det då för folk som vill titta länge? Pall? Saccosäck ;) Om frontrutan är vänd mot ett vardagsrum/allrum då försvinner ju detta "problem" Hemma så har jag en bunt meditationskuddar som är stabila som är sköna att sitta på när man vill bänka sig alldeles framför karet. Har barnbarn som gärna sitter med morfar och tindrar framför fiskarna. Typ såna här:
[ATTACH=CONFIG]75501[/ATTACH]
Ja du, det blev inte några konstruktionsidéer. Bara mystips :) Men som sagt: -Ritning?
#4 - 26 april 2015 11:19
Lite uppdatering:
Långsidan vätter mot hallen men faktiskt oxo mot vardagsrummet till viss del. Ska ta lite kort på det senare. Det där med kuddarna var en riktigt bra idé för då har ju folk nått att sitta på när de ska ta på sig skor oxo =). Det där med ritning skrev jag ju att jag inte är mycket för då jag har den i huvet men fick skissa ner den så ni blir glada ..
[ATTACH=CONFIG]75687[/ATTACH]

Igår och idag håller jag på med att bygga upp regelverket till väggarna, med 45x95or då jag vill att det blir lite extra starkt eftersom den väggen inte kommer få reglar som går från tak till golv. Man vet ju hur det kan bli i en hall med ungar och på helger när folk råkar ha druckit en öl eller två haha .. kommer förhoppningsvis bild senare idag på regelverket på plats.

(synd man inte kan länka till bilder så de syns direkt i forumet)
#5 - 26 april 2015 12:22
Härligt projekt., Ska bli kul a tt följa. :D
#6 - 26 april 2015 13:08
Kul med en ritning.
Dra du vattenrör in från tvättstugan?

Det går att få bilderna direkt i inläggen men bara om man är guld medlem.
#7 - 26 april 2015 17:05
Webo: Inte bestämt om jag ska ha kran inne i det lilla rummet än, isf blir det en sån där utslagsvask lösning på kortsidan om man säger så. Dock är det ju bara 2m till vasken i tvättstugan så det är rätt ok som det är. Får fixa guldmedlem ikväll efter ungarna nattats då ..

Progress:
Idag så har hela regel konstruktionen rests. Känns redigt stabilt med 95 reglar kan jag säga. Sen har jag inte bestämt riktig vad jag skall ställa karet på för lösning innanför väggen. Antingen bygger jag upp nått med leca-block typ eller så kör jag med en alu-ställning som bara höjjs upp till rätt höjd (där det senare känns enklast och smidigast).

Vy från norr, från huvudentrén.
[ATTACH=CONFIG]75688[/ATTACH]

Vy från sydväst, från vardagsrummet.
[ATTACH=CONFIG]75689[/ATTACH]

Vy från nordost, mot kök och vardagsrum.
[ATTACH=CONFIG]75690[/ATTACH]
#8 - 26 april 2015 17:27
Vad ballt det blir. Du har en likadan chillaxstol på altanen som jag har här förövrigt..
#9 - 26 april 2015 19:43
Einarsson: Hehe .. jag har två och de är farliga .. man kan somna ifrån sina projekt.

Insåg nu när man rest regelverket hur jäkla stort och maffigt karet kommer bli.
Har några frågor jag är helt säker på att ni kan hjälpa mig med.

Vart kan ni rekommendera mig att inhandla allt jag kommer behöva.
Tonys diskus verkar ju vara redigt najs vad gäller fiskarna men jag behöver

• Fiskar
• Stora rötter
• Pumplösning (Kan man köra med vanliga ytterfilter i 720kar typ eheim XL)
• Växter
#10 - 26 april 2015 20:16
roxxor_swe skrev:
Einarsson: Hehe .. jag har två och de är farliga .. man kan somna ifrån sina projekt.

Insåg nu när man rest regelverket hur jäkla stort och maffigt karet kommer bli.

Har några frågor jag är helt säker på att ni kan hjälpa mig med.

Vart kan ni rekommendera mig att inhandla allt jag kommer behöva.

Tonys diskus verkar ju vara redigt najs vad gäller fiskarna men jag behöver

• Fiskar

• Stora rötter

• Pumplösning (Kan man köra med vanliga ytterfilter i 720kar typ eheim XL)

• Växter

Tony har fin fisk ja. Stora rötter har jag alltid fått åka runt lite överallt och leta. Elände. :(

Ytterfilter funkar kanon, stort tips är ju att ha två så du kan rengöra ett i taget.
#11 - 26 april 2015 20:20
roxxor_swe skrev:
Webo: Inte bestämt om jag ska ha kran inne i det lilla rummet än, isf blir det en sån där utslagsvask lösning på kortsidan om man säger så. Dock är det ju bara 2m till vasken i tvättstugan så det är rätt ok som det är. Får fixa guldmedlem ikväll efter ungarna nattats då ..

Progress:

Idag så har hela regel konstruktionen rests. Känns redigt stabilt med 95 reglar kan jag säga. Sen har jag inte bestämt riktig vad jag skall ställa karet på för lösning innanför väggen. Antingen bygger jag upp nått med leca-block typ eller så kör jag med en alu-ställning som bara höjjs upp till rätt höjd (där det senare känns enklast och smidigast).

Vy från norr, från huvudentrén.

Vy från sydväst, från vardagsrummet.

Vy från nordost, mot kök och vardagsrum.

Hade det inte varit skönt att slippa 2m och ha allt i samma rum så man slipper dra slang och koppla osv? Har du det inne i rummet så är det ju väldigt enkelt att göra vattenbyten t.ex. (beroende på om du ska ha sump eller ej alltså).
#12 - 29 april 2015 10:58
Jo det blir brunn o vatten i samma rum efter lverläggning med mig själv.

Jag var hos Kaj.P o Jörgen o kollade på fisk igår ... maajgååd ... trevligt bemötande, massa bra tips och gud va fina fiskar.

Jag tänkte köra på detta va tror ni 20st corydoras punctatus i en vecka innan man släpper i discusarna ?
[ATTACH=CONFIG]75691[/ATTACH]
Tänkte mig 6st 12cm discusar att börja med. Ungefär där ekonomin börjar brista denna månaden ..
[ATTACH=CONFIG]75692[/ATTACH]
#13 - 29 april 2015 13:09
Ännu en tråd som man har missat på något sätt.
Det där kommer att bli skitbra när det bli färdigt och jag kommer att följa allt!
#14 - 29 april 2015 19:07
Ja, då har man gipsat som en galning och blivit klar med det momentet ..
[ATTACH=CONFIG]75693[/ATTACH]

Ansökt/betalt för att bli Gold Medlem .. Check

Förberett lite inför morgondagens moment som är att gjuta upp golvet. Först fylla upp 15cm med lättklinker sen flytspackla helt plant. Kommer lägga golvet i nivå med golvet i tvättstugan så får eventuella översvämmningar rinna in dit då det är hästafall på det golvet .. spara massa jobb och lite pengar på den lösningen. Vid ett senare tillfälle när jag renoverar toaletten som ligger vägg i vägg så sätter jag in en "utslagsvask" och kopplar på mig på det avloppet.
[ATTACH=CONFIG]75694[/ATTACH]

Har satt en tidsplan .. grr .. farligt.
Jag ska ha akvariet på plats med iaf vatten och sand i senaste 8:e maj när jag fyller år för ska ha hem folk den 9:e ..
wish me luck.
#15 - 29 april 2015 19:17
Härligt! Det kommer att flyta på skall du se :) Och jag tror små Cory's blir fint, jag skall själv dra mig iväg till akvarielagret för att dräggla lite nu till helgen, kanske kanske får några följa med mig hem om jag törs!
#16 - 29 april 2015 21:57
roxxor_swe skrev:
Ja, då har man gipsat som en galning och blivit klar med det momentet ..

Ansökt/betalt för att bli Gold Medlem .. Check

Förberett lite inför morgondagens moment som är att gjuta upp golvet. Först fylla upp 15cm med lättklinker sen flytspackla helt plant. Kommer lägga golvet i nivå med golvet i tvättstugan så får eventuella översvämmningar rinna in dit då det är hästafall på det golvet .. spara massa jobb och lite pengar på den lösningen. Vid ett senare tillfälle när jag renoverar toaletten som ligger vägg i vägg så sätter jag in en "utslagsvask" och kopplar på mig på det avloppet.

Har satt en tidsplan .. grr .. farligt.

Jag ska ha akvariet på plats med iaf vatten och sand i senaste 8:e maj när jag fyller år för ska ha hem folk den 9:e ..

wish me luck.

Ja det går undan får jag säga. Kul att se att du har tempo så det inte blir lite då och då utan full fart :-)
Fast det behöver du ju också med den tidsplanen för golvet ska ju torka lite också innan man kan sätta in tyngre saker på det :-)

Jobbar du som byggare i vanliga fall också?

Hinner du med att få i vatten och sand (vilket jag är helt övertygat att du hinner med ditt tempo som du håller nu) men inte mera så kan du ju köpa en liten radiostyrd ubåt och sätta i så ni kan ha tävling om vem som är bäst på att styra en sån i akvariet runt, igenom, under, över några hinder .... :-)
#17 - 29 april 2015 22:26
Webo du e la för go haha .. ja ett ubåtsrace hade gjort festen indeed.

Jag är plattsättare och jobbar mycket med golvavjämningar. Finns betydligt snabbare saker än betong om man säger så. 2 dagar så e golvet torrt med full bärighet .. jag är så jädra sugen på o hämta baljan denna helgen men vet inte om det är praktiskt genomförbart .. teoretiskt ja .. men njaee .. vem vet.
#18 - 29 april 2015 22:28
Sannive kaj.p hade ett gäng olika corys. Ett gäng som simmade en bit från bottnen. Jag gillar dock mina pansarmalar tunga på botten dragandes runt som ett gäng tyska tanks :)
#19 - 29 april 2015 22:47
roxxor_swe skrev:
Webo du e la för go haha .. ja ett ubåtsrace hade gjort festen indeed.

Jag är plattsättare och jobbar mycket med golvavjämningar. Finns betydligt snabbare saker än betong om man säger så. 2 dagar så e golvet torrt med full bärighet .. jag är så jädra sugen på o hämta baljan denna helgen men vet inte om det är praktiskt genomförbart .. teoretiskt ja .. men njaee .. vem vet.

Ok. Det låter dock mera som att du kommer att få svårt att INTE hämta den med det suget. Haha
#20 - 30 april 2015 11:59
Att vabba utesluter ju inte gjutning .. blev några timmar i ösregnet med min orangea vän.
[ATTACH=CONFIG]75695[/ATTACH]

Blöt ända in till kallingarna men det är det la värt. Om några timmar ska flytspacklet på så jag tror fan
det e dags o börja tätskikta redan imorgon =)

Golvet ni ser nu är en blandning av leca och flytspackel .. gudomligt att fylla ut golv med om man redan har en platta.
Isolerande, lätt och hållbart samt billigare än nått annat jag vet .. klart man kan ju hälla bara leca men känns lite omodernt.
[ATTACH=CONFIG]75696[/ATTACH]
#21 - 30 april 2015 14:20
Ja nu e det ju så att karet måste stå på något. Det måste dit Efter jag flytspacklat ger mig ett totalmått på 87cm. Tätskiktet bygger ca 2mm. En laminatskiva jag hittat är 2.8cm x 61cm x 300cm vilket ger mig mer eller mindre exackt 84cm att bygga upp. O se på fan, det blir ju faktiskt precis vad murblock skulle kunna ge mig om man leker Tetris.

Kolla nu .. en andra "ritning" på samma vecka .. vart ska detta sluta.
[ATTACH=CONFIG]75684[/ATTACH]

Frågan är nu då.
Håller detta om man har 3 sådana staplar under, eller bör man ha 4 ?
Och det är nog tänkt att det ska stå upp-o-ner jämfört med ritningen.

Detalj.
Svinbra med den där 9cm glipan som blir i mitten för o dra sladdar o skit =)
#22 - 30 april 2015 17:24
Jag skulle nog ta det säkra för det osäkre och köra på 4 :)
#23 - 30 april 2015 22:18
Riktigt roligt projekt, det går jäklar i mig undan också, ännu bättre :)
#24 - 1 maj 2015 06:32
Här var det full fart, ska bli roligt att följa :)
#25 - 1 maj 2015 06:48
JiWe skrev:
Här var det full fart, ska bli roligt att följa :)

OT men jädrar det var ingen dålig lax du hade håvat in.
#26 - 1 maj 2015 08:14
Tyvärr lite för stor för ett 720l så den får du behålla Jiwe. Man får la ha 10.000l/h pumpar om de ska trivas mä haha ..
#27 - 1 maj 2015 08:45
Tyvärr lite för stor för ett 720l så den får du behålla Jiwe. Man får la ha 10.000l/h pumpar om de ska trivas mä haha ..
#28 - 1 maj 2015 14:54
Progress:
Kunde inte hålla fingrarna i styr igår kväll vid sisådär 22 när jag insåg lecageggan redan torkat så det fick bli en flytspackling som avslutning på kvällen ..
[ATTACH=CONFIG]75681[/ATTACH]

Så idag så var ju rummet klart o tätskiktas så varför inte bara köra på =)
Gjorde ett litet utvik på sargen med ifall man skulle söla lite. Sargen kommer täckas med en 3cm tjock svart granitskiva med lite glimmer inslag ... lyyx ..
[ATTACH=CONFIG]75683[/ATTACH]

Ja nu är det bara att vänta tills imon innan det går o göra nått mer för tätskiktet måste ha en dag på sig o torka =( ..

Över and Ut ..
#29 - 1 maj 2015 15:02
Ser bra ut 😀
#30 - 1 maj 2015 15:03
Uppdaterade hela tråden så man ser bilderna direkt .. man e jö gooold member nu haha ..
#31 - 1 maj 2015 16:26
Hehe. Ja bra med bilder för annars hade vi inte hunnit med att se något innan allt var klart.
#32 - 1 maj 2015 17:10
Phuu, i den här tråden går det undan minsann, hinner knappt hänga med :p.

//Inger
#33 - 1 maj 2015 17:29
Stadigt, frihäng, håller ?
Ja nu e det ju konstruktionen som ska hålla karet som är nästa steg och jag behöver era åsikter fort.
Senast imorgon bitti 2e maj .. för då åker jag o handlar. Tanken är att karet kommer stå på en köksbänkskiva såndär vattentålig ni vet. Som stöd/ben kommer den ha Lecablock i dimensionerna 25x19x59 .. det är dessa mått som ger mig rätt höjd.

Vilken lösning tycker ni jag ska köra på .. motivera gärna. Alternativ 4. har 90 cm frihäng i mitten .. håller det.
Antar det gör det för ett Alukar är väl egentligen självbärande på aluramen med mest tryck på ytterhörnen ?
Hade ju varit fint med lite extra utrymme (större) under karet om man skulle få för sig o ha en sump nån dag.

Förhållandena/storleken etc är i skalenliga eller vad man säger ..

#1 (9st lecablock)
[ATTACH=CONFIG]75705[/ATTACH]

#2 (12st lecablock)
[ATTACH=CONFIG]75719[/ATTACH]

#3 (12st lecablock)
[ATTACH=CONFIG]75721[/ATTACH]

#4 (12st lecablock)
[ATTACH=CONFIG]75722[/ATTACH]
#34 - 1 maj 2015 17:41
Hehe. Vad hände med ritningar är inte riktigt min stil.. Det går ju jättebra att fixa ritningar ☺

Jag kan dock inte hjälpa dig med dina frågor ang detta då det inte är något som jag har erfarenhet av eller vet något om. Vilket av dem det än blir så blir det iaf häftigt att se karet på dessa och på sin plats.
#35 - 1 maj 2015 18:39
Efter lite läsning så verkar det vara lite viktigt att karret har så mycket stöd som möjligt längs med aluramen så gjorde en femte ritning (Tur jag o ungarna gjorde en klipp o flytta ritning :) ) som jag tror jag bestämt mig för .. fock da sump .. blir typ 30cm mellan benen och det lär räcka till de flesta pumpar o fiskmatsburkar ..
[ATTACH=CONFIG]75729[/ATTACH]

Sen var jag ute i snickarboa o kollade in klinkerlagret och hittade dessa som ska få pryda golvet ..
[ATTACH=CONFIG]75730[/ATTACH]
#36 - 1 maj 2015 18:54
Insåg jag ställt de tre benen på fel håll så det blir såhär faktiskt ..
27cm mellan benen i ytterkant och 22 i mitten .. lite trångt men ska la gå ..
Annars måste jag ju ta på utrymmet i resten av rummet :p

[ATTACH=CONFIG]75732[/ATTACH]
#37 - 2 maj 2015 10:20
Nu åker jag o handlar .. tänker skylla på er om det inte håller haha
#38 - 2 maj 2015 10:50
Ja j**lar vad det händer saker här :)
Roligt att läsa här då ens egna akvaristiska liv finns 6 mil bort i gamla lägenheten och väntar på flytt :)
#39 - 2 maj 2015 11:43
roxxor_swe skrev:
Efter lite läsning så verkar det vara lite viktigt att karret har så mycket stöd som möjligt längs med aluramen så gjorde en femte ritning (Tur jag o ungarna gjorde en klipp o flytta ritning :) ) som jag tror jag bestämt mig för .. fock da sump .. blir typ 30cm mellan benen och det lär räcka till de flesta pumpar o fiskmatsburkar ..

[ATTACH=CONFIG]75729[/ATTACH]

Sen var jag ute i snickarboa o kollade in klinkerlagret och hittade dessa som ska få pryda golvet ..

[ATTACH=CONFIG]75730[/ATTACH]

Sump kan du väl ha iaf? Du hade ju en del plats bakom akvariet, så ena kortsidan skulle ju fungera. Det måste ju inte stå under. Annars kanske ett droppfilter hade varit något. Finns de som kör såna här som är helt nöjda med det. Eftersom du ju har de inbyggt så kan du ju ha vad du vill ovanför för det syns ju inte :-)
#40 - 2 maj 2015 11:46
roxxor_swe skrev:
Nu åker jag o handlar .. tänker skylla på er om det inte håller haha

Det borde ju hålla. Har dock ingen erfarenhet av detta själv men blocken är ju stärka och där kommer ju en skiva ovan så det bör fungera bra. Har sett en del bilder på alu kar som står på block.

Kommer karet på plats i helgen också? ... Hehe.
#41 - 2 maj 2015 17:36
Jag kan fan inte hålla mina hantverkarfingrar i styr .. är fööör sugen nu på o få vatten i karet.
Så imorse tog jag med Alvin på shoppingtur .. 12st lecablock, bänkskiva, målarfärg o lite spackel samt en sån där skumskiva man har under parkett för att ta upp ojämnheter upp till 1,5mm.

Progress:
Efter att ha räknat på hållfasthet på Lecablocken insåg jag att det är inte där skon klämmer utan snarar på skivan man lägger på isf. Och att få fram värden på skivmaterial va döfött om man säger så .. de sviktar ju lååångt innan brottsgräns.
Så jag sket i o räkna på det och tänkte att en laminatskiva är ju grymt stöddig och med ett Alu-rams-kar så lär det va lugnt.
[ATTACH=CONFIG]75756[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]75757[/ATTACH]

Allt hamnade helt förvånansvärt exakt i Våg så får hoppas det är så när man ställer ett ton på konstruktionen också.
[ATTACH=CONFIG]75758[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]75759[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]75760[/ATTACH]

Vad händer nu ?
Jag tror fan jag ska hämta karet imorgon söndag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har visserligen kvar att klinkra golvet och lite annat pill med belysning/el och sådant men det kan man ju göra medans karet står och fylls eller körs in .. gäller och jobba effektivt haha ...

Idag då ?
Hoppas ungarna sover när jag städat klart så jag o frugan kan se nån splatterserie och kladda lite på varann efteråt :p
#42 - 2 maj 2015 18:01
Hehe. Det var väl det jag tänkte..

Det ser bra ut och jag har svårt att tro att bänkskivan inte skulle hålla då där inte är långt mellan "benen" samt att trycket på skivan är ju inte punkt tryck utan det blir ju rätt jämt tryck på hela skivan.

Tycker du tänker rätt ang att ta karet först och lägga golvet sen ☺.

Lycka till ikväll. Det har du ju förtjänat så hårt som du har jobbat 😬
#43 - 2 maj 2015 20:09
Gediget bygge! Spännande att följa! =)
#44 - 2 maj 2015 20:24
roxxor_swe skrev:
Jag kan fan inte hålla mina hantverkarfingrar i styr .. är fööör sugen nu på o få vatten i karet.

Så imorse tog jag med Alvin på shoppingtur .. 12st lecablock, bänkskiva, målarfärg o lite spackel samt en sån där skumskiva man har under parkett för att ta upp ojämnheter upp till 1,5mm.

Progress:

Efter att ha räknat på hållfasthet på Lecablocken insåg jag att det är inte där skon klämmer utan snarar på skivan man lägger på isf. Och att få fram värden på skivmaterial va döfött om man säger så .. de sviktar ju lååångt innan brottsgräns.

Så jag sket i o räkna på det och tänkte att en laminatskiva är ju grymt stöddig och med ett Alu-rams-kar så lär det va lugnt.

[ATTACH=CONFIG]75756[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75757[/ATTACH]

Allt hamnade helt förvånansvärt exakt i Våg så får hoppas det är så när man ställer ett ton på konstruktionen också.

[ATTACH=CONFIG]75758[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75759[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75760[/ATTACH]

Vad händer nu ?

Jag tror fan jag ska hämta karet imorgon söndag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har visserligen kvar att klinkra golvet och lite annat pill med belysning/el och sådant men det kan man ju göra medans karet står och fylls eller körs in .. gäller och jobba effektivt haha ...

Idag då ?

Hoppas ungarna sover när jag städat klart så jag o frugan kan se nån splatterserie och kladda lite på varann efteråt :p

Fasen asså! Vilket härligt bygge! :)
#45 - 3 maj 2015 00:02
Nämen dra mig baklänges på en flakmoppe va gött! Älskar sånna däringa inbyggnadsvarianter, ska själv göra det när jag har skaffat hus. Ska bara hitta ett hus först ;)

Tycker hantverket ser riktigt gediget ut, skönt med tätskikt! Kommer du ha någon frånluft i det lilla rummet med?

Blir spännande att följa projektet, lycka till!
#46 - 3 maj 2015 07:11
Tack för alla kommentarer !!

Webo: Jag tänkte som så att om jag lägger klinker först kommer det vara smått omöjligt att få det i såpass våg som jag vill ha det. Klinker är ju aldrig helt jämn så som ett flytspacklat golv blir. Är lite precisionsanal om man säger så.

Timpin: Får se om det behövs frånluft, finns i rummet precis bakom i tvättstugan. Det jag skulle kunna se hända är att det blir väs/visselljud runt akvariet och väggen eftersom det är utsug i tvättstugan och stänger man dörren dit borde suget bli genom akvarierummet ..

Nu då ..
Ja nu åker jag till Halmstad och hämtar karet. Sen hem o fylla det med sand o vatten. Bara vattnet lär ta en timme o få i =/
#47 - 3 maj 2015 07:46
Mäkta imponerad av byggtakten måste jag säga. Snyggt blir det också :-)
#48 - 3 maj 2015 07:57
Mycket intressant bygge! Ser väldigt lovande ut ;)
#49 - 3 maj 2015 08:03
Nooooo .. fick samtal precis när jag skulle åka, av han jag skulle köpa karet av .. han har spräckt det !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vem kan leverera ett 720l kar idag i södra / västra Sverige ?
#50 - 3 maj 2015 08:19
roxxor_swe skrev:
Nooooo .. fick samtal precis när jag skulle åka, av han jag skulle köpa karet av .. han har spräckt det !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Shit va trist. Det ligger några 720 på blocket.
#51 - 3 maj 2015 08:24
roxxor_swe skrev:

Fan va tråkigt. Vet inte om där finns några 720 ute på annons på Svenska sidan men vet där finns en hel del i Danmark. Hittar du inget här så kolla på www.dba.du (skriv akvarium och välj akvarium og terrarium och sen akvarium och sen storlek (störrelse) och skriv in 700 - 800 (ibland har de skrivit fel storlek i annonsen) och du se då en bra llista). Vet inte vad du är ute efter men är det bara karet så finns det också.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#52 - 3 maj 2015 08:25
Åh så himla trist! Du kan ju också ta chansen nu och limma ett på plats? Men trots att du är kanondeluxbesviken så kanske inte bråttom är den bästa rådgivaren direkt just nu. Så ut med besvikelsen och ladda om. Det kanske t o m blir bättre i slutändan.
Skiter det sig så här så tror jag inte det är "meningen" att du ska ha karet och att nåt bättre kanske blir resultatet?
Är du totalt helt oflummig så får du väl stryka sista meningen bara ;)
#53 - 3 maj 2015 08:29
Bluewing jag tror din "flummiga" mening är precis det rätta.
Säkert var det nån spänning i glaset på det karet så hade det inte hänt då så hade det hänt hemma hos mig =/
Och nu sitter jag ju o letar som en galning och kollar faktiskt efter "Nytt" till bästa pris. Verkar finnas billiga på
Falskogs i borås som ju ligger förhållandevis nära mig .. dom öppnar 12 .. waiiiiting ... hoppas de har hemma =)
#54 - 3 maj 2015 08:35
Fick tag i Falskogs nu .. runt 4500:- för ett helglaskar, utan tillbehör iofs ..
Shit .. det känns ju mycket bättre med ett helt nytt .. Garanterat repfritt osv ..
#55 - 3 maj 2015 09:04
roxxor_swe skrev:
Fick tag i Falskogs nu .. runt 4500:- för ett helglaskar, utan tillbehör iofs ..

Shit .. det känns ju mycket bättre med ett helt nytt .. Garanterat repfritt osv ..

Jag tillhör den typen som HATAR all vad begagnat heter, oavsett vad det gäller. Men just med akvarium så känns det ändå extra skönt på nätterna och veta att det är nytt...
#56 - 3 maj 2015 09:19
Va skönt. Då löser det sig iafnoch då till det bättre eftersom det blir helt nytt.
#57 - 3 maj 2015 16:00
Jag har ett akvarie nu ...
#58 - 3 maj 2015 16:04
Grattis :)
#59 - 3 maj 2015 16:44
Du skulle inte ha lust att berätta lite mer än att du har ett kar roxxor? :p
#60 - 3 maj 2015 17:20
Bra. Har du fått upp det än? Gick du bakvägen in genom grovköket med det eller gick det genom hållet i väggen?
#61 - 3 maj 2015 20:11
Sorry för den snabba posten innan .. men skakade för mycket för o skriva mer haha .. tuungt på två pers. Kan säga att det var tur vi hade besök hemma när vi kom med karet för vi hade nog inte fått in det på plats "helt" på två pers.

Webo: Hålet i väggen gjorde jag medvetet lite för stort så man skulle kunna ta in det den vägen och kommer att bygga igen det på ett sådant sätt att det är lätt att riva om man skulle behöva ta ut det igen.

Bluewing: Var ju lite tetig när jag bara skrev så såklart oxo .. :p

Vad hände ?
Jaa, så efter att först fått ett MEGA antiklimax Deluxe !! klockan 10 när jag skulle åka och hämta karet i Halmstad men fick reda på att personen i fråga spräckt ena långsidan pga att det var kallt under natten (Bla bla bla) så satte jag mig framför blocket och google och helt maniskt skrev 720+akvarium+stort etc i alla olika kombinationer och hittade Falskogs Akvarium utanför Borås som hade helt nya helglasakvarium för ~4500:-. Helt i min prisklass så efter ett samtal till dem så var det bara att börja åka.

Progress:
Inhandlat 720l akvarium, Fluval FX6, Rot lite olika anubisväxter och håll i hatten .. en håv. Skulle köpt mer saker men var i nån slags virrigt tillstånd efter dagens tumult. Kommer åka till Kaj imorgon o köpa sand, doppvärmare och bakteriekulturgeggamojsvätska-what-ever-det-heter =) ..

[ATTACH=CONFIG]75791[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75792[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75793[/ATTACH]

Jag kan ju inte hålla fingrarna i styr så sket i att vänta på att lägga i sand först .. Nu skulle det i vatten och dra igång pumpen Asap bara .. Ungarna var ju nästan lika mycket utanför brallorna som jag haha ..

[ATTACH=CONFIG]75794[/ATTACH]

Kopplade in 3 av de lysrör som kommer sättas en bit ovanför karet sedan bara för att se om det var nått drag alls och det kan man ju säga att det va =)

Nu e jag helt slutkörd för dagen och ska krascha framför nån kass serie med frugan .. klockan ringer ju kvart i 5 imorgon också ..

//Marcus
#62 - 3 maj 2015 22:54
Det ser bra ut. Kul att det löste sig till det bättre :-)

Ska du måla bakgrunden svart/sätta svart plastfilm eller ska du ha någon BTN bakgrund?
#63 - 4 maj 2015 06:41
Oj, här går det undan och man håller på att missa ett grymt projekt. Men å andra sidan är byggandet inte min grej så jag kommer in i precis rätt läge. När det roliga börjar. Och nu är jag säkert världens tråkigaste människa, men om du hade ett så stort utrymme, varför inte ett större kar?
#64 - 4 maj 2015 07:36
Webo: Jag har inte bestämt än. Frugan vill ha btn men jag vet inte om det blir bra då jag har insyn från sidan.

Hwh: 720l får räcka .. känns galet stort "för tillfället" ;) annars hade jag inte heller fått nått servicerum bakom och djupare/högre blir så svårhanterligt. Kunde haft längre men då hade gästtoan rykt och det finns inga standardkar som är 3m vad jag vet.
#65 - 4 maj 2015 07:43
Webo: Jag har inte bestämt än. Frugan vill ha btn men jag vet inte om det blir bra då jag har insyn från sidan.

Hwh: 720l får räcka .. känns galet stort "för tillfället" ;) annars hade jag inte heller fått nått servicerum bakom och djupare/högre blir så svårhanterligt. Kunde haft längre men då hade gästtoan rykt och det finns inga standardkar som är 3m vad jag vet.
#66 - 4 maj 2015 15:34
Kanske kan du skära till svart plastfilm och sätta på sidan där BTN'n kommer att synas. Då syns inget. Annars så kanske du bara ska ha sten moduler som du silikoner fast där du vill ha dem. Fördelen med atenmodulerna är att du kan få i olika storlekar och de då kan sticka ut olika långt och bilda"ställen ihop med växter där fisken kan gömma sig eller yngla. Kanske en ide?
#67 - 4 maj 2015 15:45
roxxor_swe skrev:

Sätter du BTN Slimline så att den smala sidan sitter dikt an mot den kortsida som du har insyn ifrån och inte limmar i silikon mot sidorutan så får skarven mot kortsidan på BTN-modulen samma färg som modulen i övrig. Då ser det inte kladdigt ut och springan blir så smal så de fiskar du har i karet kommer ändå inte att få plats där. Då får du bara en snygg färgad smal rand.
#68 - 4 maj 2015 21:23
Mycket bra idéer. Jag vet nu inte ens hur mycket tekniska saker som ska i, och hur jag ska gömma dem men det får jag lösa efter hand. BTN och moduler är ju najs, har använt det i tidigare kar och det blev mycket tjusigt.

Idag var jag hos aquazoo med de två små vilddjuren så de kunde peka ut vilka fiskar de tyckte va snyggast .. det var visst alla :) .. det slutade med att de höll med pappa om att det antagligen blir checkerboard ... eller nä ... de sprang tillbaks in o skulle minsann visa vilka som va finast av allllaaa .. Det var en vanlig brun ancistrusbäbis som va supercool eftersom den pussade och dammsugade på glasrutan haha.

Iaf så var jag där för att handla sand, värmare o bassilusker vilket jag till slut lyckades med. En go pratstund med Jörgen är alltid trevligt och massa tips insögs. På vägen därifrån såg jag en ek med massa fina torra blad och kvistar, så de åkte med hem. Väl hemma så hällde jag i all sand till barnens stora förtjusning och Anthon 10 fick fylla upp karet med vatten. Alla fick vara med och hjälpa till idag och det märktes tydligt att de uppskattade det.

Lite bilder då?

Mulmet dansar omkring ..
[ATTACH=CONFIG]75806[/ATTACH]

Vitvatten? Bluewing haha ..
[ATTACH=CONFIG]75807[/ATTACH]

Från baksidan .. Loggor på roten ?
[ATTACH=CONFIG]75808[/ATTACH]

Ska bli kul o vakna imorgon o se vad som hänt ..

Fråga:
Vi har tydligen suupermjukt vatten här jag bor .. 1,4 .. vad påverkar det mig ?
#69 - 4 maj 2015 21:54
roxxor_swe skrev:
...Vi har tydligen suupermjukt vatten här jag bor .. 1,4 .. vad påverkar det mig ?

Det blir ju perfekt sedan när du vill ha lek på kinkiga sydamerikaner!

Jag har något högre, Kh 2-3 kanske, men det sjunker till typ 1 i mitt SA, fråga mig inte varför...
#70 - 4 maj 2015 22:06
roxxor_swe skrev:

Nog inte så mycket om du inte dricker för stora mängder, för då måste man på toa ofta :-)

Skämt åtsidan, inget jag vet något om men tycker det är roligt att där nu är vatten och lite annat i.

Hur har du tänkt med bakgrunden? Om du fyller med vatten osv nu så kan du ju inte sätta i bakgrund då det ska silikonas fast och då måste det väl vara torr ytan att silikona på?
#71 - 5 maj 2015 04:35
roxxor_swe skrev:

Vitvatten? Bluewing haha ..

[ATTACH=CONFIG]75807[/ATTACH]

Fråga:

Japp, vitvatten deluxe ;) Gissar att du hällde sanden i vattnet och då blir det ju en dimma som sitter i ett tag. Om sanden ligger i först och man fyller sakta så slipper du effekten.

Men du apropå din fråga så har jag för mig att det är så att lågt KH gör att PH:t blir instabilt dvs. det kan röra sig en del uppåt och nedåt. Det man väl ska tänka på då är att om det finns en risker med att mixtra med PH och att det finns risk för ammoniakförgiftning om man laddar på med för mycket fisk etc. för fort. Så bra vattenkvalité och långsamma förändringar är viktiga. Att jag säger detta är ju att jag insett att du är lite (rättelse. MYCKET) av en Ferrari utan bromsar. Ett otroligt himla driv framåt. Nu är du ju sugen på att få igång detta och startar med mulmtillverkning innan du har en nedbrytningsprocess i karet (vilket ju tar en månad att starta upp). Ett kar är ju som finlandsfärjan, det tar ett himla tag att starta upp och få fart och kör man fel så tar det för lång tid att få stopp på det, backa och byta riktning. Nu kanske allt detta är en kakbit för dig (piece of cake) och att du vet fullständigt allt om nitrifieringen i ett kar. Men såg för min inre syn att du skulle ladda karet med pinnar, fiskar och allt och sitter med en ammoniak-krasch innan du hinner njuta av ditt vackra kar. Då dör ju allt. Jag är ju lite lik dig fartmässigt, så jag tycker inte du är underlig på nåt sätt om du nu trodde det.
Men alla processer i ett kar går toklångsamt och har man en snabb hjärna så blir det en viss obalans mellan viljan och karets behov.
Det viktigaste rådet jag fått är att sitta på händerna, när man blir för ivrig. Skulle vilje skicka det vidare till dig.
Men som sagt är detta en hel burk med kakbitar för dig då får du se det som att det finns nybörjare som läser om uppstart och kanske sansar sig när de läser sånt här.
#72 - 5 maj 2015 04:54
+1
#73 - 5 maj 2015 09:16
Ferrari med bromsar är en motsägelse.

Skämt åsido så är det ju precis som ni säger.
Man ska ta det väldigt lugnt. Det kommer bara bli några småfiskar till en början (1cm fisk/100 liter). För jag vet sen gammalt hur jobbigt det är om man förstör inkörningen. Brukar va lika bra o börja om från början då. 4 små eklöv och några pinnar och roten, bakteriekultur och lite växter ser jag som min uppstartsformula. Om det blir bra får vi se.

Vitvattnet beställde mina ungar direkt från ferrarifabriken för att bluewing skulle få nått fint kort o titta på ;)

Nästa steg är att skruva upp lite hyllor och bygga in karet fint i "gluggen" ..
#74 - 5 maj 2015 13:23
Ok. Skönt att höra. Säg ifrån bara om du tycker att jag "lägger mig i" och ger råd du redan vet. Är mera engagerad och pratar med dig som om du vore en vän eller kompis ;)
#75 - 5 maj 2015 15:41
Tycker det bara e bra o påtala saker, kan ju va andra som tar lärdom oxo .. lärling är man hela livet va det nån som sa ;)

Jag skrev fel innan det ska va 1 fisk per 100l annars hade det ju blivit 1 fisk på 7cm ..
#76 - 5 maj 2015 21:21
Hur har du tänkt med bakgrunden? Om du fyller med vatten osv nu så kan du ju inte sätta i bakgrund då det ska silikonas fast och då måste det väl vara torr ytan att silikona på?
#77 - 6 maj 2015 08:42
Blir ingen "bakgrund" i den bemärkelsen. Kommer köra svart eller nått till en början .. vitt ? ;)
#78 - 7 maj 2015 18:50
Blir så jääädra sne. Idioten/butiken som spräckte karet jag skulle köpt vägrar betala tillbaks pengarna. Köpte det på distans så är ganska skyddad enligt lag och han har ju fortfarande inte ett helt kar till mig heller så ..

Men det e mycke pengar för mig o lär ju inte se dem på länge ... faaaaaaannnn
#79 - 7 maj 2015 19:48
roxxor_swe skrev:
Blir så jääädra sne. Idioten/butiken som spräckte karet jag skulle köpt vägrar betala tillbaks pengarna. Köpte det på distans så är ganska skyddad enligt lag och han har ju fortfarande inte ett helt kar till mig heller så ..

Vad säger butiken att dom ska göra då? Ordna en ny burk eller? Svensk butik antar jag?
#80 - 7 maj 2015 20:17
roxxor_swe skrev:

Vadfan? Låter ju helt sjukt.
#81 - 7 maj 2015 21:12
Konsumentköplag (1990:932)

5 §

Om det inte följer av avtalet när varan ska avlämnas, ska den avlämnas utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.
Om köparen inte har fått kredit, är säljaren inte skyldig att lämna ut varan förrän den betalas. Lag (2014:11).

6 §
Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

9 §
Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

10 §
Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

13 §
Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet. Köparen får också häva köpet, om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att avlämna varan.
Om köparen har krävt att säljaren avlämnar varan inom en bestämd tilläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.
Om köparen har krävt fullgörelse av köpet utan att ange någon tilläggstid, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes. Lag (2014:11).

37 §

Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.

41 §
Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för

[LIST=1]
[*] särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,

[*] särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt

[*] förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
[/LIST]
Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.
Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
#82 - 7 maj 2015 21:25
Han säger att han ska laga det och sen kan jag hämta det eller så kan han försöka sälja det åt mig.

Eftersom jag inte fått npn vara och jag ville ha det senast till min födelsedag (Fre 8e) är det ganska solklart.

Nu e jag så trött så jag går o lägger mig ..
#83 - 7 maj 2015 21:27
Lekte blombindare .. får duga för o va första gången ..
[ATTACH=CONFIG]75881[/ATTACH]
#84 - 7 maj 2015 21:30
Du har ju två veckors "ångerrätt" på distansavtal också!

God natt!
#85 - 8 maj 2015 06:31
roxxor_swe skrev:
Han säger att han ska laga det och sen kan jag hämta det eller så kan han försöka sälja det åt mig.

Eftersom jag inte fått npn vara och jag ville ha det senast till min födelsedag (Fre 8e) är det ganska solklart.

Nu e jag så trött så jag går o lägger mig ..

Du ska väl knappast behöva köpa ett ihoplappat kar om du inte vill heller.
#86 - 8 maj 2015 08:07
Nej ..

Är det nån som har handfasta tips hur jag går vidare.

Är det ARN först eller rätten direkt ?
#87 - 8 maj 2015 08:43
Var det ett nytt eller beg kar? Märkes kar eller självlimmad? hur mycket betalade du för det?

Är det en större känd butik eller bara en liten? Kan ju spela roll om hur man går vidare då en större kanske vill tänka på sitt rykte medan små oftast inte bryr sig.

Om han har tagit sönder det och handeln redan är ingått (du har ju betald för det redan) och han sedan vill laga det så är det ju inte samma vara som du betalade för (därför också frågorna om nytt / beg samt märkes kar eller ej). Är det ett beg som han har haft på plats innan så kan han ju inte heller hävda att det är ett som är beställd osv utan då får han ju ge tillbaka pengarna och sälja det själv igen i det lagade skicket som det nu är i. Kan ju vara väldigt svårt att få till fogen på den ny limmade delen till att vara likadan som övriga när det gäller tjocklek och färg och är det inte helt samma så är där ju inge som vill ha det.

Tycker annars det är solklart att pengarna ska lämnas tillbaka då det är han som har strulat till det.

Vad kom ni överens om när du fick reda på att han hade tagit sönder karet?
#88 - 8 maj 2015 10:03
roxxor_swe skrev:
Nej ..

Är det nån som har handfasta tips hur jag går vidare.

Är det ARN först eller rätten direkt ?

Jag hade börjat med att tala om för butiksföreståndaren att jag vet vad som står i lagen och vill häva köpet. Han har ingen rätt till ersättning eftersom det inte är någon "beställningsvara", och eftersom han hanterat varan oaktsamt och därigenom haft sönder den så kan den dessutom anses "felaktig".

Lyckas han leverera ett likadant kar inom 30 dagar från det att du beställt det så kan du möjligen bli skyldig honom fraktkostnaden, men jag skulle gissa att du kommer undan det också!
#89 - 8 maj 2015 10:20
Grattis på födelsedagen!
Njut av dagen och ta det där på måndag.
#90 - 8 maj 2015 10:44
Butiken det gäller är akvarieshopen i halmstad. Jag såg karet omnämnas i en blocketannons där inget nämndes im att det var begagnat. Efter telefonkontakt talade han om att det var begagnat men i kanonskick och skulle få med massa grejjer i paketpris. Under veckan skulle jag söderut o tänkte kör inom butiken o kollar. Då hade han inte karet där .. huh .. men han visade ett 600l med svart aluram som skulle se likadant ut men 720l vara nyare. Jag åkte hem o funderade, kollade blocketannonsen igen och jämförde med andra. Bestämde mig och ringde o sa jag ville köpa karet. Han skulle då skicka faktura som jag måste betala innan .. Varför frågade jag o då sa han att han blivit lurad innan och han inte ville flytta det i onödan. Jag var väl blåögd o jävligt sugen och tänkte att vafan jag har ju lagen i ryggen om det skulle vara nått. Betalde/swish och dagen efter ringer han o säger det sitter nån filterlösning i. Denna ville jag ju absolut inte ha o han visste ju hur mitt bygge ser ut, han sa då det är jättelätt o ta bort själv. Mitt svar är då att jag vill ha ett rent, helt repfritt kar som vi pratade om så det får dubisf ta bort innan. Ringer en vecka innan jag ska komma o hämta det och kollar så allt e lugnt och det va det.

Samma morgon får jag sms precis när jag skulle åka. Jag skulle ringa så fort det går. Han berättar då att karet spruckit troligtvis pga spänningar för att det varit kallt på natten. Jag talar då direkt om att jag måste ha ett kar den dagen annars går den plan jag stakat ut åt helvete, fixxat bärhjälp som jag hämtat och planerat resan osv.
Så om han inte har ett 720kar får jag leta vidare. Han lovade att snabbt kolla runt då han har en del kontakter. Sure bara det har måtten vi sagt o är repfritt.

Jag får en såndär olustig känsla i hela kroppen. Jobbat röven av mig för o få klart till födelsedagen o så händer detta. Letar maniskt på internet, hittar falskogs akvarier som har helt nytt för samma peng .. jippi ..
Har under tiden haft kontakt med akvarieshopen och han hittar inget kar. Meddelar att jag åker och köper annat och hans svar är då. Ja det är upp till dig.

Tycker ni det är några oklarheter.
#91 - 8 maj 2015 12:03
Nej verkar helt solklart att du ska få tillbaka penngarna . Du borde också ha kunnat få de öångt innan då han ju inte hade berättat hela sanningen om karet (filterlösningen). Så det borde inte vara problem.

Jg får dock känslan av att han antagligen lurade dig avsiktligen från början eftersom han inte berättade allt om katet och inte sa att han inte hade hos sig och sen nu inte vill betala tillbaka pengarna.
#92 - 8 maj 2015 13:58
Verkar vara en riktig jävla tomte det där. Känns som att han aktivt försöker blåsa ja.

[COLOR=#333333]"Samma morgon får jag sms precis när jag skulle åka. Jag skulle ringa så fort det går. Han berättar då att karet spruckit troligtvis pga spänningar för att det varit kallt på natten. Jag talar då direkt om att jag måste ha ett kar den dagen annars går den plan jag stakat ut åt helvete, fixxat bärhjälp som jag hämtat och planerat resan osv."

Spänningar pga det varit kallt på natten? Ett kar går väl fan inte bara sönder för det är lite kallt!?[/COLOR]
#93 - 8 maj 2015 15:11
Einarsson skrev:
Verkar vara en riktig jävla tomte det där. Känns som att han aktivt försöker blåsa ja.

[COLOR=#333333]"Samma morgon får jag sms precis när jag skulle åka. Jag skulle ringa så fort det går. Han berättar då att karet spruckit troligtvis pga spänningar för att det varit kallt på natten. Jag talar då direkt om att jag måste ha ett kar den dagen annars går den plan jag stakat ut åt helvete, fixxat bärhjälp som jag hämtat och planerat resan osv."

Spänningar pga det varit kallt på natten? Ett kar går väl fan inte bara sönder för det är lite kallt!?[/COLOR]

Haha, nä! Jag har hade ganska tjock is i mitt Akvastabil ute på altanen, och det höll...
#94 - 8 maj 2015 16:05
Jaaaa.... Inte förvånad när jag hör att akvarieshopen är inblandad i detta.... Tyvärr....
#95 - 8 maj 2015 16:59
Ok. Har denna butik dåligt rykte redan?
#96 - 8 maj 2015 17:43
Säger inget så har jag inget sagt... Är bara inte förvånad...
#97 - 8 maj 2015 18:14
Tack för all input.

Jag kan iaf rekommendera Falskogs akvarium utanför borås som hade riktigt stort utbud och bra priser. Och Aquazoo utanför ullared som har skitfina fiskar med bra priser samt grymt trevliga o kunniga.

Akvarieshopen i halmstad .. blääää
#98 - 8 maj 2015 18:18
45 minutes to dropdown .. dont shoot me its ma birthday ;)

Har pepprat akvariet med bakterier och testat för radioaktivitet så det ska nog gå bra.

Bakgrund blev en ... PLANSCH :p hahaha ..

[ATTACH=CONFIG]75885[/ATTACH]
#99 - 8 maj 2015 20:06
Då var Fisksläppet klart och sommaren är officiellt här .. eller va det kossor =)
Ungarna älskade att se de nya invånarna nästan direkt börja simma runt och utforska.
Det var bara fjärilshanarna (förmodade hanar) som ställde sig och pixxade varsin rotpinne-skugga.
[ATTACH=CONFIG]75888[/ATTACH]

3:e pansarskvadronen på led ..
[ATTACH=CONFIG]75889[/ATTACH]

Oblyg fjärilsflicka säger tjena kompis och tack för mitt nya hem ..
[ATTACH=CONFIG]75890[/ATTACH]

Ancistrusarna gick o gömde sig .. dom suger .. oväntat haha ..

Längtar tills imorgon när jag kommer upp o alla fiskar står o väntar på mig =)
#100 - 8 maj 2015 23:02
Kul att det nu är igång. Lycka till på dagen och grattis!
#101 - 8 maj 2015 23:25
Grattis lite i efterskott:) Du fick väl tillbaka pengarna? Menar du ska ju inte betala för ett akvarium du aldrig fick;)
#102 - 9 maj 2015 06:24
Nopes inga cash. Han vägrar.
#103 - 9 maj 2015 11:55
Bara anmäla till ARN eller vart man nu vänder sej.
Själv hade jag nog valt polisen med och kallat det bedrägeri..
#104 - 9 maj 2015 11:56
roxxor_swe skrev:
Nopes inga cash. Han vägrar.
Vaaa? Då ska han leverera ett kar till dig också!
#105 - 9 maj 2015 14:31
åheim skrev:
Vaaa? Då ska han leverera ett kar till dig också!

Ett icke ihoplappat. ANnars får ha nj usänka priset.
#106 - 11 maj 2015 14:38
Nu har karet haft invånare i 3 dagar.

Då kan det gå såhär .. antar de trivs :p och gillar mina ekblad ..
Fjärilarna började busa redan dag 2 men kunde aldrig fantisera om ägg så fort.
Nu får vi se om det blir nått av dem oxo vilket antagligen är mindre troligt ..
[ATTACH=CONFIG]75968[/ATTACH]
#107 - 11 maj 2015 17:45
Så roligt. Hoppas du får yngel och några klara sig.
#108 - 11 maj 2015 17:48
Tråkigt med en klåpare till handlare.

Men kul att det nu är bebott, spännande och se. Hur många fjärilar köpte du?
#109 - 11 maj 2015 18:01
Jag köpte 6 totalt. 3 odlade och 3 vildfångade. Vi försökte få 3 vilda hannar och tre tama honor men vet inte hur det gick. Jag tycker själv det ser ut som att de två som tar hand om äggen är honor bägge två. Pride Parents ? :p
[ATTACH=CONFIG]75970[/ATTACH]
Kan iaf säga att det är en jäkla rörelse i karet nu. Det jagas och busas för det vilda, lär va nån som stryker med snart så som de håller på. VF fjärilarna är grymt nyfikna/närgångna .. tror mest de är ute efter en mumsbit ..

Ska inhandla fler växter under veckan och ut o kolla efter rötter/grenar som jag ska koka osv .. så det blir lite mer gömslen åt firrarna.

För ref.
Just nu är det 29grader i vattnet och Kh på 1,5 .. gjorde ett delvattenbyte i lördags då var tempen nere i 25grader o vände.
Har ett vattenvärde på 1,4Kh här .. snacka om soft =)
#110 - 11 maj 2015 18:52
roxxor_swe skrev:
Jag köpte 6 totalt. 3 odlade och 3 vildfångade. Vi försökte få 3 vilda hannar och tre tama honor men vet inte hur det gick. Jag tycker själv det ser ut som att de två som tar hand om äggen är honor bägge två...

Det är svårt att säga utifrån en så dålig bild... Den högra skulle eventuellt kunna vara en hane. Ingen av dem ser ut att vara VF.
Tydligen händer det att två honor försöker leka, men obefrultade ägg vitnar snabbt så du lär märka om så är fallet!
#111 - 11 maj 2015 19:02
Ser ut som två honor ja.
#112 - 11 maj 2015 19:04
Shepard skrev:
Ser ut som två honor ja.

Haha, säger du det!? Då är nog båda honor, för jag skulle säga att den till vänster definitivt är en hona! :d
#113 - 11 maj 2015 19:13
Shepard skrev:
Ser ut som två honor ja.

Sedan har vi ju hört talas om haremsbeteende hos M. ramirezi. Om dessa två är honor så kan ju ändå en av hanarna ha varit där...
#114 - 11 maj 2015 19:23
Jag upptäckte nu att den ena av dem är oxo och putsar bladet till höger. Måhända att de hjälps åt att vakta.
Sen har de tre VF fjärilarna som jag tror är hannar torpedbombat mot bladet. Inte sett att de försökt nypa äggen så får väl hoppas att de försöker befrukta dem med våld haha ..

Det är inte lätt o få en bra bild (med telefonen dessutom) då de hela tiden simmar runt ..
[ATTACH=CONFIG]75977[/ATTACH]

Torped inseminering ?
[ATTACH=CONFIG]75978[/ATTACH]
#115 - 13 maj 2015 19:12
I helgen hade jag kalas för mig själv och fick då lite presentkort på Arken Zoo. Det är ju en helt ok butik med trevlig personal i Varberg som jag o ungarna besöker då o då. Nu skulle jag ju inte köpa några mer fiskar innan karet är inkört så då får man ju köpa nått annat ..

Det skojjades en del på festen om att de tänkte köpa döskalle o piratkista med bubblor till mig. Frugan o ungarna har tjatat om en döskalle och jag har sagt att ni ska få en döskalle .. När .. När vi köper ett kar till .. Trodde jag =/
[ATTACH=CONFIG]75990[/ATTACH]
Jaja så är det att vara flerbarnsförälder .. den ser iaf hyffsat äkta ut och jag intalar mig själv att den passar perfekt i ett biotopakvarie från sydamerika där det är nån kannibal som kastat resterna i plurret .. eller kanske piraja-rensat .. grrrr.

Jag ville iaf passa på att under besöket inhandla några fina växter och kanske nån mer dekoration för att försöka fylla ut detta enorma (sett i mina ögon) kar o det är inte lätt när man börjar från noll. Det blev nån Vallisneriasort och en annan växt som bladen på kommer leta sig upp till ytan och bete sig som näckrosblad. Perfekt tänkte jag så fiskarna får lite skyl.
[ATTACH=CONFIG]75991[/ATTACH]

Läste runt lite om att använda växter från Sverige vilket inte ofta är så lyckat men kommer göra ett försök. Hittade så söta ytflytande växter i vår damm som kommer bli så grymt najs om de kan klara sig i karet. Dom kommer få bo i en spann nån eller ett par veckor som karantän och för att vänja sig vid varmt vatten. Får se om de klarar 29grader sen .. jag tänker att det borde dem då det blir skeetvarmt i dammen på sommaren och det klarar dem ju.
[ATTACH=CONFIG]75993[/ATTACH]

Ja så nu har man ett dö-skalle-kar med alldeles för lite rötter än vad som var tanken. Får ta en sväng till sjön och kärnen och se vad man kan stöta på där =)
#116 - 14 maj 2015 04:29
720 liter i Vägg med servicerum bakom.

Vilket fantastiskt inlägg med både bilder, tankar och humor. Wow, läses med stor glädje.

Fjärilarna har rapporterat haramslek så en stark hanne kam säkert servera flera honom om det behövs. Läs gärna inlägg 5003 på sida 251 i akvariestugtråden, där står mycket vettigt om hållande av fjärilar.

Dödskallen vet jag inte vad jag ska säga om, eh fin? Närå skämt åsido jag har ett svampbob fyrkant kar, komplett med ananas och bubblande Patrik. Ugnarna är ju också en del av familjen och måste få vara med och bestämma lite.
#117 - 14 maj 2015 06:21
+1

#118 - 16 maj 2015 07:10
I första bilden inlägg 112 missade nog inte bara jag en sak .. där är fjärilarna igång igen och lägger ägg, denna gång roten. Ingen hane fick befrukta dem denna gången heller men hon lyckades behålla dem några dagar utan att de blev uppätna iaf. Så kan hon bara låta en kille komma nära nästa gång så kanske det tar sig =)

Igår gick i barnens tecken. Vi gjorde 3 vändor ner till sjön. Först med bara Alvin (5) och när vi kom hem insåg en liten tös vid namn Aldis (3) att vi hade varit där utan henne så då kom krokodiltårarna följt av tjuuuut. Det vara bara o krypa till korset och åka ner en sväng till. Vi tittade på myrstacken som pissemyrorna byggt, jag fångade en vattenödla de fick begrunda fina färger på och sen bara springa o springa i skogen är ju så skönt för ungarna. Väl hemma så kom Anthon (10) och undrade vad vi gjort .. hmm. Jaja .. jag fick kräla till korset än en gång och lovade att vi skulle åka en sväng med kanoten o fiska så fort de små somnat. Alvin fick sedermera reda på vad som skulle hända så det blev tre killar i en kanot tills solnedgången, och nått napp blev det inte men mysigt med spegelblank sjö.

Väl hemma så somnade de som stockar å det var ju inte konstigt för klockan hade hunnit bli 22. Tog en liten koll i akvariet efter jag slått om till nattljus och .. what .. i den nya stenen, (av plast) jag köpte samtidigt som växterna då den hade samma formationer som de tidigare stenarna, så ser jag något röra sig i ett av avluftningshålen som är 3-4mm i diameter. Jag har ingen fisk som kan komma in där, är det bara skit? .. Står o stirrar en stund .. nähää .. det e tamejtusan en mun och några skäggtummar jag ser där inne. Tankarna flyger runt och jag bestämmer mig för att det där är inget från mitt akvarie. Tar ut stenen och försöker få ut vad det nu är, fail, och det visste man ju nästan redan att det går inte tvinga ut nått. Men om jag lägger stenen på sidan så kanske saken simmar ut från de lite större hålen under.

[ATTACH=CONFIG]76025[/ATTACH]

Sagt och gjort så var det bara att gå o borsta tänderna och berätta min upptäckt för frugan. Efter tandborstningen blev det återbesök .. o tamefan där var den. En slags mal med hajform som simmade omkring med sin prickiga dräkt. Haha .. va kul. Inte för att jag kanske önskar denna i mitt kar men den har ju faktiskt kämpat på och överlevt från köpet i akvarieaffären, fast i en dekorsten, vi handlat på ica i nån timma, kört hela vägen hem, käkat midda, planterat växterna och sist fick denna stenen kommer ner i karet. Den har iaf överlevt runt 5 timmar ovanför vattnet och det kanske såna här fiskar inte har några problem med men jag är iaf impad.

[ATTACH=CONFIG]76026[/ATTACH]

Jag skulle till att få en bild på den men det var ju kanske inte så lätt. Den valde att bosätta sig i vår nya döskalle och leker titt-ut med oss vilket iofs ungarna tycker e kul. Vad e detta nu då? .. en Synodontis multipunctata kanske ?

[ATTACH=CONFIG]76027[/ATTACH]

Ska försöka få till en bättre bild ..
#119 - 16 maj 2015 07:29
roxxor_swe skrev:
I första bilden inlägg 112 missade nog inte bara jag en sak .. där är fjärilarna igång igen och lägger ägg, denna gång roten. Ingen hane fick befrukta dem denna gången heller men hon lyckades behålla dem några dagar utan att de blev uppätna iaf. Så kan hon bara låta en kille komma nära nästa gång så kanske det tar sig =)

Igår gick i barnens tecken. Vi gjorde 3 vändor ner till sjön. Först med bara Alvin (5) och när vi kom hem insåg en liten tös vid namn Aldis (3) att vi hade varit där utan henne så då kom krokodiltårarna följt av tjuuuut. Det vara bara o krypa till korset och åka ner en sväng till. Vi tittade på myrstacken som pissemyrorna byggt, jag fångade en vattenödla de fick begrunda fina färger på och sen bara springa o springa i skogen är ju så skönt för ungarna. Väl hemma så kom Anthon (10) och undrade vad vi gjort .. hmm. Jaja .. jag fick kräla till korset än en gång och lovade att vi skulle åka en sväng med kanoten o fiska så fort de små somnat. Alvin fick sedermera reda på vad som skulle hända så det blev tre killar i en kanot tills solnedgången, och nått napp blev det inte men mysigt med spegelblank sjö.

Väl hemma så somnade de som stockar å det var ju inte konstigt för klockan hade hunnit bli 22. Tog en liten koll i akvariet efter jag slått om till nattljus och .. what .. i den nya stenen, (av plast) jag köpte samtidigt som växterna då den hade samma formationer som de tidigare stenarna, så ser jag något röra sig i ett av avluftningshålen som är 3-4mm i diameter. Jag har ingen fisk som kan komma in där, är det bara skit? .. Står o stirrar en stund .. nähää .. det e tamejtusan en mun och några skäggtummar jag ser där inne. Tankarna flyger runt och jag bestämmer mig för att det där är inget från mitt akvarie. Tar ut stenen och försöker få ut vad det nu är, fail, och det visste man ju nästan redan att det går inte tvinga ut nått. Men om jag lägger stenen på sidan så kanske saken simmar ut från de lite större hålen under.

[ATTACH=CONFIG]76025[/ATTACH]

Sagt och gjort så var det bara att gå o borsta tänderna och berätta min upptäckt för frugan. Efter tandborstningen blev det återbesök .. o tamefan där var den. En slags mal med hajform som simmade omkring med sin prickiga dräkt. Haha .. va kul. Inte för att jag kanske önskar denna i mitt kar men den har ju faktiskt kämpat på och överlevt från köpet i akvarieaffären, fast i en dekorsten, vi handlat på ica i nån timma, kört hela vägen hem, käkat midda, planterat växterna och sist fick denna stenen kommer ner i karet. Den har iaf överlevt runt 5 timmar ovanför vattnet och det kanske såna här fiskar inte har några problem med men jag är iaf impad.

[ATTACH=CONFIG]76026[/ATTACH]

Jag skulle till att få en bild på den men det var ju kanske inte så lätt. Den valde att bosätta sig i vår nya döskalle och leker titt-ut med oss vilket iofs ungarna tycker e kul. Vad e detta nu då? .. en Synodontis multipunctata kanske ?

[ATTACH=CONFIG]76027[/ATTACH]

Ska försöka få till en bättre bild ..

Det måste vara ett tecken, ni får vara rädda om den lilla krabaten ;)
#120 - 16 maj 2015 07:45
roxxor_swe skrev:
I första bilden inlägg 112 missade nog inte bara jag en sak ..

Solskenshistorier, både med barnen och malen. Det är en Synodontis petricola, detta baserar jag på de karakteristiska vita fenspetsarna. Priset ligger runt ca 125 kr i handeln, bra deal att få en på köpet...

EK
#121 - 16 maj 2015 08:24
Ringde en liten klocka om akvarieshopen. Kom på att DET ÄR JU ALLA DE BLOCKETANNONSERNA SOM SKRIVS I VERSALER. Gör ont i mitt netikett-sinne att läsa dem. :)
#122 - 16 maj 2015 08:44
Vilken underbar pappa dina barn har roxxor [emoji106]
#123 - 16 maj 2015 09:12
Var härligt. Jag fick samma chock när jag köpte mitt 450. Allt tömt och sälljaren sa att där kanske fattades 1 mal men han var inte säker och vi kollade över allt men hittade inget. Lastade akvariet och körde hem det och hämtade bänken och fisken. I med fisken i ett annat akarium och efter några timmer så skulle jag städa det gamla och där låg en liten mal. Jaha tänkte jag, det är väl bara att kasta den så jag tog den och den sprallade till och stack mig med sina små taggar. Snacka om att bli skrämt...

Hur har det gått med att få pengarna tillbaka från butiken i Halmstad?
#124 - 16 maj 2015 11:39
Angående malen så får den stanna så länge den vill. Dö-söt när den sitter o gör titt-ut med oss i skallen.

Vad det gäller Versalbutiken .. err .. Akvarieshopen så kontaktade jag ZOORF som de tydligt marknadsför sig med och han jag fick prata med där tyckte det lät helt sjukt och skulle genast undersöka och kontakta denna butik.

Jag har fortfarande inte fått några pengar .. inga .. och inga varor .. inga .. så det blir anmälan/stämning till veckan.
#125 - 16 maj 2015 12:17
Bra tänkt att gå via andra organisationer som butiken är medlem i eller återförsäljare för. Kanske det känns lite mera jobbigt än ARN men jag tycker även du ska anmäla det till ARN. Så de iaf får in ärende på den butiken. Tråkigt bara att det ska behöva bli så.
#126 - 16 maj 2015 20:06
Vad mysigt att läsa om din dag med barnen. Och petricolor är ju härliga. Vi har också haft gratismalar som överlevt länge utan vatten när vi köpt akvarium som fraktats hem tomma.
#127 - 17 maj 2015 07:13
Webo skrev:
Bra tänkt att gå via andra organisationer som butiken är medlem i eller återförsäljare för. Kanske det känns lite mera jobbigt än ARN men jag tycker även du ska anmäla det till ARN. Så de iaf får in ärende på den butiken. Tråkigt bara att det ska behöva bli så.

Jag hade nog gått direkt till polisen och anmält honom. Han har ju snott dina pengar.
#128 - 17 maj 2015 07:21
Flytväxten är andmat. :) kommer trivas bättre än allt annat, det är min värsta fiende som äntligen är utrotad efter fyra år av kamp :)

Akvariebutiken du handlade från, var det akvarieshopen?
#129 - 17 maj 2015 12:40
Angående andmaten så är det ju precis vad jag är ute efter. Vill skapa en skuggig plats i karet, som kan ge lugn åt fiskarna när de vill ha det, efter mina huvudberäkningar borde det bli hälften av karet ungefär då jag kör en FX6 på fullt blås. Om de växer så fort borde de ju va grymma på att suga åt sig överskottsnäringen i vattnet väl ?

Akvarieshopen i Halmstad it is .. han är helt främmande med konsumentköplagen så passa er .. Kommer gå till Polisen nu i veckan.
#130 - 17 maj 2015 13:40
Sett hans annonser på Blocket. Känns inte jätte seriöst
#131 - 17 maj 2015 15:39
Har kollat hans hemsida nu. Väldig konstig webbadress med .n.nu istället för bara .nu som ju är ledig. Ingen vackert hemsida heller. Massor olika teckensnitt som ibland knappt går att läsa då de är ovan på varandra och sedan skriver han ofta "mycket fina fiskar och mycket dyra". Han verkar tror att bara för att han skriver att hans fick är dyra så kommer alla att åka till honom för det. Ser inte så seriös ut. Jag hade faktiskt tänkt sticka dit då jag har sett annons innan på fisk men nu blir det iaf inget.
#132 - 18 maj 2015 19:34
Om man vill ha gult vatten fort kan man .. liksom .. du vet .. typ ..

Lägga i en rot som är .. 160cm lång ... pics another day haha ..
#133 - 19 maj 2015 03:25
roxxor_swe skrev:
Angående andmaten så är det ju precis vad jag är ute efter. Vill skapa en skuggig plats i karet, som kan ge lugn åt fiskarna när de vill ha det, efter mina huvudberäkningar borde det bli hälften av karet ungefär då jag kör en FX6 på fullt blås. Om de växer så fort borde de ju va grymma på att suga åt sig överskottsnäringen i vattnet väl ?

Akvarieshopen i Halmstad it is .. han är helt främmande med konsumentköplagen så passa er .. Kommer gå till Polisen nu i veckan.

Kör hellre med en sansad flytväxt typ Frogbit, P. Fluitans eller liknande än just andmat. Du kommer att på nolltid få ett decimetertjockt lager med andmat som inte bara skuggar utan i stort sett släcker ljuset till botten. Det kommer att virvla i vattnet, få dig svära för att det fastnar i håven etc.
Men det är ju ditt kar ;)

Jättetrist med en oseriös handlare. :(
#134 - 19 maj 2015 16:56
Jag böjjer mig för era råd och slängde ut andmaten .. retade mig redan på den haha ..
#135 - 19 maj 2015 17:20
Bra gjort!
Andmat = Psykbryt

:D
#136 - 19 maj 2015 17:25
Andmat påstås vara bra för vattenkvaliteten, men eftersom den snabbt täcker hela ytan, och är mer eller mindre omöjlig att bli av med, så rekommenderar jag den inte. Och tror man att man lyckats rensa bort den, så missar man alltid en liten jäkel, och så kommer den tillbaka igen. Har andmat i två kar, men tänker nog ändå lägga ner dem vartefter. Finns några olika fiskar som äter andmat, slöjstjärtar t.ex.
#137 - 19 maj 2015 18:52
Äh, andmat utrotas på 2 sekunder bara man använder rätt metod, Hantelciklider.
#138 - 19 maj 2015 18:57
HWH skrev:

Ja, men tenderar de inte att utrota annan växtlighet också?
#139 - 19 maj 2015 19:01
Åhh hantelciklider .. hade två bjässar för typ 20år sedan .. det var bara stenar i det karet till slut haha. Och kom nån in i rummet de inte kände igen tokrusade de rätt in i glaset mot dem .. brak bong .. ett under att de inte dog (av det).
#140 - 20 maj 2015 05:14
HWH skrev:

Shepard skrev:
Ja, men tenderar de inte att utrota annan växtlighet också?

Precis, äter inte hantlarna alla växter? Annars skulle jag gärna ha dom, nästan lika fina som Diskus! :)
#141 - 20 maj 2015 19:38
Jaha då var det la dags o visa en bild på hur det blev med den nya roten i karet. Eftersom karet är stoort så ville jag ju framhäva det genom att ha en stoor rot i. Denna borde jag kanske tvättat mer eller t.o.m kokat för att få bort det mesta av färgningseffekten för vattnet såg ordagrant ut som räcerbajsvatten ett par dar efter. Men efter ett vattenbyte så blidde det bättre och nu några dagar efter det så har det inte färgat lika mycket tycker jag. Jag gillat färgen men frugan gnäller över att det ser smutsigt ut .. - Sluta kissa i det när jag inte e hemma dåå =)

[ATTACH=CONFIG]76089[/ATTACH]

Roten är mäkta 160cm lång och äälskas av fiskarna. Men fiskarna hatar fullkomligen vårat knakande golv. Smyger/tassar man fram till karet så kommer de gärna fram o tittar på en och lattjar runt men om man går vanligt så det knarrar i golvet (det i hallen som golvspånet troligen är spikat) så blir de skrämmda o gömmer sig inne i hörnet.

Progress:
Ja förutom att man donar med själva karet lite då o då så har de flesta kvällarna gått åt till att färdigställa konstruktionen. Att få något helt Våg- och Lod-rätt att passa ihop med snea väggar från 60-talet är en utmaning för spackelbrättet. Har först fått köra med Ardex i 3 omgångar och spacklat upp 2-3cm i topp till 0 i nederkant mot mötande väggar och slipat där emellan för att nu troligtvis ha nått ett utjämnat resultat. "Hålet/grogghyllan" är klar för att kläs in med de snygga granitskivorna, som jag inte har råd o köpa just nu =/. Imorgon är tanken att jag ska måla första gången så man kan se om det behöver spacklas nått mer, vilket är troligt ..

Igår började jag på ny firma, dessutom med högre lön och 1 timmes mindre restid varje dag, undrar vart jag kommer lägga den.

//Marcus .. Tjipp o hej
#142 - 21 maj 2015 04:49
Shiit vilken nice rot du har fått tag på. Ska läsa mera sen men hinner inte läsa inlägget nu men var tvungen att berömma roten. Ser grymt ut.
#143 - 21 maj 2015 15:46
(med norrländsk dialekt)
-Ja har en frååga. den färgar .. hur länge då?

Alltså vattnet blir dagen-efter-kiss-brunt på två tre dagar så man inte kan se genom det. Lätt åtgärdat med ett 50% vattenbyte. Men nu e det så att jag kanske inte vill det ska bli så fort färgat. Att koka roten går bort då jag saknar en 160cm+ kastrull.
#144 - 21 maj 2015 16:00
Meen (också med norrländsk dialekt), det är ju himla snyggt med lite brunt (pissgult) vatten, kolla på biotopfilmer (diskus) så får du se. Själv, så försöker jag hela tiden att få till åtminstone lite brunfärgat :);).

//Inger
#145 - 21 maj 2015 16:13
Mitt vatten är också färgat men det är i det närmaste kristallklart ändå så jag tycker att det är snyggt. Jag kokade rötterna innan men dom färgar rejält ändå :D
#146 - 21 maj 2015 16:27
Går det inte att lägga den i badkaret (det ska ju vara helt rent) och iaf köra det varmesta vatten du har i kranen och koka lite grytor med vatten också och vatten som du hällar i. Den blir ju inte kokt men väl uppvärmt och det borde väl ta lite av färgningen. Eller också så bygger du en liten låda på 160 cm med lite rest kakel som du då kan ha den i och fylla den med så varmt vatten du kan och låta den ligga ett tag och sedan upprepa det. Du är ju väldigt händig och snabb ☺
#147 - 21 maj 2015 18:41
Kom precis på hur extremt svårt det var för 2 man att få i den i akvariet.
Får koka den i karet isåfall, hur varmt vatten klarar fjärilar :confused:
#148 - 21 maj 2015 18:46
Inger H: Jo jag vill oxo det ska vara biotop-gult. Men nu kan man inte se baksidan av karet ens .. inbillar mig iaf att det tog ett par dar längre nu sista gången.
#149 - 21 maj 2015 19:03
roxxor_swe skrev:
Inger H: Jo jag vill oxo det ska vara biotop-gult. Men nu kan man inte se baksidan av karet ens .. inbillar mig iaf att det tog ett par dar längre nu sista gången.

Tids nog efter några vattenbyten, så blir vattnet som du vill ha det :)

//Inger
#150 - 21 maj 2015 20:29
Såhär ser det ut efter ett vattenbyte och färdigmålade väggar =)

[ATTACH=CONFIG]76105[/ATTACH]
#151 - 21 maj 2015 20:39
Häftigt. Har du bara ljus längst framme?
Jag ser du har värmaren så den syns mycket. Kan du inte ha den på höger sida? Så syns de inte så mycket. ☺
#152 - 21 maj 2015 20:53
Ska lägga värmaren bakom roten sen, har två värmare så det är redan en på andra sidan ;) kan man avla på dom tro haha
#153 - 21 maj 2015 20:54
Ljuset bara hänger i en trave just nu .. har inte hunnit ge nån love till servicerummet. Gillar dom svagt nattljus ?
#154 - 22 maj 2015 07:16
I like it :)
#155 - 22 maj 2015 10:27
roxxor_swe skrev:
Ska lägga värmaren bakom roten sen, har två värmare så det är redan en på andra sidan ;) kan man avla på dom tro haha

Ok. Och nej jag tror tyvärr inte det går :-)

roxxor_swe skrev:
Ljuset bara hänger i en trave just nu .. har inte hunnit ge nån love till servicerummet. Gillar dom svagt nattljus ?

Ok, vad är det för ljus du har till karet?
Va, är inte servicerummet klart än? Du som har ett sånt tempo så det knappt hann torka innan nästa steg blev fixat :)...
#156 - 22 maj 2015 16:46
Hehe kom tre dars spackling o sen målning emellan o nu i skrivande stund sätts det lister o dörrfoder ..
#157 - 22 maj 2015 16:59
roxxor_swe skrev:

Snyggt! :p
#158 - 22 maj 2015 20:04
Mycket snyggt!
#159 - 22 maj 2015 21:26
Tack alla ..

Webo: Jag har tre st philips 28w T5 som jag tror passar perfekt sett ur ljusspectra synpunkt .. eller ?

http://download.p4c.philips.com/l4b/9/927926586555_eu/927926586555_eu_pss_swese.pdf
#160 - 22 maj 2015 21:29
Tror det kommer bli för gult jag...
#161 - 22 maj 2015 21:33
roxxor_swe skrev:

Ser riktigt tjusigt ut.
#162 - 22 maj 2015 22:33
Mr.woods: vattnet eller belysningen ?

Vattnet blir fortfarande gult av roten, men rören är svinvita om man säger så. Hade dem i fotostudio innan och till min glada upptäckt insåg jag att de är ju perfa för akvarie oxo med pikar på blå, grön o röd ;)

Eller så e ja ute o cyklar ..
#163 - 22 maj 2015 22:36
Jag syftade på rören, men tycker du de är tillräckligt kalla så är de säkert bra!
6500 kelvin låter väl varmt, men färgtemperatur kanske inte är allt här i världen...

Personligen vill jag ha iskallt ljus och mörkt vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#164 - 23 maj 2015 07:31
Mr Woods skrev:
Jag syftade på rören, men tycker du de är tillräckligt kalla så är de säkert bra!

6500 kelvin låter väl varmt, men färgtemperatur kanske inte är allt här i världen...

Personligen vill jag ha iskallt ljus och mörkt vatten.

6500 är ju ungefär vad solen har så vill man efterlikna naturen så .......
#165 - 23 maj 2015 10:46
6500 är ju ungefär vad solen har så vill man efterlikna naturen så .......

Akvariebelysning är ju verkligen en smaksak, men jag tror inte att ljustemperaturen säger allt ändå...
Själv upplever jag Power-Glo (18000K) som mer "naturliga" än de mycket populära Sylvania aquastar (10000K) som ger ett mer violett ljus.

Philips 865 ser väl lite ut som Life-Glo i ljusbilden?

Här ser vi samma akvarium upplyst med;

Life-Glo (6700K):
http://saurama.aqua-web.org/images/22_HagenLifeGlo.jpg

Power-Glo (18000K):
http://saurama.aqua-web.org/images/20_HagenPowerGlo.jpg

S. aquastar (10000K):
http://saurama.aqua-web.org/images/11_SylvaniaAquastar.jpg

Lägg märke till att Power-Glo är klart grönare än S. aquastar, trots en högre färgtemperatur!

Kan även bjuda på en bild på mitt eget akvarium när jag testade att byta ut ett S. aquastar mot ett Life-Glo!

Power-glo + Life-Glo:
[ATTACH=CONFIG]76120[/ATTACH]

Power-Glo + S. aquastar:
[ATTACH=CONFIG]76121[/ATTACH]
#166 - 23 maj 2015 21:49
Jo alltså kelvin säger ju långt från allt. Gäller ju att kolla på spectrumanalysen om man vill se ifall växter trivs och vilka färger i övrigt som framhävs. Som jag fattar det om man ska undvika stora algblommningar ska man ta rör som bara har en pik i det gröna spectrat .. jag är ingen expert på det men iaf.
#167 - 23 maj 2015 21:56
Precis!
Jag körde med bara aquastar i min burk, men det tyckte jag blev lite "artificiellt" på något vis. Blev mycket bättre med ett aquastar och ett Power-Glo (som numera heter Fluval Power specturm).
#168 - 23 maj 2015 22:25
Power spectrum röret ser onekligen intressant ut .. stort spectra i blått skulle ju göra sig fint checkerboard turquise discus jag planerar för ;)
#169 - 23 maj 2015 22:31
Det ger en fin blå färg faktiskt!
Egentligen var det mycket på grund av det som jag bytte det ena aquastar-röret mot ett Power spectrum, men även för att jag saknade någon sorts "kropp" i ljuset, mer gröna våglängder gjorde susen!

Jag hade "Blue Amazon"-skalarer, och det blåa skimret i deras färgteckning tedde sig lite väl violett i mitt tycke när jag hade två aquastar...
Dålig bild visserligen, men så här granna blev de när jag bytte det ena mot ett Power spectrum!

[ATTACH=CONFIG]76139[/ATTACH]
#170 - 24 maj 2015 09:30
Coolt me blå skalarer ..
Jag går invänta att min rot slutar färga så mycket innan jag kan utvärdera lysrören. Än så länge är vattnet pissbrunt efter 4 dagar. Tar iaf en dag längre för varje vattenbyte. Löser inte det sig så kommer jag göra en avrinningslösning så det blir konstant vattenbyte :p
#171 - 24 maj 2015 09:42
Det där ger sig med tiden, och sedan kommer du att sakna den effekten istället! :D
#172 - 24 maj 2015 17:29
Säkert, men då får jag köpa ett kar o ha i källaren o glo på. Ser illa ut med kiss-brun-gult vatten i ett display-kar tycker jag.

Längtar så att få släppa i lite fina firrar för nu är det bara lite rörelse på botten, och dom e så blyga också så folk undrar varför det inte är några fiskar i .. eller jo titta där e en. Det är faktiskt 29 fiskar i karet .. o inga syns. Jo fjärilarna kommer faktiskt fram o hejjar vid rutan om man glor in en liten stund.

Fick sätta upp denna idag innan kalaset, för min numera 5-åring, så jag slapp förklara för alla.

[ATTACH=CONFIG]76151[/ATTACH]

Bildkälla: Ärligt snodd och utprintad utan godkännande från http://www.aquazoo.se, hoppas jag blir förlåten när jag köper samtliga =)

Här e spectraanalysen för de rören jag använder. Kanske lite väl mycket på det gröna men hoppas växterna gillar det.
Fjärilarna visar ju iaf gudomliga färger med dessa rören så det gör säkert discusarna också ..

[ATTACH=CONFIG]76152[/ATTACH]
#173 - 24 maj 2015 17:37
roxxor_swe skrev:
Säkert, men då får jag köpa ett kar o ha i källaren o glo på. Ser illa ut med kiss-brun-gult vatten i ett display-kar tycker jag.

Längtar så att få släppa i lite fina firrar för nu är det bara lite rörelse på botten, och dom e så blyga också så folk undrar varför det inte är några fiskar i .. eller jo titta där e en. Det är faktiskt 29 fiskar i karet .. o inga syns. Jo fjärilarna kommer faktiskt fram o hejjar vid rutan om man glor in en liten stund.

Fick sätta upp denna idag innan kalaset, för min numera 5-åring, så jag slapp förklara för alla.

[ATTACH=CONFIG]76151[/ATTACH]

Bildkälla: Ärligt snodd och utprintad utan godkännande från http://www.aquazoo.se, hoppas jag blir förlåten när jag köper samtliga =)

Här e spectraanalysen för de rören jag använder. Kanske lite väl mycket på det gröna men hoppas växterna gillar det.

Fjärilarna visar ju iaf gudomliga färger med dessa rören så det gör säkert discusarna också ..

[ATTACH=CONFIG]76152[/ATTACH]

Ha ha underbar skylt :D.

Om du skall köpa odlade diskus så är det ett tips att även se vad Tony i Trollhättan har hemma innan du handlar. Nu är det en helt personlig synpunkt men tycker att Tony är snäppet vassare på odlat medan Aquazoo vinner stort när det gäller VF.
#174 - 24 maj 2015 19:22
Jo spanade in Tony också. Men Kaj har sin shop ett stenkasst från där jag bor jämförelsevis och jag blev kär i checkerboard discusarna han hade ;) .. tar tony i etapp två :)
#175 - 24 maj 2015 19:36
roxxor_swe skrev:
Jo spanade in Tony också. Men Kaj har sin shop ett stenkasst från där jag bor jämförelsevis och jag blev kär i checkerboard discusarna han hade ;) .. tar tony i etapp två :)

Kul, har faktiskt missat att du tänkte köra diskus, har nog läst slarvigt. Skall bli superkul att följa. När planerar du köpa hem diskarna?
#176 - 24 maj 2015 20:28
Blir till löningen i juni är tanken nu .. har ju fortfarande inte fått tillbaks några pengar av muppot.
#177 - 25 maj 2015 04:11
Hur har det gått med Akvarieshopen? Hänt något mer?
#178 - 25 maj 2015 10:46
roxxor_swe skrev:
Sorry för den snabba posten innan .. men skakade för mycket för o skriva mer haha .. tuungt på två pers. Kan säga att det var tur vi hade besök hemma när vi kom med karet för vi hade nog inte fått in det på plats "helt" på två pers.

Webo: Hålet i väggen gjorde jag medvetet lite för stort så man skulle kunna ta in det den vägen och kommer att bygga igen det på ett sådant sätt att det är lätt att riva om man skulle behöva ta ut det igen.

Bluewing: Var ju lite tetig när jag bara skrev så såklart oxo .. :p

Vad hände ?

Jaa, så efter att först fått ett MEGA antiklimax Deluxe !! klockan 10 när jag skulle åka och hämta karet i Halmstad men fick reda på att personen i fråga spräckt ena långsidan pga att det var kallt under natten (Bla bla bla) så satte jag mig framför blocket och google och helt maniskt skrev 720+akvarium+stort etc i alla olika kombinationer och hittade Falskogs Akvarium utanför Borås som hade helt nya helglasakvarium för ~4500:-. Helt i min prisklass så efter ett samtal till dem så var det bara att börja åka.

Progress:

Inhandlat 720l akvarium, Fluval FX6, Rot lite olika anubisväxter och håll i hatten .. en håv. Skulle köpt mer saker men var i nån slags virrigt tillstånd efter dagens tumult. Kommer åka till Kaj imorgon o köpa sand, doppvärmare och bakteriekulturgeggamojsvätska-what-ever-det-heter =) ..

[ATTACH=CONFIG]75791[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75792[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75793[/ATTACH]

Jag kan ju inte hålla fingrarna i styr så sket i att vänta på att lägga i sand först .. Nu skulle det i vatten och dra igång pumpen Asap bara .. Ungarna var ju nästan lika mycket utanför brallorna som jag haha ..

[ATTACH=CONFIG]75794[/ATTACH]

Kopplade in 3 av de lysrör som kommer sättas en bit ovanför karet sedan bara för att se om det var nått drag alls och det kan man ju säga att det va =)

Nu e jag helt slutkörd för dagen och ska krascha framför nån kass serie med frugan .. klockan ringer ju kvart i 5 imorgon också ..

//Marcus

Har du något material mellan bänkskivan och glaset?
#179 - 25 maj 2015 12:39
Nopes, affären sa att det skulle jag inte ha. Behöver karet slå sig nån millimeter gör det så i siliconet, det ska det inte göra i glaset. Lät logiskt. Sen hade det säkert inte skadat o lagt nått. Risken med för många "levande" material är ju faktiskt att det kan börja luta då. 1mm lutning i botten på 60cm i höjd blir synbart.
#180 - 25 maj 2015 12:40
Inte hänt nått mer. Han får väl snart underättelse på stämningsansökan.
#181 - 25 maj 2015 16:09
roxxor_swe skrev:

Bra där! Sätt dit honom!
#182 - 25 maj 2015 17:25
roxxor_swe skrev:

Sådär ja! Du är ta mig fan en man i min stil! Hatten av!
#183 - 25 maj 2015 17:27
Han har inte en chans nu när du råkar ha lagen på din sida!
#184 - 25 maj 2015 20:22
Jag har försökt förklara för honom, skicka lagtexter/paragrafer som övertydligt bevisar hans fel. Jag vill ju inte sätta nån i klistret om det inte behövs. Surt för honom när han kommer få stå för ansökningsavgiften, ränta och rättegångskostnader .. för det är ju ett bolag det vi pratar om och de får sällan nån allmän hjälp om man säger så.
#185 - 25 maj 2015 22:39
Bra du går hela vägen. Han har fått så många chanser redan så han får lära hur man ska behandla kunder på den hårda vägen.
#186 - 25 maj 2015 23:09
Ja, det är faktiskt på tiden att någon orkar ta sig an det här, efter allt vad man har hört...
#187 - 26 maj 2015 17:58
Jag e sån att vet jag att jag har rätt går jag genom eld för att få det som jag vill. Denna jäkeln ska få smaka på ett eller annat sätt så e det bara. Pratade med konsumentverket idag oxo och de såg inte med blida ögon på händelsen. De kommer kontakta honom och göra en uppföljning oavsett hur ärendet slutar .. FlamE !!

Idag fick jag ett brev med växter. Fanns inga Valisneria Giga. i affärerna, de säger det e nått virus eller nått på dem nu. Som tur e hittade jag en privatperson med överflöd dock med massa andmat på. La dem i en balja med vatten och körde översköljningstekniken eftersom det ju är flytväxter och det funkade fint. Tog ut den största och sköljde under duschmunstycke och gick o planterade den i karet. Aldis 3år var med och ville hjälpa till och det är ju bara att uppmuntra. Så jag gav henna duschmunstycket och bad henne skölja bort de där små sakerna för det är smutsväxter. När jag kom tillbaks såg det ut såhär fast x10 ungefär på bubblometern.

[ATTACH=CONFIG]76166[/ATTACH]

Jag kan nu med facit i hand säga att barn har alltid en lösning på ett problem. Om det funkar, är rätt eller rent av genialiskt återstår ju alltid att se. Först blir pappa lite arg och undrar vad det e hon gjort. -Inget .. -Grr ahahaha osv. Iaf tillslut visar det sig att hennes låtsaskompis har hällt schampo på dom smutsiga växterna så det ska bli rent.

Resultat: Inte en enda andmat så långt ögat kan se .. och gott luktade växterna oxo haha.
Nu skrattar jag åt det men var faktiskt riktigt upprörd. Så nu vet ni alla som undrar hur man blir av med andmat iaf.
Massa schampo :p

Har planterat ut växterna lite sporadiskt bara så får jag planera om det vid ett senare tillfälle men det blev iaf lummigare o mysigare i karet. Måste skaffa nån riktigt bra belysning till karet med som jag kan hänga upp på nått smart sätt. Är o pillar i karet så ofta så ska inte ha nått liggandes direkt på iaf.

[ATTACH=CONFIG]76167[/ATTACH]

Nu ska det betalas räkningar och gråtas lite men nästa löning borde det äntligen bli discusar weee ..

//Marcus
#188 - 26 maj 2015 19:04
Ojdå. Jag hade nog inte vågat sätta dem i karet efter de har fått schampo på sig då det är jätte svårt att få bort och schampo är inte bra för fiskar även om det är i väldig liten mängd.

Hoppas inget händer och att du har fått ut all schampo.
#189 - 26 maj 2015 21:20
Stod ju på flaskan att det gör rent ända ner till roten .. fiskarna brukar va under .. :p
#190 - 29 maj 2015 07:58
Stämningsansökan inte än skickad. Konsumentverket ville först föra en dialog med honom och upplysa honom om vad som gäller. Detta för att försöka spara mig tid o ork .. Konsumentverket var nog det trevligaste "verk" jag nånsin varit i kontakt med.
#191 - 29 maj 2015 21:31
Oj vilken dag det blev då. Praktikanterskan på firman sa efter jag visat mitt akvarieprojekt att hennes föräldrar hade massa akvariegrejjer de ville bli av med. Jag sa att jag väl kan komma o kolla för barnen vill gärna ha ett "eget" akvarie. Hon trodde de säkert bara ville ha en symbolisk peng isf.

Sagt o gjort packade jag in ungarna i bilen efter jobbet och åkte o kika utan nån direkt förhoppning.
Det var ett Juwel RIO 400 !! .. låg lite stora rötter o stenar framlagt o en påse med slangar o bös. Fanns mer på vinden tydligen. I karet som var rengjort för typ 2år sen gick det 4 stora pirayor (Silver Dollar?) och en stor pleco typ 25cm.

Jag behövde nog egentligen inte fråga men jag frågade iaf ungarna om de vill ha ett såå "litet" akvarium.
-Jaaa (i kör). -Det e ju sketastort pappa, jag kan ha det i min säng, utbrister Alvin.
Sen sprang de båda efter en katt som gick förbi. Ungar asså .. haha

[ATTACH=CONFIG]76216[/ATTACH]

Då vart det bestämt. 1000:- blev summan för kardemumman, som jag bad att få betala nästa löning.
Ser det symboliskt med tanke på vad det var jag köpte.

Sen till det praktiska .. pirayor .. nää det ska jag inte ha ju, o ungarna tyckte de var läskiga.
Så det blev så att pleco-monstret fick följa med hem på stört och pirayorna skulle de försöka ge bort till nån.
Är det nån här som vill ha 4 stora gammla men fina pirayor ? .. finns isf i Varberg
För ska jag hämta karet sen måste det ju va tömt när jag kommer ..

Väl hemma fick jag koppa in pleco´n som jag för övrigt inte kan ett skit om. Men den såg härdad ut så jag koppade in den i 1,5 timme sen fick han hoppa i baljan. Kom på i efterhand att han kanske fick en värmeshock. Återstår o se imorgon när det ljusnar hur han den mår. För övrigt är det nån som vet exakt vad det är för firre? taggig sugmal? .. för den var vass som satan iaf haha ..

[ATTACH=CONFIG]76217[/ATTACH]
(Jag vet att mina bilder suger ..)

Om nån är intresserad av denna gigant så är det bara att hojta till. Vet inte om den platsar in i mitt kar. Eller så var det ödet att han skulle hem till mig haha

//Marcus
#192 - 30 maj 2015 06:29
Grattis till utökningen. Malen ser ut som https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323&SOK=1 (bli inte lurat av den första bilden som ser ut som albino modellen, utan titta på de andra bilder).
Jag har själv 2 st av dessa stora (1 i varje 450 l kar) och 3 små. Den passar i ditt kar och är alltid en sak som besökare kommer att prata om då de ser en stor fisk som de inte har sett innan.

EDIT: Jag ser att där inte finns flera bilder på just den i Zoopets artregister men här har du flera bilder så du kan se om det är en sån: https://www.google.se/search?q=hypostomus+plecostomus&biw=1324&bih=679&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=qPVqVZzLCceVsAH3y4CYDg&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1.45
#193 - 1 juni 2015 19:15
Jepps det e en sån jag har .. 25cm precis .. en av de mer lättmätta fiskarna när de sitter o suger på glaset ;)

Jag har en FX6 till karet och byter ungefär hela vattenvolymen per vecka men tycker inte jag får så fint vatten jag vill ha. Ska man behöva en pump till verkligen eller ska jag ge det mer tid. Tyckte inte filtret va sådär jättegrisigt när jag rengjorde det sist.
#194 - 1 juni 2015 21:36
roxxor_swe skrev:
Jepps det e en sån jag har .. 25cm precis .. en av de mer lättmätta fiskarna när de sitter o suger på glaset ;)

Jag har en FX6 till karet och byter ungefär hela vattenvolymen per vecka men tycker inte jag får så fint vatten jag vill ha. Ska man behöva en pump till verkligen eller ska jag ge det mer tid. Tyckte inte filtret va sådär jättegrisigt när jag rengjorde det sist.

Pumpen ska du inte behöva rensa så ofta. Typ 3-4 gångar om året max. Det beror dock på vad du har för media lösning i den. De flesta kör med den blåa grova filter mattan då det fina sätts igen väldigt fort. Jag har själv gått över till klippt grov filtermatta och sedan så klart också bio media. Jag har rör och JBL Micro Mec i mitt till mina Malawis. sen kör jag ju Juwels inbyggda också med en 1500l/h pump och mest 2 st grov filter och 2 st mellan fina filter då det är lätt att rengöra detta filter.

Du har ju inte så mycket fisk i än så det är väl färgen och kanske att det inte är så klart som du tänker på och det är ju isf pga roten du har lagt i och det tar ett tag innan det blir bättre.

Jag kör även ett UV filter på 36W efter min FX6'a. Numera så har jag riktigt klart vatten.

Om du vill få vattnet mera klart så kan du köpa ett inner filter och sätta i som du stoppar filtermedia som är som vat in i. Där fastnar allt skit, men du får dock byta ut filter vaden rät ofta då det gäggar igen rätt snabbt. det eller kanske ett UV filter. Men köp inget 9 eller 11W då det är för klena enligt min mening.

Du har väl inte så mycket fick i och inga som smutsar ner väldigt mycket så du kanske inte behöver byta så ofta, iaf i början. Det kommer att ta längre tid innan karet blir stabilt med bakteriefloran. men det är klart om roten färger av mycket så vill man ju byta för att får det snyggare.

Där finns säkert några av de som har hållit på mycket längre än mig (jag är ju ny på detta) som också kan kommentera vad du bör göra osv men bild på hur det ser ut hade också varit bra :-)

EDIT: Kom till att tänka på din pleco. Den äter alg tabbeletter ifall du inte visste det. De gillar även brysselkål och gurka (iaf de flesta, det kan dock ta ett par gångar innan de gillar det) och bäst är att lägga i det strax innan ljuset släcks då de oftast kommer fram när man släcker. Det går såklart även att slänga in när ljuset är igång så man kan se vad de gör. Skulle gissa att barnen tycker det är kul att se den suga på brysselkål. Det som blir över tar du och kaster nästa dag för annars så grisar det bara ner och de åter inte på det dagen efter (iaf inte mina).
#195 - 2 juni 2015 07:27
Tack för all input ! Ska låta det gå några veckor till så som jag har det nu och se om det fortsätter åt rätt håll med klarheten och färgningen av vattnet annars får jag görsöka lösa det med tekniska saker.

I mitt bakhuvud gnolar en tanke att jag borde ha en slags överrinningslösning och nått som fyller på nytt vatten hela tiden .. nått som är rimligt eller har jag drömt haha ?
#196 - 2 juni 2015 07:28
Btw jag la i tre frysta ärtor i karet på kvällen .. kvällen efter va de borta och malen baaaaajsade låånga kååvar haha.
#197 - 2 juni 2015 16:54
roxxor_swe skrev:
Tack för all input ! Ska låta det gå några veckor till så som jag har det nu och se om det fortsätter åt rätt håll med klarheten och färgningen av vattnet annars får jag görsöka lösa det med tekniska saker.

I mitt bakhuvud gnolar en tanke att jag borde ha en slags överrinningslösning och nått som fyller på nytt vatten hela tiden .. nått som är rimligt eller har jag drömt haha ?

Med att fylla på så menar du inte vatten från kranen, eller? Det kan ju vara lite lurigt med det från kranen pga många saker. Dels så ska ju karet få en balans och den rubbas om man konstant tillsätter nytt vatten då bakteriakulturen tunnas ur. Sedan kan du få höga värden av klor osv. Så det är nog ingen bra lösning, men det en av de fina sakerna som en sump löser. Då har du alltid samma vatten nivå och bra vatten kvalitet. Du har ju plats till en stor sump eftersom du har ett eget rum bakom. Tänk dig 2-300 l sump..

Einarsson och flera andra har sump så kolla i deras trådar och fråga dem om du undra något om sump.

Jag skulle vilka ha det också då det blir mycket mindre underhåll och mycket bättre vattenkvalitet.
#198 - 2 juni 2015 19:43
Jag tänkte typ borra ett 35mm hål där vattnet om det kommer dit rinner ner i ett rör till en behållare/akvarie/reningsstation under mitt befintliga kar och så har man nån kraftig pump som skickar upp det i andra änden. Då kan man ju ha en vattenreserv om man säger så samt att karet aldrig kan svämma över på "fel" ställe ..
#199 - 11 juni 2015 17:35
En liten fundering på bakgrund. Jag vet hur snyggt o fräckt det är med btn och liknande.
Men nu blir ju mitt bygge mer som ett displayakvarie. Jag är ute efter kraftiga kontraster då den vita väggen kommer möta en svart granitskiva. Där blir det precis som jag tänkt mig. M e n ..

Jag är inte nöjd med bakgrunden eller rättare sagt hur den _inte_ framhäver inredningen.

Vad tror ni om vitmålad baksida ?
Finns det nackdelar etc för fiskarna med det .. jag har ju mycke inredning för dem att gömma sig i.
#200 - 12 juni 2015 17:23
Nu har jag hittat lösningen på o få mjölkvitt vatten.

Vit Mjölkpapp som bakgrund :p

Man skulle oxo kunna använda Sheridans för å få precis den nyans på vattnet man vill ..

Uttråkad ..
#201 - 12 juni 2015 17:24
Nu har jag hittat lösningen på o få mjölkvitt vatten.

Vit Mjölkpapp som bakgrund :p

Man skulle oxo kunna använda Sheridans för å få precis den nyans på vattnet man vill ..

Uttråkad ..
#202 - 12 juni 2015 18:01
Den nackdelen jag kan komma på med vit baksida är att man aldrig kommer ifrån alger på bakrutan, och dessa lyser verkligen grönt med vit bakgrund.
Däremot så har du ju lätt för att komma åt att rengöra bakrutan så det kanske inte blir ett så stort problem för dig
#203 - 13 juni 2015 10:03
Den nackdelen jag kan komma på med vit baksida är att man aldrig kommer ifrån alger på bakrutan, och dessa lyser verkligen grönt

Har missat detta..
#204 - 13 juni 2015 12:23
Tror ljus bakgrund gör att det blir mycket svårare att skapa djup i karet. Aldrig prövat, men troligen inget jag någonsin kommer ge mig på. :)
#205 - 13 juni 2015 13:09
Har inte riktigt koll på hur du tänkt och vilken effekt du vill uppnå men att måla bakgrunden med svart akrylfärg är utan tvekan det bästa jag gjort.
#206 - 13 juni 2015 16:37
Nää, inte vit bakgrund. Har aldrig haft det, men kan inte ens inte tänka mig att det kan bli bra. Fast några här har ju faktiskt en stenbakgrund, som går åt det "vitare" hållet...
Men man vill väl ändå, att det ska bli lite djup i karet, som man kanske kan skapa med en lite mörkare bakgrund :).

//Inger
#207 - 13 juni 2015 20:00
[ATTACH]76475[/ATTACH]

Vit bakgrund.

[ATTACH]76476[/ATTACH]

Vit bakgrund.

[ATTACH]76477[/ATTACH]

Vita bakgrunder.

[ATTACH]76478[/ATTACH]

Och slutligen, vit bakgrund.

Om det blir bra vet jag inte, det sitter i betraktarens öga. Jag vill nog påstå att många av världens snyggaste akvarier har vit bakgrund.
#208 - 13 juni 2015 20:18
Det beror på inredningen, det blir en helt annan grej i aquascapes. Tycker inte det är den vita bakgrunden som gör att de där karen är snygga, det är du som är totalt sick på att inreda dem. ;D

Jag tror, kortfattat att en vit bakgrund kräver MYCKET mer av den som håller i spakarna för att det ska bli bra. Svart är mer förlåtande.
#209 - 14 juni 2015 18:59
Mathias, jag är en stor beundrare av dina aquascapingkar, även dessa med vit bakgrund :).

//Inger
#210 - 15 juni 2015 07:01
Har missat detta..

Men det har inte jag!
#211 - 17 juni 2015 17:14
Jag vände bakgrundsaffischen så nu är det en såndär med växter o rötter på ala 70talet. Blev faktiskt riktigt bra och skapade fint djup.

Testade vit några dagar och det blev .. meeh.

Funderar på att klä väggarna i servicerummet bakom med växt tapeter då lär det bli djuuup.

Ja iaf nu händer det snart .. 30minuter koppning till sen åker diskusarna i !!!
#212 - 17 juni 2015 18:21
Härligt!

Du glömmer väl inte bilder ;)
#213 - 17 juni 2015 19:25
Kommer bilder snart. Om ni är "haha" o tycker nån har konstig kroppsform så är de handplockade för att se ut så sådeså.

Inkoppningen gick görbra och alla verkar trivas superbra. Hoppas på o vakna med 6 diskusar som står o väntar ivrigt på mig ;)
#214 - 18 juni 2015 06:03
Idag möttes jag som jag hoppades på av sex firrar som ville säga gomorron ..

[ATTACH=CONFIG]76559[/ATTACH]
#215 - 19 juni 2015 06:41
Så där ja. Där har hänt lite nu medan jag har varit borta ett tag pga lunginflammation.

Ser ju bra ut.

Även jag har vita tapet väggar som bakgrund på 3 av mina kar och jag tycker det är snyggt. Det är klart att man måste ju ha lite i karet som då gör att det står ut med vita bakom. Ska slänga in några bilder senare (har inga på surfplatta som jag är på nu).

#216 - 19 juni 2015 08:23
Usch lungblaska är inget vidare. Skönt du e bättre nu. Ska köra ett vattenbyte nu o se om jag kan få lite fina bilder sen. Checkerboard diskusen har riktigt udda form. Jag valde dessa o sen när räkningen kom fick jag rabatt för det .. jörgen o kaj e för goa ;)
#217 - 23 juni 2015 06:08
Ja lunginflammation är så kul. har haft det 5-6 gångar senaste 7 åren. Dubbelsidiga också :-)

Jag har sedan drabbas av kristallsjukan som är ett problem med kristaller som sitter i örat och som ser till att balanssinnet fungera som det ska och en av dessa kristaller har istället tagit sig in i en annan kanal. Så man går runt och är snurrig och mår illa (som rejält bakfull samtidigt som man är åksjuk.

Hur blev det med bilder? Kan du ta på hela karet också?

Vad matar du dina diskusar med?
#218 - 30 juni 2015 20:51
Hur går det med karet och invånarna?

Lite bilder hade också varit kul :-)
#219 - 30 juni 2015 22:50
Jag är även nyfiken på hur det går med den "misslyckade" akvarieaffären.
#220 - 1 juli 2015 11:00
c90368 skrev:
Jag är även nyfiken på hur det går med den "misslyckade" akvarieaffären.

Jag också!
#221 - 9 juli 2015 20:45
Oj vad livet tog över för en stund, och så måste det ju få va ..
Hektiskt på jobbet o massa ungar så har faktiskt inte hunnit skriva här i forumet.

Ang. den misslyckade akvarieaffären så ligger det på konstapelns bord o väntar/möglar i den ökända "högen" antagligen.
Så jävla sjukt rent ut sagt .. man hör ju om de som anlitar västklädda fordonsförare och iaf får tillbaks hälften .. nästan så man e sugen ..

Akvariet blir bara bättre och bättre. Vattnet har börjat få mer sansad färg och fiskarna verkar trivas riktigt bra. Förutom fjärilarna som bara är en enda kvar av. Jag tror dom helt tog ut sig då de la ägg (som inte befruktades) minst 1-2ggr i veckan så fort de kom i karet.

Bygget som helhet är ju konstruktionsmässigt klart men det är ju alla dessa detaljer som gör helheten. Idag fick jag äntligen granitskivorna och det blev liksom .. WoW .. hela akvariet kändes såå mycket djupare och snyggare.
Före: [ATTACH=CONFIG]76729[/ATTACH] Efter: [ATTACH=CONFIG]76730[/ATTACH]

Jag kommer även klä in resten av kanterna men det blir med en nättare svartlackad MDF. O efter det så blir det att ta tag i insidan av servicerummet, vilket jag ser fram emot AloT ..

Till veckan så kommer det rör till rampen jag köpte via annons här på forumet. 4x80W T5 ska nog göra susen. Just nu har jag bara 3st 28W T5 liggande huller om buller på täckglasen med grillfolie som reflektorer .. (skäms lite). Det blir 2st Grolux och 2st Aquastar rör .. får se om jag kommer ha igång alla.

Ja iaf så mår diskusarna prima än så länge. De är inte riktigt som hundar allihop än men de blåa är väldigt pratsamma.
[ATTACH=CONFIG]76731[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76732[/ATTACH]

Sen avslutar vi med en bild från trädgården .. kvääk ..
[ATTACH=CONFIG]76733[/ATTACH]

Ska försöka låna dotterns kamera nån dag o ta lite bättre bilder ..

//Marcus
#222 - 9 juli 2015 21:54
Mycket snyggt :-D

Skickat från min E6553 via Tapatalk
#223 - 10 juli 2015 08:36
Jäkligt snyggt :p
#224 - 10 juli 2015 08:44
Ja det blev en jäkla skillnad när du fått dit den svarta listen där. :)
#225 - 10 juli 2015 08:55
Tackar för fin input.
Stenskivorna är Granit och skitsvåra o ta kort på. Iaf så har de lite "liv" i sig som jag inte lyckas fotografera. Man kan säga att det är lite skimmer/gnister som ger en helt fantastisk känsla.

Hoppas på att dottern vill ta alt. Låna mig hennes riktiga kamera snart .. kommer mer bilder när det nya lyset är på plats senast.
admin
Christian Alfredsson
#226 - 10 juli 2015 19:48
Stiligt. Fota gärna när det är mörkt ute så blir det inga reflektioner. Släck lamporna också.
#227 - 15 juli 2015 21:31
Kul att se. Snyggt blev det också. Kul att det går bra med fisken.

Hoppas konstablen tar tag i det men annars får du ju ringa och tjata på dem tills de tar tag i det.
#228 - 15 juli 2015 22:03
Snyggt! :)
#229 - 26 juli 2015 19:10
Händer inte så mycket i tråden .. sry .. men tänkte skriva av mig lite nu iaf.

Ang. den här historien med akvarieaffären så går det svinkasst. Pratat med olika personer på den inte allt för snabba myndigheten och de tycker inte jag ska ta det till rättegång. En av dem tyckte jag .. -skulle åka till butiken och reda ut ärendet. Undrar vad han menade med det haha .. hade jag spelat in det samtalet hade det ju bara varit o packa ner bollträt =).

Har haft semester nu i två veckor och lyckats roa fru o barn efter bästa förmåga. Nu börjar frugan jobba och jag ska börja grejja med diverse projekt sista veckan på min semester. Kände idag att jag för en gångs skull hade det riktigt lugnt o skönt så jag o ungarna började göra iordning deras 450l balja i lugnan ro. Jojo .. slangade över lite vatten från stora baljan för att kickstarta bakterimumset osv och kände oss riktigt nöjda.

Påväg upp för trappen tyckte jag det skvalade lite mycket i stora baljan ... SATAN .. nej .. lugn .. det va inte paj.
Jag hade parkerat slangarna i karet efter hävert´ningen .. och tro-på-fan att häverten hade självstartat haha ... 300 liter vatten hade pumpats ut rakt ner på golvet i mitt fina akvarierum.

.. kallsvettas .. kollar runt ..

Lugnt .. detta funkade ju precis som tänkt ! Tur man tätskicktade allt hehe ..
Visst det var blött på hela golvet men hela allt överskott om man säger så hade runnit till brunnen i tvättstugan.
Fan va nöjd man blir när man gör saker rätt .. särskilt då när man sen gör fel !!
Bara att ta gummirakan å dra ner det sista så var det klatt ..

Kommer bilder på ungarnas balja senare ..
#230 - 26 juli 2015 21:24
Men va fan??? Har det fortfarande inte ordnat sig med de där asen på akvarieshopen.se?
Måste nog hålla med folket du pratade med på myndigheten... Packa in dig själv och "låna" in 4 st +100 kg killar och åk ner ochhör hur ni ska lösa problemet???
Man kan innerligt hoppas att det går riktigt åt helvete för dessa människor! Lyckades dra mig ur en affär med dessa innan allt blev klart... Och glad är jag för det!
Gött när man tänker till innan... Inte så här hemma... Efter ett impulsköp åkte jag på att dra igång ett Rio 180 i köket i helgen... Och där finns ingen golvbrunn! ;)
#231 - 27 juli 2015 09:18
Andreas. En berg och dalbana skulle inte vara kul om det inte pirrade lite och vore lite läskigt ibland så det låter helrätt med kar i köket.... utan golvbrunn :D
#232 - 27 juli 2015 15:22
Bluewing skrev:
Andreas. En berg och dalbana skulle inte vara kul om det inte pirrade lite och vore lite läskigt ibland så det låter helrätt med kar i köket.... utan golvbrunn :D

Hahaha! Korrekt Johnny min vän... Och minst ett i vardagsrummet... ;)
#233 - 27 juli 2015 17:05
Japp. Living on an edge, som min gamla mamma säger [emoji3]
#234 - 27 juli 2015 18:31
Bluewing skrev:
Japp. Living on an edge, som min gamla mamma säger [emoji3]

Om du bara visste... Om du bara visste Johnny.... ;)
#235 - 26 augusti 2015 18:54
Hur går det Roxxor?

Något nytt i karet och hur går det med fisken?
Har du börjat med akvarierummet? Gick det bra med rören du köpte och blev ljuset bra?
#236 - 30 oktober 2015 20:42
Oj vad tiden gick ..

Ja som vanligt så får man prioritera sig själv sist. Inte för man kanske har nått emot det men det är iaf så det blir.
Vad har hänt sedan sist då. Förutom att jag tidigare byggt ett godkänt kök i källaren till min fru som har sin konditoriverksamhet numera i hemmet så har jag även renoverat resten av källaren åt henne så hon kan ha sina kurser där. Nu börjar man nästan bli trångbodd i det som var ett mega-stort hus från början. Ska ni ha världens snyggaste tårtor så kolla in http://www.konditoributiken.se

Akvarierummet:
Detta ville jag skulle vara funktionellt och lättarbetat. Jag har brottats med att det är svårt att se vad man gör i karet när man står där inne och insåg att det är bakgrunden på karet som ställer till det. Men det tar vi längre ner ..
Inne bakom karet, som är själva hjärtat i modermodemet .. err .. tar en klunk rödvin .. , så har jag hunnit färdigställa golvet och satt upp lite hyllor att ha alla prylar på.
[ATTACH=CONFIG]77906[/ATTACH]

De övre spetten har jag att lägga täckglasen på. Förbaskat smidigt att trolla bort dem medans man grejjar.
Hyllan i mitten har jag att ställa alla saker på så som mat, sax osv.
Sen har jag lagt ljusrampen på spett oxo så de kommer en bit upp från karet vilket dels gör att ljuset sprids bättre i karet samt att jag slipper lyfta bort den under tiden man håller på i karet.

[ATTACH=CONFIG]77907[/ATTACH]

Och äntligen så har golvet fått ett riktigt ytskikt. Klinkrat och fogat så nu är det smidigt och lättstädat. Kanske klar in stolparna vid ett senare tillfälle eller kanske bara målar dem.

Bakgrund:
Jag har brottats med hur jag ska göra med bakgrund på karet. Svart .. Vit .. Mönstrad plansch osv .. men inget av alternativen har riktigt funkat så som jag ville. Av en händelse trillade bakgrundsplanschen jag använde ner och då fick jag uppenbarelsen .. Jag ska inte ha nån alls !! .. Helt plötsligt kunde jag ju stå o kika in i karet bakifrån servicerummet när jag stod o grejjade .. WoW va smidigt. Och jag fick då idén att om jag istället fixxar iordning väggarna i servicerummet så de är bakgrunden får jag ju ett riktigt härligt djup i akvariet. Jag har hittills bara trixxat lite med det i väntan på att jag hittar nån som kan trycka 2x2m plansch med SA tema till ok pris. Knasbild men kanske visar ungefär vad jag menar .. man ser ända in i tvättstugan just nu hehe ..

[ATTACH=CONFIG]77908[/ATTACH]

Detta får tyvärr räcka för dagen .. i nästa inlägg blir det text om ungarnas akvarie och vilka invånare som numera bor i karen .. Tjingeling !!
#237 - 30 oktober 2015 21:06
Kul med en uppdatering. Har väntat länge på den ☺

Roligt att se att du har fått iordning allt (inte för att jag trodde du inte skulle få det för du är ju hantverkare och har bra fart på det du gör hemma).

Ang bakgrunden så har jag ingen i 3 av mina utan det är vitt tapet bakom och jag tycker det fungera bra. Ska du ha sån bakgrund som tapet så är det kanske billigast att titta på det från utlandet. Jag kan söka lite senare ikväll och se vad jag kan hitta.

Väntar spänt på fortsättningen ☺

Skål !
#238 - 30 oktober 2015 21:45
Hittade direkt ett ställe man kan skicka upp sin bild och sen fixar de bilden. De har just nu halloween rabatt på 20%: http://pixers.se/fototapeter?gclid=Cj0KEQjwqsyxBRCIxtminsmwkMABEiQAzL34Pb81FBXLfGl1DmuLeTzhOiq5D_ub4HpFqmV7jlHn1LAaAglS8P8HAQ#/tab-inspirations
#239 - 30 oktober 2015 21:53
#240 - 30 oktober 2015 22:22
Roligt att folk börjar komma tillbaka och uppdatera sina trådar :)
#241 - 9 december 2015 18:13
vasdf
#242 - 9 december 2015 18:27
var det dax att skriva av sig lite, blir förvånad varje gång hur fort tiden rinner iväg.

I sén-sommras blev mina två turq-red Discusar mörka o sjuka så satte dem i karantän med 34gradigt vatten, i det som senare skulle bli ungarnas akvarium, i källaren.
[ATTACH=CONFIG]78325[/ATTACH]
fiskarna såg redan efter några dagar finare ut men tänkte att jag låter de gå kvar där tills jag ser att de äter bra igen. Lyckades inte se att de åt något alls, så dagar blev till veckor. De smalnade inte av så jag fick väl anta de åt bra när jag inte tittade på och började då förbereda flytten till stora akvariet. Den kvällen kom livet i vägen med besök, dammsugning osv. så det fick bli flytt dagen efter istället.

Men
NeHe det skulle det inte alls bli .. dom hade lagt rom !!! .. antar dom hade ätit bra då iaf =)
[ATTACH=CONFIG]78326[/ATTACH]
Gladare akvarist/er får man leta efter och jag fick det där ungdoms-sprittandet i hela kroppen. Hade jag verkligen lyckats få dessa majestäter inom akvaristiken att lägga rom !!
Efter att man sansat sig så insåg man ju att det säkert inte skulle bli nått av rommen. Nu har det gått några veckor sedan första romläggningen, och de har lagt ny varje vecka. De har inte lyckats behålla dem till kläckning utan de har varit borta efter en eller två dagar. Övning ger färdighet och hoppas på att den senaste rommen iaf ska hinna kläckas eftersom den nu är kvar efter tredje dagen. Tänk va kul om man kunde få lite sprattel.

Akvarieprojektet har nu kommit till den nivån där jag anser att jag kan säga till "folk" att det är klart. Den som är akvarist begriper ju att man aldrig blir det för i planerna finns redan sump, auto-vattenbyte, ytavrinning o en massa annat med i funderingarna =)
[ATTACH=CONFIG]78327[/ATTACH]

Nästa gång jag hinner skriva (Läsa gör jag ofta här) så kanske och förhoppningsvis så kan man visa lite smådiskusar.

Bonusmaterial:
Love has no Color !
[ATTACH=CONFIG]78328[/ATTACH]
#243 - 9 december 2015 20:03
Kul att du uppdaterade oss med byheterna och inte minst bilder. Jätte kul att läsa att du ha lek samt att det har gått bra för dina fiskar. Jag tycker du har fått till det stora riktigt bra och ljuset ser också bra ut. Riktigt fint ☺
#244 - 9 december 2015 21:38
Roligt med uppdatering och att det går bra. Bara ett problem!
För lite bilder ;)
#245 - 10 december 2015 09:35
roxxor_swe skrev:

[ATTACH=CONFIG]78328[/ATTACH]

Härligt med en uppdatering i en av de mest spännande projekttrådarna jag följt! Ser fram emot ditt framtida sumpbygge :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#246 - 17 december 2015 21:10
Vad roligt att ni följer min tråd. Jag ber om ursäkt för jag varit dålig att svara på "eran" input och då särskilt WeBo .. men ni ska veta att jag läser och uppskattar allt ni skriver.
[ATTACH=CONFIG]n2345957[/ATTACH] En sak jag fått lära mig genom åren är att vi är alla lärlingar oavsett yrke fram tills den dagen man får ett gesällbrev som x-mästare ... och då är man mästar-lärling =)

Jag har de två senaste veckorna sett att jag fått lite cyano i båda karen men inte direkt reflekterat över det så noga då jag inte har nått emot lite alger o bös i karen. Men just cyano vill man ju kanske inte ha. Dåligt påläst på dessa så fick ta fram stora boken ur hyllan (google) och läsa på helt enkelt.

Fick snabbt lära mig att det inte är alger utan nån äcklig bakteri som faktiskt kan vara giftig oxo. Tänkte man kanske måste köra en de-tox i karen men gillar inte massa kemikalier så jag läste vidare och såg nån skriva att de hört ryktas om att malaysiska sandsnäckor kanske kan äta dem. Jippi .. lets try and get proof of that .. tänkte jag då jag ganska nyssen skaffat sådana. Båda karen har ju lite cyano men bara ett av dem har sandsnäckor så hade ju ett perfekt vetenskapligt läge. Jag tog helt sonika 4 av de större snäckorna och flyttade till karet för att se vad som hände med cyanofälten.

Jag kan inte säga/bevisa att den faktiskt "ätit" upp cyano´n men det är onekligen ett tömt spår bakom snäckan. Jag kommer ha detta under hyffsad uppsikt under den kommande tiden vilket bör bli hyffsat lätt då mina cyanofält verkar vara av den sorten som inte flyttar runt. Tycker detta ska bli spännade faktiskt !

[ATTACH=CONFIG]n2345958[/ATTACH]

Malaysiska sandsnäckor .. ja det är ju bara att säga WoW .. fattar inte varför jag aldrig läst eller fått reda på något om dessa super-nytto-djur under alla dessa år jag hållt på med akvarier. Dessa djur är ju helt klart nått som borde stå om i första meningen, på första sidan i varenda akvariebok som behandlar sötvattensakvarier =)
Här är en bild på en av de fyra första malaysnäckorna jag stoppade ner i stora baljan. Jag beräknar att jag nu efter bara några veckor har nånstans runt 100st. Flyttade ner de stora snäckorna, som jag skrev tidigare, till baljan i källaren och det ska bli spännade o se hur fort de lyckas föröka sig där.

Slutligen vill jag visa er hur glada och nyfikna mina fiskar är och ser ni monstret ? [ATTACH=CONFIG]n2345959[/ATTACH] .. fattar inte vad som hände med mina pyttesmå skalarer jag köpte .. de är ju större än diskusarna typ. Vad e det jag köpt egentligen ?

Hoppas ni har en bra helg och då framförallt den som kommer nästa vecka .. God Jul på er !!

Edit: Provat alla nya redigeringsfunktioner och hoppas det ser lika bra ut på era skärmar som här

//Marcus
#247 - 19 december 2015 15:00
Roligt att du uppdatera oss och dessutom lägger in bilder ☺

Jag ser du har en fotovägg men kommer inte ihåg om inte det var den du hade innan också. Jag misstänker att det är rätt mycket jobb att sätta det på dörren också ☺
#248 - 20 december 2015 08:11
Otroligt snyggt projekt! Imponerad!

Men ett förslag för att lyfta till nästa nivå: Biltema avtagbar svart solfilm på bakrutan. Den är matt, det blir 100% bubbelfritt och skapar väldigt bra kontraster för dina färgrika fiskar.

#249 - 24 december 2015 11:26
Tack tack ..

Angående bakgrunden så håller jag på o försöka rodda fram en av dem som WeBo länkade till tidigare som är 4m bred och 2m hög. Dom verkar dock inte fatta vad jag menar riktigt .. eller faktiskt inte alls. Så just nu lutar det år att jag målar ett parti, som är 2m högt, av akvarierummet i matt svart färg. Någon bakgrund direkt på rutan kommer det inte bli har jag bestämt då jag insåg hur fantastiskt mycket lättar det var att fixxa i karet när jag faktiskt kunde se vad jag gjorde =)

Nu önskar jag er en God jul o ett vått nytt år ..

#250 - 3 januari 2016 23:18
Ja det är inte alltid lätt att få allt rätt vid internet köp.

Kanske du kunde använda en rullgardin som du har en bild på som sitter bakom karet och som du kan rulla upp när du är inne och fixar men annars har nere och då behövs där inte så stora bilder :)
#251 - 20 januari 2016 11:37
Ja rullgardin var ju en fräsig ide :)

NU har jag beställt PVC-rör .. så snart drar nästa etapp igång :)
#252 - 30 januari 2016 00:18
Hej!
Ny på denna tråd, läste igen hela ikväll, så spännande!
Fantastiskt fint akvarium!! Men jag måste fråga.. Hur gick det med den "elaka butiken"?
#253 - 30 januari 2016 08:46
Trevlig tråd, kul med inbyggda akvarier!
admin
Christian Alfredsson
#254 - 30 januari 2016 09:28
Mitt 1125-liters i akvarierummet är inte borrat så jag har en sådan som filmen visar. Det har läckt ett par gånger - vilket inte är en fara där ute. Det har i mitt fall berott på 2 fel

1/ Jag limmade feta plaströr med silikon. Det blir inte tätt. Jag har nu limmat om med Tangitlim och då verkar det funka
2/ Jag har kopplat en slang från utblåset på en eheimdiffusor. Detta kopplat överst till den. Detta för att dra igång hävert. Jag fyller ju inte på hela tiden utan använder den för vattenbyten. Om pumpen är för smutsig och inte lika stark så slutar det funka. Så jag måste se till att de har rena filterpatroner.

#255 - 31 januari 2016 20:09
Spojjo: Fortfarande inte löst sig .. nån här som vill följa med på en resa o hämta saker ? :)
Admin: Har pvc-lim så det ska nog inte bli nått problem, rören verkar hålla tätt utan att limma dem t.o.m hehe ..
Jag hade gärna borrat mitt kar men vågar fan inte det med vatten o allt i .. chicken ..
#256 - 12 februari 2016 19:39
Pillat en del med pvc-overflowet det senaste och testkör det nu i karet och testerna går riktigt bra. Ska försöka få tag i glasen till de tre sumparna, jupp du läste rätt, och de 2 bryggorna, jupp du läste rätt igen, och bygga ihop det medans mina tester av overflow systemet utvärderas.

Mina Skalarer verkade iallafall gilla att det blev lite bättre rotation/byte av vattten i baljan så de passar på o busar lite =)

Har 3 skalarer varav två är hanar och en hona. Hon har lagt ägg och hanarna tvistar om vems offspring det ska bli =)
Äggen är på anubisbladet och är inte vita i verkligheten, än iaf =)
[video=youtube_share;CreUxMNwJ2g]
[/video]
#257 - 16 februari 2016 17:50
Tydligen så gillar alla invånare det här Overflow-röret på olika sätt.
Discusarna tycker tydligen det är skitbra att lägga ägg på. Två par turas om att lägga ägg ömsom äta upp varandras ägg.
Det är de blåa och blå-turq som tydligen båda har bildat par nuförtiden.

Nästa steg blir väl att införskaffa en kub o försöka göra nått av detta =)

[video=youtube_share;JIO2HDSeyq8]
[/video]

Annons