720 liter!!

#1 - 12 januari 2004 17:14
Jag och min bror har varit på jakt efter ett större kar ett tag nu, och i förr går såg vi en annons på ett 720l akvarium.

Så vi åkte ditt och tittade.. killen trodde att han hade mycket koll på fiskar men lät ändå som en nybörjare... I akvariet hade han Hantel ciklider, 6 st oscar ciklider, zebra ciklider en del malawi ciklider nån ål... en fruktansvärd blandning..

Och till det hade han en fluval 404 och fluval 4 plus innerfilter.
Han hade också en lysramp som täckte ca 1/3 av akvariet och sa att man kunde köpa en ny heltäckande lysramp i sundsvall för 200kr som passade precis.. vilket nu jag tror på.

Han hade haft akvariet i 1,5 år och köpt det begangnat.. det var inga ramar på akvariet utan bara några trälister som han hade satt ditt temporärt..

Sen stod akvariet på en leca block.. det var inga större repor på rutorna och akvariet såg väll hyffsat ut.

Nu till priset... han ville ha 6500 för allting vilket vi tyckte var alldeles för dyrt.. så nu har vi lyckats pruta ner till 4700 med alla fiskar förutom oscar cikliderna..

är 4700kr ett kanon pris på ett 720l akvarium?? Eller är det en dålig affär??

Skulle vara underbart med svar!!

Mvh Daniel
#2 - 12 januari 2004 17:19
Det låter ju rätt hyffsat, iom att ytterfiltret ingår och det är det dyraste.. är ju ingen expert precis, men det låter som en bra affär tycker jag =)
#3 - 12 januari 2004 17:25
jo filtrena ingår..

Han har precis likadana pumpar som jag har i mitt 320l akvarium.. ända skillnaden var att jag betalde typ 1600 för båda mina tillsammans och hade köpte 404an för 1990kr på arken:P

Grejen är den att han verkar vara en lömsk jäkel.. han påstod att det hade ringt som tusan till honom hela dagarna och ändå ringer han upp och går med på billigare pris... gillar honom inte alls..

så jag är grymt osäker om det är nå fel på akvariet.. typ silikonen eller nått..

VAd är viktigast att kolla på när man köper så där stora akvarier??
#4 - 12 januari 2004 17:30
Vet inte vad som är rimligt, men jag kan komma med en jämförelse:
För ett år sedan köpte vi ett 720 l Dala ramakvarium med heltäckande ramp för fyra rör, Eheims största innerfilter, ett Fluval 304 ytterfilter, ett Eheim ytterfilter av okänd beteckning, grus, stenar och två jätterötter... ja, åsså några mer eller mindre omskötta jätteciklider... Priset??? 4000 kronor gav vi för det!
#5 - 12 januari 2004 17:42
tycke det låter lite skumt som du säger
ge han ett skambud tycker jag få se vad han gör då typ 3800
=P
#6 - 12 januari 2004 17:42
Hmm. Jag tycker det låter lite mycket.Ett sprillans nytt 720-liters kostar ca 4000:-
Rampen passar inte, och det ingår två filter av okänd ålder.
Frågan är väl helt enkelt; hyr mycket tycker ni att filter och fiskar är värda?
Är det dessa fiskar ni vill ha i akvariet, eller tänker ni bara göra er av med
dom (och i så fall hur då) och sedan skaffa nya efter eget tycke och smak?

mycket att begrunda -- MW
#7 - 12 januari 2004 18:06
..ocker, helt klart.
har sett många annonser på 720 på blocket till betydligt lägre pris.
och om du nu inte riktigt litar på honom tycker jag inte du ska ta det..
#8 - 12 januari 2004 18:42
Jag säger som såhär, många fiskar i havet gör ingen glad, och många fiskar i burken gör heller ingen glad.
visdoms ord..

skippa akvariet, det kommer flera!. titta vad dom kostar utomlands...

http://www.zoofan.pl/akcja.php?AID[]=4002ea1e2d317%2C1&AID[]=4002ea1e0fe56%2C1&AID[]=4002ea1e2d317%2C0&offset=0&

kanske du kommer in på, eller ta bara zoofan.pl

pris i zloty = 1ZL =2SEK
#9 - 12 januari 2004 19:01
Jag köpte mitt begangnade 650l för 1500kr.
#10 - 12 januari 2004 19:24
Vardå??+
#11 - 12 januari 2004 21:00
Jag tror att 4700kr är ett bra pris med fiskar och pumpar ändå.. han hade också köpt kanske 15 stora lavastenar som följer med.. Även i hans saliga blandning av fiskar så har han en Zebra pleco=)) Det var säkert upp mot en 50 fiskar.. och vi kommer att ha kvar de flesta.. typ hantel cikliderna och några jordätare och sen komplitera. Så till 99% blir det affär imorrn och priset blir 4700kr.

Hoppas att flytten kommer gå bra bara=)

Mvh Daniel
#12 - 12 januari 2004 21:19
Jag tycker det verkar va väldigt olika priser beroende på var man bor. Ju längre norrut desto dyrare verkar det som.[:-54]
#13 - 12 januari 2004 21:31
Jag skulle pruta ytterligare och ha is i magen.
MVH
magnus
#14 - 12 januari 2004 22:04
Jo.. grejen är så att det är brosan som har pratat i telefon med honom.. vilket kanske var dumt eftersom jag sa att han skulle bjuda 4500.. men dum fan sa 4700 istället.. Och nu har han nog lovat att köpa den för 4700kr.

Jag tror också att akvarie grejerna är dyrare här uppe i norrland än söder ut. Pratade med en odlare om priset och han sa att med fiskar så var det ett väldigt bra pris.

gruvar mig lite inför imorrn nu.. blir ett jävla jobb att flytta ett 720l akvarium.. nån som har några goda råd och tips för att underlätt:P

Mvh Daniel
#15 - 13 januari 2004 07:38
Hur tjockt är glaset i karet?
MVH
Magnus
#16 - 13 januari 2004 08:21
Ett bra tips om ni skall bära karet är "kletiga" tunna handskar på händerna (inte för stora förstås!). Det blir jäkligt halt med handsvett mot glas annars, och det är ju tungt nog ändå. Jag har hört om de som använder sugklockor också, men vi blev avrådda av glasmästare att göra så; kunde skapa spänningar i glaset påstods det.
#17 - 13 januari 2004 16:38
Hej!

Kolla så det är felfritt på alla hörnen. Har det gått en flisa så är glaset försvagat.
Skydda det väl, speciellt hörnen som är väldigt utsatta när man bär runt med saker.
Själv har jag aldrig flyttat nåt så stort.

Urban
#18 - 13 januari 2004 17:05
vi körde hem mitt 450 kar, 2 meter långt.. det var inga problem, bara slängde in det bak i en jeep.. det gick att bära på 2 pers korta bitar i taget.. vi hade ställningen under när vi bar det, så det var bara att ställa ner enkelt när vi blev lite trötta..
fiskarna flyttas enklast i 30 liters plasthinkar med lock eller dylikt..jag änvänder jäshinkar för vin =)
inget är svårare än man gör det...
#19 - 13 januari 2004 21:29
Försök att fixa så stora lådor du kan åt fiskarna, dirket när du kommit hem sätter du i pumpen i transport lådan så du kan inreda som du vill i lung och ro. 4500 tycker jag låter lite mcyket. Betalade 3000 för mitt med en superpump och avrinning. Men är det de fiskarna som är i du vill ha låter det vettigt. Lycka till...
#20 - 13 januari 2004 22:07
ett bra tips om ni ska köpa akvarium sätt ut en köpes annons istället för att svara på säljes, finns en hel massa akvarium som ägarna vill bli av med!!!
#21 - 14 januari 2004 15:50
Tack för alla goda råd!!

Men affären blev inte av.. den jä***n försökte blåsa oss..
Vi hade kommit överens om ett pris inklusive alla fiskar förutom några oscar ciklider som han ville behålla. Han säkert runt 40 fiskar i sitt 720l och då skulle han plocka bort 6st oscars vilket vi också gick med på. Vi hade bestämt tid och jag hade fixat släpvagn vi skulle frakta den med.

Sen så tre timmar innan vi skulle åka till honom ringer han och säger att han tyckte att det skulle bli bökigt att frakta alla fiskar i hinkar så han sa att han hade lämnat in alla på en lokal fiskbutik eftersom han kände ägaren eller nått. jag tänkte att ifall det gick och ordna så vore det smidigt. Men då sa vi att vi går ner och tar en koll på fiskarna eftersom jag tänkte flytta några malawi ciklider som skulle följa med till mitt 320l kar.
Då blev han nog orolig och sa att det är ju mycket bättre om vi tar det imorrn eftersom de blir säkert arga ifall vi kommer ner två gånger och hämtar fiskar.. mycket skummt tyckte jag.. men vi gick ner ändå.. och ta mig fan precis som jag annande.. han hade lämnat in 8 FISKAR!

Så då ringde vi och fråga vad han egentligen håller på med??
Och då kom han med massa ursäkter om att det var missförstånd och att han hade sagt vilka fiskar vi skulle få.. vilket var skitsnack. Vi skulle också få med 4 malar varav 3 var i akvarie affärern.. och när vi fråga om den sa han att han hade flyttat den till sitt 540l akvarium.. haha.. han hade flyttat alla fiskar från 720l karet till ett redan fullt 540l akvarium som han även skulle sälja sen..

Vi sa bara då att vi inte lita på han nå mer och att vi inte ville köpa ett skit av honom.. så då fick han bara fylla på sitt 720l akvarium, flytta tillbaka alla stenar osv och fiskarn!! Vilket grymt bök för honom, men det förtjänar han:P
#22 - 14 januari 2004 16:05
haha, rätt åt honom =)[:-159]
#23 - 14 januari 2004 16:55
jo det tycker jag med=) Skulle vart lite intressant och se hur hans 540l akvarium fungerar med all fiskar:P massa malawi, malar oscars, sebror i det lilla akvariet med en enstaka fluval 304 eller vad han nu hade!!
#24 - 14 januari 2004 18:32
såg ett 720 på blocket för en vettig penning, kolla på det..! sök på 720 eller akvarium
#25 - 14 januari 2004 18:35
jo har letat massor på blocket.se

finns inte så mycket akvarier uppe i västernorrland i den storleken=( kommer förmodligen att sätta ut annons om nå vecka och hoppas att få svar!
#26 - 14 januari 2004 18:56
skicka det!.. fast om han som säljer inte vill det é ju en annan 5-a,,,
#27 - 14 januari 2004 22:26
jo, men ifall man ska skicka och hålla på så blir det en massa bök med frakt och man kan inte vara 100% på att man får med de man vill.. Sen vet jag inte hur man ska lösa penga frågan på bästa sätt. Men ifall det absolut inte finns nått får man kanske prova:P

Undra vad det kan kosta att frakta ett 720l akvarium med tillbehör på posten:P
#28 - 15 januari 2004 18:06
posten anlitar man inte te sånt!..
haha...

www.bussgods.se

eller kanske www.danzas.se
lr annan fraktkedja.., TNT, UPS..

Annons