720 l , extra low tech..

#1 - 20 februari 2013 18:48
Nybliven medlem , haft många akvarier och terriarier oxå för den delen..(för 30 år sedan) försöker uppdatera mig nu med blir ju snurrig på allt nytt, all teknik..typ läge att vara både botanist och kemist;-)

Har ett litet projekt på g..720 l, 200x60x60. Har beställt materialet till bänken.(inte en massa regelstumpar och vinkelbeslag eller sågspånskivor). bygg/granplyfa 21 mm (94 kr kvm + moms) med putsad yta. Bygger en ram typ en "upp och nervänd låda " Alltså hela sidor och gavlar + två mittskivor totalt tre "fack" . Sågar ut tre rektangulära hål (spar 10 cm runt om.) på framsidan där dörrar placeras, hyllor innanför i tunnare material. Limmar/skruvar en extra plyfa remsa ovanför hålen i hela bänkens längd. Mellan hålen är det ju hela "mitttag" Urstarkt bänk, går inte att knäcka. Glidskenor av plast (special, väl beprövat i decennier för att glid- flytta stora konstruktioner) under bänken , lätt att flytta in bänken/akvariet (tomt givetvis! ;-)i hörnan där det ska stå. Själv underedet byggs något mindre än akvariet typ 190x 55 cm. Plattan som burken står på är givetvis 200x 60 cm. Mycket snyggare och luftigare så enligt min mening. Gillar inte alls när "möbeln " blir lika framrädande som burken..Bänk och ramp målar jag i matt svart..

Heltäckande belysningsramp i 7-9 mm plyfa den främre smalare, lätt avtagbar del, där inget rör sitter för matning och annat dagligt pyssel och givetvis invändigt målad med vit marinfärg, vattentät. Bänk och ramp utvändigt svartmålad

.Energisnål uppvärmning iom mössan ;-) och två sidor isolerade av burken definitivt inga 300 watt. Tippar 100 watt, stålarna, inbesparningen kan användas till annat typ fina scalarer, altum är ju en dröm! T-5 rör 4x 39 watt, som belysning med måsvinge/spegelreflektorer. Inget filter alls..bara en invändig pump 2800 l/4,5 watt.. Få fiskar, scalarer och lite annat..Få arter av växter 3-4 st men i grupper..Low tech...Ingen jord (eventuellt Coops extra kattsand, likt den som södermalms akvarieaffär har i sina burkar) inget filter..Få mindre vattenbyten i princip bara påfyllning av avdunstat.

Har provat tidigare, funkade kanon i år efter år, inga problem alls..Inga sjukdomar , inga alger.., nära underhållsfritt, grundkäk fryst, egenfångad mysis.. Försiktig start, liten näringstillförsel(Pmdd?) kanske inympad vid växtrötterna till att börja med.

Det funkade då för 30 år sedan när jag sist provade med 540 l (men utan näringstillförsel)men folk jag talat med är skeptiska, tror inte det går..

Ska se om jag kan ta några bilder på förloppet..

Synpunkter och/eller tips? ..
#2 - 21 februari 2013 08:04
Ska bli riktigt kul att följa den här tråden!
Lycka till!

Styfv, Karlstad
#3 - 22 februari 2013 20:36
Hmm..köpte lite coops x-tra kattströ (molera) i dag för att testa som eventuellt lämpligt botten, har det i en glasbalja och rör om då och då..Tydligen känsligt för mekanisk retning, färgar vattnet varje gång vid kraftig omröring och klarnar sedan.

Någon som testat det längre tid som bottenmaterial i större burk? Erfarenheter?

Har givetvis läst vad som finns att hitta på nätet men åsikterna går i sär (som vanligt ;-)

Egentligen skulle kanske frågan vara i nybörjartråden ;-) För även om jag haft många akvarier för 30-50 år sedan så är jag nu nybörjare..

Någon som har egna erfarenheter av punktvis näringstillförsel vid växternas rötter?
#4 - 22 februari 2013 21:51
Nämen..så svara då ;-)

Mycket impad av vad alla akvarister/nördar presterar ..fan va kul att se alla dessa bilder, överjävligt..
#5 - 22 februari 2013 22:16
Jäpp, jag kör med "kattsand" bentonit" i botten, kör det i båda mina kar(180 l och 410 l), använder Bauhaus sandlådesand överst ca 2 cm kattströ och 3-4 cm sand.
Det fungerar riktigt bra, speciellt lotusen trivs bättre med den botten.
I bland följer det upp lera när jag planterar om snabbväxarna, det grumlar för stunden men blir extra klart sedan.
Jag inbillar mig att lerpartiklarna binder annat jox i vattnet som filtrena har lättare för att fånga sedan.
#6 - 22 februari 2013 22:18
Ja just det.... har leran ca 5-10 cm från fram o sidorutorna
Övrig näringstillförsel räcker med PMDD.
#7 - 22 februari 2013 22:42
flygrc skrev:
Jäpp, jag kör med "kattsand" bentonit" i botten, kör det i båda mina kar(180 l och 410 l), använder Bauhaus sandlådesand överst ca 2 cm kattströ och 3-4 cm sand.

I bland följer det upp lera när jag planterar om snabbväxarna, det grumlar för stunden men blir extra klart sedan.

Jag inbillar mig att lerpartiklarna binder annat jox i vattnet som filtrena har lättare för att fånga sedan.

Ok, tack för svar....men var intresserad inte av den typen av kattsand om jag fattar dig rätt? INTE bentonit.Mest intresserad av ICKE klumpbildande..alltså mo-lera..Enbart Coops X-tra , lutar åt att just den fungerar som ett x-tra effektivt biologiskt filter. Min tanke är (vissa tidigare erfarenheter) Att typ köra helt utan filter, bakterierna i botten och växterna får fixat det..

Som sagt är intresserad av ett närmast självgående system, vilket jag tidigare haft men nu med nya rön, ett extra knuff på växterna via gödning.

Körde tidigare som jag skrivit scalare + (lekte givetvis konstant)
plus lite stimfiskar och några små malar i 540 l utan några som helst problem,år efter år, inga alger, inga sjukdomar, ingen fiskdöd., växterna trivdes (bla cabomba, vallisineria..Slängde ut några nävar flytväxter ibland men satt mest i soffan och njöt..Oerhört vackert..180x60x50 hade faktiskt gjort allt själv, skurit glaset, limmat burken, kopplat belysningen, (fått) sånt vräks/kastas ut conterinervis. byggt ramp och ställning osv.. Körde ett Eheim utan filter för genomströmmning. "Arbetet" handlade om några få minuters jobb per dag..Absolut inga eviga vattenbyten..Fyllde på kanske fyra ggr per år..
#8 - 19 december 2013 18:00
Jaha ja..allt tar sin tid mycket annat oxå, typ.

Efter mycket om och men bl.a hur stor ska burken vara, kanske mindre? Nytt eller begagnat? Helglas eller aluram ? Bottenmaterial för och nackdelar ?Har läst på mycket här på zoopet under tiden försöker bilda mig en uppfattning hur allt funkar.Tidvis lite snurrig av all info och hur många problem som kan uppstå., alger och annat. Vilket jag aldrig haft problem med tidigare.Kollat mycket på blocket efter lämpliga "kar" som det nu heter. Fast det är ju en burk ;-)

Nå, lite ont i ryggen, lite..Ett tips, ganska knöligt på två man att bära ett 720 liters helglas (standard 200x60x60) uppför spiraltrappor med bara händerna i.o.f.s bara första våningen , järnräcken i vägen och trångt vid en del passager, tippade det på högkant vid ett tillfälle osv..Direkt tungt..130 kg?

Nåja..nu står det på golvet i vardagsrummet, ställningen på jobbet ska justeras lite i måtten och limmas/skruvas i hop..och fraktas hit.Fick sand , snarare grus med (kör nog med den men lite ideer om punktvis näringympning i botten vid växterna, jord i tygpåse?) och ett fluval fx5 ?(ännu inte sett eller fått det) med för totalt 1.500 kr, ingen belysning. proffsbyggt, två år gammalt.Har kollat in vad sköljsäkra t -5 armaturer kostar, tror jag kör 4x 54 watt men med reflektorer och invändigt vitmålad heltäckande belysning i plyfa. Tror jag då delvis kompenserar den relativt svaga belysningen. Har goda erfarenheter tidigare av det konceptet för många år sedan..Inte minst behövs det mycket lite för att hålla tempen på 24-25 grader i.o.m "mössan"

Hoppas på ett lättskött och energisnålt akvarium men nu stundar allt med jul och nyår..Får i lugn och ro fixa till allt det andra efter det, kul och skönt att 720- litaren står hemma!.. Helt ;-)
#9 - 19 december 2013 19:44
flygrc skrev:

Mycket möjligt att du har rätt bentonit används ju bl.a för att klarna hemkört vin, har själv testat just det. Hmm..måste fundera och läsa på lite till om det..Coops extra funkar inte riktigt som tänkt det är flyktigare och lättare än minns inte vad det heter som södermalms akvarieaffär kör med. Hade det i flera månader i en glasburk och rörde om då och då vattnet blev rött varje gång om jag var lite ovarsam även om det klarnade efter en tid..

Kan nog funka i tex ett räkkar och billigt är det ju..
#10 - 19 december 2013 21:43
Jag har coop xtra kattsand i två kar. Ett med enbart det och ett utblandat med rådasand i samma kornstorlek (låg ursprungligen under sanden men har blivit utblandat under åren). Jag tycker det funkar mycket bra, kan vara lite lätt så man får vara beredd på omplantering innan växterna rotat sig. Löser sig knappt något, i ett kar har det legat drygt 3 år utan märkbar förändring.

Om du istället för doppvärmare kör värmeslinga under substratet får du bättre genomströmning och därmed effektivare filtrering.

Du skulle också kunna köra torv under, såga skivor från ett torvblock från någon växthandlare. Bra för både fiskar och växter.

I övrigt har jag inte så mycket att kommentera, låter som en bra plan.
#11 - 21 december 2013 06:40
Jag kör också ett lager med coop xtra kattsand i botten på mitt 720 ca 2 cm över hela botten över det ett tunt lager dansk sjösten och toppat med Julas filtersand är nog runt 7-10 cm. Enda problemet jag har haft med det är att det växer för mycket körde med PMDD och happy carbo i början med fick sluta med det. Nu kör jag ingen extra näring och får ändå ansa hårt var annan vecka i karet.
#12 - 21 december 2013 10:33
vinbok skrev:
Jag kör också ett lager med coop xtra kattsand i botten på mitt 720 ca 2 cm över hela botten över det ett tunt lager dansk sjösten och toppat med Julas filtersand är nog runt 7-10 cm. Enda problemet jag har haft med det är att det växer för mycket körde med PMDD och happy carbo i början med fick sluta med det. Nu kör jag ingen extra näring och får ändå ansa hårt var annan vecka i karet.

Ok, klart intressant!.. men hur länge har du haft den botten? Ligger verkligen de olika skikten kvar i det läge du lagt dem? Inbillar mig att sanden arbetar sig neråt med tiden? och coops extra uppåt? För det är väl dess extra alltså brunrött lätt "grus"?

Hur mycket belysning har du i karet? Någon filtering?
#13 - 21 december 2013 15:10
..och glad att jag valde just 720 liter, ser mer och mer fjuttigt ut när jag ser det på golvet.Trots min tvåa på 48 kvm :-)Det har i.o.m måtten trots allt en viss kapacitet.Och vet av erfarenhet att mer vatten, mer växter gör det hela enklare. Var inne ett tag på 200x50x50 men vet att jag var lite missnöjd med det tidigare..Fattades nått..typ:-)

Åter igen..Alla tips om ett "självgående" akvarium mottages tacksamt..Har som sagt aldrig tidigare tillsatt något som helst annat än vatten, mycket sällan f-ö...Eller gjort några mätningar och aldrig använt något filter trots runt 20 akvarier 12-540 l på den tid det begavs sig..

Tänkte ju bara köra en cirkulationspump invändigt men i.o.m att jag fick en Fluval fx5 s.a.s på köpet av karet kanske jag ändå kör lite filtermassa i det..Skadar väl aldrig..
#14 - 21 december 2013 21:55
Jag kör också på coops kattsand (bränd lera), dock i ett 15-20l akvarium. Jag byter något glas vatten någon gång ibland, har en cirkulationspump (med filter men tror egentligen inte det är nödvändigt), har posthornssnäckor som håller det algfritt och växter som växer så det knakar. Det är självgående helt enkelt :)
Vet däremot inte hur kattsand blir i ett så stort akvarium, du har inte funderat på att göra ett jordakvarium? Det kanske lämpar sig bättre till större kar..
#15 - 22 december 2013 07:40
Akvariet har väl varit igång nästan ett år startade det runt 10 januari i år än så länge har leran hållit sig på plats men har fått upp lite sjösten där jag har tagit upp växter.
Filtreringen består av en filtermatta (grov) 200*60 bakom den mjuka bakgrunden. Ena kortsidan är förbyggd med bakgrund för att bilda en filter hörna, där i sitter två pump huvud på 2000/1 timma. Den ena går upp till ett spridar rör på 1 meter med hål var 5 cm, den andra har utblås genom bakgrunden riktat mot ytan.
Det sitter två dubble ramper 30 watt med power glo och sun glo i bakre delen av akvariumet och en dubbel 36 watt med power glo i fram. Så här såg det ut i september har dock rensat en del rötter och växter sen dess.
[ATTACH=CONFIG]66246[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66248[/ATTACH]
#17 - 22 december 2013 10:59
tlundegard...

Jo, har funderat på jord men fattar som det har en del nackdelar. Dels att om jag fattat det rätt krävs det mycket växter från start , dyrt vid stort kar.i.o.f.s går det ju att köra mycket flytväxter. Dels grumlar det vid omplanteringar eller annat joxande i botten. Har funderat på som jag tidigare nämnt att punktvis i tygpåse köra jord vid växternas rötter som näring..funderar vidare..

Jag har lagrat vanlig utejord i en balja i källaren som jag åtminstone ska köra som bakteriekultur ,blanda det med vatten i hink, låta det klarna och sedan hälla ner vattnet i karet vid uppstarten.Gammalt knep som jag tror på men aldrig testat..
#18 - 22 december 2013 12:57
Om du vill ha bränd kattsand och inte vill att den ska blandas ut med annat substrat kan du sätta ett myggnät över kattsanden och sen fylla på annat ovan. Funkar förstås sämre med finkornig sand.
#19 - 22 december 2013 15:04
det är coops e-xtra
#20 - 29 december 2013 08:14
Coop har två former av kattsand (vad jag vet) som man kan ha i akvarium.
Klumpbildande, icke bränd lera (grå) som man brukar ha under ett lager sand eller i påsar vid växterna. Den ger näring åt växterna.
Sedan så finns det icke klumpbildande, bränd lera (den jag har). Den är röd, lätt och fungerar som shrimp soil, växterna har svårt att fästa i den men trivs annars väldigt bra med den då den är "luftig" och inte packar sig runt rötterna. Den fungerar även lite som ett filter då smuts ramlar ner däri och det bildas bakteriekultur där.
Båda sorterna är bra men till olika ändamål och som någon skrev så kan man lägga ett myggnät över den brända leran om man vill ha sand ovanpå, den ger dock inte näring till växterna på samma sätt som den klumpbildande leran, näringen kommer snarare från matrester som hittar ner under leran och bryts ner till näring av bakterierna.
En nackdel med den klumpbildande leran är att näringen (så vitt jag vet) tar slut så småningom. Det gör den inte om man använder jord då bakterier i jorden bryter ner matrester till ny näring. Jordakvarium fungerar lite som ett kretslopp. Däremot så har även det (som du sa) sina nackdelar. Det är svårplanterat och man kan inte flytta runt växterna i akvariumet, det blir lättare om man har påsar med lera nära växterna då..

Hoppas du blev lite klokare :) Alla tre metoder fungerar och har både för-och nackdelar, sedan får man väl helt enkelt välja det man anser passar bäst :)
#21 - 29 december 2013 13:51
Jo, exakt, det är det jag spånar på... vilket som är bäst, lämpligaste kompromissen;-) Senaste men kanske inte den sista tanken är nog att köra som vinbok coops x-ra men under myggnät och sedan grus och sand över det. Och köra jordbakterier dels som klarnad vattenlösning och dels som påsar vid "moderväxterna" Tänkte köra få arter av växter kanske bara jättevallisneria och cabomba (eller liknande men lättare vad det gäller den senare). Gillar inte när burken ser ut som att alla krukväxter hemma har hamnat i den..Mängder av arter och utseenden

Less is more ;-)
#22 - 29 december 2013 15:14
Jag funderar faktiskt på att starta om mitt lilla akvarium och sno myggnätsidén, är lite trött på att knappt kunna plantera om mina växter utan att de flyter upp till ytan! :) Kommer följa den här tråden [:-106]
#23 - 15 januari 2014 08:43
Jaha ja..händer inte mycket mest funderande och läsning , främst här på zoopet av andras erfarenheter. Nå..ställningen är i stort sett klar i återstår målning och frakt som f.ö inte kan ske förrän nästa vecka.
Har tagit några bilder på hur den är byggd med lånad kamera, behöver hjälp av min son att lägga ut den här. Kan möjligen vara någon till nytta som behöver göra en enkel och stadig bänk.

Har beställt 4 st. sköljtäta t5-armaturer från Triton akvarium och köpt 7-färgs ledslinga från Ikea. Kul att testa med de olika färgerna redan nu ovanför det tomma akvariet! Tanken är att lägga slingan i ett vattentät typ pvc-rör och ha det som sen kvällsbelysning eller typ gryning/skymning. Steglös mellan vitt, gult, grönt, ljusblå, mörkare klarblå, rosa och rött.. 4x9 ledljus totalt 130 cm lång. Kul pryl som kommer att förhöja det hela kostar ju bara 299 kr.

Rampen bygger jag själv blir heltäckande med avtagbar främre del. Har i stort sett ritningen i huvudet.

Även nu fått filtret som jag fick s.a.s. på köpet, inget Fluwal som jag fick uppgift om först utan ett Eheim pro 3. Lite mickel med det skramlar.. så måste efter tips av Ansjo be Akvarielagret titta på det..

I övrigt tänkte jag ha några Scalarer och något tetrastim, blir mer och mer intresserad av Rödmunstetror inte minst för att de verkar stimma så bra, tänkte mig oxå några malar och kanske fjärilar.

Här är f.ö. ett i sin enkelhet och i mitt tycke ovanligt vackert akvarium
" target="_blank">
#24 - 19 januari 2014 18:36
Jaha..Då är ställningen målad mattsvart och klar... alla skruvhål förborrade men plockar isär den i delar för enklare frakt, limmar och skruvar ihop den hemma.Plus riktar upp den på plats tills helt plan och noll skevning (det sistnämnda med diagonal mätning) med en enkel riktbräda. Tror att Eheim pro 3 -filtret som jag "råkade" få med vid köpet av burken får plats i ett av de tre facken i ställningen men avvaktar till vidare med det och eventuell reparation av den. Har även gjort avlånga "bärhål" i kortsidorna som även kan användas till sladdar, slangar eller dyligt. Hela "ekipaget" ska ju stå mot en hörna med några cm tillgodo så det går att fnula in eventuellt krafs där..

Tanken var ju att inte använda filter alls så har i stället köpt en enkel cirkulationspump Turbelle nanostream 6015= 1800/t när jag ändå var där och köpte armaturen .. tveksam om den är det bästa alternativet för cirkulationen men testar den tills vidare för att fördela värmen från doppen Vid behov och om jag får för mig att överbelamra burken med fisk vilket inte är meningen, gillar inte det, kan jag ju senare få igång Eheimfiltet.

Har även köpt 2 st. Glo t5 armaturer http://www.tritonakvarium.se/glomat-2x54w-t5ballast-armatur/2864-0

Någon som testat den eller vet eventuella nackdelar/fördelar med den?

Köpte också, impulsköpte..lite tveksam nu..Longlife måsvingereflektorer (aquaconnect) kanske lämnar tillbaks dem och gör egna..Ska prova att knäcka spegelpolykarbonat i ett stycke till måsvingeform i veckan. Nu har jag ändå fått måtten främst i höjd på armaturen så jag kan börja lite smått med byggandet av själva rampen..

Ska testa armaturen med rör på jobbet i morgon..hoppas den ger värme ifrån sig för hade på tidigare armatur ett rör t8/80 watt under heltäckande 10 mm tjock skivramp på 540 l (fritt stående som rumsavdelare, ingen isolering) bottenplatta 180x 60 och i.o.m rampen räckte det med en 50 watts doppvärmare för att hålla 25 graders vattentemperatur..

Jo jag vet andra använder betydligt mer energi för uppvärmningen men min strävan är att det ska räcka med 100 watt till mitt projekt för att hålla 25 grader/720l.
#25 - 20 januari 2014 22:40
Om allt funkar får jag hem ställningen i morgon bra så långt. Testade armaturen med rör ok..men inte helt nöjd i.o.m låsta anslutningar på alla klumpiga kontakter skulle varit bättre att koppla allt själv som tidigare under åren. Men tror jag har en lösning som kan funka med ballasterna nedfälld i en separat låda i rampen. I.o.f.s så är de ganska bra vattenklassad skulle gå att ha mellan täckglas och ramp. Strävar annars att hålla den så låg som möjligt med vinklade långsidor. Retar mig lite på att täckglasen inte är mer exakt skurna f.ö... brukade göra det annorlunda på de burkar jag själv byggt tidigare. Kanske gör nya..

Kommer även ha plats att sätta in fler rör i rampen om jag skulle vilja.

Det funkade bra, inga problem alls att knäcka/kallbocka en remsa spegelpolykarbonat till måsvingeform..Har fått en begagnad skivdel....Får tänka på saken jag har ju redan andra .Har även köpt myggnät som eventuellt ska användas för att skilja coops x-tra från gruset. Kollade f.ö på södermalms brädgård när jag köpte frigolt, de hade mycket vacker, ljus webers tvättade sand 1-3 mm de större färre kornen var mörkare såg mycket naturligt ut. Kanske jag kör ett tunt lager över gruset av den men rädd att den blir för tät, hindrar utbyte i mellan botten/vattnet och även "rinner ner" i gruset?

Även köpt Clas olsons liggunderlag mörkblå/svart med något strukterad yta menat att använda som bakgrund/isolering. Ställningens överskiva har jag sågat något bredare ca 20 mm än burkens bottenplatta den x-tra 2 cm:arna/ytan kommer att stå mot väggen lätt att i efterhand sticka in/byta lämpliga bakgrunder/isolering där...

En av tankarna med projektet (bortsett från tanken att sitta och drömma i en fotölj och kolla vad firrarna har för sig ;-) ...är ju att köra enkelt och anspråkslöst, lite lågbudget, med få små fiskar i mycket vatten närmast ett så slutet system som möjligt. Har beräknat total elkostnaden till 300kr/månad.

Får se om sonen som ska köra grejorna åt mig kan hjälpa mig att slänga in några bilder.Hur kul det nu är att se bilder av lite plyfa och glas ;-) ...Sakta men säkert tuffar det på med projektet...Ska bli skönt när även rampen är klar och hela grunden står på plats så jag så smått kan börja med allt det andra. Kul!
#26 - 21 januari 2014 05:38
Det ska bli roligt att se det färdiga resultatet :)
#27 - 21 januari 2014 21:43
Jo, det tycker jag med;-) ...tyvärr hade inte grabben tid att lägga in bilderna, drog som en avlöning ;-)men har precis skruvat och limmat ihop ställningen/underredet och skjutit den på plats, lagt en absolut rak riktbräda drygt 2 m lång (för att nå diagonalt) över alla fyra stående tvärskivorna och fronten och baksidan samtidigt (innan locket/överskivan är på plats) vare sig i längsled eller diagonalt lagt syns eller känns minsta differans vid någon del eller i förhållande till någon. Inte en mm. Inte ett glapp.

Bra så långt! I morgon ska jag testa att köra in shims, tunna, tunna distansbitar under varje del av ställningen om golvet på någon punkt inte är helt plant för att vara säker på att den står helt stumt överallt på golvet. Går f.ö inte att vicka nu. Har skruvat 5x20 mm h,b mycket beständiga plast- "slitkölar " under alla plyfaskivor som f.ö av en händelse p.g.a en reklamation blev i 21 mm typ 20 faners snickeriplyfa i björk. Lätt att flytta/glida på golvet tom trots sin vikt på 60-70 kg.

Givetvis överkurs skulle lätt gå att göra samma i t.e.x spånskiva eller lamellträ, betydligt lättare då framför allt den sistnämnda men fick den till billigaste byggplyfapris.

I morgon provar jag med shimsen , lätt att komma åt överallt och sedan sätter jag dit de tre skåpluckorna..Senare i veckan få hjälp med lyftet av burken upp på ställningen..

Såå.. en liten bit på vägen ändå;-)
#28 - 24 januari 2014 22:59
Hoppas att det funkar med lyftet i morgon..Att burken äntligen kommer på plats. Tror inte det blir så tokigt ändå vad det gäller uteseendet av "hela ekipaget" Hyggligt sobert..

Har som sagt tagit bilder av ställningen men vet fan inte hur jag ska lägga ut dem. Tror att det kan vara till en viss inspiration efter att ha sett lecablock och andra enligt mitt tycke konstiga plockepinn-lösningar. Och ingen efter vad jag läst som kollat att ställningen är plan..

Nåja..har gjort vissa prov på rampen...Rent utseendemässigt och framför allt energieffektivt..varje watt ner i burken..

Älskar själv bilder av andra hur arbetet fortlöper..trist att inte kunna själv..Men det kommer..
#29 - 25 januari 2014 22:37
Jaha ja..äntligen står burken på plats. Allt ser bra ut. Inte så kul att tidigare ha en ställning 200x60.. 70 hög en
burk på 720 liter på golvet och fyra Ikeakassar med grus i mitt lilla vardagsrum ..liksom ;-)

Dessutom gick det enligt planerna med glidskenorna lätt att ensam flytta/putta hela tomma burken /ställningen tillsammans trots en vikt på runt 180 kg utan att repa den nylagda parketten..Behöver ju komma åt för att noggrannare rengöra bakre rutan innan testfyllningen med en del vatten till att börja med..

Det svarta silkonet på burken, snyggt limmat (Sture, akvarielagret) gör sig bra mot den mattsvarta ställningen typ möbel. Tror det blir blir fint med den kommande låga, mattsvarta, heltäckande belysningen med nu beslutade rundade hörn och 4x 54 t5 + plus led 7 färgs..den blåa är klart fin. Troligen blir hela rampen invändigt spegelklädd (tunn plastspegel)+ måsvingereflektorer..klurar bara på lämpligt lim är van att använda kontaktlim men läste på burken att den kunde vara skadlig för vattenlevande organismer inte läge typ. I.o.f.s kommer limmet vara helt isolerat från vattnet och luften under rampen men dumt att chansa.

Har gjort två små testlimningar med andra limmer får se hur det biter mot plast.

Mer osäker på inredningen men tänkte ta det lugnt..hoppas att jag får igång växterna mest lätta och få balans i burken. Tänkte inte göra täta vattenbyten och tillsätta än det ena än det andra. Det är nyligen stambytt här, drygt ett år.. lite betänksam mot de nya kopparrören..inte bra.Endast kallvatten efter lång spolning av rören kan bli aktuell.Tänkte som start endast tillsätta askorbinsyra för att motverka kloraminet och satsa på att få igång de nyttiga bakterierna.

Eheimfiltret pro 3 får lätt plats bakom luckan i ett av de tre facken i ställningen men hoppas att det aldrig kommer att användas..Får se..mycket skeptiskt till att ta den risken med eventuell vattenläcka och/eller elavbrott..Hellre då ett hemmafixat, enkelt invändigt filter trots mindre effekt. OM det skulle behövas..
#30 - 25 januari 2014 22:58
Hemi skrev:
" target="_blank">
OTROLIGT fint akvarium dem där fiskarna har det verkligen som i paradiset, tänkte du försöka få till nåt liknande?
#31 - 25 januari 2014 23:58
Något åt det hållet ja..Nära mitt ideal..

Måste tacka alla på Zoopet... fan vilka burkar och erfarenhet..orsaken till att jag inte ställt fler frågor men de kommer väl när det hela varit igång ett tag är att jag nästan läst allt vad ni har skrivit;-)
#32 - 26 januari 2014 00:20
Det blir spännande detta! Upp med massor av bilder och filmer - bara att ösa på!:)
#33 - 27 januari 2014 17:08
Jomen jag vet ju inte hur man gör!...Men bilderna finns..i kameran...

Tänkte på en sak...gillar ju Scalare så några ungdjur ska inhandlas när burken har kommit i balans. Ett tag kvar till dess. Har sett några gånger , en gång för många år sedan ett helt gäng mycket, mycket fina när de haft flera tydliga band än vanligt alltså de som ibland brukar framträda mellan de vanliga banden. De var dessutom ovanligt "högresta" påminnande om altum och mer knick i nacken men tvivlar på att det var sådana det var 30-40 ungdjur i burken typ av en gammal femkronas storlek, drygt..Jag är intresserad av kanske 5-7 st.

Någon som vet var man får tag i sådana?
#34 - 6 februari 2014 18:09
Jaha ja..kan ha varit ..har läst på lite.. flera band i.o.m att det var ungdjur men har inte sett så många så fina halvvuxna..

I övrigt inte jobbat så mycket med rampen mest "snokat runt" Men de få timmar jag jobbar går det snabbt.

På god väg med rampen grovt sett klar 9 mm plyfa, vattenfast limmad med rundade hörn 200x 60 x 7cm, kluven i två delar den främre 16 cm bred (för daglig lätt åtkomst) ansluts via gångjärn med den bredare bakre delen. Har limmat fast spegelplast under hela "locket"..

Fan.. nu snackar vi reflektor..!!Glöm allt med polerad alu, rostfritt, vitmålat osv..Här ska det inte "eldas för kråkorna" :-)

Kör drivdonen i liten separat låda, vatten och fuktskyddad baktill (under rampens överlinje) med lock.. typ elcentral med strömbrytare.

Har lite smått förhört mig om växter..kollat vissa firrar och räkor osv..

Även läst på lite vad det gäller lysrör..Philips Tld 840 går jag och klurar på, någon som testat?
#35 - 6 februari 2014 18:32
Hemi skrev:

Även läst på lite vad det gäller lysrör..Philips Tld 840 går jag och klurar på, någon som testat?

Är det samma här att 840 betyder 4000 kelvin? Det blir gult. Det fins rör från Philips som heter 865 och 965, de kostar typ 55 spänn online som 39w, fett värt pengarna då rören är riktigt bra :)
#36 - 6 februari 2014 18:55
Ok..Hmm...Fan det här är inte lätt undra på att det tar tid..99 % funderande..1 % jobbande ;-) Måste kolla upp de rören..kanske en kombo? Snöade in på herr Deffens pur-tal, de mest effektivaste växtrören och tld 840 ligger runt aquarelles.

Nåväl..Har gjort en liten uppskattning bl.a förhört mig om olika el-leverantörer. Mitt mål är att efter burken är igång ha sänkt kostnaden för elen jämfört med nu..

Anmärkningsvärt är ju (bortsett från led-köret) hur de numera ofta täckglasbefriade burkarna= extrem avdunstning/avkylning=kostar skjortan att värma. Inte bättre med belysningen upphissad i taket så långt från burken som möjligt typ lyser upp hela lägenheten/villan, halva stan ;-)

Någon som kan ge ett exempel på el-förbrukning för 720 liter, typ räknat på det?

Hörde häromdagen ett skräckexempel (öppen stor burk) på totalt kostnad ink. kvarten på 2000 kr /månad.

Kraftig sänkt genom att bara skaffa täckglas..
#37 - 7 februari 2014 17:10
Förresten..Har kollat lite i Sthlms akvarieaffärer efter fina Scalarer..har sett en och annan men inte hela gruppen ok..

Såg häromdagen s.k peru"altum" några ok..

Tänkte på test slå en pingla till http://www.blocket.se/stockholm/Egenodlad_fisk_hos_Asplundsfisk_aven_skickas_41427586.htm?ca=11&w=1

Asplunds fisk.Någon som varit där? Har ingen koll själv men ambitionen att odla bra kvalité i Sverige är ju bra..

Någon som varit där?

I övrigt är jag som kanske ha förståtts intresserad av fina ungdjur Scalare...Gärna riktigt fina ;-)
#38 - 7 februari 2014 17:45
Jag har mätat mitt 410 l växtkar som är helt öppen och jag landar på ca 120kw/månad.
22 grader i huset och 25 i burken.

Jag tror inte på att det hjälper så mycket med täckglas, eftersom ljuset har svårare att ta sig ner behöver du kräma på mer för samma resultat.
Saltvatten som nog drar iväg mest räknar man driftkostnaden totalt på 2kr/litern och månad
#39 - 7 februari 2014 17:49
Sååå.. vad kostar ett normalt 720 l .Bortsett från andra frågor..Typ..;-)
#40 - 7 februari 2014 17:52
720/410 x 120 kwh x ca 1,05 = ca 221 kr/månad i el
#41 - 7 februari 2014 17:58
Snabba besked..tack...Inte helt oviktigt..typ..
#42 - 8 februari 2014 19:31
Absolut, helheten behövs så valen vi gör är så bra underbyggda som möjligt.
#43 - 9 februari 2014 13:34
Jahaja..här har jag i lugn och ro klurat på mitt lilla projekt..men fick plötsligt mer press på mig, betydlig mer i.o.m att Haninge akvarieförening hade loppis just i dag söndag 9/2. Såg annonsen här på Zoopet. Lite för tidig för mitt schema men var tvungen att passa på tillfället. Mycket, mycket folk..riktigt på hugget vid starten kl. 12.00!!Typ tre led vid långborden. Gällde att vara snabb..

Mycket av främst växter, vilket jag var ute efter. Även en del fiskar och diverse tillbehör ink. småakvarium.Mina favoritväxter är vallisneria, Cabomba och Pistia.

De hade många arter men inte de två sistnämda. Köpte mest vallisneria, vanlig och jätte en påse Gälört, en påse Hornsäv (de två sistnämda mest för uppstarten) en rejäl påse/ plantknippe av någon cryptoterone totalt blev det 11 påsar en kasse full..

Som nu är planterade i grus i en 55 liters plastback den blev helt proppad.

Lite orolig hoppas de klarar sig någon vecka vad tror ni?

Har satt en 40 watts glödlampa över i brist på annat.

Köpte även en kasse skapliga rötter. Kunde inte missa tillfället att få tag i grejor till rimliga priser..totalt gick kalaset på 600 spänn..Fiskar kunde jag i detta läge inte köpa..Var lite frestad på några räkor , chystal reed..heter det väl? men det var inte läge nu..Taskigt att kasta ner dem i plastbacken men kanske hade jag hittat dem i växtmassan p.g.a dess röda färg ? ;-) Även frestad på några malar en del fina..
#44 - 12 februari 2014 21:45
Jaha ja..sakta men säkert.. åtminstone hoppas jag på det sistnämda;-) Provtankade burken efter jobbet, fylld nu men bara vatten. Allt verkar grönt. Har köpt coops x-tra 60 l för att ha under gruset. Akvarielagret var svindyra på aquastar= 325 kr/st..

Skippade dem köpte 2x 54 Haquoss Phytolux och 2x 54 icewhite för under hälften på Bromma zoo tycker färgtempen ser bra ut för växter på det förstämnda http://www.zoo.se/phytolux-short-t5.html

Eller?

Enligt försäljaren är den komben effektiv (hade själv provat) och enligt få uppgifter på nätet med ett behagligt ljus för ögat..Får se när jag tar hem rampen i helgen..

Finns inte mycket att läsa på nätet om den komben..Rampen nästan klar..lite smådetaljer. Troligen grus och växter i burken i till helgen..Fick tag i lite Cabomba men ingen Pistia..

Det har varit en lång resa. Betydligt mer jobb med 720 l ..allt runt ikring som måste tillverkas och fraktas allt är mer och tyngre. Har ingen bil.

Rampen blev ju rankad överkurs med spegelinklädningen men fick spillbitarna och var tvungen att använda typ 30 tvingar och trycklister för att få press på de invändigt vinklade hörnen vid limningen, tordes inte använda kontaktlim (som hugger direkt utan press) farlig för vattenlevande organismer vilket f.ö även gäller många för att inte säga de flesta effektiva kalkborttagningsmedel har jag upptäckt..

Ska bli kul när det kommer igång..Äntligen

Förstår att det är trist utan bilder..skitrist.. men har en del sparade. Och får se om det funkar utan filter och täta vattenbyten..Något lär jag lära mig..
#45 - 13 februari 2014 05:18
Utspädd saltsyra är mycket effektivt för att få bort kalk och bara till att skölja efteråt, ger inget som är farligt för fiskarna.
#46 - 13 februari 2014 21:28
Tack för det tipset! Provade med både citron och ättiksyra men det funkade knappt..gnuggade/rakbladsskrapade ganska ok nu. Fan måste skaffa en anteckningsbok för all info nu när jag är gammal och senil;-)

Har kollat efter askorbinsyra för att motverka kloraminet i Sthlms-vattnet men hittar det inte i livsmedelshandeln..Var finns det?
#47 - 15 februari 2014 08:06
Ojojoj..ganska mycket jobb att tvätta gruset till ett 720-liters. Fredagsmys ;-) Fick med 4 Ikeakassar grus när jag köpte den begagnade burken.

Först sköljning av typ 50 liter coops x-tra...vattnet i hinken blev bara rött, rött och rött, oerhört känsligt för mekanisk retning av tex en duschslang..nåväl gjorde så gott jag kunde verkar funka ändå.. la det i botten myggnät över det (tyll)och sedan gruset på topp.. Fy fan vad sandsnäckor det var i det..utan tvekan tusentals döda, torkade. Lite orolig först men det gick bra de flöt upp efter få sköljningar och flitigt grävande med handen.

Tur att jag hade myggnät, klippte en bit som jag la över golvavloppet under badkaret de fångade upp allt grovt, snäckor och framför allt alla nerskölda gruskorn. Bara att slå hop det i ett paket efteråt.Lättare det än att tvingas rensa vattenlåset ;-)

Nå nu står burken med gruset i halvfull med vatten har bara tillsatt askorbinsyra 1krm/10 l. Körde bara kallvatten från kran omväxlande med uppvärmt vatten från spisen i en 10 l kastrull.Funderar lite på bakterierna ska fixa gojs och kanske tillsätta bakterier genom jordlösning och eventuellt även "köpepreparat".

Klart är att 60 cm brett och 60 cm hög burk stående på 70 cm hög ställning är åtminstone för mina armar max mått för att relativt enkelt dona runt med "innehållet". Måste vara klart jobbigt men högre och bredare burk..

Slängde i en doppvärmare och satte in en Turbelle nanostream cirkulationspump..snurrar på relativt bra men ett klart fall för soporna..låter alldeles för mycket..helt oacceptabelt. Begriper inte hur man kan sälja sån skit. "Konstruktören" måste ju hört ljudet, klantigt.

Nåväl ska hämta ljusrampen i dag..måste bara rengöra täckglasen. Pytsar troligen i växter i dag eller i morgon. Tvekar med rötterna har en del i badkaret..Får se om de färgar mindre nu efter "badningen"
#48 - 15 februari 2014 16:03
Jaha nu är jag nästan värd ett glas bubbel , nästan asså;-)

Nu är burken äntligen gång (klart lättare när man köper begagnat att ramp och ställning ingår) men det blev inte så för mig..

Vatten, grus och växter i belysningen tänd helt ok ljus..bakre rören 2x 54 w Phytolux 25.000 k var som försäljaren sa med dämpat, behagligt sken inte alls kallt blått ljus tvärtom... rören är rosa när man tittar på den tända..

Det är främre rören 2x 54 w icewhite lyser mycket mer för ögat..Totalt ok..lyser nästan för mycket... Men flytväxten Pistian ska ju till när jag får tag på den..

Skulle GISSA att ljuset väl räcker till för växterna och kanske mer än så i.o.m heltäckande ramp invändigt helt spegelklädd och utöver det även måsvingereflektorer..Det är blankt som fan!!..man tappar helt perspektiven det går nästan inte att fota den (har försökt med flera bilder sparade) invändigt det är inte rampen man ser utan vad som speglas ;-)

Nå inte nöjd med inredningen ..än..kanske inte helt fel en del växter mest Vallisneria, flera sorter många når till ytan och jätte-v mer än så ..men även typ tre svärdsplantor? 40 cm höga och en mycket liten dunge Cabomba. En del gälört flyter i ytan. Växterna klarade sig ganska bra i plastbacken någon vecka men var tvungen att rensa bort en del dåliga blad..: Ganska grönt faktisk i burken ser nästan färdigt ut...flytet med akvarieloppisen..billiga växter 320 pix. Och gruset som jag fick med på köpet var betydligt ljusare än vad jag väntat mig nästan blästersandljus men 2-3-4 mm. Helt ok..skippar toppningen av webers 1-3 mm, behövs inte.

Ska höra med och ta råd av min särbo i helgen vad hon tycker..Vissa ommöbleringar blir det nog..Jag "kastade i " grejorna för några timmar sedan;-)

Och fick även fason på pumpjäveln..låter knappt nu..Pytsade även i Haquoss DM 2 alive om det nu funkar har jordlösning och gojs på g.

Inget filter aktuellt...Eheim pro 3 okopplad står så fint bakom ena luckan i ställningen. Vem vet om den någonsin kommer ut ur garderoben ;-)
#49 - 15 februari 2014 18:04
Fortsätter min monolog..behagligt sken av phyrolux...maxtoppar på blått och rött...bara den tänd nu tror jag i början bara kör lite försiktigt med endast den (orolig för alger och framför allt Cyano, vilket jag i.o.f.s aldrig haft för 30 år sedan) alltså bara 2x 54 w..
#50 - 15 februari 2014 18:32
Hemi skrev:
Tack för det tipset! Provade med både citron och ättiksyra men det funkade knappt..gnuggade/rakbladsskrapade ganska ok nu. Fan måste skaffa en anteckningsbok för all info nu när jag är gammal och senil;-)

Har kollat efter askorbinsyra för att motverka kloraminet i Sthlms-vattnet men hittar det inte i livsmedelshandeln..Var finns det?

Askorbinsyra hittar du bland kryddorna, citronsyra.. kanske

Du kan ha otur och fått glaspest och det går inte att få bort. Är tyvärr rätt vanligt på gamla kar, speciellt sådana som det slarvats med att hålla vattennivån.
#51 - 15 februari 2014 18:39
Bra du fick rätt på pumpen,kasst med onödigt ljud.
2x54w i ett 720 kar är ju inte så mycket (för lite) när du kör med växter, bra med måsvingereflektorer.
Det behövs i mitt tycke 4 st sådan rör till men det är rätt att börja mjukt speciellt när du har begagnad sand som kan innehålla massor med näring.
#52 - 16 februari 2014 10:04
Jo hittade askorbinsyran i just kryddhyllan. Tror du har rätt om "glaspest" läste bl.a en länk om den. Trots att jag hållt på ganska mycket med glas från 12 års ålder när jag började försöka skära rutor jag fått fatt på;-) Gick inte så bra då...Lärde mig senare. Nu skitenkelt oavsett glas..Har skurit mängder..

...Har jag aldrig hört talas om "glaspest" tidigare. Kollade ju burken vid köpet t.o.m. med ficklampa och släpljus för att se eventuella repor på rutorna har ännu inte sett några där....har stått som typ utställningssakvarium i 2 år på en stor el-firma och skött av ett välkänt leasingbolag. Men framför allt stag och täckglas var skitiga vid köpet..

Bra skick men "glaspest" på främst mittstaget och delar av täckglasen. Inget alls på rutorna.

Jo 2x 54 w är lite.. medveten om det får se hur jag gör i.o.f.s. har jag inga krävande växter bortsett från den lilla Cabomban.
Tror att det motsvarar mer i.o.m maxad reflektor- effekt. Kanske 150 ? De rören sitter dessutom över växterna baktill..Nå får prova mig fram..Har ju totalt 4x 54 w...

Men orolig efter att ha läst alla algproblem här på Zoopet. Verkar vare vanligt numera. Har aldrig haft det problemet själv för flera, flera år sedan.

Jo har oxå tänkt på näringen i det begagnade gruset men gjorde rent den noggrant typ 7-8-9 sjöljningar och grävning från botten i små portioner typ 6-7 l grus i hink varje gång, nästan klart vatten till slut. Tog sin tid ;-)

Total katastrof att starta upp med myriader döda sandsnäckor i botten. Tror jag fick bort alla har sett en enda pytteliten 15 mm rest virvla förbi burken..
#53 - 17 februari 2014 17:15
Hmm..hemma från jobbet upptäckte jag att nyvattendiset är nästan borta..inget annat att vänta och har bara fyllt på kallvatten i omgångar under helgen...

Men min termostatvärmare Jäger 150 w (egentligen avsedd för 200 l tror jag) inställd på 24-25 grader värmde till 28 grader i burken trots bara 2x 54 watts rör tända... alldeles för mycket. Skruvade ner den till 20..avser att hålla runt 24 med max 100 w förbrukning..Kan nog funka.

Byggde även en "flaggstång" till cirkulationspumpen svårt att få den helt tyst när den sitter med magnet till rutan trots gummibitar emellan. Tog en polykarbonatbit (okrossbar plexi) till fot och skruvade på en list.."stång" med syrafasta skruvar av samma material 50 cm hög och satte fast pumpen som "flagga"..Grävde ner foten i gruset fritt från glaset tills vidare...Blev mycket bättre..

Ska fixa på annat sätt senare troligen med annan pump. Men cirkulationen räcker mer än väl alla växterna svajar trots att den är avsedd för 40-200 liter enligt tillverkaren och riktad mot ytan och frontglaset..

Hmm.. kollade lite närmare på värmaren det står 100 watt och max 150 l..

Men reagerar på att växterna inte ser frächa ut en del "blad" av vallsinerian är bruna .i.of.s är andra omplanterigen och de har ju legat i plastback en vecka innan och var tvungen att ansa en del risigt .

Kommer inte ihåg hur det var vid nystart för senast 30 år sedan. Är det normalt?
#54 - 17 februari 2014 17:34
Tyckte det stod 2 x54 men då är det dubbelt upp :)
Det med doppvärmare, beror helt på hur stor tempskilnad du har mellan vatten och rum, bara att prova.

När jag startade mitt första kar så hade jag alger så växterna var helt täckta men efter det så har jag inte haft några problem med alger i något kar.
Första karet var med begagnad sand, 6x54 w och CO2 i ett 540 kar.. gissar på ett samband när det blev plattan i mattan så att säga...
#55 - 17 februari 2014 18:56
Jo visst är det 4x 54 w men har under dagen bara haft två rör tända..Tror jag kör alla i fortsättningen men är som sagt orolig för alger..köper kanske några pilotfirrar i veckan eller helgen kan vara läge att tänka sig för vilka i.o.m att jag lär nog få svårt att få tag i dem i burken om jag skulle ånga mig ;-) Ska tjacka nitrittest oxå..

Funderar på några ungdjur av malar eller typ 5 rödmunstetror och är sugen på räkor de sistnämda lär väl bli käk åt de så småningom kommande scalarerna..Men iofs kan vara bra med levande foder om jag är bortrest ;-) och får dem för 10 kr styck..Kanske kan bli ett gäng innan Scalarerna åker i, tänkte bara köpa ungdjur av sistnämda..

Är det fel med räkor nu vid precis startad burk..kanske de är känsliga? Har tex relativt nya ett år gamla kopparrör i lägenheten..stambytta. Lite oroliga för dem..

Tack för visat intresse f.ö !
#56 - 18 februari 2014 18:30
Jaha, köpte teststickor allt verkade ok..noll nitrit fast det var väl inget annat att vänta utan fiskar?

Men pytsade nu i 5 rödmunstetror..3 chysal black räkor hängde s.a.s med på köpet som test. Framför allt den ena räkan verkar redan nu efter 20 minuter intresserad av de nya domänerna..kollar runt..De 5 kompistetrorna verkar med avvaktande..De blir fler så småningom..

Pytsade även i lite filtergojs...Även om jag inte har något filter, de får väl hålla till någon annan stans, förslagsvis botten ;-) Kör så ett tag..
#57 - 18 februari 2014 18:44
Spola ur rören innan så har du fått undan vattnet som innehåller koppar, det funkar inte på varmvattnet om det är koppar i varmvattenberedaren med. Jag har tre år ny? VVB och får utslag på koppar testen.
#58 - 18 februari 2014 19:21
Jo precis helt observant på det körde som jag tidigare skrivit enbart kallt vatten vid påfyllningen efter genomspolning av rören. Hjälpte doppvärmare på traven genom att samtidigt värma vatten på spisen i en tio-liters kastrull som jag hällde i vart efter..

Burken verkar vara riktigt energieffektiv 100 wattaren är sällan på har inte sett det under kvällen och håller ändå 23-24 grader nu..

Hehe..de 5 tetrorna har börjat simma runt rödare och rödare i huvudet.. fortfarande lite avvaktande och de har ju ändå 720 l att sträcka ut i ;-)
#59 - 20 februari 2014 17:04
Något verkar inte riktigt stämma vad det gäller växterna..har inte varit med om det tidigare. Även om de tagit tid på sig innan de kommit igång har de inte gått ner sig. De låg i.o.f.s en vecka eller tio dagar i plastback och risade till sig..tyckte inte riktigt det först men främst Vallisnerian mår inte bra..även någon sorts Crypthyrone likaså. Misstänkte först kanske koppar men krukväxterna mår ju bra med samma vatten. Konstig nog är den enda fräscha växten Cabomban som är grön och fin i topparna. Förstår att det måste ta sin tid innan rötterna når ner i botten till coops x-tra. Lite för lite av den kanske? Typ 1/3 Coops och 2/3 grus..Totalt 12-15 cm i bakkant..5 i framkant..Lite skumt faktisk..

De försvinner blir genomskinliga, bruna slamsor i topparna var är felet?

I övrigt mår firrarna och räkorna toppen oerhört aktiva. Rödmunnar är jättevackra!

Blir riktigt rörd av dem..mina första firrar på 30 år..

Men deppigt med växterna som ju är grunden..också osäker på att i det läget tillsätta typ Pmdd i.o.m att växterna..vallisnerian är på tillbakagång...Misstänker att algerna gynnas..

Jävligt risiga, inte i närheten av att ta sig, klar utförsbacke, brant ;-)....Bortsett från sistnämda .

Kan de vara rören..Phyrolux? http://www.zoo.se/phytolux-short-t5.html .Kollade defblogs purtal ju närmare underifrån 1 dess bättre ofta ligger riktig bra rör på 0, 90. Men Phyrolux i.o.f.s 18 w låg på 1,01 alltså över. Såg att purtal uppemot 1,40 var olämpliga..

Någon som vet?
#60 - 21 februari 2014 19:14
Rödmunstetrorna var verkligen en positiv överraskning. Inte bara att de stimmar mina 5 st ;-) Utan enormt aktiva, måste simmat km:ar de sista dagarna. Och nyfikna och orädda.. ständigt fix för sig. De verkar vara trygga för ibland simmar tre ihop, jagande varandra, en annan är i andra hörnet och noppar på botten, en annan letar mat bland växterna någon annanstans osv. Och ständiga utfall , blixtrande soloräder och jagande varandra. Ibland rusar alla 5 tillsammans.

Jättekul att titta på de har verkligen tagit alla 720 l i besittning. Jättevackra....

Kommer verkligen till sin rätt i en stor burk 2 m lång.. Inte alls samma sak i ett litet försäljningsakvarium eller något mindre.

Nu har de även fått sällskap av två små 3-4 cm Ancistrus..Räkorna är också orädda går utan tvekan runt överallt..
admin
Christian Alfredsson
#61 - 21 februari 2014 19:33
Jag har haft ca 30 rödmunstetror i ett större akvarium och de var ruskigt bra på att stimma. En fröjd.
#62 - 21 februari 2014 20:06
Rödmunstetror är min favorit. Jag hade ju ett tag 85 stycken i mitt 720 innan de lyckades hitta in bakom bakgrunden och sögs in i filtret och dog. Verkligen en favoritfisk.
#63 - 21 februari 2014 20:30
För egen del är Nannostomus Beckfordi en klar favorit pga sitt intressanta beteende och sitt omväxlande stimmande och revirtagande. Den simmar inte bara utan hittar på allt möjligt i karet. Äter t o m en del trådalger.
#64 - 22 februari 2014 13:57
Jo det finns många fina fiskar..men ligger lågt vid uppstarten. Har kollat in några bolivianska fjärilar. Mer rödmunnar blir det men tror inte jag ska ha mer än kanske 15. Sedan en liten grupp scalarer.

I övrigt verkar nedgången hos växterna stannat upp. De tar sig nog. Har även slängt ner några nävar flytväxter..ser ut som minipistia som jag inte fick tag på..Jo 3 st. små ;-) Blir ju en liten test om flytväxterna funkar. Lite, lite grönalger på rutorna om man s.a.s kollar "innefrån" men ingen större fara och de två Ancistrusarna ska ju ha något att äta..

I övrig verkar "alla" ;-) firrarna må bra. Rödmunnarna i toppform..

Och kör bara 2x 54 w Phytolux tända nu..Behagligt dämpat ljus..Blir för ljust med även 2x 54 w icewhite tända..

Och fortfarande håller burken 24 grader , termostaten inställd på 21 grader menat till 150 l. Har faktiskt inte sett att den varit igång de sista dygnen ingen lampa/indikator lyser..Som tidigare vid uppvärmningen från kallvattnet..
#65 - 24 februari 2014 17:24
Några pers med gröna fingrar fast inte akvarister kollade på mina växter..menade att jag inte alls borde oroa mig, tvärtom..det där kommer att ta sig!

Ser nu även själv som de påtalade att av alla växter just Cabomban (Jo det är C.)som fick sig en knäck i plastbacken, blev brun kanske rentav vuxit minst 6-7 cm på en vecka! Översta 10 cm:arna.. nytt klargrönt..och då står den djupast, längst från ytan av alla.

Och är den den mest ljuskrävande växten jag har..ingen näring tillsatt och endast 2x 54 w tänt i 720 l..Fan va kul!
#66 - 24 februari 2014 20:37
I övrigt verkar allt knalla på ganska bra. Var inte orolig för att få till ställning och ramp..efter att jobbat som snickare i typ drygt 30 år :-) och skurit till och byggt kanske 60- 70 burkar..För 30 år sedan vad det gäller det sistnämda.

Men riktigt orolig för uppstarten (ja än är det inte grönt, långt ifrån) främst efter att ha läst alla problem som kan uppkomma.Numera.. höll jag på att skriva ;-) Förut funderade jag inte så mycket på det. Tog det bara lugnt lät saker ha sin gång.

Växterna från akvarieloppisen som sagt fick sig en ordentlig knäck i.o.m att jag var tvungen att förvara dem länge i plastback , hastigt inhandlad från Clas Olson. Typ en 1/3-del av växtmassan (för att inte säga allt i varierande grad) blev mycket skabbig, rensade som hastigt undan en del av den..sedan i med i det hela i burken..Inget tog sig de första dagarna utan förfallet fortsatte...Rensade igen bland riktig fula typ döda blad men mycket blev kvar och lät det förmultas. En del mull.Cabomban växer..

Vallisnerian står stilla än men har återhämtats sig gäller nog att rötterna når Coops extra som ligger en bit ner i gruset.

Men totalt med tanke på läget, ganska ok ändå...det har ju bara varit igång en vecka..Kul att kika på, ganska mycket växter för att vara uppstart..En del räckande till ytan trots att de är avklippta och de för några dagar sedan ipytsade flytväxternas .. oklart vilken art.. rötter har nog vuxit..Ja de kan rentav blivit fler..

Vattenvärdena är bra, inget utslag på nitrit, firrarna och även räkorna (ja ren livsglädje) verkar må kanon..Ancistrusen gnager ständigt på efter de 5 rötterna, en del joks och slam på dem men ingen vattenfärgning, de låg ju ett tag i badkaret och där var det annorlunda. Såå.. ligger lågt matar lite varannan dag..Efter tips bara med torrfoder...Avvaktar..med endast 2x 54 w phytolux tänt..
#67 - 26 februari 2014 18:13
Köpte just cabomba caroliniana 20 st..och hade ju innan en ruska cabomba aquatica som efter uppstart för 10 dagar sedan växer bra 1 cm per dygn eller snarare mer.Ljusgrön, vacker. Alltså köpte jag mer cabomba som är en av mina tidigare favoriter.

Men blev besviken på den förstnämda alltså carolinianen när jag pytsade i den direkt från butiken..inte alls samma fina gröna färg som min aquatica utan mer mörkgrön..Skiljer det sig så mycket normalt eller är det tillfälligt p.g.a andra växtförhållanden?

Och Gälörtsstumparna ..sessifloran som blev helbrun i plastbacken, nästan helt knäckt .. börjar skjuta iväg med grönt i topparna (växer inte bra som c.)men förpassade den till en mer undanskymd plats. cabomba c. fick den platsen jämte min C.a..då såg jag skillnaden inte lika fin..

Skiljer de sig så mycket normalt? Är inte c.c en invasiv art i nordamerka och samma som c.a?

Nåja skit samma..Kul att se om den oxå tar sig..C.a:n ser ju inte heller så kul ut nertill..Bara det nya som är fint..Och når nog snart ytan 60 cm upp..

I övrigt verkar vattenvärdena bra? Har aldrig testat sådana tidigare. Jbl easy-test. Nitrit noll och det är ju bra men nitrat 0? Kb lite lågt 3 och ph (enligt uppgift ofta visande för lite) 6,4-6,8..

I.o.f.s. handlar det väl om stabilitet..och ingen har ändrat sig..än..;-) trots en ganska stor tidigare nerbrytningsprocces av främst vallisneriablad..Dåliga redan när jag pytsade i dem..Lugnt nu..

Firrarna och räkorna mår toppen..

Och doppvärmaren har jag inte sett tänd sedan förra veckan någon gång..Bra så..
#68 - 26 februari 2014 19:19
Intressant läsning här, och man blir ju nyfiken på hur det ser ut. Skulle va roligt med lite bilder :)

Och roligt att du verkar lyckas med cabomban. Jag lyckades inte få den att trivas i mitt 660l som också är 60cm högt, och jag har mer ljus i mitt så det är roligt.
Det är också en av mina favoritväxter.
Däremot växte sessifloran som ogräs hos mig för nåt år sen innan jag tröttnade på att hålla efter den två ggr i veckan och slängde ut den :p
#69 - 26 februari 2014 20:04
Vänta här nu...lyckas med Cabomba?..Bara ett 10-tal slingor kanske kämpande sig, sista rycket, upp till ytan för att åtminstone snappa åt sig något watt av de 108 tända..;-)

Har tagit bilder med lånad kamera men när min särbo var uppe i helgen , hon är ganska datakunnig och kunde ha hjälpt mig..Glömdes det bort p.g.av bl.a test av lyxkroppkakor på nyligen öppnat ställe (nalle och kroppkakan) .. fiskmiddag hos vänner mycket god och en del annat..

Fast Cabomban är en lattjo växt har tidigare lyckats med den med ett t8 80 w varmvitt industrirör i 540 l. Helt utan teknik och tillsatser. Det jävligaste jag sett var mina kusiners 325 l kittade ramakvarie för nästan ett halv sekel den sedan växte så det knakade också helt utan teknik eller tillsatser, typ hälften vatten och hälften cabomba, rena djungeln..

Fick en hel del ruskor med hem..i mitt kittade ramakvarie på 54 liter köpt för 10 kr ock glödlampa gick de ner sig och försvann på 14 dagar..
#70 - 26 februari 2014 21:41
Konstigt...alla mina testpiloter (fem rödmunnar fast mer riktigare rödhuvuden, två små ancistrus och tre chrystal black räkor)ja mer än så egentligen börjar nästan få känslor för dem ;-)

..har uppfört sig helt normalt haft skitkul vad det verkar. Noterar nu att just räkorna uppför sig annorlunda nu till kvällen, far runt verkar inte riktigt kunna coola ner sig av någon anledning..Skumt..

Nåja.. noterar att alla mina innevånare är riktigt pigga!

Har även fixat en timer för belysningen nu installerad..

Noterar även att min lilla cirkulationspump (nu hörs den knappt, klockrent sovbar) på enligt uppgift 1800 l /timme/3,5 w är närmast perfekt för att få bra och lagom genomströmning i burken..Avsedd enligt tillverkaren för burkar från 40 -200 l. Allt rör sig fint..och inte för mycket..Alla växter rör sig.Allt blandar sig snabbt. Ständig cirkulation vid ytan. Cabomban svajar lätt ;-)Snarare mer än vad jag tidigare någonsin haft..
#71 - 27 februari 2014 00:25
Det är väl någonstans här det börjar bli obligatoriskt med lite bilder så vi vet vad du pratar om:)
#72 - 1 mars 2014 15:52
Fick inte tag på sladden till den lånade kameran så kunde inte få in bilderna på bygget av ställning och ramp.

Men grabben var över och tog några bilder med hans mobil.

Här 14 dagar efter uppstart..många växter har gått ner sig och är fortfarande risiga men så här ser det ut i nuläget. Allt i stort sett bara nerslängt.

Endast bakre rören 2x 54 w phytolux tända..http://i.imgur.com/QczlY7O.jpg

Här med även 2x 54 w icewhite tänt.http://i.imgur.com/wxpxqLG.jpg

Här från kortsidan endast bakre rör phytolux tända vilket jag kört hela tiden..http://i.imgur.com/DMrPyCI.jpg Den främre cabomban är precis nyköpt den bortre har faktiskt tagit fart är dubbelt så hög nu mot starten..

Ska senare flytta om.. eventuellt skippa de främre icewhite-rören, lyser för mycket tycker jag och bara köra phytolux..

I övrigt har jag fortfarande inget utslag på teststickorna vare sig på nitrit eller nitrat..Däremot lite på klor..Lite oroande..

Har även slängt i ännu en cirkulationspump även den med tillfälligt skydd för räkorna men det blev för mycket snurr i ytan..Bara test..

Dåliga bilder jag vet och taskig "inredning" men det går ju att ändra. Viktigare att få balans och få igång bakterierna..
#73 - 6 mars 2014 21:19
Jaha, oförändrat läge bortsett från att även de nya 20 cabombaslingorna av någon anledning växer bra..typ 1 cm per dygn. Funderar på att köpa mer av den.

Däremot var loppisväxterna ingen höjdare eller snarare förvaringen i plastbacken.Plus fick nog med lite annat joxs från flera akvarier i.o.m växterna.Nåja de kanske tar sig..

Tänkte sedan möblera om...Börjar få lite idéer.. lite väl hastigt nerstoppat innan. Ena roten är också vitluddig men eftersom jag läst här att det är ofarligt och dessutom de två små malarna käkar friskt av luddet avvaktar jag.
#74 - 7 mars 2014 11:29
Du behöver inte köpa mer cabomba, det är bara att klippa av topparna, plantera ned dessa, och låta de gamla stammarna stå kvar så kommer de skjuta nya toppskott.
#75 - 7 mars 2014 18:40
Tack för det MW!

...Noterar att den första Cabomban nu på väg mot ytan skickar ner rötter från stammen mot botten. Väntar ett tag med att toppa...tar dem innan de når ytan . Köpte 15 plantor till av C. i dag placerade dem som test lite längre bort i ännu svagare belysning. Kollar..

En erfarenhet av mitt lilla projekt är reflektorerna har oerhörd stor betydelse. Naturligtvis självklart, välkänt..

Har som sagt totalt spegelinklädd heltäckande ramp. Upplever att det har mycket stor betydelse för om jag lättar tillfälligt på den främre delen (16 cm bred av totalt 60) av rampen trots att mina enda tända rör (2x 54 w)är längst bak är skillnaden mycket påtaglig för ögat...Mindre ljus ner i burken..

Måsvingereflektorer, vilket jag har, är bra..men räcker inte på långa vägar...Kollade några köpeakvarium i helgen i studiesyfte, möbelakvarium...Svarta heltäckande ramper även invändigt men med reflektorer som en liten, liten kompensation..Från ett i grunden hopplöst läge..
#76 - 7 mars 2014 20:16
Gjorde vissa ommöbleringar..flyttade ena roten den uppstickande felplacerade..mer mot mitten och framåt. Blev fan så mycket bättre av så lite.Lite 3-D...

Och de numera med dagens tillskott på 15 slingstumpar..tre växande cabombadungarna styr upp det hela...

Fubbade även lite i.o.m att jag kapade till ett el-rör på jobbet typ 30 cm ett lämplig antal hål i det sedan virade runt flera varv av lämpligt filtermaterial som jag fick ...Satt den på cirkulationspumpen..Verkar funka bra...

Tror att prototypen kan ha en viss funktion och mer än det...Menar att ut rent mekanisk synpunkt den drar till sig "material " i vattnet. Har noterat att mina små pumpar suger åt sig. Tror inte att den har annat än marginell betydelse ur bakteriesynpunkt..

Ursäkta att jag uttrycker mina små funderingar...

Har som sagt inte haft ett akvarium på typ 30 år...Lite nybörjare..igen..

I övrigt mår mina firrar och räkor toppen..Och ingen värme på alls...Numera ..noll uppvärmning..Och endast 2x 54 w/720 l....
#77 - 8 mars 2014 16:41
Noterar även att mina flytväxter täcker dubbelt så mycket av ytan mot tidigare. Typ 50 % nu.Noterar även lite oroad, att mina två "skumma rötter" ...de två från ytan i gruset nerstuckna inte bara har vitt ludd på sig utan även nu uppepå det grönt ludd`... i.o.f.s bara i ytan..

Även min tidigaste Cabomba några dagar nerslängd bland loppisväxerna(bruneriet i plastbacken..Är infekterad nertill trots att den växer bra av något brunt "klägg"

Vad är det?

I övrigt inga förändringar på teststickorna..Ingen nitrit, ingen nitrat...

Skopade även in på test 3-4 liter bokblad (behöver kokning + flera minuter efter det för att sjunka och bli av med tevattnet!)

Får seee..lite tveksam om det är snyggt..
#78 - 10 mars 2014 19:51
Måste säga att jag pendlar mellan hopp och förtvivlan ;-)

Något stämmer inte. Kastade ut den vittluddiga roten , luktade ruttet om den när jag lyfte den. Rättvände även den andra, såg tokigt ut innan. Har även lite grann av vad jag tror är penselalger på några av de äldre loppisväxterna. Klart en tabbe att köpa dem och dessutom förvara dem i plastback länge så att de gick ner sig. Skulle ha kastat dem..Helt klart är det mycket mull för att vara nystartat. Tog även upp och kastade merparten av boklöven..Har annars matat fiskarna mycket sparsamt

Även skumt med Cabomban som i.o.f.s. växer på höjden, tydlig skillnad varje dag..MEN ljusnar och växer för fort, blir för klen.

Vad fattas? näring?

Rensade även ut och kastade merparten av flytväxterna som brett ut sig alldeles för mycket..iofs hade jag hoppats och räknat med det..

Provar att öka ljuset några dagar till 4 x 54 w är det fel?

Vattenvärdena är annars bra..och firrarna trivs..
#79 - 11 mars 2014 19:25
Ingen som vet? Har sökt på nätet men blir inte klar på vad som brister?

All Cabomba växer bra, syns tydligt varje dag.. kanske för bra tippar mellan 1-2 cm/dag men blir lång och klen och ljusgrön, längre avstånd mellan bladparen..Vad fattas? Kan väl knappast vara ljuset i.o.m att den drar iväg?

Som enda växt kan tilläggas de andra verkar stå stilla..Bortsett från flytväxterna förstås som växer som fan..Typ dubbelt upp varje en vecka..
#80 - 13 mars 2014 21:12
Ja här händer det inte mycket, det hela lunkar på. Fortfarande är Vallisnerian risig en del blad vissnar..Trist att beskåda..fast tror att det kommit lite nya skott/utlöpare och rent av att någon har växt.

Blev less på min första Cabombaruska blev vek när den närmade sig ytan och brunt klegg nertill (som den hade från början) Kastade ut den...sparade i.o.f.s några skott. En hel del mull (mängder)som kom upp när jag lossade den från botten, fullt i hela burken..men det la sig snabbt.Tjackade 10 slingor till härom dagen och placerade på samma plats. Har redan tagit sig. De två andra C.-dungarna växer bra även den som jag placerade i skuggigare läge. Orolig dock att de blir för tunna. Blir inte klok på varför det kan vara så? därför min tidigare fråga om det.

Lite på kul köpte jag 10 slingor vattenpest den behöver ju oxå ljus bra test om den tar sig bra..Har testat några timmar då och då med även de främre rören tända men vågar inte riktigt. Såå..kör fortfarande bara 2x 54 w/11 timmar och trots glaspest på täckglasen och en hel del skuggande flytväxter fortfarande trots att jag tvingades kasta typ 80 % härom dagen )växer ju C. bra..Tror att det är min effektiva reflektorramp som gör det..

I övrigt köpte jag i går även 4 st. bolivianer 3-4 cm långa bleka och lite oroliga fortfarande.

Inga förändringar i vattenvärdena, inget utslag vare sig nitrit eller nitat på teststickorna. Rödmunnarna mår bättre än någonsin, fantastiska fiskar full rulle hela tiden, snacka om energi!!..ska tjacka fler..

I helgen har burken varit igång 4 veckor..
#81 - 17 mars 2014 17:10
Lyckades faktiskt ladda upp några bilder på ställning och ramp sent omsider:

Enkel och stark av skivor i det här fallet 21 mm snickeriplyfa; http://imgur.com/0Q3ZQyD,roNr1rV

Här med dörrar i:

http://imgur.com/m0FCQJw

Enkelt sågade ut samma frontskiva: http://imgur.com/phUr3yO

Lite väggfärg på:

http://imgur.com/TyCHBI6

Glidskenor av plast under för lätt förflyttning på golvet:

http://imgur.com/wtoMqTT

70 cm hög, Eheim pro 3 får lätt plats men används inte :

http://imgur.com/3Vl41Lr

Del av uppriktning av ställning till absolut plan och inte skev : http://imgur.com/KQignoh,vIzrW81

Början till rampen: http://imgur.com/yVa8v7s

Invändigt spegelklädd
men måsevingereflektorerna inte än monterade: http://imgur.com/7eWNLsE

Främre del av ramp som är monterad till bakre med gångjärn: http://imgur.com/AnX6OOs

Första tändtest med lånerör sladdarna och drivdona ännu bara lösa (nu är det naturligtvis inte så )

:
http://imgur.com/bChKjZm

Del av ramp, drivdonen monterade i bakre separat låda.:

http://imgur.com/f4R6Jnz

Blev ju lite konstigt med länkarna texten markerades/gick ihop med dem men för intresserade är det nog inga problem..Bara imgur som gäller..typ..
#82 - 17 mars 2014 19:37
I övrigt får jag väl fortsätta mina privata funderingar..Burken och firrarna knallar på allt går sin gång..Cabomban växer fint med 2x 54 w ..Lite konstigt att jag på mina teststickor inte fått något utslag på vare sig nitrit eller nitrat men å andra sidan..firrarna mår bra...Algerna håller en mycket låg profil..

Blir ju inte mer övertygad om att den numera närmast tvångsmässiga fixeringen vid eviga vattenbyten varje vecka är riktig när jag läser här på Zoopet att en känd akvarist (minns inte hans namn/nick ) kört många burkar med om jag minns rätt totalt 75 kg fisk utan att byta en droppe vatten under lång tid...Endast förlitar sig på filter, utrensning av växter och därmed avfallsprodukter ur vattnet..

Frågan är..är eviga, täta vattenbyten lösningen eller problemet? Tydligen dör firrarna som flugor i parti och minut vid vattenbytena..

Är jag dum nu ? :-)

Annars reagerar jag på att vattnet blivit klarare i burken..iofs lätt färgat av rötter och löv..Om det beror på någon typ av mognad eller den nyligen planterade vattenpesten , som tydligen har den funktionen..har jag ingen aning om.

Något filter kan det kan de inte bero på i.o.m att jag har inget..;-)

Inga vattenbyten..ingen tillsats överhuvudtaget..
#83 - 25 mars 2014 17:49
Hmm...köpte 11 rödmunnar till i dag i.o.f.s. ganska fina...Har nu totalt 16..ångar mig nästan. Det var riktigt kul när jag bara hade 5 lite mer skilda individer liksom..mycket mer självständiga. 10 totalt hade varit mer lagom i 720 l. Men fantastiska fiskar!

Nåja nu blir det bara ett litet gäng scalarer till annars blir det överbefolkat..fisksump..

Kanske någon art till..Kan man ha några Killis eller kanske halvnäbbar tro? Eller skulle det inte funka alls ?

I övrigt ingen förändring alls på teststickorna vad det gäller vattenvärdena..Ingen nitrit..5 veckor..
#84 - 25 mars 2014 18:58
Att de var mer "självständiga" innan var nog för att de var för få för att de skulle få utlopp för sitt naturliga stimbeteende antar jag. Nu trivs de nog bättre, när de är några fler :) Ett stort stim (minst 20-30) rödmunnar är en fin syn.
#85 - 25 mars 2014 19:18
Jo men tyckte det var kul att se en så typisk stimfisk bara 5 individer i en ganska stort akvarium med få fiskar i övrigt. De stimmade ofta drog järnet fram och tillbaks i burken eller letade mat tillsammans men lika ofta "gick" de och pysslade med sitt, snokade runt i skilda områden..verkade helt trygga och nöjda..Helt avspända..

Men de nya har förvånansvärt snabbt funnits sig tillrätta hängt på de "gamla" och färgat ut..Tog bara någon timme..
#86 - 26 mars 2014 20:28
Hmm..förstår faktiskt inte hur mina fyra små bolivianer (typ 4- 5 cm) ska få i sig något käk..Rödmunnarna snor ju åt sig minst några matbitar mest fryst artemia per sekund. Blixtsnabba. Bolivianerna hinner knappt reagera på att det är käk på g.

Måste nog övergå till lite större käk. Har iofs 5 olika sorters frysmat även Mysis..Men så här i början törs jag inte pyttsa i så mycket men matar nu två gånger per dag..

Misstänker att få fiskar t.e.x de nämda Bolivianerna när de blir större... Ancistrusen om de nu är två kön eller de kommande Scalarerna skulle kunna försvara sina yngel mot de blixtsnabba rödmunnarna..

Skulle bli helt ställda?
#87 - 30 mars 2014 18:50
Asså..har ett litet problem som sagt.. förstår inte hur Bolivianerna ska få i sig tillräckligt med käk utan att övermata Rödmunnarna.

Och när väl de förstnämda registerar att det finns lite mat på botten ..de går ju aldrig länge upp än 15 cm över den så sätter de igång och spänner sig mot varandra..biter fast i varandras munnar och brottas o.s.v..Medans då rödmunnarna käkar upp även den..Då har jag ändå stängt av cirkulationen tillfälligt för att någon klump tinad Artemia eller Mysis ska nå botten annars snabbas den blixtsnabbt upp av dem..

Förstår i.o.f.s sig att Rödmunnarna behöver mer käk i.o.m att de simmar många km/dag jämfört med Bolivianernas något 100-tal m. Matar nu 2-3 ggr per dag och ändå skulle jag tippa att flera av Bolivianerna inte får i sig mat varje dag och de det får är någon munsbit och knappt det..

Lite rädd för att övermata med tanke på nitrit (vilket jag aldrig tidigare har gjort). Hur gör ni andra som har blixtsnabba oerhört observanta Rödmunnar och tröga, sega Bolivianer med taskig koll?..

Kan väl tillägga att i mitt fall de båda arterna är ungefär lika långa..
#88 - 4 april 2014 18:27
Ja svar på mina undringar lyser med sin frånvaro ;-)

Lite deppigt här förstår faktiskt inte varför en av mina små ancistrus plötsligt var död? Helt obegripligt. Alla andra firrar verkar må bra.
#89 - 4 april 2014 18:37
Trist med fiskdöd. Speciellt när det är obegripligt. Oftast så tänker man ju att något i karet ska vara fel. Men fiskar får ju också sjukdomar som inte alls beror på akvariets status.
När det gäller det där med matningen så har jag noll pejl. Ofta så måste ju arterna synka med varandra gällande tempo och det blir kanske lite disharmoni med en mix mellan sävligt och överljudsfart som det blir mellan dessa arter. Det enda jag kan tänka mig själv om jag bara ska spåna med mig är väl "farthinder" i form av växtgrupper som är fylliga och finbladiga med lite space under för Bolivianerna? Men som sagt. Jag vet inte vad jag pratar om egentligen utan tänker högt.
#90 - 4 april 2014 18:42
Det där problemet hade jag också, och det är verkligen svårt...
Jag hade ett tag 20 rödmunnar med bolivianerna men sålde tetrorna eftersom de kalasade på ciklidernas yngel varje gång de började simma.

Jag matade alltid med ett smått, flytande foder så tetrorna var fullt upptagna med det och först då släppte jag i sjunkande foder. Vill du ha något sjunkande torrfoder så kan jag rekommendera diskusgranulat D50+ tror jag det heter, skall kolla när jag kommer hem imorgon.
Typ 50% protein, endast från blötdjur och vegetabilier! Inget slaktavfall och sådant trams som fördärvar vattnet.
Dessutom innehåller det massor av vitaminer, spirulina och sådant där rött färgämne från räkskal (vad det heter nu igen), så röda och gula färger framhävs fint! :)

Kan vara lite segt att få dem att fatta att det är mat i början om de är lite bortskämda, men de fattar snart och det är inte rödmunnarnas favorit...
#91 - 4 april 2014 20:25
Tack för svar Bluewing och Mr Woods. Jo trist med dödsfallet i mitt fall har jag tröstat mig för att det inte helt funkat med växterna åtminstone en del av dem (i.of.s inga tillsatser alls) och enligt "nya rön" mycket "lite" ljus . Har provat med mer men upptäckte efter någon dag att gruset blev lite brunt. Tvekade om det var rätt. Och konstig nog växer ju Cabomban bra. Fast vissa blir efter ett tag veka/mjuknar på någon punkt..typ gångjärn i toppen ..mystiskt. Vad kan fattas? Kanske jag efter en tid provar Pmdd...

Att trots allt fiskarna och vattenvärderna varit helt ok..Inga problem alls annars ..än så länge efter typ 6 veckor.....

Men bra Woods.. anmärkningsvärt att inte någon tidigare påtalat att det är svårt med Rödmunnar i.o.m att de är extremt snabba på käket jämfört med andra fiskar..Fantastiska fiskar annars!

Så..som nystartad akvarist tycker jag mig ana mer problem än väntat, eller skulle kunna uppkomma vid fel beslut.....Verkar på något vis vara tidens melodi?

Fast å andra sidan knallar allt på fiskarna mår bra och det är ju ingen panik på något vis..Men tycker att Vallisnerian och svärdplantorna skulle ha tagit sig bättre. Och ligger ju lågt inga laboreringar..Low tech typ ;-)
#92 - 9 april 2014 18:43
Jaha här händer det inte mycket efter typ 7 veckor..inga förändringar alls på vattenvärdena under hela tiden, Annat om man nu kan lite på teststickorna, lite högre typ 6 KH,bra! Ingen nitrit trots att jag nu matar ganska mycket för att även Bolivianerna ska få i sig käk..funkar ganska bra i.o.m cirkulationen sprids käket snabbt i hela burken. Naturligtvis har jag inte gjort några vattenbyten alls..icke en droppe..

Och naturligvis inget filter annat än ett perforerat el-rör typ 30 cm lindat med en filtermatta vid intaget på min 120 krs cirkulationspump..Och inga tillsatser alls..Noll..

Firrarna mår bra..misstänker att tre av bolivanerna är hannar typ verkar så på attityden och att den 4:e är antingen en hona eller lite mobbad hanne..Iofs lugnt "Hen " ;-) har gott om utrymme för sin egen del..Trots undanträngd..Typ revir med mycket växter på 90 x 30 cm..

Har dragit på med mer ljus nu typ 4-5 timmar per kväll..alla 4x 54 w tända då misstänker att Ancistusen inte får tillräckligt med mat har knappt några alger alls..Några små trådar på en del Vallsneriablad..Verkar ha en tynande tillvaro..

Försöker fixa lite grönalger nu på frontrutan..Lite på g..
#93 - 28 april 2014 21:59
Händer fortfarande ingenting här. Firrarna mår bra, verkar trivas. Inga sjukdomar. Inga alger och (naturligtvis höll jag på att skriva .-) ingen nitrit trots inga vattenbyten alls, inte en droppe faktiskt fast vattennivån har nog minskat typ 15 mm (ska pyttsa i några liter) och inget filter. Efter nu typ 2,5 månader? Kan mata på ganska mycket, rentav "provocera " systemet utan några mätbara värden på nitrit.Nyttobakterierna verkar göra sitt jobb. Bolivianerna tar för sig mycket mer nu och käkar bra..

Men missnöjd ändå..Konstigt med växterna, har en del..Nyplanterade växer bra är helt fräscha , växer flera cm om dagen (även Cabomban)men efter ett tag stannar det upp går ner sig..Den "begagnade" vallisnerian trots att den skjuter nya skott går samtidigt ner sig förmultar..ja vissa blad då..Flytväxterna som i början växte som fan, var tvungen att rensa kraftig emellanåt har stannat..för en tynande tillvaro blir smått och brunt..Trist..

Såå..allt verkar stabilt vad det gäller vattenvärdena och firrarna men något fattas växterna, trots att de i början växer som fan..Tror inte det bara beror på den svaga ljuset för i så fall skulle de inte växa alls..Nåå avvaktar..Kanske jag provar med någon växtnäring typ Pmdd..(ingen näring alls tillfört hittintills)men va fan min ruska av vattenpest som jag på test köpte för ett tag sen tex drar iväg ordentligt..Typ växt 50-60 cm..

Skumt...
#94 - 28 april 2014 22:16
Vet inte riktigt vad jag kan tillföra här...
Jag är ju en sådan människa som vill tokfiltrera (har ju precis byggt ett 20L filterfack i ett 310L).
Någon näringsbrist har du nog, men vad fattas? Fosfor?
Kul att du klarar dig utan alger i alla fall! Mitt nya kar står i ett ljust och soligt rum och ser ut såhär nu, hoppas trådalgerna ger sig snart...
[ATTACH=CONFIG]68692[/ATTACH]
#95 - 29 april 2014 21:25
Tack för reagering ;-)herr Woods...

Fattar dig som en klasskille....
#96 - 29 april 2014 21:49
Hehe, klass och klass...
Jag vill ha balans i karet, friskt vatten, växter som trivs och att djuren har utrymme att leva ut sitt naturliga beteende i den mån det går att ordna i ett akvarium.
Idag slängde jag till exempel ut ett av mina tre lekpar bolivianer ur karet eftersom jag tyckte det verkade för trångt för tre revir...
Det får bli två lekpar, leopardendlers och en L-mal tills vidare, så får vi se om det kanske går att utöka med något i framtiden. Just nu består utmaningen mest i att få balans i ett kar som får sin beskärda del riktigt solsken...
#97 - 2 maj 2014 21:14
Woods.. går det inte att skärma av på något vis från solen? Har samma problem till en del trots att burken står längst in i vardagsrummet. På dagen och eftermiddagen och lite kväll lyser solen in i den. Har varit tvungen att ha gardinen för balkongdörren (helglasad) och fönstret. Min särbo undrade skeptisk lite hur jag tänkte.. ett jätteakvarium i vardagsrummet och fördraget för solen och grönskan utanför..:-)

Tänkte fixa det på något vis har i.of.s nya persienner i alla fönster..Hmm.. måste testa olika lägen på den..Annars återstår något typ av skynke över burken ..tidvis:-)

Annons