720 konstig ram?

#1 - 10 september 2008 21:49
När jag fyllde mitt 720 så tyclte jag att ramen va lite som en u-formning på det . Precis innan vattnet kom upp till ramkanten så såg det ut som att rutan bukta utåt eller att ramen går upp i båda hörnen som om den inte är helt vågrät. Har ett dalazooline.. Tror ni det är ramen eller? :s skit skumt.. så var det inte på mitt 540L

mvhJonas
#2 - 11 september 2008 00:22
Töm akvariet på vatten, du verkar ha missat att höja mittbenen, gör om och gör rätt.
#3 - 11 september 2008 06:24
Jag kör med leca och mdf skiva. Mdf skivan ser ju inte böjd ut och när ja la på skivan så kände vi att det inte glappa något mot lecan. Känns som om ramen går upp lite i båda övre kanterna..

Nu har jag mätt från underramenskanst mot framskivan till övrekanten på sidorna och i mitten så skiljer det 1mm mellan hörnen på ramen till mitten.
Då betyder det ju att överdelen på ramen är inte helt vågrät. Har någon annan så som har dalazooline.

mvh Jonas
#4 - 11 september 2008 06:59
Är karet nytt eller begagnat?
#5 - 11 september 2008 07:12
begagnat är det..

alltså känns som om ramen är högre på vänster och höger kant än vad det är i mitten skiljer 1mm som sagt.. det ska väll inte hända något..

Det är omsilikonat med för någon vecka sen
¨
mvh Jonas
#6 - 11 september 2008 07:19
Är det bara ramen som skevar är det inget du behöver bry dig om, mer än att det kan vara lite estetiskt osnyggt;) och om du inte tror att det är spänningar i något av glasen.
Det enda jag kan tänka mig, är när ramen nitades ihop innan glasen sattes på plats och dessa nitar inte stansades fast riktigt och någon har lyft karet i ramen så kanske den har böjt sig lite, om du förstår hur jag menar...
Sätt den långsidan in mot väggen så syns det inte lika mycket:p.
#7 - 11 september 2008 07:28
Mitt 450l Zooline har också en ram som inte sitter helt "rakt" monterad. Tror iofs att det har blivit omsilikonerat någongång det med.

Att övre ramen buktar ner lite på mitten är ju inte svårt hänt vid en omsilikonering. Det räcker ju med att glaset inte går riktigt ända upp i ramen. En 2m aluminiumprofil är ju på inget sätt styv och oböjbar.
#8 - 11 september 2008 19:55
okej.. har fyllt halva nu nästan och låter det stå några timmar så det hinner sätta sig i frigoliten :D

mvh Jonas
#9 - 16 september 2008 02:12
Kan meddela nu att akvariet är fyllt men tog några dagar;) så allty skulle sätta sig tänkte ja.. så Nu simmar det lite fiskar där i.. Fyllde med lite sand och rötter;) ska ta kort på det snart.

mvh Jonas

Annons