720, hur viktigt?

#1 - 7 augusti 2004 08:44
Hur viktigt är det att akvariet ska stå EXAKT rakt? Alltså att det lutar kanske någon grad? Inte för att jag ska göra det, men man kan ju inte få det 100%rakt. Även om man har vattenpass. Kan säga att jag har en 1.5 cm frigolitskiva mellan aluminiumställningen och akvariet.
#2 - 7 augusti 2004 09:09
de är viktigt för glaset kan spricka men ja har nog inte mitt 720 särskillt rakt o de har inte spruckit än =)
#3 - 7 augusti 2004 09:12
Mitt 160 liter skiljer kanske en centimeter mellan kanterna på långsidan, men det håller :) Killen i den lokale akvariebutiken hade ett 600 liters med c:a tre cm. skillnad. Det kanske är lite att ta i? ;)
#4 - 7 augusti 2004 09:12
Okey, men jag tänkte bara, för att jag har mitt 375 som lutar lite och det håller. Men bara för att 720 är större är det väl inte ostadigare?
#5 - 7 augusti 2004 09:23
Det borde ju bli mer tryck eftersom det är mer vatten. Ett 60 liters som skiljer en cm. borde ha mindre tryck än ett 720 som lutar lika mkt. Ärligt talat så vet jag inte hur farligt det är. Självklart ska det inte luta alls, men hur mycket det "får" luta vet jag inte...

Tyvärr kan jag inte ställa in mitt 160 liters möbelakvarium så det får luta lite. Idag ska jag hämta ett 450 liters och det hade inställbara fötter på ställningen :)
#6 - 7 augusti 2004 09:46
man ska vara försiktigare ju större akvariet är, eftersom risken är större att ett stort akvarium spricer om det står snett På samma sätt som det är enklare att bryta sönder en pinne som är meter lång än en som är 20 centimeter lång är det enklare att ett långt akvarium spricker.
#7 - 7 augusti 2004 10:07
Det viktiga är väl ändå att det inte bryts... alltså att inte hörnen på diagonalen "hänger" eller att det är högre eller lägre på mitten???
Vårt 720 lutar en par cm, det gör även vårt 450... lite otäckt är det, men de har stått så i ett år nu, och inget har hänt... än...
#8 - 7 augusti 2004 10:08
Jo, det är sant. Men visst dämpar det lite om man har en frigolit platta under karet? Ni som har en burk på 720 liter; har ni frigolit under?
#9 - 7 augusti 2004 10:10
Jag har ett ramakvarium... och ingen frigolit eftersom jag har lärt mig att det gör mera skada än nytta under ett sånt kar... huruvida det är sant eller ej... ja, om det tvistar de lärde...
#10 - 7 augusti 2004 10:39
Hmm...nåja. Jag får se vad som händer
#11 - 7 augusti 2004 10:42
kan inte se hur frigolit skadar men... tror inte riktigt po det...

man kan köpa bord vars fötter kan man skruva på då e de bara att avända vattenpasset
#12 - 7 augusti 2004 10:44
Själva ställningen har ju vridbara fötter.
#13 - 7 augusti 2004 10:49
Eller skaffa en rejäl träskiva som du kan palla upp på stativet/ställningen i lod med hjälp av tunna träskivor och lägga frigoliten på den. Frågan är bara hur belastningen blir på ställningens gavel. Eller lägg skivan under ställningen och palla upp mellan golv och skiva. Bara några idéer..... Skivan bör väl vara minst 22mm skulle jag tro om det är en riktig trä skiva. Men kolla upp det. (För jag är inte säker på mig själv, här).

Missade ditt inlägg - Men då kan du ju ställa in ställningen med hjälp av tassarna så den står i lod. Så har jag gjort med mitt 200L med aluställning.
#14 - 7 augusti 2004 12:36
Vilket håll skruvar man för att sänka på på fötterna? Jag har fyllt vatten 1 cm över ramen. Då såg jag direkt att det var snett. Då började jag skruva och hörde hur den knakade, inte så att det sprack utan som ett basljud. Blev skitskraj och vågar inte röra karet. Kan det spricka även om man skruvar fel, fast man har så lite vatten?
#15 - 7 augusti 2004 13:11
vatten 1 cm över kanten på ramen i botten, skruva på, ingen fara alls.
I cm över kanten överst, skruva inte (antingen orkar du inte skruva och om du skruvar finns risk för att det spricker).

Att det knakar lite gör inget alls, svårt att helt undvika lite ljud när ställningen justeras. Vilket håll du ska skruva märker du snart. Går ju både att justera upp vissa ben för att få det mer rakt, men även justera ned andra. man får hålla på ett tag och skruva fram och tillbaks innan alla ben blir i rätt nivå.
#16 - 7 augusti 2004 13:18
om du skruvar medsols så kommer det bli kortare motsols längre
(antagligen)
#17 - 7 augusti 2004 13:21
Tack. Det var lite obehagligt när det lät. =)
#18 - 7 augusti 2004 14:02
Är ingen expert men jag skulle tro att om du lägger en frigolitskiva under ett aluramakvarie, så kommer akvariet tyngd att pressa ner aluramen djupare än bottenglaset i frigoliten, vilket borde innebära att det skapas ett onödigt stort tryck på bottenskivan. Vet inte om det kommer att spräcka skivan men jag skulle inte lägga en frigolitskiva på det sättet. Har du tillhörande aluställning med ställbara fötter så borde det räcka med att använda ett vattenpass o väga in ställningen innan du ställer på akvariet (ev efter också)Aluramakvariet är väll gjort för att stå på aluställningen utan något i mellan dessa eller? [:-8]
#19 - 7 augusti 2004 14:24
Jo, kanske det. Men nu har de som hade karet tidigare haft frigolit under i flera år. Men då får jag väl ta bort den då om ni insisterar :P
PatrikMalmo
#20 - 7 augusti 2004 14:34
Jag har en lite äldre lägenhet och golv som lutar åt lite alla möjliga håll. När jag körde 220-karet fick det luta (skiljde någon cm på fronten och ca 0,5 cm mellan fram- och bakruta. Aluramkar utan något som helst mellan ställning och kar.

Mitt 600-kar var jag dock lite försiktigare med. Lade först en träskiva direkt på golvet, sedan på med ställningen, ytterligare en träskiva på själva ställningen och till sist tunn frigolit på det - och sen på med karet. Tanken med allt detta är att jämna ut eventuella skillnader oavsett var de kommer ifrån. Ställningen har ställbara fötter, men de är för gamla så plasten håller inte - måste därför ha dem nedskruvade till max. Ska riva karet om inte alltför lång tid och då ska jag köpa nya fötter. Karet lutar just nu ingenting om man kikar på frontrutan, men mellan fram- och bakruta skiljer det ca 1 cm (på 50 cm djup). Trist nog lutar karet åt fel håll så jag får ljusglipa fram och ser alukanten bak!! *morrar* DET ska det bli ändring på när karet rivs!!

Sammanfattning: så länge karet står plant tror jag inte det spelar någon roll om det lutar lite. Blir en estetisk fråga. Om karet däremot inte står plant utan vilar på diagonalen är det illa. Frågan är om man ens hinner fylla karet innan det spricker då, om karet är stort vill säga. En polares 540 sprack med ett ljudligt knak en natt pga det. Funkade ett tag, men sedan... :/

Jag vet inte hur ni andra akvarister funkar, men jag är vansinnigt känslig för droppande! Har turligt nog bara haft ett läckande kar, men 120 liter vatten under golvet var inte roligt. I nya lyan har jag gått upp ett antal gånger mitt i natten bara för att konstatera att "ja, det var kylskåpet IGEN!". Skulle bosätta sig i en källare med golvbrunn, det hade underlättat min nattsömn...

Hilsen!

Annons