Jag har en lite äldre lägenhet och golv som lutar åt lite alla möjliga håll. När jag körde 220-karet fick det luta (skiljde någon cm på fronten och ca 0,5 cm mellan fram- och bakruta. Aluramkar utan något som helst mellan ställning och kar.
Mitt 600-kar var jag dock lite försiktigare med. Lade först en träskiva direkt på golvet, sedan på med ställningen, ytterligare en träskiva på själva ställningen och till sist tunn frigolit på det - och sen på med karet. Tanken med allt detta är att jämna ut eventuella skillnader oavsett var de kommer ifrån. Ställningen har ställbara fötter, men de är för gamla så plasten håller inte - måste därför ha dem nedskruvade till max. Ska riva karet om inte alltför lång tid och då ska jag köpa nya fötter. Karet lutar just nu ingenting om man kikar på frontrutan, men mellan fram- och bakruta skiljer det ca 1 cm (på 50 cm djup). Trist nog lutar karet åt fel håll så jag får ljusglipa fram och ser alukanten bak!! *morrar* DET ska det bli ändring på när karet rivs!!
Sammanfattning: så länge karet står plant tror jag inte det spelar någon roll om det lutar lite. Blir en estetisk fråga. Om karet däremot inte står plant utan vilar på diagonalen är det illa. Frågan är om man ens hinner fylla karet innan det spricker då, om karet är stort vill säga. En polares 540 sprack med ett ljudligt knak en natt pga det. Funkade ett tag, men sedan... :/
Jag vet inte hur ni andra akvarister funkar, men jag är vansinnigt känslig för droppande! Har turligt nog bara haft ett läckande kar, men 120 liter vatten under golvet var inte roligt. I nya lyan har jag gått upp ett antal gånger mitt i natten bara för att konstatera att "ja, det var kylskåpet IGEN!". Skulle bosätta sig i en källare med golvbrunn, det hade underlättat min nattsömn...
Hilsen!