hej!
köpte i dag "7 kulor" i djuraffären
ni kanske känner till det?!
det är 7 st stora kulor/bollar som man köper på djuraffären för att ge näring till växternas rötter
är det bra?
någon?
Kristoffer
GasseG skrev:Jo det jag menar är att just nu så har du en nitritspik i akvariumet som sedan blir nitrat och således blir en gödningsspik. Tutar man samtidigt in extra nitrat med "7 bollar" så kanske det blir knas på hela systemet.....vad vet jag. Jag hade nog väntat 30 dagar minst innan extra tillsats av näringsämnen. Men jag kanske är helt ute å knatar på tunn is, men med tanke på hur välbesökt det här forumet är så lär vi väl bli varse snart :).
peterhaack skrev:/kulor innehåller inte mycket nitrat tror det är typ = 0 för växternas del 7 kulor är en järn och ler baserad produkt, vissa växter kan ha användning av denna kula typ svärdplantor...
Om man har en näringsrik botten som man gjort av typ torv och ogödslad jord och sten då behöver man oftast inte tillsätta ngn extra näring, men vanliga kar som inte har denna uppsättning kan man med fördel ge en liten dos av näring för att få igång växterna snabbare, helst om man inte tillsatt fisk eller har väldigt lite fisk..