65 liters SA akvarium

#1 - 28 mars 2010 08:37
Ett tänkt projekt blev till två.

Kunde inte låta bli att slå till på ett möbelakvarium på 65 liter som jag hittade på blocket.
Vilket underlättar för mig, det stora akvariumet får bli ett asien kar så får detta bli ett Sydamerikansk akvarium.:D

Två bilder ifrån den FD ägaren.

Nu kommer det svåraste, men också det roligaste. Bestämma inredning och invånare.;)

Jag skulle gärna vilja ha en grupp pansarmalar och någon dvärgciklid av apistogramma sort eller fjärlisciklid. Men vet inte om det blir för mycket bottenfisk att köra båda?

Någon som har något bra förslag?

Mina planer för akvariumet så här långt:

Storlek: 65 liter

Inredning:
Mycket växter och rötter.
Sand plus lite engelsk sjösten. (har sett det i ett annat akvarium här på zoopet och det blev så snyggt)
Invånare: 1 + 2 Apistogramma cacatuoides eller 1+1 Nannacara taenia, 10 (?) Corydoras julii eller Corydoras panda och ev några räkor.

Se även gärna min andra tråd Asien 375 liter.
#2 - 29 mars 2010 09:37
Ingen?
#3 - 29 mars 2010 09:46
personligen skippade jag corrysarna till mina apistos men mest pga av att ja byggt upp så mkt grottor och har en del växter så det blev inte så mkt ren bottenyta kvar jag kör på kakadua cikliderna just nu i ett 191 liter 1 hane till 2 honor sen köpte ja några äppelsnäckor istället som städpatrull och ett stim med kardinaltetror mest för syns skull då akvariet står i hallen...
#4 - 29 mars 2010 09:46
En liten grupp pansarmalar samt ett par apor kan nog funka, men det gäller ju att möblera därefter, dvs både mycket bottenyta, samt gömställen och grottor :)

inte helt lätt men jag tror definitivt att det är möjligt.
#5 - 29 mars 2010 14:00
Tack så mycket för svaren.

Jag kan tänka mig att det kan bli en utmaning.

Men kanske fjärilar är mera passande då än apistogramma? Apistos är väl lite mera bottenbunda än vad fjärilen är?

Tanken är att det ska bli en del växter och sen lite rötter med.

Har inte hunnit fundera massor ännu.. Vet inte riktigt om jag ska ha tetror eller inte ännu heller.
Bilagor:
#6 - 29 mars 2010 16:54
snyggt kar, ej sett den modellen innan-fast nu finns ju mängder av modeller men detta gillade jag,blir nog mycket snyggt då det är igång:)är det små lådor/fack åxo under själva karet? ser ut så
#7 - 29 mars 2010 17:04
Bilder så fort du sätter igång! oô :P
#8 - 29 mars 2010 17:45
Fint Linda! :)

Jag skulle personligen skippa Pansarmalarna ett sånt (litet) kar...då blir det typ pigmepansarmalar (känsliga och dyra). Eller pandor.

En hane +hona Apistogramma och kanske några microrasboras skulle funka :)
#9 - 29 mars 2010 18:53
Tack så mycket alla! :) Det ska bli himla kul att dra igång det, men det dröjer ca 4-5 veckor innan dess. Blir flytt först.

Nubi: Pandor hade jag kunnat tänka mig lätt. Har haft dem tidigare.
Fast med en microrasboras så är det ju inte längre SA.. Asien blir det i 375 liters akvariumet istället.:d

Doppingen: Nä jag har aldrig sett ett sånt akvarium tidigare heller. :) Japp det stämmer ang lådorna.
#10 - 29 mars 2010 19:09
Haha, just ja Microrasboras = Asien, tänk vad insnöad man är i Asiatiska fiskar.

Ja men då ska du köra med pandor :) har du sett pygmepansarmalar? De är super söta, men svindyra 70 kr/st har jag sett att de ligger på O_O

Kan du tänka dig bilbuk? (heter de så?) De är rätt så coola :)
Eller så har du Endlers. Miljonfiskar. hmm...vad finns det mer *tänker*

Hmm...vad har du tänkt dig i stimmfisk?
#11 - 29 mars 2010 19:13
haha men det är bra ju för mitt andra kar! :P

Nej jag har inte sett dem.. humm eller kanske jag har det förresten. Men låter kanske som ett tufft val för mig som har varit off ett tag.

Ja det skulle jag nog kunna göra. De är söta och håller sig i ytan ju. Men hur känsliga är de?
Endlers gillar jag men inte att få miljoner yngel direkt.. Orkar inte hålla på med sånt och speciellt inte i ett litet kar.

Humm jag har inte tänkt så mycket. Detta kar var ju impulsköp vid kassan, nåja på blocket i alla fall. HAHA
#12 - 29 mars 2010 19:20
Alltid kul med impulsköp!

Finns det några Ap. som du gillar riktigt mkt?? Du kanske bara ska de i karet och några mindre tetror (trotts att det inte är biotopenhetligt ;) ) och så försöker du dra upp yngel på det :)
Risken med mkt fisk och ett par snygga ciklider är att deras yngel kan lätt hamna i någon annans gap :)

Bilbuk, nej inte vad jag vet, tror inte de är känsliga alls. Det finns de som har en marmor färg :) super snygga! :) Aldrig läst om de, bara sett på nätet eller djuraffär. Skaffar jag ett SA kar så blir det ett gäng sånna :)

förstår om Endlers. De är FÖRJÄVLIGA! då ska man ha en fisk i ett annat kar som man kan mata med endlers :) Brutalt, I know, men så sant :)
#13 - 29 mars 2010 19:30
En snygg Apistogramma cacatuoides är ju väldigt läcker. Samt känns kanske som en bra startapistogramma igen. Fast samtidigt så är ju fjärilscikliden väldigt lockade med om man får tag på ett par snygga..

Jag har ju hellre pansarmalar än tetror om jag får bestämma själv. Och sen kanske några räkor.. Eller ja kanske att en grupp pansarmalar i alla fall får hämna i det stora karet och så kör jag apistogramma och sen lite räkor och ser vad som sker. Fast samtidigt kanske jag borde köra 1+2 då? Så att den honan inte blir mobbad?

Fast bilbuken låter ju intressant med.
#14 - 31 mars 2010 11:47
Så där nu har jag uppdaterat första sidan med lite hur jag tänkt mig. :)
#15 - 31 mars 2010 12:03
dra ner dina corydoras till 6 så ska det nog gå, även om det är på håret. tips på relativt biotopriktig tetra är Kolglödstetran, den blir också minimaliskt stor och fruktansvärt fin :)
#16 - 31 mars 2010 12:08
Kan jag inte ha 10 stycken corydoras istället för tetrorna?

Jag känner att jag hellre har lite större grupper av det som jag har än att lägga till en till art.
#17 - 31 mars 2010 12:17
___QUOTE_PLACEHOLDER_0___

corydoras är mestadels bottenlevande, vilket även apistos är i stor grad, detta innebär att du kommer ha en mängd fiskar i det lägsta vattenskiktet och helt tomt i de över vattenregionerna, det blir inte bara tråkigt, det är också väldigt trångt på botten ;)
#18 - 31 mars 2010 12:25
Men visst trångt kan jag dock förstå och därför kanske jag borde minska ner.
Tråkigt är en åsikt som får står för dig. ;) Jag håller inte med, inte så som jag har planerat det.

Tetror tycker jag känns för mycket i karet, jag vill hålla invånareantal relativt lågt så att jag har lite rum för misstag så här i början.
#19 - 31 mars 2010 12:33
___QUOTE_PLACEHOLDER_0___

haha ja, givetvis är det min åsikt bara :)

beror ju lite på vilka tetror man väljer osv, de mindre är ju om inget annat mycket bra dither fiskar till dina apistos.
#20 - 31 mars 2010 12:36
;)

Jo men tror du inte att det räcker med pansarmalarna för det? Jag vet ju iofs att tetror brukar lugna ner apistos men samtidigt så tänkte jag att de gör det mycket svårare för ev yngel att klara sig.
Inte för att jag har som mål att odla, men ändå. Jag ska fundera lite på tetror då i alla fall.

Annons