august1996 skrev:heej har 1 64 liters akvarim med nåra vattenbäst och lite cabomba tror jag dom heter och 2 små svärdplantor men dom mår inte bra. vet inte om det är pga ljuset vanlig växt näring har jag men ger dubble dos utan att dom växer har inte heller fått alger men min java mossa växer lite fast den sitter väldigt högt på 1 rot så kan någon hjälpa mig ???? hör att många använder pmdd fast är väldigt dålig på att blanda saker (råka starta brandalarmet när vi hade kemi ) och det är säkert väldigt dyrt :confused::)
Erik.M skrev:Pmdd är den billigaste växtnäriningen!:)(Och bästa)
Men det verkar som om du har för lite ljus men jag är inget proffs på sånt.
Peacefrogh skrev:Alla de växter du har ställer medel till höga krav på ljusstyrkan, med undantag för javamossan. Jag hade 15w i mitt första 54 liters och cabomba, de klarade sig inte länge. Jag tror du behöver bättre belysning för de växter du har valt. PMDD är nog bland den billigaste näringen man kan få tag i=).
PiaJo skrev:Har du en ljusramp för glödlampor så kan du sätta i lågenergilampor, då kan man öka egentliga wattantalet.
PiaJo skrev:Jasg köpte ett till min nya ramp, rampen är på 75 cm och lysröret gick på 150 kr. Det är ett Phillips Aquarelle.
Fuzzop skrev:Du kanske skulle börja med att satsa på ett riktigt bra lysrör som hagen power-glo, en reflektor till oxå om du inte redan har d, hjälper inte d så gå på med bra växtnäring.
uncleban skrev:De fungerar bättre än glödlampor men är inte det bästa. Kör på de lysrör som nämnts tidigare i tråden.
Fuzzop skrev:om rampen säger max 2x25w så gäller samma för glödlampor som lågenergi, dvs du kan ha max 25w så stoppa i dom starkaste du hittar så länge det är inom vad rampen tål ;)
Xul skrev:? OK , men när det gäller lysrör och du redan har specifiserat wattantal och typ har du redan längden... Att trycka i en 54 W i en 24 w ramp (om det är en fast ramp och inte två lösa lysrörsändor det vill säga) är ju fysiskt omöjligt ju..
Men glöm inte reflektorn, den kommer att betala sig själv dessutom så den blir gratis.....
august1996 skrev:men hur mycket kostar det såg förut att akvarielagret sålde det men där fick jag ett annat och är lite nervös inför att blanda saker :P
Erik.M skrev:Pmdd finns inte i butiker vad jag vet utan finns på bara på tillexempel denna sidan.http://www.haack.se/pmdd/ Den minsta påsen kostar 50kr inklusive frakt!:d
august1996 skrev::)idag ska jag till clas olsson och undrar vilket lysrör tycker ni jag ska skaffa mitt nuvarande är 45 cm så något lysrör som är 45 cm och över 15 watt några förslag?:confused:
Fuzzop skrev:Ska du ha ett bra så köp det i en djuraffär, på clas-ohlson finns inga power-glo ;)
august1996 skrev:okej vad är skillnaden på ljusen om dom har samma watt?:)
august1996 skrev:har läst om PMDD det står att man ska använda Co2 för bästa effect kan någon förklara hur man gör minns att det var en petflaska heller något :)
Fuzzop skrev:Sök på mäsk här i forumet så får du veta allt om CO2 från en petflaska :)