63 liters akvarium, vad ska jag göra?

#1 - 12 november 2008 06:50
Hej!
Jag har beslutat att mitt 63 liters ska göras om efter vad ni tycker, för jag tror det blir perfekt då. Jag själv har inte en aning om vad jag vill göra med det!

Men så vad tycker ni? Vad ska jag göra med 63 liters akvariumet? Pengarna har jag, så det är bara att säga vad ni tycker, oavsett pris.

Mvh
Jonathan

Ps. Säg inte räkor, för det ska finnas både i 20 liters och i 200 liters sen. ;)
#2 - 12 november 2008 07:05
Jag hade antingen satsat på en kampfisk med 2-3 honor + 1 mal. Eller så hade jag köpt 1 par med fjärilsciklider. Alternativt tycker jag fortfarande att Guppy är bland de trevligaste fiskarna och de vackra!

Kör på blästersand och några fina rötter/växter.
#3 - 12 november 2008 07:14
Det var ett bra tips, för jag har ju redan både fjärilsciklider och kampfiskar i akvariumet! :)

Dock tycker jag det är överbefolkat och fullt nu, så jag ska bara satsa på nån sorts fisk och göra mig av med resten.

Och då är det ju perfekt om jag väljer att satsa på något jag redan har, och "kastar" resten.

Fjärilsciklider + otocinclus lockar faktiskt.

Jag är dock inte i panik ännu, så jag tar gärna emot fler tips. :)
#4 - 12 november 2008 07:17
Jag tänkte oxå tipsa dig om Kampfisk men utan honor. Det är svårt att få det att funka ihop med honor och vill man odla är man nästan tvungen att ha fler akvarium.

Ist. kan man kanske ha ett gäng rasboror som sällskap. Själv har jag en förkärlek till Galaxyrasbora men det är ju en smaksak.
#5 - 12 november 2008 07:19
Men kampfisk tror jag att jag stryker över huvudtaget, dom är så brutala.

En av mina stackars neontetror fick storstryk i natt och avled. Dock kommer jag inte ta till några åtgärder eftersom jag ändå ska utrymma alla därifrån sen, och en neontetra mindre är ju en mindre att plocka bort.
#6 - 12 november 2008 07:25
Hur pass yngelvårdande är fjärilscikliderna? Hur stora är ynglena när dom överges?

Tanken på fjärilsciklider, räkor, och ottos börjar locka mer och mer...
#7 - 12 november 2008 08:59
Jag skulle ha ett gäng tanganyika snäcklekare i det.
Skaffa lite fin sand, mindre sten och ett gäng snäckskal. Är riktigt roliga fiskar, gräver runt mycket, bildar lätt par och får yngel. Det är det jag skulle gjort i ett såpass litet kar.

gurka :)
#8 - 12 november 2008 10:22
Multisar!! :D

Kolla gärna mitt 63 liters multiskar!
#9 - 12 november 2008 12:16
Jens A. skrev:
Multisar!! :D

Kolla gärna mitt 63 liters multiskar!

Helt klart lockande, dock avskräcker det mig att jag inte vet ett enda ställe där jag kan få tag i snäckskal-
#10 - 12 november 2008 12:22
Hur många behöver jag i ett 63 liters?

Och funkar dom med ottos som städare?
#11 - 12 november 2008 12:24
Jag säger också multisar! Har dem i ett 54l (på gränsen till för litet för min smak men det funkar!) och har inte ångrat det en sekund! De är överlägsna :) spännande att titta på!

Snäckskal hittar du tex i form av L'escargot i vanliga ICA butiker, alltså sniglar. Vinbergssnäckor.

Det kan nog finnas gamla skal som någon vill sälja om du letar lite. När du köper fisken brukar den komma i ett skal också.
#12 - 12 november 2008 12:26
JojjeN skrev:
Detta med multisarna, det kan faktiskt vara något för mitt asien projekt. (även om dom inte är asien)

Dom skulle väl kunna trivas och komplettera med räkor, badis badis, kuhlii?

Jag hade tre körsbärsräkor i akvariet när jag startade det, de var borta efter några minuter så det var definitivt ingen lyckad kombination.
#13 - 12 november 2008 12:27
linda.n skrev:
Jag hade tre körsbärsräkor i akvariet när jag startade det, de var borta efter några minuter så det var definitivt ingen lyckad kombination.

Okey men då kör jag med multisarna i 60 liters isåfall.

Tack för tipset!

Men fortfarande är ännu fler tips välkomna :)
#14 - 12 november 2008 19:37
norsen skrev:
Jag skulle ha ett gäng tanganyika snäcklekare i det.

Skaffa lite fin sand, mindre sten och ett gäng snäckskal. Är riktigt roliga fiskar, gräver runt mycket, bildar lätt par och får yngel. Det är det jag skulle gjort i ett såpass litet kar.

gurka :)

det va den bästa tipset jag skulle med rekomendera starkt snäcklekare de är sjarmiga lätt och sjöta och ynglar lätt det enda han behöver är masser med snäcker och kalksten och sand du komer och älskar såna fiskar det enda nakdelen med att de blir inte större än 5-6 cm

Annons