63-liter med dvärgciklid och

#1 - 19 augusti 2011 14:33
Har ett litet akvarium över och skulle gärna vilja ha en kakaduaciklid 1+2 (eller annan dvärgciklid) i detta. Kan jag ha något mer?
Ett stimm på små danios eller neontetra? 20 st? Eller något annat?
#2 - 19 augusti 2011 14:49
Det är bara bra om du har ett stm med några mindre tetror. Apistona kommer att känna sig tryggare nätr de ser andra fiskar simma över dem. Det går bra med de flesta mindre tetror, guppy eller liknande.
#3 - 19 augusti 2011 16:26
Japp, håller med det är kanon att ha småfisk som gör dem tryggare. Dock kan många fiskar vara pigga på att snappa åt sig yngel så om du vill ge bra förutsättningar för dessa bör du välja stimfisk med omsorg. Vissa Bilbukar, pennfiskar och små danios är några exempel på fisk som inte äter yngel i större utsträckning.
#4 - 19 augusti 2011 17:57
Tack för tipsen!
Vågar man ha ett stimm på 20 i ett 63 liters?
Tänker då på mindre tetror och små Danios typ Kyanit.
#5 - 19 augusti 2011 18:40
Generellt skulle jag svara ja, men det beror givetvis på vilken fisk det gäller. Jag skulle nog valt något färre dock för med 20 stimfiskar, 2-4 dvärgar och ev nån mal då är du uppe i ganska hög belastning för ett så litet kar. Så kanske 10-12 är bättre att börja med så har du lite kvar att spela på om du hittar ytterligare nån fisk du "måste ha", något som ofta händer oss akvarister. :)
#6 - 20 augusti 2011 07:44
Så kanske 10-12 är bättre att börja med så har du lite kvar att spela på om du hittar ytterligare nån fisk du "måste ha", något som ofta händer oss akvarister. :)

Jo, akvaristik är beroendeframkallande..... Och ett ständigt förhandlande med sin äkta hälft om fler akvarium....
Jag råkade trycka på ditt 60 liter asienkar. Mycket intressanta fiskar! Funkar kombon med kameleont och pygmegurami, samt Galaxy bra?
#7 - 20 augusti 2011 14:38
Ja jag måste säga att det funkar väldigt bra. Kameleonterna har bottenregionen, galaxy mitten och pygme håller mest till uppe vid flytväxterna. Hade inte såna från början för att växterna och mossväggen skulle få ordentligt med ljus. Pygmeerna kan kivas lite emellan men arterna bryr sig inte nämnvärt om varandra. Inga har kommit igång med nån lek, kan ju hända att det kan bli lite gruff då.

Annons