60l Asien - New Bettaville

#1 - 3 maj 2010 15:44
Hej, nu har jag bestämt mig för att göra Nubis ex till kampfiskbo så det blir lite mer fredligt i 180 liters! :)

Det är lite synd att det är så litet med tanke på att jag letar kamrater till de 1+4 Betta Splendens.

Just nu lutar det mot Dario Dario som frisimmande kompisar om jag kan få tag på en eller två honor och en hane. Bottenlevare har jag inte bestämt mig för så det är krångligt till ett så litet kar (Sewellior om det vorre lite större) och snäckor passar nog inte om jag kär pH runt 6-7.
Har någon tips tar jag gärna mot dessa!

Lite bilder på ett ostädat tomt kar med nyinköpta rötter och Nubis (TACK!) gratissten:
#2 - 3 maj 2010 15:47
Kan bli riktigt nice! =) Ska bli trevligt att följa
#3 - 3 maj 2010 15:49
Hoppas det!
Synd bara att akvariet inte har någon slutgiltig placering än och därför inte kan startas. Dock så är planeringen i full gång!
#4 - 3 maj 2010 15:51
Så du är lite av en "Co*k teaser"? Dålig stil att lägga upp bilder men inte vara beredd att starta det ;)
#5 - 3 maj 2010 15:55
Johan0201 skrev:
Så du är lite av en "Co*k teaser"? Dålig stil att lägga upp bilder men inte vara beredd att starta det ;)

Det är redo att startas strax, det ska bara möbleras, slängas ut saker, nya möbler in sedan så startas det! :p
Nej, men skämt åsido så planeras det även lite först så jag vet vad som ska få komma i karet, annars så riskerar jag fisksoppa pga impulsköp. ;)

Varför slösa tid?
#6 - 3 maj 2010 15:58
Det har jag just lyckats med fisksoppa pga impulsköp.. Usch, ångrar mig lite, men fiskarna är såå fina! Tycker det såg jättefint ut med rötterna och stenarna så som du hade det i nu.
#7 - 3 maj 2010 16:03
Det har jag just lyckats med fisksoppa pga impulsköp.. Usch, ångrar mig lite, men fiskarna är såå fina! Tycker det såg jättefint ut med rötterna och stenarna så som du hade det i nu.

Jag är också nöjd med inredningen, 2,25kg (stora)rötter för 124kr tyckte jag var riktigt billigt och stenen fick jag på köpet av Nubi. Blev fint och mer pengar kvar till fiskar. :)
#8 - 3 maj 2010 16:06
johan0201 skrev:
så du är lite av en "co*k teaser"? Dålig stil att lägga upp bilder men inte vara beredd att starta det ;)

bahahahahaahha!!!!! Aaaaaaaaaahahahahahahahahahahaha
#9 - 3 maj 2010 16:08
Nubi skrev:
bahahahahaahha!!!!! Aaaaaaaaaahahahahahahahahahahaha

Akvariet är ju redo men det är rummet som inte är det. ;)
#10 - 3 maj 2010 16:08
Vad Kul att du kommit (nästan) igång!
Dario kommer att bli riktigt bra i det karet och kampfiskarna lär trivas riktigt fint :)
Tror inte du behöver någon bottenlevande fisk...borneosucker har bott i 60l en gång i tiden och de trivdes :) Men de vill ha mer strömt än vad kampfiskarna vill ha.

Du kanske ska ha körsbärsräkor :)
#11 - 3 maj 2010 16:08
Akvariet är ju redo men det är rummet som inte är det. ;)

co*k teaser
#12 - 3 maj 2010 16:58
yeah! co*k teaser!
Bilagor:
#13 - 3 maj 2010 17:14
Som faaaaeeen!!
#14 - 3 maj 2010 17:19
Heheheeh! låååååååg humor *hehehe*
#15 - 3 maj 2010 17:29
Lite Göteborgsvarning?;)
Bilagor:
#16 - 3 maj 2010 17:40
oja! ;) gammal gbgare här. inte från början men bodde där ett bra tag för att bli smittad. haha
Bilagor:
#17 - 3 maj 2010 17:49
Det smittar av ganska snabbt tror jag? ;) Nu tycker jag vi ska hålla oss till ämnet och inte stjäla mer av denna tråden ;)
#18 - 3 maj 2010 18:03
I OT tråden finns det plats för göteborgshumor ;)
#19 - 3 maj 2010 18:45
Min tråd är allas tråd! ;)

On Topic: Jag skulle gärna ha bottenlevande fisk och har byggt upp karet för att ha något sådant.
Om Borneo Sucker fungerar (rek. 150l) borde ju även Sewellior (rek. 100l) och andra liknande grönslingsfiskar gå bra. Dock så är det ju inte speciellt biotopaktigt att ha grönlingar ihop med kampfiskar, även om det rent praktiskt är enkelt att lösa.
Yasuhikotakia*sidthimunki (Dvärgbotia) får nog för litet med tanke på beteende i samband med att de står på 100l.

Det kanske blir räkor, även om jag skulle vilja ha bottenfisk egentligen. Hmm, får fundera här...
#20 - 4 maj 2010 14:24
Ja fundera på du vad du vill ha :) För botiorna är snygga men kostar därefter.
#21 - 4 maj 2010 19:00
Fundera är kul men mitt stackars huvud värker när jag försöker. ;)
Japp, de kostar och jag tror ingen här har de inne och Dario Dario har jag mejlat runt om men inte fått svar av någon butik. :(
#22 - 4 maj 2010 22:29
Håller på att spana efter en bra, snygg, praktisk och stabil möbel till karet, men det är banne mig inte lätt. Frågan är om man bygger en egen?

Jag spanar även efter alternativ till botten, är sugen på sand men gruset jag fick av Nubi ser inte så pjåkigt ut heller.
#23 - 5 maj 2010 12:35
Håller på att spana efter en bra, snygg, praktisk och stabil möbel till karet, men det är banne mig inte lätt. Frågan är om man bygger en egen?

Jag spanar även efter alternativ till botten, är sugen på sand men gruset jag fick av Nubi ser inte så pjåkigt ut heller.

*viskar* jag hade mitt på ett IKEA byrå.
#24 - 5 maj 2010 21:34
Nubi skrev:
*viskar* jag hade mitt på ett IKEA byrå.

*viskar* nu har jag två stycken IKEA-hyllor, varpå ena blir bänken. ;)
#25 - 5 maj 2010 22:00
Co*k teaser.. *fniss* Nu har du bänken, blir det vatten imorgon?
#26 - 5 maj 2010 22:28
DjTommy skrev:
Co*k teaser.. *fniss* Nu har du bänken, blir det vatten imorgon?

Bänken ska byggas, placeras och inte minst ska karet putsas upp. ;)

Var på stan hela dagen och köpte mig bl a glimtändare till båda mina kar och ett Aquarelle till detta kar på Djurmazinet ute på Hälla. Dock så ser jag nu att Nubis gamla Power-Glo ligger på 20w medans Aquarellen är på 18w, jag kom helt enkelt ihåg fel. Hmm, det bör väl fungera annars får jag gå tillbaka med det, vilket vorre synd med tanke på att det var det sista på 18w.

Jag köpte även koppar- och fosfattester, mest för nöje då det var extrapris, och spanade även fiskarna jag tänkt mig i karet. Killen som var där var extremt trevlig och hjälpsam. Han visade mig både Dario Dario och Dvärgbotior och gav mig feedback på projektet. Dags att spara pengar i en månad (kvävecykeln) då botiorna gick 99kr och Dariorna på något strax över hundringen, billigt kar ger mig chansen på förhållandevis dyr fisk. :)
#27 - 6 maj 2010 08:08
Bänken ska byggas, placeras och inte minst ska karet putsas upp. ;)

Var på stan hela dagen och köpte mig bl a glimtändare till båda mina kar och ett Aquarelle till detta kar på Djurmazinet ute på Hälla. Dock så ser jag nu att Nubis gamla Power-Glo ligger på 20w medans Aquarellen är på 18w, jag kom helt enkelt ihåg fel. Hmm, det bör väl fungera annars får jag gå tillbaka med det, vilket vorre synd med tanke på att det var det sista på 18w.

Jag köpte även koppar- och fosfattester, mest för nöje då det var extrapris, och spanade även fiskarna jag tänkt mig i karet. Killen som var där var extremt trevlig och hjälpsam. Han visade mig både Dario Dario och Dvärgbotior och gav mig feedback på projektet. Dags att spara pengar i en månad (kvävecykeln) då botiorna gick 99kr och Dariorna på något strax över hundringen, billigt kar ger mig chansen på förhållandevis dyr fisk. :)

Ja det är verkligen inte billigt med projekt :) Om man inte har tålamod. Om du har tålamod så kanske du hittar ngn på zoopet som har en massa dario som bara pökar som kaniner ;)
och så KANSKE den personen ska på Zoopetrally ;)
#28 - 6 maj 2010 08:44
Sant sant, men jag trodde faktiskt att det det skulle bli ännu dyrare! :D

Nu har jag testat röret (vilket ljus!) då rampen t o m var märkt med 18w (<-- Blindstyre). Hur många gånger är det normalt att lysrör med glimtändare blinkar vid uppstart? Tydligen kör ju inte Juwel med glimtändare utan har istället HF-don, konstigt att jag aldrig sett tändare då, så jag är van med direkttändning.
#29 - 6 maj 2010 12:55
Omöblering med möbel-ihopsättning pågår och filtrena puttrar på i en tempererad hink med filtermys. Det börjar närma sig men först ska det putsas på karet och jag vill nog ha sand så det måste jag få tag på. En del av det grova gruset kommer få ligga ovanpå sanden.

Så nyckelfrågan nu är vilken sand och varifrån...
#30 - 6 maj 2010 14:12
Glömde bildbeviset, som får mitt rum att lukta svagt av sjöbotten. ;)
#31 - 6 maj 2010 15:30
hmm, detta verkar vara ett intressant projekt :)
#32 - 6 maj 2010 16:43
Vad roligt att du har kommit igång med ditt projekt. Tycker att det ska bli kul att kolla sen hur de blir med växter, nice att se kampfiskar simma bland växter :).
#33 - 7 maj 2010 08:27
Nu är det att åka till stan nästa gång och skaffa nån av de här så ska det sättas på plats och sättas igång!
http://biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand/#
http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209

Det lutar mot biltemas för den 0,1mm STORA skillnaden i minimumstorlek. ;)
Nej, det är även en något mindre säck att förvara.
#34 - 7 maj 2010 08:49
Nu är det att åka till stan nästa gång och skaffa nån av de här så ska det sättas på plats och sättas igång!

http://biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand/#

http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209

Det lutar mot biltemas för den 0,1mm STORA skillnaden i minimumstorlek. ;)

Nej, det är även en något mindre säck att förvara.

VA FAAAN! Du skulle ha sagt något, har en Jula säck blästersand, som står i datarummet som inte används. *skratt*
#35 - 7 maj 2010 09:45
Nubi skrev:
VA FAAAN! Du skulle ha sagt något, har en Jula säck blästersand, som står i datarummet som inte används. *skratt*

HAHA!
Jag visste inte vad jag skulle ha då men i och med att jag tänkt ha dvärgbotior så bestämde jag mig för sand. :P
Min bror kom på att Lisjö här har fin sand på stranden, får se om man snattar med sig lite därifrån. Nej, det blir nog att köpa! ;)
#36 - 7 maj 2010 12:32
Nu har jag köpt sand, kunde inte låta bli att köpa den då jag tyckte den var så snygg! Dock var det dyrt (140kr/12kg) men jag gillar att ha en bra butik i lilla Suuura och sponsrar gärna.
#37 - 7 maj 2010 13:09
Visual såg att du tänkte dig bettor här. Mitt råd är då att ta en sväng till södermalms akvarieaffär, se till att ha några timmar till övers dock, du kommer aldrig vilja gå därifrån hehe

Janne har en ordentlig odling av ett stort antal olika bettor i olika storleksordning.
#38 - 7 maj 2010 13:23
Jag ska flytta över de vi har har så det blir inte att köpa mer + att södermalm är en bit bort. ;)
#39 - 7 maj 2010 13:25
Jag ska flytta över de vi har har så det blir inte att köpa mer + att södermalm är en bit bort. ;)

Jo jag vet :) Men det är fanimej värt det.
#40 - 8 maj 2010 00:00
Uppstart nu, sedan fiskar och finpåta imorgon (om allt går som det ska)!
[ATTACH]30340[/ATTACH]

[ATTACH]30341[/ATTACH]

[ATTACH]30342[/ATTACH]

[ATTACH]30343[/ATTACH]

[ATTACH]30344[/ATTACH]

[ATTACH]30345[/ATTACH]
#41 - 8 maj 2010 11:14
En del planterat, taget från det andra karet. Det blir nog fiskflytt idag trots allt! :D
[ATTACH]30349[/ATTACH]

Jag tycks ha hoppat över några steg i inkörningen:
[ATTACH]30350[/ATTACH]
#42 - 8 maj 2010 14:07
Haha, vad har du gjort grabben! *skratt*
#43 - 8 maj 2010 14:32
Kört "Fish-less cycling". ;)
#44 - 8 maj 2010 14:35
Kört "Fish-less cycling". ;)

Tog du vatten från 180l och fyllde 60l med?
#45 - 8 maj 2010 14:50
Nubi skrev:
Tog du vatten från 180l och fyllde 60l med?

Jag körde filtrena i en hink fult med gojs från filtertvätt från 180l, "matade" bakterierna med liite mat och till sist tillsatte jag en del vatten från 180 litarn i karet tillsammans med kranvatten. Nitriten har på kort tid minskat, enligt testet, en smula så det verkar vara på rätt väg. Jag kan säga att filrena från dig efter inkörningen i hinken var lika skitiga som det jag tvättade av i hinken i första hand! :p

Nu är alla kampfiskar strax i karet (hanen har redan simmat en stund). :)
#46 - 8 maj 2010 16:38
Nu simmas det! :)
#47 - 8 maj 2010 16:54
" target="_blank">

Dock har jag inte hunnit fixa så mycket som jag velat då Plecon stack och dog i 180l, det var knappast oväntat.
#48 - 8 maj 2010 18:47
Hahah! Ja ja, klaga inte på mig :P du skulle ju göra rent filtrerna och sen skulle du ha i ditt filtergojs i en hink och sen starta igång :P
Man måste lyssna...eller så kanske d var jag som inte förklarade tydligt...skyll på mig :D
Bilagor:
#49 - 8 maj 2010 19:03
Det verkar ju vara ok, så jag klagar inte. Minskande nitrit och nitraten stabiliserar sig, låter som slutet på cykeln i ett kar! :)
Jag vet precis hur du menade att jag skulle göra med filtren men jag körde de i ett system utanför karet (hinken) och det verkar ha fungerat helt ok. ;)

Fiskarna ser glada ut, karet puttrar på värdena börjar se stabila ut, en bra start med andra ord! Det såg extremt roligt ut när alla fem kampfiskarna hade hittat varsitt skrymsle de låg och tryckte i.
#50 - 8 maj 2010 19:42
Det är knepigt att få till en ordentlig genomströmning som rensar skiten på sandbotten vid rätterna, UTAN att göra det till hela havet stormar för kampfiskarna.
#51 - 8 maj 2010 19:47
Ser jättesnyggt ut! Lycka till :)
#52 - 9 maj 2010 12:26
Idag är det endast ytterst minimala spår av nitirit kvar (sjunker under 0.3 mg/l) och absolut ingen ammoniak/ammonium. Snart blir det med andra ord fiskutökning! :D
#53 - 9 maj 2010 14:11
Kanoners! :) så länge fiskarna är glada inte sant =)
Det du kan göra är att rikta utsuget mot en av rutorna bak så att det blir havet stormar men kontrollerad.
#54 - 9 maj 2010 14:24
Nubi skrev:
Kanoners! :) så länge fiskarna är glada inte sant =)

Det du kan göra är att rikta utsuget mot en av rutorna bak så att det blir havet stormar men kontrollerad.

Jag har testat alla riktningar med både an och två pumpar men inte hittat någon fullständig lösning tack vare inredningen. Nu har jag båda pumparna med reglagen halvvägs och har lyckats få ner "skithögarna" till två, en framför stengrottan och en andra precis bredvid fluvalen.

Hornsärven verkar lida lite då den inte har PMDD här så det får kanske bli gödning även fast jag inte planerat det.

Ska jag ta botiorna eller Dario först? Tänkte först ta botiorna och dario när det växt igen lite mer, men botiorna är trots allt känsligare nu i början. Killen på DM skulle ta in nya Dario så att jag fick honor om jag frågade och det skulle ta max en vecka. Dvärgbotior hade de massvis av och de såg så friska och krya ut som en fisk kan. Dock vet jag inte hur många det blir men minst fem eftersom det är det jag läst som minimum.

Jag skulle även ta hit Sandsnäckor, dock så har de nu gömt sig i 180l och jag har hittills bara hittat en stackare.
#55 - 9 maj 2010 16:09
Jag skulle ta Dario och sen efter ett par veckor slänga ner botiorna, då har du fått igång ett skräpsnäckoodling i karet. Jag vet att det är svårt att vänta, men du tjänar på det :)
#56 - 9 maj 2010 16:18
Tänkte detsamma nu. Dock behövs det skräpsnäckor för en odling och sådant skräp har jag inte som jag hittar nu. ;)
Jag hittar ju inte ens några malaysier längre!:confused::(
#57 - 9 maj 2010 16:22
Har du inte ngn fiskaffär i närheten, de brukar ha mängder av skräpsnäckor :)
#58 - 9 maj 2010 16:31
Jag ska höra med hobbes hörna här i Sura imorgon, annars så blir det till att åka till Assar eller Royal Zoo då DM och Arken på Erikslund brukar vara ganska så snäckfritt. Men jag undrar var malaysierna tagit vägen, är det Äpplena som konkurrerat ut dem?
#59 - 9 maj 2010 16:37
Jag ska höra med hobbes hörna här i Sura imorgon, annars så blir det till att åka till Assar eller Royal Zoo då DM och Arken på Erikslund brukar vara ganska så snäckfritt. Men jag undrar var malaysierna tagit vägen, är det Äpplena som konkurrerat ut dem?

skulle inte tro det, mina snäckor bor med Äppelsnäckor och de blir fler och fler *skratt*
Hälsa Assar från mig *Skratt*
Tror att Assar har skärpsnäckor, Tommy har så rent..kan hända att han har, men större chhans att du hittar hos Assar.
#60 - 9 maj 2010 16:38
hmm där får man en rejäl längtan efter att starta upp ett av de små karen som står här tomma.
f-n!! va snyggt det blev:d
#61 - 9 maj 2010 16:43
Nubi skrev:
skulle inte tro det, mina snäckor bor med Äppelsnäckor och de blir fler och fler *skratt*

Hälsa Assar från mig *Skratt*

Tror att Assar har skärpsnäckor, Tommy har så rent..kan hända att han har, men större chhans att du hittar hos Assar.

Tommy har fullt i växtkaren även om han i övrigt kör kliniskt rent, det vet jag av egen erfarenhet. ;)

gonzo44 skrev:
hmm där får man en rejäl längtan efter att starta upp ett av de små karen som står här tomma.

f-n!! va snyggt det blev:d

Tackar! Är dock inte nöjd än. Jag saknar både mossa, bakgrund och snygga växter att skymma tekniken bakom. Det är jobbigt att inte kunna ta alla sorters växter från andra karet då man kör helasiatiskt här, men frestande är det...
#62 - 9 maj 2010 16:47
Aldrig tittat ner i tommys växtakvarium måste ja erkänna, men då har du ialf lite att ta ifrån :D
#63 - 9 maj 2010 16:52
Brukar krossa snäckor som kommer med växter från honom, zebrafiskarna får kalas varje gång! :D
#64 - 9 maj 2010 16:56
:confused:på tal om sniglar jag har aldrig haft det innan men så kom syrran med 2st rosa som nu lagt rom i upp kanten på karet över vattnet, om man vill behålla några är det något speciellt man ska göra med rommen eller bara låta den vara så det sköter sej själv??:confused:
#65 - 9 maj 2010 17:08
gonzo44 skrev:
:confused:på tal om sniglar jag har aldrig haft det innan men så kom syrran med 2st rosa som nu lagt rom i upp kanten på karet över vattnet, om man vill behålla några är det något speciellt man ska göra med rommen eller bara låta den vara så det sköter sej själv??:confused:

Nubi är expert på området. ;)
#66 - 9 maj 2010 17:23
:Dok bollar över frågan till henne..
jo jag set att du har kampfisk i karet jag har en i mitt stora, men han måste nog flytta, för han tar sej bakom bakgunden hela tiden o det är lite jobbigt att få ut han därifrån
så då tänkte jag att han ska få ett eget litet krypin och några honor
så får vi se om det kan bli lite fler. dom vill ha flytväxter va o bygga sitt skum bo i, något mer man bör tänka på ????
#67 - 9 maj 2010 17:30
Den rosa honan hade sitt andra hem bakom bakgrunden i det andra karet. Tillslut plockade jag inte ens ut henne längre så hon simmade in och ut hela tiden på något sätt. Kampfiskarna här hade för många duster med Guramisarna och fick därför flytta och de verkar trivas bra, även om hanen är lite väl sliten.

Hornsärv och platåer (en rot t ex) upp till ytan där någon kan ligga och slöa verkar uppskattas. Annars verkar de inte ett dugg kräsna utan är nöjda så länge det finns revirplatser. Odla har jag inte lyckats alls med då hanen råkat ut för så mycket att han inte orkar bygga bo, stackarn. :(
#68 - 9 maj 2010 18:16
:Dok nu blir det att starta upp ett litet kar åt dom..
tur man har hållit på med akvarier hit o dit. så utrustning ligger det lite överallt bara att leta fram den man behöver=))
Tack för hjälpen och lånet av tråden.. ja jag ska lägga upp bilder:D
Bilagor:
#69 - 9 maj 2010 18:22
gonzo44 skrev:
:Dok nu blir det att starta upp ett litet kar åt dom..

tur man har hållit på med akvarier hit o dit. så utrustning ligger det lite överallt bara att leta fram den man behöver=))

Tack för hjälpen och lånet av tråden.. ja jag ska lägga upp bilder:D

Lycka till! Visst är det tur att kampisar är så lätta att hålla? ;)
Du får gärna länka tråden här så man kan få lite mer kampfisk inspiration sen!
#70 - 9 maj 2010 19:28
Va snyggt inrett ditt kar blev! Ett litet paradis för dina kampfiskar :).
#71 - 9 maj 2010 19:29
Upp med fler bilder! :D
#72 - 9 maj 2010 19:45
Jag laddar upp bilder jag hann ta innan kameran dog igen, det tar bara lite tid. ;)
#73 - 9 maj 2010 19:46
Jag laddar upp bilder jag hann ta innan kameran dog igen, det tar bara lite tid. ;)

Så bra att du var på väg ialf mr Co*k teaser ;)
#74 - 9 maj 2010 19:49
Nubi skrev:
Så bra att du var på väg ialf mr Co*k teaser ;)

Passa dig, jag har bilderna som gisslan! ;)
Hanen är ingen idé att försöka få kort på då han är så sliten att han mest bara trycker vid insugen. Jag undrar om det inte är hans labyrintorgan som kärvar då jag faktiskt nu när jag tänker på't inte sett honom ta luft från ytan på länge.
#75 - 9 maj 2010 19:58
[attach]30396[/attach]

[attach]30397[/attach]
Hon som smet bakom bakgrunden.
[attach]30398[/attach]
Visst ser hon läskig ut? Helsvarta ögon med pupiller som blänker.
[attach]30399[/attach]

[attach]30400[/attach]

[attach]30401[/attach]

[attach]30402[/attach]
Ass-assin
[attach]30403[/attach]
Elakingen
[attach]30404[/attach]
#76 - 9 maj 2010 20:00
[attach]30396[/attach]

[attach]30397[/attach]

Hon som smet bakom bakgrunden.

[attach]30398[/attach]

Visst ser hon läskig ut? Helsvarta ögon med pupiller som blänker.

[attach]30399[/attach]

[attach]30400[/attach]

[attach]30401[/attach]

Ass-assin

[attach]30402[/attach]

[attach]30403[/attach]

Elakingen

[attach]30404[/attach]

Fina bilder :).
#77 - 9 maj 2010 20:01
macke_fisk skrev:
Fina bilder :).

Det var inte lätt att ta bilder med en kamera som gick på "bensinångor" och fiskar som inte ville vara stilla, alls. :p
#78 - 9 maj 2010 20:04
Det var inte lätt att ta bilder med en kamera som gick på "bensinångor" och fiskar som inte ville vara stilla, alls. :p

Haha :p.
#79 - 9 maj 2010 20:08
Den rosa simmade just och pressade sig upp på termometern. Nu ligger hon där uppe vid ytan liggandes vikt över termometern och slöar. Hade jag inte sett det hade jag återigen trott att en kampfisk dött. ;)
#80 - 9 maj 2010 20:09
super fint! Och karet kommer att bli riktigt mysigt!
#81 - 9 maj 2010 20:13
Nubi skrev:
super fint! Och karet kommer att bli riktigt mysigt!

Jag är nöjd med starten, bara en hel del växtlighet, bakgrund och lite annat som fattas för att inredningen ska bli så gott som klar. Jag vet dock inte vilka växter jag ska köra utöver de jag har och någon mossa.
#82 - 10 maj 2010 09:39
Hmm..den där mossan som du fick av mig? Den som ser ut som en växt, se till att ha den i vid framsidan av glaset så den får så mkt ljus på sig som möjligt så lär det säga BOOM och så har du det i hela karet :)
Hmm..du kanske ska ha lite javaormbunkar, eller kanske cryptos..något.. De är fina :D
#83 - 10 maj 2010 10:17
Jag ska kolla upp vad den heter och varifrån den kommer, just nu står den på tillväxt i 180l. :D

Javabunkar måste jag ha, annars blir det väl inte Asien?
Cryptos har jag inga men ska nog köpa. Jag gillar speciellt:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=25&SOK=1
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=55&SOK=1

Kanskelistan i övrigt just nu:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=43&SOK=1
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=69&SOK=1
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=94&SOK=1
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40&SOK=1
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=31&SOK=1
#84 - 10 maj 2010 18:02

Så du tycker inte att den röda växten du fick av mig är en cryptos?? :) *hehe*
#86 - 10 maj 2010 18:20
Nubi skrev:
Så du tycker inte att den röda växten du fick av mig är en cryptos?? :) *hehe*

Glömde ju helt bort den först där då den försvinner liksom in i grönskan helt i 180l, sedan började jag fundera. ;)

Nubi skrev:

Den första och den sista där är helt klart mina favoriter bland de jag länkade! :D
#87 - 11 maj 2010 10:32
Oj, det blev visst en hel del bilder!
Jag har hört av andra att kampfiskar bara ligger still. Om det vorre så väl... ;)
#88 - 11 maj 2010 11:06
Fick några sandsnäckor och ett par få okända "skräpsnäckor" av Tommy och köpte mig de två javabunkarna där. Jag var förbi DM igen och skulle höra efter om fiskarna igen men ingen av de två som har koll på fiskar var där, så när man nämnde Dario Dario för tre stackars icke akvariefrälsta tjejer bakom disken hade de inte mycket till aning. ;)
#89 - 11 maj 2010 11:10
hehehe

inget växtkuvert inkommet än visual?
#90 - 11 maj 2010 11:30
Inget än och postbilen har varit här, det lär inte komma med Citymail. Det blir nog imorgon då. Jag ska fixa betalningar idag så du inte blir orolig. ;)

En positiv nyhet är att kampfiskarna har blivit mycket fredligare mot varandra sedan jag särade dem från guramisarna, mindre stress antar jag. Hanens fena har växt ut en del igen som man ser på ena bilden. :)
Bilagor:
#91 - 11 maj 2010 19:25
Vad mysiga rötterna börjar se ut. :(
+ Några bonusbilder

Ps. Kampfiskar är en smula skumma när de vilar. ;)
[ATTACH]30499[/ATTACH]

[ATTACH]30500[/ATTACH]

[ATTACH]30501[/ATTACH]

[ATTACH]30502[/ATTACH]

[ATTACH]30503[/ATTACH]
#92 - 12 maj 2010 14:48
Fina bilder! :) Växterna börjar ta sig nu med!
#93 - 18 maj 2010 10:42
Växterna har nu växt till sig en hel del och jag fick hem aromgälört idag. Vad puffig den är! Nu är bara frågan hur jag ska plantera om i karet, vallisarna får nog en helt ny plats.

Vi får se om det blir fiskköp idag! :)

[ATTACH]30817[/ATTACH]
[ATTACH]30818[/ATTACH]
#94 - 18 maj 2010 18:55
Växterna har nu växt till sig en hel del och jag fick hem aromgälört idag. Vad puffig den är! Nu är bara frågan hur jag ska plantera om i karet, vallisarna får nog en helt ny plats.

Vi får se om det blir fiskköp idag! :)

[ATTACH]30817[/ATTACH]

[ATTACH]30818[/ATTACH]

Ojoj, vilka fina biler! Det har växt på bra ju :).
#95 - 19 maj 2010 12:27
Vilka härliga bilder! :)
#96 - 19 maj 2010 12:43
Jag tror det kvalificeras som välbevuxet nu iaf! Killen på DM sade att mina planer säkert fungerar bra om det är tätbevuxet och jag tror han godkänner det om jag tar med en bild. ;)

Min nya termometerlösning en stektermometer borde fungera ett tag iaf. :)
Bilagor:
#97 - 19 maj 2010 19:55
Jag tror det kvalificeras som välbevuxet nu iaf! Killen på DM sade att mina planer säkert fungerar bra om det är tätbevuxet och jag tror han godkänner det om jag tar med en bild. ;)

Min nya termometerlösning en stektermometer borde fungera ett tag iaf. :)

Cool lösning ^^.
#98 - 19 maj 2010 21:25
Vilket grönt o fint kar! Ser mysigt ut! Och jag tror oxå att det lätt klassas som välbevuxet!!*ler*
#99 - 19 maj 2010 22:42
macke_fisk skrev:
Cool lösning ^^.

Den reagerar på förändringar utan någon större fördröjning plus varning för övervärme, oslagbart!
Vilket grönt o fint kar! Ser mysigt ut! Och jag tror oxå att det lätt klassas som välbevuxet!!*ler*

Det är mysigt, men inte klart än nej. ;)
#100 - 20 maj 2010 10:18
Smart med stektermometer så man kan ställa larm om värmen skenar :) Själv kör jag med en vanlig digital ute/inne-termometer där jag täckt sensorn med silikon. Funkar bra samt att man kan kolla max/min man haft i karet sen sist man nollade :) men nu i sommar är det nog bra med värmelarm :)
#101 - 20 maj 2010 10:24
Klotte skrev:
Smart med stektermometer så man kan ställa larm om värmen skenar :) Själv kör jag med en vanlig digital ute/inne-termometer där jag täckt sensorn med silikon. Funkar bra samt att man kan kolla max/min man haft i karet sen sist man nollade :) men nu i sommar är det nog bra med värmelarm :)

Jag har inte satt silikon runt sensorn då jag hoppas att en stektermometer ska hålla för akvarieförhållanden. Salt, väta och värme ska de ju tåla galant! Max/min är det jag verkligen saknar, man får väl köra en dubbel? ;)
Bilagor:
#102 - 20 maj 2010 10:42
Jag har inte satt silikon runt sensorn då jag hoppas att en stektermometer ska hålla för akvarieförhållanden. Salt, väta och värme ska de ju tåla galant! Max/min är det jag verkligen saknar, man får väl köra en dubbel? ;)

Ja, en stektermometer ska ju palla akvarievattnet tycker man :)

Köra dubbelt får bli min lösning, jag har ju gott om plats för temometrar i skåpen under. Max/min är kul att kunna kolla, gör en del när man slår av ljuset och går och lägger sig ;) Bara att köra med UV på gör en grad skillnad för mig, men tar några timmar innan man märker skillnaden.
#103 - 23 maj 2010 20:26
Börjar bli lite trött på skiten som bara växer, det är inte lätt att få bort heller utan att ta upp rötterna.
#104 - 24 maj 2010 10:43
Börjar bli lite trött på skiten som bara växer, det är inte lätt att få bort heller utan att ta upp rötterna.

Är det någon form av vitt ludd som växer på dina rötter?
#105 - 24 maj 2010 11:56
macke_fisk skrev:
Är det någon form av vitt ludd som växer på dina rötter?

Japp, nästan genomskinligt ludd i mängder och man ser även på bilderna stråkonstruktionen. Det lär försvinna efter ett tag då karet är relativt nystartat men fult är det.
#106 - 24 maj 2010 12:02
Japp, nästan genomskinligt ludd i mängder och man ser även på bilderna stråkonstruktionen. Det lär försvinna efter ett tag då karet är relativt nystartat men fult är det.

Hehe, tänkte att jag kände igen det :p. Hade med sådant på nya rötter när jag lagt i dem. Har för att jag hört att ancistrusar gillar sådant vitt ludd, är inte säker men jag tror att det är sant :p.
#107 - 24 maj 2010 12:06
mina ancistrus rörde det inte, men siameserna älskade det :)
#108 - 24 maj 2010 12:10
60l är lite litet för siameser dock. :p

Tempen i karet idag: 24*C
Hur i *** gick det till? Jag har ju fått kämpa för att få det under 27-28 och nu helt plötsligt kom den ner så mycket.
#109 - 24 maj 2010 12:46
60l är lite litet för siameser dock. :p

Tempen i karet idag: 24*C

Hur i *** gick det till? Jag har ju fått kämpa för att få det under 27-28 och nu helt plötsligt kom den ner så mycket.

Plötsligt händer det! :D ( tänker på triss reklam :p)
#110 - 3 juni 2010 18:40
Jag har länge spanat in alternativ på ersättare till gamle slitne hanen, det låter kanske elakt men jag trodde aldrig att han skulle vara vid liv så lång tid efter hans sjukdoms utbrott. Han har aldrig riktigt blivit samma fisk som han en gång var men han verkar klara sig finfint (borträknat bobygge) trots hans skadade ansikte och i övrigt slitna utseende. De som säger att kampfiskar är tuffa underdriver rejält!

Dock så hittade jag bland den läckraste hanen jag någonsin sett men det blir för dyrt:
http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?fwbettasdt&1275706864

Rensade minneskortet så jag tänkte att jag lika gärna kunde lägga in några hyfsade bilder här.
[ATTACH]31485[/ATTACH]
[ATTACH]31486[/ATTACH]
[ATTACH]31487[/ATTACH]
[ATTACH]31488[/ATTACH]
#111 - 4 juni 2010 14:12
Förresten! I förrgår så var jag till Västerås och skulle till Hälla för att höra efter med Per på DM om Dario Dario igen. Dock så åkte jag med mina föräldrar som stannade först vid Bäckby där jag hängde en stund på ZooHoo:D.
Efter det blev det Erikslund så jag gick in på DM där. Vem har blivit inlånad från Hälla om inte Per som jag skulle prata med. Tur med andra ord!

Han ringde till leverantören och de skulle försöka skicka urskilja och skicka par vid nästa leverans och Per ska ringa mig när han får fiskarna. *Gladglad* och *Hoppashoppas*
#112 - 5 juni 2010 08:44
Vad mysigt det ser ut i karet :D:D
I tisdags var jag i V-ås. köpte mig 6 st Epiplatys sexfasciatus hos tommy för ett kanonpris *hihihi*
Såg du hans snygga ap?!? Fanns ta mig fan över 7 olika sorters. Borellisarna var sååååååååååååååååå snygga *dregglar*
#113 - 5 juni 2010 13:28
J

Rensade minneskortet så jag tänkte att jag lika gärna kunde lägga in några hyfsade bilder här.

[ATTACH]31485[/ATTACH]

[ATTACH]31486[/ATTACH]

[ATTACH]31487[/ATTACH]

[ATTACH]31488[/ATTACH]

Du har en snygg kampfisk, den blå. Jag älskar blått. Ska jag också ha i mitt framtida Asienkar.
#114 - 5 juni 2010 13:29

Han ringde till leverantören och de skulle försöka skicka urskilja och skicka par vid nästa leverans och Per ska ringa mig när han får fiskarna. *Gladglad* och *Hoppashoppas*

håller tummarna för dig.
#115 - 5 juni 2010 16:20
Nubi skrev:
Vad mysigt det ser ut i karet :D:D

I tisdags var jag i V-ås. köpte mig 6 st Epiplatys sexfasciatus hos tommy för ett kanonpris *hihihi*

Såg du hans snygga ap?!? Fanns ta mig fan över 7 olika sorters. Borellisarna var sååååååååååååååååå snygga *dregglar*

Jag spanade inte så mycket på aporna då, jag hade lite annat jag kollade efter och sedan tog även pratandet tid. :p
Du har väl inte haft Killis tidigare? Du får berätta för mig hur de är då jag är sugen! :D
Rosali skrev:
Du har en snygg kampfisk, den blå. Jag älskar blått. Ska jag också ha i mitt framtida Asienkar.

Den blå honan? Hanen ser ut som en korsning mellan ringaren i Notre-Dame korsad med spetälska efter allt han råkat ut för. Men damerna verkar gilla honom trots allt, det måste vara för personligheten. :p
Rosali skrev:
håller tummarna för dig.

Jag håller mina 7!
(Oldade fram ett par extra tummar på vänsterhanden för en liten boost i tur;))
#116 - 5 juni 2010 16:23
Den blå honan? Hanen ser ut som en korsning mellan ringaren i Notre-Dame korsad med spetälska efter allt han råkat ut för. Men damerna verkar gilla honom trots allt, det måste vara för personligheten. :p

stackar hanfisk, vilken beskrivning han får. Ja, det var nog honan om du inte har en blå kortfenad hane.:)
#117 - 5 juni 2010 16:33
Rosali skrev:

stackar hanfisk, vilken beskrivning han får. Ja, det var nog honan om du inte har en blå kortfenad hane.:)

Han verkar inte ta illa upp. ;)
Han har ett par knölar på halsen och runt munnen efter ett mystiskt sjukdomsfall och inte minst trasade fenor efter att han bråkade med ena guramin innan jag startade det här karet. Svullnaderna/knölarna består men fenorna växer för fullt, helt otroligt hur de repar sig snabbt! Uppfattar jag det som att han blir dålig en längre stund så blir det avlivning men han verkar pigg för sin (uppskattade) ålder. :)
#118 - 6 juni 2010 15:27
Killisarna har blivit mer hemmastad :) De ääälskar 720l och 180l. Roliga fiskar att titta på och de är pigga, framme och snygga :)
Fick höra att de är fenbitare. men änn har inte någon råkat illa ut, kan hända att det är pga av att det inte finns långa stjärtar att bita på.
#119 - 8 juni 2010 13:57
Två gulliga dvärgbotior röjer runt i karet för fullt! :)
De simmar hela tiden sida vid sida, nästan som att de skulle sitta ihop. Jag ska låta de här gå något tag själva och sedan köpa fler om det gått okej. Jag vågade inte chansa fullt ut med fler fiskar. (det kommer en film senare idag)

[ATTACH]31629[/ATTACH]
[ATTACH]31630[/ATTACH]
[ATTACH]31631[/ATTACH]
[ATTACH]31632[/ATTACH]
[ATTACH]31633[/ATTACH]
[ATTACH]31634[/ATTACH]
[ATTACH]31635[/ATTACH]
[ATTACH]31636[/ATTACH]
[ATTACH]31637[/ATTACH]
#120 - 8 juni 2010 15:10
riktigt fina fiskar :D
#121 - 8 juni 2010 16:11
Filmen som utlovats:

Jag ska försöka filma när de en längre stund simmar runt i en cirkel genom att simma upp strömmen och sedan åka med. De gjorde det någon gång på filmen men som nu har de hållit på i en kvart igen. :p
#122 - 8 juni 2010 17:41
Så söta! XD De kommer att göra ett riktigt roligt och livligt inslag i karet tror jag.
#123 - 8 juni 2010 18:07
De är fantastiskt söta och riktiga energiknippen. Just nu simmer de fram och tillbaka i strömmen och snurrar runt varandra för att däremellan stanna vid bottnen och "putsa på varandra. Det är som att de har magneter i sig och jag kan tänka mig vilket stim det blir senare med flera! :D

Del 2 med cirkling:
[YOUTUBE]RpXBlEAyJAc&fmt=18[/YOUTUBE]

Och en dålig bild som inte gör karet rättvisa:
[ATTACH]31644[/ATTACH]
#124 - 8 juni 2010 18:19
Ditt kar ser riktigt bra :) Dina kampfiskar ser hungriga ut när de tittar på vad de nya invånarna sysslar med *skratt*
#125 - 8 juni 2010 18:40
Nubi skrev:
Ditt kar ser riktigt bra :) Dina kampfiskar ser hungriga ut när de tittar på vad de nya invånarna sysslar med *skratt*

De har redan "smakat" på dem. ;)
Kampfiskarna ger alla nya invånare ett introduktionsnyp, har alltid varit så och kommer nog så förbli!

Nu cirklar de mot strömmen ingen! :P
#126 - 8 juni 2010 18:48
Super söta :) bäst att du köper fler av dem ;)
#127 - 8 juni 2010 18:49
Nubi skrev:
Super söta :) bäst att du köper fler av dem ;)

Hur skulle jag kunna låta bli? Du borde skaffa ett par stycken du också. ;)
#128 - 8 juni 2010 18:58
Hur skulle jag kunna låta bli? Du borde skaffa ett par stycken du också. ;)

hehehe =)
Jag har huset full i 180l för tillfället, får bli senare :)
#129 - 8 juni 2010 19:05
Så klena kan de heller inte vara med tanke på skumpiga otrevliga en-timmes resan hem de fick.

Få se om jag får mina Darios i övermorgon!
Bilagor:
#130 - 8 juni 2010 19:11
Vilka har du beställt? Tror inte de är klena alls :)
#131 - 13 juni 2010 21:50
Jag var förbi DM häromdagen men det blev ingen mer botia då det flöt runt två döda skalarer varav ena var inne i en slemboll, inte så frestande.

En till dålig nyhet är att den blå kamphonan har fått vit fläck på vardera öga. Varför vet jag inte och jag har heller inte varit hemma tillräckligt mycket för att se när det uppkom eller starta behandling.
Hur kan det komma sig att man i två olika kar vid två helt olika tidpunkter råkar ut för detta? Guramihonan i 180l har ju inte fått bort sina fläckar så de ska gå tillsammans i en "fin" IKEA-back med myxazin.
#132 - 17 juni 2010 19:21
Jag fick ett samtal om att det kommit två darios till mig så det blev att hoppa på bussen och hämta. Förhoppningsvis är det en hona och en hane men det är ju svårt att säga. Dock så gömmer de sig mest nu, den mindre ("honan") har jag inte sett sedan de koppades i. *oroar mig*
Kampifiskarna jagar den jag sett en smula och jag hoppas de inte blir lunch och att kampisarna lugnar ner sig som de brukar.
[ATTACH]34732[/ATTACH]
[ATTACH]34733[/ATTACH]
[ATTACH]34734[/ATTACH]
#133 - 17 juni 2010 21:29
Filmen som utlovats:

Jag ska försöka filma när de en längre stund simmar runt i en cirkel genom att simma upp strömmen och sedan åka med. De gjorde det någon gång på filmen men som nu har de hållit på i en kvart igen. :p

Så söta de är!! Du skulle nästan ha några till av dem......
#134 - 17 juni 2010 21:37
Rosali skrev:
Så söta de är!! Du skulle nästan ha några till av dem......

Det ska bli minst 5st men jag ville ha två testfiskar först. Dock så var deras kar på DM sist när jag kollade inte så fräscht med två döda ruttnande/svampiga scalarer så jag blev inte så sugen att köpa fler då. De är jätteroliga, fina, livliga och har snabbt blivit några av mina favoriter överhuvudtaget!
#135 - 17 juni 2010 22:17
Det ska bli minst 5st men jag ville ha två testfiskar först. Dock så var deras kar på DM sist när jag kollade inte så fräscht med två döda ruttnande/svampiga scalarer så jag blev inte så sugen att köpa fler då. De är jätteroliga, fina, livliga och har snabbt blivit några av mina favoriter överhuvudtaget!

Jag kan förstå att de blivit favoriter!! Bra att du ska ha flera, då Botior tycker om att vara flera. Oh gosse, akta dig för att köpa fisk från kar som ser ut så med döda fiskar. Visst kan det hända att fiskar dör även i affärer, men de ska inte få ligga kvar i karen och ruttna.

har du sett mina nya favoriter? I mitt inlägg om kön på skalarer. Jag menar de småa ena. Föll för dem direkt i affären. Jag var ute efter någon Apistogramma, fanns inte en enda i Halmstad, så jag förälskade mig i dessa krabater i stället.
#136 - 18 juni 2010 13:48
Rosali skrev:
Jag kan förstå att de blivit favoriter!! Bra att du ska ha flera, då Botior tycker om att vara flera. Oh gosse, akta dig för att köpa fisk från kar som ser ut så med döda fiskar. Visst kan det hända att fiskar dör även i affärer, men de ska inte få ligga kvar i karen och ruttna.

har du sett mina nya favoriter? I mitt inlägg om kön på skalarer. Jag menar de småa ena. Föll för dem direkt i affären. Jag var ute efter någon Apistogramma, fanns inte en enda i Halmstad, så jag förälskade mig i dessa krabater i stället.

Nej, lite surt var det när man kommer för att köpa flera så är det det enda karet med döda (ruttnande!) fiskar.

Fina firrar du hittat! Vi får se när det blir SA för mig. ;)

Idag har båda Dario varit framme! Den ena ser man för det mesta men den mindre är blygare. Kampfiskarna är inte så snälla men de verkar tröttna allt eftersom som vanligt. Nu är det bara problemet med mat till småttingarna som lär vara kinkinga värre. Hittills har de inte ens reagerat på något jag slängt i då maten antingen blivit uppäten eller t o m sjunkit ner till botten innan de ens tittat på den. Artemianauplier står på odling igen!

Ett par bilder men de är svåra att ta bild på då de är fööör smååå och rör sig ryckigt och oförutsägbart.
[ATTACH]34738[/ATTACH]
[ATTACH]34739[/ATTACH]
[ATTACH]34740[/ATTACH]
[ATTACH]34741[/ATTACH]
[ATTACH]34742[/ATTACH]
#137 - 18 juni 2010 14:39
Riktigt Snyggt Kar:d

Darios va riktigt fina!! hur stora blir dom??

Snygga botior oxå, riktigt trevliga fiskar...ett par pakistanbotior med mina kampfiskar men de va alldeles för aktiva så katterna fick spel hela tiden och skulle upp i karet och härja haha, sen va ju karet i mista laget för dom med så de fick gå tillbaka till affären...får se ifall man hittar nåt trevligt sällskap till kampisarna så småningom, de får gå själva med snäckorna som sällskap så länge iaf.
#138 - 18 juni 2010 14:53
cavelzini skrev:
Riktigt Snyggt Kar:d

Darios va riktigt fina!! hur stora blir dom??

Snygga botior oxå, riktigt trevliga fiskar...ett par pakistanbotior med mina kampfiskar men de va alldeles för aktiva så katterna fick spel hela tiden och skulle upp i karet och härja haha, sen va ju karet i mista laget för dom med så de fick gå tillbaka till affären...får se ifall man hittar nåt trevligt sällskap till kampisarna så småningom, de får gå själva med snäckorna som sällskap så länge iaf.

Hanarna blir väl ca 2cm och honor 1,3cm och jag förstått det rätt. Det är vad jag läst mig till så mina kommer forsätta se ut som ciklidyngel.
Med andra ord blir de inte mycket större än mina småttingar är. Min kamera kan knappt ens få fokuspå dem genom glaset. :p
#139 - 18 juni 2010 14:57
Hanar: 2cm
Honor 1.3cm

Det är vad jag läst mig till så mina kommer forsätta se ut som ciklidyngel. ;)
#140 - 18 juni 2010 16:43
Ok hehe, pyttefiskar:d då blir de ju inte så stora nej, skulle tro att kakadua honorna jag fick hem iförgår ä knappt 2 cm.

Hur funkar kampfiskarna med så små? har aldrig upplevt mina som direkt aggresiva om man säger så...

Har du nått tips på nån trevlig Asienfisk som inte blir så stor max 5 cm?
[SIZE=2]Danio sp. red fin
[/SIZE]

som jag tycker är riktigt läcker, blir max 45mm enligt va jag har hittat om den vilket inte är så mycket men de flesta Danios verkar ligga i paritet med kampisarna vad det gäller vattenförhållanden osv. iaf.
#141 - 18 juni 2010 17:08
Mina kampfiskar är aggressiva så vi får se hur det går. De verkar inte vilja äta småttingarna men jagar om någon Dario är framme "för länge".

Såg bilder på sådana när jag surfade runt tidigare, riktigt läckra! Får du tag på sådana så köp köp köp!
Jag hade aldrig problem med Kampfiskar och Zebrafiskar iaf och med mina kampisar säger det inte lite. Det enda problemet är väl att man får ha en låg temperatur för kampfiskar men en hög för Danio. Dock så hamnar man då i temperatur för odling på danios och mina har ju ynglat av sig då. ;)

Annars är olika rasbora fina, tja det finns många som kan passa.
#142 - 18 juni 2010 18:23
#143 - 18 juni 2010 18:34
Gött! har du fått tag på dina Dario nu grattis.. det var väl dom du jagat efter ett tag nu eller??
#144 - 18 juni 2010 18:42
gonzo44 skrev:
Gött! har du fått tag på dina Dario nu grattis.. det var väl dom du jagat efter ett tag nu eller??

Japp, eller rättare sagt honor (vilket förhoppningsvis ena är).
#145 - 18 juni 2010 21:31
fasen du får tag på massa balla fiskar! jag har väntat på altumscalarer du i flera veckor. hmm.. men väldigt najs det här!

o du! har du fågel?! jag tyckte höra mig ett fjäderfä där bakom. jag funderar starkt på att skaffa mig det jag med! vad har du för nån?
#146 - 18 juni 2010 22:11
MEN! Andra gången mitt inlägg försvinner! Första gången var det uppdatering av forumet sedan dog min webbläsare...
Tredje gången gillt?

Äsch, de är inte så svåra att få tag på, bara att de är lite för små för sitt pris för att sälja som ordinarie sortiment i butik. Synd på så roliga fiskar.

HAHAHA, där gav du mig ett skratt! Jag klagade just tidigare idag på att min brors nymfkakaduor (tid. nymfparakit) Albina och Jakob hörs på originalljudspåren i alla mina mina youtubefilmer. Kaxiga och bitska fåglar är de allt men så charmiga och för stolta för sitt eget bästa. ;)
#147 - 19 juni 2010 11:00
Nu är kamphanen död...
Det var väntat med tanke på att han säkert var en 2 år och sviterna efter allt han varit med om. Nu får jag kolla efter en ny pigg hane, crowntailen på DM såg inte fyskam ut! Jag tror då inte det är någon smitta i karet så jag låter det gå som vanligt.

Första omgången med artemia idag och botiorna smaskade rejält från första stund medan kampfiskarna brydde sig lika lite som vanligt. Men oj vad kinkiga och tröga Darios är med maten! Det tog 5-10min med utsprutade nykläckta nauplier mitt framför ögonen innan den första darion tog sig en tugga. Den andra tog väl en lika lång tid till på sig.
#148 - 19 juni 2010 11:35
Vilka små pärlor - dina Dario dario! Verkligen jätteläckra och väl värda väntan. ^^

Om du ändå ska satsa på Riktigt på kampiskar tycker jag att du ska köpa någon dyrgrip av en privatodlare. Skulle vara läckert i ditt kar.
Varför inte smaragdina? Oooh så fint det vore!
#149 - 19 juni 2010 11:47
Jag har ju honorna kvar och de är ganska läckra så de vill jag ha kvar. Verkar inte vara så vanligt med så kraftigt färgade som de i mitt kar. :)

Jag spanade just genom Aquabid men det blir för dyrt med frakt och allt. Synd att inga européer säljer kampfisk där. Visst, om jag kommer över någon till ett rimligt pris så blir det ett köp. Den på DM var illröd med CM-fenor.
Det vorre dock kul att odla på någon fin hane men bettas verkar ta så mycket plats. Pratade med en vars 13-åriga kompis under andra världskriget odlade bettas i hinkar och födde upp de i plast påsar hängande på klädstrecket i tvättstugan. Han var tydligen riktigt duktig och fick nästan upp alla till full ålder. Det var riktigt intressant att lyssna på. :)
#150 - 19 juni 2010 12:48
Ah, det är klart att de tar stor plats när man väl måste skilja på dem.. men smaragdina är la inte så vanliga? Borde vara rena rama barnleken att bli av med. Seså! ^^
Kan han i plastpåsar, så kan du i småburkar!

Fanns ett gäng vanliga splendens med olika fenvariationer på blocket för ett tag sedan. Lite dyra förvisso.. men du vet vad man säger? Smakar det så kostar det. ; )
#151 - 19 juni 2010 23:21
Nu när karet är en kampfisk fattigare händer det roliga saker! När jag kom hem igen på kvällen möttes jag av två likbleka botior (inga ränder kvar!) och blev redigt orolig efter ett dödsfall och en insjuknad tidigare under dagen. Efter en stund började de knuffa på varandra och gnida sig på alla möjliga sätt och när de kom till grottan under roten i mitten "skedade" de mot varandras stjärtfenor och snurrade runt runt runt så snabbt att det måste blivit en smärre virvel i vattnet! De höll på att gnabbas och dansa runt i timmar och blev bara blekare och blekare medans de gjorde alla möjliga konster.

När de ett par timmar senare slutade fick de direkt tillbaka färgerna (tror nästan mer än innan) och den ena låg kvar i mitten och vilade medan den andra simmade in och ut genom stengrottan till höger som att det skötte om något (lämnade ägg?).

Helt fantastiskt och man blev som förtrollad! :D

En kort film som dock inte fick med det mest intressanta beteendet då jag mitt i allt förlade kameran efter minneskortet blev fullt. Dumt och korkat men jag var tvungen att äta och hade för mycket i huvudet helt enkelt. Jag ville heller inte störa dem för mycket. :(

#152 - 20 juni 2010 13:33
GRATTIS !!! :D fan va snygga dariosarna är blir lite sugen tror jag har ett projekt i skallen där de skulle passa :D (synd för kamphannen)
#153 - 20 juni 2010 14:49
De är så söta! Säg hur går det? Anar du några ägg i grottan? ^^
#154 - 20 juni 2010 17:22
Fan vad spännande!!! Vad är turen att du får en hane och en hona *glad för din skull*
#155 - 20 juni 2010 21:14
Det är inte säkert att det blir något, men det var riktigt roligt att se. :)
Dvärgbotia verkar göra till och från för vissa men lyckade odlingar är extremt diffusa och har alltid gällt ett större stim. Dock så höll mina på betydligt längre än vad andras och visade på något slag uppföljningsbeteende. Den ena håller sig mest i mitten framför rotgrottan medans den andra bökar och nästan vaktar stengrottan. Sedan tar de sig ut på leksamma simturer för att avsluta de i stengrottan och splittar därefter återigen upp sig.

Roliga små fiskar som verkligen skulle vara något för dig Nubi! ;) :D
#156 - 21 juni 2010 08:06
Vad roligt att det händer grejer!! Hoppas det blir små "bebbar" av det, hade ju vart riktigt härligt!
#157 - 21 juni 2010 09:08
För att inte tala om otroligt och ytterst osannolikt, men chansen finns. ;)
#158 - 21 juni 2010 13:09
Det är inte säkert att det blir något, men det var riktigt roligt att se. :)

Dvärgbotia verkar göra till och från för vissa men lyckade odlingar är extremt diffusa och har alltid gällt ett större stim. Dock så höll mina på betydligt längre än vad andras och visade på något slag uppföljningsbeteende. Den ena håller sig mest i mitten framför rotgrottan medans den andra bökar och nästan vaktar stengrottan. Sedan tar de sig ut på leksamma simturer för att avsluta de i stengrottan och splittar därefter återigen upp sig.

Roliga små fiskar som verkligen skulle vara något för dig Nubi! ;) :D

Redan skrivit upp de på "vill ha fiskar till mitt framtida kar"
#159 - 21 juni 2010 16:29
Nu när hanen är borta har honorna helt spårat ur och har ena slagsmålet efter det andra, vi får se hur det slutar. Förhoppningsvis får de en hane antingen direkt från Thailand eller härifrån sverige då jag hittat både samköpare om det blir Thailand och svenska odlare.
#160 - 22 juni 2010 18:14
Botiorna har börjat jaga snäckor men det tycks som att jag får tillökning av den varan, tur det. ;)
[ATTACH]34874[/ATTACH]

Darios är numera inte alls så speciellt skygga och är nu ganska snabba till nykläckta artemian, fast botiorna är snabba de med! Både botiorna och Darios tycks hitta det ena och det andra att äta när de rotar i slam och filterinsug. Botiorna verkar älska de små brunslammiga växtdelarna som växterna släpper ut i vattnet. :D

Ett par Dario-bilder av blandad kvalitet (gruskornen/småstenen är betydligt mindre än ärtor, Nubi vet;)):
[ATTACH]34875[/ATTACH]
[ATTACH]34876[/ATTACH]
[ATTACH]34877[/ATTACH]
[ATTACH]34878[/ATTACH]
[ATTACH]34879[/ATTACH]
[ATTACH]34880[/ATTACH]
#161 - 22 juni 2010 18:31
snygga dom är :)
#162 - 22 juni 2010 18:55
hult87 skrev:
snygga dom är :)

Och ser med tanke på deras storlek redigt fåniga ut när de spänner upp sig och jagar artemia nauplier som om de vorre skräckinjagande toppredatorer. :D
#163 - 22 juni 2010 19:26
haha kan tänka mig det :D
#164 - 22 juni 2010 21:03
#165 - 22 juni 2010 21:16
mycket fint akvarium :) vad är det för liten fisk som kommer in i bilden på 1 min i videon
#166 - 22 juni 2010 21:20
Kevin_III skrev:
mycket fint akvarium :) vad är det för liten fisk som kommer in i bilden på 1 min i videon

Dario Dario! Ser ut som miniatyrciklider (då menar jag verkligen mini)! ;)
#167 - 23 juni 2010 13:30
Min ena Dario har idag kliat sig en hel del. :(
Är det att karet är någon grad varmt måntro? Innehåller skalen från småsnäckorna som botiorna dödat rester som förpestar vattnet så mycket?

Verkar inte bra...
#168 - 23 juni 2010 14:08
Min ena Dario har idag kliat sig en hel del. :(

Är det att karet är någon grad varmt måntro? Innehåller skalen från småsnäckorna som botiorna dödat rester som förpestar vattnet så mycket?

Verkar inte bra...

prova att sänka tempen lite bara och tillsätt lite salt, gärna bergssalt utan jod :)
#169 - 23 juni 2010 14:31
Det blir till att sätta en flaska vatten i frysen. Har sådant salt men jag vill avvakta lite innan jag öser i. Någon pyttehalt vatten kommer nog med artemianauplierna, men knappast tillräckligt för att göra skillnad. Tror ni att det är dumt att inte sila bort artemia vattnet, utan dosera direkt med vattnet med pipett?
#170 - 23 juni 2010 19:38
Håller på att möblera om en del bland växterna, högersidan får jag bara inte till. Jag funderar på att göra mossväg till höger och bak så vi får se. Jag har kilat fast lite aromgälört med topparna ovanför ytan i hopp om få lite blomning som ett experiment.

Och framförallt, inget kliande mer vad jag sett!
#171 - 23 juni 2010 19:56
Hoppas det fortsätter vara "klifritt". Inget roligt då de börjar så!
#172 - 28 juni 2010 07:35
Djup depression...min ena botia syns inte till och jag letat i varenda vrå, t o m hinkarna men den verkar ha blivit uppmumsad. :(
Bilagor:
#173 - 28 juni 2010 08:23
Trist med botian. :-( Hoppas verkligen att den gömt sig väl och dyker upp snart.

Annars måste jag säga att det är så fint! Inspirerande med film också. Darion -hur mycket kostar de? Är de svåra? De ser ju fantastiskt fina ut.
#174 - 28 juni 2010 08:43
Puh, den låg (fastklämd?) i en liten sandhåla i stengrottan utan ingång såvitt jag kunde se. Den verkade livrädd och var extremt ljus men blev lugn och färgglad när den fick nykläckt artemia. Den kanske var fast eller blev den jagad dit måntro?
Lättad är jag oavsett!

Jag betalade 75kr/st och hoppades få en hona men båda mina är nästan garanterat hanar nu när båda färgat ut. De verkar lätta när det gäller det mesta men visst finns det problem. Deras storlek gör dem till perfekt frukost till lite större fisk (vanliga guramis varnas det för) och jag har likt många andra inte fått de att att äta annat än nykläckt levande artemia. Vilken tur att det är så lätt att kläcka dessa och mina darios brukar rota bland slam i karet och smaska så något verkar de hitta utöver.
De är dock experter på att gömma sig längre stunder men när de är framme är de inte blyga alls när de bosatt sig i karet.
#175 - 28 juni 2010 09:37
HURRA! Fasiken vad skönt!

Levande alltså? Ja då rök den där för mig. Otroligt fin fisk dock!
#176 - 28 juni 2010 11:50
Jag lovar, det är jättelätt att kläcka och mata. Skillnaden är att man måste förbereda dagen innan, vilket inte är jobbigt varannan var tredje dag. :)
#177 - 30 juni 2010 20:10
B-b-b-b-b-BILDBOMB! :D
#178 - 30 juni 2010 20:27
yaayyy :D vilka fina bilder :D
#179 - 30 juni 2010 20:30
Den ena Darion var så snäll fotomodell efter fjärde omgången med nykläckta artemianauplier (de äter inget annat jag ger) att jag bara var tvungen att smattra nya bilder! :D
#180 - 30 juni 2010 21:41
såå söt liten Dario!! :) man förstår inte hur liten den är förräns man ser snäckan som är med på bild :)
Vad säger kampfiskarna?
Skönt att du hittade botian. De är snabba nyfikna och kan lätt komma ikläm någonstans.

framtidsplaner: köksakvarium ska jag ha dario tillsammans med räkor :D
#181 - 30 juni 2010 21:52
Kampfiskarna säger ibland "Nej nu har du varit framme för länge!" och kaxar sig. Dock så har de tröttnat en smula precis som varje gång de fått nytt sällskap. Numera är det botiorna som jagar iväg de bra mycket större kampisarna och så var det även med andra fiskarna i gamla karet. ;)
Ja, små är de och det är svårt att se hur små på bild. Den där snäckan är inte ens fullvuxen och ditt gamla grus ser ut som storsten i närheten. Nu vill jag bara ha tag på honor men ingen verkar veta varifrån. :(

Ja, botiorna är snabba och pysslar med skumma saker ibland. Luriga små tändstickor som man aldrig vet vad de hittar på. När båda är framme brukar de som sagt leka "skrämma kaxiga kampfiskhonor", hur nu än det går till?
#182 - 1 juli 2010 14:01
Jag blir sjukt sugen på Darios när jag ser dina bilder!
Jag har ett 60l med asieninriktning där det nog kan få plats ett par.
Lite orolig bara att mina kampfiskar ska vara för tuffa för dem, skönt att se att det funkar för dig:)
#183 - 1 juli 2010 14:14
SOm du kanske läst är mina kampfiskar inte precis några helgon men som tur är tröttnar de så otroligt snabbt på saker. Visst blir de bortkörda när kampfiskarna stöddar sig men de sticker bara in i buskagen för att komma ut igen när de har lust. Får du tag på honor så måste du skriva åt mig! ;)
#184 - 3 juli 2010 08:47
Mina bettor är ganska sega så jag tror att det kommer att funka med Darios.
Jag ska absolut hålla utkik åt dig också...tror iofs att det kommer att dröja lite innan jag skaffar dem, har precis flyttat och startat om akvariet och jag vill att det ska stabilisera sig lite plus växa till sig innan jag köper mer fisk.
Jag får nöja mig med att titta på dina bilder så länge:)
#185 - 5 juli 2010 14:26
Såhär kan det se ut när det vankas nykläckt artemia. Lite dålig film och skitigt glas, men äsch! :D
[YOUTUBE]Ai0alA7Y2ME&fmt=18[/YOUTUBE]
#186 - 6 juli 2010 19:02
Algattack i karet efter gårdagens vattenbyte (PMDD-dos också) men den har jag väntat på. Tror det är en salig blandning av cyano, grönalger, skäggalger, trådalger och annat smaskigt. En positiv sak är att botiorna och Darios verkar tycka väldig bla om att dyka rakt in i algtussarna och rota fram godsaker. :)

Får se hur lång tid balanseringen tar!
#187 - 6 juli 2010 21:40
Till alla som är trött på myggen i sovrummet och har kampfiskar kan jag bara tipsa om en sak:
#188 - 6 juli 2010 21:52
hahaha...lysande:d

det måste jag testa ifall jag får tag på nån...

katterna river hela inredningen när de jagar myggen, flugor, nattfjärilar och andra flygfän som kommer in[:(!]
#189 - 6 juli 2010 21:57
cavelzini skrev:
hahaha...lysande:d

det måste jag testa ifall jag får tag på nån...

katterna river hela inredningen när de jagar myggen, flugor, nattfjärilar och andra flygfän som kommer in[:(!]

Du får nog reta de med sprattlande mygg första eller helt enkelt reta fiskarna genom att vifta lite med myggan. Mina äter numera alla flygfän jag ger dem eller som störtar ner i karet av misstag. :D
#190 - 7 juli 2010 09:53
Du får nog reta de med sprattlande mygg första eller helt enkelt reta fiskarna genom att vifta lite med myggan. Mina äter numera alla flygfän jag ger dem eller som störtar ner i karet av misstag. :D

Tog en död mygga mellan fingrarna och viftade lite i ytan...5 sek. sen kom den vita honan som är städmaskinen av kampfiskarna och tog den direkt från fingrarna...får försöka å ta några som rör sig ikväll och stoppa i:D
#191 - 7 juli 2010 09:58
cavelzini skrev:
Tog en död mygga mellan fingrarna och viftade lite i ytan...5 sek. sen kom den vita honan som är städmaskinen av kampfiskarna och tog den direkt från fingrarna...får försöka å ta några som rör sig ikväll och stoppa i:D

Visst får de i sig betydligt större saker än man tror i deras små munnar? Mygg kan ju knappast vara dåligt för dem då de med deras uppåtvände munnar borde ta ett gäng i naturen. :D
#192 - 7 juli 2010 21:46
Idag så blev det så mycket artemia i odlingen att båda karen fick sig rejäla mål och botiorna ser just nu mer ut som bollar än korvar! ;)
Alla tråd- och skäggalger samlar på sig massa skit och grums så karet ser ordentligt smutsigt ut, men det här ska gå över.
#193 - 8 juli 2010 11:18
Börjar fundera lite på någon algätare till karet och just nu är det väl några intressanta varianter:

1.Homaloptera gymnogaster (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1202&SOK=1)
Verkar vara väldigt intressant med sin förmåga att ändra färg och borde gå bra i mitt något lilla kar då jag kör på rejält med dubbla filter. Dock så verkar de svåra att få tag på och det ska helst vara minst tre stycken.

2. Sewellia (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1485&SOK=1)
Lite litet och finns redan i andra karet. Annars gillar jag de väldigt mycket och vet hur de kan ösa i sig alger om de har lust!

3. Gara Ruffa
Tips från karrokaja men blir nog alldeles för stora för det här karet.
#194 - 8 juli 2010 11:38
Sewillorna är ju söta!! Den andra fick jag inte upp då jag inte är goldis! Hur går det med algerna? Bra tips o mata med mygg, ska jag prova här hemma oxå! Flugor borde väl oxå funka?
#195 - 8 juli 2010 11:44
Det är bara att googla nämnet, därför jag tog med det. :)

Algerna har snannat i tillväxt och växterna växer rejält så förhoppningsvis blir det balans närmaste veckorna och algerna minskar ner sitt trådnär och sina fläckar.

Flugor vill jag inte riktigt ge då de är så välkända parasit och sjukdomsbärare men man borde kanske ta och starta en odling med vinglösa?
#196 - 8 juli 2010 11:53
Såg just alla fiskar samtitigt då båda Dario och den andra botian tittade fram, det händer inte ofta om det inte är nykläckt artemia som vankas. Botiorna busade lite och börjar nu rota blans javabunkarnas rötter och "håret", som fortfarande finns kvar på roten, efter godsaker. Darios smyger hackigt runt på varsin sida om karet och verkar då och då äta småsaker i vattnet man inte ser med blotta ögat, när de inte står och speclar sig och spärrar upp sig det vill säga. Kampfiskarna gör det de gör bäst då de pysslar med skumma lömska saker, smyger omkring, jagar varandra och inte minst lägger sig hur som helst på konstiga platser.
#197 - 8 juli 2010 20:26
Jag hade tänkt föreslå haramal som städpatrull (tänker själv försöka lägga labbarna på ett par stycken. ^^) men insåg sedan att akvariet kanske är i minsta laget. Därtill har jag ingen Aning om hur hurtiga de är på att äta alger.
Annars låter ju den där ödlefisken makalöst intressant. Bara till att börja leta!

Tror för övrigt inte att det finns särskilt många parasiter eller sjukdomar som kan smitta fluga --> fisk. Men bättre safe than sorry, I guess.

*ler* Låter som att du har riktigt skön harmoni i karet nu.
#198 - 13 juli 2010 21:19
29 grader i vattnet när man kommer hem är ingen höjdare, fast det kunde varit värre med tanke på de 33 graderna i luften! Har bara sneglet lite i karet med takbelysningen och alla ser pigga ut.

Tyckte t o m cyanon gett sig lite. Det kan dock bero på att jag upptäckte att jag glömt en påse till mikrogödningen när jag blandade sist och nu i o m vattenbyte tillsatte ny näring i båda karen. Klantarsel....
#199 - 13 juli 2010 21:38
Ja uscha.. Jag har haft 30 grader i båda mina kar. och jag har ingen doppvärmare-- fick bli ett vattenbyte idag bara för att kyla av vattnet.. men tog inte lång tid innan graderna steg igen...
#200 - 18 juli 2010 20:25
Ett par bilder när fiskarna mumsar i sig så mycket nykläckt artemia att de knappt kan simma! :D
Tyvärr fick jag ingen bra bild på den större och rejält mycket finare Darion (vad han växte snabbt!), ingen bra på kampfiskarna och botiorna fastnar bara på bild när de vilar.
#201 - 18 juli 2010 21:43
En film om någon vill se :) :
#202 - 19 juli 2010 12:27
Tummen upp! så söta alla är :D :D
#203 - 19 juli 2010 12:42
grymt kar hallå!!!

Ser ut som en bra blandning av fisk, som gillar läget med varran;)

Och du... garra rufa växer JÄTTE långsamt!! och dom som jag har (som är Nubis) är inte riktigt garra rufa, men dom liknar
#204 - 19 juli 2010 16:40
Happy, happy fishes! Det där kommer att bli som en dröm när algerna sagt upp sig. ^^ Det är bra nära redan.
#205 - 19 juli 2010 20:04
Nubi skrev:
Tummen upp! så söta alla är :D :D

Sketanöjd med fiskvalet (det ska till några till) men resten behöver jobb! Synd bara att det var slut hos grossisten med dvärgbotior och butiken här har semesterstängt, men om 3 veckor så kommer det antagligen tillskott!
karrokaja skrev:
grymt kar hallå!!!

Ser ut som en bra blandning av fisk, som gillar läget med varran;)

Och du... garra rufa växer JÄTTE långsamt!! och dom som jag har (som är Nubis) är inte riktigt garra rufa, men dom liknar

Jag vill bara inte ha fisk som jag inte har några långtidsplaner för, oavsett hur långsamt de växer. :p
Pickles skrev:
Happy, happy fishes! Det där kommer att bli som en dröm när algerna sagt upp sig. ^^ Det är bra nära redan.

Algerna är anledningen varför jag tar det försiktigt nu och inte vill vare sig förändra eller röra om i karet för mycket medan jag inväntar balans. :)
Men fasen vilken tid algerna tog på sig att komma! :p
#206 - 23 juli 2010 20:05
Fy fasen vad bortskämda mina fiskar blivit av nykläckt artemia och allt är dariornas fel!:p
Botiorna som tidigare åt det mesta man slängde i smuttar numera endast på flingfoder och moina är lika intressant som gruskorn, nej det är mindre intressant...
Kampfiskarna är dock lika glupska som vanligt även opm de aldrig riktigt gillar moina.
Dariorna däremot smakar numera på moinan och jag tror även på flingfoder i små smulor, det verkar inte vara någon höjdare men det är ju en bit på vägen.
:D
#207 - 29 juli 2010 22:58
Hittade min drömalgätare till karet! Tyvärr går den inte att få tag på...
http://www.loaches.com/species-index/gastromyzon-unknown02
#208 - 29 juli 2010 23:04
Väldigt snygg var den, hade passat här med.
Mina kampfiskar åt broccoli idag, trodde inte att det skulle vara någon mer än äppelsnäckorna som var intresserade men...
#209 - 29 juli 2010 23:07
Älskade den fisken! Såg du den vackra färgen på undersidan? Verkar som att jag mest bara är ute efter mer eller mindre omöjliga fiskar nu...

Mina tröttnade efter ett tag, men visst, all mina fiskar har ätit av broccolin! Dock så tror jag inte det är en speciellt bra föda för dem men det lär inte skada som smått komplement. :)
#210 - 29 juli 2010 23:17
Min kamphane åt väldigt mycket av broccolin och även kopparbarberna, kuhlina ville inte ha:)

Ja det är tyvärr så att man vill ha det omöjliga.
#211 - 29 juli 2010 23:21
Mirakelfödan ingen ville ha först av mina! :p
#212 - 30 juli 2010 09:29
det var en riktigt snygg fisk :) den skulle passa fint här med ;)
#213 - 2 augusti 2010 09:27
Sorgligt sorgligt, krets egen diviga primadonna med kontrollbehov är död. Hon låg på ett vallis-blad när lampan tändes, uppsvälld. :(

Förhoppningsvis är det ålder som tog henne, även om det inte borde vara bara det. Hon har alltid varit störst (hon var lika stor som gamla hanen) och var den här storleken redan vid införskaffandet.

R.I.P
#214 - 2 augusti 2010 09:30
Tråkigt, får hoppas på hög ålder, eller sjukdom som inte smittar... :(
#215 - 2 augusti 2010 09:34
Ska ta vattentester, om jag bara hittar färgkartan för Nitrit som tyvärr sprungit iväg....
#216 - 2 augusti 2010 09:39
Vad har du för test? Borde finnas färgkarta på nätet... Är det Seras droptest så ska et vara knallgult för 0 nitrit :)
#217 - 2 augusti 2010 10:24
Jag har Tetras, men jag hittade lappen och ingen nitrit iaf!

Ingen förvarning om att hon mådde dåligt fick jag heller. Dock så börjar jag bli lite fundersam. Hanen dog ju för 1½ månad sedan och jag har haft endel kliande fiskar.
#218 - 2 augusti 2010 10:37
Vad har du för PH i karet? Kan du råkat ut för en ammoniaktopp?
#219 - 2 augusti 2010 10:59
Över pH7 iaf! 7.25-7.5 ligger det på om nu inte något gått helt åt skogen så ammoniak är möjligt. Men varför skulle det kommit upp nu? Det enda jag gjorde igår var att mata med lite nykläckt artemia och drog loss en boll av trådalger.
Båda filtrena pumpar runt för fullt och bra, värdena jag tagit har varit bra (har några kvar bara) och vattenbytesdag idag så det känns som ålder eller någon sjukdom eller liknande de inte har motståndskraft mot.

Är det något med artemian måntro? Fast jag har inte hört mycket sådant om just artemia. Fish Tuberculosis eller någon annan sjukdom som kan dröja? Förhoppningsvis jagar jag där "zebror istället för hästar" som det kloka uttrycket lyder.
#220 - 2 augusti 2010 11:01
Kan ju som sagt var helt enkelt vara ålder :) Den hanen som dog för ett tag sen, var de ungefär lika gamla?
#221 - 2 augusti 2010 11:05
Tjaaa, det är det här med ålder som är svårt! Han var antagligen fullvuxen när han köptes och det var snart ett år sedan och han blev sliten efter sjukdom och slagsmål (hängde ihop). Honan är betydligt nyare och jag gissar på kanske ca ett halvår men hon var som sagt även hon fullstor.
Det blir ju bara 2-3 år och i många fall lite mindre än så.
#222 - 2 augusti 2010 13:14
Synd där på betta honan! :(
#223 - 6 augusti 2010 09:48
Tråkigt med flickan...

Men, du! Jag har inte läst hela tråden förrän nu - och vilket akvarium du har! Så vackert! Underbara fiskar. Himla kul att se och läsa!

Växterna verkar trivas hos oss än så länge. Tack!
#224 - 6 augusti 2010 11:18
Just nu är ett inte så fint med all algväxt överallt! Fast jag tror det börjar bättra sig en smula. Det är även lite fisktomt efter två döda kampar men jag lär få hem ett gäng dvärgbotior snart! :)

Kul att de trivs! :D
Vilka är dina favoriter och vilka har hunnit växa redan?
Du, fick du med någon Polysperma?
#225 - 6 augusti 2010 11:38
Jag gillar frogbit och simbräken bäst. Ingen har växt speciellt mycket, men de har heller inte dött. [:o] Det är väl bra! :d

Vilken var polysperma? (Vilket namn!)

Tittade på artbeskrivningen. Jo, jag tror att den ena är en sådan.
Bilagor:
#226 - 6 augusti 2010 12:15
Det är utmärkt! :D
Alla kommer inte ta sig så bra första tiden men när hoppet försvinner brukar de spurta och bli fina. :)

Kom på att du pratade om en bredbladig som inte såg ut som bacopan och visst är namnet festlig!
#227 - 6 augusti 2010 12:18
Kom på att jag hittade ett fat i trädgården FULLT med mygglarver. Till skillnad mot dina mesfiskar nubi så visste mina vad de skulle göra från första stund. ;)

Alla i 60l lade sig på inredningen tjocka och glada efter måltiden och i 180l stal makropoderna och pansarmalarna nästan allt. :D
#228 - 6 augusti 2010 14:05
AHahahaah!
Du kanske inte har fjanttetror :P
Mina regnbågar vet allt vad man gör så fort något dyker ner i vattnet.
#229 - 6 augusti 2010 19:23
Inga fjantar här! Nåväl, den största guramin är en ren fjant och Dario Dario är gourméer som bara ska ha smått levande. ;)
Makropoderna i 180l försöker t o m äta upp mig och biter till rejält, känns som pincettnyp! :(
#230 - 6 augusti 2010 21:02
Inga fjantar här! Nåväl, den största guramin är en ren fjant och Dario Dario är gourméer som bara ska ha smått levande. ;)

Makropoderna i 180l försöker t o m äta upp mig och biter till rejält, känns som pincettnyp! :(

hahaha :) Kul! Du bör ta fler bilder :D
#231 - 6 augusti 2010 22:22
Du vill inte se karen nu! :p
60l är efter en dag inte ens möjligt att ta bilder på pga av alger och 180l är idag nyansat men kaotiskt och fult. ;)
Bilagor:
#232 - 6 augusti 2010 22:30
OT!
Men för fan VD du är för dålig på msn :p inte varit inne på flera dagar :p
#233 - 6 augusti 2010 22:34
Jag har inte varit här lika mycket som vanligt och msn dör ju bara och slukar till och från 300MB av minnet... :(
Inget hjälper det problemet (inte ens 3:e parts-program) och supporten skiter i det!
Bilagor:
#234 - 6 augusti 2010 22:39
Attans!
men webbmessenger funkar la? :D
#235 - 8 augusti 2010 12:23
Ett par algiga och dåliga bilder så ni får se varför jag inte lägger upp något. Autofokusen fastnar på algerna så bilder är svåra att ta och jag vill heller inte röra runt för mycket.

Annars verkar algerna stannat av ytterligare så mina förhoppningar växer! :D
#236 - 8 augusti 2010 13:27
Bra VD! Bilder är alltid kul!
Specielt på dina Bettor:D
#237 - 10 augusti 2010 16:55
[:(!]Nu är jag ARG![:(!]
Var på Zoohoo och köpte mig en orange kamphane och en närstan albinohona! Vad är det första hanen gör? Jo, han jagar HALVT IHJÄL både honor och Dario så nu får han skamset gå i en hink.

PUCKOFISK![:(!][:(!][:(!]
#238 - 10 augusti 2010 16:57
Hans fenor är nu lite slitna, men han får banne mig skylla sig själv... :(
#239 - 10 augusti 2010 17:04
tråkigt :(
#240 - 10 augusti 2010 17:19
sätt koppel på honom så han får sitta i ett hörn. Eller så hotar du med att du spolar ner honom i toaletten om han inte skärper sig.
Har läst att man kan ha akvarielampan släckt vid bråkstakar och att de får ha släkt ett dygn. Vet inte om det hjälper.....
#241 - 10 augusti 2010 17:20
trist att han va så grinig:(

men kul att du fick tag i lite ny fisk:d
#242 - 10 augusti 2010 20:45
Mycket tråkigt! måste vara en väldigt jobbig hanne! hoppas du kan göra försök igen senare!
Annars väldigt jävla tråkigt!
#243 - 14 augusti 2010 13:24
Sedan introducerandet av av en mossboll i karet ser jag iaf in genom rutan än så länge, woho! :D
#244 - 14 augusti 2010 14:22
Jaså har du oxå en mossboll?:D
#245 - 14 augusti 2010 23:27
Nu kommer det lite bilder på nya fiskarna!

Honan här saknar nästan helt pigment och är genomskinlig. Dock så orar det mig att hon också har rött på fenorna sådär då jag inte minns att hon hade det innan hon kom hit. Ena filtret hade dock en impeller som var väldigt igensatt (dåligt av mig) och nu när jag gjorde rent den så blev det en sjujäkla sprutt! Kanske har vattenkvaliten varit dålig men varför får då bara bettorna detta?
[ATTACH=CONFIG]36239[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36240[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36241[/ATTACH]

Henen går ju i en svårfotograferad hink så länge och det här är det bästa jag kunde få till.
[ATTACH=CONFIG]36242[/ATTACH]
#246 - 14 augusti 2010 23:29
Läckert VD! Detta gillar vi:D vad fick du ge för henne?
#247 - 14 augusti 2010 23:31
RobFrazie skrev:
Jaså har du oxå en mossboll?:D

Japp, bytte mot lite växter. En riktig bamsing, tack Majki01! :D
#248 - 14 augusti 2010 23:34
Var nog....hmmm....måste hitta kvittot....

Hon 25kr
Och han 45kr

Hon kostade skamligt lite så jag tog båda bettorna ZooHoo hade kvar! :D
#249 - 14 augusti 2010 23:35
25 var riktigt billigt:p Jag tyckte 35:-st för mina var fint:p
#250 - 15 augusti 2010 00:19
Honan va riktigt läcker...grattis:) och till det priset va det ett riktigt fynd...Har för mig att jag betalade 39 för mina CT honor och 29 för de andra...skulle tro att de är vanliga veiltail.

Får hoppas att hannen skärper till sig bara:p Men den såg riktig snygg ut den med det lilla man kunde se...verkar va en riktigt snygg färg
#251 - 15 augusti 2010 00:20
Han ser lite ut som en sol, minus solskenshumöret.! :p
#252 - 15 augusti 2010 00:28
Ja din Hanne får f'n ta o skärpa till sig lite!:D
Sådär kan han inte hålla på, det får man inga tjejer på:p
#253 - 18 augusti 2010 14:05
Har en ny flytväxt nu Hygroryza aristata, så som jag letat efter Asiatiska flytväxter! :D
Tydligen är det "det enda" äkta gräset man har i akvarium och ser ganska läckert ut.

I övrigt har jag rensat hårt i akvariet och även tillsatt vattenormbunke och algerna verkar inte ta sig på samma sätt längre. Karet ser dock ut som skit men jag vill låta det vara ganska så ifred. :)

[ATTACH=CONFIG]36327[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36326[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36325[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36324[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36323[/ATTACH]
#254 - 18 augusti 2010 14:12
Trevlig växt :) Hoppas du får kontroll över algerna nu :)
#255 - 18 augusti 2010 14:28
Nice VD!:D
Jaså har du problem med Alger? Vilka sorters alger? Jag har ett hemskt problem med mina toffsar iaf.. sjukt irreterande o ha dem på rötterna och mitt hassel!
#256 - 18 augusti 2010 19:38
RobFrazie skrev:
Nice VD!:D

Jaså har du problem med Alger? Vilka sorters alger? Jag har ett hemskt problem med mina toffsar iaf.. sjukt irreterande o ha dem på rötterna och mitt hassel!

Allt möjligt slammigt och trådigt i alla nyanser av brunt och grönt! Nästan allt hade blivit inklätt i en slags soppa så växterna började tyna bort, antagligen helt kvävda. Tog ut fulla nävar med alg-slam och hoppas det bättrar sig nu. :)
Toffsar har jag bara i 180l med de är i lagom mängd och ser mnest bara bra ut och stör mig inte ett smack! :D
#257 - 18 augusti 2010 20:59
Aha okej, nja jag stör mig aningen på det. för det har kommit på bara några veckor och blivit rätt mycket. tom på mitt filermaterial har jag toffsalger!
#258 - 18 augusti 2010 21:05
En sådan toftexplosion hade jag i 180l men den har inte återkommit som tur är. :)
#259 - 18 augusti 2010 21:08
du har tur du:p Vi kan byta akvarium?:D dina är ändå bra mkt snyggare än mitt:p
#260 - 18 augusti 2010 21:38
RobFrazie skrev:
du har tur du:p Vi kan byta akvarium?:D dina är ändå bra mkt snyggare än mitt:p

Gräset är alltid grönare...nåväl...mitt akvarium var geggigt brunt nyss så jag vinner det ordspråket! ;)

Skulle till RoyalZoo för att bl a kolla efter ett litet kar åt kamphanen + ev odling och möts återigen av en lapp med extrastängt...

"Onsdag
12-14"

Tror nästan han stänger butiken när han ser att jag är på väg. :(

Gick in på DM istället och bl a upptäckte att ca hälften av bettorna nästan helt saknade fenor, vilket även gällde för ett gäng andra arter. Flera av fiskarna var rejält tjocka och jag tror inte det bara var mat eller rom inblandat. Så en varning att handla där nu om man inte är aktsam!
Hittade däremot ett par Garra som blir max 10cm och såg krya ut, dock så var priset på 200kr/st lite väl mycket just nu. :(

Så stackars hanen går fortfarande i en hink på 10l och man får lite dåligt samvete.

Glömde bilden, han är betydligt gulare i verkligheten.
[ATTACH=CONFIG]36371[/ATTACH]
#261 - 18 augusti 2010 21:42
Hmm inte alls kul med magsvullna fiskar. speciellt inte om du nu vill köpa fler bettor!
Men det är dem som ska stänga igen va?
#262 - 18 augusti 2010 21:45
RoyalZoo stänger och det är därför det är lite haffsigt med öppettider.
Något verkar fel på DMs fiskavdelning sedan en liten stund tillbaka och han som är "fiskexperten" har inte varit där de senste 4-5 gångerna jag tittat in. Synd synd, nu när det blir det enda akvariestället ute på Hälla i framtiden. :(
#263 - 18 augusti 2010 21:51
Ja du lär ju bli besviken som är van vid några.. här har vi ju bara en sketen butik:p
och de andra som är bra ligger 6 mil åt olika håll:p
#264 - 19 augusti 2010 09:10
jag har inte heller nån bra butik i närheten, utan minst 5-6mil
#265 - 19 augusti 2010 09:17
Jag har haft tre tidigare (RoyalZoo, ZooHoo och DM) i Västerås och vill jag ha något vanligt eller beställa (kan ta lite längre tid) kan jag alltid beställa i lokala butiken 2-300m bort. Liiite bortskämd är jag men inte i nivå med stockholmarna och göteborgarna! :p ;)
Bilagor:
#266 - 19 augusti 2010 09:27
haha lite bortskämd iaf ;) jag åker till gbg ibland, det är 10mil :p blir kanske en resa dit idag :)
#267 - 19 augusti 2010 09:31
Och jag tar mig ingenstans själv,, lr ja det går tåg. Men inte så smidigt att åka tåg då får man en bra bit till eller emellan affärerna. så jag måste ha med mig någon som kör :D
Bilagor:
#268 - 19 augusti 2010 09:36
Jag bussar eller tågar mig fram och tillbaka till Västerås och får åka bussar i över inne i stan 1h om jag ska ut till affärerna för att sedan ta mig hem igen så det tar sitt lilla tag det med. :p
#269 - 19 augusti 2010 09:38
Nej nej, Buss det är inget för mig:p stiga av och på här o där, ne fy fan.. sen massa jobbigt folk på:p
Här i hålan så går det knappt bussar så man är inte van vid sånt dära:p
#270 - 23 augusti 2010 16:31
Fler dvärgbotior på tordag! :D
#271 - 25 augusti 2010 22:37
Längtar tills imorgon då jag får hem en påse med ett par fler botior, lär bli liv i stugan! :D

En sak har jag märkt, storleken HAR betydelse. I mitt kar gäller "minst är störst" då Darios jagar iväg Botiorna ibland medan de i sin tur får för sig att smyga på intet ont anande kampfiskar och putta. Ibland blir det en sjujäkla fart på Bettorna när de blir "skrämda". :p
#272 - 25 augusti 2010 22:41
Längtar tills imorgon då jag får hem en påse med ett par fler botior, lär bli liv i stugan! :D

En sak har jag märkt, storleken HAR betydelse. I mitt kar gäller "minst är störst" då Darios jagar iväg Botiorna ibland medan de i sin tur får för sig att smyga på intet ont anande kampfiskar och putta. Ibland blir det en sjujäkla fart på Bettorna när de blir "skrämda". :p

Härligt:d

Va kanske därför mina gjorde flygturer ut på golvet då...det va den lilla botian som stalkade dom haha;)
#273 - 25 augusti 2010 22:42
Oj vilket bry ni har med affärer, låter riktigt jobbigt :P tur man slipper allt de :D
#274 - 25 augusti 2010 23:04
Just nu flyter allt på för mig med affärer så jag är nöjd och glad. :)
#275 - 26 augusti 2010 23:34
Det blev inga botior idag då jag helt enkelt inte kunde vänta längre på leveransen. Jag var ju tvungen att åka in till stan på andra ärenden.

Tråkig nyhet är att kaxiga kamphanen är avliden. :(
Jag bytte vatten i hans tillfälliga hink-boning och upptäckte att han inte var där. Tömde hinken på allt innehåll, sållade genom gruset och letade överallt i mitt rum. När jag sedan gett upp skulle jag skölja filtret och vem låg då inte där stendöd? Hur kommer man in i ett Eheim Pick-Up och fastnar? insuget är helt omöjligt så han måste pressat sig in genom den lilla spalten till utblås och inte kunnat komma ut.

Bettaförbannelse? :(
#276 - 27 augusti 2010 10:10
Den blå honan är avlivad. Den tredje bettan som fått laknande symptom sedan början på sommaren. Först bleknar de lite, fenorna trasas en smula (kan vara övriga bettor), smalnar av late, blir tjocka, likbleka och till sist reser sig fjällen.
#277 - 27 augusti 2010 12:12
Ser inte så kul ut när föprloppet gått långt...

[ATTACH=CONFIG]36678[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36679[/ATTACH]
#278 - 27 augusti 2010 14:38
Aj! Eländigt på både hane och hona.. Det är inte bukvattensot?
Det verkar vara artrelaterat ibland - när jag fick det i mitt kar drabbade det Bara siameserna.
#279 - 27 augusti 2010 17:40
Det är bukvattensot helt klart, när jag efter klubbning avlägsnade huvudet strömmade det ur en sörja som såg ut som halvsmälta organ och fisken blev smal. Men vad som orsakar bukvattensoten är frågan?

Testar att köra med den mot filtreringbakterierna mildare Myxazin i förebyggande syfte nu och hoppas att det inte kommer tillbaka. :(
Sker det igen får det väl bli någon annan av alla mediciner i skåpet...
#280 - 29 augusti 2010 17:43
Jäklar va tråkigt:( Såg först nu att hannen oxå hade gått hädan...tänkte precis fråga ifall han hade fått flytta in i karet igen...
#281 - 1 september 2010 16:16
Behandlingen verkar ha gått bra. Myxazin i vattnet och även i maten utan några som helst komplikationer och alla fiskar verkar superpigga än så länge. :)

Blev överraskad när det ringer och Hobbes Hörna har fått in mina botior. Så nu koppar jag i 5st små botior men tyvärr har kameran helt försvunnit...
#282 - 1 september 2010 17:13
Nu simmade alla nya in i hålor och skrymslen för att skrämda gömma sig. :p
#283 - 1 september 2010 23:16
Hittade kameran tillslut och bjuder på ett par skabbiga bilder på bettorna och två av de nya botiorna. Vad snabbt de färgar ut från att ha varit (bokstavligt talat) likbleka i påsen! Från albino till shackbräden på någon timme. :)

[ATTACH=CONFIG]36854[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36855[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36856[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36857[/ATTACH]
#284 - 14 oktober 2010 19:08
Sista dagen av medicinkuren med Medimor och ingen har dött under tiden, även om jag tycker att den mörka bettan ser lite loj ut.

Två som verkligen var pigga var två av dvärgbotiorna som hade en liten rangordningsduell. När de hade hållit på i en halvtimme tog jag fram kameran och de höll på lika länge till. Synd att jag inte filmade lite tidigare då de var helt färglösa och bokstavligt talat brottades på bottnen. Här ser man redan hur förloraren börjat få tillbaka färgen ganska rejält (verkar som att det fungerar så).

Usäkta skaket, den skitiga rutan och ja, allt annat! :p

#285 - 18 oktober 2010 14:14
Oj, intresset för mina för mina överlevare verkar stendött! ;)
#286 - 18 oktober 2010 14:16
Nejdå :) Kul att det är slut på dödsfallen nu! Tar hårt på lusten sånt där! (akvarielusten då... ;) )
#287 - 18 oktober 2010 14:22
Don't jinx it! Jag är inte skrockfull men nu vågar jag inte säga att det är över. :o

Botiorna är pigga som jag vet inte vad och Dario Dario visar sig hela tiden. Den mörka bettan ser dock fortfarande sliten ut men lever, äter och simmar även om hon blir bortjagad av både släktingen och botiorna, skumt med tanke på att hon är störst i karet. Dax att kläcka artemia så de kräsna Dariorna också får mat.
#288 - 18 oktober 2010 14:24
Läcker video :) Har aldrig sett botior göra upp så, säker på att det var två hannar?
#289 - 18 oktober 2010 14:46
Dvärgbotior gör så och det ska tydligen vara rangordningsdueller, ju fler man har desto oftare får man se det. En av anledningarna till att dessa blivit bland mina favoriter! :D
#290 - 28 oktober 2010 23:00
Makeover i karet och det har tillkommit nya växter. Tyvärr hamnade karet i rejäl svägning efter den hårda medicineringen och avsaknaden av PMDD under tiden så det är ganska tjock med framförallt trådalger och annat klibbigt. Dock så tycker både botiorna och framförallt Dario Dario om detta då de dyker in i slammet och smaskar på något de hittar. Tyvärr var det mesta dock billigt men omärkt.

Nya växter:
- ?Rotala Wallichii?
- Mer ?Polysperma? (Ser annorlunda ut än min men kan vara att den är odlad ovan vatten, alt Ludwigia)
- Fissidens (mossa från plantswap som jag hoppas tar sig och täcker rötter)
- Siamesisk Hygrophila
- Nålgräs

[ATTACH=CONFIG]38622[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38623[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38624[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38625[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38626[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38627[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38628[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38629[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]38630[/ATTACH]
#291 - 29 oktober 2010 06:06
Ser man på, ser man på! Länge sen du varit här!
Gillar nålgräset! :)
#292 - 29 oktober 2010 06:17
Miliimli skrev:

Kan bara hålla med :)
#293 - 29 oktober 2010 07:08
vart har du vart VD?

mysigt o lummigt :D
Bilagor:
#294 - 29 oktober 2010 08:45
FAN vad mysigt karet har blivit!! =) Kul att se ett gammalt akvarium :)
#295 - 29 oktober 2010 13:48
Älskar nålgräset! Nu får vi verkligen hoppas att allt är stabilt så att du får ha kvar dina överlevare. *ler* Och allvarligt.. alla som någon gång hämtat växter ute i det fria vet hur innerligt ansatta av alger de kan vara. Inte konstigt att fiskarna trivs!
#296 - 29 oktober 2010 14:54
Miliimli skrev:

Japp, riktigt läckert så jag hoppas att det frodas trots att det inte är optimalt för gräset. Måste passa på när DM har 5 för 100kr på växter! :D

hannesc skrev:
vart har du vart VD?

mysigt o lummigt :D

Väntat på att fiskarna ska hålla sig vid liv. ;)

Nubi skrev:
FAN vad mysigt karet har blivit!! =) Kul att se ett gammalt akvarium :)

Hoppas det inte svänger för mycket efter behandlingarna bara men det verkar ha lugnat sig.

Pickles skrev:
Älskar nålgräset! Nu får vi verkligen hoppas att allt är stabilt så att du får ha kvar dina överlevare. *ler* Och allvarligt.. alla som någon gång hämtat växter ute i det fria vet hur innerligt ansatta av alger de kan vara. Inte konstigt att fiskarna trivs!

Oja, i naturen gäller slam på alg på klet på alg på växt. Som ett buffébord. ;)

Vem har sagt att mossbollar måste hållas som bollar? Tycker de är läckra att täcka med. Tyvärr gör bilden inte det rättvisa.
#297 - 30 oktober 2010 11:59
Såg redigt roligt ut när två av botiorna rangordnade sig igen. De jagade varandra bleka som vanligt men när de lade sig ner kom helt plötsligt en annan från ingenstans och lade sig i mitten. De två fightandes såg förvirrade ut i någon minut och visste inte inte vad de skulle göra, för att sedan simma iväg åt varsitt håll.

Fredsmäkling? :D
#298 - 30 oktober 2010 19:12
Filmade lite men kombinationen zoom (ville inte störa "naturliga" beteendet), medioker kamera och Youtube är inte nådigt.

#299 - 30 oktober 2010 20:24
*pet* A
*pek* l
*pek* l
*pek* l
#300 - 30 oktober 2010 20:31
haha så jävla snyggt. I... I shall take it from you!
#301 - 30 oktober 2010 20:31
den vit/blåa kamphonan är ju hur snygg som helst! :O
Bilagor:
#302 - 30 oktober 2010 20:35
roosterboy skrev:
den vit/blåa kamphonan är ju hur snygg som helst! :O

Hon är rosaaktig med vit-blå fenor. Hon har alltid varit min brors favorit då hon har extremt onda helsvarta blänkande zombieögon och ett matchande temperament som du kan se. Fast botiorna bestämmer i karet! ;)
#303 - 30 oktober 2010 20:49
Hittade en gammal bild på henne (finns redan i tråden någonstans) och hon har lite annorlunda teckning idag.

[ATTACH=CONFIG]38685[/ATTACH]
#304 - 30 oktober 2010 21:17
så grymt snygg så det gör ont! Startar ett nytt bettaäventyr nästa vecka ^^ ett lågt fint med mycket flytisar.
#305 - 17 november 2010 08:04
Höll på att att rensa i algdjungeln när ena Darion simmar fram med en konstig vit böldliknande skada på huvudet och den andra med trasiga fenor. Jag misstänker slagsmål och frågan är vad man ska göra för läkningen...
#306 - 17 november 2010 09:14
Karet som ser väldigt slitet ut just nu men bara det får lite tid och stadig dos PMDD igen så ska det lösa sig. Hoppas bara de hårdast åtgågna växterna klarar sig.

[ATTACH=CONFIG]39231[/ATTACH]

Den stora grå fläcken på huvudet ser inte för mysig ut...

[ATTACH=CONFIG]39232[/ATTACH]
#307 - 17 november 2010 10:48
lek? eller bara elaka kompisar ?
jag har ett 14 liters där dom får "kurera" sig om dom bli för skadade
#308 - 17 november 2010 11:48
Elaka kompisar eller någon olycka. Båda beter sig som vanligt i alla fall och just nu har båda gömt sig. Frågan är om jag skulle ta upp honom men det är inte alltid så lätt så små som de är men om jag hade lite nykläckt artemia (det enda de vill äta) så hade det nog gått att ta upp rackarn med handen.
#309 - 17 november 2010 12:10
vilka kräsna saker, mina mumsar puderfoder, röd plankton, iofs betydligt mindre än dina ;)
#310 - 17 november 2010 12:11
Icecoffee skrev:
vilka kräsna saker, mina mumsar puderfoder, röd plankton, iofs betydligt mindre än dina ;)

Dario Dario?
Grattis i så fall! :D
#311 - 17 november 2010 12:28
nej, 40-50 bettor
#312 - 17 november 2010 12:30
Bettor verkar berydligt mindre kinkiga, i alla fall splendens. :p
#313 - 17 november 2010 13:20
vilket oträckt sår, men det ser ut att läka, inget rött eller så. Hoppas att den blir bättre, så söt!!
#314 - 19 november 2010 08:14
Den skadade Darion var botiakalas nu när akvariet tändes. Såret gick ända in mot hjärnan så det är inte konstigt att lillen dog och botiorna hade smaskat i sig ögon och fenor. De andra fiskarna verkar dock må bra i alla fall.
#315 - 19 november 2010 09:33
Förresten, nu har jag fått tag på stora Indian Almond Leafs så nu väntar jag på att ett ska sjunka, fast frågan är om det inte är populärast bland fiskarna flytandes? :p

[ATTACH=CONFIG]39336[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]39337[/ATTACH]
#316 - 19 november 2010 11:48
Häftigt! Det är ju sjukt snyggt med löv i karen!
#317 - 19 november 2010 11:57
Miliimli skrev:
Häftigt! Det är ju sjukt snyggt med löv i karen!

Frågan är bara hur man lägger 30cm löv på ett bra sätt i ett 60l akvarium! :p
#318 - 19 november 2010 11:59
Äh, låt det sjunka där det sjunker så blir det mest naturligt :) Har i alla fall jag märkt i räkkaret, det ser mycket bättre ut när de bara får landa där de själva vill än om jag ska dit och pilla och försöka få de att ligga fint. Visserligen är ju det bara små eklöv då, men karet är ju trots allt bara på 12 l så.. :p
#319 - 19 november 2010 12:01
Miliimli skrev:
Äh, låt det sjunka där det sjunker så blir det mest naturligt :) Har i alla fall jag märkt i räkkaret, det ser mycket bättre ut när de bara får landa där de själva vill än om jag ska dit och pilla och försöka få de att ligga fint. Visserligen är ju det bara små eklöv då, men karet är ju trots allt bara på 12 l så.. :p

Just nu har det flytit iväg för att landa rak över mina Aromgälörter som redan ha för dåligt ljus så lite måtta får det vara med placeringen!
#320 - 19 november 2010 12:29
Miliimli skrev:

Håller med dig där, mkt snyggare när löven får hitta sin egen plats i karet :)
#321 - 19 november 2010 12:29
Just nu har det flytit iväg för att landa rak över mina Aromgälörter som redan ha för dåligt ljus så lite måtta får det vara med placeringen!

man får väl flytta ett par dm ;)
#322 - 19 november 2010 12:30
Problemet är strömvirveln i kared. :p
#323 - 19 november 2010 12:38
Ärsh, sätt en rot på löven så den inte åker ngnstans ;)
#324 - 20 november 2010 09:50
Nu har jag matat med kläckt artemia ett par gånger under morgonen och inte sett röken av den kvarvarande Darion och den brukar alltid dyka upp vid högra filtret. Oroande...
#325 - 20 november 2010 09:56
Nu har jag matat med kläckt artemia ett par gånger under morgonen och inte sett röken av den kvarvarande Darion och den brukar alltid dyka upp vid högra filtret. Oroande...

:(
#326 - 20 november 2010 10:10
Får hoppas att den trycker i något av alla miljoner gömställen (för en så liten fisk) och dyker upp så jag får mata honom.

Tog ett par dålig bilder men fiskarna ville inte vara med på bild ordentligt och det står en lampa till artemian framför karet. Laddar upp nu.
#327 - 20 november 2010 10:34
[ATTACH=CONFIG]39370[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39371[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39372[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39373[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39374[/ATTACH]
#328 - 20 november 2010 14:48
Han lever!!! :D

Punktsprutade in artemia i alla skrymslen och vips kom det tillslut fram en (av någon anledning) skärrad Dario.
#329 - 20 november 2010 15:02
Grattis! :)
#330 - 20 november 2010 19:49
stackars lillen! du får skaffa dig ett 30l som han får bo i och känna sig trygg,
Bild 3 av 4, Är det något speciellt vi ska titta efter? :D
#331 - 20 november 2010 20:31
3 av 4? Det är ju 5 bilder! Hur räknar du riktigt?? :p
#332 - 20 november 2010 20:50
Miliimli skrev:
3 av 4? Det är ju 5 bilder! Hur räknar du riktigt?? :p

såg det efter jag tryckt på posta och orkade inte skriva igen *skratt*
Näst sista bilden :)
#333 - 20 november 2010 20:58
haha :p Kanske den lilla schackbrädsbotan (?) som gömmer sig under bladet?
#334 - 20 november 2010 21:04
Miliimli skrev:
haha :p Kanske den lilla schackbrädsbotan (?) som gömmer sig under bladet?

JAAAAAAA! jag tittade på bilden men såg inte botan, tittade mer åt vänster, Vad sjukt! nu när du sa det såg jag botian på alla tre bilder *skratt*
skumt!
#335 - 20 november 2010 21:07
Alla TRE bilder??!! :p De är fortfarande fem!! :p Tror du behöver gå om ettan och tvåans mattekurser! :D
#336 - 20 november 2010 21:09
HAHAHA, vilken underhållande läsning! :p
Det finns minst en botia på varje bild kan jag lova, alla FEM. ;)
#337 - 22 november 2010 08:58
Flyttade över den mörka bettahonan till 180l då hon blivit biten igen inatt av den andra. Förhoppningsvis få hon vara ifred en stund där.
#338 - 22 november 2010 14:57
vilka jävla elaka fiskar du har!! Dags att köpa SNÄLLA fiskar *hihi*
#339 - 22 november 2010 15:06
Jag har Asiatiska ninjor, inte mesfiskar. ;)
Make war, not love!
#340 - 22 november 2010 17:29
Jag har Asiatiska ninjor, inte mesfiskar. ;)

Make war, not love!

Konstigt att mina inte har den attityden, de ska nog inte umgås med dina fiskar ;)
#341 - 22 november 2010 17:45
Nubi skrev:
Konstigt att mina inte har den attityden, de ska nog inte umgås med dina fiskar ;)

De skulle nog få en chock och undra vad som händer i gerillakaren. Det är lite som Shakespear, "alla dör på slutet".
#342 - 23 november 2010 11:43
De skulle nog få en chock och undra vad som händer i gerillakaren. Det är lite som Shakespear, "alla dör på slutet".

Döpa om den till shakespear karet ;)
#343 - 29 november 2010 13:57
Laddar upp en film på när botiorna får en snigel från vasen att äta, de blir som galna. :)
#344 - 29 november 2010 14:01
och var är den då? :p
#345 - 29 november 2010 14:02
Miliimli skrev:
och var är den då? :p

Youtube är seeegt. :(

"6min" betyder tydligen minst det dubbla...
#346 - 29 november 2010 14:05
väntar, väntar väntar *sitter och hoppar upp och ner av otålighet* :p
#347 - 29 november 2010 14:10
Miliimli skrev:
väntar, väntar väntar *sitter och hoppar upp och ner av otålighet* :p

Tyvärr suger ju min kamera på att filma så man får leva med allt ser ut som kladd. Youtube är verkligen kasst nu senaste tiden... :(
#348 - 29 november 2010 14:15
Så här bra fungerade det:

#349 - 29 november 2010 14:16
Haha! :D
#350 - 29 november 2010 14:23
Den andra uppladningen med en konverterad fil verkar inte heller gå så bra. Damn you Jaotaob!
#352 - 29 november 2010 14:47
Dom är fina botior :) De här har jag sneglat på både en och två gånger http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928&SOK=1
#353 - 29 november 2010 14:52
De är fina och skulle gärna ha ett par stycken men personligen tycker jag dvärgarna är både finare och roligare. :)
#354 - 29 november 2010 16:42
Miliimli skrev:
Dom är fina botior :) De här har jag sneglat på både en och två gånger http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928&SOK=1

Fina, sett de i ett 600l :)
#355 - 1 december 2010 15:34
Darion har varit borta sedan jag senast skrev om den och jag ganska säker på att det forsade runt en pytteliten ryggrad med stjärtfena en kort stund tidigare (som försvann innan jag hann med).

Med så här mycket artemia-godis flera gånger under tiden är jag saker på att han skulle varit framme.

[ATTACH=CONFIG]39758[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]39759[/ATTACH]

Men resten av fiskarna frossar! (Youtube suger än...)

http://s787.photobucket.com/albums/yy155/VisualDark/?action=view&current=MVI_4418.mp4
http://s787.photobucket.com/albums/yy155/VisualDark/?action=view&current=MVI_4417.mp4
#356 - 1 december 2010 17:50
kör du glass-låda-varianten? :) Funkar det för dig?
Hur ser "omgivningen" ut där du har lådan och står den på något speciellt?
#357 - 1 december 2010 18:34
Fungerar bra som du kan se. Visst blir det ojämn kläckningsgrad då jag bara häller i salt och ägg på måfå och visst slinker det med ett par ägg oftast. eftersom jag inte är så noggrann, men visst fungerar det. :)

Du kan nog se misslyckade/kläckta ägg på botten på "fel sida".

Jag tar bara kranvatten som jag höftar på någonstans mellan 20-30*c, häller i salt (utan jod just nu i alla fall), väntar en stund, rör om tills så gott som allt är upplöst, ställer den på (din gamla) lysramp för lite värme och häller i ägg. Dock så överdoserar jag allt som oftast äggen för att få tillräckligt mycket mat.

Tar ca 2 dagar för att få ihop en stor mängd.
#358 - 2 december 2010 11:29
Såg du mitt svar nubi?
#359 - 2 december 2010 11:31
Yes jag såg ditt svar :)
Ibland önskar man att man hade en lysramp ;-) Jag har inga kar med lysramp längre *hehe*
På lysramp kan man kläcka artemia och så kan man ha tillräckligt varmt vatten till kokongerna om man har de i en matlåda med frigolitbit på *skratt*
#360 - 2 december 2010 11:34
Nubi skrev:
Yes jag såg ditt svar :)

Ibland önskar man att man hade en lysramp ;-) Jag har inga kar med lysramp längre *hehe*

På lysramp kan man kläcka artemia och så kan man ha tillräckligt varmt vatten till kokongerna om man har de i en matlåda med frigolitbit på *skratt*

Du kan ju ställa på juwelkaret? Annars går det utmärkt på svalare plats också men det kan ta några timmar extra i kläckningstid. ;)
#361 - 2 december 2010 12:00
Jag försökte en gång... men enda artemiaäggen man får tag i här är en påse.. med färgigt uppmätt ägg och salt... och det är myyycke ägg!
Försökte i alla fall med glasslåde-metoden.. råkade rubba lådan lite och voila - lika mycket ägg på båda sidorna! Lät det stå bara för att jag var nyfiken på om det överhuvutaget skulle kläckas, och det gjorde det faktiskt! Men... massor med äggskal bland artemian...
#362 - 2 december 2010 12:08
Köpte mitt set med 8 tuber av 7 olika kläckningsgrad och en "skalad" på Tradera plus att jag har en en annan påse någon annanstans. :p

Rubbat lådan har jag också gjort många gånger, men det är bara att sätta lyset där det inte är så mycket ägg eller försiktigt putta bort det mesta och sedan suga upp nauplierna där. Inga problem! :)
#363 - 2 december 2010 12:10
Mmmhm, du säger det du :p Nåja, kanske vågar prova på nytt någon gång, men för tillfället får de nöja sig med fryst! :p
#364 - 2 december 2010 12:13
Det finns att köpa levande :) Jag har grindmalmaskar, atermia, och vita mygglarver och en annan i kylskåpet, olika foder håller sig olika länge, men mygglarverna lever änn och artemia oxå :)
Fiskarna äääääääälskar att jaga, de blir som galningar. :D
#365 - 2 december 2010 12:17
Nubi skrev:
Det finns att köpa levande :)

Kanske hos er ja :p här är vi fortfarande väldigt bakom takana hehe..

Nubi skrev:
Jag har grindmalmaskar, atermia, och vita mygglarver och en annan i kylskåpet

Coolt :p Men kanske inte lika uppskattat av sambon när han vaknar mitt i natten och är hungrig och går och äter ur fel burk :D
#366 - 2 december 2010 12:23
Ahahaah!
Jag köpte fodret från Österrike, eller vare Tyskland... aja vilket som, det kom ialf fram i ett paket *ler*
jag och Jemnad beställde och jag kommer definitivt göra fler beställningar :)
De kommer i små förpackningar. Går inte att ta miste om de. Sen har jag en liten låda i kylskåpet som BARA är till FISKARNA. tror aldrig sambon har stuckit ner händerna där i *haha*

Hur kommer det att gå när du börjar med Pmdd ;-) och sambon blir törstig på nätterna....det är inget att dricka PMDD. och den bruna vätskan kan vara livsfarligt.
#367 - 2 december 2010 12:28
PMDD hit och PMDD dit :p växer på bra här i alla fall ;) Nä, vi får väl se :p Någon gång ska jag väll falla ner i PMDD-träsket också :p
#368 - 2 december 2010 12:33
Miliimli skrev:
PMDD hit och PMDD dit :p växer på bra här i alla fall ;) Nä, vi får väl se :p Någon gång ska jag väll falla ner i PMDD-träsket också :p

Testa inte i karet där du har räkor, där måste du ha ngt annat, för räkor är känsliga mot PMDD. har jag hört.
Du skulle kunna testa att ha PMDD i ett kar och PMDD i ett annat. Riktigt skoj att se skillnaden på växterna :) det säger bara POFF så har man växter ÖVERALLT
#369 - 2 december 2010 12:36
Haha :p Nä, räkor gillar inte kemikalier direkt, så dit kommer inget ner :p Vi får väl se någon gång i framtiden om jag skaffar till asien..
#370 - 2 december 2010 12:38
Miliimli skrev:
Haha :p Nä, räkor gillar inte kemikalier direkt, så dit kommer inget ner :p Vi får väl se någon gång i framtiden om jag skaffar till asien..

Det finns växtnäring som räkor tål :) kommer inte ihåg vad de heter, finns säkert på redbee.
#371 - 2 december 2010 12:42
Har nästan inga växter till räkorna heller :p Det är mest bara en enda stor mossklump som tar upp hela karet :D Måste fixas, måste fixas, men vågar inte pilla för mycket innan räklingarna blivit större
Bilagor:
#372 - 2 december 2010 12:45
Miliimli skrev:
Har nästan inga växter till räkorna heller :p Det är mest bara en enda stor mossklump som tar upp hela karet :D Måste fixas, måste fixas, men vågar inte pilla för mycket innan räklingarna blivit större

räklingar lär det alltid finnas.
ÅH! bra att du sa sådär, jag fick massor av mossa som jag ska "klä om" i mitt kökkub :) och nu när jag har extra finmaskigt gardin så blir det som en mössa till mossan *hihi*
idag fick malarna i 450l broccoli, gissa om de vart glada ;-)
#373 - 2 december 2010 12:50
Nubi skrev:
räklingar lär det alltid finnas.

Inte vet jg det, har haft dem i ett halvår och det här är första kullen som överlevt längre än 7 dagar :p

Nubi skrev:
ÅH! bra att du sa sådär, jag fick massor av mossa som jag ska "klä om" i mitt kökkub :) och nu när jag har extra finmaskigt gardin så blir det som en mössa till mossan *hihi*

Strumpbyxor måste väl funka till det också eller?

Nubi skrev:
idag fick malarna i 450l broccoli, gissa om de vart glada ;-)

Kan jag tro! ;)
#374 - 2 december 2010 12:52
Joo dah =)
strumpbyxor funkar men då växer de inte genom det finmaskade tyget. Det är det jag vill att den ska göra*ler*
#375 - 2 december 2010 13:07
När tar artemian slut den här gången? Kläcks som jag vet inte vad.
Svårt att kläcka, knappast! ;)
#376 - 2 december 2010 13:09
Vad använder du för att suga upp nauplierna? Vanlig spruta modell lite större?
#377 - 2 december 2010 13:19
Miliimli skrev:
Vad använder du för att suga upp nauplierna? Vanlig spruta modell lite större?

Japp, dök upp engångsdoseringssprutor 25ml (använder de självklart flera gånger) i storpack i på tradera så jag fick en hög sådana som jag använder till allt möjligt. Tror jag betalade 110kr med frakt för 15-25st (minns inte) men man kan ju tigga av skola eller jobbet om det finns där.
#378 - 2 december 2010 13:20
Jodå, sambons pappa jobbar inom vården så det är inga problem :p
#379 - 2 december 2010 13:21
Miliimli skrev:
Jodå, sambons pappa jobbar inom vården så det är inga problem :p

Voila, löst! :D
#380 - 9 december 2010 13:49
Lite bilder från algsoppan under matningen där de äter goda bottentabletter. Svårt att ta bilder på alla när de spurtar runt. Algtillväxten har minskat en smula sedan jag kastade i en massa hornsärv men än blir det så här på någon dag.

Visst är den onde (ni skulle se de svarta demonögonen) rosa bettan fin? :)

[ATTACH=CONFIG]40100[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40101[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40102[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40103[/ATTACH]
#381 - 9 december 2010 13:51
Bild nr 3 ser riktigt grym ut *hehe*
Jag tycker det ser fint ut med algerna.... :)
Hoppas att det jämnar ut sig nu när du fullt på med annan växt :)
#382 - 9 december 2010 13:55
Får man säga att man tycker att algerna är stämningshöjande på bild?
Jag vet hur trista de är att ha att göra med i verkligheten.. men.. har man onda demonögon så har man, liksom. ^^

Kan vi få en ny helhetsbild?
#383 - 9 december 2010 13:56
Japp, det är en av hennes dagliga blickar där hon tyst utalar den ena voodoo-förbannelsen efter den andra. ;)

Algmattan (troligtvis cyano, någon grönalg och diverse trådalger) kväver tyvärr det mesta och jag tror redan den tagit kål på de flesta av de senaste växterna. Sorgligt men sant! Vissa växter har lyckats få fart och de klarar sig men de tröga finns det inte så mycket hopp om.
#384 - 9 december 2010 14:01
Säkert inte kul, men måste hålla med de andra att det var fint! Såg riktigt trolskt och dunkelt ut på bilderna! :)
#385 - 9 december 2010 14:02
Visst får man säga det! Jag skulle inte klaga om mattan inte kvävde växterna eller tjockt täckte nästan hela rutan på två dagar.

Ni får tre bilder! :p

[ATTACH=CONFIG]40104[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40105[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40106[/ATTACH]
#386 - 9 december 2010 14:04
Vackert! :) Har du provat mörkläggning för att få bort cyanon? Funkade för mig i alla fall!
#387 - 9 december 2010 14:10
Det har jag inte men jag tro också det skulle kunna hjälpa mot just den. Nej, just nu väntar jag ut allt då jag redan väntade ut det en gång så det blev bra men medicineringen tog tillbaka allt.
#388 - 9 december 2010 14:17
Jag skulle tipsa dig om att köpa snabbväxande växter, typ vattenpest :) så algerna inte konkurrerar ut växterna :)
#389 - 9 december 2010 14:18
ah, okej. Låter som en bra plan :) Vänta ut + köpa snabbväxnde grönsaker :)
#390 - 9 december 2010 14:21
Miliimli skrev:
ah, okej. Låter som en bra plan :) Vänta ut + köpa snabbväxnde grönsaker :)

jag tror det skulle hjälpa en del :) min magkänsla bara
#391 - 9 december 2010 14:24
Hornsärv är överlägsen enligt mina erfarenheter och de jag slängde i nyligen växter så karet snart exploderar! En förvånande sak är att utav alla växter som varit där ett tag är det framförallt aromgälörten som spurtar och klarar sig undan.

En av de nya växterna jag köpte, som jag glömt namnet på, är skitskum. Från början såg den ut som en anubias på en rak stängel men nu skjuter den som stam rakt upp och vill bara skicka upp blad så de kommer ovanför ytan. Ingen aning vad den pysslar med?
#392 - 9 december 2010 14:27
Till alla som avskyr alla former av kampfiskar frågar jag, hur kan man ogilla den här honan? :D
Botiorna är lite bygare för kameran med maten var tydligen så god. ;)

#393 - 9 december 2010 14:30
Förresten, köpa snabbväxande när jag har ett landsförråd av av hornsärv och annat i 180l? :p
#394 - 9 december 2010 15:33
vart har du hittat den honan? skulle vara perfekt till vår metallichane ;)
#395 - 9 december 2010 15:38
Bland en massa andra galet färgade honor som RoyalZoo i Västerås hade inne förrut. Tyvärr stängde den butiken i somras. :(
Jag skulle dock inte rekommendera någon att skaffa fisk ifrån mitt 180l eller 60l efter alla mystiska dödsfall (av 2 hanar och 6 honor återstår bara 2 honor). Så det är nog inte så smart att tigga att få köpa henne. ;)
#396 - 9 december 2010 15:52
då borde du göra det enda "humana" skänk henne till någon som har en ensam hane och ett kar som hon skulle frodas i ;)
#397 - 9 december 2010 15:56
Ser du inte vad bra hon trivs med botiorna sedan hennes "rumskompis" flyttade pga av stryk av den rosa? ;)
#398 - 9 december 2010 16:39
får hoppas norrköping har lite finarehonor, hit kommer bara mixcolor
#399 - 9 december 2010 16:45
Jag harr knappt sett sådana blandade honor som han hade då i butiken i ett av karen, helt galet. Dessa honor måste ju finnas att beställa någonstans ifrån, så hör med en butik om de kan få tag på sådana? Annars så är de väl import eller liknande som gäller. ;)
#400 - 9 december 2010 17:42
kollar butiken, sen kollar vi liknande lösningar.
#401 - 9 december 2010 19:45
vad är det för firrar tillsammans med kampen ?
#402 - 9 december 2010 19:50
Dvärgbotia (Yasuhikotakia sidthimunki), härliga fiskar som jag faktiskt tror är mina favoriter jag haft hittills! :D
#403 - 3 januari 2011 18:33
Nu kommer det hända något i karet igen då jag bokat en snygg röd Crowntail-hane här i sura! :D
Jag har inte bestämt mig för om jag ska försöka odla på hanen med den rosa honan först i någon burk eller om jag helt enkelt försöker återförena de två honorna (svarta går ju i 180l) tillsammans med den nya hanen i detta kar.
#404 - 3 januari 2011 19:11
Skoj!! Ta hem honom så man kan få se några bilder! :D
#405 - 3 januari 2011 19:12
Vi får se imorgon. :)
#406 - 3 januari 2011 19:16
Han är röd med lite vitaktiga fenspetsar, dock inte så stor så honorna lär bli ett problem...
#407 - 3 januari 2011 19:19
Du får göda upp honom först då :)

Kampfiskar är grymt fina! Har inte tyckt det förr, men på senare tid har jag börjat fastna för dem mer och mer :)
#408 - 3 januari 2011 19:29
De flesta fastnar först för hanarna men jag har likt många (riktiga) kampfisk-entusiaster nästan börjat gilla honorna mer. De har i flesta fallen ett mer intressant beteende då de är mer iaktagande och studerande än de impulsiva "bräckligare" hanarna.
#409 - 3 januari 2011 19:47
Klart att det är hanarna man ser först, de är ju väldigt ståtliga, men jag har nog sett en hel del fina honor också :) Är inte utan att man blir sugen på att starta ett kampfisk-kar varje gång man tillåter sig att titta närmare på dem i affären :p
#410 - 5 januari 2011 20:15
Detta kar gör mig galen då det aldrig blir bra och jag funderar på en omstart. Det bildas så jäkla mycket mulm av olika slag att filtrena(!) blir täckta av en matta på utsidan.

Får väl vara glad att fiskarna trivs i alla fall. En sak som jag märkt är att kallvatten (14-17grader) vid stora vattenbyten verkar vara positivt för alla fiskarna, trots att det borde vara tvärt om?

Efter att ha rensat i 10min och gjort et vattenbyte ser det ut såhär...

[ATTACH=CONFIG]40921[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40922[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40923[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40924[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40925[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40926[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40927[/ATTACH]
Bilagor:
#411 - 5 januari 2011 20:21
Ser väldigt dunkelt och mysigt ut i alla fall :)
#412 - 5 januari 2011 20:28
Japp, men jag föredrar att se lite mer av karet än kletiga stora gröngrå moln och konturerna av inredning och växter i form av en änne klibbigare grön hinna.
Karet blir på en vecka en bra studiegrund för morfen för döda bottnar i en sjö. Inte så kul...
#413 - 5 januari 2011 20:54
Nej, det är klart... :/
#414 - 5 januari 2011 20:59
Ett kar under uppstart och två i behov av helrenovering *pust* :O
#415 - 5 januari 2011 21:02
Haha, bara att bita ihop, kavla upp ärmarna och börja jobba! Koncentrera dig på ett kar i gången så känns det inte så jobbig är enda rådet jag kan ge dig :p
#416 - 5 januari 2011 21:06
När kommer kar-inredaren från Vasa hit och fixar det? ;)
#417 - 5 januari 2011 21:10
När någon betalar biljetten :D
#418 - 5 januari 2011 21:12
Lus som en pank, så det går icke... :(
#419 - 5 januari 2011 21:14
Same here, same here... Man blir inte rik av att studera..
#420 - 5 januari 2011 21:16
Inte heller utav att ha failat studier och gå arbetslös heller...
Jag ska nog odla zebrafiskar och bli rik Rik RIK! ;)
#421 - 5 januari 2011 21:19
Haha! Lycka till ;)
#422 - 9 februari 2011 13:56
Vem har stulit min Betta? :mad:
#423 - 9 februari 2011 15:37
haloj. snyggt kar.

funderar på en växt ja såg flöt omkring där, är de möjligtvis en Limnophila sessiliflora?
å isåfall, funkar de bra å köra den som flytväxt? växer den bra?
#424 - 9 februari 2011 15:43
Menar du klumpen till höger? För det är hornsärv. :)
Bilagor:
#425 - 9 februari 2011 15:48
Menar du klumpen till höger? För det är hornsärv. :)

aha, precis den ja mena. såg ut som gälört först men nu ser ja ju att de är hornsärv :)

de blir de att skaffa ser ja ju, blev ju riktig lummigt å härligt me den "klumpen" ;)
#426 - 9 februari 2011 15:59
Det är en riktigt bra växt som växer som bara den och kan användas till mycket. Mängder av javaormbunkar är ett måste!

Jag har forfarande inte hittat min rosa betta, var är hon? :(
#427 - 9 februari 2011 16:29
Det är en riktigt bra växt som växer som bara den och kan användas till mycket. Mängder av javaormbunkar är ett måste!

Jag har forfarande inte hittat min rosa betta, var är hon? :(

kör du javaormbunken som flytväxt också?
#428 - 9 februari 2011 16:31
Planterar på rötter, men ena fäste i den närliggande mossbollen istallet. ;)
#429 - 18 februari 2011 19:35
Jag har hädat! Nog för att denna stam "Green Cobra" är odlade i Israel så är det bara tillfälligt tills jag får ordning på karen efter att 180l nog har bytt placering. De var så vackra och inte en skymt av krokiga ryggar, konstiga magar eller bleknande färger. Helt klart brand de vackraste guppys jag sett!

Tyvärr lyckades jag inte fånga prakten på bild och inte är de lika de tråkiga "Green Cobra" man ser om man googlar.

[ATTACH=CONFIG]42401[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42402[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42403[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42404[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42405[/ATTACH]
#430 - 18 februari 2011 19:41
Bild tre är nog mest lik.
Bilagor:
#431 - 18 februari 2011 19:45
Snygga!
#432 - 18 februari 2011 19:47
Är inte alls nöjd med bilderna, i verkligheten skimrar kropparna grönt och fenorna i ljusblått medan basfärgerna i fisken är mer svart och orange. Det blänker till andra sidan rummet!
#433 - 18 februari 2011 19:52
Cooolt!!
Super snygga!!! Vet exakt vilka det är, de är så grotesk snygga att man inte kan sluta titta på de.
Passar fint i ditt 60l :)

själv är jag helt SÅLD på Rundstjärtade Guppys :) Och det lär säkert blir ett par st när jag är i Stockholm nästa gång *LeR*
#434 - 18 februari 2011 19:55
Jag har ju aldrig haft levandefödare så var det dags! Assar hade aldrig fått in en liknande stam och om man jämför mina mot de på google ser man att prickarna på stjärtfenan på mina ligger i rader medan de på google har mer utspridda. Hoppar jag inte mördar dessa och att det finns av båda könen. :)
#435 - 18 februari 2011 19:56
Jag har ju aldrig haft levandefödare så var det dags! Assar hade aldrig fått in en liknande stam och om man jämför mina mot de på google ser man att prickarna på stjärtfenan på mina ligger i rader medan de på google har mer utspridda. Hoppar jag inte mördar dessa och att det finns av båda könen. :)

De firrarna är TÅLIGA om något, de är ju till för att pÖka och förÖka *hehe*
Brukar inte Guppy honor se mer tråkiga ut, viltfärgade?
#436 - 18 februari 2011 19:58
Ser du inte om de har snopp? Är ju ganska lätt att se skillnad på könen på levandefödare :)
#437 - 18 februari 2011 20:00
Miliimli skrev:
Ser du inte om de har snopp? Är ju ganska lätt att se skillnad på könen på levandefödare :)

ahhaha, Fram med förstorningsglaset Darkie, titta på dig själv och sen titta på akvariet, eller så ställer du dig naken framför akvariet och firrarna som simmar fram mot rutan är förmodligen honor (kanske finns ngn som är mer lagd åt andra hållet)
AHAHAHHAHAAHAHABAHAHAHHAHAHA
#438 - 18 februari 2011 20:01
Jag impulsköpte så jag fick stressa till bussen och har inte orkat spana så mycket då båda jag och min mor ligger däckade med magsjuka symptom. Magsjuka på jobbavdelningen där vi båda var idag och igår... :(
#439 - 18 februari 2011 20:02
Nubi skrev:
ahhaha, Fram med förstorningsglaset Darkie, titta på dig själv och sen titta på akvariet, eller så ställer du dig naken framför akvariet och firrarna som simmar fram mot rutan är förmodligen honor (kanske finns ngn som är mer lagd åt andra hållet)

Jag som tycker honor mest flyr om man gör så offentligt? ;)
#440 - 18 februari 2011 20:04
Nubi skrev:

Hahahah! :D:D

Jag impulsköpte så jag fick stressa till bussen och har inte orkat spana så mycket då båda jag och min mor ligger däckade med magsjuka symptom. Magsjuka på jobbavdelningen där vi båda var idag och igår... :(

Det blir att kolla mellan turerna till toaletten då ;) (HUR ofta har inte du haft magbekymmer i vinter då? )
#441 - 18 februari 2011 20:07
Det som jag hade gick först över för någon/några vecka/veckor sedan och så kommer det här! Jag åker på magsjuka så fort jag är i en sådan lokal, tyvärr...

Ska spana efter könsorgan! ;)
#442 - 18 februari 2011 20:10
Ujdå, dags att leta annat jobb? Skogshuggare i Norrland eller nånstans där det inte rör sig så mycket människor? ;)
#443 - 18 februari 2011 20:10
Vem vet vad björnarna har med sig?
#444 - 18 februari 2011 20:12
Eller vargarna.. Du kanske blir varulv!
#445 - 20 februari 2011 16:59
Nu hittade jag den fina rosa kampfiskhonan, tyvärr såg hon mer ut som träbit än en fisk där hon låg uttorkad...
#446 - 20 februari 2011 17:12
Hoppat ur? :(
#447 - 20 februari 2011 17:30
Höjdhopp ja. :(
#448 - 20 februari 2011 18:06
Äjdå :( Inte kul med sånt. Jag hoppas verkligen jag ska börja slippa dödsfallen i mitt kar jag nu..
#449 - 20 februari 2011 18:26
Guppysarna och botiorna verkar må bra och trivas iaf! :)
#450 - 20 februari 2011 18:29
Det gillar vi! :) Är inte alls avundsjuk på de där guppysarna du skaffat dig :p
Bilagor:
#451 - 20 februari 2011 18:33
Jag är dock så gott som säker på att jag inte har några honor här. Måste ta mig in till stan igen och spana runt men är lite orolig för att det kan bli för trångt i karet!
#452 - 21 februari 2011 19:43
Jag är dock så gott som säker på att jag inte har några honor här. Måste ta mig in till stan igen och spana runt men är lite orolig för att det kan bli för trångt i karet!

Kan du inte byta, ngr hanar mot ngr honor?!
#453 - 21 februari 2011 19:50
Jag vill ha ALLA, därför jag tömde hans kar! :p
Jag vet faktisk inte om han har några honor från samma stam inne. Om vis säger så här: klockan var 17:50 när jag såg fiskarna, 17:52 köpte jag dem och 17:58 gick bussen jag skulle med!
#454 - 22 februari 2011 19:56
Jag vill ha ALLA, därför jag tömde hans kar! :p

Jag vet faktisk inte om han har några honor från samma stam inne. Om vis säger så här: klockan var 17:50 när jag såg fiskarna, 17:52 köpte jag dem och 17:58 gick bussen jag skulle med!

Impulsköp LOVEEE!!!
#455 - 3 mars 2011 18:00
Hittade ne död guppy nu under vattenbytet och lyckas bara räkna till 10 istället för 12. Ved är fel på det här karet och 180l? I tanganyikaburken leks det ju för fullt istället. :S
#456 - 31 mars 2011 21:45
Ett par bilder efter att jag fyllt på med fem honor i manliga klubben som karet blivit. ;)
Tyvärr finns inte honor till just mina hanars stam, av förklarliga industriskäl. Ni får fantisera er fram till att fiskarna är så mycket vackrare i verkligheten...

[ATTACH=CONFIG]43515[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43516[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43517[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43518[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43519[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43520[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43521[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43522[/ATTACH]
#457 - 1 april 2011 08:21
Bumpar mitt nattliga guppyinlägg
#458 - 1 april 2011 13:39
Du får börja med odling! Det är något jag funderat på att börja lite smått med någon gång låååångt in i framtiden. Hade varit kul att få fram ett "eget" utseende :) Honorna ser annars ut att kunna börja ploppa ur sig småttingar när som helst :p
#459 - 1 april 2011 16:54
Undrar om man klarar att få fram något bra med min kombination? Risken är att man som amatör plockar bort alla ovanligare recissiva anlag snabbt. :(
#460 - 13 april 2011 11:18
Såg en botia rusa efter ett guppy och jag vet vem som är mamman. :)
#461 - 13 april 2011 11:54
Vissa hittar bra gömställen:

[ATTACH=CONFIG]44016[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44017[/ATTACH]
#462 - 22 april 2011 16:53
En film i full-HD på fiskarna! Jag börjar lära mig kameran lite men skulle vilja ha lite feedback på om videorna i HD från kameran är lika trögladdade för er som för mig?

" target="_blank">
#463 - 23 april 2011 11:18
Bumpar filmen
#464 - 24 april 2011 20:06
Hittade en avliden guppyhane när jag städade i karet, shit happens.

Ps. Skulle någon kunna kolla hur segladdad min film är på högre upplösningar. Vore snällt!
#465 - 24 april 2011 21:02
Ps. Skulle någon kunna kolla hur segladdad min film är på högre upplösningar. Vore snällt!

Visst blir filmen betydligt mer segladdad i högre upplösning, men något annat är väl inte att vänta? Ju högre upplösning desto mer data som måste föras över. I 360 startade den snabbt, i 1080 tog det en betydligt längre stund.
#466 - 24 april 2011 21:09
Visst blir filmen betydligt mer segladdad i högre upplösning, men något annat är väl inte att vänta? Ju högre upplösning desto mer data som måste föras över. I 360 startade den snabbt, i 1080 tog det en betydligt längre stund.

Dock så går den så jäkla mycket långsammare än andra HD-filmer på tuben. Jag har än inte hittat något konverteringsprogram som hanterar den skumma codec:en ordentligt.
#467 - 23 juni 2011 20:51
Akvariet är nu nedlagt för stunden och fiskarna har blivit överkastade till 180-litarn.
#468 - 5 juli 2011 11:34
Just nu tjänstgör karet som cyanomördarexperiment!

[ATTACH=CONFIG]45666[/ATTACH]
#469 - 5 juli 2011 13:15
Ojoj, såg giftigt ut! ;)
#470 - 5 juli 2011 20:17
Minst sagt och det luktar ännu värre efter att jag hällde i lite EasyCarbo. Litet kemibiologiskt experiment!
#471 - 5 juli 2011 20:24
Tur att du inte glömt kvar (antar jag? ;)) någon fisk i alla fall, hihi :D
#472 - 5 juli 2011 20:31
Det neda som finns i karet är cyanotäckta växter, mossor, mossbollar och rötter som ett gäng sandsnäckor. Ska bli spännande att se hu snäckorna klarar detta, kan vara bra att veta utifall man måste "bomba" ett kar i framtiden.
#473 - 10 september 2011 19:02
Hemma från semestern och fick en smärre chock när jag tittade in i detta kar där guppyynglen går. De trådaktiga algerna är ganska vackert vävda till någon slags grönskande grön kudde som jag nästan vill ha kvar. Ynglena simmar in och ut i labyrinten för att leta mat och skydd.

Dock är det inte lika trevligt för mossan som är där på tillväxt för framtida projekt, men algerna håller sig till "kudden" och glaset just nu. Cyanofläckarna gillar jag inte alls.

Ynglena har börjat få färg och form varav vissa har gul rund stjärt med en prick medan andra har en lite rödskimrande trekantig variant, ska bli spännande att se i framtiden. :)
#474 - 10 september 2011 20:58
inte 60l asien längre ;) lagt ner asien helt?
#475 - 11 september 2011 09:58
hult87 skrev:
inte 60l asien längre ;) lagt ner asien helt?

Jag är inne i någon slags övergångsfas när det gäller organisationen av karen så detta och 180l är halvt avvecklade. Så ynglen går just nu här och vi får se vad framtiden för med sig. :)

Ps. Deras käre far/fäder är födda och uppväxta i Israel, så de är halvasiater. ;)
#476 - 11 september 2011 18:23
sedär ;)
#477 - 27 oktober 2011 19:20
Guppyynglen börjar bli stora och vissa enskilda ser riktigt läckra ut. :)

" target="_blank">
#478 - 6 november 2011 22:05
Filterräkor som äter:
#479 - 19 november 2011 17:50
Gyppyynglen filmade när jag testade ena nya objektivet.
"" target="_blank">

#480 - 25 november 2011 11:37
Jag har nästan gått under jord här ett tag, har helt enkelt knappt haft någon lust alls för akvarierna senaste tiden. Provade ett ljusstarkt gammalt objektiv och jag beundrar verkligen er som får skarpa bilder utan blixt, helt omöjligt i akvarium för mig. :confused:

Upptäckte igår att Eheim Pickup-filtret stannat och stank när jag tog upp det. Lite mekande och det fungerar bra igen och invånarna i karet verkar inte bry sig. En del av mina äppelsnäckor har grävt ner sig, troligtvis för att dvala, och det har jag inte sett tidigare eller i något annat kar.

Ett par bilder på guppyynglen som växer och är rysligt fina. Speciellt en hane med triangelfena som hela han skimrar i ljusblått trots att hans kropp är grön-svart och fenan lysande gul. Försökte även få bild på solfjäderräkorna som verkar trivas bra. Kombinationen solfjädrar och guppyyngel innebär matbomb men det verkar som att karet blir stabilare ju mer jag matar(?!) och jag har gott om snäckor som städar.

[ATTACH=CONFIG]49523[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49524[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49525[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49526[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49527[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49528[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49529[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49530[/ATTACH]
#481 - 25 november 2011 16:55
Hihi, tyckte det såg förjäkla roligt ut när räkorna stod och "viftade" när den ena glömt bort gravitationen så jag drog fram kameran. Se efter själva! :D

" target="_blank">
#482 - 9 mars 2012 10:29
Ett par mycket mediokra bilder på andra generationen guppys (en tredje på uppväxt) och en solfjäderräka "Mountain Rock".
#483 - 9 mars 2012 11:19
ruskigt vackra guppys!
#484 - 9 mars 2012 11:52
ruskigt vackra guppys!

De är mycket vackrare i verkligheten må jag lova! Vi får se vad det blir för varianter den tredje generationen och om man separerar några "finare". :)
#485 - 9 mars 2012 11:53
det kan jag tänka mig! bilder gör sällan fiskarna rättvisa..
kan bli spännande!
#486 - 9 mars 2012 12:56
Nämen! har du kvar dethär karet! Ja trodde de var nerlagt sen länge :p Där ser man!

Vackra fiskar där :)
#487 - 9 mars 2012 16:58
Miliimli skrev:
Nämen! har du kvar dethär karet! Ja trodde de var nerlagt sen länge :p Där ser man!

Vackra fiskar där :)

Det är nerlagt hundratusensehundrasextioelva gånger och har mest bara stått och puttrat där på bänken. Under tiden har jag slängt i växter och fiskar som blivit över lite huxflux men på något knepigt sätt har det både blivit hyfsat vackert och invånarna harmoniskt. Skötsel är det inte tal om, jag byter/fyller på vatten när jag känner för det och filter rengörs ungefö när det blir stopp. Konstigt nog dör inte inte en guppy längre, lowtech.

Invånare:
2-3:e generation konstiga Guppys från Israel
"Mountain Rock Shrimp" Solfjäderräkor
Äppelsnäckor
Posthornssnäckor
Alla skräpsnäckor jag kunnat hitta och slängt i
Malaysiska sandsnäckor

Växter:
Allt som jag bara slängt i som har överlevt.
#488 - 9 mars 2012 17:13
vad menar du med att guppysarna är från Israel? uppfödare därifrån??
#489 - 9 mars 2012 17:22
Precis, det var en lite ovanlig skeppning som skulle hålla "högre kvalitet" än de vanliga asienodlade. De har börjat likna endlers mer än sina föräldrar (honorna är från en annan stam) och tappade tyvärr det bågformade prickmönstret på stjärtfenorna efter en generation. Jag skulle tro att det är någpn slags "kobraguppy" som korsats med ett par fina endlers (väldigt vanligt) ganska nyligen. Synd att odlarna inte skickar med några honor i leveranserna men det har ju sina marknadsskäl.
#490 - 9 mars 2012 17:27
#491 - 9 mars 2012 17:52
Det är nerlagt hundratusensehundrasextioelva gånger och har mest bara stått och puttrat där på bänken. Under tiden har jag slängt i växter och fiskar som blivit över lite huxflux men på något knepigt sätt har det både blivit hyfsat vackert och invånarna harmoniskt. Skötsel är det inte tal om, jag byter/fyller på vatten när jag känner för det och filter rengörs ungefö när det blir stopp. Konstigt nog dör inte inte en guppy längre, lowtech.

Invånare:

2-3:e generation konstiga Guppys från Israel

"Mountain Rock Shrimp" Solfjäderräkor

Äppelsnäckor

Posthornssnäckor

Alla skräpsnäckor jag kunnat hitta och slängt i

Malaysiska sandsnäckor

Växter:

Allt som jag bara slängt i som har överlevt.

Låter ju riktigt nice :) En helhetsbild kanske?
#492 - 9 april 2012 12:44
Ett litet snabbt filmat klipp på guppysarna:

" target="_blank">
#493 - 10 april 2012 19:28
Jvligt fina guppys det där:D hade inte du kamp firrar i detta kar för ett par år sedan??
#494 - 11 april 2012 21:11
gonzo44 skrev:
Jvligt fina guppys det där:D hade inte du kamp firrar i detta kar för ett par år sedan??

Tackar! Jag tycker bara de blir finare för varje generation.
Visst hade jag det men de har alla dött av av framför allt ålder.
#495 - 18 maj 2012 20:39
Det här karet grönskar värre framför allt kryllar det av cryptos, javabunkar och inte minst guppygräs (ironiskt nog fullt med guppyyngel).
#496 - 29 september 2012 11:26
Det var länge sedan man uppdaterade här. Tyvärr så är det dåliga nyheter. Idag när karet tändes fick jag en känsla av att något var rejält fel, det myllrade inte av hungriga guppys men däremot av sandsnäckor. Vid en närmare anblick låg nästan alla vuxna guppys och ett antal yngel och "ryggsimmade"med uppsvällda bukar. Konstigt nog lever de flesta ynglen och båda filterräkorna(!).

Min gissning är nästan syrebrist skapad det ovanligt täta lagret andmat som var, överdosering av mat och dåligt flöde i filtren, idag är rengöringdagen. Jag har aldrig varit med om något liknande men nu efter en rensning av både växter och döda fiskar samt filterstädning och vattenbyten ser samtliga överlevande fiskar ut att piggna till och räkorna verkar helt opåverkade av någon anledning.
#497 - 29 september 2012 17:36
Nu verkar ingen mer död ske i karet, alla ser utomordentligt pigga ut och sandsnäckorna är i sanden som de ska vara. Som tur är verkar jag ha både några blandade honor (redan befrukade) och ett par små hanar kvar så hoppas på en ny population.

Kortfattat: 20+ fiskar dog mystiskt under natten. Räkor, snäckor och mindre yngel oskadda.
#498 - 30 september 2012 09:30
Äschdå! :/ Inte så kul när sånt händer. Tur att resten verkar må bra nu i alla fall!
#499 - 30 september 2012 13:52
Nej, kul är det inte. Har dock inte haft fler dödsfall och fiskarna (änne mer räkorna) är både pigga och hungriga men avvaktar med mat.
#500 - 30 september 2012 20:30
Ett par bilder på överlevarna som inte alls tycks tagit skada.

[ATTACH=CONFIG]56351[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56352[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56353[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56354[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56355[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56356[/ATTACH]
#501 - 30 september 2012 22:01
Ett par bilder på överlevarna som inte alls tycks tagit skada.

[ATTACH=CONFIG]56351[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56352[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56353[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56354[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56355[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56356[/ATTACH]

Fräcka bilder, vad har du för utrustning?
#502 - 30 september 2012 22:59
Fräcka bilder, vad har du för utrustning?

Den eminenta Pentax K-5 med ett nästan galet billigt Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro (plus en en Kenko 1.5x på vissa) och två stycken blixtar. Glöm inte heller kramp i högra handen efter att ha hållit ena blixten ovanför karet med vänsterhanden och kamera med objektiv samt blixt i högerhand i 20min, istället för gympass! Jag ska dock skaffa en till kamera, en till K-5 eller någon av de nya K-5 II och K-5 IIs, för mitt sport och konsertfotande.
#503 - 1 januari 2013 11:39
Här kommer en film på en Solfjädersräka (Mountain Rock Shrimp) som äter vid ytan tillsammans med Guppys. Innan var den riktigt arg på fiskarna då de rammade så räkan gjorde ett par rejäla knuffar tills fiskarna blev lite mindre närgångna.

" target="_blank">
#504 - 3 juni 2013 20:28
Karet dog idag, tydligen var ett fotostativ (jag var inte hemma, men familjen) hållbarare. Guppysarna, solfjäderräkorna och snäckorna simmar istället i ett tillfälligt 222l på vardagsrumsgolvet. Alla verkar ha klarat sig och verkar trivas i sin större boning.
[ATTACH=CONFIG]62223[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62224[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62225[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62226[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62227[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62228[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62229[/ATTACH]

Annons