600liter Heckelii

#1 - 11 april 2010 20:28
Så var det då dags att sparka igång mitt 600 liters (120*70*70) SA med jordätare, Acaritctys Heckelii, biotodoma Cupido och några apistogramma. Skall försöka få till en lekgrotta för mina Heckelii på något sätt, kanske mha ett avloppsrör.
Skickar med två bilder på karet efter vi bar/släpade in det och ett med den nya roten jag köpte idag. Lite cool..:)
#2 - 11 april 2010 20:29
Coola mått på baljan!
#3 - 11 april 2010 20:30
Oh yes. Detta blir spännande!!

Vore askul om du lyckades med lek!!!
#4 - 11 april 2010 20:31
Har ett par vuxna heckelii øver hær hos mig gøran ;)
Om du ska ha fler så.....
#5 - 11 april 2010 20:38
NIC skrev:
Coola mått på baljan!

Ja visst är det, köpte det av MaxB här på froumet.
#6 - 11 april 2010 20:39
Dre skrev:
Oh yes. Detta blir spännande!!

Vore askul om du lyckades med lek!!!

Jag skall banne mig göra ett försök, skulle vara så fräckt.
#7 - 11 april 2010 20:53
drd skrev:
Har ett par vuxna heckelii øver hær hos mig gøran ;)

Om du ska ha fler så.....

Kanske enklare än att få lek på dom?? Allvarligt, skall du göra dig av med dom?
#8 - 11 april 2010 21:14
ooo drypbra det här kommer bli! sjukt goa mått karet!
fast ska du ha filterhörna i karet? inte snyggare att ha ett ytterfilter istället? så du slipper den (som jag tycker) fula filterhörnan?
Bilagor:
#9 - 11 april 2010 21:44
GöranE skrev:
Ja visst är det, köpte det av MaxB här på froumet.

Aha, satt faktiskt och tänkte på om inte hans kar var i samma måttklass ungefär.
#10 - 12 april 2010 06:03
Häftig rot som sagt! Blir kul att se vad det blir av det här!
#11 - 12 april 2010 06:19
älskar måtten! :)
#12 - 12 april 2010 06:58
Halloj Göran!
Kul (och lite sentimentalt) att se den gamla fina baljan!
Jag tror du kommer göra storverk i det här karet - och skulle bara vilja berätta för dom som inte sett det "in action", i diverse trådar, bilder och filmsnuttar, att det har mått som jag noga mätte mig fram. Jag gjorde faktiskt pappersmodeller i full skala för att kolla olika mått och just 120x70x70 bildar en väldigt skön harmoni. Karet ser ganska litet ut när det är tomt men får ett jäkla djup och "rymd" när det är inrett och vattenfyllt. Som sagt, det här är mått jag valde själv och fick en bra glasmästare att limma åt mig - det gick inte på mer än drygt 4 - 5 000:-, vilket jag tycker är hyfsat för ett "unikt" kar!

Det skall bli spännande att se fortsättningen, Göran!:)
#13 - 12 april 2010 07:07
GöranE skrev:
Kanske enklare än att få lek på dom?? Allvarligt, skall du göra dig av med dom?

Tænkte faktiskt det ;)

Skicka ett pm om du ær intresserad !
#14 - 12 april 2010 07:38
Detta ska bli häftigt att följa håller med övriga riktigt sjyssta mått på baljan
#15 - 12 april 2010 07:44
MaxB skrev:
Halloj Göran!

Jag tror du kommer göra storverk i det här karet - och skulle bara vilja berätta för dom som inte sett det "in action", i diverse trådar, bilder och filmsnuttar, att det har mått som jag noga mätte mig fram. Jag gjorde faktiskt pappersmodeller i full skala för att kolla olika mått och just 120x70x70 bildar en väldigt skön harmoni. Karet ser ganska litet ut när det är tomt men får ett jäkla djup och "rymd" när det är inrett och vattenfyllt. Som sagt, det här är mått jag valde själv och fick en bra glasmästare att limma åt mig - det gick inte på mer än drygt 4 - 5 000:-, vilket jag tycker är hyfsat för ett "unikt" kar!

Håller med till fullo här just med måtten osv, jag själv är inte mycket för så där avlånga kar, kör själv på 85x55x50 och det upplevs som ett helt annat djup när karet inte är så långt så att säga. Nästa balja kommer troligen bli i storlek som Görans, planerar på 130x70x60, lite annorlunda dvs men jag tror det kan bli.

Än en gång, det kommer bli mäktigt Göran, var beredd på att de sväljer rötter så in i h-vete dock :D
#16 - 12 april 2010 07:53
Marnat skrev:
Håller med till fullo här just med måtten osv, jag själv är inte mycket för så där avlånga kar, kör själv på 85x55x50 och det upplevs som ett helt annat djup när karet inte är så långt så att säga. Nästa balja kommer troligen bli i storlek som Görans, planerar på 130x70x60, lite annorlunda dvs men jag tror det kan bli.

Än en gång, det kommer bli mäktigt Göran, var beredd på att de sväljer rötter så in i h-vete dock :D

Visst, de här måtten är verkligen mäktiga - och det kommer ditt nya kar också att bli, Marnat!:) Sedan beror det ju lite på vad man skall ha för fiskar i karet - det vill säga, vilka mått man använder.
Att just Görans nya kar kommer att sluka rötter och annan inredning kan jag garantera!
#17 - 12 april 2010 07:55
MaxB skrev:
Visst, de här måtten är verkligen mäktiga - och det kommer ditt nya kar också att bli, Marnat!:) Sedan beror det ju lite på vad man skall ha för fiskar i karet - det vill säga, vilka mått man använder.

Att just Görans nya kar kommer att sluka rötter och annan inredning kan jag garantera!

För min del så verkar alla huvudinvånare bli apistos i olika former oavsett karet :) Så personliga små gynnare att jag har svårt att slita mig ifrån dem hehe
#18 - 12 april 2010 10:19
Tack för detta!
Jag valde denna lösningen för att få en bra filtrering till mina Heckelii. Skall även använda ett gammat Fluval30? som filter/mediafiltrering
Håller med om att det inte är det snyggaste alternativet. Skall dock måla den glasskivan svart och trycka in filtermattan så långt att den blir svår att se och sedan försöka gömma hela installationen med rötter och höga växter.

hannesc skrev:
ooo drypbra det här kommer bli! sjukt goa mått karet!

fast ska du ha filterhörna i karet? inte snyggare att ha ett ytterfilter istället? så du slipper den (som jag tycker) fula filterhörnan?
#19 - 12 april 2010 10:26
:) Som du ser så har jag dumpat den övre ramen till karet och håller på att sätta dit glas kanter på insidan som förstärkningar att lägga täckglasen på.
Inte illa att gå så vetenskapligt till väga Mats! Håller med om att proportionerna är klockrena.
J.... vad det "suger" att sitta på jobebt nu:) Vill ju hem och greja...

Måste säga att jag blev lite förvånad att den "jätteroten" jag köpte försvann :confused: när jag lade ner den.

MaxB skrev:
Halloj Göran!

#20 - 12 april 2010 10:29
Håhå ja ja! Där har men ju lite att leva upp till! :)
Här blir det att åka till affären och investera i fler och STÖRRE rötter:D.

MaxB skrev:

#21 - 12 april 2010 10:31
Har ju bara varit nere i akvarieträsket i två år och apistogrammorna följt med på ett hörn hela tiden. Har McMasteri och Panduro just nu så dom tänkte jag skulle få ha kul i undervegetationen:) borde ju vara plas för några revir på den bottenytan..

Marnat skrev:
För min del så verkar alla huvudinvånare bli apistos i olika former oavsett karet :) Så personliga små gynnare att jag har svårt att slita mig ifrån dem hehe
#22 - 12 april 2010 10:39
ungefär 8 honrevir rent krasst, om du har mycket som kan bryta av de olika reviren dvs, du bör även kunna kräma in 3 stycken hanar om de alla introduceras samtidigt och de är ungefär lika skarpa i temperamentet.
#23 - 12 april 2010 11:29
Ska bli spännande att följa det här.
#24 - 12 april 2010 11:52
Härliga mått på karet! :D ska bli skoj att följa denna tråd!
#25 - 12 april 2010 11:55
GöranE skrev:
Håhå ja ja! Där har men ju lite att leva upp till! :)

Här blir det att åka till affären och investera i fler och STÖRRE rötter:D.

Ja, nu när man är i en "mellanhusperiod" och sålunda inte har några kar igång - så lägger man ju upp lite gamla skitbilder - men visst, du får plats med mycket grejer i den här baljan! Så här såg det också ut ett tag när där var lite leleupi och calvus i karet. Det skall bli enormt spännande att se hur du kommer att inreda baljan!:)
#26 - 12 april 2010 20:58
Tänkt pumpplacering på bottnen för att slippa stänga av pumpen vid vattenbyten,
innanför 14 liter filtermatta. En Aquaclear 70 som pumpar 1500 liter/timme, knappt tillräckligt så jag skall oxå använda mitt Fluval 403 som pumpar ca 1100liter(5-6liter filter). Borde räcka till tycker jag?
Bilagor:
#27 - 12 april 2010 21:04
Coolt Göran detta ser vi fram emot att se när det är igång.
#28 - 12 april 2010 21:10
Det verkar jättebra! Kul med lite bilder på utvecklingen - fortsätt så och ös på Göran!:)
#29 - 12 april 2010 22:19
Ja nu jäklar Mats! skall akvariet igång.
Har ju stått tomt i flera veckor!!;)
Glömde ju att jag var på Jula idag och köpte två 25kg säckar av deras ljusa blästersand. Hoppas det räcker..
Kan bli coolt med ett 120mm avloppsrör i bakkant för Heckelii-leken :p, gömt av kolstenar och ljus sand ovanpå där växter är nerstuckna mellan stenarna. Enda chansen att dom skall slippa bli uppgrävda.
#30 - 12 april 2010 22:20
MaxB skrev:

Du är en sann mästare på att inreda kar!!!
#31 - 13 april 2010 06:03
Kan bara hålla med! Vad jag än hittar på kommer det att se "torftigt ut";) i jämförelse med MaxB:s. Men å andra sidan skall ju detta bli ett jordätarkar så jag slipper undan med lite mindre växter :)

NIC skrev:
#32 - 13 april 2010 06:30
NIC skrev:

GöranE skrev:
Kan bara hålla med! Vad jag än hittar på kommer det att se "torftigt ut";) i jämförelse med MaxB:s. Men å andra sidan skall ju detta bli ett jordätarkar så jag slipper undan med lite mindre växter :)

Ah, det är kul att höra! Tack skall ni ha Boys! Att inreda är som att spela musik eller måla - kan inte riktigt jämföra det med något annat...
Men, Göran - jag tror inte att det kommer att se "torftigt" ut alls, du skall ju som sagt inreda för de fiskar som skall gå där och behöver de lite mer ytor och inte så mycket lullull så är det så det måste bli.
Som ett exempel på att jag också inreder spartanskt när det behövs, kan jag slänga in en bild på 960-karet när jag hade en tanke om att, i stort sett, bara snäcklekare skulle gå där - snacka om "torftigt"... (bilden tagen med den gamla kameran - och vattnet är lite dimmigt, hade precis slängt i sand.)
:)
#33 - 13 april 2010 06:32
Skall se om jag kan få bilden något större...
Bilagor:
#34 - 13 april 2010 06:43
MaxB skrev:

Likt förbannat vackert i sin enkelhet :) fokus hamnar i en sån här layout mer på fisken än själva karet. Ibland är ju faktiskt less more.

Jag kan själv tycka att minimalistiska layouts och designs är svårare att bemästra än de smockfulla kar man i andra sammanhang skapar.
#35 - 13 april 2010 07:10
Marnat skrev:
Likt förbannat vackert i sin enkelhet :) fokus hamnar i en sån här layout mer på fisken än själva karet. Ibland är ju faktiskt less more.

Jag kan själv tycka att minimalistiska layouts och designs är svårare att bemästra än de smockfulla kar man i andra sammanhang skapar.

Håller helt och hållet med dig Marnat. När jag hade tryckt i en grupp ocellatus fyllde jag på med mer frisimmande cyprichromis som höll sig i mellan och ovanskiktet av karet - det var riktigt tjusigt ett tag.

Sorry, Göran för OT...
#36 - 13 april 2010 09:53
MaxB skrev:
Håller helt och hållet med dig Marnat. När jag hade tryckt i en grupp ocellatus fyllde jag på med mer frisimmande cyprichromis som höll sig i mellan och ovanskiktet av karet - det var riktigt tjusigt ett tag.

Sorry, Göran för OT...

Skit snyggt! :)
Lik verkligheten som f*n :o
#37 - 13 april 2010 13:49
MaxB skrev:

GALET snyggt
#38 - 13 april 2010 18:39
Detta projekt skall bli spännande att följa, mer bilder Göran :D
#39 - 14 april 2010 18:23
OK PiaJO!! Din vlija är min lag:d
Idag har jag försökt få till en grotta av 75mm avloppsrör. Hade tyvärr inget stopplock så jag fick göra ett "lock" av bottnen på en blomkruka;) Man tager vad man haver..
Kanske inte så dumt med lite genomströmning?

Sedan kom jag på att jag har en Newjet som pumpar 1700l/h. Det blir mycket bättre, så aquaclearpumpen åker ner i lådan igen.

Har funderat på hur jag skall göra med pickupröret till ytterfiltret, vill ju gärna gömma det.
Förlorar jag filterkapacitet om jag sätter pickupröret bakom det andra filtret eller funkar det att göra så? :confused: Blir ju ett bra förfilter i alla fall.:)

I morgon blir det ner med sten och sand för att gömma "grottan", Får väl se hur det blir innan jag låser läget..
#40 - 14 april 2010 18:30
bör inte vara något problem att sätta insuget bakom hamburgerfiltret tycker jag. du får ju mindre skit ner i ytterfiltret så det lär ta lång tid innan det sätter igen, vilket egentligen bara är ett plus ju :)
#41 - 14 april 2010 18:55
GöranE skrev:
OK PiaJO!! Din vlija är min lag:d

Hihi..

Häftig grotta:)
#42 - 14 april 2010 19:55
Kanske blir häftigt när det är klart..:)

Hämtade lådan med kolstenar för att göra ett litet experiment. Peta ner lite växter i mellanrummen och sedan hälla sand på för att "fixera" stenarna och växterna.
Vad tycks?

PiaJo skrev:
Hihi..

Häftig grotta:)
#43 - 14 april 2010 21:11
Inte tokigt. Hur skulle det se ut om du grävde ned hela i sand? Om det trillar i lite sand spelar nog ingen roll den gräver de ut om de vill leka.
#44 - 14 april 2010 21:41
Kunde ju inte låta bli att hälla i lite sand oxå! Och lägga i pinnen jag köpte:).
Dre! Sanden fixar det av sig själv! Försvann en halv säck bland stenarna;)
Bilagor:
#45 - 15 april 2010 03:50
Detta kommer bli a grymt.... ser lovande ut redan med den roten :)
#46 - 15 april 2010 07:03
GöranE skrev:
Kunde ju inte låta bli att hälla i lite sand oxå! Och lägga i pinnen jag köpte:).

Dre! Sanden fixar det av sig själv! Försvann en halv säck bland stenarna;)

Det här blir ju sketabra!:)
Göran, du känner säkert till uttrycket "Kill your darlings", eller hur?
Jag vet inte hur du tänkt dölja filterdelen - men den rot du har köpt (och som du säkert har finfina inredningsplaner med) skulle du kunna "slösa bort" genom att resa upp och placera uppe på kolstenarna, det ser ut som att den del som lutar sig mot filterdelens glasskiva skulle bli perfekt om du låter denna bli "toppen" och nästan tränga genom vattenytan - och sedan addera fler mindre kolstenar runt basen på roten. Då (känns det och ser ut som) skulle nog i stort sett hela filterdelen bli dold av roten.
Bara en liten fundering och ingenting du behöver ta fasta på!:)
#47 - 15 april 2010 09:20
Tacksam för all input jag kan få.. Skall prova det. Frågan är bara vad jsg skall ha i resten av karet:)? Någon som har en megarot som ligger och skräpar hemma? ;)

Jag hade tänkt måla glasskivan svart som bakglasrutan men som tur var så läste jag på färgburken att den var giftig för vattenlevande organismer.
Tror jag skall sätta dit en svart plastskiva eller liknande istället. Framför denna skall jag peta ner lite höga växter mellan stenarna, helt nödvändigt om man har jordätare. Dom blir uppgrävda annars.
Hmmm. Skissar på ett smart sätt att fästa grejor(rötter mm) på bakre rutan. Återkommer..

MaxB skrev:
Det här blir ju sketabra!:)

Göran, du känner säkert till uttrycket "Kill your darlings", eller hur?

Jag vet inte hur du tänkt dölja filterdelen - men den rot du har köpt (och som du säkert har finfina inredningsplaner med) skulle du kunna "slösa bort" genom att resa upp och placera uppe på kolstenarna, det ser ut som att den del som lutar sig mot filterdelens glasskiva skulle bli perfekt om du låter denna bli "toppen" och nästan tränga genom vattenytan - och sedan addera fler mindre kolstenar runt basen på roten. Då (känns det och ser ut som) skulle nog i stort sett hela filterdelen bli dold av roten.

Bara en liten fundering och ingenting du behöver ta fasta på!:)
#48 - 15 april 2010 09:24
Tack för det! Skall göra mitt bästa..:)

Danne_85 skrev:
Detta kommer bli a grymt.... ser lovande ut redan med den roten :)
#49 - 15 april 2010 09:39
GöranE skrev:
Tacksam för all input jag kan få.. Skall prova det. Frågan är bara vad jsg skall ha i resten av karet:)? Någon som har en megarot som ligger och skräpar hemma? ;)

Jag hade tänkt måla glasskivan svart som bakglasrutan men som tur var så läste jag på färgburken att den var giftig för vattenlevande organismer.

Tror jag skall sätta dit en svart plastskiva eller liknande istället. Framför denna skall jag peta ner lite höga växter mellan stenarna, helt nödvändigt om man har jordätare. Dom blir uppgrävda annars.

Hmmm. Skissar på ett smart sätt att fästa grejor(rötter mm) på bakre rutan. Återkommer..

Ja, en svart plexiskiva kan nog göra underverk där framför filterkammaren. Vad du skall ha i resten av karet, om du nu sätter den där roten framför filterfacket - och på så sätt "killar en darling" - är nog inga problem, det är just det där sköna letandet av grejer till karet som är roligt...tycker jag...
Att fästa rötter så att säga dikt an mot bakglaset går att göra på flera sätt - det finns sugproppar med skruv, man skruvar in en skruv i roten och suger fast den på glaset - eller så binder man rötterna med metalltråd, typ aluminium, genom ett borrat hål i roten, bockar tråden och hänger över bakre glasets kant. Man kan också binda röter på samma sätt och hänga i skenor som man kan lägga kors och tvärs under täckglasen... ja, det är bara att spåna på så kommer det en massa lösningar!:)
Jag har faktiskt ett par redigt rejäla rotjävlar som står här - enda kruxet är att jag planerar att ha dom i mitt kommande projekt (i nya huset) - men det kan bli ett par över och har du behov av dom då (vet inte när detta blir riktigt) så kan vi kolla på om de kan passa i ditt kar.
#50 - 15 april 2010 10:04
Tack för erbjudandet om rötterna Mats!
Håller med dig om att ha en idé hur man vill att det skall se ut och sedan klura ut lösningar är jättekul.
Har faktiskt en idé hur jag skall lösa rotupphängningen. Ni skall få se slutresultatet när jag är klar med den:) . En cliffhanger;)

MaxB skrev:
Ja, en svart plexiskiva kan nog göra underverk där framför filterkammaren. Vad du skall ha i resten av karet, om du nu sätter den där roten framför filterfacket - och på så sätt "killar en darling" - är nog inga problem, det är just det där sköna letandet av grejer till karet som är roligt...tycker jag...

Att fästa rötter så att säga dikt an mot bakglaset går att göra på flera sätt - det finns sugproppar med skruv, man skruvar in en skruv i roten och suger fast den på glaset - eller så binder man rötterna med metalltråd, typ aluminium, genom ett borrat hål i roten, bockar tråden och hänger över bakre glasets kant. Man kan också binda röter på samma sätt och hänga i skenor som man kan lägga kors och tvärs under täckglasen... ja, det är bara att spåna på så kommer det en massa lösningar!:)

Jag har faktiskt ett par redigt rejäla rotjävlar som står här - enda kruxet är att jag planerar att ha dom i mitt kommande projekt (i nya huset) - men det kan bli ett par över och har du behov av dom då (vet inte när detta blir riktigt) så kan vi kolla på om de kan passa i ditt kar.
#51 - 15 april 2010 10:18
GöranE skrev:
Tack för erbjudandet om rötterna Mats!

Håller med dig om att ha en idé hur man vill att det skall se ut och sedan klura ut lösningar är jättekul.

Har faktiskt en idé hur jag skall lösa rotupphängningen. Ni skall få se slutresultatet när jag är klar med den:) . En cliffhanger;)

Åh, en cliffhanger uppskattas alltid - spännande! Skall du hänga något i mittstaget månne?
#52 - 15 april 2010 10:51
silikona fast den i rutan..........

.
#53 - 15 april 2010 11:21
Kensa skrev:
silikona fast den i rutan..........

.

Fasen, Kensa! Där satte du den! Nu fick jag en helt lysande idé om hur jag skall fästa alla tavlor på väggarna i nya kåken! Jag menar, dessa skall ju inte flyttas när de väl hänger på sin plats!:D
#54 - 15 april 2010 11:36
MaxB skrev:
Fasen, Kensa! Där satte du den! Nu fick jag en helt lysande idé om hur jag skall fästa alla tavlor på väggarna i nya kåken! Jag menar, dessa skall ju inte flyttas när de väl hänger på sin plats!:D

inte tavlor inte, det går faktiskt att riva ner dom även med silikon.

nä, dom skall bultas fast med genomgående M12 bult och mutter.
muttern skall sedan svetsas fast i bulten på baksidan.

skämt åsido.

det är inte helt dumt att ta en glasskiva som är lika stor som baksidan
på karet, silikona dit rötter och annat (stenar / sand), och sedan
försiktigt ner med hela klabbet i karet, 2-3 små silikonduttar mellan
baksidan och nya "bakgrunden".....vips....klart......

.

.
#55 - 15 april 2010 11:44
Kensa skrev:
inte tavlor inte, det går faktiskt att riva ner dom även med silikon.

nä, dom skall bultas fast med genomgående M12 bult och mutter.

muttern skall sedan svetsas fast i bulten på baksidan.

skämt åsido.

det är inte helt dumt att ta en glasskiva som är lika stor som baksidan

på karet, silikona dit rötter och annat (stenar / sand), och sedan

försiktigt ner med hela klabbet i karet, 2-3 små silikonduttar mellan

baksidan och nya "bakgrunden".....vips....klart......

.

.

Visst, jag är med dig! Men, jag tycker det låter otroligt bökigt att jobba på det sättet - det är klart, skall man göra en bakgrund i 3D så är detta säkert en god idé, att fästa saker man vill ha på bakgrundskivan/glaset och sedan slajda ner denna och fästa - men rent inredningsmässigt, med tanke på hur man vill ändra och flytta om innan man är hyfsat klar - vilket är väldigt sällsynt att man någonsin blir - så låter det lite väl handfast.
Vi får la se vad Göran hittar på för trix - han har ju hängt ut oss på en "cliffhanger" nu...
:)
#56 - 15 april 2010 11:58
Fäljer med spänning då karet kommer bli massiv på många sätt och vis, men jag kan tyvärr inte hålla med max om att flytta den stora fina roten till filterhörnan då den är så vacker att jag hade haft den mitt i skiten, sen istället arbetat in mindre/fler rötter runt filterhörna etc, borde ju gå att få tag på någon rot i L-form eller liknande som man faktiskt kan silikona fast eller på annat sätt fästa på glasskivan du har vi filterhörnan, dels döljer den filtret och du får även en rot som ser ut att komma uppifrån och på så vis efterlikna en trädrot vid flodbanken :)
#57 - 15 april 2010 12:23
Marnat skrev:
Fäljer med spänning då karet kommer bli massiv på många sätt och vis, men jag kan tyvärr inte hålla med max om att flytta den stora fina roten till filterhörnan då den är så vacker att jag hade haft den mitt i skiten, sen istället arbetat in mindre/fler rötter runt filterhörna etc, borde ju gå att få tag på någon rot i L-form eller liknande som man faktiskt kan silikona fast eller på annat sätt fästa på glasskivan du har vi filterhörnan, dels döljer den filtret och du får även en rot som ser ut att komma uppifrån och på så vis efterlikna en trädrot vid flodbanken :)

Japp, kan hålla med dig om detta - men att faktiskt inte använda en snygg rot som centerpiece är just; Kill Your Darlings. Men, som sagt, roten är jättefin och kan säkert komma till heders var Göran än väljer att placera den.
#58 - 16 april 2010 10:33
Kunde inte hålla mig igår utan jag fyllde vatten i baljan och döm om min förvåning när roten flöt som en kork:confused: trodde i min enfald att den skulle sjunka direkt då den vägde massor.
Karet håller tätt i alla fall och grottan för Heckeliina verkar fungera där den ligger. Funderar dock på att köpa en säck till med sand för att säkra stenarna lite mer.
#59 - 16 april 2010 21:46
Har följt tråden med intresse, alltid roligt att läsa när MaxB funderar på layout. Man får ibland fundera en gång till för att förstå vad han menar, men det brukar sluta med att han har en bra tanke:)

Men min tanke med ditt kar är att det verkar vara en väldig frånvaro av grönsaker. Jordätare är känsliga fiskar och att köra dem i ett kar med ett innerfilter utan växter verkar minst sagt vågat.

Du har fin sand som inte är så lämpligt att plantera växter i, särskilt som du ska hiva i Jordätare.

Men ett gäng lerkrukor som du bottnar med växtgödningsgrus och sedan lite engelsksjösten kan nog fungera bra. Några svärsdplantor i runda krukor och kan du hitta några avlånga att plantera vallisneria i så blir det nog perfekt.

Med tanke på att du ska ha stora fiskar så tror jag att det räcker med TMG för att få dem att växa bra.

TMG = Tropica Master Grow
Bilagor:

Annons