600L korallrev

#1 - 6 oktober 2007 15:22
När jag såg att Lasse hade lagt in bilder och beskrivning på sitt akvarium så tänkte jag att det borde jag också göra. Skillnaden mellan Lasses och mitt akvarium är att jag i huvudsak satsar på stenkoraller och Lasse på mjukkoraller och han kör utan skummare och jag med, men ibland stänger jag av den.
Jag får väl ta och presentera mig. Jag heter Jörgen och jag har hållt på med salt av och till sen i slutet av 80 talet, jag har också håll på med i stort sett allt inom sötvatten och mycket Malawi & Tangayika. Inresset för marina varelser från de tropiska haven har facinerat mig sen jag var liten grabb så att jag startade ett saltvattensakvarium var inte konstigt på något sätt. Mina sista malawi sålde jag 2002 och sen dess är det bara korallrevsakvaristik för hela slanten.

Akvariet: är ett 600L helglasakvarium med måtten 200x60x50 och en sump på 135L där jag har en äggviteavskummare och en kalkreaktor + lite påsar med zeolit. Jag doserar ca 2-3ml vodka i akvariet varje dag för att mata denitrifikationsbakterierna. I sumpen står även returpumpen som pumpar tillbaka vattnet till akvariet. Ljuset består av 8x80w och 4x24w T5 lysrör. detta ljus räcker gott och väll till korallernas behov.

Underhåll: Jag byter 25L vatten per vecka, matar 2 ggr per dag. Korallerna matas några ggr i veckan med specialfoder som ett tillskott, De koraller jag har är ljuskrävande och lever i huvudsak på fotosyntesen, det lever små alger inne i deras vävnad som kallas zooxhanteller. Rengörinag av framrutan 3-4ggr per vecka. En gång i veckan mäter jag kalciumvärdet, KH, & Magnesium. Jag mäter Jod, nitrat och fosfat väldigt sällan.

#2 - 6 oktober 2007 16:02
Vet ej hur man lägger in bilder, Hittar inte denna funktion.
#3 - 6 oktober 2007 16:08
Välkommen till zoopet jörgen. Jag som sett ditt kar live kan intyga att det är grymt. Ladda upp foton kan bara goldmedlemmar. Ladda upp på zoonen.com istället och länka här.
MVH
Magnus
#4 - 6 oktober 2007 16:21
Ohh. va jobbit! Jag vet inte om jag orkar.
#5 - 6 oktober 2007 16:27

#6 - 6 oktober 2007 17:06
Shit vad det har växt sedan sist, skitsnyggt!!

Ett stim magnifica är heller inte illa, mina absoluta favvisar i salt.

Mer bilder!!
MVH
Magnus
#7 - 6 oktober 2007 17:16
Hehe, ja du har några års erfarenhet bakom dig, det syns. Har du koll på antalet stenkoraller du har i karet? ;)

Välkommen hit, kul med fler saltisar!

Mvh Thomas
#8 - 6 oktober 2007 17:17
så jävla fint kar du har!!!!:D.....riktgt fina bilder och fiskar:D
#9 - 7 oktober 2007 11:52
Riktigt snyggt.!!
#10 - 12 oktober 2007 10:45
Mer bilder

#11 - 12 oktober 2007 10:51
havre skrev:
Hehe, ja du har några års erfarenhet bakom dig, det syns. Har du koll på antalet stenkoraller du har i karet? ;)

Mvh Thomas

Nej men man kanske skulle räkna kolonierna hehe..
#12 - 12 oktober 2007 10:53
Supersnyggt!!! Kul att allt fler saltakvarister visar upp sina akvarium här...

Har du någon bild på belysningen eller tekniken?

Ps
(fast egentligen borde det inte vara tillåtet att länka till bilder som väcker sådant ha-begär)... ;)
#13 - 12 oktober 2007 12:36
havre skrev:

Mvh Thomas

Räknade lite lätt och det är ca 50st kolonier av olika stenkoraller

petnym skrev:
Supersnyggt!!! Kul att allt fler saltakvarister visar upp sina akvarium här...

Har du någon bild på belysningen eller tekniken?

Ps

(fast egentligen borde det inte vara tillåtet att länka till bilder som väcker sådant ha-begär)... ;)

Ingen närbild på tekniken men i första inlägget så ser man sumpen och skummaren, kalkreaktorn + belysningen
#14 - 12 oktober 2007 14:00
gillar inte saltkar men nu vill man ju ha ett ;D
#15 - 12 oktober 2007 14:51
Nu börjar jag förstå varför man ska ha saltvatten:p Detta är bland det häftigaste jag har sett:) Sagt från en som tyckt sådär om saltvatten fram tills nu[:o] Bara man hade tid…

PS: En bra anledning att alltid ha vodka hemma oxå:D
#16 - 12 oktober 2007 18:26
Nån gång ska jag nog iaf försöka att få ett hälften så snyggt saltkar ;)
#17 - 13 oktober 2007 21:26
Om jag någon gång får råd att konvertera till saltvatten så ser jag att det är stenkoraller som gäller... (Det talar till hjärtat på en växtakvarist)... :)
#18 - 13 oktober 2007 22:25
Klart du har råd!

Snyggt kar Jörgen!
#19 - 13 oktober 2007 22:29
satan va snyggt:D!
#20 - 14 oktober 2007 00:28
Petnym, många fallna växtakvarister väntar på den salta sidan och kommer gladeligen att välkommna dig...
//NiXoN
#21 - 14 oktober 2007 07:23
Det där revet måste väl väga enormt mycket?

Jag kanske inte skall vara så rädd för att bygga stenrösen i mitt sötvattenskar med tanke på den jättemängd du har i ditt.
#22 - 14 oktober 2007 10:59
I stort sett alla sötvattensakvarister har aldrig sett ett riktigt saltvattensakvarium men de flesta skulle vilja ha. Myterna är många och att det är svindyrt och svinsvårt, detta är inte riktigt sant. Utvecklingen har gått framåt något helt otroligt de senaste åren och det kommer hela tiden nya saker. Dyrt? Jodå men det beror på vilket typ av akvarium man vill satsa på, enbart fiskar så är det ju en skummare som kommer till och alltid en viss mängd levande sten. begagnatmarknaden är stor och skummare går att få tag i för bra priser om man inte har pengar till nytt, samma för levande sten men sten kan vara lurigt att köpa begagnad då man inte kan veta om den förre ägaren har medicinerat i akvariet med kopparbaserade medel, då är den körd men det är en mycket liten risk, köp i vart fall inte sten osedd. Vill man hålla koraller blir det till att gräva lite djupare i plånboken, mjukkoraller, skivanemoner, kolonianemoner har inte så stora krav på ljuset men de behöver mer än de flesta har över sina sötvattenakvarium , möjligtvis inte växtfantasterna som vet vad som behövs, det är ju så att koraller inte är växter utan djur och den största gruppen är koraller med alger som växer inne i deras vävnad sk zooxantheller. Läs :
http://www.albaeco.com/htm/artiklar/webbart/korallrevens.htm
Detta kräver ju mycket ljus och då duger inte vanliga lysrör sk T8 speciellt bra. De vanligaste ljuskällorna är idag inom saltvattenshobbyn, Metallhalogen och T5 lysrör. Metallhalogen är inte så dyrt begagnad utan man kan få mycket ljus för pengarna där. För de som vill kliva in i min värld så besök www.saltvattensguiden.se och www.saltvattensakvariet.se Denna sida av hobbyn växer hela tiden och den som vågar ta steget att börja får alltid hjälp på dessa forum av hjälpsamma saltisar. Den som vill se mitt kar live kan höra av sig till [email]metalmania@telia.com[/email]
#23 - 14 oktober 2007 11:03
Jag har skrivit en liten guide om uppstat av ett saltvattensakvarium här: http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?t=188

Annons