Jag får väl ta och presentera mig. Jag heter Jörgen och jag har hållt på med salt av och till sen i slutet av 80 talet, jag har också håll på med i stort sett allt inom sötvatten och mycket Malawi & Tangayika. Inresset för marina varelser från de tropiska haven har facinerat mig sen jag var liten grabb så att jag startade ett saltvattensakvarium var inte konstigt på något sätt. Mina sista malawi sålde jag 2002 och sen dess är det bara korallrevsakvaristik för hela slanten.
Akvariet: är ett 600L helglasakvarium med måtten 200x60x50 och en sump på 135L där jag har en äggviteavskummare och en kalkreaktor + lite påsar med zeolit. Jag doserar ca 2-3ml vodka i akvariet varje dag för att mata denitrifikationsbakterierna. I sumpen står även returpumpen som pumpar tillbaka vattnet till akvariet. Ljuset består av 8x80w och 4x24w T5 lysrör. detta ljus räcker gott och väll till korallernas behov.
Underhåll: Jag byter 25L vatten per vecka, matar 2 ggr per dag. Korallerna matas några ggr i veckan med specialfoder som ett tillskott, De koraller jag har är ljuskrävande och lever i huvudsak på fotosyntesen, det lever små alger inne i deras vävnad som kallas zooxhanteller. Rengörinag av framrutan 3-4ggr per vecka. En gång i veckan mäter jag kalciumvärdet, KH, & Magnesium. Jag mäter Jod, nitrat och fosfat väldigt sällan.