600-liter Tanganyika.

#1 - 11 september 2009 18:10
Ja... nu är det dags igen... ytterligare en liten projekttråd. 600-burken har nu konverterats till ett litet modest Tanganyika-kar.
Jag blev så inspirerad av en film jag såg på YouTube - det var en film som visade Calvus som kilade in och ut mellan en massa trästockar och pinnar som låg ovanför ett stenröse. Aha, tänkte jag - en massa rötter och bråte i all denna stenöken - det där ser ju för skönt ut alltså.
Jag funderade vidare; jag har ett kar och jag har en massa bröte, varför slänger jag inte bara ner en massa skit i karet och låter en grupp på typ sex calvus och typ fyra leleupi gå där och fiffla? Sagt och gjort; jag slängde i en grund av skifferplattor och fyllde sedan på med svart kolsten och rötter omvartannat. Den svarta kolstenen tänkte jag kunde kontrastera fint mot de intensivt gula leleupi och sedan låta en grupp med silverpricksglänsande calvusar gå där också. Nu finns fyra leleupi och sex calvus i karet.
Här är några bilder - fiskarna syns knappt - de är mest inne bland alla gömställen, men det blir fart på dom senare!
Ljuset är mycket svagt pga att jag kasserat den gamla rampen och nu ligger där bara en provisorik liten sketramp med ett lysrör.
Filmsnuttar kommer senare!:)
#2 - 11 september 2009 18:27
Som vanligt när du startar ny projekt så finner man inte ord till hur snyggt du får till det.
Ser hur mysigt som helt ut[:-106]
#3 - 11 september 2009 18:28
WOW. Kan förstå att du sitter och stirrar på det här på kvällarna. Lite gröna växter var där ju i alla fal :p Riktigt häftigt med rötter och sten om vartannat.
#4 - 11 september 2009 18:52
Vilka Calvus är det du har skaffat sig??
DE är fin fina firrar! (finare än wellpapp fiskar ;) )
Såg i fiskaffärn i Etuna att de hade svarta med vita prickar. Vart dökär i de :) Fick veta en massa roligt info om de och deras lekbeteende men det är svårare firrar :) Hårdare vatten än SA osv.....Håller mig so far till SA kar :)
#5 - 11 september 2009 19:43
Vääääldigt fint max! förundras över din inrednings förmåga!
Nu fick jag även lite inspiration... efter att ha plockat upp hakan från marken ett flertal gånger
#6 - 11 september 2009 21:12
Ahh.. nu är det dags för den första lilla filmsnutten - det kommer en till.
(och givetvis tack för alla fina repliker och kommentarer - det värmer såklart - det vet ni!)
#7 - 11 september 2009 21:14
...och yt är i sitt esse idag tydligen...
#8 - 11 september 2009 21:18
... och här kommer del två, lite närmare;
#9 - 11 september 2009 21:28
Hmmm... varför blir det i aldrig så snyggt när jag "slänger ner en massa skit i akvariet" :d

Tål normalt inte svart och gult ihop ;) ... men satan vad fint!!!
#10 - 12 september 2009 00:17
micket skrev:
Hmmm... varför blir det i aldrig så snyggt när jag "slänger ner en massa skit i akvariet" :d

Tål normalt inte svart och gult ihop ;) ... men satan vad fint!!!

Man måste ""slänga ner skit" på ett snyggt sätt... med en hand, ungefär... utan att tänka...

Människan har ofta för sig att den naturligaste differansen i färgskalan är svart kontra vitt - Helt fel! De mest synbara "varningsfärgerna" är svart och gult - det är dessa färger som ger de största varningsimpulserna - tänk Geting och andra insekter som har dessa färger (och polis-tejp...). Det var så jag tänkte när jag inredde karet.

Kul som fan att du gillar grejerna!:)
#11 - 12 september 2009 06:15
Jag sällar mig till kören.

Det ser murrigt och mysigt ut, kör du med lite ljus?
admin
Christian Alfredsson
#12 - 12 september 2009 06:37
Tycker det blev helfräckt. Ska återanvända mina rötter till mina.
#13 - 12 september 2009 07:06
Snyggt Mats, och eftersom jag sett karet IRL kan jag bara säga att det ser bra mycket bättre ut "på riktigt":D!
#14 - 12 september 2009 07:54
Svart och gult som e så fint ihop. ;)
Tycker det e fullare med blått gult och rött eller vitt och grönt.:D

Med hänvisning till micket´s tidigare svar om svart och gult.
#15 - 12 september 2009 07:58
Bateman skrev:
Svart och gult som e så fint ihop. ;)

Tycker det e fullare med blått gult och rött eller vitt och grönt.:D

Vadå ? Svenska och Ungerska färgerna är det väl inget fel på ;)
Ursäkta utsvävningen Mats, Du har lyckats igen, mycket kul kar och bra fiskval.
#16 - 12 september 2009 08:05
Imponerande, jättesnyggt
Lilleulv
#17 - 12 september 2009 08:23
Härliga filmer. Riktigt snyggt :D
#18 - 12 september 2009 09:22
Oj jädrar, vad många som skrivit... Tack skall ni ha alla!

Nubi undrade vad det var för calvus och jag kollade i artregistret och dom ser exakt ut som denna Altolamprologus calvus-Cameron Bay: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=626

Marsipulami undrade om jag har lite ljus - ja, som jag skrev i första inlägget så har jag kasserat rampen som fanns till detta karet, den var av trä och började bli dålig - så jag har bara slängt på en provisorisk liten ramp med ett rör i. Så, visst är det lite ljus. Nu börjar jag i och för sig tycka att det är riktigt snyggt med denna dämpade belysning, men skall ändå skaffa en ramp som, täcker hela längden!
#19 - 12 september 2009 11:43
Om du ska ha så dämpad belysning tycker jag inte du ska missa tillfället att skaffa ett gäng Paracyprichromis nigripinnis. Våldsamt snygga med dämpad belysning, ofta ganska intetsägande i starkare.

/Jocke
#20 - 12 september 2009 11:59
Ja, där kan man kanske fundera lite mer på belysningen Mats...
Varför inte dra till IKEA och kolla vad de har i spotväg, eftersom du inte har några krävande växter skulle det vara skitsnyggt med lite spottar som lyser upp punkter i karet...?
#21 - 12 september 2009 13:38
Banderad skrev:
Om du ska ha så dämpad belysning tycker jag inte du ska missa tillfället att skaffa ett gäng Paracyprichromis nigripinnis. Våldsamt snygga med dämpad belysning, ofta ganska intetsägande i starkare.

/Jocke

ansjo skrev:
Ja, där kan man kanske fundera lite mer på belysningen Mats...

Varför inte dra till IKEA och kolla vad de har i spotväg, eftersom du inte har några krävande växter skulle det vara skitsnyggt med lite spottar som lyser upp punkter i karet...?

Jättebra förslag - båda två!!!:)
#22 - 12 september 2009 16:49
Figurerna i karet är lite misstänksamma när kameran kommer fram - då blir de lite småoroliga. Nåja, de får vänja sig!:)
#23 - 13 september 2009 07:11
OK, jag tror att du missförstod mig. Med rätt växter så kan det bli väldigt mysigt. I mitt eget kar har jag en rot som är som ett upp och nervänt V, och fiskarna verkar gilla det. Har ett par skalarer som brukar stå där och spana.
#24 - 13 september 2009 08:51
OK, jag tror att du missförstod mig. Med rätt växter så kan det bli väldigt mysigt. I mitt eget kar har jag en rot som är som ett upp och nervänt V, och fiskarna verkar gilla det. Har ett par skalarer som brukar stå där och spana.

Det låter läckert!
Det sköna med Tanganyika är att man liksom kan skippa växter, där är ju mestadels sten, sand och lite annan bröte. De enda växter som finns i detta kar är några Anubias och en liten dunge Javaormbunke - dessa växter satt redan fastvuxna på de rötter jag använde, och jag tyckte det var synd att ta bort dom - de behöver inte så mycket ljus, så jag funderar på att låta den lilla provisorika rampen, som ger ett verkligt dämpat ljus, ligga kvar och skall kolla om jag endast kan addera några spottar ovanifrån vid sidorna. Fiskarna färgar ut fint nu också i det lite mer sparsamma ljuset - och så har jag ingen vit kalksand - som jag hade i 960-litaret när det var T-kar - och det bidrar till att fiskarna lite mer kan känna sig trygga mot en mörkare sandbotten.
Sanden är den samma, alltså engelsk sjösten, som karet har haft sedan start.
#25 - 13 september 2009 11:25
Kom just på att det var dags att titta efter ny projekttråd. Missade starten med två dagar, det var illa.

Ser helmysigt ut, till och med jag kan ju bli sugen TA när jag ser det här:p

Kommer inte ihåg nu vad du har för mått på 600 litaren, har för mig att de var lite udda.
#26 - 13 september 2009 12:16
c90368 skrev:
Kom just på att det var dags att titta efter ny projekttråd. Missade starten med två dagar, det var illa.

Ser helmysigt ut, till och med jag kan ju bli sugen TA när jag ser det här:p

Kommer inte ihåg nu vad du har för mått på 600 litaren, har för mig att de var lite udda.

Ja, det här karet har jag beställt hos en glasmästare för några år sedan. Måtten är 120x70x70 cm, och det blir ju egentligen 588 liter för att vara exakt - men, jag rundar av det till 600 - det blir änna lättare så.:)
#27 - 13 september 2009 17:21
Kanon snyggt Mats!! När kommer du förbi Strängnäs/Stockholms område så man kan bjuda dig på fika och övertala dig att inreda mina kar ;)

Tror att det skulle se snyggt ut med spottar som Ansjo nämner. Blire något av det?
#28 - 13 september 2009 18:10
Nubi skrev:
Kanon snyggt Mats!! När kommer du förbi Strängnäs/Stockholms område så man kan bjuda dig på fika och övertala dig att inreda mina kar ;)

Tror att det skulle se snyggt ut med spottar som Ansjo nämner. Blire något av det?

Jo, det kommer att bli spottar - monterade ner ett par läslampor idag, bara för att kolla och det ser ju helt sjukt fränt ut, så nu är det spotjakt på gång!

Kommer en liten film senare - utan spottar dock!:)
#29 - 13 september 2009 20:22
Jahapp - då stör jag lite med en film då... Här får de mumsa på lite cyklops;
#30 - 13 september 2009 20:41
Mycket akvarium och lite fisk, det gillar jag:D

Du lär väl inte ha några fritidsproblem numera?

Om jag minns rätt så står väl 900 karet med alla Diskusar direkt till vänster om detta kar!

Kan det bli bättre:p
#31 - 13 september 2009 21:57
c90368 skrev:
Mycket akvarium och lite fisk, det gillar jag:D

Du lär väl inte ha några fritidsproblem numera?

Om jag minns rätt så står väl 900 karet med alla Diskusar direkt till vänster om detta kar!

Kan det bli bättre:p

Jooo... Jag jobbar ju så att jag planerar långt i förväg - såhär tänker jag; Karet är stort ålrajt - och om jag sätter in en grupp vardera av leleupi och calvus (yngel), så kommer dessa att para ut sig i sinom tid - då blir det revirstrider å grejer, sedan kommer ynglen - och så har man burken full, i sedvanlig Tanganyika-stil! Snitsigt, va?:)
Och, nä - fritid har jag bara till burkarna numera! Och, jo - karen står bredvid varandra! Skallen går som om jag vore på en tennismatch.
#32 - 13 september 2009 22:12
Jag har en liten misstanke att detta kan vara två pojkspolingar.
#33 - 14 september 2009 06:35
Här kan man se hur de två uppstudsiga kanaljerna bär sig åt;
#34 - 14 september 2009 06:40
Kul film!

Alla liknelser med unga hannar av homosapiens är väl överflödiga:D
#35 - 15 september 2009 21:06
Har rotat lite bland kaserade bilder i "papperskorgen" - och de är inget att ha, men ändå lite sköna...
Jag har inget annat för mig så jag drar in dom.:)
#36 - 15 september 2009 21:40
MaxB Det finns rätt så bra priser på Spottar på Jula :) värt att kika in om du har Jula i närheten, annars tror jag IKEA har spottar, blått ljus.
#37 - 16 september 2009 09:35
Nubi skrev:
MaxB Det finns rätt så bra priser på Spottar på Jula :) värt att kika in om du har Jula i närheten, annars tror jag IKEA har spottar, blått ljus.

Tack skall du ha för tipsen! Ja, jag skall kolla lite spottar!
#38 - 16 september 2009 22:10
Jätte fin Calvus! :) Fast den sorten du har är inte den som är svart med blåa prickar?
Är det svårt att ha dessa med tanke på att de ska ha annorlunda oh värde än SA kar??

Jag försökte förklara utseendet till Ansjo innan jag fick tag i det latinska namnet.
"halva kroppen ser ut som en gädda och den andra, den med stjärten och ryggfenan ser ut som en fjärilsciklid" Vad tycker du om beskrivningen? :P
#39 - 17 september 2009 04:08
det har jut blivit jättebra akvariet :). den lampan du har på akvariet tycker jag ger en skön stämning i karet :).
#40 - 17 september 2009 06:00
var tog dina scalarer vägen
#41 - 17 september 2009 06:53
Saknar mitt Tanganyika kar. Får bli ett till akvarium sen när jag får plats :)
#42 - 17 september 2009 07:03
Nubi skrev:
Jätte fin Calvus! :) Fast den sorten du har är inte den som är svart med blåa prickar?

Är det svårt att ha dessa med tanke på att de ska ha annorlunda oh värde än SA kar??

Jag försökte förklara utseendet till Ansjo innan jag fick tag i det latinska namnet.

"halva kroppen ser ut som en gädda och den andra, den med stjärten och ryggfenan ser ut som en fjärilsciklid" Vad tycker du om beskrivningen? :P

Haha!:D Jo, gäddliknelsen är riktigt bra, de har ju ett jädra bett. De jag har är ju i stort sett bara yngel än så länge, sex stycken. De skall få växa upp och para ut sig, sedan kanske det blir aktuellt att ta bort några individer - vi får se. Jag tycker det ser ser ut som ganska vita prickar på dom, men det finns nog en lätt blå ton i prickarna också. Igår var det precis en vecka sedan dom introducerades i karet och nu börjar de komma fram och simma mer fritt i karet.
Jag tycker dessa tanganyikaciklider är lätta att hålla - de vill ju inte ha det sura, mjuka vatten som SA-fiskarna vill ha (och jag gör det lite svårt för mig med att ha en del rötter i baljan som surar ner) men det handlar bara om att byta vatten regelbundet, typ 30%, eller däromkring, i veckan så hållls nivåerna på en god nivå. Nu jobbar jag ju på ett sätt som många kanske tycker är "vårdslöst" - alltså; jag rör överhuvudtaget inte karet, utan rensar bara bort synlig skit och byter vatten... har inga medel i, och... ja, bara låter det vara. Så, för min del tycker jag att det är vrålenkelt att ha Tanganyikaciklider. Däremot får man hålla tungan rätt i munnen vad det gäller Tropheus - som jag hade i slutet av T-960-perioden då mitt stora kar var Tanganyika.
Jag har en gammal bortglömd tråd här;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
Där du kan kolla många bilder och filmer då 960-karet var Tanganyika.
#43 - 17 september 2009 07:04
macke_fisk skrev:
det har jut blivit jättebra akvariet :). den lampan du har på akvariet tycker jag ger en skön stämning i karet :).

Jo, det ser riktigt skönt ut - jag skall bara addera ett par spottar på sidorna!:)
#44 - 17 september 2009 07:08
rick skrev:
var tog dina scalarer vägen

Dom har jag skänkt bort! Det dominanta lekparet går nu i ett visningskar nere i zoo-shopen - och där har de redan satt igång att "joxa"...
I shopen går dessutom de Marlieri, Transcriptus, Gracilis och Tropheus som jag hade innan - i varsina visningskar. Alla leker och trivs och zoohandlarn vägrar sälja dessa fiskar - bara överskottsyngel. Det är faktiskt riktigt kul att regelbundet gå ner dit och titta på dom. Jag brukar även hjälpa till att "hålla lite ordning" på dessa kar - rensa och fixa lite.
#45 - 17 september 2009 07:08
Faltaren skrev:
Saknar mitt Tanganyika kar. Får bli ett till akvarium sen när jag får plats :)

Japp, det tycker jag!:)
#46 - 17 september 2009 12:02
MaxB skrev:
Jo, det ser riktigt skönt ut - jag skall bara addera ett par spottar på sidorna!:)

aha, det kommer att bli skitnice ju! :)
#47 - 17 september 2009 12:33
MaxB skrev:
Haha!:D Jo, gäddliknelsen är riktigt bra, de har ju ett jädra bett. De jag har är ju i stort sett bara yngel än så länge, sex stycken. De skall få växa upp och para ut sig, sedan kanske det blir aktuellt att ta bort några individer - vi får se. Jag tycker det ser ser ut som ganska vita prickar på dom, men det finns nog en lätt blå ton i prickarna också. Igår var det precis en vecka sedan dom introducerades i karet och nu börjar de komma fram och simma mer fritt i karet.

Jag tycker dessa tanganyikaciklider är lätta att hålla - de vill ju inte ha det sura, mjuka vatten som SA-fiskarna vill ha (och jag gör det lite svårt för mig med att ha en del rötter i baljan som surar ner) men det handlar bara om att byta vatten regelbundet, typ 30%, eller däromkring, i veckan så hållls nivåerna på en god nivå. Nu jobbar jag ju på ett sätt som många kanske tycker är "vårdslöst" - alltså; jag rör överhuvudtaget inte karet, utan rensar bara bort synlig skit och byter vatten... har inga medel i, och... ja, bara låter det vara. Så, för min del tycker jag att det är vrålenkelt att ha Tanganyikaciklider. Däremot får man hålla tungan rätt i munnen vad det gäller Tropheus - som jag hade i slutet av T-960-perioden då mitt stora kar var Tanganyika.

Jag har en gammal bortglömd tråd här;

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834

Där du kan kolla många bilder och filmer då 960-karet var Tanganyika.

Har du kollat vad för Ph-värde du har i karet?
kommer du att använda någon medel? för att få vattnet mer Calvus vänligt, har man inte bikarbonat?

Om jag skulle göra om mitt kar till en annan inriktning så skulle det bli Tanganyika-biotop :)

ska bli kul att följa tråden och se vad det blir av de :)
#48 - 17 september 2009 13:08
[FONT=Verdana][SIZE=2]Vad var det för film du såg på YouTube när du blev så inspirerad av, så du var tvungen att startade upp ett nytt Tanganyika projekt ;):p, jag måste bara få se den filmen, har du adressen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2]Föresten, fina bilder och häftiga filmer i vanlig ordning...:)[/SIZE][/FONT]
#49 - 17 september 2009 14:53
Nubi skrev:
Har du kollat vad för Ph-värde du har i karet?

kommer du att använda någon medel? för att få vattnet mer Calvus vänligt, har man inte bikarbonat?

Om jag skulle göra om mitt kar till en annan inriktning så skulle det bli Tanganyika-biotop :)

ska bli kul att följa tråden och se vad det blir av de :)

Nej... jag har inte en susning om vad det är för värden - jag kör på kranvatten, rensar, filtrerar och byter vatten... that's it, liksom. Och några medel har jag inte planerat att hälla i.
:)
Calvus växer ganska långsamt så det tar nog ett litet tag innan det blir riktigt intressant action i burken.
Två av leleupierna hänger ihop väldigt mycket - och de korvar sig för varandra så där kanske det blir nåt smått såsmåningom.
Jag skall givetvis uppdatera med nya filmer och bilder löpande!
#50 - 17 september 2009 14:57
Mikael64 skrev:
[FONT=Verdana][SIZE=2]Vad var det för film du såg på YouTube när du blev så inspirerad av, så du var tvungen att startade upp ett nytt Tanganyika projekt ;):p, jag måste bara få se den filmen, har du adressen.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2]Föresten, fina bilder och häftiga filmer i vanlig ordning...:)[/SIZE][/FONT]

Tack så mycket!:)
Jag skall kolla om jag kan hitta den länken igen - det var iallafall nåt sånt där Tanganyika-program från animal planet eller något liknande, och det var ett avsnitt när en calvus eller copressiceps blev jagad och han simmade in i en spricka i en stor stock - när han simmade därifrån såg man massor av andra som höll på och donade bland stenar och rötter - faktum är att jag inte riktigt vet om det var från själva sjön eller ett stort inrett kar - hittar jag filmen så lägger jag upp den här direkt!
#51 - 17 september 2009 15:46
Mikael64 skrev:

[FONT=Verdana][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT]

Tjappa!

Vet inte om det var denna filmen MaxB såg, men jag kan hur som rekommendera denna;

http://www.youtube.com/view_play_list?p=4BF265D1A4D0CC25&search_query=tanganyika+rift

En film i fyra delar om tanganyikasjön filmat både under och ovan hur det ser ut och fiskarna som lever där.

Trevlig titt ;)
#52 - 17 september 2009 16:41
Verkligen trevlig film
#53 - 17 september 2009 17:31
aronman skrev:
Tjappa!

Vet inte om det var denna filmen MaxB såg, men jag kan hur som rekommendera denna;

http://www.youtube.com/view_play_list?p=4BF265D1A4D0CC25&search_query=tanganyika+rift

En film i fyra delar om tanganyikasjön filmat både under och ovan hur det ser ut och fiskarna som lever där.

Trevlig titt ;)

Jo, den var det - och jag märker att jag blandat ihop vissa scener med en annan grej jag sett på YT - jag skall försöka hitta den där det är en hel massa calvusar som bökar runt bland pinnar och stenar! Toppen att du länkade!:)
#54 - 17 september 2009 17:52
Kör med lite kalkkross i en nylonstrumpa i ett av filterna. Ett enkelt knep för att inte få ph-dippar och ph stannar på runt 7,5-7,3 som lägst.
#55 - 17 september 2009 18:45
Sådär, då har man tappat hakan igen...tur man inte behöver använda den på internet.

Skitsnyggt!
#56 - 17 september 2009 20:23
LN skrev:
Kör med lite kalkkross i en nylonstrumpa i ett av filterna. Ett enkelt knep för att inte få ph-dippar och ph stannar på runt 7,5-7,3 som lägst.

Jo, jag har funderingar på detta - det är ju så att jag har lite rötter, gamla och urvattnade, men ändå, i karet och då behövs det lite kompensation.
Var fanken köper man kalkkross...?[:o]
Tack för tipset!
#57 - 17 september 2009 20:30
peisai skrev:
Sådär, då har man tappat hakan igen...tur man inte behöver använda den på internet.

Skitsnyggt!

Kul att du gillar det! Men, det skall bli kul att få hem ett par spottar som höjer stämningen lite! Nu är det ganska mörkt - fränt, men några ljusa punktmarkeringar gör nog susen!
#58 - 17 september 2009 20:46
MaxB skrev:
Kul att du gillar det! Men, det skall bli kul att få hem ett par spottar som höjer stämningen lite! Nu är det ganska mörkt - fränt, men några ljusa punktmarkeringar gör nog susen!

riktigt schyssta bilder:D, kör på som vanligt med bilderna!
#59 - 18 september 2009 06:47
är det bara jag som tkr att det fattas en en grupp Paracyphrichromis nigripinnis?

;P
#60 - 18 september 2009 06:57
Sjukt inspirerande. Är det mopani rötter du blandat med mangrove och sedan bara kolsten?

Off topic: Är mopani omtyckta av malar?
#61 - 18 september 2009 06:57
är det bara jag som tkr att det fattas en en grupp Paracyphrichromis nigripinnis?

;P

Nej, det tycker jag också!:) Och så fort det ges tillfälle så...
#62 - 18 september 2009 07:04
Dre skrev:
Sjukt inspirerande. Är det mopani rötter du blandat med mangrove och sedan bara kolsten?

Off topic: Är mopani omtyckta av malar?

Mopani, redmoore och mangrove. Jag har liksom byggt in rötterna i stenarna så att det skall ges en illusion om att rötterna trängt genom.
Jag lade en grund av skifferplattor längst ner och bildade ett sjukt stort grottsystem underst - sedan varavade jag rötter och sten ovanpå.
Jag skall även leta upp lite passande snäckor och släppa ner lite här och var. Både calvusarna och leleupierna gillar att sticka in i snäckorna titt som tätt.
Jag har en del mopani i 960-litaret och malarna tycks gilla dessa, sitter ofta på och under.
#63 - 18 september 2009 07:10
Jepp, för att förtydliga lite så gillar malar att gömma sig bland prången på, i och under Mopanirötterna, men i mathänseende för trägnagare är de inte mycket att ha då de är för hårda och då är de sk. Mangroverötterna ett bättre val.
Men å andra sidan kan man blanda dem och få ett snyggt resultat;).
#64 - 18 september 2009 07:29
ansjo skrev:
Jepp, för att förtydliga lite så gillar malar att gömma sig bland prången på, i och under Mopanirötterna, men i mathänseende för trägnagare är de inte mycket att ha då de är för hårda och då är de sk. Mangroverötterna ett bättre val.

Men å andra sidan kan man blanda dem och få ett snyggt resultat;).

Ah, helt riktigt! Bra där Ansjo!
Jag tänkte inte på "gnagaraspekten" i frågan och svaret!:)
#65 - 18 september 2009 10:07
MaxB skrev:

Var fanken köper man kalkkross...?[:o]

Tack för tipset!

Har du någon Plantagen eller annan större blomsteraffär i närheten? Där brukar man kunna hitta "vita stenar" till ett hyfsat pris.
#66 - 18 september 2009 10:12
c90368 skrev:
Har du någon Plantagen eller annan större blomsteraffär i närheten? Där brukar man kunna hitta "vita stenar" till ett hyfsat pris.

Tack skall du ha Maths!:)
Jo, jag tänkte väl att jag får ta mig till några av dessa ställen!
#67 - 18 september 2009 18:06
MaxB skrev:
Tack så mycket!:)

Jag skall kolla om jag kan hitta den länken igen - det var iallafall nåt sånt där Tanganyika-program från animal planet eller något liknande, och det var ett avsnitt när en calvus eller copressiceps blev jagad och han simmade in i en spricka i en stor stock - när han simmade därifrån såg man massor av andra som höll på och donade bland stenar och rötter - faktum är att jag inte riktigt vet om det var från själva sjön eller ett stort inrett kar - hittar jag filmen så lägger jag upp den här direkt!

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]Det ser jag fram i mot, alltid trevligt med en liten film stund:)[/SIZE][/FONT][/FONT]
#68 - 18 september 2009 20:23
De nya bilderna visar verkligen hur tjusigt ditt kar är. Tror också på spottar till detta akvarium. RIKTIGT LÄCKERT :D
#69 - 21 september 2009 11:13
Vad härligt att du dragit igång med Tanganyika igen mats. Det är snygga Calvus du har där, det är Altolamprologus "Black Zaire" va? Jag skall också börja med tanganyika igen, min tanganyika-tarm har pyrt ganska länge och när du startade denna tråden så blev suget enormt. Så nu snart skall jag göra ordning ett kar, och hämta lite roliga tanganyikaciklider i eftermiddag, skall försöka få till lite bilder ikväll.

MVH/Freddan
#70 - 21 september 2009 11:36
127bubbel skrev:
Vad härligt att du dragit igång med Tanganyika igen mats. Det är snygga Calvus du har där, det är Altolamprologus "Black Zaire" va? Jag skall också börja med tanganyika igen, min tanganyika-tarm har pyrt ganska länge och när du startade denna tråden så blev suget enormt. Så nu snart skall jag göra ordning ett kar, och hämta lite roliga tanganyikaciklider i eftermiddag, skall försöka få till lite bilder ikväll.

MVH/Freddan

Härligt Freddan!
Jo, det går i vågor, det här med att Tanganyika-suget sätter in. Det är liksom ganska bekvämt med ett T-kar, det sköter sig självt rätt så bra och man behöver inte rodda så mycket.
Jag tror att det är "Black Zaire", ja!
#71 - 21 september 2009 11:55
Ja, det är ganska bekvämt att hålla tanganyika. Du har inte funderat på att skaffa ett gäng hästnos-ciklider till detta karet? Det skulle nog vara snyggt, skall själv försöka få tag i dom till mitt tanganyika-kar.

MVH/Freddan
#72 - 21 september 2009 12:50
Ser riktigt proffsigt ut, du kanske skulle inreda akvarium som jobb he he :P
#73 - 21 september 2009 13:27
Snyggt akvarium Mats.
Om det skulle vara bekvämt att ha just tanganyika kan ja inte hålla me om.
Troffar, Petros, samt hästnos och Cypsyngel är ju något av det vattenkänsligaste man kan hålla på me. Skulle nog vilja säga att 95% av övriga akvariefiskar är lättare:)
#74 - 21 september 2009 16:51
Ser riktigt proffsigt ut, du kanske skulle inreda akvarium som jobb he he :P

Haha!:d Ja, det vore ett toppenjobb det! Idéerna fullständigt stockas i skallen, så det vore inga problem!:)
#75 - 21 september 2009 16:53
LN skrev:
Snyggt akvarium Mats.

Om det skulle vara bekvämt att ha just tanganyika kan ja inte hålla me om.

Troffar, Petros, samt hästnos och Cypsyngel är ju något av det vattenkänsligaste man kan hålla på me. Skulle nog vilja säga att 95% av övriga akvariefiskar är lättare:)

Njo, visst håller jag med dig om detta - men just den där enkla feelingen med sand, sten och vatten - samt ett gäng robusta calvusar är ändå - vågar jag hävda - rätt bekväm!:)
#76 - 21 september 2009 17:21
Ja jo du kan ju ha rätt när det gäller Calvus:):), har tyvärr inte haft nöjet att hålla sånna. O o andra sidan har ja inte haft Petros heller, men det mesta som skrivs om den firren verkar vara lite knepigt.
Har du grunnat nått på vilken Cyps du vill ha??
Tycker att Kitumba verkar vara ett rackans grannt alternativ.
#77 - 22 september 2009 07:10
LN skrev:
Ja jo du kan ju ha rätt när det gäller Calvus:):), har tyvärr inte haft nöjet att hålla sånna. O o andra sidan har ja inte haft Petros heller, men det mesta som skrivs om den firren verkar vara lite knepigt.

Har du grunnat nått på vilken Cyps du vill ha??

Tycker att Kitumba verkar vara ett rackans grannt alternativ.

Är det kitumba-jumbon du menar? Eller paracyprichromis brieni kitumba?
Båda är ju snygga - så vi får se vad som kan tänkas dyka upp!:)
#78 - 22 september 2009 11:15
Ja, nu simmar det lite tanganyika-ciklider här hemma igen. Det blev en mjukstart med 4 st Julidochromis Ornatus och 3 st Altolmprologus Calvus "Black Zaire". Jag köpte dom som Compressiceps men är ganska övertygad om att det är Calvus. Har inte fått några bilder på dom än då dom start bland all inredning hela tiden, men senare kanske det kan bli lite bilder.

Nästa art som står högst på listan att skaffa är ett gäng Callochromis Pleuropilus, en vacker sandlekare som jag haft förr.

MVH/Freddan
#79 - 22 september 2009 11:39
127bubbel skrev:
Ja, nu simmar det lite tanganyika-ciklider här hemma igen. Det blev en mjukstart med 4 st Julidochromis Ornatus och 3 st Altolmprologus Calvus "Black Zaire". Jag köpte dom som Compressiceps men är ganska övertygad om att det är Calvus. Har inte fått några bilder på dom än då dom start bland all inredning hela tiden, men senare kanske det kan bli lite bilder.

Nästa art som står högst på listan att skaffa är ett gäng Callochromis Pleuropilus, en vacker sandlekare som jag haft förr.

MVH/Freddan

Låter riktigt bra! Ornatusen är en favorit! Fick du en rejält gul och fin sort?
Skall bli kul att se bilder längre fram på inredning och fiskar!:)
#80 - 22 september 2009 11:51
Ja, jag valde Ornatusen då det är en lagom snäll eller vad man skall säga om man skall jämnför med övriga Julidochromis-arter. Dom har inte fått så mycket gult på sig än, men det kommer antar jag. Lite inrednings bilder skall jag kunna ordna och även på fiskarna förhoppningsvis. kommer lite bilder senare.

MVH/Freddan
#81 - 22 september 2009 12:02
Menar Jumbo-Kitumban.

Ja har Callochromis Pleuropilus. Hannarna är riktigt granna särskilt vid lek.
Men dom blir rackarns aggro just vid lek, då kan en relativt liten hanne ta hela akvariet som sitt revir o bankar på med innevånarna regält.
#82 - 22 september 2009 12:09
LN skrev:
Menar Jumbo-Kitumban.

Ja har Callochromis Pleuropilus. Hannarna är riktigt granna särskilt vid lek.

Men dom blir rackarns aggro just vid lek, då kan en relativt liten hanne ta hela akvariet som sitt revir o bankar på med innevånarna regält.

Aha, jumbon där ja! Jo, den är fin! Jag skall leta lite och kolla vad som finns att få tag på.
Callochromis pleurospilus är riktigt fräna - dessa passar dock inte i mitt T-kar då jag har lite för grov sand... men, man blir ju sugen på att starta ett långt, lite lägre kar med finkornig sand, och några stenar lite skönt utplacerade - och ett gäng sådana i.
#83 - 22 september 2009 12:28
Ja har hållt dom i grov sand helt utan probs, dom blir dessutom 8-10cm o då skyfflar dom nästan vad som helst. Har sett en hanne hos Arnold (Åleds) som vart minst 10 om inte större.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642&page=19
Här är en bild på mina en bit ner på sidan

Javisst ett kar me enbart Call. o hästnosar vore hur grymmt som helst.
#84 - 22 september 2009 12:38
LN skrev:
Ja har hållt dom i grov sand helt utan probs, dom blir dessutom 8-10cm o då skyfflar dom nästan vad som helst. Har sett en hanne hos Arnold (Åleds) som vart minst 10 om inte större.

Javisst ett kar me enbart Call. o hästnosar vore hur grymmt som helst.

Ja, skall jag köra på dessa blir det helt klart ett nytt kar, finkornig sand över nästan hela bottnen - och så skulle man ju peta in en sån där Aquaterra Tanganyika Rock, sedan fylla på med lite bumlingar mot bakgrunden och dra i lite hästnosar... hmmm... nu börjar det spinna i skallen igen....
#85 - 22 september 2009 13:16
Just det surret i skallen är det bästa med hela akvariehobbyn:):)
#86 - 22 september 2009 17:50
Hey Mats! Du har inte fått för dig att stoppa ner en råttfälla i karet nära en rot för att locka ut en av dina "gamla" agressiva gula fiskar?
-Tror jag drömde om ditt kar inatt och om just en råttfälla...visst vare en dröm!"
#87 - 22 september 2009 18:27
kan inte förstå det, kvittar vilken projekt du drar igång så blir det alltid skitbra! alla dina trådar är fyllda med helsköna inlägg från allt folk och det är positivt och roligt att läsa :D.

keep up with that så blir jag en godtrogen läsare av dina projekt :).
#88 - 22 september 2009 20:28
macke_fisk skrev:
kan inte förstå det, kvittar vilken projekt du drar igång så blir det alltid skitbra! alla dina trådar är fyllda med helsköna inlägg från allt folk och det är positivt och roligt att läsa :D.

keep up with that så blir jag en godtrogen läsare av dina projekt :).

I will!:)
Härligt att du tycker det känns positivt och kul att läsa! Det är änna det som är meningen - att vi skall babbla, ha kul och byta erfarenheter - samt kolla på sköna bilder och filmer - mina och andras!:)
#89 - 23 september 2009 14:28
Ja, det rullar på i tanganyika-karet, men inte fått till några bra bilder ännu då dom fortfarande är skygga. Men dom börjar känna sig mer hemma då Calvusarna började att spänna sig för varandra idag, så med lite tur så blir det bilder ikväll.

MVH/Freddan
#90 - 23 september 2009 14:56
127bubbel skrev:
Ja, det rullar på i tanganyika-karet, men inte fått till några bra bilder ännu då dom fortfarande är skygga. Men dom börjar känna sig mer hemma då Calvusarna började att spänna sig för varandra idag, så med lite tur så blir det bilder ikväll.

MVH/Freddan

Ös På!
#91 - 24 september 2009 12:53
Här kommer lite bilder. Tyvärr inga bra bilder då fiskarna envisas med att stå bland all inredning så kameran hittar inte skärpan. Men man ser vad det är på bilderna iallafall.

MVH/Freddan
#92 - 24 september 2009 14:55
127bubbel skrev:
Här kommer lite bilder. Tyvärr inga bra bilder då fiskarna envisas med att stå bland all inredning så kameran hittar inte skärpan. Men man ser vad det är på bilderna iallafall.

MVH/Freddan

Ornatusarna ser jättefina ut! Och det är samma sorts calvusar vi har - riktigt fina de också! Härligt!:)
#93 - 24 september 2009 17:10
127bubbel skrev:

MVH/Freddan

vilka härliga bilder! riktigt fina :).
#94 - 24 september 2009 21:10
127bubbel skrev:

MVH/Freddan

Aaaaaaaaaaaaaaaaa!! super fin fina fiskar och bilder :D
#95 - 28 september 2009 17:43
hur går det med akvariet? har du fått tag på dina spottar än?
#96 - 28 september 2009 19:19
macke_fisk skrev:
hur går det med akvariet? har du fått tag på dina spottar än?

Jo, det puttrar på fint. Jag har kollat in några olika sköna spottar på ikea, och funderar på att beställa hem från deras hemsida - samtidigt har jag lust att kika på dom innan jag handlar... och då måste jag åka dit...
#97 - 28 september 2009 20:58
Är det långt till IKEA?
Vad för spottar har du funderat på? runda eller sådana som är mer som ledljus?
Bilagor:
#98 - 29 september 2009 06:38
Nubi skrev:
Är det långt till IKEA?

Vad för spottar har du funderat på? runda eller sådana som är mer som ledljus?

Torslanda - där jag bor för tillfället - är platsen som gud glömde, så det är långt till allt... men det handlar mer om att jag tycker det är så jävlans trist att vara på ikea...
Jag har tittat på två olika typer av spottar - en halogenvariant och en annan som är som små "prickar" som lyser - det är skillanden mellan dessa typer jag vill kolla och... då måste jag dit...
#99 - 29 september 2009 16:10
Ja, då har man handlat in lite ny fisk. Skaffade idag 5 st Paracyprichromis Nigripinnis (2+3) och 2 st Neolamprologus Tretocephalus. Kommer med lite bilder ikväll.

Ursäkta att jag lånar din tråd mats.

MVH/Freddan
#100 - 29 september 2009 16:13
MaxB skrev:
Jo, det puttrar på fint. Jag har kollat in några olika sköna spottar på ikea, och funderar på att beställa hem från deras hemsida - samtidigt har jag lust att kika på dom innan jag handlar... och då måste jag åka dit...

härligt att det fortfarande puttrar :). men dra till ikea ändå och sen stick inom djuraffär som en liten belöning till dig själv på hemvägen ;).
#101 - 29 september 2009 19:41
Jaa, dé é la för jädra fränt ändå... Man bygger enorma katakomber, gångar, prång och grottor. Ett leleupi-par skulle kunna välja och vraka - ändå såg jag igår att en hona och en hane grävde som tolstollar under en mopanirot som ligger bara några centimeter från frontrutan, platt mot sanden - stora engelska sjöstensbumlingar förflyttades. Idag kom leken - hanen blev blåsvart runt huvudet och fick en mörk skiftning över hela kroppen - och dom växlades om att åka in i "grottan" under roten. Man kan skönja honans äggrör på bilden och filmsnutten som är tagna strax efter att jag fattat vad de höll på med.
Dom väljer sina ställen där de tycker att det passar - inte där jag erbjuder "fina rum"...!:)
#102 - 29 september 2009 19:48
MaxB skrev:
Jaa, dé é la för jädra fränt ändå... Man bygger enorma katakomber, gångar, prång och grottor. Ett leleupi-par skulle kunna välja och vraka - ändå såg jag igår att en hona och en hane grävde som tolstollar under en mopanirot som ligger bara några centimeter från frontrutan, platt mot sanden - stora engelska sjöstensbumlingar förflyttades. Idag kom leken - hanen blev blåsvart runt huvudet och fick en mörk skiftning över hela kroppen - och dom växlades om att åka in i "grottan" under roten. Man kan skönja honans äggrör på bilden och filmsnutten som är tagna strax efter att jag fattat vad de höll på med.

Dom väljer sina ställen där de tycker att det passar - inte där jag erbjuder "fina rum"...!:)

Det kanske är tur att inte alla gillar dina layouter;) Utan skapar sina egna:p

Är inte de här lite för små för sådana häringa äventyr redan?
#103 - 29 september 2009 19:52
c90368 skrev:
Det kanske är tur att inte alla gillar dina layouter;) Utan skapar sina egna:p

Är inte de här lite för små för sådana häringa äventyr redan?

Nä, det är nog bara jag själv som diggar mina layouter...
Hanen är runt 6 cm och honan något mindre - och det verkar uppenbart som att de är mogna för lite ungdomshångel - om det blir yngel får la vi se om ett tag.:)
#104 - 29 september 2009 19:56
MaxB skrev:
Nä, det är nog bara jag själv som diggar mina layouter...

[:-122] Ja så kanske det är:rolleyes:
#105 - 29 september 2009 21:07
Längtar till zoopetväst turen så man får se dina kar! Så fantastiskt härligt och lummigt kar det här:)
#106 - 29 september 2009 21:36
Sultanen skrev:
Längtar till zoopetväst turen så man får se dina kar! Så fantastiskt härligt och lummigt kar det här:)

Ja, det skall bli kul! Jag måste nog bara rigga lite med persiennerna - för solen, eller dagsljuset dämpar feelingen av karen dagtid - och det blir svårt att liksom se detaljerna, men det skall väl ordna sig tycker jag!:)
Jag verkligen vrål-längtar till att få komma hem till Lasse samma dag och kolla han saltkar (och suga i mig lite salt-info). Jag är grymt sugen på att starta ett Red Sea Max.
#107 - 29 september 2009 23:11
Vad kul att du fått lek på dina leleupi mats. Lite oväntat att dom lekte i så tidig ålder, men det är ju ett tecken på att dom trivs.

Som jag skrev tidigare idag här i tråden så skaffade jag lite nya firrar till mitt tanganyika kar idag, 5 st Paracyprichromis nigripinnis (2+3) och 2 st Neolamprologus Tretocephalus (1+1) och här kommer lite bilder på dom.

MVH/Freddan
#108 - 30 september 2009 08:24
Fina bilder Freddan!
Nigripinnis blir det nog hos mig också!
#109 - 2 oktober 2009 09:11
Har egentligen aldrig förstått tjusningen med Afrikanska ciklider... Ett tomt, tråkigt, växtlöst kar med några stenar i en hög och så lite gula/röda/svarta fiskar som simmar runt bland stenarna.. :p

MEN.. Jag måste säga att du har iafl lyckats få till ett riktigt snyggt kar, med dom förutsättningar som finns om man ska va någorlunda biotop-riktig. Ska bli kul att ev. se karet live på väst-träffen, om man får ledigt från jobbet.
Men som sagt, riktigt snyggt kar. Som vanligt. :d
#110 - 2 oktober 2009 11:34
HenkeP skrev:
Har egentligen aldrig förstått tjusningen med Afrikanska ciklider... Ett tomt, tråkigt, växtlöst kar med några stenar i en hög och så lite gula/röda/svarta fiskar som simmar runt bland stenarna.. :p

MEN.. Jag måste säga att du har iafl lyckats få till ett riktigt snyggt kar, med dom förutsättningar som finns om man ska va någorlunda biotop-riktig. Ska bli kul att ev. se karet live på väst-träffen, om man får ledigt från jobbet.

Men som sagt, riktigt snyggt kar. Som vanligt. :d

Kul att du diggar karet!
Jag uppfattar inte ett kar, så som du beskriver det, riktigt på det sättet. Jag gillar när det är stenar i en hög och växtlöst - lika mycket som jag gillar den lummiga SA-stajlen. I detta t-karet är det just nu ganska tomt på just fisk, men de som finns där är i ett "utparningsstadie" för tillfället och jag vill låta dessa fiskar hitta sina platser och revir - tids nog skall det bli lite "frisimmande" fiskar som fyller upp och sedan kommer det väl en hög med yngel också... Ja, vi får se!:)
#111 - 2 oktober 2009 12:02
Kan inte hålla med dig riktigt där Henke. Tanganyikaciklider är något utav det häftigaste man kan ha hemma. Det finns så mycket som är så specilt med tanganyikaciklider i jämnfört med andra ciklider, om vi skall ta yngelvården och prata lite om den. Tänk dig själv du skaffar 2 st Prinsessor efter ett tag så kommer första kullen, och sedan den andra och så vidare. Många ciklider kör i väg sin första avkomma när det dags för kull numner 2 men inte hos Prinsessorna utan dom äldre syskonen stannar kvar och vaktar sina småsyskon, och det rullar liksom på så. Det är bara tanganyikaciklider som gör så. Jullar är också roliga dom tar något revir bland massa stenar och man kan bara ana vad dom har för sig nere bland all sten, och efter ett tag så är det helt plötsligt fler Jullar i karet även vad du skaffade från början.

Det finns så mycket som är specilt med tanganyikaciklider, så jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om dom.

Jag har både diskus-kar och tanganyikakar och båda är precis lika häftiga på sitt sätt.

MVH/Freddan
#112 - 2 oktober 2009 12:04
Tusan asså! Det här var något utöver det vanliga! Riktigt fint!

Jag har bara en fråga - kan inte rötterna sänka ph:t? När jag köpte malawisar sa gubben i affären att jag skulle skippa rötter för att det sänkte ph:t.

Snygga färger föresten! Forza Elfsborg!
mvh Viktor
#113 - 2 oktober 2009 12:31
Vigoez skrev:
Tusan asså! Det här var något utöver det vanliga! Riktigt fint!

Jag har bara en fråga - kan inte rötterna sänka ph:t? När jag köpte malawisar sa gubben i affären att jag skulle skippa rötter för att det sänkte ph:t.

Snygga färger föresten! Forza Elfsborg!

mvh Viktor

Precis som Freddan kör jag också både Tanganyika och SA - mitt Discuskar har du en tråd om här, Viktor; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991
Jo, rötterna sänker väl ph:t men jag byter styvt 35-40% vatten i veckan, och de röter jag har är gamla och ganska urlakade - så det funkar fint ändå!
#114 - 2 oktober 2009 14:55
Hur går det för dina leleupi förresten mats? Några rom kvar eller. Hos mig börjar faktiskt ena Calvus-honan bli leksugen då äggläggningsröret är på väg fram plus att hon är väldigt intresserad utav deras leksnäcka, så man får väl se vad som händer.

MVH/Freddan
#115 - 3 oktober 2009 21:34
MaxB skrev:
Kul att du diggar karet!

Jag uppfattar inte ett kar, så som du beskriver det, riktigt på det sättet. Jag gillar när det är stenar i en hög och växtlöst - lika mycket som jag gillar den lummiga SA-stajlen. I detta t-karet är det just nu ganska tomt på just fisk, men de som finns där är i ett "utparningsstadie" för tillfället och jag vill låta dessa fiskar hitta sina platser och revir - tids nog skall det bli lite "frisimmande" fiskar som fyller upp och sedan kommer det väl en hög med yngel också... Ja, vi får se!:)

Det är inget fel på Afrikanerna som så sett, bara att jag helt enkelt gillar tät växtlighet mycket bättre än det karga steniga.. :p

Föresten, Mats, har du kollat min projekttråd? Har för mig att du har lite apor som simmar runt hemma hos dig? Behöver hjälp med att identifiera ett yngel.. [:o] Vet inte om det går, men om du har lust så får du gärna ge det ett försök!:D

127bubbel skrev:
Kan inte hålla med dig riktigt där Henke. Tanganyikaciklider är något utav det häftigaste man kan ha hemma. Det finns så mycket som är så specilt med tanganyikaciklider i jämnfört med andra ciklider, om vi skall ta yngelvården och prata lite om den. Tänk dig själv du skaffar 2 st Prinsessor efter ett tag så kommer första kullen, och sedan den andra och så vidare. Många ciklider kör i väg sin första avkomma när det dags för kull numner 2 men inte hos Prinsessorna utan dom äldre syskonen stannar kvar och vaktar sina småsyskon, och det rullar liksom på så. Det är bara tanganyikaciklider som gör så. Jullar är också roliga dom tar något revir bland massa stenar och man kan bara ana vad dom har för sig nere bland all sten, och efter ett tag så är det helt plötsligt fler Jullar i karet även vad du skaffade från början.

Det finns så mycket som är specilt med tanganyikaciklider, så jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om dom.

Jag har både diskus-kar och tanganyikakar och båda är precis lika häftiga på sitt sätt.

MVH/Freddan

Som ovan, fiskarna har jag inget emot alls, bara att det karga, steniga inte är min smak riktigt. Än iafl.. ;)
#116 - 9 oktober 2009 05:08
Länge sedan det var uppdatering Mats, om det blev något av leken borde de vara frisimmande....:)?
#117 - 9 oktober 2009 06:56
ansjo skrev:
Länge sedan det var uppdatering Mats, om det blev något av leken borde de vara frisimmande....:)?

Japp, det borde dom, och jag satt med näsan mot rutan igår och kollade, men kunde inte se några yngel. Däremot så står honan och vaktar väldigt tajt i öppningen under roten. Hon tar en sväng och jagar undan och skyndar sig sedan ner i hålan och ställer sig sedan precis utanför och vaktar. Om det blev något borde jag se smått snart och då skall jag försöka ta några sköna bilder!
#118 - 9 oktober 2009 08:05
Det låter fint det, pass upp med kameran:).
#119 - 9 oktober 2009 16:49
Jodå, där är frisimmande yngel - dock väldigt tajt hållna i sin lilla grotta av den intensivt vaktande mamman. Fan, jag satt och glodde med läsglasögon så tårarna rann i ögonen men till slut så fick jag syn på dom. Tyvärr kunde jag inte lyckas få någon bild på dom då de ligger gömda - men jag slänger in ett par bilder ändå. På bild ett kan man se det pyttelilla hål in till rotgrottan där jag såg ynglen simma omkring. De är svagt gula, genomskinliga och med väldigt markerat svarta ögon. När de kommer fram senare skall jag ta några bilder på dom!:)
#120 - 9 oktober 2009 20:39
MaxB skrev:
Jodå, där är frisimmande yngel - dock väldigt tajt hållna i sin lilla grotta av den intensivt vaktande mamman. Fan, jag satt och glodde med läsglasögon så tårarna rann i ögonen men till slut så fick jag syn på dom. Tyvärr kunde jag inte lyckas få någon bild på dom då de ligger gömda - men jag slänger in ett par bilder ändå. På bild ett kan man se det pyttelilla hål in till rotgrottan där jag såg ynglen simma omkring. De är svagt gula, genomskinliga och med väldigt markerat svarta ögon. När de kommer fram senare skall jag ta några bilder på dom!:)

Känner igen det där med glasögon på:D

Men bild 6 & 7 är för j*vligt häftiga, jag får stå päls!

Hämm, grattis till ynglen oxå:p
#121 - 10 oktober 2009 09:11
c90368 skrev:
Känner igen det där med glasögon på:D

Men bild 6 & 7 är för j*vligt häftiga, jag får stå päls!

Hämm, grattis till ynglen oxå:p

Ja, dom bilderna är rätt goa - tänk om man hade fått lite skärpa på 2:an och 3:an...

Och dom som oförhappandes undrar vad vi gaggar om - så finns det lite nya bilder i slutet av förra sidan.
#122 - 10 oktober 2009 09:24
Kul Mats, hoppas att de får vara ifred tillräckligt länge så du kan fota dem ordentligt;).
#123 - 10 oktober 2009 09:26
ansjo skrev:
Kul Mats, hoppas att de får vara ifred tillräckligt länge så du kan fota dem ordentligt;).

Ja, någon bild skall det väl hinna bli innan calvusarna suger i sig ynglen.
#124 - 10 oktober 2009 09:30
Fasen vad härligt mats. Å vad jag är sugen på T-ciklider igen fanns mycket snyggt i Pilsner landet no 1.
#125 - 10 oktober 2009 11:50
lillfrasse skrev:
Fasen vad härligt mats. Å vad jag är sugen på T-ciklider igen fanns mycket snyggt i Pilsner landet no 1.

Fan vet om jag vågar hänga med er nästa gång... Jag får väl med mig ett ton prylar och fiskar hem då. Men, jag sa till Ansjo senast jag snackade med honom att nästa sväng SKALL jag med på - så är det bara!:)
#126 - 10 oktober 2009 12:08
Vore trevligt med en pilsner drickare av rang till. Men det är klart det har ju sina fördelar att alltid ha med en cola drickade privat chaffis ;-)
#127 - 10 oktober 2009 12:50
lillfrasse skrev:
Vore trevligt med en pilsner drickare av rang till. Men det är klart det har ju sina fördelar att alltid ha med en cola drickade privat chaffis ;-)

... vars namn börjar på A och slutar på nsjo, eller hur?;):)
#128 - 11 oktober 2009 22:05
Här är en liten snutt på leleupiynglen...
#129 - 12 oktober 2009 06:07
Sedär ja, de är fortfarande vid god vigör:)!
#130 - 12 oktober 2009 06:47
vad kul att du har fått yngel från leleupi, riktigt fina fiskar är det :).grattis till dem :).
#131 - 12 oktober 2009 06:55
Japp, dom är riktigt fina att kolla på. Kul är att hanen är helt med och hjälper till. Han är inte det minsta aggressiv mot honan.
#132 - 12 oktober 2009 07:11
har du köpt spottar till karet än?? :)
Bilagor:
#133 - 12 oktober 2009 07:33
macke_fisk skrev:
har du köpt spottar till karet än?? :)

Nej, jädrar... det har jag glömt av... Får fixa det!
#134 - 12 oktober 2009 09:15
här hittar du säkert något snyggt ljus :)
http://www.lampgrossen.se
#135 - 12 oktober 2009 19:03
Här är ytterligare en liten yngelfilm, från tidigare ikväll.:)
#136 - 12 oktober 2009 19:11
Kul att vara först på visningen:D

Hon ser ut att ha väluppfostrade glin, de håller sig snällt nere i sin gryta.

Eller hon kanske är en barsk morsa så de inte vågar något annat.
#137 - 12 oktober 2009 19:28
MaxB skrev:
Nej, jädrar... det har jag glömt av... Får fixa det!

haha, du kanske inte behöver spottar ändå :P.^^
#138 - 12 oktober 2009 19:43
Grattis o Bra jobbat Mats. Alltid kul med lek i karen.
Vad matar du di små med artemiaägg eller kläcker du fram levande artemia??
#139 - 12 oktober 2009 19:55
LN skrev:
Grattis o Bra jobbat Mats. Alltid kul med lek i karen.

Vad matar du di små med artemiaägg eller kläcker du fram levande artemia??

Ähummm...[:o] Jag bara tar en nypa vanlig fryst artemia och gnider, med fingrarna, ner ett litet moln till dom... Dom tycks gilla det.
#140 - 12 oktober 2009 20:07
MaxB skrev:
Ähummm...[:o] Jag bara tar en nypa vanlig fryst artemia och gnider, med fingrarna, ner ett litet moln till dom... Dom tycks gilla det.

aww va gulligt!!! du får till kraftigt snygga filmer ska du veta.
Och ynglena är såååå söta!!!
#141 - 12 oktober 2009 21:34
Kommer verkligen inte gråta av att se det här karet den 24e:D
#142 - 13 oktober 2009 06:24
Kul att ni gillar filmerna!:)
Om man kollar riktigt noga uppe i vänstra hörnet, precis där roten går ur bild - ungefär vid 1.18 min. så kan man se nosen på en calvus som är mycket intresserad av att ta sig ett yngelsnacks. Det är antagligen så de flesta av ynglen kommer att sluta...
#143 - 13 oktober 2009 15:56
MaxB skrev:

Ja jo det funkar säker bra:)
Ja gillar att pyssla lite ibland o det riktigt bra alternativ är nykläckt artemia.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61323
Har gjort en liten tråd om hur ja på ett busenkelt sätt kläcker fram käk som verkligen alla fiskar gillar och mår bra av. Dessutom belastas vattnet i stort sett inte alls. Verkligen värt att testa:):)
#144 - 13 oktober 2009 16:08
LN skrev:
Ja jo det funkar säker bra:)

Ja gillar att pyssla lite ibland o det riktigt bra alternativ är nykläckt artemia.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61323

Har gjort en liten tråd om hur ja på ett busenkelt sätt kläcker fram käk som verkligen alla fiskar gillar och mår bra av. Dessutom belastas vattnet i stort sett inte alls. Verkligen värt att testa:):)

Jodå, jag har kläckt artemia till och från - det är lätt och behändigt. Jag kör bara i en plastskål och delar av lite, ställer hyfsat varmt - uppe på täckglasen funkar bra för min del - sedan suger man bara upp dom med en såndär tunn luftpumpsslang och ner i en artemiasil - så blir det massor av fint käk!:)
#145 - 13 oktober 2009 16:11
Har du provat mata med den skalade artemian, Mats?
#146 - 13 oktober 2009 16:21
ansjo skrev:
Har du provat mata med den skalade artemian, Mats?

Nämen... jag måtte ju ha Böcklingpastej i skallen - jag har glömt spottar och även den kläckta artemian. Tack för att du påminner mig! Jag skall testa detta idag!
#147 - 13 oktober 2009 17:27
Suttit och läst en jäkla massa om dina tanganyikakar, Max och blir mer och mer sugen på ett. Har ett par frågor som jag antar du eller någon annan kan svara på.
Vilken typ av grus/sand lämpar sig bäst till tanganyika? Vill gärna ha någon ganska fin eftersom jag är intresserad av någon snäcklekare....
Skulle det funka att ha ancistrus tillsammans med tanganyikaciklider? Dom vill ju gärna ha någon rot att tugga på. Kanske man kan ha en liten gömd bland stenarna...? :)
Alla stenar du plockat ute..är du inte rädd att dom ska innehålla något farligt? Vad ser du efter när du plockar dom?
Skitfina akvarium ni har allihop!
Mvh// Jimmy
#148 - 13 oktober 2009 17:33
Tjena Max,

har som synes varit borta ett tag från zoopet..... och missat en del :)

Riktigt snyggt akvarium! Drömlikt!
#149 - 13 oktober 2009 20:22
Falconer skrev:
Suttit och läst en jäkla massa om dina tanganyikakar, Max och blir mer och mer sugen på ett. Har ett par frågor som jag antar du eller någon annan kan svara på.

Vilken typ av grus/sand lämpar sig bäst till tanganyika? Vill gärna ha någon ganska fin eftersom jag är intresserad av någon snäcklekare....

Skulle det funka att ha ancistrus tillsammans med tanganyikaciklider? Dom vill ju gärna ha någon rot att tugga på. Kanske man kan ha en liten gömd bland stenarna...? :)

Alla stenar du plockat ute..är du inte rädd att dom ska innehålla något farligt? Vad ser du efter när du plockar dom?

Skitfina akvarium ni har allihop!

Mvh// Jimmy

Ja, ganska fin sand är väl att föredra. I 960-litaret hade jag ju en kalkrik, finkornig sand som heter "ciklidgrus" (numer är det karet omgjort till ett Discuskar) men det funkar med vanligt småkornigt akvariegrus, eller sand, eller vad det nu kallas...:p De flesta vanliga Tanganyikaciklider gräver ju gärna under stenar och dylikt.
Ancistrusar funkar såvitt jag förstår, har aldrig haft Ancistrus själv i just T-kar då jag inte tycker att de riktigt passar in, men det skall funka.
Nja, jag är inte orolig för att stenarna skall innehålla något farligt - jag kollar egentligen bara att stenarna har den form jag är ute efter och att de inte har några knepiga utfällningar - som rostliknande fläckar o.s.v.
En del varnar för "sprängsten", dels för att de kan vara lite kantiga och kanske farliga av den anledningen för fiskarna, och dels kanske för att det sitter kvar ämnen från sprängningen - jag vet inte, men jag tror att jag fick med mig en del gammal sprängsten som legat i åratal - och det funkade iallafall i mitt kar utan några som helst skador.
Hoppas du fått svar på några av dina frågor - undrar du något ytterligare, så bara fråga på!:)
#150 - 13 oktober 2009 20:23
Markus1984 skrev:
Tjena Max,

har som synes varit borta ett tag från zoopet..... och missat en del :)

Riktigt snyggt akvarium! Drömlikt!

Fasen, kul att se dig igen! Du får uppdatera lite, Mannen!:)
#151 - 14 oktober 2009 22:05
Okej! :)
Har du något tips på någon annan bra städare som passar med tanganyika men som inte blir så jäätestor? 10-15 cm...:)
#152 - 15 oktober 2009 06:32
Det finns ju malar som är från sjön faktiskt - men av någon anledning har inte jag haft malar just i Tanganyika-kar såååå.... jag är lite dålig på att rekommendera någon - kanske någon annan kan hjälpa till?
#153 - 15 oktober 2009 06:34
Här är en liten film från igårkväll - ynglen är fortfarande med, båda föräldrarna vaktar och gör det... väldigt bra!:)
#154 - 15 oktober 2009 06:53
fan va fint det ser ut!!
skulle vilja säga något jätte avancerat, men jag kan ingenting om fisken på filmen så jag kniper käft....
#155 - 15 oktober 2009 07:15
karrokaja skrev:
fan va fint det ser ut!!

skulle vilja säga något jätte avancerat, men jag kan ingenting om fisken på filmen så jag kniper käft....

Njaahaa... Du behöver inte säga något avancerat - det är kul bara att du gillar det du ser!
Neolamprologus leleupi heter denna Tanganyikaciklid, och påminner i beteende och rörelsemönster en hel del om Juldochromisvarianterna. De har ett krypande beteende när de uppvaktar varandra - alltså de spärrar inte ut fenorna så mycket som ciklider från andra världsdelar, utan korvar sig inför varandra och simmar förbi varandra med snabba ryckiga rörelser. Det är framför allt honan som sköter yngelvården och man läser ofta i litteraturen att man bör ta ur hanen efter lek, men mitt par delar väldigt fint på yngelvården. Honan närmast lekplatsen och hanen cirkulerande runt i området. De är, precis som de vanligaste T-ciklider, mycket aggressiva mot artfränder, speciellt efter revir- och parbildande. Färgen är intensivt, homogent gul men hanen har/får en mörkare ton runt munnen och huvudet (min hane är nästan svart runt nosen).
#156 - 15 oktober 2009 07:27
aha då vet jag... hehe skönt med lite snabbfakta=)
Väldigt fina var dom... är det honan som kommer fram under roten vid 0:19.

Är det andra fiskar som käkar upp yngelna eller droppar dom bara av?
Tänker på att du haft massa yngel men har nästan aldrig sett vuxna fiskar.

Min morsa hade 8 yngel att ta hand om...undra vilken ciklid hon skulle varit:)
#157 - 15 oktober 2009 07:40
Jo, det blir yngel lite varstans. Ofta droppar dom av av sig själva eller blir uppätna av tetror och andra fiskar. I 960-litaret går stora yngel av A. viejita och A. hongsloi (föräldrarna är döda sedan länge) och flera yngel (i stort sett vuxna nu) av Kejsartetror. Där finns också yngel av Pygmé-pansarmalar. Alla yngel av Ancistrus orkar jag inte ens tänka på - men nu är alla bortplockade och finns nere i zooshopen, där det också går stora grupper av vuxna yngel från J. Marlieri, J. Transcriptus och Gracilis (Ansjo har ju några stycken av dessa nu...) samt massor av Troffe-yngel och deras föräldrar. De Discus- och Scalareyngel som kommit fram är uppätna av andra fiskar.
#158 - 15 oktober 2009 18:34
Ja, jag fattar att nyhetsvärdet är lika med noll, men den här leleupitösen är riktigt duktig och vårdar de små med iver! Nu har hon tagit ut dom på lite öppet vatten och hon håller farorna borta!:)
#159 - 15 oktober 2009 19:20
[:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
#160 - 15 oktober 2009 19:29
Du bygger upp spänningen inför den 24 med alla filmer. Skal bli fränt att se live.
#161 - 15 oktober 2009 20:07
c90368 skrev:
[:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]

lillfrasse skrev:
Du bygger upp spänningen inför den 24 med alla filmer. Skal bli fränt att se live.

Ah, tack skall ni ha Boys! Ja, det som är lite synd är ju att det kommer att vara kraftigt dagsljus när vi är hos mig - så lite av den "magiska" effekten kommer väl att försvinna - men det vore ju kul om det fanns lite yngel kvar om en dryg vecka... Sex Calvusar tittar stint på ynglen ibland, Calvusarna är dock så små ännu att de inte riktigt vågar sig fram och nappa en mumsbit, så några yngel skall väl finnas kvar!
#162 - 15 oktober 2009 20:10
Väldigt fint med ynglerna runt lelupi där, det är en fisk jag gillar fast jag undviker tanganyika och malawi träsket.
#163 - 15 oktober 2009 20:16
Markus1984 skrev:
Väldigt fint med ynglerna runt lelupi där, det är en fisk jag gillar fast jag undviker tanganyika och malawi träsket.

Ja, det är olika vad man liksom går åstad och skaffar i sina burkar - jag gillar det mesta som har med ciklider att göra, men har aldrig haft Malawi...
Men, visst är dom fina de här gula rackarna - nu skall bara Calvusarna bli lite större också - det är sex "yngel" som går i burken nu, och dom håller sig mest bland stenskrevorna - svåra som fanken att få en vettig bild eller film på!:)
#164 - 15 oktober 2009 20:20
Fin film, synd bara att det är så förbenat grumligt i vattnet så det svävar omkring massa lustigheter runt de gula firrarna:D:p....
#165 - 15 oktober 2009 20:22
ansjo skrev:
Fin film, synd bara att det är så förbenat grumligt i vattnet så det svävar omkring massa lustigheter runt de gula firrarna:D:p....

hehe :)
#166 - 16 oktober 2009 21:36
Hohohooo, jodåsåatt... nä, det är klart att Maxet slänger in lite bilder - man måste ju passa på att bryta sig in lite i flödet!
#167 - 16 oktober 2009 21:48
Snygga som fasen.
#168 - 16 oktober 2009 23:44
lillfrasse skrev:
Snygga som fasen.

Ahh, Tackar!:)
Jag har en känsla att jag mjölkat skiten ur det här "ämnet" nu... får nog vänta med uppdateringar tills Calvusarna gör nåt crazy!
Vi syns snart på mötet den 24 - det blir kul!:) Jag längtar till att få kolla Lasses saltkar - där är min nästa grej som jag vill fördjupa mig i!
#169 - 17 oktober 2009 05:10
MaxB skrev:
Lasses saltkar - där är min nästa grej som jag vill fördjupa mig i!

Får du plats då:p?
#170 - 17 oktober 2009 06:47
ansjo skrev:
Får du plats då:p?

Hahaaah!:D Du är grymt skön, Ansjo!:)
#171 - 17 oktober 2009 06:54
Nu händer det lite grejer här med:).
En polare var hemma igår och blev så förbaskat tjötig på mina Kongotetror då han hade ett ganska stort stim tidigare och ville köpa mina jag har i kuben.
Så skam på torra land, håven åkte fram och jag fick röja ur karet från rötter och fånga upp tetrorna.
Så nu händer något som jag aldrig trodde mig själv om, det blir ett T-kar istället, min stora kub och då får gracilisarna och speciosusarna flytta ner en våning medans paletterna åker ner i kuben istället. Det får bli en sväng till affären idag och köpa lite mer kosten och skiffer så har jag räddat även den här dagen:p!
#172 - 17 oktober 2009 06:58
Wow, är det karet som står bredvid ditt stora i vardagsrummet? Det vi hämtade i Lysekil? Kan inte riktigt hålla reda på alla kuber och burkar du har...
#173 - 17 oktober 2009 07:03
Jepp, så det blir att försöka bygga lite på höjden då det är 70 högt:).
Då får jag plötsligt en co2 anläggning över som kommer att användas i den nya Dennerlekuben och jag slipper förhoppningsvis tänka på co2 påfyllning på ett tag;).
Funderar även på att fylla ut kuben med något annat snyggt och kul, kanske några Cyprichromis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=754&SOK=1 skulle funka...? Cyprichromis
Cyprichromis
#174 - 17 oktober 2009 07:23
Ja, med lite kolsten kommer du snabbt upp i höjd - mitt är ju också 70 cm högt. Sedan kan du gott dra i några snygga rötter också.
Cyprichromisarna kommer att passa perfekt!
#175 - 17 oktober 2009 07:24
Kanske du har lust att komma hit och inreda bröten, det brukar liksom bli ganska bra när du får lägga din konstnärliga ådra i karet;). Shit att det är 8 mil mellan oss...moppe:D?
#176 - 17 oktober 2009 07:30
ansjo skrev:
Kanske du har lust att komma hit och inreda bröten, det brukar liksom bli ganska bra när du får lägga din konstnärliga ådra i karet;). Shit att det är 8 mil mellan oss...moppe:D?

Idag blir det ju lite tufft - har lite annat att pilla med, men jag skulle gärna bygga lite i ditt kar. Nåväl - jag vet ju att du är kapabel till storverk så den där T-kuben kommer att bli hur snygg som helst. Ös på nu - och sen får du banne mig dra in lite bilder!:)
#177 - 17 oktober 2009 07:34
Du får ge f*n i att köpa nytt boende i Götet, det finns bättre grannar här i Varberg:D...
Jo, jag ska nog annars göra så gott jag kan med kuben, och det ska bli riktigt kul faktiskt:)!
#178 - 17 oktober 2009 07:41
ansjo skrev:
Du får ge f*n i att köpa nytt boende i Götet, det finns bättre grannar här i Varberg:D...

Jo, jag ska nog annars göra så gott jag kan med kuben, och det ska bli riktigt kul faktiskt:)!

Var beredd på att baxa 960... det kan gå fortare än man tror....;)
#179 - 17 oktober 2009 07:46
Jepp, får bereda plats i morsans garage så länge. Det ska ändå troligen stå i det huset när de flyttar ner till Thailand och vi tar över:).
#180 - 17 oktober 2009 07:50
ansjo skrev:
Jepp, får bereda plats i morsans garage så länge. Det ska ändå troligen stå i det huset när de flyttar ner till Thailand och vi tar över:).

Gôtt! Jag tar väl antagligen med mig 50-kuben - den är ju så läcker, och en del andra småkar - sen får man börja om! Det blir kul faktiskt.:)

Ett sånt där Red Sea Max senare... ja, jävlar...
#181 - 18 oktober 2009 22:00
Vad är det för typ av grus du hade i ditt 100 liter med ocellatus? :)
#182 - 19 oktober 2009 06:32
Falconer skrev:
Vad är det för typ av grus du hade i ditt 100 liter med ocellatus? :)

Det var ett ljust, väldigt finkorningt grus/sand. Det fanns i zooshopen i plastpåsar - men inget namn. Snäcklekarna tycker bra om denna fina sand då de gärna gräver ner sina snäckor så att bara öppningen på snäckan blir synlig - ja, oftast syns givetvis en del av snäckan ovanpå sanden också - men de gör riktigt fiffiga "gömmor" när sanden är så finkornig.
Bilagor:
#183 - 19 oktober 2009 10:18
Fungerar leleupin och calvusen bra ihop eller är det mycket fajt?
#184 - 19 oktober 2009 10:32
Falconer skrev:
Fungerar leleupin och calvusen bra ihop eller är det mycket fajt?

Jo det funkar bra. Nu är karet ganska stort och högt, 600-liter, och det innebär att calvusarna kan ställa sig lite högre upp. Jag har alltså byggt ganska många skifferprång som sträcker sig uppåt i karet, där calvusarna tycks trivas bra.
Det är faktiskt ganska lite fajter - mest är det mellan de två paren av leleupi. Det dominanta paret (som har yngel) tillåter inte riktigt att det andra paret etablerar ett revir. Calvusarna är ganska små ännu men det tycks inte hindra de största av dom att smyga ganska nära leleupiynglen, som fortfarande är kvar i karet - men som säkerligen kommer att decimeras framgent, kanske främst av calvusarna.
Så, visst det funkar med dessa grupper i karet, men det är också rejält tilltaget i antal gömställen. När calvusarna blir större och kanske sätter igång att leka räknar jag med lite hårdare fajter.
#185 - 19 oktober 2009 11:11
Okej...Du har verlkligen lyckats bra med dina akvarium. :)
Tänkte på en annan sak...Håller botten på akvarierna när man ska i med så mycket sten? Jag har ju svart ram på mitt och ska ju inte behöva underlag, men det är ju skillnad på ett kar full i sten jämfört med lite rötter och växter. :)
Kan man blanda 2 olika grus för att få det att se mer "äkta" ut? för exempel vit ciklidgrus som bas och lite grövre fågelsand över en del av botten? Sen gräver ju fiskarna en del så det blandas väl rätt snyggt....
Usch..har så svårt att bestämma mig mellan L.stappersi,ocellatus och multisar. :P
Ha de gött
#186 - 19 oktober 2009 12:04
Falconer skrev:
Okej...Du har verlkligen lyckats bra med dina akvarium. :)

Tänkte på en annan sak...Håller botten på akvarierna när man ska i med så mycket sten? Jag har ju svart ram på mitt och ska ju inte behöva underlag, men det är ju skillnad på ett kar full i sten jämfört med lite rötter och växter. :)

Kan man blanda 2 olika grus för att få det att se mer "äkta" ut? för exempel vit ciklidgrus som bas och lite grövre fågelsand över en del av botten? Sen gräver ju fiskarna en del så det blandas väl rätt snyggt....

Usch..har så svårt att bestämma mig mellan L.stappersi,ocellatus och multisar. :P

Ha de gött

Jag måste säga att i fallet med 600-litaret spelar jag lite högt... Jag inredde det karet i all hast och lade faktiskt grundstenarna rätt på glaset. I detta "handgjorda" kar är det dubbel botten, alltså två 12 mm glas med cilikon mellan... Jag hoppas att det inte händer nåt![:o]
I 960-litaret, när jag inredde det för Tanganyika, skar jag lagom stora bitar frigolit och lade under alla grundstenarna - för att vara på den säkra sidan.

Självklart kan du blanda olika grus/sand - det ser bara naturligt och skönt ut. Välj det som du tycker ser snyggt ut och som du känner passar för de fiskar du skall ha.

Att välja mellan de tre typer av snäcklekare du nämner är verkligen inte lätt - och här rekommenderar jag att du läser om dom, tittar på massor av bilder - gör en sökning på nätet och kolla hemsidor, bloggar och YouTube för att få en uppfattning om hur dom ser ut och beter sig. Ta god tid på dig och känn in vilken variant du tycker verkar trevligast i din smak. Kolla om du kan få se dom "live" hos någon eller i en affär - då brukar man ofta kunna bestämma sig rätt fort. Jag har haft en hel del olika snäcklekare och det är fantastiskt roliga och intressanta ciklider att ha. Ger man dom rätt förutsättningar så blir man rikligen belönad. När du känner dig redo och har de flesta fakta klart för dig så är det egentligen bara att sätta igång med karet. Uppstår det problem med fiskarna, så är det bara att fråga om råd, så försöker vi lösa vad som kan vara fel. Ofta är det också så att man får prova att ha den här typen av fiskar - det kanske inte funkar direkt, men man lär sig mycket genom att studera sina fiskar på nära håll - och läsa vad andra har för erfarenheter!
#187 - 19 oktober 2009 16:29
Så det blev lite smått hos dina Leleupi, härligt! Leleupi är faktiskt en utav få tanganyikaciklider jag inte fått yngel på, lek har jag fått men inga yngel. Jag tror faktiskt att mina Ornatus har yngel nu, då Calvusarna stått väldigt nära deras håligheter och spanat, så man får väl se vad som tittar fram.

MVH/Freddan
#188 - 19 oktober 2009 22:17
Kul att du har fått yngel! Hur länge har du försökt? Ett år? :p;)

Nej just det ja.. En månad är det väl karet har varit igång va?? :d:d
Som sagt, kul att se. Tyvärr så får jag vänta med att se det live. Jobbet kallar den 24.. [:(!]

Vet inte om du missade min fråga några sidor bak om ap-yngel..?[:o]

HenkeP skrev:

Föresten, Mats, har du kollat min projekttråd? Har för mig att du har lite apor som simmar runt hemma hos dig? Behöver hjälp med att identifiera ett yngel.. [:o] Vet inte om det går, men om du har lust så får du gärna ge det ett försök!:D

#189 - 20 oktober 2009 06:31
HenkeP skrev:
Kul att du har fått yngel! Hur länge har du försökt? Ett år? :p;)

Nej just det ja.. En månad är det väl karet har varit igång va?? :d:d

Som sagt, kul att se. Tyvärr så får jag vänta med att se det live. Jobbet kallar den 24.. [:(!]

Vet inte om du missade min fråga några sidor bak om ap-yngel..?[:o]

Ja... Haha:d Någon månad har karet varit igång, ja... :) Nu har även det andra paret börjat få till det!

Jag tittade faktiskt på bilden med ditt ap-yngel, men kände att jag inte riktigt hade på fötterna gällande vilken sort det var... så jag la aldrig in något svar. Men, jag skall kolla lite igen - kanske har du någon mer bild?
#190 - 20 oktober 2009 20:30
Låter riktigt trevligt.. Tror du mina altum blir lika lätta att få lek på när/om dom parar ut? :p:p

Såg att du hade skrivit i min tråd, men lägger strax upp ytterligare nån bild i min tråd, tillsammans med en gissning från mig samt lite annat nytt ögongodis.. ;)
#191 - 21 oktober 2009 19:24
Ålrajt, nu har leleupiynglen skingrats en hel del. Jag har sett ett par stycken på några olika ställen, men jag tror att calvusarna tar hand om dessa. Honan och hanen är full färd med att leka igen. Båda gräver under roten där de var förra gången. Även det andra paret har börjat med lekbeteende. På filmen, som tyvärr är lite mörk, ser man den bjärt gula honan och två hanar som intar hotställning. Hanarna är ganska svarta i synen - så titta noga, de syns knappt!
#192 - 21 oktober 2009 19:29
Läckert som fasiken! Ser ut som du filmat det där under vattnet :)
#193 - 21 oktober 2009 19:41
Markus1984 skrev:
Läckert som fasiken! Ser ut som du filmat det där under vattnet :)

Ja, det blir lite mystisk undervattenskänsla med det där svaga ljuset - skall skaffa några spottar till det här karet!
Synd bara att en massa cyklops spinner omkring i vattnet - de hade just fått lite käk.
Här är några precis nytagna bilder, med olika inställningar på kameran.
#194 - 21 oktober 2009 22:20
:) Faan, du har nog världens snyggaste kar! :) Skitmysigt!
Tänkte på de att du har massa rötter däri....Med tanke på fiskarnas trivsel så lär ju ph:t va skapligt högt. Kanske inte rötterna sänker ph:t så mycket.
Upplever du leleupin som aggresiv? Har du någon favorit av alla dina t-ciklider?
Riktigt snyggt akvarium iaf!
Ha de gött!
#195 - 22 oktober 2009 07:43
Falconer skrev:
:) Faan, du har nog världens snyggaste kar! :) Skitmysigt!

Tänkte på de att du har massa rötter däri....Med tanke på fiskarnas trivsel så lär ju ph:t va skapligt högt. Kanske inte rötterna sänker ph:t så mycket.

Upplever du leleupin som aggresiv? Har du någon favorit av alla dina t-ciklider?

Riktigt snyggt akvarium iaf!

Ha de gött!

Aaahh, Tack!:)
Jag har fått frågan några gånger förr - alltså om rötterna surar till vattnet. Jag byter ungefär 40-45% av vattnet regelbundet, en gång i veckan och håller på så vis en hyfsad nivå. Rötterna som är i karet är gamla och urlakade, och jag ser inte den gula ton i vattnet som är vanligt annars.
Ja, leleupin är aggressiv, speciellt mot artfränder. De två par jag har i detta förhållandevis stora kar tycks kunna fungera hyfsat ihop, men det är småstrider för jämnan. Det är dock korta intensiva bortjagningar och håller de sig bara en liten bit ifrån varandra så funkar det bra - hade karet varit mindre hade nog endast ett par funkat bäst. De ger sig inte på calvusarna trots att dessa är ganska små - bara små korta utfall och aldrig några långa jagningar.
Favoriter är svårt att plocka ut bland dessa makalöst intressanta ciklider.
Jag gillar verkligen grottlekarna, som de vanliga Julidochromis-varianterna - även leleupin med sin starkt gula färg och en hel del andra arter som de olka "prinsessorna" - dessa är ju värre än guppys. När jag gjorde om mitt stora kar till SA hade några Gracilisyngel ("prinsessor") slunkit in genom rastren till baksidan av BTN-bakgrunden, som i det karet är ett stort filter. Dessa yngel har nu vuxit upp därbak och jag har till och med sett småyngel... ja, det är inte klokt men de lever i mycket svagt ljus på liten yta och i mycket surt vatten...
Sedan har vi snäcklekarna som är hur kul som helst. En annan favorit är Tropheus som är munruvare och som vid en första blick kanske upplevs som rätt trista omkringsimmande fiskar - men har man en bra sammansatt grupp är dessa mycket trevliga att ha - man får ha koll på maten bara - då de har ett intrikat tarmsystem och lätt får vissa åkommor. De skall ha en vegetarisk grundkost.
Jag tycker de flesta Tanganyikaciklider verkar vara "lätta" att hålla - speciellt om man inte tränger ihop för många arter på en liten yta samt kollar in vad varje art vill ha för miljö och betingelser.
#196 - 22 oktober 2009 18:11
MaxB skrev:
Ja, det blir lite mystisk undervattenskänsla med det där svaga ljuset - skall skaffa några spottar till det här karet!

Synd bara att en massa cyklops spinner omkring i vattnet - de hade just fått lite käk.

Här är några precis nytagna bilder, med olika inställningar på kameran.

Mittersta bilden är riktigt snygg. Diggar verkligen de dämpade ljuset. Går ofta tillbaka och kollar på denna tråden. Verkligen rogivande :D
#197 - 22 oktober 2009 18:16
jepp håller med Enola. Mitt bilden har det där lilla extra. Lite blåaktig så där att man kan förvänta sig nått nytt lite under bakom liksom.
#198 - 24 oktober 2009 18:52
Vad händer? har calvusarna gjort nåt skoj? :)
#199 - 14 november 2009 16:09
Falconer skrev:
Vad händer? har calvusarna gjort nåt skoj? :)

Nej, inte vad jag har sett - men leleupihonan tog fram kull nr. 2 idag! Och det finns yngel kvar från förra leken också - lite varstans.
#200 - 14 november 2009 16:42
Har du skaffat spottarna ännu :)
Filmen var super läcker och grymt coolt att se hanen som var svart, som du skrev, man såg honom inte :) grymt coolt! Sambon tyckte att "såå ska du göra i 310l!"
mmm om han bara visste hur mkt jobb det är med makeover.
#201 - 8 februari 2010 22:17
Ja... det har ju varit lite snurr med de olika karen. T-cikliderna i detta karet fick flytta till 960-burken ett tag. Där blev leleupierna så många att jag fick göra en makeover, ta ur lekparen och ynglen och flytta på dom. Calvusarna fick flytta tillbaka till 600-litaret - och de blå Jack Dempsey-figurerna fick flytta till 960-baljan... snurrigt va?:p
Men nu har iallafall ett calvuspar lekt och det kan ju vara värt en liten bild och en filmsnutt!:)
#202 - 9 februari 2010 12:17
Sedär ja, det var kanske inte så oväntat:)?
#203 - 9 februari 2010 13:42
ansjo skrev:
Sedär ja, det var kanske inte så oväntat:)?

Nej... nu slapp dom ju två miljoner leleupis också...:)
#204 - 9 februari 2010 15:48
Kul!

När mina A.compressiceps lekte hade honan fullt sjå att hålla hanen borta från yngelen.

Visar hanen nåt intresse att försöka rejsa före honan in i snäckan? Min hona vågade efter ett tag ta mini ruscher efter mat och ofta fick hon tävla med hanen till snäckan för att skydda de små.
#205 - 9 februari 2010 15:56
Broddan skrev:
Kul!

När mina A.compressiceps lekte hade honan fullt sjå att hålla hanen borta från yngelen.

Visar hanen nåt intresse att försöka rejsa före honan in i snäckan? Min hona vågade efter ett tag ta mini ruscher efter mat och ofta fick hon tävla med hanen till snäckan för att skydda de små.

Jag har inte sett henne komma ut ännu - men hanen är där ofta och liksom lägger sig tvärs över öppningen på snäckan. Han är ytterst aggressiv mot de andra calvusarna i karet. Tar hon fram några yngel - vilket hon väl lär göra - så får hon nog passa sig, för killen är mer än dubbelt så stor.
Som vanligt så kör jag "naturmetoden" och tänker inte spara några yngel att dra upp - dom som klarar sig får klara sig...
Jag skall försöka få till några sköna bilder och filmer när ynglen tittar fram - så får vi också se vad hanen har för planer.
#206 - 9 februari 2010 16:06
Gärna bilder och filmsnuttar!

Ska bli kul och se om din hane kanske är mer behjälplig än min var. Min var i vanliga fall rätt skygg men under leken och ett tag till i alla fall blev han som förbytt - skogstokig på alla andra fiskar.
Såg han klippa några yngel som börjat utforska utanför snäckan samtidigt som han fortfarande till viss del skyddade mot andra fiskar -hel tilt på den killen.
#207 - 9 februari 2010 16:17
Broddan skrev:
Gärna bilder och filmsnuttar!

Ska bli kul och se om din hane kanske är mer behjälplig än min var. Min var i vanliga fall rätt skygg men under leken och ett tag till i alla fall blev han som förbytt - skogstokig på alla andra fiskar.

Såg han klippa några yngel som börjat utforska utanför snäckan samtidigt som han fortfarande till viss del skyddade mot andra fiskar -hel tilt på den killen.

Ja, jag "känner" inte den hane som lekt med honan. Det var såhär; när jag lämnade alla leleupis till z-shopen så såg jag en gammal, stor, stöddig calvus (black) - säkert 11-12 cm som stod och tryckte ensam bakom ett rör i ett kar.
Jag hade ju 6 stycken calvus-ungdjur hemma i burken och tog en liten chans och plockade hem gubben. En av de större honorna satte igång med honom direkt och några dagar senare var det lek. Den här killen visar inga aggressiva tecken mot tjejen i snäckan, faktiskt verkar han ganska beskyddande - men mot de andra... jävlar alltså, vilka rajder det blir.
Återigen så har jag proppat karet fullt av sten och rötter så det finns massor av gömställen. De andra dyker liksom bara ner några sekunder och ploppar upp lika fort när han gjort ett svep. Jag skall ta en helbild på karet så får du se hur det ser ut nu!
#208 - 9 februari 2010 16:28
Calvus / Compressiceps som "gäspar" i profil är bra mäktigt. Dom är duktigt startsnabba också.
Har en fråga till: Nu har ju dom ensamma, bara calvus. Har du sett några kraftmätningar?

Möter dom en annan fisk har de ju det annorlunda tekniken av det "döende lövet" de liksom hänger med huvudet uppåt och visar sidan av kroppen mot motståndaren.

Jag funderade på hur två calvus/comp. gör? Borde se riktigt konstigt ut om de körde döende lövet båda två.

Jag hade lite viktoria ciklider ett tag men ville inte göra mig av med A.C då de verkligen är en favorit hos mig. Hittade en gammal filmsnutt på detta:

#209 - 9 februari 2010 16:50
Broddan skrev:
Calvus / Compressiceps som "gäspar" i profil är bra mäktigt. Dom är duktigt startsnabba också.

Har en fråga till: Nu har ju dom ensamma, bara calvus. Har du sett några kraftmätningar?

Möter dom en annan fisk har de ju det annorlunda tekniken av det "döende lövet" de liksom hänger med huvudet uppåt och visar sidan av kroppen mot motståndaren.

Jag funderade på hur två calvus/comp. gör? Borde se riktigt konstigt ut om de körde döende lövet båda två.

Jag hade lite viktoria ciklider ett tag men ville inte göra mig av med A.C då de verkligen är en favorit hos mig. Hittade en gammal filmsnutt på detta:

Sketafrän film! Jo, de mäter sig sinsemellan och det ser ungefär ut som på din film - en kör "döda lövet" och den andra står med munnen och trycker mot buken. Är dom en bit ifrån varandra så doppar de ner huvudet och står och glor - om inte den ena gör en framrusning, då blir det antingen en rejäl löpning eller dödalövet-grejen.
#210 - 23 januari 2011 09:40
När du byter vatten på karet, använder du bikarbonat, med tanke på alla rötter?
#211 - 23 januari 2011 11:33
Det här karet är sålt sedan länge (när vi flyttade till kåk). Jag bytte 25-30% regelbundet en gång i veckan, hade inga medel i. Rötterna var ganska gamla men de gav säkert någon liten ph-sänkning i viss mån - men som sagt, det var bara att byta vatten regelbundet!
Bilagor:

Annons