600 Från scratch!

#1 - 7 februari 2010 20:22
Sådär då kanske d va dags för mig å starta ett nytt projekt som verkligen kommer bli ett projekt för mig då jag aldrig har gjort det förut :)

Är ju så ofta kamrater ringer å frågar om man vill ha en 600L akvarium hemkört till dörren gratis men denna gång slog jag slag i saken å tacka ja ;)

På ett ungefär kommer projektet se ut så här:

1. Akvariet har jobbat som terrarium ett tag hos förra ägaren och sipprar en del vatten så det blir till att skära loss å silikona om allt ihop, Aldrig gjort förut och har inte ens tummen mitt i handen, tillgång till silikonspruta som jag får kalla delux då jag inte har tillgång till utrymme mer än att jobba i köket :) Så tar gärna alla tips jag kan få ang silikona ett akvarium, har tänk att köra tändsticksvarianten.

2. Slita bort bakgrunden som är sprutat på baksidan med fogskumm.

3. Sätta ihop det igen

4. Bygga egen bakgrund

5. Bygga in bänk i väggen med utrymme under för mindre yngelkar.

6. Bygga lysramp ( Tar gärna tips på var hur å vad för material man kommer lättast och billigast undan )

7. Inreda karet och fylla på

Eventuella projekt inte riktigt bestämt än är att bygga en sump av mitt 222L kar.

Fiskarna som är planerade att gå i karet nu är mina Guldsömmar , Salvini och Texas ciklider.

Temat kommer gå i SA

Bifogar även en bild på hur karet ser ut nu..

http://pici.se/540030/?size=fullsize
LITE mycket att göra kanske :) Men gratis är gott ;)
#2 - 7 februari 2010 20:28
Wow, det var inte lite o göra! Men ser verkligen fram emot hur det går då jag själv kommer säkert lära mig ett o annat av detta projekt :)

Lycka till!
#3 - 7 februari 2010 20:29
haha ja så länge jag får d att hålla tätt så ;)
#4 - 7 februari 2010 20:35
väntar spänt på svar också, sitter lite i samma båt så att säga. jag ska inom 1-2 månader sätta upp mitt 500 liters efter vår flytt som precis blivit klar. Ska bla bygga bakgrund med all filtrering och allt. Så hjälp killen med tips nu för jag vill ha också :P
#5 - 7 februari 2010 21:49
Lycka till Ponta!

Fråga bara på så svarar vi andra så gott vi kan.;)

Själv gick jag en genväg och köppte ett nytt 720L.:D

//Roger
#6 - 7 februari 2010 22:33
lofstrog skrev:
Lycka till Ponta!

//Roger

Men sånt kostar ju pengar ;)

Just nu har jag 2 kar jag måste sälja innan jag får flytta in nya karet för frugan, men är rätt hyffsade priser ett 540L och ett 312L så lär väl försvinna rätt fort, har blivit varnad av kjellis innan om annonsering så är det nån som e intresserad så hör av er.

Iaf så kommer jag ha en ca budget på 3-4 tusen till allt bygge men antar att det som kommer kosta mest blir lysrampen.
#7 - 8 februari 2010 05:00
Men sånt kostar ju pengar ;)

Just nu har jag 2 kar jag måste sälja innan jag får flytta in nya karet för frugan, men är rätt hyffsade priser ett 540L och ett 312L så lär väl försvinna rätt fort, har blivit varnad av kjellis innan om annonsering så är det nån som e intresserad så hör av er.

Iaf så kommer jag ha en ca budget på 3-4 tusen till allt bygge men antar att det som kommer kosta mest blir lysrampen.

Visst kostar det pengar...;) Olika lägen i livet ger oftast möjlighet till olika prioriteringar.

Ljusramp kan du nog komma ganska billigt undan med om du tillverkar själv och håller dig till T8 armaturer. Sök runt här på forumet så hittar du säkert flera trådar där du kan få tips i från.:)

//Roger
#8 - 8 februari 2010 06:10
Ska du sälja det redan?

såg precis ditt kar på tradera.

#9 - 8 februari 2010 07:25
thobiastt skrev:
Ska du sälja det redan?

såg precis ditt kar på tradera.

Nae d är nog förra ägaren som haft det ute innan kompisen fick nys på det :)
#10 - 8 februari 2010 07:35
lofstrog skrev:
Visst kostar det pengar...;) Olika lägen i livet ger oftast möjlighet till olika prioriteringar.

Ljusramp kan du nog komma ganska billigt undan med om du tillverkar själv och håller dig till T8 armaturer. Sök runt här på forumet så hittar du säkert flera trådar där du kan få tips i från.:)

//Roger

Men tror du inte ljusrampen är det som kommer gå på mest även om man kommer undan billigt ? :D

Funderar på 2 st såna här http://www.pwss.se/product.php?productid=2126&cat=879&page=1 nått i stil med det blir det iaf :)
#11 - 8 februari 2010 08:59
Men tror du inte ljusrampen är det som kommer gå på mest även om man kommer undan billigt ? :D

Funderar på 2 st såna här http://www.pwss.se/product.php?productid=2126&cat=879&page=1 nått i stil med det blir det iaf :)

Det beror nog på hur du tänker lösa filtreringen. Ytterfilter är inte billiga.;)

//Roger
#12 - 8 februari 2010 10:12
[FONT=Times New Roman][SIZE=2]
lofstrog skrev:
Det beror nog på hur du tänker lösa filtreringen. Ytterfilter är inte billiga.;)

//Roger

Förhoppningsvis sump, kar, filtermaterial har ja å pvc kostar ju inte många kr :D + 2 st Innerfilter på 2500L/timmen styck så förhoppningsvis skall det räcka :)[COLOR=#333333][FONT=Lucida Sans][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#13 - 10 februari 2010 19:50
Här sitter man å väntar i vintermörkret på att ha nått å göra :P Och på fredag kommer karet hit, förhoppningsvis kan man börja lite redan då :) Dock har jag börjat fundera lite på valet över fisk. Mina Guldsömmar stannar självklart (Favoriter) och möjligen mina salvini, men vad skulle man kunna hitta på för skojiga kompisar till dessa gärna lite större ciklider och för tillfället inga påfåglar :D

Har även löst den troligen dyrare biten med ljusrampen, kompisen hadde ett par armaturer liggandes på jobbet 2 st dubbelrörs armaturer med rörlängd 125cm 40 w ?

Har förresten hittat en fruktansvärt bra länk ang att silikona ett akvarium så slänger in den här för dom som går i tankarna http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm
När han gör det verkar det inte vara svårare än å borsta tänderna :) ska bli skoj å börja iaf. Förmodligen blir startdatum nu på söndag iaf med att demontera akvarium och möjligen påbörja hopsättning. Har även fått ett mindre sidoprojekt som kommer komma upp här oxå mer säger jag inte då jag självvet hur frustrerande spännande det ibland kan bli å inte veta :D
#14 - 12 februari 2010 21:24
lite bilder å start

sådär då va karet på plats 2 manna upp karet till andra våningen ;) *skryter*

Ja som sagt så är karet på plats och lysramper lika så :) blev fruktansvärt nöjd. med tanke på at dom var gratis och så grymt ljus :) dock skall dom demonteras och sättas på egen ramp framöver.

Så nu har jag stått någon timme och skrapat silikon invändigt och blir helt galen på en sak, har införskaffat Pianotråd fär att skära mellan kanterna dock har kareet tidigare aldrig varit avsett för att fyllas helt med vatten och är silikonat där efter så glasen sitter näst intill glas mot glas så inte ens tråden kommer emellan.

[COLOR=Red]Hur avlägsnar man silikon på lättast sätt ? finns det något medel som löser upp det ? [/COLOR]

Här kommer lite bilder

Lysramper
http://pici.se/543063/?size=fullsize
Karet
http://pici.se/543064/?size=fullsize
Trasigt hörn
http://pici.se/543065/?size=fullsize

Karet ser förjävligt ut och det finns GRYMT mycket att göra :P
men skam den som ger sig :D

[COLOR=Red]
EDIT: Löste silikonet nu är första skivan av :D[/COLOR]
#15 - 12 februari 2010 23:27
Ska bli kul att följa ditt projekt ! Verkar som att du har snälla vänner ;)

Ps. Rören är på 36w 120cm långa . Armaturen är ca 125 cm
#16 - 13 februari 2010 00:52
koffra skrev:
Ska bli kul att följa ditt projekt ! Verkar som att du har snälla vänner ;)

Ps. Rören är på 36w 120cm långa . Armaturen är ca 125 cm

Skam den som ger sig men vad gör man när när allt går åt helvete....

[COLOR=Red]Projektet är nerlagt[/COLOR] :(
#17 - 13 februari 2010 04:20
aj då, vad gick snett?
#18 - 13 februari 2010 08:41
[COLOR=#ff0000]Hur avlägsnar man silikon på lättast sätt ? finns det något medel som löser upp det ? [/COLOR]

Rödsprit löser annars silikon har jag för mig.
#19 - 13 februari 2010 10:05
gustinger skrev:
aj då, vad gick snett?

VArt spänningar i framrutan så den sprack å känner inte för att lägga pengar på något halvdant :P
Dock löst sig med SNÄLLA vänner :D så kommer ett nytt kar imorgon får se om det blir några "projekt" runt detta :D
#20 - 28 februari 2010 16:39
lofstrog skrev:
Lycka till Ponta!

//Roger

hejsan roger ville bara säga att jag till slut gjorde som du å köpe ett färdigt :P gav 2500:- 705L finns film på min hemsida ;) www.PontaX.se

Dock abra slängt i vad jag har haft hemma ska i lite mer sten och sand, sande när på tjockaste ytan 1 cm :P så går d när man e snål ;) svårt å hitta då :D

Så nu ska ja fixa bänk och lysramp till detta samt komma på nån billig filterlösning :D tar gärna emot tips på dne biten.

Blev lite ny fisk oxå ;) en lite luddig kombo men ser bra ut ihop :D å enligt egen erfanhet så tycker jag ciklider håller sig lugnare ju fler det finns.

Mvh
Ponta
#21 - 28 februari 2010 16:49
hejsan roger ville bara säga att jag till slut gjorde som du å köpe ett färdigt :P gav 2500:- 705L finns film på min hemsida ;) www.PontaX.se

Dock abra slängt i vad jag har haft hemma ska i lite mer sten och sand, sande när på tjockaste ytan 1 cm :P så går d när man e snål ;) svårt å hitta då :D

Så nu ska ja fixa bänk och lysramp till detta samt komma på nån billig filterlösning :D tar gärna emot tips på dne biten.

Blev lite ny fisk oxå ;) en lite luddig kombo men ser bra ut ihop :D å enligt egen erfanhet så tycker jag ciklider håller sig lugnare ju fler det finns.

Mvh

Ponta

Grattis Ponta

Här verkar det vara upplagt för några rejäla tungviktsmöten.:D

Tycker det ser rätt bra ut redan. Kanske inte riktigt min smak på fiskfronten men smaken är ju som baken.;)

Skönt med nytt kar så att man slipper oroa sig för skicket.:)

//Roger
#22 - 1 mars 2010 09:57
lofstrog skrev:
Grattis Ponta

Här verkar det vara upplagt för några rejäla tungviktsmöten.:D

Tycker det ser rätt bra ut redan. Kanske inte riktigt min smak på fiskfronten men smaken är ju som baken.;)

Skönt med nytt kar så att man slipper oroa sig för skicket.:)

//Roger

Hehe ja d e väl inte riktigt min smak heller egentligen,e lite fast på monster fiskar sådär :P men fick kompromissa lite :D Stora vackra ciklider ;) är ju en av nackdelarna med monster att dombara står still för d mesta ;) och skuled bli för mycket sug så skulle ju inte en arowana bli allt för biotopvidrig på ytan ;)
#23 - 1 mars 2010 16:45
Underbart akvarium :) Riktigt mysigt! De här har du gjort bra Ponta! :D
Tillägg: Jäkligt schyst banner du har på hemsidan! Har själv hållt på med hemsidor i några år och fick aldrig till en sådan banner (Beställde alltid mina), Tyvärr.... Så som du förstår så var jag en medelmåtta som webbdesigner :) Plus i kanten för den [:-112]
#24 - 1 mars 2010 16:49
sandish skrev:
Underbart akvarium :) Riktigt mysigt! De här har du gjort bra Ponta! :D

Tiollägg: Jäkligt schyst banner du har på hemsidan! Har själv hållt på med hemsidor i några år och du har verkligen en nice banner :) Plus i kanten för den [:-112]

Tackar :)
Skall iväg i veckorna nu till ett drömparadis för många akvarister kan jag tro ;) hitta en film på tuben....
" target="_blank">
så där lär d bli lite sten och skiffer ;)
#25 - 1 mars 2010 19:01
Tackar :)

Skall iväg i veckorna nu till ett drömparadis för många akvarister kan jag tro ;) hitta en film på tuben....
" target="_blank">
så där lär d bli lite sten och skiffer ;)

Det ser ut att bli en jäkla massa skiffer :D
#26 - 1 mars 2010 19:10
sandish skrev:
Det ser ut att bli en jäkla massa skiffer :D

Den risken finns lär väll bli ett par kilo i bagaget ;)
#27 - 1 mars 2010 19:13
Den risken finns lär väll bli ett par kilo i bagaget ;)

Heheheh HEEEELT rätt! :)... Så när drar du iväg då? :)
#28 - 1 mars 2010 19:15
tror det blir i helgen eller nästa vecka nån gång kompisen verkade ivrig att komma iväg oxå :) Tack för kommentaren på bannern ;) dock en polare som gjort den ;)
#29 - 2 mars 2010 13:38
tror det blir i helgen eller nästa vecka nån gång kompisen verkade ivrig att komma iväg oxå :) Tack för kommentaren på bannern ;) dock en polare som gjort den ;)

Du får fota stenarna du tar med dig hem så man får bli lite avundsjuk :D
#30 - 2 mars 2010 14:12
sandish skrev:
Du får fota stenarna du tar med dig hem så man får bli lite avundsjuk :D

Absolut :D här kommer en ny video oxå ;)
" target="_blank">

även en på mitt yngel akvarium med hemmagjord bakgrund ;)
" target="_blank">
#31 - 2 mars 2010 17:49
Absolut :D här kommer en ny video oxå ;)
" target="_blank">

även en på mitt yngel akvarium med hemmagjord bakgrund ;)

" target="_blank">

Ingen av länkarna funkade [:(]
#32 - 2 mars 2010 17:52
sandish skrev:
Ingen av länkarna funkade [:(]

ja kommer itne ens in på youtube nu :D
Bilagor:
#33 - 2 mars 2010 17:54
ja kommer itne ens in på youtube nu :D

Nope inte jag heller :(...Ska kolla in dina filmer såfort YT är uppe igen :D
#34 - 2 mars 2010 18:01
Gillar ditt akvarium! :).... SPECIELLT ditt yngelkar.... jääääkligt fint och smart inrett!
Underbar BTN!!! Kan verkligen inte tro att den är hemmagjord[:O]
#35 - 6 mars 2010 14:03
Har blivit lite ändringar på fiskarna i karet.
Skall göra mig av med mina vackra Tilapia Mariae dels för att jag fått en Loisellei istället för Friedrichstalli så därför har jag nu 1st Loisellei och 2 Friedrichstalli så kommer bli 2 nya Lois och 1 till freddy. Från början var inte ens Loisarna på tapeten men när manväl har dom vill man inte göra sig av me dom så grymt vackra ! Rekomenderas verkligen. Och dessutom kommer det nog blir några jaggar till så man har lite å gallra på sen ;)
Dessutom är ju faktiskt Tilapian rätt biotopvidrig i ett Amerikanskt kar :D

Har oxå införskaffat 2x http://www.cyberzoo.se/Akvarium/Akvarie-pumpar/Innerfilter/Atman-Modell-2500PF-2500l/h.htm till karet, av tidigare erfarenhet har detta filter funkat som en damsugare i karet.

Har oxå bestämt mig för att byta ut den förbannade Aluställningen mot Leca block och klä dessa med plywood och lister på det samt målas svart.
Någon mer än jag som tycker att aluställningar oftast känns jävligt vingliga?

Lite nya filmer och bilder

Bilder:
http://fishimport.mono.net/upl/8948/21_0.jpg karet
http://fishimport.mono.net/upl/8940/DSC048711_0.jpg Jagge (suddig bild)
http://fishimport.mono.net/upl/8940/DSC049291_0.jpg JD Hane
http://fishimport.mono.net/upl/8940/DSC049691_0.jpg Lois hane
http://fishimport.mono.net/upl/8940/DSC050131_0.jpg riktigt skabbig bild på en freddy

Filmer:
" target="_blank">
Tilapia Mariae 1+1+2
" target="_blank">
Jack Dempsey Hane
" target="_blank">
JAck Dempsey Hona
" target="_blank">
Liten överbklick på fiskar i karet

Fler filmer kommer om det är nån som e intresserad :P

Tar fortfarande gärna tips på hur man lättast/billigast går tillväga för å bygga en ljusramp! Eller var man kan hitta billiga ljuskällor.

Ha d gott !

Ponta
Bilagor:
#36 - 6 mars 2010 14:19
Inte ofta man ser en JD som är så stor!! Folk brukar tröttna på dom innan dess. Härligt kar med maffiga fiskar :D
#37 - 7 mars 2010 10:57
Ja han e rätt stabil faktiskt ;) backar dock för lois hannen en del :P Hadde iofs jag oxå gjort som fisk :P

Annons