570 liters Sydamerika

#1 - 16 september 2008 15:53
Haj allihopa!

Nu är det min tur att ÄNTLIGEN få starta mitt projekt. Blir ett akvarium med måtten 160x60x60 cm, och då med befolkning från sydamerika.

Blir Geophagus tapajos orangehead bland annat. Även en L-128 är bokad. Sen kommer jag att uppdatera med vad jag väljer och släpper i :).

Karet och möbeln kom idag och resten ska komma imorgon. Tyvärr var mittstaget knäckt, men det fixas imorgon när de kommer med resten.

Ja förresten allt är helt nytt, ger mig inte på begangnat en gång till.
#2 - 16 september 2008 16:49
Ska bli kul å följa!
Massa bilder och ofta ;)
#3 - 16 september 2008 16:51
Snyggt kar, är det Aqualux eller vilket märke är det?

Tråkigt med mittstaget men det är inga problem att fixa det, och det tar bara ett par dagar extra innan du kan hälla på vatten i karet.
Vad blir det för inredning, kanske BTN;)?
#4 - 16 september 2008 16:51
Haha ja så ofta det är något att fota så, inte lönt att fota samma sak igen :P. Förhoppningsvis får jag mina moduler imorgon så jag kan limma dem. Sen ska det torka ett par dagar innan resten av det roliga börjar :). Men jag lovar att det kommer bilder :D.
#5 - 16 september 2008 16:54
ansjo skrev:
Snyggt kar, är det Aqualux eller vilket märke är det?

Tråkigt med mittstaget men det är inga problem att fixa det, och det tar bara ett par dagar extra innan du kan hälla på vatten i karet.

Vad blir det för inredning, kanske BTN;)?

Ja ellerhur är det vackert :). Nä det är inte aqualux men det är ett polskt företag som bygger det. Glömt vad det var för märke, men det är rätt vanligt iaf.

Du ska se rampen från acardia, sjukt snygg med :)

Blir modul A och H på bakrutan och de ska även vara filter. Sen blir det massor med rötter. Var inne på fler moduler först men avbeställde dem, lägger pengarna på mycket rötter istället.
#6 - 16 september 2008 16:58
Härligt! Nu är du ju igång. Skall bli ytterligt spännande att följa detta projekt!:)
#7 - 16 september 2008 17:00
MaxB skrev:
Härligt! Nu är du ju igång. Skall bli ytterligt spännande att följa detta projekt!:)

Japp äntligen, beställde för en månad sen så man har ju väntat ett tag. Men ska bli grymt kul. Synd det är så mycket väntan bara, silkon ska torka och filter ska komma igång. Men det är väl ifs en del av charmen. Väntan och längtan :)
#8 - 16 september 2008 17:06
Väntan ja, är det den nyaste arcadiarampen du ska ha? Själv beställde jag en sådan för tre veckor sedan från Alvarielagret i Sthlm och väntar fortfarande på att den ska komma. Men jag väntar med spänning, om den ska vara ännu fräsigare än den "gamla"... :)
#9 - 16 september 2008 17:07
TastY skrev:
Japp äntligen, beställde för en månad sen så man har ju väntat ett tag. Men ska bli grymt kul. Synd det är så mycket väntan bara, silkon ska torka och filter ska komma igång. Men det är väl ifs en del av charmen. Väntan och längtan :)

Jojomensan - det är vägen till målet som är spännande.
Det vore fränt om du orkade med att lägga upp bilder på hur du planerar och inreder - steg för steg. Det är nästan det häftigaste tycker jag, när man får se ett fint kar liksom växa fram.
Som sagt, gott att du är igång nu - Lycka till med allt!:)
#10 - 16 september 2008 17:08
El_Maco skrev:
Väntan ja, är det den nyaste arcadiarampen du ska ha? Själv beställde jag en sådan för tre veckor sedan från Alvarielagret i Sthlm och väntar fortfarande på att den ska komma. Men jag väntar med spänning, om den ska vara ännu fräsigare än den "gamla"... :)

Tror det är den nyaste, denna är det http://www.arcadia-uk.info/product.php?pid=3&mid=11&lan=en . Den skulle komma imorgon sa han, men ifs är det ingen fara om den dröjer en vecka. Ska ändå limma och sånt.
#11 - 16 september 2008 17:22
TastY skrev:
Tror det är den nyaste, denna är det http://www.arcadia-uk.info/product.php?pid=3&mid=11&lan=en . Den skulle komma imorgon sa han, men ifs är det ingen fara om den dröjer en vecka. Ska ändå limma och sånt.

Kollade på rampen du skall ha - det är kanske dags för min egen del att skaffa en ny...
Den står ju lite "ovanför" karet. Två frågor som du kanske kan svara på;
1. Såg att det fanns en ramp med längden 120 cm (som mitt kar), går det möjligtvis att justera avståndet mellan "fötterna" något - så att man kan få en sådan ramp att passa perfekt?
2. I och med att rampen så att säga ger ett mellanrum från ljuskällan och själva karet - är rampen utformad så att det inte blir jätteljust runt omkring? Alltså är ljuset "riktat", avskärmat nedåt?
Gillar inte att det kanske blir en massa ljus-släpp runt rampen...
#12 - 16 september 2008 18:17
Sydamerika yes yes yes fasen vad spännande!!!!!:)
#13 - 16 september 2008 18:22
MaxB skrev:
Jojomensan - det är vägen till målet som är spännande.

Det vore fränt om du orkade med att lägga upp bilder på hur du planerar och inreder - steg för steg. Det är nästan det häftigaste tycker jag, när man får se ett fint kar liksom växa fram.

Som sagt, gott att du är igång nu - Lycka till med allt!:)

Haha får ser hur mycket jag orkar, men kommer helt klart fota mycket. Bit för bit :)
#14 - 16 september 2008 18:25
MaxB skrev:
Kollade på rampen du skall ha - det är kanske dags för min egen del att skaffa en ny...

Den står ju lite "ovanför" karet. Två frågor som du kanske kan svara på;

1. Såg att det fanns en ramp med längden 120 cm (som mitt kar), går det möjligtvis att justera avståndet mellan "fötterna" något - så att man kan få en sådan ramp att passa perfekt?

2. I och med att rampen så att säga ger ett mellanrum från ljuskällan och själva karet - är rampen utformad så att det inte blir jätteljust runt omkring? Alltså är ljuset "riktat", avskärmat nedåt?

Gillar inte att det kanske blir en massa ljus-släpp runt rampen...

1. De ska gå att justera, jag ska ha 150 cm, men den går att dra ut. inte fått den än så vet inte. Kommer visa sig :)

2. Ljuset ska vara riktat neråt. Valde den för att få mer skuggspel. Det får man inte med en vanlig ramp. Ska informera dig om det med :D
#15 - 16 september 2008 18:25
jarecki68 skrev:
Sydamerika yes yes yes fasen vad spännande!!!!!:)

Yes yes :D
#16 - 16 september 2008 18:49
Ska du ha bara innefilter eller ska du köra med utefilter också?
Bli det mer SA biotop eller blandning- växter, rötter lite åt sälskåp SA karet?
#17 - 16 september 2008 21:35
jarecki68 skrev:
Ska du ha bara innefilter eller ska du köra med utefilter också?

Bli det mer SA biotop eller blandning- växter, rötter lite åt sälskåp SA karet?

Modulerna blir ensamt fílter är det tänkt, fyllda med filtermaterial och vars en powerhead. Borde räcka, de är inte små precis. Har varit inne på att ha ett rent SA, men växterna är inte så roliga därifrån. Sen är jag grymt sugen på praktbotia.
Känns lite "fel" att blanda men får se. Hade ifs varit kul att ha ett rent SA, får se vad jag bestämmer mig för. Måste vara fint iaf :)
#18 - 17 september 2008 05:47
Ska bli spännande att följa!

Även jag är nyfiken på hur din ljusramp kommer att fungera, tanken verkar bra, men som även MaxB säger så gillar jag inte ljussläpp ut i rummet.
#19 - 17 september 2008 06:58
c90368 skrev:
Ska bli spännande att följa!

Även jag är nyfiken på hur din ljusramp kommer att fungera, tanken verkar bra, men som även MaxB säger så gillar jag inte ljussläpp ut i rummet.

Jaså ni är lite griniga va :). Jo lite ljussläpp blir det säkert men hur mycket det återstår att se. Får hoppas på det bästa.
#20 - 17 september 2008 07:30
Otroligt snyggt kar! Ska bli kul att följa det här :)

Har faktiskt tittat på den där rampen tidigare, den är läcker.
#21 - 17 september 2008 08:33
Johanski skrev:
Otroligt snyggt kar! Ska bli kul att följa det här :)

Har faktiskt tittat på den där rampen tidigare, den är läcker.

Tack tack :)! Ja ska bli kul att få det komplett med rampen med :D
#22 - 18 september 2008 17:48
Tjena alla lyssnare :).

Varit förseningar på mina grejor, men imorgon kan jag äntligen gå vidare. Ska byta staget imorgon och få baksidan svart. Modulerna hinner jag nog inte med imorgon. Jobb och 30års fest. Ska försöka hinna det på lördag. Så håll utkik :)
#23 - 18 september 2008 18:17
Rot jag ska ha, ca 83Lx50hx20d cm. :D
#24 - 18 september 2008 18:18
Stor :D Och fin :) Vad gav du gör den ? Mvh Simon :)
#25 - 18 september 2008 18:48
Simon--B skrev:
Stor :D Och fin :) Vad gav du gör den ? Mvh Simon :)

670 kr. Väger runt 10 kg något.
#26 - 18 september 2008 20:58
TastY- vad ska du ha för fisk i då?
Menar stor rot och stort akvarium borde väl innebära stora fiskar:D

Klart snyggt kar iallafall och väntar med spänning på flera bilder.
#27 - 18 september 2008 21:51
Haha nja de största blir väl 20-30 cm. inte bestämt allt än. Men större än så vill jag inte ha :)
#28 - 19 september 2008 12:56
Liten uppdatering. Staget är limmat, ska torka nu, modulerna har kommit, men självklart hade leverantören missat 2 raster. Men kan inte limma modulerna (A,H) förren jag tagit bort klämmorna på staget.

Bakrutan är helt svart nu, köpte täckplast i färgaffären. Blev skit bra!

Johan från akvarieaffären hjälpte mig med det med :)

Lite bilder iaf, har till och med rötter i sängen, då går man in för sin hobby ;)
#29 - 21 september 2008 13:35
Lite mer bilder. Limmat modulerna nu. Fattas 2 raster men får ta det i veckan.
#30 - 21 september 2008 14:30
:)Ser väldigt bra ut hoppas att snart kan vi se fler bilder .:)
#31 - 21 september 2008 17:53
Tack tack. Har sjukt mycket att göra nu men ska försöka ha vatten i till helgen. Det är ett mål iaf :)
#32 - 21 september 2008 17:54
´Kommer förresten köra ett rent sydamerika, växter och fiskar.
#33 - 21 september 2008 18:47
TastY skrev:
´Kommer förresten köra ett rent sydamerika, växter och fiskar.

Tänkte jag också, men det blev ett mycket finare och bättre akvarium när det kom in Crypto och lite andra växter från andra delar av världen.
#34 - 22 september 2008 10:13
c90368 skrev:
Tänkte jag också, men det blev ett mycket finare och bättre akvarium när det kom in Crypto och lite andra växter från andra delar av världen.

Okej! Ja vi får se vad om händer, det är grundtanken iaf :)
Bilagor:
#35 - 26 september 2008 14:17
Nu börjar det hända lite mer :). Modulerna på plats, raster limade och pumpar klara. Den vänstra modulen kommer ha en 500 L/H med utblåset riktat lite uppått. Vill inte ha en oljig yta. Den till höger kommer att ha en pump på 1000 L/H som är riktad nedått, där kommer vara mycket rötter där så det är tänkt att malarna ska trivas där :)

Imorgon ska jag skölja ur karet, sen hämta min stora rot och till slut inreda och fylla det igen. Rampen fattas fortfarande men den ska vara på G.
#36 - 27 september 2008 19:15
Så nu ärdet vatten i karet, monsterroten i och några mindre, även sand är i. Tyvärr tog batterien i kameran slut och jag hade köpt fel nya. Skulle ha 1,5 v och jag köpte 1,2v uppladdningsbara. 300 kr åt skogen. Roligt sånt, måste köpa nya.

Men kvittar väl för ni är ju så tråkiga med inlägg nu så ;)
#37 - 27 september 2008 19:24
Nä spring ner till macken och handla lite batterier nu. Vi är nyfikna!
#38 - 27 september 2008 19:30
Haha :). Inte mycket att se än, och jag har inte fått rampen. Roten flyter med. Men den sjunker väl om några dagar. Får hoppas rampen dyker upp med.

Bilder kommer jag lovar :)
#39 - 27 september 2008 19:33
Har du kommit fram till vad du skall ha mer än Geophagus tapajos orangehead? Dom är ju förresten otroligt läckra.
Bilagor:
#40 - 27 september 2008 19:41
Ja eller hur är de :). Ska bara få tag på några med. Några Peru-scalare, kardinaltetra, L-128, Ancitrus, någon corydoras.

Sen får vi se :)
#41 - 30 september 2008 14:59
Så nu är det vatten i och jag har köpt nya batterier till kameran. De laddas så ni får vänta lite till ;). Har fått en låneramp då min ramp har kommit på villovägar.

Har även släppt i 10 guppy och 5 ancistrus som startfisk. Vattnet är rätt grumligt och brunt nu. Så inte så mycket att se än. Men jag gillar det bruna vattnet, ger det lite känsla :)
#42 - 30 september 2008 17:03
skall bli spännande att kolla in "begynnelsen" nu!:)
#43 - 30 september 2008 17:28
Försökte fota lite nu, men fotona blir så dåliga. Får väl slänga upp dem iaf.

Vattnet ser gulare ut än det är, men det är väldigt brunt och grumligt än så länge. Det grumliga ska bort och jag får hoppas att den stora roten sjunker snart.
Bilagor:
#44 - 30 september 2008 19:36
Det blir lite svårt med rampens motljus och att det är ljust i själva rummet så att det blir "rumsspeglingar" i glaset, dessutom blixt i rutan. Detta är absolut ingen kritik på något som helst vis - jag vet hur jädra svårt det är att få till bilder...:)

Jag tycker att det ser mycket bra ut - men som sagt lite svårt att få en ordentlig uppfattning. Jag greppar banne mej inte riktigt hur stor den där roten är - men det kommer garanterat att bli sketasnyggt!!!

Fortsätt med bilder löpande - mycket intressant!
#45 - 30 september 2008 19:42
Ja eller hur är det svårt. Grr! Roten är 83x50x20 cm (LxHxB). Bjäse den :)
#46 - 1 oktober 2008 06:54
Man ser ju knappt in :D Ska du odla någon mal i akvariet elr? Ser perfekt ut för de iaf. :) En hel de rötter :D
#47 - 2 oktober 2008 15:41
beerzon skrev:
Man ser ju knappt in :D Ska du odla någon mal i akvariet elr? Ser perfekt ut för de iaf. :) En hel de rötter :D

Jo det är lite grumligt. Var för lat, tvätta inte sanden. Men ska få in fin filtermatta med. Så det kommer försvinna. Måste få rampen med innan jag kör vidare.

Jag kommer inte försöka odla någon mal, men är rätt säker på att Ancistrusen kommer yngla av sig. Har 5 st små nu som ska få bo där :).
#48 - 2 oktober 2008 16:26
Okok, mjo, du lär nog lyckas då. ;)
#49 - 3 oktober 2008 11:40
Ska bli spännande å se när vattnet klarnar å firrarna ä i!!
#50 - 6 oktober 2008 14:44
Så ser det ut nu. Inte grumligt längre men inte så mycket som hänt. Fortfarande ingen ramp :(. Och roten den flyter än.
#51 - 7 oktober 2008 12:30
Har en betydligt mindre rot och den behövde nästan två veckor för att sätta sig på botten!!!
#52 - 7 oktober 2008 17:23
Va roligt, då har jag lite väntan framför mig då :(
#53 - 12 oktober 2008 18:20
Lite nyheter!

Har legat sjuk så jag har haft lite dålig koll på karet. Tror jag matat för mycket så att jag fått för mycket nitrit i vattnet. Hitta 3 döda guppy hanar idag. En hona som är i dåligt skick.

Gjorde ett 25% vattenbyte och kör i salt så jag har en salthalt på 0,1%. Läste att en salthalt på den nivån är bra för all fisk, var den än kommer ifrån.
#54 - 13 oktober 2008 09:32
TastY skrev:

Läste att en salthalt på den nivån är bra för all fisk, var den än kommer ifrån.

Förutom Corydoras (Pansarmalar) då, de ska visst vara känsliga för salt i vattnet. Har dock ingen personlig erfarenhet av detta.
#55 - 13 oktober 2008 13:13
c90368 skrev:
Förutom Corydoras (Pansarmalar) då, de ska visst vara känsliga för salt i vattnet. Har dock ingen personlig erfarenhet av detta.

Okaj! Även en salthalt på 0,1%? För det är vad jag har.

Köpte nitrittest idag, hade skyhögt med nitrit fast att jag byt 25% vatten igår. Byta 15% till sen i med nitravec. Ingen matning nu. Hoppas verkligen det sjunker nu.
#56 - 13 oktober 2008 13:36
TastY skrev:
Okaj! Även en salthalt på 0,1%? För det är vad jag har.

Köpte nitrittest idag, hade skyhögt med nitrit fast att jag byt 25% vatten igår. Byta 15% till sen i med nitravec. Ingen matning nu. Hoppas verkligen det sjunker nu.

Saltkänsligheten verkar variera för Corydoras, åtminstone vad jag läst. Har sett belägg för att de tål salt (t.ex http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm enl.:Azur) men aldrig några bevis på motsatsen.
#57 - 13 oktober 2008 14:00
Att byta vatten när du har nitrit försämrar värderna, eftersom du byter ut ditt vatten med lite goda bakterier i mot vatten med inga bakterier i, så inga vattenbyte när du har nitrit! Behandla de istället och skippa matningen 4-5 dagar.

/Mvh Emil
#58 - 13 oktober 2008 17:42
beerzon skrev:
Att byta vatten när du har nitrit försämrar värderna, eftersom du byter ut ditt vatten med lite goda bakterier i mot vatten med inga bakterier i, så inga vattenbyte när du har nitrit! Behandla de istället och skippa matningen 4-5 dagar.

/Mvh Emil

Oki tack för tipset. Är sånt i nu. Va enbart för att få bort det värsta.
#59 - 20 oktober 2008 15:32
Lite nytt. Har fått i lite svärdsplantor. Två Echinodorus bleheri och en Echinodorus Rosea.

Även bundit fast stenar på roten så den sjunker, inte så snyggt men får täcka fiskelinan med växter, typ javaormbunke. Nu ligger den på botten iaf :).

Tyvärr inga nya fiskar då nitriten inte ger sig, körde i amtra clean, sen vänta jag några dagar, jätte högt iaf. Sen fick jag göra det tråkiga med ett 50 % vattenbyte för att få ner nitriten, körde i en flaska easy-life filtermedium som jag blev rekomenderad i butiken.

Mata väldigt lite igår, får se hur värdena ser ut imorgon.

Min Acardia ramp är restad hos tillverkaren i hela Europa, så frågan är när man får den :(. Får dras med min pluttiga låneramp så länge.

Skickar med en bild med, vet inte om det är jag som är dålig fotograf (troligast) eller att det helt enkelt är skit svårt att få bra bilder med en enkel kamera.
#60 - 21 oktober 2008 18:48
TastY skrev:

Tyvärr inga nya fiskar då nitriten inte ger sig, körde i amtra clean, sen vänta jag några dagar, jätte högt iaf. Sen fick jag göra det tråkiga med ett 50 % vattenbyte för att få ner nitriten, körde i en flaska easy-life filtermedium som jag blev rekomenderad i butiken.

Mata väldigt lite igår, får se hur värdena ser ut imorgon.

Jag tycker att det ser ut väldigt fint .
Ganska bra atmosfär :) med denna ljusramp som du har nu.
Färgen på vatten i dit akvarium älskar jag :) vad gäller nitriten testa kanske :
http://www.akvarieshopen.com/tetra-bactozym-10-kapslar-p-1277.html
Det säkert hjälper en bit på vägen .
#61 - 21 oktober 2008 18:57
Bra att du har "brottat" ner rot-satan - den ger sig med tiden!:)
Jag tycker det ser riktigt murrigt, dämpat och mysigt ut - det här blir kanon!
#62 - 21 oktober 2008 19:33
Christopher nu fattas det bara ett stim på 8-10 st VF altum och några st Geophagus tapajos orangehead :):):).
#63 - 21 oktober 2008 19:54
fått nån ramp än??
#64 - 22 oktober 2008 06:55
jarecki68 skrev:
Jag tycker att det ser ut väldigt fint .

Ganska bra atmosfär :) med denna ljusramp som du har nu.

Färgen på vatten i dit akvarium älskar jag :) vad gäller nitriten testa kanske :

http://www.akvarieshopen.com/tetra-bactozym-10-kapslar-p-1277.html

Det säkert hjälper en bit på vägen .

Nitriten är nere nu :). Så ska vänta ett par dagar sen kanske den kan bli lite scalarer. Kanske är för tidigt, men 7 guppy, 5 ancistrus och 6-8 scalarer borde funka i så mycket vatten. Får mata försiktigt.
#65 - 22 oktober 2008 06:58
jarecki68 skrev:
Christopher nu fattas det bara ett stim på 8-10 st VF altum och några st Geophagus tapajos orangehead :):):).

Haha jo, en butik i stan hade altum. Men de kosta 350 kr styck så blev inget. Han hade Vanlig scalare från orinoco, F1or för 50 kr styck. De var väldigt fina så kan bli några såna.

Orangehead ska det också bli, men de får vänta till jag verkligen har koll på nitriten. Plus att ingen butik har dem än. Får se när de kan fixa.
#66 - 22 oktober 2008 06:59
jonnyboy87 skrev:
fått nån ramp än??

Nix den är restad hos tillverkaren, så ingen vet när den kommer :(. Han skulle försöka fixa en större låneramp, får se vad som händer. Ska ner där idag.
#67 - 22 oktober 2008 07:01
MaxB skrev:
Bra att du har "brottat" ner rot-satan - den ger sig med tiden!:)

Jag tycker det ser riktigt murrigt, dämpat och mysigt ut - det här blir kanon!

Ja nu är den jäklen dränkt :). Ja jag gillar också när det ser lite träskaktigt ut. Färgat vatten och fina rötter. Ett stim kardinaltetror kommer göra sig fint med. Ska ner med eklöv nu också, de ligger i blöt.
#68 - 22 oktober 2008 07:05
Tänkte slänga upp en annan bild. Lite bättre iaf :)
#69 - 22 oktober 2008 14:35
Nya invånare

Nu så har jag lite nya invånare att visa upp :). Blev 8 Vanliga scalarer från Orinoco Colombia. F1or då. Men ack så fina :).

De väntar på att släppas i, bjuder på lite bilder så länge.
#70 - 22 oktober 2008 15:29
Så nu är de i. Så fint när de simmar över hela akvariet. De är ju skygga nu, men där är humör i dem så ska nog inte bli några problem :)

Ja bilderna blir ju som de blir, sjukt svårt att fota med modeller som rör sig i ett mörkt akvarium. Men ni ser iaf. Tänkte filma och lägga upp på youtube sen med.
#71 - 22 oktober 2008 16:16
Jag kan bara säga att det riktigt häftigt med dina F1 scalarer gratulerar.
Sedan så tycker jag att ska man ha scalarer så ska man göra som du man ska köpa flera st
då kommer dom först till sin rätta .
Jag måste få säga en gång till häftigt.....Jag vill också ha lika många[:P][:P][:P][:P].
Alt ser ut kanon bra bingo, bingo, bingo ,10/10 :) .
Svart vatten , svag ljus ,inte förmånga växter du verkligen visar "var skåpet ska stå" .
Bli spännande att följa fortsättningen på din projekt.
Här fick jag verkligen mycket inspiration.
#72 - 22 oktober 2008 16:28
Mycket fint! Jösses vilka fina Scalarer, många och snygga!:)
#73 - 22 oktober 2008 16:55
jarecki68 skrev:
Jag kan bara säga att det riktigt häftigt med dina F1 scalarer gratulerar.

Sedan så tycker jag att ska man ha scalarer så ska man göra som du man ska köpa flera st

då kommer dom först till sin rätta .

Jag måste få säga en gång till häftigt.....Jag vill också ha lika många[:P][:P][:P][:P].

Alt ser ut kanon bra bingo, bingo, bingo ,10/10 :) .

Svart vatten , svag ljus ,inte förmånga växter du verkligen visar "var skåpet ska stå" .

Bli spännande att följa fortsättningen på din projekt.

Här fick jag verkligen mycket inspiration.

Hehe tack tack, nu sitter jag och småleer :). Ja jag vill få det så "äkta" det går. riktigt fina är de, plocka ut de finaste de hade. Höga med fin teckning. Tog de bästa :P.

Ja att köpa många tycker jag är givet med en fisk som trivs i stim. Försöker alltid göra det så optimalt jag bara kan för dem. Provade att sticka ner finger vid mathålet. De kom direkt, men det blir ingen mat förren imorgon.
#74 - 22 oktober 2008 16:56
MaxB skrev:
Mycket fint! Jösses vilka fina Scalarer, många och snygga!:)

Tack tack :)! 8 st blev det, det har jag plats med :). Börjar bli fint nu, fått i lite ek-löv med. Blev verkligen en helt annan känsla.

Lite mer ljus kommer det allt bli, lite för mörkt nu. Men kommer har växter som täcker så det fortfarande blir det dova ljuset.
#75 - 22 oktober 2008 17:31
Lite mer bilder :). Film på g med.
#76 - 22 oktober 2008 20:01
En liten film. Ursäkta oljudet, ska fixa bättre. Ville mest testa lite.

" target="_blank">
#77 - 23 oktober 2008 14:27
Matat dem för första gången idag. Alla äter bra, ingen höll sig undan. Känns ju bra :)
#78 - 23 oktober 2008 15:31
TastY skrev:
En liten film. Ursäkta oljudet, ska fixa bättre. Ville mest testa lite.

" target="_blank">

Otroligt fina Scalarer. Dom ser ganska stora ut. Det är bara att säga grattis till ett fint inköp!!!
#79 - 23 oktober 2008 17:00
Tack tack! Ja bra storlek på dem, och större ska de bli. Till och med lite smågnabb i gruppen. De färgar dåligt nu. Men det beror väl på att det är ett nytt akvarium.
#80 - 25 oktober 2008 10:24
TastY skrev:
Matat dem för första gången idag. Alla äter bra, ingen höll sig undan. Känns ju bra :)

Jag matar mina med hemgjord mat :
oskaladräkor
fisk
musslor i vatten på burk
vitlök
spenat
D-50 plus granulat
AD vitamin olja för barn några dråpar.
Allt mixat med mixer och frist det värkar att alla mina fiskar älskar den maten.
Som bindemedel använder jag bara vatten från musslor på burk.
Vist har dom också annat mat som vita och svarta mygglarver och artemia fast hemgjord står för huvudmat.
Föresten fint film på YouTube på fiskarna.
#81 - 25 oktober 2008 12:34
Liten specialräkmix det där :). Blir väl det med senare, vågar inte nu innan jag har koll på att nitrifikationen fungerar ordentligt. Så jag kan börja mata mer osv.
#82 - 3 november 2008 18:47
Nu har det äntligen hänt lite.

Köpte ny fisk idag. Blev 7 st Corydoras adolfoi, 2 st fjärilsciklider och 16 st rosentetra whitespot.

Har lite bilder, halvkassa som vanligt, ska bli kul att fota sen när min riktiga ramp är på plats. Svårt med så lite ljus i karet. Blir inte bra med blixt :(.
#83 - 3 november 2008 18:51
Ni får en liten titt iaf, även om det inte finns en chans att man kan uppskatta dem som de är i verkligeheten....

Och fönsterputs utan linjer my ass, kameran visar :P
#84 - 3 november 2008 19:05
Kollade lite i artarkivet här. Det är Corydoras ambiacus jag har, felmärkt i butiken.
#85 - 8 november 2008 20:21
Fina bilder Christopher fick en del inspiration från dig och andra här på Zoopet
så nu -jag med
Bestämd mig att köra Sydamerika biotop inkl. Sa växter :D
Hoppas på nya bilder -SA är bäst-ska bli kul att se bilder på din karet med den nya rampen när den kommer.:)
#86 - 9 november 2008 09:52
jarecki68 skrev:
Fina bilder Christopher fick en del inspiration från dig och andra här på Zoopet

så nu -jag med

Bestämd mig att köra Sydamerika biotop inkl. Sa växter :D

Hoppas på nya bilder -SA är bäst-ska bli kul att se bilder på din karet med den nya rampen när den kommer.:)

Ojoj ska du köra på helt ren biotop :) Ja jag hoppas rampen kommer snart, han i butiken jobbar på det. Ska bli kul att fota sen när det är ljus i karet. Ska bli kul att se ditt kar sen med, du är ju bra på att inreda :D.

Ett tips är att köra med eklöv på botten. Riktigt fint och fiskarna gillar det med. Mina fjärilsciklider tycker om att simma bland dem _:)
#87 - 9 november 2008 16:38
Snyggt kar.

C
#88 - 9 november 2008 19:25
Vivan skrev:
Snyggt kar.

C

Tackar :)
#89 - 9 november 2008 20:51
TastY skrev:
Ojoj ska du köra på helt ren biotop :) Ja jag hoppas rampen kommer snart, han i butiken jobbar på det. Ska bli kul att fota sen när det är ljus i karet. Ska bli kul att se ditt kar sen med, du är ju bra på att inreda :D.

Ett tips är att köra med eklöv på botten. Riktigt fint och fiskarna gillar det med. Mina fjärilsciklider tycker om att simma bland dem _:)

Yes det stämmer :) ren biotop även växter från Sydamerika har kollat och det finns faktiskt några stycken visa ganska ok fast det ska inte vara för många.
Här är dom som jag tittat på :
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=003A&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=070A&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=071&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=072&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=073&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=076&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=039&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=028&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=049G&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=063&mode=close
Som du redan tipsade eklöv ska det vara!!!:D
Ett måste, kan man säga för SA älskare.
Jag verkligen håller tummarna för dig.
Jag vet hur detta känns att vänta på nånting som man bästellde dagarna går och gårrrrrrr ganskaaaaaa långsammmmm......:)t
Angående min kar så har jag redan börjat :D och vet du vad, fick tag i några st ....... det kommer .
Men som sagt tycker ganska mycket om din Sa kar och hoppas på
många fina bilder.
#90 - 9 november 2008 22:15
Du hitta lite växter ja :). Mossan ser intressant ut, vill jag med ha. Skicka till mig? :)
#91 - 9 november 2008 22:23
Tjena Tasty!

Otroligt intressant att läsa om ditt projekt och som för många andra i tråden så har ja blivit inspirerad utan dess like. Otroligt fint kar!!

Lite frågor bara, om du orkar svara vill säga? Har du beställt allt över nätet ? (det vill säga akvariet och andra tillbehör?) Ungefär har vad har kalaset gått på? Är det värt att satsa på helnytt kontra det billigare priset i begagnat?

Hur lyckades du övertala en eventuell sambo att få skaffa detta kar ? hehe Min behövers övertalas, ge mig tips på argument haha ;)
#92 - 9 november 2008 22:25
Om du beställde karet över nätet i sådana fall, vart ifrån? Om inte från nätet, vet någon ngn sida som har fina möbelkar?
#93 - 10 november 2008 08:34
JiDDrA skrev:
Om du beställde karet över nätet i sådana fall, vart ifrån? Om inte från nätet, vet någon ngn sida som har fina möbelkar?

Nä jag beställde av en butik i stan (cityzoo). Men möbeln är inte så svår att få tag på. Finns tex på pwss. Min är ifs special då den är 160 cm lång. Akvariet är ett helglas som jag beställde i butiken.

Lycka till :)
#94 - 11 november 2008 19:39
Tasty hur går det med projektet?
#95 - 11 november 2008 21:27
Händer inte så mycket just nu. Väntar på min ramp. Sen blir det mer växter och fiskar efter hand. Har ju faktiskt en del nu, men mer ska det bli :)
#96 - 20 november 2008 18:08
TastY skrev:
Händer inte så mycket just nu. Väntar på min ramp. Sen blir det mer växter och fiskar efter hand. Har ju faktiskt en del nu, men mer ska det bli :)

Fotfarande ingen ramp?:confused: Ska det vara bara SA växter eller blandat ?
Vilka fiskar?
#97 - 23 november 2008 02:03
De blev ju riktigt snyggt, Men har dom inte i kristianstad en zoo butik som säljer riktigt fina och billiga diskusar?
#98 - 23 november 2008 02:35
Minns inte att det fanns zoo affärer inriktade på akvariefisk när jag bodde där, man får hoppas på att utvecklingen gått framåt..
#99 - 23 november 2008 10:58
tedand skrev:
De blev ju riktigt snyggt, Men har dom inte i kristianstad en zoo butik som säljer riktigt fina och billiga diskusar?

Kristianstads Zoologiska har fina stendker-diskus för 350-400:-

http://www.pwss.nu/product.php?productid=6485&cat=1029&page=1
- En bekant har en sån här ramp hängandes över ett 540-liters, bra ljus. Kanske kan vara ett alternativ till rampen som aldrig kommer? =)
#100 - 23 november 2008 17:46
jarecki68 skrev:
Fotfarande ingen ramp?:confused: Ska det vara bara SA växter eller blandat ?

Vilka fiskar?

Nix inte än. Har en större låneramp nu. Men fortfarande inte stark nog tyvärr. Varit massa problem med leveranser från den tillverkaren. Men men får hoppas den kommer snart.

Blir bara SA växter. Ska bara hitta vilka :) Och måste ha bättre ljus först.
#101 - 23 november 2008 17:48
Pryltoken skrev:
Kristianstads Zoologiska har fina stendker-diskus för 350-400:-

http://www.pwss.nu/product.php?productid=6485&cat=1029&page=1

- En bekant har en sån här ramp hängandes över ett 540-liters, bra ljus. Kanske kan vara ett alternativ till rampen som aldrig kommer? =)

Blir inga diskus för mig. Vill ha mer blandat :). Nja rampen kommer, måste ha lite tålamod bara. Hade blivit en aquastabil annars. Den där har jag kollat på, för plastig för min smak.
#102 - 24 november 2008 11:01
Glada nyheter, har haft min första lek på mina F1 Scalarer :). De vaktar som s*atan". Tyvärr är det precis vid matplatsen så får byta sida nu när jag matar. Får ge dem lite ro iaf.

Kul är det iaf :)
#103 - 24 november 2008 19:25
Lite nya bilder. Har bättre ljus nu men inte bra nog. Och världens bästa fotograf/kamera :)
#104 - 29 november 2008 08:55
TastY skrev:
Lite nya bilder. Har bättre ljus nu men inte bra nog. Och världens bästa fotograf/kamera :)

[COLOR=navy]Väldigt fina bilder TastY hur ska man göra att ha så fint färg på vatten eller är det bara på bilden?[/COLOR]
[COLOR=navy]Det är just sådant färg på vatten vill jag ha i mitt SA [/COLOR]
[COLOR=navy]Vad är det för ljus du kör med nu? [/COLOR]
[COLOR=navy]Kanon fina bilder och akvarium så klart [/COLOR]:)
#105 - 29 november 2008 10:05
jarecki68 skrev:
[COLOR=navy]Väldigt fina bilder TastY hur ska man göra att ha så fint färg på vatten eller är det bara på bilden?[/COLOR]

[COLOR=navy]Det är just sådant färg på vatten vill jag ha i mitt SA [/COLOR]

[COLOR=navy]Vad är det för ljus du kör med nu? [/COLOR]

[COLOR=navy]Kanon fina bilder och akvarium så klart [/COLOR]:)

Tack tack :). Vattnet har blivit färgad av min stora rot. Så det kommer väl bli mindre efterhand... Men då är det bara att köra på med torv, men var försiktig kan bli för mörkt och surt med.

Ljuset är två 40 w T8 rör utan reflektor. Men det är för lite, växterna svälter. Har tänkt mig ha mer ljus och sen växter som täcker ytan iställer så det ändå blir lite dunkelt. Får se när min ramp kommer :(. Acarida verkar inte gilla att leverera i Sverige.
#106 - 29 november 2008 14:36
Snyggt! Gillar bilderna skarpt. Ser väldigt "äkta" ut.

C
#107 - 29 november 2008 14:58
Vivan skrev:
Snyggt! Gillar bilderna skarpt. Ser väldigt "äkta" ut.

C

Tack tack, det är precis det jag har försökt att göra. Ska bli kul sen när svärdsplantorna når upp till ytan. Sen blir det mer växter. Kanske flytande vattenormbunke som du har. Eller något annat där guppyyngel osv kan gömma sig.

Scalarerna är på hugger kan jag säga. Släppte i 80 st kardinaltetror idag (7 döda direkt :() Scalarerna jaga satan innan de kom på att de var för stora för att äta.
#108 - 29 november 2008 15:00
Förresten så kommer min ramp om 3 veckor. Vet inte om det är den gamla eller nya modelen men hoppas på den nya.

Äntligen :)
#109 - 29 november 2008 18:56
wow, snyggt! Men lite bättre ljus behövs!
#110 - 30 november 2008 11:44
Matnil skrev:
wow, snyggt! Men lite bättre ljus behövs!

Tack tack och jag vet, jobbar på det :)
#111 - 7 december 2008 16:45
Har två par scalarer som leker samtidigt nu :). Rampen ska komma om någon vecka så då blir det ljus så jag kan ta lite bilder :)
#112 - 7 december 2008 17:06
Jag bor också i Kristianstad :D På zoologiska har de lite billigare altumskalarer tror jag
#113 - 7 december 2008 19:36
Stoffz skrev:
Jag bor också i Kristianstad :D På zoologiska har de lite billigare altumskalarer tror jag

Såg de han hade för några veckor sen för 300 kr styck. Såg inte så pigga ut då.
#114 - 7 december 2008 20:14
Jo de tyckte jag när jag va där häromdan :) Men han sa att de va lite skygga i början :P
#115 - 8 december 2008 15:49
Ok, ja det är ju bra det iaf.

Köpte ny fisk idag. Kunde inte låta blir. Blev 4 st Pimelodus pictus, ett par av Microgeophagus ramirezi och ett par av apistogramma agassizii. Grejor det :)
#116 - 16 december 2008 01:02
riktigt snyggt kar!! jag har beställt en modul h nu... efter inspiration från dig så klart... undrar bara vilken cirkulationspump du kör i den ? så jag kan köpa en som får plats... :D
#117 - 16 december 2008 08:59
Big_Sal skrev:
riktigt snyggt kar!! jag har beställt en modul h nu... efter inspiration från dig så klart... undrar bara vilken cirkulationspump du kör i den ? så jag kan köpa en som får plats... :D

Kul att höra :). Jag kör powerhead i mina moduler. De får plats, frågan är bara hur. Jag har en på 450 l/h i min H modul. Den sitter mot rutan. Men pumpen i den andra modulen ligger på filtermatta.
#118 - 14 februari 2009 23:43
Har du fått ordning på belysningen ännu?

Du är den som har skickat upp bilder med mest The färgning av alla tror jag. Men så kan det väl inte se ut idag?
#119 - 15 februari 2009 10:59
Tjena! Nä inte än, jobbar på det men acardia är tydligen inte lätta att få grejor ifrån. Vattnet är ljusare nu men fortfarande brun ton. har utökat en del fiskar och så men växterna är de samma. Måste ha mer ljus innan jag kan fortsätta.
#120 - 15 februari 2009 12:08
snyggt kar. släng i några diskus så är det nästan perfekt :D
#121 - 15 februari 2009 18:38
Link_Mag skrev:
snyggt kar. släng i några diskus så är det nästan perfekt :D

Tack tack. Har 7 scalarer nu, 2 par sen är det 3 överbliva hanar. Får se vad jag ska göra med dem. Stora som f*n men de hanarna som leker är mindre. Vill inte bryta paren heller. De växter väl till sig :)
Bilagor:
#122 - 15 februari 2009 18:46
Släppte i 11 st vinkeltetror igår. Verkar klara sig fint :)
#123 - 16 februari 2009 20:03
Nu har mina fjärilsciklider börjat leka :)
#124 - 17 februari 2009 07:22
TastY skrev:
Nu har mina fjärilsciklider börjat leka :)

Bilder!
#125 - 17 februari 2009 10:47
Bilder!

Måste köpa batterier till kameran, har inte kommit loss med det. Ville fota när mina scalarer hade frigående yngel med men de är borta nu.

Är tyvärr så när där är massa tetror och grejor. Har inte plats till ett extra akvarium tyvärr.
#126 - 23 februari 2009 10:14
Hmm är inne på att bryta min only SA princip. Med växter då. Tror jag vill ha javaormbunke och anubias på mina rötter. Kan bli grymt snyggt.

Är jag en svikare då? :)
Bilagor:
#127 - 2 mars 2009 18:46
Uppdatering!

Börjar med mitt fina par som har yngel på ett blad. NI ser det på det fotot med ensam hanne.

Blev lite brunt när jag har blixt men jag vill mest visa hur hög och fin han är :)
#128 - 2 mars 2009 18:49
Helbilder

Bilder på hela karet. Ni får ursäkta termometern :)
#129 - 2 mars 2009 19:04
Snygg skalar! Jag älskar ditt akvariums brunhet. Ser riktigt dunkelt och mysigt ut... Lite negativt också: den gröna slangen som sticker ut från modulen är ingen hit... :(
Men förutom det 10 av 10!
#130 - 3 mars 2009 10:26
Big_Sal skrev:
Snygg skalar! Jag älskar ditt akvariums brunhet. Ser riktigt dunkelt och mysigt ut... Lite negativt också: den gröna slangen som sticker ut från modulen är ingen hit... :(

Men förutom det 10 av 10!

Tack tack. Ja jag har tänkt fixa den men det blir aldrig av. Måste ha den där för att få ytrörelse. Hoppas på algerna ;).
#131 - 3 mars 2009 10:29
kan man klä in en slang i mossa? kanske skulle va nåt... men som sagt... det är ju en petitess... :)
#132 - 3 mars 2009 12:08
Big_Sal skrev:
kan man klä in en slang i mossa? kanske skulle va nåt... men som sagt... det är ju en petitess... :)

Hmm ja eller en rot eller något. Utblåsen är täckta med silikon sen doppade i sand. Jag kom på efteråt att det behövde vara riktat uppåt.

Väntar på min ramp fortfarande. Tagit sjuuukt lång tid nu.
#133 - 3 mars 2009 14:17
TastY skrev:
Hmm ja eller en rot eller något. Utblåsen är täckta med silikon sen doppade i sand. Jag kom på efteråt att det behövde vara riktat uppåt.

Väntar på min ramp fortfarande. Tagit sjuuukt lång tid nu.

Ja det har ju det... Har du hört nåt från leverantören eller väntar du i "blindo"?
#134 - 3 mars 2009 14:29
Big_Sal skrev:
Ja det har ju det... Har du hört nåt från leverantören eller väntar du i "blindo"?

Nja den rampen jag skulle ha hade utgått. Skulle få den från Imazo men de sa ju inte till att den inte fanns, snällt det. De hade "glömt". Så nu jagas det nya leverantörer. Det finns den ny model som är snyggare så får bli den då. Akvarielagret är nästa ställe tror jag, får hoppas de kan fixa det.
#135 - 4 mars 2009 20:25
ser kanon ut!
#136 - 5 mars 2009 19:10
Matnil skrev:
ser kanon ut!

Tackar :)
#137 - 11 april 2009 07:43
Jippi rampen har kommit gott folk :). Men nu var den 156 cm lång och inte 159cm som den skulle vara. Felskrivet i infon. Kul va! Blev lite grining när jag äntligen fått hem den. Måste bygga på lister på sidan av akvariet för att den ska passa ska göras nästa vecka.

Sen kommer lite bilder :D
#138 - 12 april 2009 10:04
Man kan ju bli grinig för mindre :(
#139 - 13 april 2009 14:08
Man kan ju bli grinig för mindre :(

Usch ja. Man kan ju det.
#140 - 17 april 2009 11:59
Lite skryt :)

" target="_blank">
#141 - 17 april 2009 11:59
Hur gör man så filmen kan ses direkt här?
#142 - 17 april 2009 12:16
Faltaren skrev:
Hur gör man så filmen kan ses direkt här?

Limma in yt adressen. Ta bort allting i adressen fram till och med =-tecknet.
Markera det som är kvar och tryck på <> knappen i menyn ovan. I de klamrar som bildas, där det står HTML, skall du ta bort HTML-bokstäverna och ersätta dom med youtube - låt slashtecknet vara kvar i den sista klammern.
Publicera ditt inlägg!
:)
#143 - 17 april 2009 13:06
#144 - 17 april 2009 13:07
#145 - 17 april 2009 13:09
Jippi :) tack Max
#146 - 17 april 2009 13:29
det är ju värt att fira med en fet cigarr :)
#147 - 17 april 2009 13:31
Det har jag också undrat hur man får filmen direkt in i inlägget, måste jag också prova nästa gång:)
Lycka till med de små, såg nice ut:)
#148 - 17 april 2009 15:56
Haha ja eller hur är det. Ynglen kommer tyvärr inte klara sig. Har massa tetror och sånt. Men föräldrarna är väldigt duktiga ska ge dem ett eget akvarium att leka i sen när jag har plats :)
#149 - 17 april 2009 16:06
Faltaren skrev:
Lite skryt :)

" target="_blank">

Med rätta:d

Häftigt!
#150 - 17 april 2009 16:26
Ja det är verkligen häftigt att se hur de sköter sina yngel. Verkligen skit duktiga föräldrar. Jagar bort alla andra fiskar och vaktar dem dygnet runt :)
#151 - 17 april 2009 18:44
Det där var en sight for sore eyes - Grattis!:)
#152 - 18 april 2009 08:21
MaxB skrev:
Det där var en sight for sore eyes - Grattis!:)

Tack :)
#153 - 16 maj 2009 18:06
Nu har jag äntligen fått upp min ramp. Har lyst i lite över en vecka nu :). När jag fick den började det med lite problem då den inte var 159 cm som det stod på hemsidan utan den klara som mest ett 156 cm långt akvarium. Men nu har jag limmat lister på sidorna så its upp and running. Växter är beställda och även en Ehiem 2078. Köper filtert då jag tycker att filter i modul funkar sådär. De är ok men vattnet är aldrig helt utan partiklar. Dyrare men va fan ska man med pengar till :)
#154 - 16 maj 2009 18:09
Lite bilder.
#155 - 16 maj 2009 19:59
Lite mer bilder. Jag har två par scalarer, de ena har yngel nu och det ser ni på hur fint färgade de är. Sen är där bilder på min Apistogramma agazzizi hanne, som tyvärr är lite ensam just nu och min golden nugget L-81.

Inredning och växter är lite tråkiga men det kommer bli väldigt mycket bättre nu när jag fått min ljusramp, lite skillnad från 80w till 320w i ett 570 liters :). Dessa foton är ifs tagna när den går på halvfart, dvs 2 rör T-5 tända á 80w styck.
#156 - 16 maj 2009 20:38
Jättesnyggt och vilka underbart vackra scalarer *avundsjuk* ;)
#157 - 16 maj 2009 22:52
Så nu kan du kan komma igång på riktigt!

Har vari en lång resa:mad:

Dina Skalarer ser ut att må prima:D
#158 - 17 maj 2009 05:26
c90368 skrev:
Så nu kan du kan komma igång på riktigt!

Har vari en lång resa:mad:

Dina Skalarer ser ut att må prima:D

På riktigt ja :) Haha det är tragiskt hur lång tid det tagit, men nu är växter beställda och det kommer äver komma mer fisk sen. Just nu har jag 5 st ancistrus, ska ta bort 3 st och mina 16 rosentetror whitespott åker med. Har för mycket fisk.

Scalararna leker som tokar, attacka min hand igår när jag skulle rengöra rutan, hade inte ens sett att de hade yngel så jävlar vilken attack min hand fick :)

Den nya fisken kommer jag beställa från glaser och det blir en L270, en LDA1, apistogramma viejita 1+2 och två honor till min agazzizi hane.

Det får räcka så länge, de hade även L173. Ni vet Zebra med vågiga ränder. 1800 spänn så får vänta :)
#159 - 17 maj 2009 06:43
ciklidtok skrev:
Jättesnyggt och vilka underbart vackra scalarer *avundsjuk* ;)

Tack tack! Ja jag gillar dem, ska bli kul när jag fått i mer växter och sånt, tycker karet ser så tråkigt ut nu. Men med mitt tålamod ska det inte bli några problem, vänta ju i 6 månader på min ramp :P
#160 - 17 maj 2009 07:25
Det känns alltid lika häftigt med yngel, och det är ju riktigt kul att se hur fiskarna sköter yngelvården.
Tycker det låter som om du kommer få en jättefin sammansättning i karet!
#161 - 17 maj 2009 10:18
Zoooophie skrev:
Det känns alltid lika häftigt med yngel, och det är ju riktigt kul att se hur fiskarna sköter yngelvården.

Tycker det låter som om du kommer få en jättefin sammansättning i karet!

Ja jag hoppas på det också, jag är fortfarande tveksam om jag ska göra mig av med rosentetrorna men det lutar åt det. Har alltid seperationsångest när jag ska göra mig av med fiskar :)
#162 - 17 maj 2009 13:09
Snyggt kar!
Hur många kilo sand har du i?
#163 - 17 maj 2009 15:40
jockson skrev:
Snyggt kar!

Hur många kilo sand har du i?

Oj, ja du tror det är 3 eller 4 säckar av akvastabils sand. Vet faktiskt inte.
#164 - 17 maj 2009 15:44
Så ser det ut när man rengör filter i moduler :). Har även möblerat om hela karet för att förbereda för växterna som förhoppningsvis kommer i veckan.
#165 - 17 maj 2009 17:28
Några som håller på att flytta ut. Att fånga malarna är en helt annan historia. Sätter sig under modulerna sen rör de sig inte, sitter fast stenhårt.
#166 - 17 maj 2009 18:32
Faltaren skrev:
Oj, ja du tror det är 3 eller 4 säckar av akvastabils sand. Vet faktiskt inte.

Okej, väntar nämnligen på ett kar med ungefär samma mått och jag har 75kilo rådasand, dvs 3 säckar.. hoppas det räcker
#167 - 17 maj 2009 18:39
Ja det räcker säkert. Annars kan du alltid komplettera. Ta det lugnt bara, det är mitt tips. Fast man gärna vill komma igång snabbt :)
#168 - 17 maj 2009 18:50
Faltaren skrev:
Ja det räcker säkert. Annars kan du alltid komplettera. Ta det lugnt bara, det är mitt tips. Fast man gärna vill komma igång snabbt :)

Ja, det går ju alltid skicka i en säck till om de skulle behövas...
Dröjer minst en vecka till innan jag får hem det ändå
#169 - 18 maj 2009 19:21
Lite nya fiskar idag. En L-128 och en L-200, Båda i ca 15 cm stora. Nice nice :)
#170 - 12 juni 2009 19:35
Update :)

Så här såg akvariet ut igår.
#171 - 12 juni 2009 19:39
Så ser det ut idag :). Lite dålig kvalite på bilderna, akvariet ser ljusare ut än vad det är. Men har man ingen systemkamera så har man inte det :)
#172 - 12 juni 2009 19:39
Verkligen snyggt, stora feta scalarer med =)
#173 - 12 juni 2009 19:43
Tack :). Ja hanarna är riktigt nice, växt till sig bra.
#174 - 12 juni 2009 19:58
Vrålfint! Det ser riktigt mustigt, friskt och härligt ut! Jättesnyggt!:)
#175 - 12 juni 2009 20:22
Jättesnyggt Faltaren .
Jag måste säga att dina scalarer är väldigt,väldigt snygga :)
#176 - 12 juni 2009 20:49
Tackar tackar :). Nu ska det bara växa till sig, är växter i mitten med men de syns inte än :).

Ja jag är faktiskt rätt stolt över scalarerna, höga och fina, speciellt hanarna. Sålde av 3 stycken till affären, en anställd tog hem dem :)
Bilagor:
#177 - 13 juni 2009 09:26
Är modulerna nyligen rengjorda eller hur håller du dem så rena och fina utan några alger?
#178 - 13 juni 2009 17:23
jockson skrev:
Är modulerna nyligen rengjorda eller hur håller du dem så rena och fina utan några alger?

L128 är svaret. Den skrapar hela nätterna, sjukt störrigt och den slutar inte fast jag matar på natten. Men men modulerna hålls ju fina :)
#179 - 13 juni 2009 20:05
Har en L-mal och 2 ancistrus i mitt kar, L-malen ligger mest och segar och ancistrusarna har såklart simmat in i modulerna och vill inte komma ut :D

Jag letar efter en lite större mal som skulle kunna göra jobbet, tex L114 men den hittar jag ingenstans tyvärr.
#180 - 13 juni 2009 21:37
jockson skrev:
Har en L-mal och 2 ancistrus i mitt kar, L-malen ligger mest och segar och ancistrusarna har såklart simmat in i modulerna och vill inte komma ut :D

Jag letar efter en lite större mal som skulle kunna göra jobbet, tex L114 men den hittar jag ingenstans tyvärr.

Sorry, men L114 kommer inte att käka många alger för dig;)...har ett par sådana själv och de rör inga alger.
#181 - 13 juni 2009 22:06
flashigt kar! bra inspiration för mig som just startat ett 500liters S.A
#182 - 14 juni 2009 07:47
ansjo skrev:
Sorry, men L114 kommer inte att käka många alger för dig;)...har ett par sådana själv och de rör inga alger.

Synd, men snygga är dem! du vill inte bli av med en? ;)

Tips på nån L-mal som käkar mkt alger? och säg nu inte ancistrus eller gibbicep ^^
#183 - 14 juni 2009 07:53
Varför inte Ancistrus? Det finns ett par arter att välja mellan;) http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=4.
Nope, mina L114 får vara kvar här hemma:D!
#184 - 14 juni 2009 08:15
Faltaren skrev:
"" target="_blank">

Gratulerar!
Sånt vill jag se här hemma också!! Mina 2 par kommer aldrig längre än till romläggning, vaktar med livet som insats i 2 dagar sen e d väck.
#185 - 14 juni 2009 08:38
Tråkigt tråkigt, mitt ena par klarar inte mer än äggen heller, ibland blir det lite längre men aldrig frisimmande. Mitt andra par därimot, det som är på filmen har haft frisimmande i 2-3 dagar. Men sen jag gjorde om i akvariet har de inte lekt än så får se vad som händer. Det kommer väl, vill dra fram en kull sen när jag har plats till ett lekakvarium.
#186 - 14 juni 2009 08:39
Faltaren skrev:
Tråkigt tråkigt, mitt ena par klarar inte mer än äggen heller, ibland blir det lite längre men aldrig frisimmande. Mitt andra par därimot, det som är på filmen har haft frisimmande i 2-3 dagar. Men sen jag gjorde om i akvariet har de inte lekt än så får se vad som händer. Det kommer väl, vill dra fram en kull sen när jag har plats till ett lekakvarium.

De kommer med all säerhet börja lägga rom snart igen, har de väl börjat så..
Lycka till med de frisimmande!:)
#187 - 14 juni 2009 08:40
jockson skrev:
Synd, men snygga är dem! du vill inte bli av med en? ;)

Tips på nån L-mal som käkar mkt alger? och säg nu inte ancistrus eller gibbicep ^^

L-128 säger jag ju :). Tror L-200 är duktiga med, samma typ av mal. Det roliga med mina är att jag läst att L-200 är framme och visar sig medan L-128 ska vara tillbakadragen. Mina är tvärt om. Om det är någon jag ser så är det L-128an, L-200 ser jag aldrig nästan, ligger under sin rot. :(
#188 - 14 juni 2009 09:46
ansjo skrev:
Varför inte Ancistrus? Det finns ett par arter att välja mellan;) http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=4.

Nope, mina L114 får vara kvar här hemma:D!

Ancistrus är säkert jättebra på att städa, sålänge de inte är bakom modulerna! Jag tror jag ska ner och försöka fiska upp dem idag.
#189 - 14 juni 2009 14:37
flashigt kar! bra inspiration för mig som just startat ett 500liters S.A

Härligt man kan inspirera :)
#190 - 14 juni 2009 14:38
NIC skrev:
De kommer med all säerhet börja lägga rom snart igen, har de väl börjat så..

Lycka till med de frisimmande!:)

Ja det tror jag med, de putsar lite ibland, men inte "på riktigt".
#191 - 14 juni 2009 19:21
L-128

L-128an i full gång med sitt rengörande :). Riktigt tråkigt jag inte kan få till skarpa bilder.
#192 - 14 juni 2009 19:45
Vart fick du tag på den hän?
#193 - 14 juni 2009 19:56
Faltaren skrev:
L-128an i full gång med sitt rengörande :). Riktigt tråkigt jag inte kan få till skarpa bilder.

Den där var fint :)
#194 - 14 juni 2009 19:57
jockson skrev:
Vart fick du tag på den hän?

Köpte den i djuraffären. Han har haft den i flera månader, så jag slog till :) Köpte en L-200 då med.
#195 - 14 juni 2009 20:13
Åleds har inne för 900:-

Vad gav du för din?
#196 - 14 juni 2009 20:19
Akvarieteknik har den tydligen med, ska kolla imon vad de tar för den.
#197 - 14 juni 2009 20:50
jockson skrev:
Åleds har inne för 900:-

Vad gav du för din?

Det kosta min med, men den är 15 cm. Var åleds så stor?
#198 - 14 juni 2009 21:00
Faltaren skrev:
Det kosta min med, men den är 15 cm. Var åleds så stor?

De står att de är Large.. så nått i den storleken när de väl vara.

Akvarieteknik har i samma storlek så de kostar väl ungefär lika mkt av dem.
Bilagor:
#199 - 16 juni 2009 14:01
Nice nice. Bara att shoppa. Mycket vacker mal!
#200 - 16 juni 2009 16:04
De kostade lika mkt hos dem, så de får bli åleds.
#201 - 17 juni 2009 09:37
oki :)
#202 - 17 juni 2009 10:22
tror det blir en liten L200 med, jävligt snygga de också!
Bilagor:
#203 - 17 juni 2009 19:16
jockson skrev:
tror det blir en liten L200 med, jävligt snygga de också!

Ja eller hur, jag kunde inte välja så fick bli båda :)
#204 - 17 juni 2009 19:17
Köpte själv ett par av Apistogramma macmasteri idag. Och lite red moore. Får ta bilder sen när de visar sig. Hanen är gömd i ett hörn och honan hittar jag inte.
#205 - 17 juni 2009 19:38
Faltaren skrev:
Ja eller hur, jag kunde inte välja så fick bli båda :)

Får dem imon, härligt! =)
#206 - 17 juni 2009 21:05
jockson skrev:
Får dem imon, härligt! =)

Gottis :)
#207 - 18 juni 2009 15:05
Nu är l128 inkoppad i stora karet, l200 va typ 2 cm stor så den få gå i ett anbnat kar tills den blir större :D
#208 - 18 juni 2009 16:55
jockson skrev:
Nu är l128 inkoppad i stora karet, l200 va typ 2 cm stor så den få gå i ett anbnat kar tills den blir större :D

Oj den var inte stor. Kommer ta sin tid kan jag lova :).
#209 - 18 juni 2009 17:26
Faltaren skrev:
Oj den var inte stor. Kommer ta sin tid kan jag lova :).

Nej, så liten trodde jag inte den skulle vara :p kostade ju trotts allt 300kr
#210 - 18 juni 2009 17:58
jockson skrev:
Nej, så liten trodde jag inte den skulle vara :p kostade ju trotts allt 300kr

Haha då vill du inte veta vad jag betala för min som är 15 cm ;)
#211 - 18 juni 2009 18:11
Lite bilder!

Lite bilder på scalarerna, kurvciklidhanen, L-128 och en svårflörtad ap. macmasteri.
Bilagor:
#212 - 18 juni 2009 18:32
Faltaren skrev:
Haha då vill du inte veta vad jag betala för min som är 15 cm ;)

Detta va storlek S, men hade väntat mig lite större ändå.
De hade även storlek L för 600kr ingen aning hur stora de var, men säkert över 10cm
#213 - 18 juni 2009 19:48
jockson skrev:
Detta va storlek S, men hade väntat mig lite större ändå.

De hade även storlek L för 600kr ingen aning hur stora de var, men säkert över 10cm

Ok, jag hade tagit den större :)
#214 - 18 juni 2009 20:18
Faltaren skrev:
Ok, jag hade tagit den större :)

Men du anar inte hur söt den lilla rackaren är :D
#215 - 30 juni 2009 20:11
Lite bilder :)
#216 - 30 juni 2009 20:33
Lite bilder :)
#217 - 30 juni 2009 22:59
Fina bilder på riktigt fina fiskar:)

Nu är det bara att vänta på att växligheten ska växa på sig så att det blir lite "lummigt" i karet också.
#218 - 1 juli 2009 14:23
c90368 skrev:
Fina bilder på riktigt fina fiskar:)

Nu är det bara att vänta på att växligheten ska växa på sig så att det blir lite "lummigt" i karet också.

Ja jag klippte lite för hårt. Men det löser sig, snart när det vät till sig :)
#219 - 1 juli 2009 14:25
Jättehärliga bilder :)
#220 - 1 juli 2009 16:04
MissB skrev:
Jättehärliga bilder :)

Tack :)
#221 - 11 juli 2009 19:11
Kolla detta akvariet. Hur sjukt snyggt är inte detta?
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/79EDlW8YZq8&hl=sv&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/79EDlW8YZq8&hl=sv&fs=1&color1=0xcc2550&color2=0xe87a9f" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
#222 - 11 juli 2009 19:15
Hur sjukt snyggt är inte detta? Tyvärr inte mitt :(

[youtube]=79EDlW8YZq8&eurl[/youtube]
#223 - 11 juli 2009 19:20
Hur sjukt snyggt är inte detta? :)

[youtube]79EDlW8YZq8&eurl[/youtube]
#224 - 11 juli 2009 21:46
Faltaren skrev:

[youtube]79EDlW8YZq8&eurl[/youtube]

Vet, har suttit och dräglat över det med, makalöst snyggt
#225 - 11 juli 2009 22:21
Faltaren skrev:

Bara att skriva upp på önskelistan och motivera för HSB[:o]
#226 - 12 juli 2009 05:13
c90368 skrev:
Bara att skriva upp på önskelistan och motivera för HSB[:o]

Haha piskad var det ja :)
#227 - 12 juli 2009 19:11
Lite lek :)

#228 - 12 juli 2009 19:12
Nämen en till samtidigt ;)

#229 - 12 juli 2009 20:42
Grattis!
#230 - 13 juli 2009 17:49
Tack tack. Malarna tog rommen på natten. :(
#231 - 13 juli 2009 18:04
Jag skulle just gå in och säga; härliga bilder o.s.v... så tog malarna äggen...
Jag vet hur det är...! Jaja, de leker igen - Scalarer är ju värre än guppys!:)
#232 - 14 juli 2009 07:43
MaxB skrev:
Jag skulle just gå in och säga; härliga bilder o.s.v... så tog malarna äggen...

Jag vet hur det är...! Jaja, de leker igen - Scalarer är ju värre än guppys!:)

Haha ja de är ju det. Konstant lek på dem. Men mitt duktiga par som haft frisimmande har inte lyckats med det på ett tag nu. Undrar varför :(
#233 - 2 augusti 2009 12:31
Titta vad jag har köpt :)

Lite nya invånare som håller på att flytta in :)
#234 - 2 augusti 2009 12:45
L183?
#235 - 2 augusti 2009 12:48
ansjo skrev:
L183?

Stämmer bra det. :)
#236 - 2 augusti 2009 13:01
En otroligt snygg mal men är tyvärr lite svårlekt. Jag har själv ett gäng av dessa, men av en tyvärr bara honor:(!
Snygga diskusar med, hoppas att det går kanon med dessa och lite bilder på dem sedan när de är i karet, please:D!
#237 - 2 augusti 2009 13:19
ansjo skrev:
En otroligt snygg mal men är tyvärr lite svårlekt. Jag har själv ett gäng av dessa, men av en tyvärr bara honor:(!

Snygga diskusar med, hoppas att det går kanon med dessa och lite bilder på dem sedan när de är i karet, please:D!

Ja den är riktigt nice. Inte så farligt dyr heller :). Diskusarna är i nu får ta lite bilder då :)
#238 - 2 augusti 2009 16:50
Nu har de varit i i ca 3 timmar och äntligen börjat visa sig. Ska prova mata dem snart, köpte stendker mat så de får den mat de är vana vid får se om de äter :)
#239 - 2 augusti 2009 16:50
Vet bilderna är kassa rent fototekniskt, får ta bättre sen :)
#240 - 2 augusti 2009 17:11
Det är inte det viktigaste, bara fiskarna syns så...;)!
Ser riktigt bra ut:)!
#241 - 2 augusti 2009 17:25
De vita var heltjusiga, tror aldrig jag sett sådana förr. Ja, allihopa var fina men speciellt de. :)
#242 - 2 augusti 2009 17:33
ansjo skrev:
Det är inte det viktigaste, bara fiskarna syns så...;)!

Ser riktigt bra ut:)!

tack tack :). De är framme lite sen gömmer de sig igen. Men scalarerna jagas bort så det känns bra att de är på hugget :)
#243 - 2 augusti 2009 17:34
myslas skrev:
De vita var heltjusiga, tror aldrig jag sett sådana förr. Ja, allihopa var fina men speciellt de. :)

Fina som få :). pigeon blood blue, blue diamond och solid fire red heter de. Om någon undrar :)
#244 - 2 augusti 2009 17:41
Jättefint! Fasen, jag är svag för de där blå discusarna.
Hoppas du sätter in en massa bilder och filmer löpande - skall bli jättespännande att följa dina fina fiskar!:)
#245 - 2 augusti 2009 18:19
Jag gillar dom röd/vita bäst, ser inte säkert men kan inte se något svart insprängt vilket jag tycker är snyggast. Kul med nya fiskar i karen :)
#246 - 2 augusti 2009 19:26
MaxB skrev:
Jättefint! Fasen, jag är svag för de där blå discusarna.

Hoppas du sätter in en massa bilder och filmer löpande - skall bli jättespännande att följa dina fina fiskar!:)

Tack tack. Ja blue diamond är riktigt nice. Ska bli kul när de blir stora :). De är väldigt skygga nu. Men bilder och foton kommer :)
#247 - 2 augusti 2009 19:55
Bilder OCH foton, här lyxas det till minsann! ;)
#248 - 2 augusti 2009 20:38
Antar vi varit på samma ställe och handlat fisk :) (o den prickiga malen dreglade jag oxå över)...
#249 - 2 augusti 2009 20:58
myslas skrev:
Bilder OCH foton, här lyxas det till minsann! ;)

Jaja menade filmer och bilder. Ordmärkare där, rörliga eller stilbilder kvittar väl :)
#250 - 2 augusti 2009 20:58
Antar vi varit på samma ställe och handlat fisk :) (o den prickiga malen dreglade jag oxå över)...

Jaså :). Och ändå köpt du den inte? Blev det någon fisk då?
#251 - 2 augusti 2009 21:03
Två röd turkos diskus (finns en kass bild i bloggen "Datorer")...
Bilagor:
#252 - 2 augusti 2009 22:00
kan rekommendera marlboro red om man hittar några fina. har själv ett lekpar+ 1 stor hane och 1 liten hona. Förresten hur lägger man in bilder? xD jag har precis blivit goldmedlem :D
#253 - 3 augusti 2009 03:27
teden77 skrev:
kan rekommendera marlboro red om man hittar några fina. har själv ett lekpar+ 1 stor hane och 1 liten hona. Förresten hur lägger man in bilder? xD jag har precis blivit goldmedlem :D

Tänkte först ta det med, men blev rekommenderad solid fire red istället. Tydligen finare färg. Så det återstår att se.
Bilagor:
#254 - 3 augusti 2009 03:46
teden77 skrev:
Förresten hur lägger man in bilder? xD jag har precis blivit goldmedlem :D

Då du skriver inlägg, gå till rutan "tillägsalternativ", tryck "hantera bifogade filer" osv.
#255 - 3 augusti 2009 13:03
mitt lekpar som jag har köpt. ska köpa en kub åt dem eller så ska de få gå i ett 375l tillsammans med ev några scalarer :)
#256 - 3 augusti 2009 13:45
teden77 skrev:
mitt lekpar som jag har köpt. ska köpa en kub åt dem eller så ska de få gå i ett 375l tillsammans med ev några scalarer :)

Snygga. Vad är det för sorter?
#257 - 3 augusti 2009 13:49
Snyggt karl!!!
#258 - 3 augusti 2009 13:51
Faltaren skrev:
Snygga. Vad är det för sorter?

marlboro red :D
#259 - 3 augusti 2009 14:15
teden77 skrev:
marlboro red :D

Oki :)
#260 - 3 augusti 2009 14:20
Två röd turkos diskus (finns en kass bild i bloggen "Datorer")...

Kollade på dem med men föll för pigeon blood blue. Sjukt svårt att välja.
#261 - 3 augusti 2009 14:29
Faltaren skrev:
Kollade på dem med men föll för pigeon blood blue. Sjukt svårt att välja.

hahaha, jo jag vet själv jur det är. hade det inte varit för att marlboro red kostade hälften så mycket så hade det nog blivit en vanlig pigeon blood :D
#262 - 3 augusti 2009 15:08
Sjukt svårt, var dagens sanning!
När jag körde dit hade jag bestämt mig för att köpa två diskus... punkt slut. Det höll jag... men hade igentligen tänkt köpa två Piegon blood. Vid åsynen av alla dessa färgvarianter fick jag svår beslutsångerst och vill plötsligt ha ALLA [:o]...
#263 - 3 augusti 2009 18:34
Sjukt svårt, var dagens sanning!

När jag körde dit hade jag bestämt mig för att köpa två diskus... punkt slut. Det höll jag... men hade igentligen tänkt köpa två Piegon blood. Vid åsynen av alla dessa färgvarianter fick jag svår beslutsångerst och vill plötsligt ha ALLA [:o]...

jo men det är ju så [:o] haha
#264 - 3 augusti 2009 20:01
Lite bilder :). Mest Pigeon blood blue, de ville vara modell :). Mina Blue diamond gnabbar mest med varandra i mörkret. Men de kommer väl de med. Alla äter iaf, skönt det.
#265 - 3 augusti 2009 20:41

Här äter de i sin gömma, dåligt ljus och de blir skrämda på slutet men de äter iaf :)
#266 - 3 augusti 2009 22:30
Ah, vilka fina bilder och film! Jo, de gör gärna såna där "tuppjucksryck" ibland, och fasen vad snabba dom är då alltså!
:)
#267 - 4 augusti 2009 08:23
Ah galet snyggt! man blir sugen på diskus! :)
#268 - 4 augusti 2009 18:19
stigson skrev:
Ah galet snyggt! man blir sugen på diskus! :)

Ja jag kunde inte låta bli. Mina första och jag lovar att det inte blir de sista :)
#269 - 4 augusti 2009 18:40
Beundransvärt, så många fina fiskar, så lite tid.
Har letat i din tråd efter ph, kh, temp ja du vet sådana tråkiga tekniska grejor men hittade inget, såg att du var från Skåne så jag tänkte du kanske med hade hårt vatten i kranen???
#270 - 4 augusti 2009 19:32
flygrc skrev:
Beundransvärt, så många fina fiskar, så lite tid.

Har letat i din tråd efter ph, kh, temp ja du vet sådana tråkiga tekniska grejor men hittade inget, såg att du var från Skåne så jag tänkte du kanske med hade hårt vatten i kranen???

Ph ligger på 7,5, kh ligger på 14 och temp 28-29 C
#271 - 4 augusti 2009 19:50
Faltaren skrev:
Ph ligger på 7,5, kh ligger på 14 och temp 28-29 C

Ahh, jag var mest nyfiken vad som fungerar i praktiken, läst att de ska ha väldigt lågt kh typ 3-4
#272 - 4 augusti 2009 20:07
fina fiskar du har hittat :) vad är det du matar dem med? :confused:
#273 - 4 augusti 2009 20:51
teden77 skrev:
fina fiskar du har hittat :) vad är det du matar dem med? :confused:

Tack tack :). Det är Stendker-mat, ox-hjärta mm.
#274 - 6 augusti 2009 19:59
Nya filmer :)

Lite nya filmer :)

Första är på hela akvariumet, diskusen är lite blyga tyvärr.

Nästa är närbild på de små liven.
#275 - 6 augusti 2009 21:37
Åhh, mumma! Det ser ju hur najs ut som helst! Jättefint kar och fantastiskt fina fiskar! Kul med bilder och filmer - det uppskattas!:)
#276 - 6 augusti 2009 21:39
Va bra du har fått till det! Jättesnyggt! :)
#277 - 6 augusti 2009 21:58
Jättefint kar och jag tycker om urvalet av dina fiskar med:)
#278 - 7 augusti 2009 05:49
MaxB skrev:
Åhh, mumma! Det ser ju hur najs ut som helst! Jättefint kar och fantastiskt fina fiskar! Kul med bilder och filmer - det uppskattas!:)

Tack tack :). Ska bli bättre på att filma, vet jag är kass :)
#279 - 7 augusti 2009 05:49
stigson skrev:
Va bra du har fått till det! Jättesnyggt! :)

solis skrev:
Jättefint kar och jag tycker om urvalet av dina fiskar med:)

Tack tack :)
#280 - 7 augusti 2009 06:23
*dreglar*

Jag börjar verkligen förstå skönheten med diskusen. De är ju gudomligt vackar

*sparar till större kar med discus*
#281 - 7 augusti 2009 06:41
Åh vilka fantastiska fiska!!!
#282 - 7 augusti 2009 07:18
MissB skrev:
*dreglar*

Jag börjar verkligen förstå skönheten med diskusen. De är ju gudomligt vackar

*sparar till större kar med discus*

Sophia_ skrev:
Åh vilka fantastiska fiska!!!

Ja eller hur är de vackra, ångrar att jag inte börjat med dem innan. Med lite grönt och annat blir det verkligen vacker. Ska bli kul när jag får ett större kar sen någon gång i framtiden :)
#283 - 7 augusti 2009 19:38
snyggt! Kul med lite filmer, karet ser verkligen bra ut!
#284 - 8 augusti 2009 10:19
Matnil skrev:
snyggt! Kul med lite filmer, karet ser verkligen bra ut!

Tack! Har tänkt köpa co2 sen med när jag får råd, då kan det bli riktigt nice :)
#285 - 8 augusti 2009 12:14
Faltaren skrev:
Tack! Har tänkt köpa co2 sen med när jag får råd, då kan det bli riktigt nice :)

jag är också inne på Co2, nästan mest för att hålla efter ph men det är ju inte dumt att det blir en extra boost för växterna. Det kostar ju dock en del, min akvariebudget är nog maxad för ett tag framåt, så det får bli ett framtidsprojekt...
#286 - 8 augusti 2009 17:25
Matnil skrev:
jag är också inne på Co2, nästan mest för att hålla efter ph men det är ju inte dumt att det blir en extra boost för växterna. Det kostar ju dock en del, min akvariebudget är nog maxad för ett tag framåt, så det får bli ett framtidsprojekt...

Ja samma här för mig. Det får vänta ett tag till. Diskusen var ju inte gratis precis...
#287 - 11 september 2009 20:45
Co2 inhandlat, 6 kg tub och ph-controller. Mer kommer info kommer :)
#288 - 11 september 2009 20:58
Faltaren skrev:

Nu börjar vi prata business:d

Välkommen till den miljöförstörande klubben:d

För det måste vi väl vara som köper ondskan själv i koncentrat på tub;)
#289 - 11 september 2009 21:27
Faltaren skrev:

va trevligt, berätta mer!
#290 - 12 september 2009 18:20
Kom precis på att jag glömt betala gold-medlemsskapet. Går ju inte att slänga upp bilder då :(.

Blev iaf en Dennele ph-controller, och en maaaassa grejor till. Köpte begagnat och det var en del jag fick. 3 reaktorer varar 2 nya om någon är sugen :). Ph- sensorn är helt ny med så bra köp :)
#291 - 12 september 2009 18:20
c90368 skrev:
Nu börjar vi prata business:d

Välkommen till den miljöförstörande klubben:d

För det måste vi väl vara som köper ondskan själv i koncentrat på tub;)

Nej nej vi använder den ju så det blir syre ;)
#292 - 12 september 2009 18:21
Matnil skrev:
va trevligt, berätta mer!

Haha kändes nästan sarkastiskt :). Håller på med det nu, kalibrera och sånt. Hur lång tid tar det innan ph börjar sjunka? Har kh 9.
#293 - 12 september 2009 19:39
teden77 skrev:

Jag har uttalat mig flera gången att jag inte är så förtjust i Discus men f*n, dessa var snygga!!! Gillar att du har blandat röda och blå i det stora akvariet. Dessa skulle jag njuta av, fast kanske inte i mitt egna akvarium :D
#294 - 12 september 2009 22:15
Faltaren skrev:
Haha kändes nästan sarkastiskt :). Håller på med det nu, kalibrera och sånt. Hur lång tid tar det innan ph börjar sjunka? Har kh 9.

Skynda långsamt!

Jag vet inte idag vad mitt Kh är, men det krävs många bubblor för att få ner pH till 6,8. Hade förut inställt på 6,5 men det fick jag ge upp, kom aldrig ner dit föruteom direkt efter vattenbyte.

Dessutom stiger pH värdet upp till 7,2 innan lyset släcks i slutet på veckan före vattenbyte. Men på morgonen före ljuset tänds är det nere på 6,8 igen.
#295 - 13 september 2009 07:08
Faltaren skrev:

Inte alls min mening, jag är också lite sugen på Co2 så det är därför jag är intresserad av vad du köpt.
Med kh 9 kommer man väl inte så lågt i ph?
#296 - 13 september 2009 19:08
Nä med så högt kh gör man inte det. Hade ett litet missöde, sänkte från 7.5 till 7.2. Trodde jag var försiktig. Men i morse var mina 2 största pictusmalar döda. Och alla andra fiskar sippa efter andan. Av med co2 och vattenbyte fick det bli. Ska prova imorgon igen. Har ytrörelse igen nu, tog bort den innan för att behålla co2 i vattnet. Inte smart.
#297 - 13 september 2009 19:12
Matnil skrev:
Inte alls min mening, jag är också lite sugen på Co2 så det är därför jag är intresserad av vad du köpt.

Med kh 9 kommer man väl inte så lågt i ph?

Faltaren skrev:
Nä med så högt kh gör man inte det. Hade ett litet missöde, sänkte från 7.5 till 7.2. Trodde jag var försiktig. Men i morse var mina 2 största pictusmalar döda. Och alla andra fiskar sippa efter andan. Av med co2 och vattenbyte fick det bli. Ska prova imorgon igen. Har ytrörelse igen nu, tog bort den innan för att behålla co2 i vattnet. Inte smart.

Jag har ca 8 i kH och har sänkt till 7,1 under en längre tid, nu har jag höjt lite till 7,2 , hade några fiskar jag var osäker på om det var för mycket CO2 men de var nog bara hungriga:p
Du tror mer på avsaknaden av ytrörelse var den stora boven va?
#298 - 13 september 2009 19:54
flygrc skrev:
Jag har ca 8 i kH och har sänkt till 7,1 under en längre tid, nu har jag höjt lite till 7,2 , hade några fiskar jag var osäker på om det var för mycket CO2 men de var nog bara hungriga:p

Du tror mer på avsaknaden av ytrörelse var den stora boven va?

Ja det måste väl varit det. Trodde man skulle ta bort det när man hade co2 men det var verkligen inte smart. Sänker till 7.3 imorgon och sen 7.2 längre fram om det går bra. Ska vara försiktig nu, måste ha koll speciellt på natten.
#299 - 13 september 2009 19:56
c90368 skrev:
Skynda långsamt!

Jag vet inte idag vad mitt Kh är, men det krävs många bubblor för att få ner pH till 6,8. Hade förut inställt på 6,5 men det fick jag ge upp, kom aldrig ner dit föruteom direkt efter vattenbyte.

Dessutom stiger pH värdet upp till 7,2 innan lyset släcks i slutet på veckan före vattenbyte. Men på morgonen före ljuset tänds är det nere på 6,8 igen.

Har ph-controller så det kommer nog hålla sig stabilt :) Men skumt ditt vatten är. Går både upp och ner så, har du inte felsökt?
#300 - 18 januari 2010 19:32
Tänkte det var dags för en uppdatering. Diskusen har blivit lite större nu. Växterna går det sådär med, mycket att lära och svårt med nitratet när man har diskus som äter massor :(
#301 - 18 januari 2010 19:45
Snygga Diskus! lite fler bilder på dina skalarer kanske? hur hur stora är skalarerna?:)
#302 - 18 januari 2010 19:54
o så fina diskus! fråga..vad heter den röd-randiga..är det nån snakeskin? letar nämligen efter snygga diskus till mitt kar
#303 - 18 januari 2010 20:06
stigson skrev:
Snygga Diskus! lite fler bilder på dina skalarer kanske? hur hur stora är skalarerna?:)

hmm bilder kan väl ordnas, storlek ja du det är hyfsade. Inte mätt dem :)
#304 - 18 januari 2010 20:06
hannesc skrev:
o så fina diskus! fråga..vad heter den röd-randiga..är det nån snakeskin? letar nämligen efter snygga diskus till mitt kar

Tack tack. Den heter pigeon blood blue. Stendker kommer de ifrån.
#305 - 18 januari 2010 20:08
Så :)
#306 - 18 januari 2010 20:56
Faltaren skrev:
Tack tack. Den heter pigeon blood blue. Stendker kommer de ifrån.

aha. a fruktansvärt fina.
Säg mig. hur går det till om du beställer därifrån. hämtar du själv eller skickas dom :S
#307 - 18 januari 2010 22:37
vad matar du med och hur ofta?
#308 - 19 januari 2010 05:34
Riktigt fina diskusar :)
Jag ser fram emot att mina piegonblood blu börjar färga ut, för de blir så snygga!! Dina är granna!
#309 - 19 januari 2010 08:09
hannesc skrev:
aha. a fruktansvärt fina.

Säg mig. hur går det till om du beställer därifrån. hämtar du själv eller skickas dom :S

Köpte dem på kristianstad zoologiska.
#310 - 19 januari 2010 08:11
stigson skrev:
vad matar du med och hur ofta?

Matar med oxhjärta. Mata 3 gånger om dagen fram tills nyligen. Blir så j***vla mycket nitrat annars. Ska man mata med det är det ett naket akvarie med dagliga vattenbyten som gäller. Matar en gång med ox varannan dag nu sen torrfoder från aquatic nature resten. Men de får alltid 3 gånger om dagen.
#311 - 19 januari 2010 08:12
MissB skrev:
Riktigt fina diskusar :)

Jag ser fram emot att mina piegonblood blu börjar färga ut, för de blir så snygga!! Dina är granna!

Ja de och bluediamond är mina juveler. De röda solid fire red har inte alls samma tillväxt som de andra haft. Lite tråkigt.
#312 - 19 januari 2010 11:18
Faltaren skrev:
Ja de och bluediamond är mina juveler. De röda solid fire red har inte alls samma tillväxt som de andra haft. Lite tråkigt.

Ska du behålla dem?
själv är jag väldigt svag för Red scribbelt. Har införskaffat 3 ganska unga, 8 cm, men jag ser redan nu hur de kommer att färga ut och jag bara längtar!!. Samma sak med mina alenquer.
#313 - 19 januari 2010 11:52
MissB skrev:
Ska du behålla dem?

själv är jag väldigt svag för Red scribbelt. Har införskaffat 3 ganska unga, 8 cm, men jag ser redan nu hur de kommer att färga ut och jag bara längtar!!. Samma sak med mina alenquer.

Hmm har väl inga planer på att sälja dem om inte det är någon som kommer till mig. Gillar dem alla :). Känns dumt att ta bort någon innan de har parat ut. Sugen på dem ? :)
#314 - 19 januari 2010 12:16
MissB skrev:
Ska du behålla dem?

aaah..red scribbelt blir det nog för mig med. tänker nog köra med en typ bara. antingen scribbelt eller P. blood blue
#315 - 19 januari 2010 12:16
Faltaren skrev:
Hmm har väl inga planer på att sälja dem om inte det är någon som kommer till mig. Gillar dem alla :). Känns dumt att ta bort någon innan de har parat ut. Sugen på dem ? :)

Nej jag ska inte ha fler nu förräns jag skaffar ett större kar :)
#316 - 19 januari 2010 16:24
Hehe nä större kar vill man alltid ha ;)
#317 - 19 januari 2010 16:50
Jäklar anamma vilken rejäl scalare. Ser ut som den har buffat till sig ordentligt av allt extra käk. Snygga plattfiskar överlag.
#318 - 19 januari 2010 21:18
Jo de är rätt rejäla för att vara vanlig scalar :)
#319 - 27 mars 2010 10:03
#320 - 2 maj 2010 14:20
Nya leksaker ;)

Nya leksaker:)
Bilagor:
#321 - 2 maj 2010 19:45
Hur blev det med lamporna? Behövs dom kompletteras med något förutom lampor? Väldigt bra priser.
#322 - 2 maj 2010 20:21
Lite bilder på malar, scalarer och diskus vill jag ha:D Växer diskusen bra?
#323 - 3 maj 2010 04:53
DjTommy skrev:
Hur blev det med lamporna? Behövs dom kompletteras med något förutom lampor? Väldigt bra priser.

Ja du behöver lampor och drivdon. Det är bara armaturen du får där. lamporna köpte jag från watergrass.net.
#324 - 3 maj 2010 04:54
stigson skrev:
Lite bilder på malar, scalarer och diskus vill jag ha:D Växer diskusen bra?

Jag ordnar det. Tyvärr ser jag nästan aldrig mina malar. De har sin hög med rötter och kommer sällan fram :(. Diskus och scalarer kan jag fota ikväll :)
#325 - 11 maj 2010 19:28
Lite mer roligt!

Metallhalogenlampor 6500K. 475 kr ink frakt är inte fel :)
#326 - 11 maj 2010 19:34
Bilder på akvariet!

Lite bilder när jag matar med artemia. Ingen superkamera men det får duga. Växterna går framåt men har mycket att lära.
#327 - 11 maj 2010 19:45
snyggt kar och fisk :D
#328 - 11 maj 2010 19:48
Tack. Finns en hel del att fixa, men det kommer :)
#329 - 11 maj 2010 19:55
:) okej. det gör det alltid ;) vad har du mer än Diskus? :D
#330 - 13 maj 2010 14:24
Jag har 4 st scalarer, F1or. L128, L200, någon variant på golden nugget, vet inte vilken. 2 st L213, vanliga ancistrus, siameser, otoccinclusar, ett Apistogramma vjieta par. Lite tetror, och även 3 picctusmalar. Har säkert glömt något men :)
#331 - 13 maj 2010 14:43
okej, fint :)
#332 - 14 maj 2010 07:53
Hehe ja det hoppas jag iaf. Tråkigt är iaf att jag nästan aldrig ser mina malar. Ser en ancistrus ibland men det är inte ofta. Har väl för bra gömställen.
#333 - 24 maj 2010 16:27
Vad är det för gräsliknande växt som är åt höger?:)
#334 - 24 maj 2010 21:27
Linus96 skrev:
Vad är det för gräsliknande växt som är åt höger?:)

Det är vallisneria nana.
#335 - 26 juni 2010 18:09
Köpt 7 st Brochis splendens och corydoras shwartzi. Bilder kommer :)
#336 - 25 juli 2010 14:57
Bättre sent än aldrig :)

Bättre sent än aldrig :)
#337 - 29 september 2010 17:15
Sandby ciklidhobby!

Varit och shoppat 4 red shoulder hantelciklider idag :). Fota lite andra monster han hade. Riktigt feta malar. Värt ett besök!
#338 - 29 september 2010 17:36
Lite mer!

Lite kassa bilder men bättre än mobilen :)
Bilagor:
#339 - 29 september 2010 17:44
Faltaren skrev:
Varit och shoppat 4 red shoulder hantelciklider idag :). Fota lite andra monster han hade. Riktigt feta malar. Värt ett besök!

Vilka bjässar i olika former! :D
#340 - 29 september 2010 17:51
Ja vilka monster de var.
#341 - 30 september 2010 08:52
Hur går det med dina diskus? Är inte hantelcikliderna dryga mot dina växter?
#342 - 30 september 2010 17:40
Mina diskus går det bra med. Sålt två hanar. Köpte ju 6 st och 5 var hanar :(. Sålde av två för en slogs hela tiden och den andra fick stryk. Nu är det lungt i karet. Nja jag är lite orolig för mina vallisernia nana men ska nog gå bra :)
#343 - 30 september 2010 17:45
Otur med könsfördelningen men kul att det går bättre nu. :)
#344 - 30 september 2010 19:17
Jo det är ju en risk man tar. Men men de andra kan äta i lung och ro nu. Var vilt slagsmål varje gång innan.
#345 - 3 oktober 2010 17:38
Installera en hydor evolution 2800 l/h streampump. Gav malarna ett riktigt strömt ställe under modulen mot deras rötter. Riktigt mycket aktivitet nu bland malarna. Är jag inte van vid :)
#346 - 29 november 2010 19:58
Tja hur går det med fiskarna? Vill ha helbild på karet och på alla andra fiskar =) Mår diskusarna bra?
#347 - 2 december 2010 16:05
Tjena det går fint. Kul att du frågar :). Diskusarna mår fint. Det var ett misstag att skaffa hantlarna. De gick hårdare åt växterna än jag trodde. Är till salu ;). Härliga och vackra men ack sånna matvrak :). Vill ha sånna i ett annat kar i framtiden.

Vetifan om du vill se bilderna, hantlarna har gått hårt fram tyvärr :(. Men ska försöka fixa det i helgen, hinner inte nu tyvärr. Hur går det med ditt?
#348 - 19 januari 2011 17:44
Lite uppdatering!

Jag är en usel fotograf så försök ursäkta det :). Ser ljusare ut än vad det är. Växterna börjar återhämta sig efter hantlarna men går trögt, måste byta lysrör och jag har ju även medicinerat de små liven så det gör nog sitt.

Men det går framåt och det har även flyttat in 4 nya diskus :)
#349 - 19 januari 2011 17:58
Härliga bilder! Kul att se en liten uppdatering på karet. Fina discusar! Ville bara skriva in och göra tummen upp!:)
#350 - 19 januari 2011 18:03
Tack :). Växterna är tyvärr katastrof nu men ska beställa grejor från tyskland så fort jag får råd. Åkte på en fortkörning i jul, det gör ju inte saken bättre...
#351 - 19 januari 2011 19:51
Fick även min bok nu om nature aquarium. Takashi amanos 1985-2009 :)
#352 - 19 januari 2011 19:58
mycket fint akvarium och fiskar.jag ska nog fixa discusar med köper nog på kristianstads zoologiska mycket snyggt
#353 - 19 januari 2011 20:07
Ja jag handlar där med en del. De fyra nya kommer dock inte där ifrån. Kommer från alvesta.
#354 - 19 januari 2011 20:12
okej är det någon odlare där eller affär
Bilagor:
#355 - 19 januari 2011 21:06
Nä jag sålde min metallhalogen till en kille. Han byta med lite diskus och pengar :)
#356 - 22 januari 2011 21:10
Snygga firrar! Förstog att hantlarna skulle fatta tycke för dina växter;)
Bilagor:
#357 - 22 januari 2011 21:55
Usch ja. Du hade så rätt så :)

Sent from my X10i using Tapatalk

Annons