55L akvarium...

#1 - 17 februari 2006 13:18
Jag har lite frågor angående mitt akvarium.
Det är inte så stort men mina fiskar stormtrivs där.
Jag har:
5st Blackmolly (3st honor)
5st Svärdbärare (3st honor)
5st Sorgmanteltetror (3st honor)
1st mal börjar på A nånting
Det ända jag sett som varit ett litet problem i början va att ena sorgmantel honan va lite irriterade på blackmolly och svärdbärar honorna men nu värkar det vara lugnt dom emellan.
Har jag för många fiskar för akvariets storlek?
Om "ja" hur stort bör jag ha.
Eftersom svärdbärare och mollys avlar sig ganska mycke vad ska man göra med dom om man inte vill döda dom?
Nån här som bor i stockholm och är villig att ta emot fiskar är välkommen hem till mig för att se att dom är friska och krya.
Jag tror inte det är inavel på dom jag har.
#2 - 17 februari 2006 15:40
malen är nog en anicistrus och jag tycker att det verkar som mycket fisk i ett sånt litet kar det är kanske sorgmantel honan vara lite ireterad på blackmolly och svärdbärar honorna
#3 - 17 februari 2006 16:05
Grovt räknat (gäller dock inte alla sorter men i alla fall) Så kan man räkna 1 cm fisk per liter vatten så i ditt fall..
Det gäller artens maxstrlk..

Molly 5st*10cm= 50 liter
+
Svärdbärare 5st*16cm= 80liter
+
Sorgmanteltera 5st*6cm= 30liter
+
Ancistrus ca 15 cm= 15 liter

På det stora hela så borde du MINST 175 liter. Sen bör ju i alla fall svärdbärare ha ännu större för att trivas enligt artbeskrivningen...

Så lite överbelastat är det ju...:p :D

Men kanske har du nån kompis som du kan ge yngel till som foder till större fiskar om dina egna inte äter upp ynglena?
Det känns ju såklart lite hemskt attge yngel som foder mén om man inte har plats för dom så vad ska man göra...[B)] :p
#4 - 17 februari 2006 16:48
Jag har ett 100L på G och hoppas jag får det i veckan eller i början på nästa.
Ja det är en anicistrus..

Tack för svar
#5 - 17 februari 2006 17:16
[QUOTE=pauldahlqvist]
btw nån som har ett akvarium inte över 1000kr och mått "L 80" "D 40" till salu

[/QUOTE]

om jag var du skulle jag radera just den biten från inlägget annars kommer kjell ta bort hela tråden, annonsering är inte tillåtet på forumet. på ciklid.se kan amn sätta ut gratis annonser med akvarieprylar, och annars kan du kolla på annonsavdelningen här på zoopet och se om ngt passar.
#6 - 17 februari 2006 17:47
[quote=Nils Holmström]om jag var du skulle jag radera just den biten från inlägget annars kommer kjell ta bort hela tråden, annonsering är inte tillåtet på forumet. på ciklid.se kan amn sätta ut gratis annonser med akvarieprylar, och annars kan du kolla på annonsavdelningen här på zoopet och se om ngt passar.[/quote]

Det visste jag inte sry...
Ny här och har inte hunnit läst reglerna. Jag får gör de ikväll.
Tack för upplysningen Nils
#7 - 17 februari 2006 17:58
[quote=pauldahlqvist]Jag har ett 100L på G och hoppas jag får det i veckan eller i början på nästa.
Ja det är en anicistrus..

Tack för svar[/quote]

Men det är ju bra..:D
Då kan du ju dela upp dom lite...

Ha en skön kväll
#8 - 17 februari 2006 18:06
[quote=miiaoo]Men det är ju bra..:D
Då kan du ju dela upp dom lite...

Ha en skön kväll[/quote]

mm fått tag på ett 100L med ljusramp för under 900kr.
Jag kan inte ha hur många och hur stora akvarium som helst eftersom min lägenhet inte är den största. Jag har ingen kompis som har fiskar tyvärr men jag har hört att djuräffärer kan köpa fiskar mot byte av fisktillbehör. Det skulle vara synd att döda alla yngel och jag vill inte spara dom eftersom jag är rädd för inavel.

Molly 5st*10cm= 50 liter
+
Svärdbärare 5st*16cm= 80liter
+
Sorgmanteltera 5st*6cm= 30liter
+
Ancistrus ca 15 cm= 15 liter

Är det cm måtten beräknade på längden av fisken?

Desamma..
#9 - 17 februari 2006 18:49
[quote=pauldahlqvist]jag har hört att djuräffärer kan köpa fiskar mot byte av fisktillbehör. Det skulle vara synd att döda alla yngel och jag vill inte spara dom eftersom jag är rädd för inavel.

Är det cm måtten beräknade på längden av fisken?
quote]

Jo, det är bara att fråga i affärerna runt om där du bor, vissa kan byta in yngel mot foder eller liknande..

Och ja, måtten är beräknade på längden fisk, dock på fullvuxna fiskar.
Det finns artbeskrivningar som du akn kolla för varje fisks krav...
t ex [COLOR=#800080]Xiphophorus helleri[/COLOR]

:D
#10 - 17 februari 2006 19:18
mina [COLOR=#800080]Xiphophorus helleri[/COLOR] är typ 4-5 cm långa kanske och molly lika... Sorgmanteltetrorna är kanske 3-4cm och malen är ca 4cm lång,

Annons