Näää stene, kubikbalja ska det vara.
Jag planerar lite för ett kar på runt 3-4 kubik när jag skaffar hus. Är ett par år in i framtiden och det blir ju ett års sparande för att ha råd med moduler till skiten men tänk er ett 4000L Malawi eller Tanganyika. ahhh.
Så länge du har råd tror jag ett 375 är perfekt. det är inte grotekst stort och kostar inte femtielva miljoner att inreda men det är inte så litet att man känner sig begränsad.
Ett tips, som kanske redan sagts i den här tråden. Skynda långsamt! Du behöver inte researcha doppvärmare särskilt länge men ta god tid på dig att gå igenom följande steg:
1. Vilken sorts akvarium. Du kan välja att blanda hej vilt men många föredrar att bygga biotopakvarium med fiskar från samma del av världen och med inredning som passar det. Det senare kräver lite mer planering och ibland uppoffringar på fisksidan men när man väl lyckas blir det bra. Asien, Centralamerika, Sydamerika och Malawi är populära biotoper lämpliga för 375.
2. Vilken belysning ska det vara till det du väljer?
3. Vilken pump är lämplig. Inner eller ytterfilter och hur mycket måste den pumpa för din akvarietyp?
4. Inredningen, back to nature är omättligt populärt, men vilken ska du i så fall ha och vilket märke? det finns billigare varianter än just orginalet back to nature. stenar, rötter och vilken grustyp som passar bäst (personligen lade jag 5 timmar på att kolla upp olika grustyper och titta på foton av färdiga kar för att se till att jag kommer få exakt vad jag vill ha)
Efter detta kommer ju fiskar och växter och en del andra småsaker men de fyra punkterna gäller att ta i lugn och ro så att man slipper slösa extra pengar åpå att rätta till misstag. Det är lätt att hetsa upp sig och vela ha det idag, helst igår men om man bara tar det lugnt så blir det så mycket bättre. Vill man döva ha-lusten lite så köper man en sak i taget när man har råd och vet vilken som blir bäst så kan man slösa några dagar på att korrigera in det hela och läsa på sig för nästa steg.
Se bara till att du har en bra plan innan du börjar köra skarpt, det är osmidigt att rätta till saker i efterhand bara eftersom man inte kunde vänta, då är det bättre att ha allting stående på rätt ställe innan man börjar tömma vatten i skiten.
Cheers