55 liter???

#1 - 25 juli 2006 09:08
Hello...
Jag har funderat och hittat ett akvarium på 55 liter..
Men jag funderar på om 55 liter är stort??? :confused:
Låter inte så stort fast alla jag har sett (på bild) ser stora ut...?! :confused:
Aja...
#2 - 25 juli 2006 09:17
55 liter är ett litet akvarie. Jag tycker du först ska tänka igenom vad du vill ha för fiskar, för det är inte så många som passar i ett så litet akvarie. Bara så du inte ångrar dig sen ;).
#3 - 25 juli 2006 09:17
Eh ja. 55 är väl bland de minsta som tillverkas. Mina hemma är 720 och 600. En populär storlek bland aktivare akvarister är 375 och det genomsnittsliga karet som säljs i butik skulle jag gissa är mellan 100 och 200.

För att få lite perspektiv så brukar man räkna på en cm fisk per liter vatten. I ditt fall kan vi nog använda 50 och det skulle i så fall ge ung. 10 neontetror eller andra små stimfiskar.

Cheers
#4 - 25 juli 2006 09:39
Allt är relativt.. Men snoka runt här på Zoopet så så kommer du nog få lite perspektiv + att du kommer bli sugen på ett akvarium på minst 1 kubik :)
#5 - 25 juli 2006 09:45
Lite bättre om du går upp till 100L+
Då kan du ha lite mer arter sen är det roligare att inreda stora kar blir inte så trångt..
#6 - 25 juli 2006 09:45
Farligt att köpa ett akvarium. Sen är man fast i akvarienördträsket och vill ha fler och större som sagt.
#7 - 25 juli 2006 10:01
Man måste ju ha något att lägga alla sina pengar på...
#8 - 25 juli 2006 10:13
Tala inte om det isuxs, jag behöver snart sälja min kropp för att ha råd med akvarium. antingen det eller så får jag väl lägga ner mina rc-bilar och helikopter vilket jag visserligen ändå borde göra med tanke på att jag aldrig hinner köra.
Var nere och hörde efter vad en btn-modul skulle kosta i min affär, 1200. Beställde från pwss för 700 istället, fanns helt enkelt inget sätt jag kunde motivera att lägga över 300:- mer per modul lokalt, inkl. frakt från pwss och rabatt i butiken.
#9 - 25 juli 2006 10:37
Jo dom flesta akvarister har nog samma problem som du..
Aldrig har man pengar.
Själv har jag länge viljat köpa några BTN-Moduler..
Började spara och nästan när man hade råd så blir man av med jobbet..
Så nu får man spar till räkningarna istället..
Ibland blir man lite knäckt och frustrerad på livet..
#10 - 25 juli 2006 10:40
så sant som det är sagt. själv försöker jag passa in akvariehobbyn i en rad andra tidskrävande och pengarkrävande hobbies. inte det smidigaste.
#11 - 25 juli 2006 17:54
Aja okej...
Men ska man satsa på ett 100 liters isåfall???
Eller kanske ett 150 liters???
För som ni säger blir väl ett 55 liters ganska lite.?!
#12 - 25 juli 2006 18:06
Jag började med ett 100 l. Blev fisksoppa! Efter 4 mån så köpte jag mej ett 375 l. Har båda två igång och skulle gärna skaffa ett till..... Mitt råd är MINST 100 liter. :)
#13 - 25 juli 2006 18:09
Så jag ska börja med ett 100 liters???
Kan man köpa ett paket med alla tillbehör i liksom för att hitta allt man måste ha låter så komplicerat..!
Det låter liksom jättesvårt att starta ett akvarium men alla jag har träffat som har ett säger att det är jättelätt!!!
Aja... man får väl försöka...!
#14 - 25 juli 2006 18:12
[quote=Alvedo]Så jag ska börja med ett 100 liters???
Kan man köpa ett paket med alla tillbehör i liksom för att hitta allt man måste ha låter så komplicerat..!
Det låter liksom jättesvårt att starta ett akvarium men alla jag har träffat som har ett säger att det är jättelätt!!!
Aja... man får väl försöka...![/quote]

Finns bra färdiga paket i butik att köpa om du tycker det är svårt. Men skynda långsamt är mitt råd. Tänk igenom vad du vill ha för fiskar först. Risk att det blir som för mej annars, "fisksoppa"

Finns många trådar här på zoopet att läsa för den som är nybörjare.
#15 - 25 juli 2006 18:14
Jag skulle säga att ju större du skaffar dig upp till 375 desto bättre, stora akvarium är lättare att sköta och ett på 375 är en ganska bra investering för framtiden då det är tillräckligt stort för de flesta fiskar.

Det är givetvis dyrare att köpa ett stort kar och det krävs mer inredning och mer fiskar för att fylla ut det så det som får sätta begränsningen är din budget.

Ett bra tips om du inte är den otåliga sorten är att tänka efter om akvarier verkligen är något du vill satsa på och orkar ha och köra vidare trots motgångar. Om du bestämmer dig för ja så är det långt mycket bättre att se till att spara och köpa några saker i taget men verkligen köpa rätt saker direkt.
Akvariehobbyn är gigantisk och utbudet av produkter likaså, det är lätt att köpa något som inte riktigt passar och därför ska man ta det lugnt och ta ett steg i taget.

När jag bestämde mig för att byta pump så researchade jag olika produkter i säkert 20-30 timmar innan jag bestämde mig. Och nu har jag en pump som fungerar bra och jag även kan nyttja i framtiden.

Cheers
#16 - 25 juli 2006 18:17
100 L är alldeles för litet han kommer att ångra sig minst 325 L dubbelt så långt bara tar knappt någon plats
#17 - 25 juli 2006 18:20
Aja okej... så det e bättre att skaffa ett 375 liters...
Hmmm... jag får väl göra det...!
Men hur långt är ett 375 liters akvarium egentligen???
Låter ju ashäftigt med ett stort!
#18 - 25 juli 2006 18:23
1,5 meter vanligast

375 är ju för gröngölingar, tonåringar som jag har 720 och vuxna män räknar kubik :-P
#19 - 25 juli 2006 18:28
[quote='[xstream]']1,5 meter vanligast

375 är ju för gröngölingar, tonåringar som jag har 720 och vuxna män räknar kubik :-P[/quote]Då får jag nog säga att tonåringar är dem mest vettiga;)
#20 - 25 juli 2006 18:33
"1,5 meter vanligast

375 är ju för gröngölingar, tonåringar som jag har 720 och vuxna män räknar kubik :-P"

Aja... 150 cm... det blir perfekt..!
Men asså jag tänkte ha det som ett nybörjar akvarium sen ska jag skaffa ett större... Men först när jag blir lite mer erfaren..!
#21 - 25 juli 2006 18:50
Näää stene, kubikbalja ska det vara.
Jag planerar lite för ett kar på runt 3-4 kubik när jag skaffar hus. Är ett par år in i framtiden och det blir ju ett års sparande för att ha råd med moduler till skiten men tänk er ett 4000L Malawi eller Tanganyika. ahhh.

Så länge du har råd tror jag ett 375 är perfekt. det är inte grotekst stort och kostar inte femtielva miljoner att inreda men det är inte så litet att man känner sig begränsad.

Ett tips, som kanske redan sagts i den här tråden. Skynda långsamt! Du behöver inte researcha doppvärmare särskilt länge men ta god tid på dig att gå igenom följande steg:

1. Vilken sorts akvarium. Du kan välja att blanda hej vilt men många föredrar att bygga biotopakvarium med fiskar från samma del av världen och med inredning som passar det. Det senare kräver lite mer planering och ibland uppoffringar på fisksidan men när man väl lyckas blir det bra. Asien, Centralamerika, Sydamerika och Malawi är populära biotoper lämpliga för 375.
2. Vilken belysning ska det vara till det du väljer?
3. Vilken pump är lämplig. Inner eller ytterfilter och hur mycket måste den pumpa för din akvarietyp?
4. Inredningen, back to nature är omättligt populärt, men vilken ska du i så fall ha och vilket märke? det finns billigare varianter än just orginalet back to nature. stenar, rötter och vilken grustyp som passar bäst (personligen lade jag 5 timmar på att kolla upp olika grustyper och titta på foton av färdiga kar för att se till att jag kommer få exakt vad jag vill ha)

Efter detta kommer ju fiskar och växter och en del andra småsaker men de fyra punkterna gäller att ta i lugn och ro så att man slipper slösa extra pengar åpå att rätta till misstag. Det är lätt att hetsa upp sig och vela ha det idag, helst igår men om man bara tar det lugnt så blir det så mycket bättre. Vill man döva ha-lusten lite så köper man en sak i taget när man har råd och vet vilken som blir bäst så kan man slösa några dagar på att korrigera in det hela och läsa på sig för nästa steg.
Se bara till att du har en bra plan innan du börjar köra skarpt, det är osmidigt att rätta till saker i efterhand bara eftersom man inte kunde vänta, då är det bättre att ha allting stående på rätt ställe innan man börjar tömma vatten i skiten.

Cheers
#22 - 25 juli 2006 18:58
Glöm för guds skull inte att soffor TV-apparater bokhyllor mm finns bara för att flyttas så akvarium får plats
#23 - 25 juli 2006 19:05
Kunde inte sagt det bättre själv.
#24 - 25 juli 2006 19:11
[quote='[xstream]']Kunde inte sagt det bättre själv.[/quote]4 kubik jag säger lycka till skaffa hus med betong stomme gift dig inte dem tror du är lite ......min tycker så[:o]
#25 - 25 juli 2006 19:15
Jag skulle börja runt 100L mest för att det drar iväg så djävligt i pris uppåt, det går säkert att göra det billigare men då är det inte lika kul. Men testa ett hundra liters i ett halvår ett år ungefär och om du tycker att fiskar suger så är det inte för grova summor som du har kastat i sjön men om du tycker att fiskar är ballastast efter ett år så kommer du hitta användning till ditt 100 liters kar tro mig. (det karet och ett 720, två till 100, en tio flajboxar på 30 liter och, tja du fattar ) :)
#26 - 25 juli 2006 19:16
Jag hade inte tänkt ha det i vardagsrummet. Jag ska anektera ett rum på nedersta planet i huset med stabilt golv och inreda det som akvarierum. Lägga badrumsmatta och avlopp och grejer ifall något går sönder.

Sedan är det ju bara en teori än så länge. Det kanske blir för dyrt att driva runt det hela och jag landar på en kubik istället. Vem vet.

Cheers
#27 - 25 juli 2006 19:20
[quote=jolon]Jag skulle börja runt 100L mest för att det drar iväg så djävligt i pris uppåt, det går säkert att göra det billigare men då är det inte lika kul. Men testa ett hundra liters i ett halvår ett år ungefär och om du tycker att fiskar suger så är det inte för grova summor som du har kastat i sjön men om du tycker att fiskar är ballastast efter ett år så kommer du hitta användning till ditt 100 liters kar tro mig. (det karet och ett 720, två till 100, en tio flajboxar på 30 liter och, tja du fattar ) :)[/quote]

Jag har ett 720 och ett 600 och jag har ingen användning för ett 100L. Visst är det en större summa, som redan nämnts, men att köpa ett kar för 3-4000 nu och efter ett år köpa ett nytt för 7000 eller köpa ett för 7000 direkt? Går visserligen komma undan billigare på båda alternativen men det är ju en avvägning varje person får göra, om man är säker på att man har viljan att kämpa igenom problem med döda fiskar och alger i hela karet så är det ju bättre att satsa så det håller.

Cheers
#28 - 25 juli 2006 19:52
Här på zoopet finns all information + lite till saken är den att den första timmen du börjar skumma här så kommer du få panik och tro att du behöver vara vatten kemist osv. själv innan jag köpte allt som behövdes så pluggade jag säkert 2 veckor här på zoopet och frågade alla frågor här på forumet.
#29 - 25 juli 2006 19:54
Väldigt klokt nybörjarråd.
#30 - 25 juli 2006 20:00
[xstream] Måste bara säga att det där med att studera grus i 5 timmar är ambitiöst och värt en stjärna i boken.
#31 - 25 juli 2006 20:17
Jag vill göra en bra malawibiotop, då måste man ta sig tid att studera vilken sand som har rätt färg och bäst pris.
#32 - 25 juli 2006 20:24
[xstream] jo jag förstår jag är lika dan själv ska det göras så ska det göras ordentligt. och det är riktigt roligt att fördjupa sig i saker och ta reda på allt inom ämnet.
#33 - 27 juli 2006 08:42
Okej...
Men när jag har bestämt vilket kar jag ska ha (typ 100 liter) så ska man inreda först sen sätta in vattnet och vänta typ 2 veckor?? Stog det här nån stans..!
Eller behöver man inte det vänta och släppa in fisken på engång???
Aja.. ska gå och kolla på akvarium och tillbehör idag!! :)
#34 - 27 juli 2006 08:59
Det finns olika åsikter om hur man gör när man startar upp ett akvarie. :) Själv så satte jag i fisk efter bara ett par dagar (har jag för mig) och hade inte i någon bakteriekultur, men det var bara ett fåtal fiskar och sen tog jag det ganska lugnt med att fylla på med fler och det fungerade bra för mig. Men som sagt, det finns olika åsikter om detta :D...

Det står lite här om att starta akvarium (punkt 9): http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
#35 - 27 juli 2006 09:15
Aaa läste det också det där med bakterie kultur och få fiskar först..!
Hmmm.. ska höra mig för i akvarie affären..!

Tack alla som skrivit tips och givit mig råd..!!!! :)

Annons