55 kuberx2

#1 - 30 september 2009 10:40
Hej
Skulle vilja ha lite hjälp med följande:
Inom en snar framtid sätter jag upp en ställning med 2st 55-kuber på höjden.

Tanken är att ha ett par scalarer i varje som ska gå där permanent.
Det ska också se bra ut med växter och sand. Ev. också med co2 senare.

Detta har jag redan:
2st 55-kuber med aluminiumram och täckglas (166 L)
Porsaställning som har ett mellanrum mellan kar på 15cm och översida ställning till taket i rummet är 50cm.
2st pumphuvud Tunze Turbelle 601, 620 L/h (dessa pumphuvud ska nog vara över karet).
Ett antal Fluval 3 och 4 innerfilter.

Då avståndet mellan karet är så litet så vill jag ha tips om lämplig belysning.
Och vad är Ok att använda av dessa pumpar jag redan har.

Tacksam för alla synpunkter.
#2 - 30 september 2009 10:43
Kommer du åt hela karet med 15cm glipa? Tänker bla. att håva fisk osv. låter rätt trångt?

Vilken ljusstyrka siktar du på?
#3 - 30 september 2009 11:00
Ja. det blir lite snävt, men jag kommer åt. Vet inte men det ska vara tillräckligt för växtligheten, svärdplantor och kanske bottenväxter.
#4 - 30 september 2009 11:07
benno skrev:
Ja. det blir lite snävt, men jag kommer åt. Vet inte men det ska vara tillräckligt för växtligheten, svärdplantor och kanske bottenväxter.

tja, vet inte om det hjälper dig, men i mitt 50x50x60cm (60 högt)
hade jag ett tag enbart 1x18 + 1x15W. i det karet växte och
frodades Anubias och cryptos.

men de gillar/accepterar väldigt lite ljus för att trivas.

svärdsplantorna jag hade där fick aldrig cjhansen, de åts upp av
malarna på en vecka....

.
#5 - 2 oktober 2009 18:14
Köpte idag en arbetsbelysning Amiga, en tunn historia med ett lysrör till formen en kringla, dia som T5. Lamptyp GR10q, 28w. Ska enl. manualen bli samma ljusstyrka som halogen 150w, testade detta 10cm över en av kuberna och det såg rätt bra ut enl. mina ögon. Blev ej pissgult utan OK färg
Nån som har syn punkter?
Bilagor:
#6 - 2 oktober 2009 19:41
jag kollade på ditt lysrör och tydligen var den på 2700 kelvin och det är ju ingen höjdare till dina växter... Du kommer nog bli tvungen att skaffa "riktiga" akvarierör! Ang pumparna så har de ju högt flöde och lite filtermaterial och det optimala vore ju tvärtom för dina skalare, men det kanske funkar dock så är dina streampumpar inget du bör använda för detta:)
#7 - 2 oktober 2009 21:06
Det är nog så.
Testade ett akvarie med höjden 50cm som är igång och fiskarna och växterna fick OK färg, men får nog komplettera med växtrör. Annars kan man ju alltid använda det till bilmek.
Ang. pumparna "åheim":
Vad menar du? Är pumphuvuderna tveksamma och innerfiltren OK?
Jättebra med synpunker.
#8 - 2 oktober 2009 21:31
benno skrev:
Det är nog så.

Testade ett akvarie med höjden 50cm som är igång och fiskarna och växterna fick OK färg, men får nog komplettera med växtrör. Annars kan man ju alltid använda det till bilmek.

Ang. pumparna "åheim":

Vad menar du? Är pumphuvuderna tveksamma och innerfiltren OK?

Jättebra med synpunker.
jag menar att streampumparna är väl inget man vill använda i ett kar med skalare eftersom de inte vill ha så mycket rörelse på vattnet utan de pumparna är bättre om du ska starta ett malawikar nån gång! [COLOR=red]EDIT: såg nu i efterhand att det nog inte är streampumpar utan vanliga cirk.pumpar och då sätter du kanske filtermatta på dem och kör dem som innerfilter?[/COLOR]

Dina fluvalfilter är ju bra filter men väldigt lite filteryta och kraftigt flöde och det är väl risk att det blir ganska strömmt i ditt kar som bara är 50cm... men som sagt så räcker väl kanske filterytan om du bara tänker ha ett skalarepar i akvariet!
#9 - 3 oktober 2009 14:45
Ang. arbetsbelysningen:
Det står 28w, 6400K på röret/kringlan när jag tittade närmare på den.

Annons