54l? med kakadua

#1 - 25 juli 2010 20:05
Hallå. Har ett kar som jag tror är 54l. Köpte det för nån vecka sen och just nu går 2st små ancistrus och 10-14st molly yngel där. Sen när jag gjort mig av med mollysarna så funderar jag på om jag ska lägga i 3st kakaduor där som jag nu har i det större karet på 220l.

Hur tror ni att 2st kakadua honor och 1 hane skulle trivas i ett så litet kar? Dom trivs bra i stora och har haft yngel ett par gånger men som inte klarat sig längre än max 3veckor eller något sånt. Tyvärr håller nog hanen på att dö eftersom han inte ätit något på ett tag men köper isåfall en ny sen. Men som sagt, trivs dom bra i 54l?

Mvh
Markus
#2 - 25 juli 2010 20:47
jag skulle tro att det kan funka, i alla fall med en hane och en hona. Men sen om du kan ha ancistrusarna däri är en annan femma, då de alla kommer att kämpas om revir på botten. Med två honor blir det tight med plats på botten.
#3 - 25 juli 2010 20:55
Okej. Då kanske jag skaffar nån annan art istället för kakadua till det lilla eftersom jag inte vill göra mig av med nån hona. :) Ska ej ha kvar ancistrusarna när dom blir större.
#4 - 25 juli 2010 21:12
Okej låter bra det. Fjärilsciklider skulle passa rätt fint om du har tid att kolla vattenvärdena regelbundet. Fast iofs finns det en rad olika ciklider du skulle kunna ha ^^
#5 - 25 juli 2010 21:40
Aa fjärilsciklider är fina :) Men är lite tveksam till o skaffa dom eftersom en del brukar få mycket problem med dom.

Nu ser det ut som att en av mina kakadua honor håller på att dö :( Ligger i ett hörn och andas häftigt.
#6 - 25 juli 2010 21:54
Ajajaj, sånt är alltid tråkigt. Levt länge? Deras livslängs är ju bara ca 1-1,5 år. Lite segt.
#7 - 25 juli 2010 22:02
Jo mycket tråkigt. :/ Vet ej hur länge hon har levt, bara haft mina kakaduor i ca 3månader. Men hon är fullvuxen.
#8 - 25 juli 2010 22:08
makki skrev:
Jo mycket tråkigt. :/ Vet ej hur länge hon har levt, bara haft mina kakaduor i ca 3månader. Men hon är fullvuxen.

Okejokej. Man ska passa sig lite för fullvuxna fiskar i butik eftersom dom vet inte ens själv hur gamla dom är, oftast. Se upp extra noga för kortlivade fiskar, kan ju leda till en dålig affär :P Men lycka till med valet! skulle kunna tipsa dig om grön bågfensciklid

Artbeskrivning: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=195

har själv aldrig ägt några men de verkar ha ett intressant beteende, samt lättlekt om det är det du söker.

Men nu ska jag krypa till sängs! Natti
#9 - 25 juli 2010 23:12
Japp det har du rätt i, ska kolla bättre nästa gång.

Jag har faktiskt 4st gröna bågfensciklider i det större karet :) Trevliga fiskar.

En av hanarna: http://www.flickr.com/photos/49187361@N05/4644085033/in/set-72157623862470708/
Nu är det där en rätt så gammal bild och han har växt mer :) Men hans fina färger hade kommit fram redan där.

Annons