Tjena!
Har startat upp ett nytt kar för en tid sedan och tänkte att det är lika bra att slänga upp en projektråd på det då jag är rätt färsk på tanganyika så en del frågor dyker nog upp längs vägen. Ska fota lite också så det blir en sorts bilddagbok.
Till att börja med, så är setupen ganska basic, 540l helglaskar i halvuselt skick (billigt som fan alltså he he), en rejäl pump, blandad sand, två sorters sten. Belysningen som jag fick med var trasig så även om den var ganska lättlagad beslöt jag mig för att skaffa spotlightbelysning istället. För att få den där härliga effekten av solkatter som dansar på sandbotten och dunkel belysning i hörnen. Velade länge kring LED:s och en massa men tröttnade till slut och köpte en snorbillig halogenramp på rusta. För att komma igång och få nån sorts referens tänkte jag och det blev riktigt bra med en gång. Ska skaffa täckglas och bygga en enkel täckande ramp.
Så här ser det ut för tillfället:
[ATTACH=CONFIG]44311[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44312[/ATTACH]
Tyvärr återger inte bilderna hur ljusstrålarna vandrar, får ta och fixa en film och slänga upp. Ska ha i mer kolsten och så småningom bygga en egen bakgrund i frigolit, lättbetong och ev pigment och lack. Har planerat runt det där men det dröjer nog tills jag kommer till skott.
Den stora frågan är vad jag ska ha för fisk i karet!
Är inte den som bryr mig så mycket om färget på fiskarna utan det viktiga är intressant beteende. Hellre en stillsam fisk som kryssar runt stenar än en flängig som sticker hit och dit hela tiden.
De som går i karet nu är 4st prinsessor och 2 apelsiner tillsammans med en gibbiceps som mellanlandar tillfälligt. Det är fiskar som på olika sätt "hamnat här" så de är absolut under övervägande. Särskilt apelsinerna tycker jag gjort ett blekt intryck. Är väl mest inne på att komplettera dessa med en julle och en snäcklekare. Vad tror ni om den kombon?
Är helt öppen för andra förslag, är inte alls främmande för att ta ur de fiskar som redan finns.
MVH