540l sprack i botten inatt

#1 - 19 augusti 2006 23:12
Man kan inte få sämre besked från sambon att all vatten har runnit ut ur 540l karet.[B)] Men ack så sant hela akvariumet är tomt när jag kom hem. Lade ut alla handukar jag hade på golvet, kanske fick upp 70-100 vatten men resten ligger i golvet!!!:(
Enda positiva var väl att alla mina ciklider och malar överlevde dock inte ca 100 tetror. Nej dags att sova och ringa försäkringsbolaget imorrn.
Hoppas ingen slipper uppleva detta...

//Mattias
#2 - 19 augusti 2006 23:17
Det var inte roligt att höra, det blir en himla massa jobb bara.
Det är precis detta man vill höra när man ska byta upp sig från ett 540 till större;) .
#3 - 19 augusti 2006 23:24
[quote=MantaC0re]Hoppas ingen slipper uppleva detta...[/quote]

Tack, men jag tror jag håller tummarna för motsatsen.
#4 - 19 augusti 2006 23:35
[quote='[xstream]']Tack, men jag tror jag håller tummarna för motsatsen.[/quote]
:D :D
#5 - 20 augusti 2006 07:28
Ja och enda kvällen jag var borta på kalas hände det.
Ja massa jobb lär det bli iaf. ska ringa försäkringsbolag och föreståndaren för affären under nu.

//Mattias
#6 - 20 augusti 2006 09:42
Hmm fattar inte vad som händer det är så många som detta har hänt =(. Läst om det både här och på ciklid. Värst mardrömmen ju detta vill man inte vara med om bara att beklaga. Vilket jobb puhh.
#7 - 20 augusti 2006 10:06
Ja och det värsta var att jag har läst och varit väldigt försiktigt och satt akvariumet 100% rakt och förstärkt bänken osv. Då spricker det h-vetet, har ett 15 år gammalt som jag skulle byta ut pga risk för vatten skada till det här.
Ja försäkringen täcker iaf akvarium,bänk,fisk,växter. Har inte fått tag i ägaren av fastigheten än.

//Mattias
#8 - 20 augusti 2006 10:32
Beklagar å det djupaste, det är nog av allmänt intresse här på forumet att du berättar när du kommit fram till anledningen, det är väldigt ovanligt att de som verkligen anstränger sig har sådan otur.
#9 - 20 augusti 2006 11:21
Ja jag ska försöka ta reda på exakt vad som har hänt, vet iaf att det är något med botten/glaset som har läckt/spruckit för resten av karet ser helt ut.

//Mattias
#10 - 20 augusti 2006 11:27
Vad fruktansvärt :( *Ryser* Tur i oturen iaf att en del av fiskarna överlevde.
#11 - 20 augusti 2006 11:27
fyfan. jag lider med dig.
Har sett dom sista månaderna att det är många som har haft samma problem med akvarien som spruckit. Verkar vara nåt som går nu, eller?
#12 - 20 augusti 2006 11:34
[QUOTE=batski]Vad fruktansvärt :( *Ryser* Tur i oturen iaf att en del av fiskarna överlevde.[/QUOTE]
Nja ca 100 kardinaltetror och 20 citrontetror fick sätta livet till, verka som dom tål mycket mindre för jag rädda alla ciklider och L malar levandes medan 1 tetra överlevde.

[QUOTE=Tenkare]fyfan. jag lider med dig.
Har sett dom sista månaderna att det är många som har haft samma problem med akvarien som spruckit. Verkar vara nåt som går nu, eller?[/QUOTE]

Ja du vet ju hur det är.:(
Verkar inte bättre det är väl dags för akvarieköp nu till hösten kanske.
Ja det som stör mej mest är väl att jag har kostat på så mycket tid på det, för själva skadan har jag som tur är försäkring på.

//Mattias
#13 - 20 augusti 2006 12:14
Ja fy det där är väll det värsta som kan hända. Jag har hört flera som har råkat ut för det, bla en där några hundra liter rann ner några våningar & ner till källaren, usch inte roligt alls..
Tur att du hann rädda cikliderna & malarna men synd på alla tetrorna.

Hälsningar Anneth
#14 - 20 augusti 2006 12:33
Hade en bekant som det sprack hos ett 325L då han ringde brandkåren,dem kom och sög upp torkade golvet det ingick i hemförsäkringen tydligen han betalade inte något extra för det.
#15 - 20 augusti 2006 12:54
Mattias, jag tror att du är den 3:e av de som jag levererat snäckor till, som fått akvariehaveri.... Snacka om Swarzeneggersnäckor!!!

Skämt å sido... verkar vara nån farsot som går för tillfället det där med spruckna akvarier, tycker såååå synd om dig!!! Lycka till i strulet!
#16 - 20 augusti 2006 13:49
[QUOTE=Tant Nancy]Mattias, jag tror att du är den 3:e av de som jag levererat snäckor till, som fått akvariehaveri.... Snacka om Swarzeneggersnäckor!!!

Skämt å sido... verkar vara nån farsot som går för tillfället det där med spruckna akvarier, tycker såååå synd om dig!!! Lycka till i strulet![/QUOTE]
Dom kanske tycker om glas??:D
Kanske e en hämnd för att dom har fått vara i en påse i flera dagar?
Nä snäckorna har det bra i malawi karet.

Blir nog drygt att sova med byggfläktar på andra sidan väggen i ett par veckor. Ne får se vad det blir för kar efter det här kanske får sadla och börja med reptiler ist.

//Mattias
#17 - 20 augusti 2006 16:56
Varför har akvarier glasbotten överhuvudtaget?
#18 - 20 augusti 2006 21:08
Örka...gillar inte när de spricker alls.....peppar peppar
Jag vet hur blött det kan bli när botten ger upp i ett 1125 liters....

Lider med dej och hoppas det löser sej

mvh Peter
#19 - 20 augusti 2006 21:37
[quote=Redbullen]Örka...gillar inte när de spricker alls.....peppar peppar
Jag vet hur blött det kan bli när botten ger upp i ett 1125 liters....

Lider med dej och hoppas det löser sej

mvh Peter[/quote]

Du hade en fotodokumentation på ett annat forum va??
#20 - 21 augusti 2006 01:58
Ja inne på ciklid

det börjar på denna länk
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=52193&page=3&highlight=1125

Mvh Peter
#21 - 21 augusti 2006 08:22
Nä sluta ryser när jag först gången såg dina bilder kommer inte att kolla på dom igen.Och komihåg vilket tjaffs det var i den tråden med.Skönt att det är löst för dig nu Redbullen...
#22 - 21 augusti 2006 08:26
Kan det ha något med den extrema värmen i sommar att göra att många akvarier spricker just nu?
#23 - 21 augusti 2006 08:36
Ska börja det jobbiga att få ur all sand ur akvariet så jag kan se vad det är som har läckt, för inte ett sandkorn har kommit ut så det är nog under bakgrunden som läckan är.

Ja som tur var luta mitt golv så det tog sig kanske 1,5 meter ut mot golvet och ca 4 meter efter väggen så skadan blev omfattande för att vattnet läckte ner till en coop butik under mej.[:o]

//Mattias
#24 - 21 augusti 2006 08:47
Uhh, vad hemskt! Och vilket jobb att ta rätt på! Ibland prövas vi i livets hårda skola! Synd bara, när du varit så noggrann.

Jag funderade också på om det kan ha något med vädret att göra, den extrema värmen och luftfuktigheten? Det är nämligen så konstigt att man hört om fler akvarium som spruckit under den senaste tiden! Eller har inte folk vågat prata om det tidigare kanske?

Hur som helst! Bit ihop! Förhoppningsvis slipper du uppleva detta igen!

MVH: Scalara
#25 - 21 augusti 2006 09:25
Ja jag får se om det blir något nytt kar eller om jag köper ett terrarium ist. Ja det dryga har väl inte börjat lär väl sanera och senare tjata och bråka med försäkringsbolag.

Hitta ingen orsak till varför botten sprack men den gick rätt av och inte närheten av någon skarv eller dyligt. kan mycket möjligt bero på vädret/trycket har det extemt varmt i lägenheten typ 27-30 hela sommaren och karet har varit i garaget där e det svalt så kan va något sådant. Ska kasta ut karet imorrn och ta kort på det och försöker ta ur bakgrunden.

//Mattias
#26 - 21 augusti 2006 09:28
Som någon annan sa, varför måste det vara glasbotten i akvarier?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 21 augusti 2006 09:45
[quote=Daniel_N]Som någon annan sa, varför måste det vara glasbotten i akvarier?[/quote]
Nej, men då har du ett annat problem som att det är svårt att få silikonet att fästa på det andra materialet.
Ett annat problem är också att få det andra materialet tätt - det enda som funkar riktigt bra är rostfri plåt men det är oerhört dyrt. Annat material måste behandlas med t.ex. epoxilack för att inte läcka.

Så anledningen till att man använder glas är att det är ett relativt billigt material, går relativt snabbt och enkelt att bygga med, samt faktiskt att det normalt sett också är relativt säkert. Rätt byggt och rätt installerat är risken trots allt väldigt liten att glas spricker.
#28 - 21 augusti 2006 10:01
Ok, låter rimligt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 21 augusti 2006 10:18
Att glaset skulle spricka pga av att värmen i det går upp till 30 grader håller jag för helt otroligt.
Dock kanske med ett undatag - att det skulle vara väldigt stor skillnad mellan temperaturen i akvariet och utanför akvariet. Så lär dock inte vara fallet här.
#30 - 21 augusti 2006 22:47
[QUOTE=Kjell Fohrman]Att glaset skulle spricka pga av att värmen i det går upp till 30 grader håller jag för helt otroligt.
Dock kanske med ett undatag - att det skulle vara väldigt stor skillnad mellan temperaturen i akvariet och utanför akvariet. Så lär dock inte vara fallet här.[/QUOTE]

Nä det tror inte jag heller, troligen blev det väl något när jag bar upp det i lägenheten det är väl mest troligt för i lod var det kolla när det var tomnt och när det var fullt.

Snickarna har vart här och rivit upp golvet det såg faktiskt bättre ut än vad hade anat, det var ett litet "fack" med sågspån som var blött och en bit masonitskiva plus parketten som hade sugit upp lite överallt så inget i hallen det kändes väldigt skönt. Så nu ska dom kolla fukten i golvet och så blir det väl byggfläktar ett tag framöver skulle jag tro.

//Mattias
#31 - 22 augusti 2006 06:16
Jag är nog också inne på att värmen spelat in. Inte på själva akvariet, det bryr sig nog inte om hur varmt eller fuktigt det är, men golvet som det står på rör sig betydligt mera när temperaturen drar iväg. Och det är en sak som vi alla kan vara helt överens om....Akvarier gillar INTE när underlaget flyttar på sig :(((

Daniel
#32 - 22 augusti 2006 09:17
[QUOTE=guineapig]Jag är nog också inne på att värmen spelat in. Inte på själva akvariet, det bryr sig nog inte om hur varmt eller fuktigt det är, men golvet som det står på rör sig betydligt mera när temperaturen drar iväg. Och det är en sak som vi alla kan vara helt överens om....Akvarier gillar INTE när underlaget flyttar på sig :(((

Daniel[/QUOTE]

:eek: Mitt glov rör alltid på sig när man går på det...
#33 - 22 augusti 2006 09:38
Alla trähus rör på sig av temperaturväxlingar en del mer en del mindre!
#34 - 22 augusti 2006 10:02
Jag har alltid lika kul när jag ska loda in mina baljor, eftersom det är i stort sett meningslöst att loda det tomt. Efterhand som vattnet fyller på ger betonggolvet efter lite grand, plastmattan fötterna står på ger efter ännu lite grand, och så får man justera lite igen. Efter att baljan är full, kutar man nervöst fram och tillbaka med vattenpasset, för att den närmsta justera allt eftersom baljan sätter sig. Det är likadant varje gång i de här jäkla kåkarna. Fördelen är att vattenskadan begränsas till ett minimum om nånting trots allt skulle hända. Solid betongskiva utgör golvet, plastmattan är vulkad mot golvlisterna, och balkongtrösklen går att skruva av så att vattnet försvinner den vägen. Rent teoretiskt är det bra i alla fall. Jag har inga planer på att prova med vilje, men i dagarna ska min nyinredda 375 balja flyttas, och fyllas med vatten, (Bakgrund istoppad) så nu börjar cirkusen med att fylla vatten / ställa o våg på nytt. Min misstanke är att värmen gjort att golv sviktar lite mer än vanligt, vilket ställt till det, men det är svårt att komma med någon bra förklaring.

B!
#35 - 30 augusti 2006 21:26
ett förslag att vara berädd som jag komit på att köpa en stor skock madrass som man sover på bara själva madrassen så att man kan lägga den under sprukna akvarie då den suger mycket vatten det hjälper mycket,o jag hoppas att det gik bra nu
#36 - 30 augusti 2006 22:00
Inte speciellt roligt när akvarium spricker.Var det 15 år gammalt??Material/silikonutnötning??.
För ca 1 år sedan sprack mitt 200 liter akvarium.
Jag tror att det kan vara obalans,ojämnheter,spänning i glaset???.
Mitt sprack kl 500.Hörde hur det droppade.Ner i källaren med morgonrock.Hinka upp vatten.Alla textilier inkl. täcke:-)Lyckades rädda fiskarna(även om det var ett jobbigt att fånga malarna.
Tänkte använda akvariet till terrarium.Men upplevelsen av att "smasha" det samt slänga det i glasåtervinning var ganska skön:-)
#37 - 31 augusti 2006 18:20
martal: nej det var det gamla jag skulle byta ut mot det här, det här är väl ca 4-6 och jag tog ingen risk och skickade den till en glasmästare som silikona om hela karet. Ska ta kort med kameran imorrn tror jag och lägga upp hur det ser ut och även karet.

//Mattias

Annons