540L Snakeheads

#1 - 27 oktober 2010 20:08
REDIGERAT::::: Channorna har nu flyttat till 222L och 540 befolkas av CA ciklider

Tänkte att jag skriver Snakeheads för att det drar till sig fler som inte vet vad det är ;)

Nu är det så att till helgen hämtar jag ett 540L att utöka med :D eller snarare, tar ett första steg i "akvariekällaren". Babysteps så inte frugan misstänker något..

Vad ska det vara för fisk i då? Channa Pulchra :) ormhuvudfisk på svenska och snakehead på engelska. Jag har ett tag varit sugen på något lite annorlunda, eller snarare ett lite annorlunda akvarium. Mitt sökande efter inspiration ledde mig till ett forum med....udda fiskar, rovfiskar och mestadels storvuxna sådana.
Jag började med att titta på bilder och fastnade ganska fort för channor. Sedan visade det sig otroligt nog att ett stenkast bort i ett garage står 16 kar nästan alla med channor i :) Ett studiebesök senare var jag helt såld.

Han odlar lite på sina så jag ska adoptera en grupp. Det som kommer hända är att man startar med en grupp, inom ett halvår till ett år kommer (med stor sannolikhet), ett par bildas. De kommer då vilja dominera karet och ta kål på alla andra. Jag planerar att när massakern inleds ska jag ha ett 375L eller liknande, som de kommer att få flytta till som permanentboende.

Mycket mer finns inte att säga just nu då karet inte är hemma som sagt, ville starta tråden ändå :)

Kan bjuda på foton av föräldrarna samt avkomman i generationen jag kommer adoptera (tror jag..).
#2 - 27 oktober 2010 21:59
De är otroligt vackra fiskar!
#3 - 28 oktober 2010 04:02
MKt vackra! Har själv 2 Parachanna Obscura:D dock aningen mindre:p
#4 - 28 oktober 2010 13:09
Obscura är skitsnygga :) vilket kar går dina i? Trodde 200 skrotades och i 720 tråden hittar jag dom inte :p
#5 - 28 oktober 2010 14:56
hehe, ja min Asien Biotop är borta:p Men karet har jag kvar. och dem går nu i det tillsammans med en Ornatipinnis och en Gibbe.
Har även ett 220L möbel hemmabygt, men fick ingen fart på det, där gick dom från början. Men taskig belysning, dålig pump så jag såg dem aldrig:p

Blir att skrota alla småkar och skaffa ett större innan dem blivit för stora för 200L:p Vilket snart lär bli:p
#6 - 28 oktober 2010 16:44
Vilka otroligt fina snakeheads,var får man tag i sådana!?
#7 - 28 oktober 2010 19:32
RobFrazie skrev:
hehe, ja min Asien Biotop är borta:p Men karet har jag kvar. och dem går nu i det tillsammans med en Ornatipinnis och en Gibbe.

Har även ett 220L möbel hemmabygt, men fick ingen fart på det, där gick dom från början. Men taskig belysning, dålig pump så jag såg dem aldrig:p

Blir att skrota alla småkar och skaffa ett större innan dem blivit för stora för 200L:p Vilket snart lär bli:p

Dom vill ju faktiskt gärna ha en kass pump och svag belysning, fast gärna pga flytväxter som blockerar ;)

Parachanna skrev:
Vilka otroligt fina snakeheads,var får man tag i sådana!?

Tjena nya kompis och guru :D Folk får gissa i vems garage bilderna ovan är ifrån ;)
#8 - 28 oktober 2010 20:08
Ja fast, denna var för kass för det karet. och för dålig belysning i mina dioder, så kunde inte ha flytväxter heller.
#9 - 28 oktober 2010 20:29
Det blir spännande att se ditt kar när jag kommer hem :D
#10 - 28 oktober 2010 21:58
Snygga fiskar det där :) ska det bara gå channor däri eller ska du ha några eldålar oxå ;)
#11 - 29 oktober 2010 16:24
Tanken är att gruppen ska växa upp och para ut i 540, sedan flyttar jag paret till något, typ 375, som ska bli ett rent artkar.

Vad som händer med de utstötta får vi se då ;) Men chansen/risken finns att 540 då blir liiiite granna mixat.
#12 - 29 oktober 2010 18:22
Kunde inte hålla mig när jag var på Hornbach idag så det blev en rotklump på ca 30*40 :p
Har även haft lite grejer på tork ett tag.
#13 - 1 november 2010 17:49
The kar has arrived :D Jäklar vad stort det är när man tidigare bara har 222L :D

Det ser ut som stryk, detta var i lördags kväll innan ett par timmars gnuggande tog vid :cool:
#14 - 1 november 2010 18:04
Igår var det söndag och för att plocka pluspoäng tog jag med mig ett A4 med inköpslista till Ikea, allt för husefriden [:o] Igår kväll kom jag en bit på vägen men jag gjorde misstaget att toppa fyllningen med filtergojs från 222L, det ledde såklart till att man inte ens såg baksidan :p så därför är nedanstående kort från just nu. Baksidan och ena kortsidan är svartmålade nu som ni märker :)

Sanden kommer ifrån sjön men räckte inte riktigt till, därför ligger på golvet 2 säckar något grövre sand jag köpte idag. 2-4 och 5-8mm. Jag kommer att lägga dessa överst för att få en blandad yta med bra växtbotten.
Under karet ligger lite även skrubbad sten från trädgården som ska i.
Några javaormbunkar flyter omkring och en växt jag knyckte från 222 som jag inte vet vad den heter (lågt växande rödaktig).
Jag köpte även en rot till som flyter i karet och några foderfis...jag menar startfiskar ;)
Filtret är ett Fluval 4plus som jag stoppat med egen filtermatta och ett par biobollar.

Armaturerna ser ut att passa bra va :rolleyes: Den ena fick jag med (30W t8) och den andra är 2*14W t5, ingen av dom ska användas. Jag har en 2*35W T5 liggande som jag behöver skaffa rör till, så snart som möjligt vart jag nu hittar det..Hornbach har nästan bara juweltjafs.

Och så skrotade vi ett vitrinskåp idag därav glasen till höger, perfekt till täckglas ska bara skära till dom lite :)
Sedan kanske det finns rester nog till ett yngelkar eller så, i love glas :D

Växterna på rampen är en hint om lite planer jag har, får se om det funkar ;)

Nu ska det skrubbas sand och grejer! :)
#15 - 1 november 2010 20:23
För en stund sedan kände jag starkt för att gråta en skvätt :/

Tvättade och började med 5-8mm gruset..innan hälften var i så knöt det sig i magen, fy helsike vad ILLA det här passar min vision! :( Borta var den dunkla känslan som sand med lite skit på ger, fram steg en känsla av scalarer eller diskus eller något i ett ljust välordnat kar.
[insert sketmycket svordomar här]

Men okej, skyffla bak så mycket som möjligt och hoppas kunna dölja en del med 2-4mm.

Samma crap med det ju! [:(!]

Jag stoppade innan allt var i såklart, men jag har ingen grym lust att skyffla upp runt 35kg. Så jag bygger en rejäl uppförsbacke och till helgen när tid finns så hämtar jag ett par hinkar till från sjön och fyller upp med i främre halvan eller så.

Lite dimman i Lutzen och scapen är såklart inte klar på långa vägar, båda rötterna flyter så de är nerpressade av sten och mittstaget :)
#16 - 1 november 2010 20:36
En prototyp....
Ha i åtanke att när Channorna kommer så kommer vattennivån i karet vara någon decimeter under täckglasen.
#17 - 3 november 2010 20:41
Det börjar ta sig sa pyromanen...

Täckglasen är tillskurna, tack f.d. vitrinskåp ;)
Växterna blev jag nog ganska nöjd med, det kommer ju även vara en hel del flytväxter som växer ovan ytan.
#18 - 3 november 2010 20:49
Kvar att göra:

Belysningen just nu är 1*30W :rolleyes: ska skrotas, den följde med karet bara.
Jag har en 2*28W T5 armatur och 2st 1*54W T5. Jag ska rensa 2*28 och stoppa i HF-don från 54Wattarna, så slutljuset kommer bli 2*54W T5. Förslag på rör hade uppskattats!
Aquarelle har jag i 222L och de är utmärkta men det verkar ju desto svårare att hitta några 54W T5 :/

Växtbelysingen är också temporär, det ska bli någon hängande spot. Vad har man för ljuskällor till vanliga växter när det är knapert med dagsljus?

Scapingen det ska i dubbelt så mycket sten och en del grenar. Andmat och...ja vad fasen hette den..någon ormbunke tror jag bestämt det var. Vattenytan ska även ner ett par centimeter.

Hum vad var det mer..ja Channorna såklart ;) får se om dom kommer till helgen eller om jag avvaktar en vecka till (troligast eftersom jag vill vara närmre färdig med scapingen).
#19 - 3 november 2010 21:05
Grymt fint :) men skippa andmaten då den har en otrevlig förmåga att konkurera ut dom flesta andra växterna, har själv försökt att bli av med det i mitt channa kar i några månader nu

lycka till /borin
Bilagor:
#20 - 3 november 2010 21:53
Fan det blir ju skitnice Danne! ;) Tjusigt kar! Suger rätt bra i snakehead-tarmen nu va? ;)
#21 - 4 november 2010 15:37
Införskaffat 2st 54W Aquarelle idag, vill meka armaturer nu! :D
#22 - 4 november 2010 15:40
boring skrev:
Grymt fint :) men skippa andmaten då den har en otrevlig förmåga att konkurera ut dom flesta andra växterna, har själv försökt att bli av med det i mitt channa kar i några månader nu

lycka till /borin

Jag kan tänka mig att det är lite hatkärlek man får till andmaten, fast jag har aldrig haft det och det ser himla bra ut i channa-ägarens kar så jag vill i alla fall testa först ;)

Rooster skrev:
Fan det blir ju skitnice Danne! ;) Tjusigt kar! Suger rätt bra i snakehead-tarmen nu va? ;)

Suger lite smått kan man säga speciellt efter en tripp till handlaren som har Pulchra generationen äldre än de jag ska ha, så jäkla fina [:o]

Tack för komplimangerna båda :)
#23 - 5 november 2010 15:11
Jag är hemma nu,hör av dig när du vill hämta dom små gynnarna.Tillbringar hela dagen i Channa garaget i morgon.Det artar sig bra i channakaret :d
#24 - 5 november 2010 19:13
Välkommen hem :) hoppas på lite snorkelbilder någonstans under kvällen ;)
Frugan verkar ha helgen uppbokad så vi får se om det blir tid i helgen :s

I övrigt har guppysarna fått sina första små, stackars ovetande satar [}:)]
#25 - 5 november 2010 19:33
Tackar. Andmat & flytormbunke hämtar du här. Snorkelbilder får vänta,men det var mycket roliga fiskar att titta på
#26 - 5 november 2010 19:56
Bildbomb :D

Har skrumpna goa fingrar nu av allt skrubbande :p stoppade i sten sten mer sten..kanske blir lite väl mycket t.o.m...
Utökade filterkapaciteten med matta utanför filtret.
Stoppade i ännu mer sten.
Ja just det och meckade klart armaturen så nu sitter det 2*54W T5 Aquarelle :cool:
#27 - 5 november 2010 19:59
Det blev visst en nästan-dublett men jag orkar inte fixa till det..
#28 - 5 november 2010 20:11
Ser *Gör*bra ut :D Jag har en grupp på 6st individer som är lite större i fall du skulle vilja blanda lite i storlekarna. Du får kolla när du kommer.
#29 - 5 november 2010 21:21
Riktigt snygg variant av naturligt!
#30 - 5 november 2010 21:29
Snyggt :)

Det roliga är att designa och inreda.
#31 - 6 november 2010 13:33
Tack ska ni ha :)

Nu flyter bebisarna omkring på ytan och flytväxter ska stoppas i, bilder ikväll (om dom inte gömmer sig för mycket..)

Glad :D
Bilagor:
#32 - 6 november 2010 21:14
Inkoppning pågår.
#33 - 6 november 2010 21:54
Det må ja säga Danne =) Riktigt läckert kar du bygger upp där =D Hur stora är Snakehedsen/hur gamla är dem??

Ser mig dig sitta i en fotölj framför karet å bara njuter lite småleende med en whisky i näven ;)

/Tommy
#34 - 6 november 2010 22:48
Hellsson skrev:
Det må ja säga Danne =) Riktigt läckert kar du bygger upp där =D Hur stora är Snakehedsen/hur gamla är dem??

Ser mig dig sitta i en fotölj framför karet å bara njuter lite småleende med en whisky i näven ;)

/Tommy

Är helnöjd so far med setupen :D Har ingen fåtölj där nere men en plaststol från utemöblemanget och matkällaren med ölen är rummet bredvid ;)
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur gamla de är, kanske uppfödaren droppar in och svarar på det..dom är 5-7cm ungefär skulle jag uppskatta.
Ikväll åt dom efter ett par timmar i karet, röda plankton slank ner som bara den :D och de vuxna guppysarna får redan hålla sig undan de större channorna.
#35 - 7 november 2010 00:53
Dom är 3-4mån,kommer faktiskt inte ihåg närmare en så. Det är nästan så man skäms, men bara nästan.
#36 - 7 november 2010 09:34
Parachanna skrev:
Dom är 3-4mån,kommer faktiskt inte ihåg närmare en så. Det är nästan så man skäms, men bara nästan.

Det är helt ok med tanke på hur många kullar du har simmande hemma :)
#37 - 7 november 2010 10:39
Riktigt snyggt :)
#38 - 7 november 2010 21:11
Dom är såpas gamla iaf.. =) Växer de relativt fort eller? Plaststolen får du ju viva ut å ställa in en stoooor skinnfotölj eller nått ;)
Själv skall jag försöka få tag i "puffar" eller "Sackosäckar" geter de kanske.. kan bli najs å sitta å gotta sig i framför karen =)
#39 - 7 november 2010 21:55
Har redan testat ungarnas säckar men man hamnar lite för långt ner ;)
Kan tänka mig att de växer lite fortare från nu med sina nya liter men det återstår att se :D
#40 - 7 november 2010 22:45
Ser kanon ut! Man blir ju riktigt avundsjuk.
#41 - 8 november 2010 14:31
Channor är rätt fräna. har en själv:)

hehe, Channa pulchra växer i en väldig fart :) ca 1 cm i veckan när dom är små.

min brorsas pulchror var 5 cm för typ 1 år sedan... nu är dom ca 20-23 cm

de växer som bara den när de är små, men när de börjar bli större så växer de inte lika snabbt
Bilagor:
#42 - 9 november 2010 20:46
Jag hade laddat för en bildbomb vid matning eftersom dom är så himla medvetna om när det är dags och äter aktivt om man säger så :D
Men dottern satte P för planerna för kameran var stendöd och tar en stund att ladda..grr..

Röda plankton slinker ner, nykläckt artemia ser dom inte ens, den är för liten och ointressant. Vita mygglarver är ruskigt populärt och alla äter så de får kulmagar :)
Guppyfenor är också populärt ;p

Mer kort kommer någon dag snart.
#43 - 9 november 2010 21:57
Detta är bra grejer!

Äntligen en lite "kärlekfullare" tråd om channor!
Brukar ju vara som följer! "Riktigt fet fisk mannen" "Ahh dude matar den med kaniner" "WOW brutalt ascoolt"

Men i din tråd får man se hur dom växer upp, parar ut sej och slutligen får ungar!
DET är riktigt fett! DET är coolt:)
#44 - 9 november 2010 22:03
Ey fan brushan matar du den med hundvalpar o spädbarn?! shit cool mannen, keff!
#45 - 9 november 2010 22:04
nej men, man blir riktigt inspirerad av denna tråd faktiskt. Sen har du inrett karet helt legendariskt. LEGENDARISKT.
#46 - 9 november 2010 22:07
roosterboy skrev:
Ey fan brushan matar du den med hundvalpar o spädbarn?! shit cool mannen, keff!

du gör kaos på valphunden Brütal!
#47 - 10 november 2010 06:06
Mjölmask & kompost mask finhackat är dunder,tänk på att dom i det vilda är insektsätare.Baby shrimps,krill,fryst artemia & mysis går bra att variera med. När dom blir lite äldre så är Zoophobas,syrsor,gräshoppor & daggmask perfekt.Någon feeders,frysta räkor & fryst fiskfile' gillar dom också.Varierad kost= friska fiskar.Dom går att träna upp på pellets men det är inget kul att titta på.Det var lite mat tips.Hoppas du får igång kamran snart,alltid roligt att följa dom små.
#48 - 10 november 2010 16:10
Parachanna skrev:
Varierad kost= friska fiskar.Dom går att träna upp på pellets men det är inget kul att titta på.

De där 2 meningarna är som tagna rakt ur mitt huvud! :) Tack för de övriga tipsen.

Och tack för komplimangerna :) en timme eller 2 sen kommer bilder!
#49 - 10 november 2010 19:25
Blev snålt med dugliga kort idag..osis.

Liten tjock och go efter maten.
#50 - 10 november 2010 19:29
Och så en bonus på min hemmasnickrade artemiakläckare! Som inte är till channorna som sagt, de vill inte ha så smått.

En mörkad halva med hål på toppen och en öppen halva med läck-ljus i botten från armaturen. Blanda saltvatten lite på måfå, häll i. Ett krm ägg i hålet på mörkade halvan sen har jag nykläckt artemia i minst 2 dar som jag suger upp och sprutar i 222L karet, eller yngelkar när något sådant är igång.
Funkar kanon =)
#51 - 10 november 2010 19:32
Ser jäkligt bra ut! Du får gärna komma och hämta mer flytväxter om du vill.
#52 - 10 november 2010 19:47
Fasiken Danne, grymt fint! Nu saknar jag mina channor. :(
#53 - 11 november 2010 15:14
Hur har jag missat den här tråden?
Grymt kul att se =)

Är själv sjukt sugen på att skaffa P. africana, men måste hitta lägenhet först så det tar nog ett tag.. :P
Så tills dess får jag sukta på andras bilder, däribland dina =)
#54 - 11 november 2010 21:01
Komplimanger värmer, tack :D

Nu då, dag...., 12 efter uppstart så verkar algerna hittat hit! Grrrr!
Enbart gröna och enbart på ett par stenar. Det oroväckande är att en liten klump påminde om cyano, den fick åka slang ner i hink. Faktiskt fortfarande inte en enda fläck på glaset.
Jag anar även skillnader i nyansen på sanden här och var, lite som att det nästan är en tunn matta av något..

Simmar i karet gör en 8cm vanlig pleco och 2-3 ancistrusar 2-3cm.
Imorgon ska jag försöka stanna till och införskaffa lite snäckor. Jag vet att äpplen är duktiga men fasen dom är inte mina favoriter och handlaren brukar bara ha pissgula :/ Posthorn kanske? Ska gå och läsa på lite..
#55 - 11 november 2010 21:14
Det enda du behöver är mera växter,kom och hämta mer om du vill.
Bilagor:
#56 - 11 november 2010 21:25
Jag vet jag vet :) Tänkte ligga lågt med fler och se om jag får någon annan sort på Gcg auktionen 27de.
#57 - 11 november 2010 21:28
danne0301 skrev:
Jag vet jag vet :) Tänkte ligga lågt med fler och se om jag får någon annan sort på Gcg auktionen 27de.

Tänkte hänga på om det går bra?
#58 - 11 november 2010 21:30
Ja va fasen vi kan väl samåka :)
#59 - 11 november 2010 21:33
Det gör vi :) Kanske hojtar tidigare en du tror angående mina nya kar ;)
#60 - 12 november 2010 19:16
Nu är det bildtorka ;)
#61 - 12 november 2010 20:59
Blää orkar inte idag, fredagstrött :p

Handlarn hade inget kul algätande hemma så det blev några jättevallisneria istället, får se hur dom klarar sig.

La även märke till idag att ett flertal skott har tagit fart som kommit med sanden jag tog ifrån sjön, kul grej :)
#62 - 14 november 2010 18:47
Lite fler pinnar och mer växter en enorm flytormbunke (tack Para)
#63 - 14 november 2010 18:56
Det börjar växa i karet nu,både fisk & växter :)
#64 - 21 november 2010 21:57
Lite biotopbilder idag. Fick tag på en enorm näckros som han kallade Vit Lotus. Den gick att ansa en hel del men den kom med ett flertal sidoskott och en blomknopp som var på ytan :D Dock så ser jag idag att knoppen överlevde inte flytten utan har börjat ruttna ser det ut som :(

Håller tummarna för sidoskotten!
#65 - 21 november 2010 22:16
Snyggt,äter dom små som dom ska?
#66 - 22 november 2010 01:16
Riktigt snyggt!! :)
#67 - 22 november 2010 12:19
Kan du leva med Google translate så är igl-home.de en bra sida för labyrintfiskar.
#68 - 22 november 2010 16:15
Var det för min andra tråd eller Para :) tack för tipset.

Dom äter som fasen :D Vardagar kör jag med lite klippt mjölmask direkt efter jobbet vid 5-tiden, sedan vid 21-22 får dom en kaka med mygglarver, röda vita eller svarta jag varierar. Allt annat ratar dom i stort sett helt, är det litet så är det fullständigt ointressant, typ cyclops dafnia artemia och något mer jag testade.

På helgerna powerfeedar jag lite mer eller vad man ska kalla det :p då får dom lite mask på förmiddagen också.
#69 - 22 november 2010 16:54
Ja det var för den andra tråden [:o] Ursäkta en gammal & förvirrad man :d Gött att höra att dom växer :)
#70 - 22 november 2010 21:20
Dagens mat-shot.
#71 - 4 december 2010 17:16
Då har man möblerat lite smått, eller faktiskt inte, har bara rensat upp på ytan och bl.a. fått tag på nya flyt-arter. Närbilden är på Phyllanthus Fluitans och där finns även lite Pistia Stratiotes och Limnobium Laevigatum.
Näckrosen växer så det knakar. Ett sidoskott som nätt och jämnt rotat sig vid inköp (2 veckor sen cirka), är idag 15-20cm högt med flertalet blad. Den skottplantan håller på att kväva en Vallisneria det säger väl något om växtkraften :p

En bit hederlig svensk Ek som jag klippte själv och stoppade i karet tidigt har nu börjat skjuta löv och grenskott! :D Ser rätt häftigt ut faktiskt.

I övrigt växer de bra. Det börjar bli rätt ordentlig storleksskillnad på de minsta och de största, speciellt tjockleken och mustascherna.
#72 - 4 december 2010 18:06
Goa runda magar dom har :)
#73 - 8 december 2010 20:46
danne0301 skrev:
Jag hade laddat för en bildbomb vid matning eftersom dom är så himla medvetna om när det är dags och äter aktivt om man säger så :D

Men dottern satte P för planerna för kameran var stendöd och tar en stund att ladda..grr..

Röda plankton slinker ner, nykläckt artemia ser dom inte ens, den är för liten och ointressant. Vita mygglarver är ruskigt populärt och alla äter så de får kulmagar :)

Guppyfenor är också populärt ;p

Mer kort kommer någon dag snart.

Oxhjärta gillar dom riktigt mycket. växer så det knakar
#74 - 8 december 2010 22:10
Hellsson skrev:
Oxhjärta gillar dom riktigt mycket. växer så det knakar

Det står på inköpslistan, har lite många olika sorter i frysen nu bara :)
#75 - 8 december 2010 22:18
Haha, "ormar i ekskogen" var ett lite annorlunda tema. :p
#76 - 8 december 2010 22:20
:d
#77 - 8 december 2010 22:22
"Näcken i bäcken" och "Ormar i ekskogen", karet ser så härligt ut och fiskarna ser ut att stormtrivas. Ytan ser även den riktigt rolig ut att studera. :)
#78 - 28 december 2010 19:27
Här händer det inte mycket, och samtidigt en hel del. Ynglingarna har fått växa till sig lite och det är nu markant skillnad mellan de 1-2 klart största och de 2-3 minsta som knappt vuxit alls sedan inflyttning. Det känns snarare som att de krympt :confused:
De största har biffat till sig en del kroppsligt inte bara på längden och de har börjat uppföra sig lite...lugnare, lite mer "jag bryr mig inte om någon eller något" attityd :p

I alla fall.....nu ska de flytta. Jag har tömt och håller på att färdigställa mitt 222L som ska bli deras artkar tills vidare. Jag vet inte ännu hur det kommer gå när de parar ut, om det blir för litet eller inte. Jag får hålla ett vakande öga!

540 är för tillfället hem åt växter från 222, en del ska stanna en del ska till 222 igen. Förutom lotusen är det inga flytväxter kvar i 540. De är under räk-putsning i 2st 54L ;) Fick en ohygglig mängd trådalger i 540 och det var besvärligt att hålla undan med ytan täckt, och ungdjur har ju inte heller riktigt samma behov av avskildhet och flytisar som vuxna channor.

Byggbilderna är från 222 alltså deras framtida (till helgen) hem.
Roten tror jag blir en riktigt läckerbit till 222 som jag inte kunde motstå under julhandlandet för ett par veckor sen [:o] (den sjönk direkt trots sin storlek :D)
#79 - 28 december 2010 19:41
Hur stora är dom största nu?
#80 - 28 december 2010 22:41
Jag har faktiskt inte mätt på ett tag, det har varit så mycket med jobb och jultider så det har mest varit lägga i lite mat och se så att alla verkar äta och må bra. Kanske att någon är uppe i 10 eller väldigt nära, får nog ta fram stickan imorrn bara för du frågar så :)
Bilagor:
#81 - 29 december 2010 10:07
en liten avstickare här, dom där kvistarna och löven från ek?
hur länge höll dom sig i vattnet?
#82 - 29 december 2010 11:37
1-2 veckor sen började några löv svartna och torka, det kan ha varit för att de växte mot täckglaset (dock inte direkt under armaturen), för övriga grenar var gröna och fina fortfarande när jag plockade upp dom.
#83 - 3 januari 2011 15:58
Channrna har nu flyttat till 222L som omstrukturerats från scratch med bl.a. bakgrund, bilder kommer senare.

540 har blivit rescapat och befolkas av CA ciklider.
De första att flytta in blev ett något tilltufsat par Parachromis Friedrichstalii, jaguarsläktingar. En Polypterus Delhezi blev det också samt en Gibbi som bott där ett tag.
Jag tänker mig ytterligare ett par av något, eventuellt Jack Dempsey, eller någon i snarlik storlek som är lite mesigare så att Freddisarna kan få dominera karet. Det får framtiden utvisa.

Annons