540L Oranda som blev CA-ciklider

#1 - 8 december 2010 23:01
Detta är väl kanske lite av ett evighets projekt då jag ännu inte har någon bra lösning på vart mitt bamse kar ska stå då jag slåss med Sultanen om akvarie utrymmena hehe.

Men börja kan man ju alltid göra...

Jag har köpt mig ett 540 L kar med svart alu ram och en mörkbrun betsad möbel som ska betsas om i en körsbärs ton.

Men hela alltet står just nu i hästsläpet och väntar på bättre tider. Under tiden har jag istället börjat med bakgrunden som består av frigolit, 1 delad bakgrundsplatta och 6 moduler. Detta ska nu limmas ihop sen blir det på med husfix, färgpigment och båtlack.

Här kommer lite bilder på bygget:

Koncentration!

Modul kapning

Det börjar ta sig

Helhets bild
#2 - 9 december 2010 00:48
Man ser verkligen hur du lägger ner hela din själ i skapandet, härliga bilder! :D
#3 - 9 december 2010 07:15
Hehe ja det är ju dumt att göra något halvhjärtat :P

Tack så mycket :D
#4 - 19 december 2010 19:57
Fick lite extra motivation idag till att fortsätta vandra på den långa vägen med mitt projekt som känns oändlig då det blivit som så att vi eventuellt ska flytta och jag inte kan sätta upp karet förrän jag vet vart jag bor.

Men fick syn på de här filurerna idag vilket gav en rejäl dos motivation:
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/2010-12-19141501.jpg

Kan även avslöja att övriga tänkta invånare i karet är 1-2 L128 och kanske några borneo suckers.

LÄNGTAR =)
Bilagor:
#5 - 20 december 2010 13:21
Jag älskar de "naturfärgade" slöjjisarna... utan tvekan de snyggaste enligt mig...
#6 - 20 december 2010 13:26
Oh! är det DU som är Sultanens andra (bättre) hälft! ;) Hört massor om dig :)

Ska bli super kul att se ditt projekt igång.
Speciellt med de söta slöjdstjärtarna :)

Hälsa Sultanen från Nubi.
#7 - 20 december 2010 13:56
Haha jo det är jag ;) ska ta och hälsa herrn.

Tack så mycket, längtar ihjäl mig efter att det ska bli vatten i karet :)
#8 - 20 december 2010 14:08
Pink_Tess skrev:
Haha jo det är jag ;) ska ta och hälsa herrn.

Tack så mycket, längtar ihjäl mig efter att det ska bli vatten i karet :)

Med tanke på att J Gillar räkor lär hans mindre kar ge vika för ditt bjässe projekt....
Störst går först ;)
#9 - 22 december 2010 20:05
Kul med en till DIY bakgrund! :)
Samma storlek som på mitt kar också!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141739&p=1446276&viewfull=1#post1446276

Kämpa på! Kommer bli fint!
#10 - 22 december 2010 20:38
Mycket snyggt ska bli sjukt roligt att se när de är klart lycka till " :D
#11 - 22 december 2010 21:21
Tack så mycket båda två :d under mellandagarna hoppas jag få limmat och husfixat bakgrunden.
#12 - 14 januari 2011 14:24
Min kära tråd lyser tyvärr med sin frånvaro... då det känns ganska omotiverat att jobba med karet då vi ska flytta och jag vet inte vart.. därmed vet jag inte ens om karet får plats :P

Men det ska få plats! Har iaf limmat ihop bakgrunden nu... om jag klarar tentan jag skrev idag tycker jag även att jag skulle kunna vara värd lite husfix ;)

Annars lägger jag min energi på att fundera över karets filtrering... har alldeles för många idéer... omvänt bottenfilter + cirkulationspump m innerfilter, filter kammare bakom bakgrunden och ytterfilter är väl de tre förslag som varit mest på tal det senaste... Ytterfilter verkar ju fiffigt till stora kar men inte så fiffigt för studentekonomin. Vad har ni med liknande storlek på kar för filtrering? Några ekonomiska förslag?
#13 - 11 februari 2011 09:36
Ojojoj nu häner det grejer... eller inte fysiskt sätt men planeringsmässigt.

Tro det eller ej så ska det här karet helt byta inriktning, finns det möjlighet att redigera trådens namn samt första inlägget så hade det varit trevligt. Hur går man till väga? PM till admin?

Det ska bli *trummvirvel* ett CA-ciklid kar troligen med Vieja Synspila !!! Kommer på sikt även att uppgradera till ett ännu större kar när de växt till sig.

Känns som att det kommer bli ett stort lyft för akvariehobbyn! Länge tjuvkikat på rovfiskar och det här känns som en kompromiss mellan Orandas och rovfisk om man ser till utseendet Även mer humant då de faktiskt ser ut såhär på riktigt.

Ligger rejält efter med projektet i övrigt... men bakgrunden är iaf limmad hehe... nästa månad blir det husfix

To be continue....
#14 - 11 februari 2011 13:07
Den var ju skitläcker! Tror aldrig att jag kollat på den arten. :)
Vad har du mer för planer? Några roliga malar eller liknande till cikliderna?

Bara att skicka PM till Admin ja, han har ändrat namn på två av mina trådar efter att jag gjort så.
#15 - 11 februari 2011 13:25
Tack så mycket! :)

Jo malar blir det såklart... mest sugen på L200 och leopardicus triactus (stavning?) som det ser ut just nu. Men finns så mycket fina malar att välja på hehe så får se vad det bli. Men L200 är jag ganska säker på iaf.

Kan hända att det blir någon mer mindre ciklid också när jag uppgraderar karet. Tanken är väl att starta med en mindre grupp Vieja synspila och låta dem para ut å sälja iväg resten... så blir fokus på viejorna till en början med nån mal som städar. Men efter uppgraderingen skapas ju fler möjligheter :) Men viejorna kommer vara eyespoten :D
#16 - 11 februari 2011 14:53
Tack Admin :D
#17 - 12 februari 2011 16:32
Jag och stavning :P en sån här mal menade jag iaf som ev sällskap till cikliderna... http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=200

Vad tror ni om det? :)
#18 - 12 februari 2011 19:11
Absolut de är riktigt snygga. Lägg ut en köpes på loricariidae.se så ska du se på napp.
#19 - 12 februari 2011 23:03
Ska bli, tror den kan göra sig riktigt snyggt bredvid de färgglada bufflarna :) Var bara det där med att bygga klart bakgrund och möbel... och flytta till ny bostad först. Men om några månader så ska jag äntligen få fylla vatten i karet :)
#20 - 16 februari 2011 21:18
Tänkte börja spåna lite på inredningen av karet... aldrig inrett till ciklider innan så bra att få lite idéer :) karet kommer ju ha DIY bakgrunden här i tråden: http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/bakgrundolimmad.jpg

Bakgrunden kommer givetvis husfixas och sen kommer jag köra något färgpigment som liknar den här färgen: http://www.pwss.se/product.php?productid=8944&cat=1258&page=1 Stenen i mitten av bakgrunden kommer givetvis bli stengrå.

Som bottensubstrat kommer jag köra sand blandat med lite baston sjösten: http://www.pwss.se/product.php?productid=10282&cat=3&page=2

Där tog det väl stopp... så se hit alla ciklidgalningar och övriga. Vill givetvis skapa en trivsam miljö för dem. Stock och sten är väl vad jag lyckats uppfatta hittills. Inte så förtjust i lavasten (som jag har i överflöd) så gärna tips på någon annan fin sten?
Har även röda skifferplattor som jag tänkt mig till karet.

Kommer förstås även ha rötter och det lutar å de gamla hederliga mangroove rötterna.Har ett litet 54L som jag tycker har trevlig inredning...http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/apisto.jpg Något sånt i stor skala kanske?

Hur är det med jättevalisinera förresten? har den en potential att överleva eller blir den uppkäkad pang bom?
#21 - 16 februari 2011 22:34
Hej på dig!

Jag har varit i Paris och såg dessa i en djuraffär. Kanske skulle vara nåt för dig... ;)

#22 - 16 februari 2011 22:35
Nej :P har ju just bytt inriktning på hela projektet... blir CA ciklider ;)
#23 - 16 februari 2011 22:36
Typ det här har hänt ;) men tack iaf!

Pink_Tess skrev:
Ojojoj nu häner det grejer... eller inte fysiskt sätt men planeringsmässigt.

Tro det eller ej så ska det här karet helt byta inriktning, finns det möjlighet att redigera trådens namn samt första inlägget så hade det varit trevligt. Hur går man till väga? PM till admin?

Det ska bli *trummvirvel* ett CA-ciklid kar troligen med Vieja Synspila !!! Kommer på sikt även att uppgradera till ett ännu större kar när de växt till sig.

Känns som att det kommer bli ett stort lyft för akvariehobbyn! Länge tjuvkikat på rovfiskar och det här känns som en kompromiss mellan Orandas och rovfisk om man ser till utseendet Även mer humant då de faktiskt ser ut såhär på riktigt.

Ligger rejält efter med projektet i övrigt... men bakgrunden är iaf limmad hehe... nästa månad blir det husfix

To be continue....
#24 - 16 februari 2011 22:49
Jo jag läste det men när jag såg dessa tänkte jag på dig och dina tidigare planer...

Lycka till med CA oftast har man ju perfekt vatten till dem direkt ur kran vilket är skönt...
Bilagor:
#25 - 16 februari 2011 22:57
Vad gulligt av dig :) Tack så mycket!

Och tack för lycka tillandet!
#26 - 16 februari 2011 23:00
Jättevallisar ska vara bland de härdigaste och segaste att äta så det är nog lugnt. :)
#27 - 16 februari 2011 23:21
Låter betryggande :)
#28 - 16 februari 2011 23:32
Tyvärr är den just...låååångsam...och därför lie seg att få tag på. Men jag fick min fråne en på plantswap och det går att få tag på mer. Annars är det Ebay eller liknande som gäller.
#29 - 18 februari 2011 02:03
Har hört rykten om att det finns fina mängder bara en mil bort så det löser sig nog :)

Kan förresten tipsa lite om min nya blogg då jag ändå inte har något vettigt för mig... http://pinksakvarium.blogg.se/ den ultimata samlingen om alla mina projekt. Mina trådar kommer givetvis fortsätta med samma intensitet men ett litet tillägg bara ;) och lite info om de kar jag inte har projekttrådar om.
#30 - 18 februari 2011 04:52
Oj, mitt förra inlägg skulle varit i en annan tråd :p
#31 - 18 februari 2011 09:39
Hehe där ser man :P men det passade ju in rätt bra iaf.
#32 - 18 februari 2011 12:33
Villisna är visserligen sega i början men knappast när de tar fart! :p
#33 - 18 februari 2011 23:19
Nej sen har man dem överallt :P
#34 - 19 februari 2011 02:13
Har inte tittat in här på länge och OJ vad det går.
Eftersom jag slabbar runt i CA vatten tänkte jag ge dig lite idéer om du vill ha det biotop likt.
Lavasten är vad i princip hela Centralamerika är baserat på men inte alltid den poriga typen.
Oftast är den svart och relativt slät framför allt i floder. Jag skall knäppa lite ovanlandsbilder om du vill.
Floder har ofta mörkbruna relativt hårda lerbankar. Sedan är ofta gruset eller sanden uppblandat med småsten och det brukar ligga ett lager med löv och annat på botten. Sedan sticker det ofta ned rötter och grenar i vattnet. Ofta ser man en grupp Vejas exempelvis stå och lura under ett nedfallet träd eller så.
Överhäng där en flod har grävt sig in en bit i marken är också poppis som tillhåll.

Vallisar är ett naturligt val som växter! Jag skulle nog också fundera på att bygga en skog av tunna bambu pinnar. Då får dom något att bita i!
#35 - 19 februari 2011 09:42
Tusen tack Bosse!!
Vilken lyx att vi här i Sverige har en utsänd zoopetare i central amerika :) Du får gärna knäppa lite bilder om du vill, hade varit toppenkul att se hur det ser ut på riktigt.

Låter ju helt klart som en biotop i min smak... har ju redan varit inne å snurrat på sand blandat med grus å löv på botten. Så det här blir bara bättre och bättre med dina tips.
Den där släta lavastenen lät ju spännande, aldrig hört talats om det förut. Förmodligen svårt att få tag på men om man får ett hum om hur den ser ut så kan man ju säkert hitta något liknande. :)

Känner på mig att det här kommer bli favoritkaret i hemmet!
#36 - 19 februari 2011 15:23
Pink_Tess skrev:
Tusen tack Bosse!!

Vilken lyx att vi här i Sverige har en utsänd zoopetare i central amerika :) Du får gärna knäppa lite bilder om du vill, hade varit toppenkul att se hur det ser ut på riktigt.

Låter ju helt klart som en biotop i min smak... har ju redan varit inne å snurrat på sand blandat med grus å löv på botten. Så det här blir bara bättre och bättre med dina tips.

Den där släta lavastenen lät ju spännande, aldrig hört talats om det förut. Förmodligen svårt att få tag på men om man får ett hum om hur den ser ut så kan man ju säkert hitta något liknande. :)

Känner på mig att det här kommer bli favoritkaret i hemmet!

Om jag har tur blir det en tripp till ett par ställen där dina ”önske fiskar” kommer ifrån. Då skall jag definitivt ta lite kort, men skall ta lite andra också. Synd bara att jag var för snål att köp UV-skal till min kamera. Nu har du ju gjort en snygg bakgrund annars har berget ofta liksom diagonal ådring på många platser. Förhoppningsvis blir det lite bilder på det.
Här har du lite om Basalt vilket ofta förekommer. http://en.wikipedia.org/wiki/Basalt
#37 - 19 februari 2011 22:14
Ouh spännande!!! Ska bli jättekul att se!
Haha det var faktiskt lite diagonal ådring på den när jag började karva men misslyckades med det projektet så den fick bli huller om buller istället, men den får duga i alla fall.. är ju nöjd med den.

Basalt var ju något helt annat än vanlig tråkig lavasten. Dock svår att hitta i några andra dimensioner än gatsten eller 25mm dekorsten efter min eftermiddagsforskning i ämnet. Men svart diabas är ju ganska likt, och det ska inte vara farligt i akvarium va? Hittat sådan här dekorsten som ju är i vettig storlek. Kanske kan vara något?

Trevlig idé med "bambuskogen" Bosse... har haft tankar på det tidigare i mina asienkar men det har aldrig blivit av... nu får jag ju chansen igen.
Bilagor:
#38 - 28 februari 2011 21:19
Grubbel grubbel grubbel....

Jahapp då har jag varit ute i skogen å rotat fram lite sten... granit och gnejs i lite olika toner och former men det kan nog bli bra... ska bara hitta typ 10ggr mer :P

Till grubblet... Hade ju tänkt att ha ett omvänt bottenfilter i detta kar då det var tänkt till orandas.... men nu så har jag ju siktat in mig på grävmaskinsfisk istället och då är väl kanske inte bottenfilter att föredra.

Så funderar på följande filteralternativ, och gärna fler förslag :) :

Ytterfilter: Kollat på eheim classic 2217 och 2260 som är ungefär max vad min ekonomi (egentligen inte) klarar av efter sommarjobbet. Skulle då även komplettera med 1-2 fluval 4+ innerfilter som jag har liggande, iaf om jag kör 2217. Tycker själv att det låter ganska ekonomiskt och vettigt med 2217 filtret kombinerat med fluval innerfiltren men sambon är starkt emot ytterfilter så det är väl kanske inget alternativ egentligen.

DIY Filtermoduler: Tänkte att man skulle kunna bygga sina egna filtermoduler a la BTN (en på var kortsida). Frågan är av vad... göra en fom och gjuta med fogskum kanske? Eller bygga i frigolit. Ja jag är tokig i knaskiga idéer :P Sen köra filtermatta och powerheads med pvc rör i dem.

Filter bakom min egen bakgrund: Samma princip som ovan fast bakom bakgrunden, kommer dock sluka mycket av djupet i karet då bakgrunden är ganska djup på sina ställen.

Byta bakgrund och köra filter bakom:Ja enkelt byta ut min DIY bakgrund mot någon form av slimline och köra filtret bakom. Tar betydligt mindre plats men är ju lite tråkigt då jag än sålänge är mycket nöjd med min egen bakgrund.

Filtermatta + powerhead: En stor filterkloss i karet och powerheads med pvc rör, helt klart minst smakfullt, helt klart billigast då allt finns hemma.

Hahaha ja det var väl alla tankar. Så vad tycker ni? Idéer? Tips? Beslutshjälp? :)

Grubbel bubbel nummer 2:
Malen jag har tänkt mig Leporacanthicus Triactis är visst en ganska aggresiv köttätare...har vist dödat tank kompisar, ... ack så vacker ... men är det kanske bara att köpa sig problem? Huh så vackra de är =/ Varierar nog från fisk till fisk också... har sett dem i malawikar.

Funderar därför på om det kanske är bäst att välja en annan mal, vad tror ni?
#39 - 28 februari 2011 22:48
Pink_Tess skrev:

Ytterfilter: Kollat på eheim classic 2217 och 2260 som är ungefär max vad min ekonomi (egentligen inte) klarar av efter sommarjobbet. Skulle då även komplettera med 1-2 fluval 4+ innerfilter som jag har liggande, iaf om jag kör 2217. Tycker själv att det låter ganska ekonomiskt och vettigt med 2217 filtret kombinerat med fluval innerfiltren men sambon är starkt emot ytterfilter så det är väl kanske inget alternativ egentligen.

2260 är ett monster! Det står och tar upp ett helt hörn i mitt rum. :p
För mig är det knappast knäpptyst medan andra skriver att de knappt hör filtret, men så är det för alla. Tänk på att det är ganska värdelöst att ha classicfilter utan att köpa snabbkopplingar till slangarna och de är inte billiga...
#40 - 1 mars 2011 10:05
Ja det lät ju lite halvbra :P

Den mest troliga för tillfället är att jag modifierar högersidan av bakgrunden så den sneddar av i hörnet och går upp mot kortsidan så att jag får ett rejält hörn/kortside filter bakom bakgrunden :)
Billigt och förhoppningsvis snyggt.
#41 - 1 mars 2011 16:03
jag tycker du kan testa att bygga egna filtermoduler då du redan har gjort en egen bakgrund, så borde du la kunna göra dom här lika snygga? ;)
#42 - 1 mars 2011 21:42
Heheh ja det borde jag väl :p nästan 100 på att jag ska kapa av bakgrunden vid 120 cm så att jag har 30cm kvar av baksidan att jobba med och göra en hörnmodul som sträcker sig en bit ut på kortsidan och sen en mindre filtermodul på motsatt kortsida.

Blir till att skissa på det imorgon och börja jobba med materialet nästa vecka. :D
#43 - 1 mars 2011 22:37
Ja hjärnkontoret satte visst igång på stört... Så här kommer en liten idéskiss:
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/Filterlsning.jpg
#44 - 2 mars 2011 10:00
Kommer att följa principen som beskrivs i den här tråden :d :
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57661&highlight=filtermodul
#45 - 2 mars 2011 20:28
Om du bygger bottenfilter enlift min model funkar det bra. Jag gjorde det från begynnelsen till ett Malawikar.
Just nu blir det lika dana i mina cementtankar. Enda nackdelen är att du kommer att se rören när de gräver fram dem.
Jah körde myggnät även utan bottenfilter så man slipper se glas eller rör i groparna.
PS har lite bilder på stenar och kanske rötter.
#46 - 2 mars 2011 22:24
Så kan man göra! Det hade jag inte tänkt på :) Mycket fiffigt!

Tror dock att det blir modullösningen iaf. Är mycket nöjd med den i andra kar och den är enkel och okomplicerad att bygga. Men är i ärlighetens namn grymt sugen på att bygga ett bottenfilter a la bosse, kanske får bli i mitt planerade ancistrus lekkar som ska göras om.

Åh bilder lät spännande! Tar gärna emot dem :)
#47 - 3 mars 2011 01:59
Det var lite lurigt eftersom jag inte har något undervattenshus till min kamera. Men i alla fall de stenar jag tagit bilder på har alla varit under vatten under några tusen år. Dessa bilder är från Atitlan sjön i Guatemala men den är geologiskt lik the flesta sjöar här. Med några få undantag.

Som du ser så är stenarna ganska sprickiga har lite olika färg, etc. Dina moduler är nog ganska perfekta anser jag! Det vita du ser på en del stenar är troligtvis skelett av kiselalger och samtliga stenar är vulkan lava. Orsaken till att de är så skarpa är att de är relativist unga, i sten liv. Så Vattnet har inte hunnit slipa dem så mycket. En annan orsak är de de sprack när de kom ned i vattnet och snabbt kyldes ned. Därför har de aldrig nöts mot varandra. Det ser helt annorlunda ut i floder och flodmynningar. Där är stenarna runda(de). Precis som i vilken svensk ås eller älv som helst.

Låglands sjöar och floder har ofta mindre med sten eftersom de ofta har grävt sig igenom fint material och kanterna består ofta av mycket finkornig och hårt packad lera. Svensk lerskiffer kan vara en bra liknelse.

Sanden är ofta olikfärgad ofta mörk och finkornig i botten med ett ljusare lager lite grövre uppepå. Detta ljusa lager består av pimpsten som är lätt större bitar flyter och oftast vita.

Trädrötter bildar ofta ett nätverk och växer ofta runt stenar, osv. Men det är relativt vanligt att fint material spolats bort under dessa och det ser ibland ut som nätkorgar. Dessa fungerar ofta som gömställe för yngel, osv.

Helhets bild över min vik. Observera färgen på sanden!
[ATTACH=CONFIG]42744[/ATTACH]

Sten i vattnet. Det tar för evigt att ladda upp bilder. Kan du PM'a mig en Email adress?
[ATTACH=CONFIG]42745[/ATTACH]
#48 - 3 mars 2011 08:30
Tusen tack!! Jättekul att se och ger mig tusen idéer :)

Tar och PM:ar mailadress
#49 - 6 mars 2011 18:29
Då har det karvats =)

Har 2 varianter att välja på en med 1 modul och 45 L filtermaterial och en med 2 moduler och totalt 58,5 L filtermaterial. Tror iofs att det gott och väl räcker med 45 L till karet :P så blir nog det.

1 moduls varianten:
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/DSC_0978.jpg

2 moduls varianten:
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/DSC_0976.jpg
#50 - 6 mars 2011 20:46
Jag skulle säga en modul! Då kan du hänga ner kvistar från vänster. :)
#51 - 6 mars 2011 21:08
Håller med till 100% !!

Vill ju inte sluka för mkt av karet heller, 45L filtermaterial är ju ganska massivt i sig och pajken har tydligen något riktigt rejält pumphuvud som jag skulle få så det blir nog kanon :)
#52 - 6 mars 2011 21:12
45l är nästan stort som en sump! Mitt jätteytterfilter till mitt 222l är "bara" 18l så din hörna räcker nog gott och väl. :p
#53 - 6 mars 2011 21:21
Haha jo precis :P jag förbereder mig mentalt för framtida jättekar ;) vi planerar att bygga ett 1500 plywood som ersättare till detta om något år när firrarna blivit stora. :)
#54 - 7 mars 2011 00:21
Pink_Tess skrev:
Haha jo precis :P jag förbereder mig mentalt för framtida jättekar ;) vi planerar att bygga ett 1500 plywood som ersättare till detta om något år när firrarna blivit stora. :)

Låter som ett projekt med plyfa!!!
Jag brukar räkna med 10 % filtervolym. Men då har jag betydligt lägre genomströmning än vad VD har i sin lilla hink!...skrattar
Om du inte överbelastar karet funkar nog 1 modul bra. Du kan ju alltid haka på ett ytterfilter om det visar sig vara för litet.
#55 - 7 mars 2011 07:14
Ja det blir spännande när vi kommer igång med plyfat :)

Jo en modul är nog inga problem och som sagt lätt att komplettera upp om det skulle behövas. Ska inte belasta det så hårt heller, blir väl en unggrupp och 1 mal typ.
#56 - 9 mars 2011 22:42
Wohoo då var färgpigmenten här :D

http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/DSC_1118.jpg

Känner på mig att det kommer bli AWESOME! Sjukt nöjd med färgerna. Nu ska jag bara hinna måla också... är visst vikarierande stallchef två veckor framåt + skola så ser la ut sådär på den fronten....

Men det kommer :D
#57 - 9 mars 2011 22:48
Ser perfekt ut! :D
#58 - 9 mars 2011 22:56
Hehe ja det gör ju faktiskt det :)

Frågan är hur perfekt jag lyckas få till det på bakgrunden :P
#59 - 9 mars 2011 23:11
Så länge du får det lite stenaktigt spräkligt så blir det bra! :)
#60 - 9 mars 2011 23:24
:) ska nog fixa biffen!
#61 - 3 april 2011 16:42
Här står tiden stilla... har varit hemifrån i 2 veckor och är nu i renoveringstagen så blir inte mkt gjort med akvarierna.

Men lite update.. karet har tagit sig från släpkärran till garaget *applåder* kan meddela att det är helt och har överlevt vintern, ska även börja jobba med att lossa den befintliga bakgrunden och måla om möbeln =)
#62 - 4 april 2011 04:36
CA äger om man så säger ;-)
#63 - 5 april 2011 06:40
Har en stark föraning om detta =)

LÄNGTAR!
#64 - 6 april 2011 07:49
Wohooo =D

Nu har jag äntligen hittat sten jag vill ha :) avlämpad i ett dike på en enslig skogsväg... blir att se till att pajken kör dit bilen så kan vi plocka på oss lite stenar :)
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/2011-04-05151409.jpg

Sen har jag även lossat den gamla bakgrunden i karet och börjat dra loss silikonen... bild på detta kommer ikväll :)
#65 - 6 april 2011 13:42
Vacker sten! Om dumparen hade vetat vad den skulle kunna sålts för till akvarister. ;)
#66 - 6 april 2011 15:10
Snygg sten!
En tokig ide. Om de har vassa kanter kanske du kunde be någon att blåsa på dessa med en sandbläster. Det skulle ge den lilla avrundning man ofta ser på stenar i en sjö.
Lycka till med silicon skrapningen!
#67 - 6 april 2011 21:39
Vad roligt att ni gillar stenen =D blev tvärsäker på att det blir den och ingen annan när jag promenerade förbi :)

Smart Bosse! Fast ska i första hand ta mig en titt på den del av stenarna som ramlat ner i en ganska starkt strömmande bäck där jag hittade dem... kan tänka mig att de har blivit lite lagom naturligt slipade av bäcken utan att bli sådär runda :)
#68 - 6 april 2011 22:29
Pink_Tess skrev:
Vad roligt att ni gillar stenen =D blev tvärsäker på att det blir den och ingen annan när jag promenerade förbi :)

Smart Bosse! Fast ska i första hand ta mig en titt på den del av stenarna som ramlat ner i en ganska starkt strömmande bäck där jag hittade dem... kan tänka mig att de har blivit lite lagom naturligt slipade av bäcken utan att bli sådär runda :)

Låter smart! Var inte så noga med rengöringen du vet aldrig vad för roligt som kan växa på dom!
#69 - 7 april 2011 17:12
Det ska jag inte göra :) blir nog kanon!
#70 - 10 april 2011 06:12
Kom på att det kanske är på tiden att visa hur karet i fråga ser ut =)

http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/2011-04-09175943.jpg
#71 - 10 april 2011 14:50
Pink_Tess skrev:
Kom på att det kanske är på tiden att visa hur karet i fråga ser ut =)

http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/2011-04-09175943.jpg

Jamen det är ju inga sim-sim i det! skrattar
#72 - 10 april 2011 14:52
bossep skrev:
Jamen det är ju inga sim-sim i det! skrattar

Nej, för karet har inget sim-kort än! BADAMTISCH! :D
#73 - 10 april 2011 19:44
Hehehe simkortet kommer... men blir nog först i augusti/september... ska ju flytta å sen kommer jag vara bortrest på jobb hela sommaren. Men sen så :)

Vad har hänt idag då??
Jo jag har rivit hela min bakgrund [:O] [:O]

Blev inte alls nöjd när jag provade den i karet hahah :P men kom på att man kan göra om den till lösa modulbitar och måla glaset på bakrutan svart.

Så nu ser den ut såhär :)
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/Namnls.jpg

Filtermodulen är på ca 24-25L vad tror ni om det? Föredrar själv överdimensionerade filter så överväger att komplettera med innerfilter på motsatt kortsida.
#74 - 11 april 2011 00:15
Pink_Tess skrev:
Hehehe simkortet kommer... men blir nog först i augusti/september... ska ju flytta å sen kommer jag vara bortrest på jobb hela sommaren. Men sen så :)

Vad har hänt idag då??

Jo jag har rivit hela min bakgrund [:O] [:O]

Blev inte alls nöjd när jag provade den i karet hahah :P men kom på att man kan göra om den till lösa modulbitar och måla glaset på bakrutan svart.

Så nu ser den ut såhär :)

http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/Namnls.jpg

Filtermodulen är på ca 24-25L vad tror ni om det? Föredrar själv överdimensionerade filter så överväger att komplettera med innerfilter på motsatt kortsida.

Jag skulle nog skaffa en bra golvurk i stället för innerfilter om det behövs.
Fick hem ett lass flodsten i dag. Skall se om jag kan ta en bild eller 2 i morgon.

Edit: Nu när du rivit bakgrunden, kan du inte få till en "hylla" vid ytan a la Visuals T burk? Det skulle nog dina framtida CA grisar gilla!
#75 - 11 april 2011 07:18
Sambon har tyvärr förbjudit golvburkar :P var annars min plan A så nu får jag ta plan B men blir nog ett till filter iaf... annars kommer jag drömma mardrömar varje gång jag åker bort om ett stannar..

Hylla.. det lät spännande får ta å kika in VDs kar. :)
#77 - 12 april 2011 22:15
Nej usch, hur tänkte du när du gjorde det där?
...Jag blir ju avundsjuk. :(
#78 - 12 april 2011 22:25
Hahaha hade nog bara lite flyt ;) :)
#79 - 12 april 2011 22:29
Kör du svart plansch också?
#80 - 12 april 2011 22:41
Yesbox :)
#81 - 7 juni 2011 13:17
Haha nu har jag börjat tänka om igen ;)

Jobbade lite med karet igår/idag och är nu inne på att göra om typ allt igen.. då jag konstaterat att jag inte är så mycket för bakgrunder som tar plats... vilket ni märkt på den ständiga reduceringen av bakgrunden här i tråden.

Så fick helt enkelt fråga mig själv vilka kar jag tycker är snygga (ofta lätt minimalistiska) som jag sett och skissa utefter det.

Filtermodulerna kommer jag att behålla... men resten ska väck. Däremot har jag tänkt leka lite på bottenplanet och använda lite moduler där för att skapa terasser.

Skissen finns för tillfället i pappersform så håll till godo med mina försök bakom pennan:
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/skiss.jpg

Vilket skulle leda till den här placeringen av modulerna (fotat i 3 delar och "underbar" klippning i paint):
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/Modulplacering.jpg

Har även tvättat och provfyllt karet:
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/tvtt.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/helkar.jpg

Samt testat lite stenformationer(se ovan) som den här grottan:
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/malgrotta.jpg

Fiskval svävar väl fortfarande lite i ovisshet... den som lever får se ;)
#82 - 13 juni 2011 22:13
Ja.. lite update då kanske :)

Genom att göra en massa skalenliga teckningar har jag nu bestämt mig för vad det blir för fisk =)

2x Cryptoheros Myrnae
2X Archocentrus Centrarchus
x anatal Corydoras Metae
ca 10-12 Kongotetror el annan tetra/levandefödare
1-3 L-malar
3 Ancistrus Albino Longfin

Här är teckningen på hur det skulle se ut i storlek...
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/skalamedfisk.jpg

Archocentrusen är lite överdriven i storlek märkte jag när jag kontrollmätte. Funderar också på en annan mal än Liposarcus Pardalis för att öka möjligheten till ciklid yngel, funderar i så fall på Panaqolus albomaculatus LDA031 vilken jag tycker verkar väldigt trevlig och då kan jag även ha lite fler exemplar. :)
Denna fiskuppsättning ger även lite möjlighet för att någon tålig växt ev. skulle klara sig hyfsat iaf.

Känns som att bitarna börjar falla på plats!
#83 - 13 juni 2011 22:25
Gjorde även en skiss på hur karet skulle kunna se ut med inredning ;)
http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/Oranda%20Project/sketch.jpg

Vill inte påstå att jag är någon stjärna bakom pennan så ni får ha lite överseende ^^
#84 - 15 juli 2011 22:48
Detta projekt tar tyvärr slut redan innan karet startas... Vi har fått tag i en ny lägenhet... och det får helt enkelt inte plats.
Men Central Amerika planen lever ändå kvar och istället kommer ett 300L kar att användas.

Den nya projekttråden finns här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147978

Annons