Grubbel grubbel grubbel....
Jahapp då har jag varit ute i skogen å rotat fram lite sten... granit och gnejs i lite olika toner och former men det kan nog bli bra... ska bara hitta typ 10ggr mer :P
Till grubblet... Hade ju tänkt att ha ett omvänt bottenfilter i detta kar då det var tänkt till orandas.... men nu så har jag ju siktat in mig på grävmaskinsfisk istället och då är väl kanske inte bottenfilter att föredra.
Så funderar på följande filteralternativ, och gärna fler förslag :) :
Ytterfilter: Kollat på eheim classic
2217 och
2260 som är ungefär max vad min ekonomi (egentligen inte) klarar av efter sommarjobbet. Skulle då även komplettera med 1-2 fluval 4+ innerfilter som jag har liggande, iaf om jag kör 2217. Tycker själv att det låter ganska ekonomiskt och vettigt med 2217 filtret kombinerat med fluval innerfiltren men sambon är starkt emot ytterfilter så det är väl kanske inget alternativ egentligen.
DIY Filtermoduler: Tänkte att man skulle kunna bygga sina egna filtermoduler a la BTN (en på var kortsida). Frågan är av vad... göra en fom och gjuta med fogskum kanske? Eller bygga i frigolit. Ja jag är tokig i knaskiga idéer :P Sen köra filtermatta och powerheads med pvc rör i dem.
Filter bakom min egen bakgrund: Samma princip som ovan fast bakom bakgrunden, kommer dock sluka mycket av djupet i karet då bakgrunden är ganska djup på sina ställen.
Byta bakgrund och köra filter bakom:Ja enkelt byta ut min DIY bakgrund mot någon form av slimline och köra filtret bakom. Tar betydligt mindre plats men är ju lite tråkigt då jag än sålänge är mycket nöjd med min egen bakgrund.
Filtermatta + powerhead: En stor filterkloss i karet och powerheads med pvc rör, helt klart minst smakfullt, helt klart billigast då allt finns hemma.
Hahaha ja det var väl alla tankar. Så vad tycker ni? Idéer? Tips? Beslutshjälp? :)
Grubbel bubbel nummer 2:
Malen jag har tänkt mig
Leporacanthicus Triactis är visst en ganska aggresiv köttätare...har vist dödat tank kompisar, ...
ack så vacker ... men är det kanske bara att köpa sig problem? Huh så vackra de är =/ Varierar nog från fisk till fisk också... har sett dem i malawikar.
Funderar därför på om det kanske är bäst att välja en annan mal, vad tror ni?