540l low-tech efter 3 mån

#1 - 28 juni 2006 17:49
För några månaders sen ställde jag en massa frågor här inför köpet av mitt nya 540l-akvarium. Det har nu varit igång i tre månader och jag tänkte visa lite bilder på hur det har blivit:

http://www.flickr.com/photos/jegt/sets/

Någon som vet vad de stora växterna till höger heter? Ska bli intressant att se vad som händer när de når vattenytan.
#2 - 28 juni 2006 18:41
God damn, ett av de snyggaste low-techs jag sett =D Använder du verkligen ingen CO2? Helt otroligt isåfall =)
#3 - 28 juni 2006 18:44
Snyggt! :-)

[QUOTE=jegt]För några månaders sen ställde jag en massa frågor här inför köpet av mitt nya 540l-akvarium. Det har nu varit igång i tre månader och jag tänkte visa lite bilder på hur det har blivit:

Någon som vet vad de stora växterna till höger heter? Ska bli intressant att se vad som händer när de når vattenytan.[/QUOTE]
Tja, de fortsätter antagligen över ytan, med lite annorlunda färg och form på bladen... Jag tycker du skall hålla växterna i vattnet för det är snyggare så.
#4 - 28 juni 2006 20:04
[QUOTE=defdac]God damn, ett av de snyggaste low-techs jag sett =D Använder du verkligen ingen CO2? Helt otroligt isåfall =)[/QUOTE]

Inget co2 och inget pmdd. Är lite förvånad själv över hur bra det har växt. Jorden jag använde är Rölunda såjord och sanden är som du kanske ser aquaclay.
#5 - 28 juni 2006 20:10
[QUOTE=petnym]Tja, de fortsätter antagligen över ytan, med lite annorlunda färg och form på bladen... Jag tycker du skall hålla växterna i vattnet för det är snyggare så.[/QUOTE]

Det är ju lite charmen med öppna akvarier att det växer upp saker över ytan tycker jag. Men det är ju helt klart en smaksak. =)
#6 - 28 juni 2006 20:32
har sagt det innan och säger det igen: jag vill ha större akvarium!!
Mitt lilla ynkliga 112 liters.. snyft. Jag stoppar in 1 växt och sen tar det ju stopp. Nåja, får väl fortsätta öva på aquascaping i liten skala än så länge :)
#7 - 28 juni 2006 22:03
[quote=jegt]För några månaders sen ställde jag en massa frågor här inför köpet av mitt nya 540l-akvarium. Det har nu varit igång i tre månader och jag tänkte visa lite bilder på hur det har blivit:

Någon som vet vad de stora växterna till höger heter? Ska bli intressant att se vad som händer när de når vattenytan.[/quote]

Ingen aning men vackert och fy tusan vilket jobb att hålla dom vackra alla växter. Bleheri ,javaormbunke, vallisneria samt bruna cryptocorynner är lätta och funkar utan större besvär. Lite enformigt blir det.
#8 - 30 juni 2006 11:59
Sick! Man tycker ju att man borde se några bristsymptom eftersom du inte använder pmdd. Iofs kan man se att bacopan polysperman är lite röda i dom nyare bladen på bilderna från maj, men bara lite. Tummen upp! :)

Edit: Lite närbilder kanske?
#9 - 30 juni 2006 12:35
[QUOTE=ZakatH]Sick! Man tycker ju att man borde se några bristsymptom eftersom du inte använder pmdd. Iofs kan man se att bacopan polysperman är lite röda i dom nyare bladen på bilderna från maj, men bara lite. Tummen upp! :)

Edit: Lite närbilder kanske?[/QUOTE]

Bacopan är röd i topparna men så fort de kommer över ytan så är de gröna igen. Tror inte det är pga nån brist. (?)

Kommer mer bilder. Har köpt ett stativ så det ska bli lite enklare att fota.
#10 - 30 juni 2006 13:01
När jorden tappat krutet om några månader kommer tillväxten säkert avmattas. Men hittills ser det ju kanon ut. Skönt att se ett så bra exempel på ganska avancerad design och lite halvsvåra växter i ett lowtech!
#11 - 30 juni 2006 15:13
Har du gjort något som helst vattenbyte? Vattnet ser ut att vara aningens mer tefärgat på fotot från maj, men det kan vara inbillning.
#12 - 30 juni 2006 16:29
Grymt fint lowtech!! Vad är det för ljusramp du har? Den var riktigt snygg.
#13 - 30 juni 2006 18:14
Ja det glömde jag också fråga, jäkligt fin ramp! Det är stort habegär på hela setupen förövrigt. Clean bänk med limmat akvarium osv.
#14 - 30 juni 2006 19:00
[quote=Sintei]Mitt lilla ynkliga 112 liters.. snyft. Jag stoppar in 1 växt och sen tar det ju stopp. [/quote]

va har du för växt egentligen, får in rätt mycke i min lilla 37litare ;)
javaormbunke som börjar bli rätt stor nu 2 smårötter med windelöw ormbunke samt lite lilaeopsis och "lysimachia nummularis "aurea"" och en grupp vattenpest och lite taiwanmoss på det.
#15 - 30 juni 2006 19:38
har precis luskat ut hur man får bubbel.. så efter semestern (är det skryt om jag säger att det blir snorkelsemester i egypten?:p ) ska jag försöka fixa in lite snygga växter. Och ha det MINST lika fint som Jegt har det :D
#16 - 30 juni 2006 20:03
Ja, det var riktigt snyggt!
Speciellt när man ser den här bilden så blir man sugen på att starta om med en lika fräsch setup och inredning....: http://www.flickr.com/photos/jegt/125702363/in/set-72057594102619812/
Snyggt jobbat :)
#17 - 30 juni 2006 20:12
Andvänder du t5 belysning? jegt
#18 - 2 juli 2006 16:39
[QUOTE=ZakatH]Har du gjort något som helst vattenbyte? Vattnet ser ut att vara aningens mer tefärgat på fotot från maj, men det kan vara inbillning.[/QUOTE]

Jag gjorde ett litet vattenbyte i början när jag hade lite höga nitritvärden. Jag har rätt mycket rötter i som nog färgar vattnet en del.
#19 - 2 juli 2006 16:43
[QUOTE=Makasu]Grymt fint lowtech!! Vad är det för ljusramp du har? Den var riktigt snygg.[/QUOTE]

Rampen är från seaqualux.de:

T5 SEAQUALUX-Royal-F QTi 4x54/28W, 1220mm
http://www.seaqualux.de/product_info.php/cPath/23_76/products_id/384

Rören är Deltec Aquablue+
Bilagor:
#20 - 2 juli 2006 17:36
Tack. Nu blev man köpsugen!
#21 - 2 juli 2006 21:03
Snyggt!
Använder du någon näring eller tillsats?
#22 - 3 juli 2006 05:36
[QUOTE=brams]Snyggt!
Använder du någon näring eller tillsats?[/QUOTE]

Nej ingenting förrutom jorden.
#23 - 3 juli 2006 16:00
är det några fiskar i akvariet? jag tycker mig kunna ana en kampfiskhanne och ett orangt yngel, men det kanske är inbillning? supersnyggt iaf.

edit: nu såg jag på några andra av bilderna att det var en kampfiskhanne.
#24 - 3 juli 2006 20:59
[QUOTE=plorozen]är det några fiskar i akvariet? jag tycker mig kunna ana en kampfiskhanne och ett orangt yngel, men det kanske är inbillning? supersnyggt iaf.

edit: nu såg jag på några andra av bilderna att det var en kampfiskhanne.[/QUOTE]

Jo det är faktiskt ett helt gäng fiskar, men de gömmer sig bra på bilden.
Det är:
1 Kampfiskhane
2 Bolivianska fjärilsciklider
2 Regnbågsciklider
2 Kakaduaciklider
11 Pansarmalar
18 Rödmunstetror
2 Ancistrus
C:a en miljard endlers guppy
#25 - 5 juli 2006 00:16
Var hittar man Rölunda såjord?? Blir hur taggad som helst!
#26 - 5 juli 2006 06:00
[QUOTE=Joel_N]Var hittar man Rölunda såjord?? Blir hur taggad som helst![/QUOTE]

Köpte min på dagslivs vid fridhemsplan.
#27 - 5 juli 2006 09:29
Såhär ser påsen ut (antar jag):
http://www.rolunda.se/frosodd.htm
#28 - 5 juli 2006 09:41
[QUOTE=defdac]Såhär ser påsen ut (antar jag):
http://www.rolunda.se/frosodd.htm[/QUOTE]

Jupp
#29 - 5 juli 2006 15:52
Hur tjockt ska jordlagret vara i förhållande till gruslagret?

Är det inte bäst att ha ett finmaskigt nät mellan jord och grus så det inte far upp en massa om man skulle få för sig att flytta nån växt?
#30 - 5 juli 2006 17:26
om du har ett finmaskigt nät, så växer rötterna från plantorna igenom, så om du vill flytta någon växt så följar hela nätet med:p
mvh janne
#31 - 5 juli 2006 18:02
[QUOTE=Joel_N]Hur tjockt ska jordlagret vara i förhållande till gruslagret?
[/QUOTE]

Standard är 2.5cm jord och 2.5cm grus. Vill man ha tjockare totalt så kan man ha ett lager grus under jorden vilket jag har haft.
#32 - 5 juli 2006 18:27
[QUOTE=jegt]Standard är 2.5cm jord och 2.5cm grus. Vill man ha tjockare totalt så kan man ha ett lager grus under jorden vilket jag har haft.[/QUOTE]
Oj, så tunt? Får man inte upp en masa jord genom gruset då? Jag skulle rekomendera minst 5 cm grus ovanpå jorden... (Men å andra sidan är mitt akvarie egentligen inte något low-tech).
#33 - 5 juli 2006 18:45
[QUOTE=petnym]Oj, så tunt? Får man inte upp en masa jord genom gruset då? Jag skulle rekomendera minst 5 cm grus ovanpå jorden... (Men å andra sidan är mitt akvarie egentligen inte något low-tech).[/QUOTE]

Det är vad Walstad rekomenderar. Har man grävande fiskar så får man upp jord, annars funkar det rätt bra. Jag har ju dessutom aquaclay som är väldigt lätt, men det går ändå. Är värst i början sen stabiliserar det sig.
#34 - 5 juli 2006 19:54
Måste bara säga att det var ett mycket snygg kar du satt upp...

Sigge
#35 - 9 juli 2006 10:28
Bad en kompis komma förbi med sin systemkamera och ta lite fler bilder:

http://www.flickr.com/photos/jegt/sets/72157594192607604/

Högre upplösning och närbilder.
#36 - 9 juli 2006 14:59
Doppvärmaren i mitten stör lite, annars är det ett grymt kar.
MVH
Magnus
#37 - 9 juli 2006 15:33
[QUOTE=Tropfrog]Doppvärmaren i mitten stör lite, annars är det ett grymt kar.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Ja jag hade växter där förrut men jag tog bort dem för de höll på att ta över hela karet.. har inte hittat nått nytt att sätta dit.
#38 - 9 juli 2006 16:21
jegt, det är kanske fler än jag som är nyfikna på hur du sköter detta akvarium? Dela gärna med dig av dina erfarenheter. Det kan sporra fler akvarister som inte vill köra s.k. high-tech.
#39 - 9 juli 2006 16:44
[QUOTE=BluesBoy]jegt, det är kanske fler än jag som är nyfikna på hur du sköter detta akvarium? Dela gärna med dig av dina erfarenheter. Det kan sporra fler akvarister som inte vill köra s.k. high-tech.[/QUOTE]

Bortsett från att mata, fylla på vatten (när det dunstat bort) och klippa ner växter som blivit för stora gör jag inte så mycket. Nu har det ju inte varit igång så länge så jag vet inte riktigt hur det kommer utvecklas.

Jag har haft lite algväxt på rutorna som lätt skrapats bort varannan eller var tredje vecka. Har börjat dyka upp en och annan toffs alger och jag tror att jag har sett en eller annan trådalg. Inget algproblem så här långt alltså.

I början var vattnet lite disigt och jag körde rätt mycket med quickfilter för att få bort jord från vattnet. Numera kör jag bara ett aquaclear 401 powerhead med skumgummifilter. Är en del små partiklar i vattnet men inte så mycket så att det stör.

I början virvlade det upp en del jord när man planterade eller när fiskarna grävde men kombinationen av att gruset och jorden stabiliserat sig har gjort att det inte är nått större problem längre. Skulle jag dra upp en växt med rotsystem och allt så skulle det nog komma upp en del jord dock.

Tanken med akvariet är inte primärt att ha växter utan att ha en bra miljö för mina fiskar med så lite underhåll som möjligt. Det tycker jag att jag har uppnått. Fiskarna verkar trivas.

Fråga gärna om det är nått mer ni vill veta.
#40 - 9 juli 2006 16:51
Kan tillägga att vi tyvärr inte kommer få se karet utvecklas vidare så länge i sin nuvarande version. Vi har köpt en tomt och ska bygga ett hus på den under vintern. Jag kommer vara tvungen att plocka ner akvariet och flytta det till mina föräldrar under hösten och sen kommer det få vara där tills i vår/sommar nästa år när vi flyttar in i huset.

Kommer bli ett stort projekt att plocka ner och flytta akvariet med alla växter, jordbotten osv. Två gånger ska det göras också.. =)

Kommer bli plats för fler akvarier efter flytten dock. Det ger mig också en chans att göra om de saker som jag inte varit helt nöjd med. Vill nog ha en lite annan kombination växter nästa gång. Färre snabbväxande, är lite mycket jobb att hålla efter dem så de inte tar över hela akvariet.
#41 - 9 juli 2006 22:20
Undrar bara om du lakade ur jorden innan du la ner den under gruset?
#42 - 10 juli 2006 03:45
[QUOTE=Joel_N]Undrar bara om du lakade ur jorden innan du la ner den under gruset?[/QUOTE]

Nej det var jag för lat för att göra. :)
#43 - 24 september 2006 11:12
Trycker upp den här tråden lite med en fråga.

Om man lakar ur jorden, tappar den då inte mycket av näringen?
#44 - 24 september 2006 17:00
Jorden är egentligen inte till för att tillföra näring annat än indirekt via mineralisering av fiskmat/fiskskit.

Jord brukar dock innehålla en del ammonium och andra näringsämnen, och det är därför man alltid rekommenderar att plantera riktigt tätt med snabbväxare som kan ta överskottet ibörjan innan jorden lakats ur.
#45 - 24 september 2006 17:55
Läste precis en avhandling från lantbruksuniversitetet där de lakade ur ammonium genom att lufta jorden. De hade en cementblandare där de körde jorden i 5 minuter. Har man ingen cementblandare så kanske man kan låta den ligga ute över natten på en presenning
#46 - 24 september 2006 20:06
jag har testat att använda en jord som är till för dammar. Den ska vara helt ammoniumfri och är anpassad för "vattenbruk".
Det har visat sig funka riktigt bra. Burken har varit igång i ca 3 mån. Inga algproblem och ganska kraftig tillväxt. Inte helt oväntat ser cryptocorynerna och tigerlotusen ut att må riktigt bra.
Jag tror att detta kommer att vara ett ganska bra alternativ.
#47 - 25 september 2006 03:29
Kommer du ihåg vilken tillverkare det var på dammjorden?
#48 - 12 oktober 2006 20:38
Hur skulle det fungera om man använde sådan "matjord" som man odlat tomater och sallad i under året?
#49 - 12 oktober 2006 20:43
Du behöver laka ur den eller koka den. Sök på low-tech.
#50 - 12 oktober 2006 20:54
Fint, då slipper jag köpa en säck till.
#51 - 6 december 2006 21:27
Vilket snyggt akvarium! Fick du nånsin reda på vad växten hette som du frågade om i första inlägget? Har nämligen samma och undrar också vad det är. Växer bra gör den iaf... :)
#52 - 6 december 2006 22:35
Konstigt att jag inte sett denna tråd föränns nu...
Riktigt fint är det! Verkligen fint!
Det är så att man undrar varför flera inte kör low-tech (sett flera low-tech kar som ser riktigt fina ut, detta är dock bland de finare)...vad kan vara bättre än så som det fungerar i naturen?
Som ni kanske sett så planerar även jag ett low-tech kar av mitt 540l som skall byggas om nån gång i början av juni...men ska önska mig Walstads bok i julklapp så man kan läsa upp sig lite :)

Undrar förresten oxå vad du har för växter, spec den till höger...ser riktigt fin ut! :D
#53 - 7 december 2006 06:55
Nej jag har fortfarande inte fått någon klarhet i vad det är för växt. Jag var tvungen att röja upp i högra delen av akvariet och plantera om några av de stora växterna. Efter det har de dock kunnat växa upp ovanför ytan bättre och den högsta når nu 30cm över ytan och blommar för närvarande med fina lila blommor.

Akvariet ser dock inte riktigt lika fint ut längre. Har fått lite trådalger som jag måste ta bort då och då och svärdsplantorna längst till vänster mår inte alls bra. Alla de stora bladen har blivit bruna och dött. Är möjligt att den trenden har börjat brytas nu dock, verkar komma nya gröna fina blad.

Andra växter verkar dock trivas bättre. Min tigerlotus som jag hade gett upp hoppet om började plötsligt växa så det knakade och fick upp flera blad på ytan på bara några dagar.

Flytväxterna har varit hårt ansatta av bladlöss som jag skrivit om i en annan tråd. Jag har dock till slut hittat ett sätt att i alla fall hålla efter dem. Ett gelatinbaserat bladlössmedel som funkar rent mekaniskt genom att täppa till bladlössens andning. En bieffekt i akvariet är också att bladlössen sjunker om de trillar av växterna när man sprutar på dem. Tidigare så flöt de och simmade tillbaka till växterna om de hamnade i vattnet.

Ska försöka fixa lite nya bilder i helgen.
#54 - 7 december 2006 08:53
Jag tippar på en Hygrophila polysperma ceylon eller en ovanligt smalbladig Hygrophila polysperma siamensis.

Vet inte om det nämts i tråden, men var får man tag på en sån ramp du har? Så slick och snyggt alltihop..
#55 - 7 december 2006 10:59
Hur länge varar en jordbotten. Förr eller senare tar väl näringen slut och man måste start om på nytt eller?

Angående växten så ser den exakt ut som mina Hygrophila corymbosa “Siamensis" gjorde.

defdac: från inlägg #19:

"Rampen är från seaqualux.de:

T5 SEAQUALUX-Royal-F QTi 4x54/28W, 1220mm
http://www.seaqualux.de/product_info...roducts_id/384

Rören är Deltec Aquablue+"
#56 - 7 december 2006 11:01
Justja hehe =) Tack.

Jordbottnens uppgift är inte att vara näringskälla åt växterna utan bakterierna som i sin tur får mat från överbliven fiskmat etc. Tror därför inte jordbottnar tar slut i den meningen eftersom det är bakterierna som tillför näringen.
#57 - 7 december 2006 11:04
Och bakterierna i sin tur producerar CO2 eller? (Usch vad jag blottar min okunskap nu) [:o]
#58 - 7 december 2006 11:07
Jupp! Stämmer.
#59 - 7 december 2006 11:24
Så jordbotten ger både CO2 och fungerar som näringsbuffert! Precis som i naturen!
Jordbottnar tar såldes aldrig slut...det enda man begöver göra är ju då att mata lite extra så att den får näring :) Blandar man i lite lera så ska det bli ännu bättre...
#60 - 7 december 2006 11:30
Nej lera måste du undvika eftersom det blir för potenta reduceringsförlopp i bottnen annars.

Dessa reduceringsförlopp leder nästan garanterat till trådalgsodling när järnoxiden börjar reduceras till tvåvärt järn som i sin tur chelateras av tanninerna i jorden som i sin tur innebär att dom kan diffusera upp i vattnet som i sin tur innebär att algerna får fri tillgång till järn som i slutändan innebär trådalgsodling eftersom trådalgerna är dom största algerna som inte behöver CO2 och speciellt mycket makroämnen.

Rolig mening jag vet. Det var meningen ;)
#61 - 7 december 2006 11:45
Ett mycket snyggt akvarium! Förstår att ni ser framemot att flytta, men det hade varit kul att kunna följa utvecklingen på sikt.

Jag är glad om jag lyckas hälften så bra, men har inte low-tech utan snarare ett slags how-tech (en blandning alltså :) (och ett projekt för att jag ska lära mig vad som fungerar)). Appropå jordbotten-inläggen och detta med järn här på slutet. Jag valde en kaktsjord som innehöll mycket mindre järn än vanlig blomjord, men har ärligt talat ingen aning om det spelar någon roll. Tyckte att det känns tryggare, som att jag har mer koll, om jag kan styra vilka näringsämnen som finns i vattnet genom att själv sätta i dem. Men jag kör ju som sagt how-tech...
#62 - 7 december 2006 13:22
Jag vet inte om Walstad ändrat sig i sin senaste revision av sin bok, men hon åtminstone tidigare avrådit bestämt mot lera+jord.

Dom som testat lera+torv behöver ingen direkt vetenskaplig förklaring för att förstå det 8)
#63 - 7 december 2006 13:47
Hon rekommenderar fortfarande att man låter bli. Är man duktigt sugen på att testa så kan man ju alltid provköra i en burk först.
#64 - 7 december 2006 14:18
defdac skrev:

Dom som testat lera+torv behöver ingen direkt vetenskaplig förklaring för att förstå det 8)

Jag har haft en 45L burk där jag körde lera+torv och sen grus uppepå detta och det fungerade oerhört bra. Jag körde inga snabbväxande växter i början utan jag hade enbart hygrophilia corymbosa "siamensis" i akvariet. Belysningen bestod av en skrivbordsarmatur som innehöll ett 11w Osram Deluxe lysrör och fiskarna var 10st kilfläcksrasboror. Jag bytte inget vatten och tilsatte ingen extra närin i form av PMDD eller liknande utan jag övermatade kilfläckarna istället så det blev massor med mat liggandes på botten. Jag hade inga problem med trådalger eller andra alger och kilfläckarna lekte som dårar i burken. Allt detta gjorde jag långt innan walstad-metoden ens hade börjat att diskuteras här på zoopet.

Jag hade förövrigt lera och torv i ett annat akvarium innan detta och tilsatte inte heller där någon extra näring men det fick jag ett helskottans problem med trådalger och andra alger men detta tror jag beror på att jag hade ett toktjockt lager i botten med lera och torv.

Men det jag vill komma till är att det kan fungera oerhört bra med lera och torv i botten förutsatt att man inte tar för mycket av dessa :)
#65 - 7 december 2006 14:28

Men det jag vill komma till är att det kan fungera oerhört bra med lera och torv i botten förutsatt att man inte tar för mycket av dessa

Ja eller så får man en trådalgsbomb, vilket bara är onödigt. Leran tillför inget annat än eventuellt trubbel.

Så bara för att enstaka personer lyckas med det så innebär det inte att man bör rekommendera det.
#66 - 7 december 2006 14:36
defdac skrev:
Ja eller så får man en trådalgsbomb, vilket bara är onödigt. Leran tillför inget annat än eventuellt trubbel.

Så bara för att enstaka personer lyckas med det så innebär det inte att man bör rekommendera det.

Jag sa att man kan få otroligt mycket trådalger:p
Och sen så rekommenderade jag det inte utan jag skrev bara att det hade funkat för mig ;)
Bilagor:
#67 - 7 december 2006 14:38

Jag sa att man kan få otroligt mycket trådalger

Perfekt, det tål att sägas igen =) Lera och torv är en oerhört dålig idé.
#68 - 7 december 2006 14:41
:)

Lånar tråden lite, va tror ni om denna? http://jula.se/Butik/default.asp?OrderId=502511842&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-425043&dept_id=SE-425 Något som man kan ha till akvarierna om man bara köper rätt lampa/lysrör eller vad det nu heter :) Tänkte att det kunde vara lite budgetvariant på MH då armaturerna annars är så fruktansvärt dyra :p
#69 - 7 december 2006 17:13
Jaha! Då vet jag det...hade bara för mitt att jag läst nånstans att man skulle använda det...men då har jag väll fel :)
#70 - 8 december 2006 09:30

hade bara för mitt att jag läst nånstans att man skulle använda det...men då har jag väll fel

Det var poppis förr, och rådet man alltid fick tillsammans med lera+torv var att vänta ut trådalgsodlingen i 6 månader...

wtf, det där var ju intressant om man kan bygga in den!! tackar för tipset!
#71 - 8 december 2006 10:30
defdac skrev:
wtf, det där var ju intressant om man kan bygga in den!! tackar för tipset!

Ja det tyckte jag också att det var därför som ja fråga om den här:D
Och det var ju inte alltför farligt pris på den heller :D

Annons