Dom som testat lera+torv behöver ingen direkt vetenskaplig förklaring för att förstå det 8)
Jag har haft en 45L burk där jag körde lera+torv och sen grus uppepå detta och det fungerade oerhört bra. Jag körde inga snabbväxande växter i början utan jag hade enbart hygrophilia corymbosa "siamensis" i akvariet. Belysningen bestod av en skrivbordsarmatur som innehöll ett 11w Osram Deluxe lysrör och fiskarna var 10st kilfläcksrasboror. Jag bytte inget vatten och tilsatte ingen extra närin i form av PMDD eller liknande utan jag övermatade kilfläckarna istället så det blev massor med mat liggandes på botten. Jag hade inga problem med trådalger eller andra alger och kilfläckarna lekte som dårar i burken. Allt detta gjorde jag långt innan walstad-metoden ens hade börjat att diskuteras här på zoopet.
Jag hade förövrigt lera och torv i ett annat akvarium innan detta och tilsatte inte heller där någon extra näring men det fick jag ett helskottans problem med trådalger och andra alger men detta tror jag beror på att jag hade ett toktjockt lager i botten med lera och torv.
Men det jag vill komma till är att det kan fungera oerhört bra med lera och torv i botten förutsatt att man inte tar för mycket av dessa :)