540L - Återuppstartar hobbyn med renoveringsprojekt mm

#1 - 23 mars 2010 12:21
Halloj!
Tänkte väl dela med mig lite av mitt nya projekt.
540L med aluram och benställning som jag fick till ett mycket bra pris men såg ut som 7 svåra år och riktigt repig i alu't. Med tanke på priset så var glaset i riktigt bra skick.

Tills jag fått Gold status så får bilderna ligga här: http://bilder.icehurst.se

Har sen jag fick hem det:
- Rengjort benställning, våtslip, grundat och lackat - Mattsvart
- Inhandlat några motivationshöjare i form av FX5 filter, BTN slimline bakgrunder mm
- Putsat aluramen på karet, detta är jag fortfarande inte riktigt klar med, även fast 8-9 timmar är nedlagt på bara ramen. Såå skitigt, fullt med klister, tejp, silikonrester mm var/är det. (Obs, några små detaljer på benställningen är kvar: Pilla bort maskeringar samt snygga till ställbara fötterna som fått lite färg mm på sig)

På listan nu:
- Grovrengöring av alla glas
- Maskera upp allting
- Våtslipa
- Torka av alu't med sprit så det inte ligger massa smuts kvar
- På med samma mattsvarta färg som på benställningen

Sen ska en "distans" tillverkas som 1. skyddar parketten 2. höjer karet ett par cm så ytterfilter får plats under.

Har div bänkskivor i valnöt som ska smycka aluställningen lite.

Efter allt detta så bör bakgrund mm vara hemma så man kan montera det och få in karet på sin rätta plats. Tillverkning av ny heltäckande ramp är det som kommer markera stopp för bygget och inredning, befolka mm tar vid :)

Feedback uppskattas!

Mvh
Mackan
#2 - 23 mars 2010 12:33
Oj vilket slit! hoppas du fick det billigt...

Väntar på fortsättningen...
#3 - 23 mars 2010 12:54
Ska bli spännande vad har du tänkt att köra i karet sen?
#4 - 23 mars 2010 13:11
Fred: Jodå, lite jobb är det allt men blir riktigt hyggligt :)

Danne: Lurade faktiskt på ett gäng malawis.
Tanken slog mig ang. diskus med men körde det förr och kan vara kul att testa något nytt.
#5 - 23 mars 2010 13:17
Jag köpte ett 528L förra vecka med malawi blandat ca 10st stora (15-20cm) och 15 mindre + lite malar (försöker artbestämma dom) sedan stoppade jag i mina 10 från förra karet, ökade på vattendraget pumpar nu ca 9 000l/h det verkar må super och är härligt att titta på.
#6 - 23 mars 2010 19:18
Fredreko: Härligt! Hoppas det går bra med artbestämningen!
#7 - 23 mars 2010 20:09
Dragge: Jag jobbar med aluminium så jag vet vilket helvete du gått igenom när du gjort rent ramen :D

Lycka till!!
#8 - 24 mars 2010 11:31
maccan: Blivit en del svordommar, men i slutet är det nog värt det.. Hoppas jag :D
#9 - 24 mars 2010 12:52
Trevligt projekt, helt klart värt att lägga jobb på akvariet när det fortfarande är tomt, sen orkar man inte tömma och fixa det. Snyggt med mattsvarta ramar.

Ska själv flytta i helgen och har köpt ett lika dant 540 som ska startas upp i nya lyan :) Kommer en projekttråd på det snart...
#10 - 24 mars 2010 13:27
Ser ju riktigt bra ut så långt! Får man vara så nyfiken och fråga vad du gav för det?
#11 - 24 mars 2010 22:07
Klotte: Ja upp med en projekttråd! Alltid kul o följa projekt.. Man får alltid massa inspiration mm! Och lycka till med flytten! :)

Johan0201: Med soppa för att hämta hem det, 1700:- ;) (Obs! 3.0L V6'a är jobbiga att få att gå under litern, t.o.m på landsväg :( ) Om jag räknade allt rätt nu. Och lagt ner några hundra på färgen inkl annat material nu med. (Ska sälja av lite sånt som inte behövs, typ gamla 150cm rampen med 2 lysrör(aquarelle+power-glo), innerfilter etc) så hoppas på att det blir bra :D

Är ju grejer på G hem med så snart drar det iväg lite mer. FX5 pumpen kom idag. Ett "gäng" olika lysrör är på väg samt BTN Slimline, riktig silikon mm..

Ligger även valnötsskivor och väntar på tillsågning. Ny tvmöbel väntar på montering (Nu ryker LCD'n ner från väggen för att göra plats åt karet), ett gäng frigolit, 80kg sand mm mm .. Ska även hämta hem framtida yngelkar inom snar framtid, sambon vill ha eget kar så lär väl öppna lädret lite till o stå som finansiär ;) Bygga ny ramp som ska skissas på efter att karet står på tork o väntar in leverans av bakgrunderna mm mm...

Usch.. många bollar i luften men visst är det kul :D
#12 - 25 mars 2010 11:11
Dragge skrev:
Klotte: Ja upp med en projekttråd! Alltid kul o följa projekt.. Man får alltid massa inspiration mm! Och lycka till med flytten! :)

Johan0201: Med soppa för att hämta hem det, 1700:- ;) (Obs! 3.0L V6'a är jobbiga att få att gå under litern, t.o.m på landsväg :( ) Om jag räknade allt rätt nu. Och lagt ner några hundra på färgen inkl annat material nu med. (Ska sälja av lite sånt som inte behövs, typ gamla 150cm rampen med 2 lysrör(aquarelle+power-glo), innerfilter etc) så hoppas på att det blir bra :D

Är ju grejer på G hem med så snart drar det iväg lite mer. FX5 pumpen kom idag. Ett "gäng" olika lysrör är på väg samt BTN Slimline, riktig silikon mm..

Ligger även valnötsskivor och väntar på tillsågning. Ny tvmöbel väntar på montering (Nu ryker LCD'n ner från väggen för att göra plats åt karet), ett gäng frigolit, 80kg sand mm mm .. Ska även hämta hem framtida yngelkar inom snar framtid, sambon vill ha eget kar så lär väl öppna lädret lite till o stå som finansiär ;) Bygga ny ramp som ska skissas på efter att karet står på tork o väntar in leverans av bakgrunderna mm mm...

Usch.. många bollar i luften men visst är det kul :D

Då får man ju faktist säga att det var värt lite jobb =)
#13 - 25 mars 2010 12:38
Ja helt klart.. Hoppas på att få lite gjort idag här med.. Legat med feber så inte blivit så mycket gjort senaste dagarna. Samt så jobbar jag natt så man är ju lite halvdegig på dagarna med. Men tänkte jag skulle få sista grovskrubbningen av glaset klart idag samt maskera upp allting och göra klart för slip & lack.
#14 - 26 mars 2010 11:21
En mindre update:
- Ställbara benen på alubänken är tillfixade och är numera svarta igen som dom ska vara :)
- Hämtat FX5 filtret. Är ingen liten best det där :D
- Akvariumet blir maskerat idag. Hinner jag så blir det sista torken med sprit innan första tunna lagret färg åker på.

Ska se om jag får fram ett gäng bilder framåt kvällen här
#15 - 26 mars 2010 12:35
Dragge skrev:
En mindre update:

- Ställbara benen på alubänken är tillfixade och är numera svarta igen som dom ska vara :)

- Hämtat FX5 filtret. Är ingen liten best det där :D

- Akvariumet blir maskerat idag. Hinner jag så blir det sista torken med sprit innan första tunna lagret färg åker på.

Ska se om jag får fram ett gäng bilder framåt kvällen här

Nejfan fx5:an är en rätt rejäl grejen, kostade en del va?
Bilagor:
#16 - 26 mars 2010 13:36
Mmmhm... men tycker cyberzoo.se har rätt ok pris på den.
#17 - 26 mars 2010 21:15
Update #2:
- All maskering är klar utom helt täckande på glasen (Morgondagens projekt)
- Slipat slipat och slipat. Jobbat 7-8 timmar med ramen idag. :(

Men nu börjar nästa roliga. :)
Efter maskeringen imorgon så blir det noga rengöring därefter första färgen. Skoj!
Hoppas på att all färg ska hinna ligga på tills söndag ~lunchtid. Hämtar bakgrund, silikon och lysrör på måndag. Så det blir måndagens projekt att montera det samt cellplast/friggo i botten för att skydda glaset.

Vore kul att mäta in/loda och börja vattenfylla lite smått under nästa vecka.
Karet ska stå ett tag o cirkulera vatten/gå in sig lite så nya rampen bygger jag nog inte fören i mitten av nästa månad / nästa lön. Men vi får se ;)

Fler bilder är tillagda på: http://bilder.icehurst.se

Gold är betalt. Väntar bara på att ON-knappen blir tillslagen så kommer bilderna i tråden ist! :)
#18 - 30 mars 2010 18:01
Pre-Update:
Gold är nu aktiverat.. Ska uppdatera tråden med bilder under kvällen.
Har kommit en bra bit påväg. Uppdatering kommer... :)
Bilagor:
#19 - 30 mars 2010 18:01
Oooh, längtar redan! =)
#20 - 31 mars 2010 13:02
The story so far:

Började lite enkelt med ett akvarium jag kom över till en bra peng.
Och planen var att snygga till det med lite färg. Montera bakgrund mm.

Det var skitigt och slitet som 17 svåra år. Men silikonet var fräscht och det stod aktivt till dagen innan jag hämtade det.

Valet av färg föll på en riktigt mattsvart.

Timmar med slip och rengöring.
#21 - 31 mars 2010 13:07
Del 2 av sammanfattningen med bilder. Första delen på sida 1

Efter X antal timmar (Vågar inte ens tänka på det) och vet inte hur många lager färg senare så var benställningen klar och det var dags för själva karet. Det är nu det jobbiga börjar då skicket benställning vs. kar var som natt och dag. Karet var extremt skitigt, repigt i ramen, fullt med gammalt silikon, klister, tejp och annan dynga så många timmar spenderades på att rengöra och förbereda inför slip.
#22 - 31 mars 2010 13:17
Mer bilder...
#23 - 31 mars 2010 13:23
Är 2 veckor sen jag började med allt och lager med färg har kommit på.
Det tar verkligen tid och det är många timmar per dag nedlagda i detta. :( Men resultatet börjar bli hyggligt :)
#24 - 31 mars 2010 13:27
X antal lager färg senare så börjar det jobbiga att pilla bort maskeringen mm..

Fick även hem BTN Slimline bakgrunden så laborerar och testar lite :)
#25 - 31 mars 2010 13:29
kul:) kommer att följa:D
#26 - 31 mars 2010 13:35
Och igårkväll så började jag monteringen av bakgrunden. (Efter noga rengöring av glaset)
Använde Perennator aq201 silikon till monteringen. Aldrigt kört det silikonet förut
och det var i mitt tyckte riktigt bra. (Körde på Röd Gneiss, 2x A och 1x B som bakgrund)

Nu väntar bara lite mindre "montering", som tex. friggolit i botten för att skydda glaset.
Lite små-tweaks, städas ur och rengöra alla glas in- och utvändigt samt karet ska på plats i vardagsrummet för att passas in. :)

Har även fått hem mitt FX5 filter mm.. Det enda jag inte beställt är filtermedia. Har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska köra i dom 3 korgarna. Förslag uppskattas :)
#27 - 31 mars 2010 15:07
riktigt snyggt och roligt projekt att följa:D kommer fortsätta följa detta med spänning :D
#28 - 31 mars 2010 16:17
Jäklar vilket jobb du gör! Ser ju rikitigt bra ut! Har du något datum när du tänkt vara helt färdig?
#29 - 31 mars 2010 19:26
hult87 skrev:
riktigt snyggt och roligt projekt att följa:D kommer fortsätta följa detta med spänning :D

Tack tack :)
#30 - 31 mars 2010 19:29
Johan0201 skrev:
Jäklar vilket jobb du gör! Ser ju rikitigt bra ut! Har du något datum när du tänkt vara helt färdig?

Det ska stå på plats imorgon tänkte jag.
Kommer dock inte vattenfylla mm fören jag bestämt lite mer om hur det ska
se ut, vilka filtermaterial som ska användas mm..
Men gissar på att få fart på allting i början av april.
Måste köpa hem virke etc för rampen med :P
#31 - 31 mars 2010 20:03
Det där har du verkligen ordnat upp snyggt.....Följer fortsättningen.
#32 - 1 april 2010 13:35
Danne_85 skrev:
Det där har du verkligen ordnat upp snyggt.....Följer fortsättningen.

#33 - 8 april 2010 11:51
Hur går det? Är ju nyfiken :)
#34 - 8 april 2010 15:07
Klotte skrev:
Hur går det? Är ju nyfiken :)

Jodå! Allt är monterad och klart. Glasen är rengjorda från kalkavlagringar, gammal mat mm vilket det tog en hel del tid. Ska bara klicka på lite silikon i botten o pressa dit lite cellplast för att skydda glaset (kommer köra en del sten som är tungt).

Fick skjuta upp inflytten till vardagsrummet (allt är klart för att bara lasta in det dock(fick en glad sambo på köpet som fick äran att möblera om hur hon ville :P)).
Har legat med feber ett bra tag nu så har gått lite trögt.

Men har ordnat fram lite vanligt filtermaterial med så jag kan köra igång pumpen när karet väl kommer på plats. Fått hem ett gäng olika lysrör med (Aquarelle, Power-Glo, Marine-Glo m.fl). Och tack vare Posten och dess hantering va konstigt nog bara 1 lysrör till pulver när det väl var hemma hos mig O.o, men tusen tack till Suss på PWSS som snabbt och enkelt har skickat ut nytt! :)

Det som jag väntar hem nu är några begagnade armaturer som jag ska slakta och bygga en ny ramp av. Har tittat ut vad för träskivor mm jag ska använda mig av, skissat på uppbyggnaden, färg och tillbehöver har jag ligger redan mm... Så det närmar sig.
Karet kommer dock köras igång innan rampen är klar. Kör en tillfällig armatur tills den nya är klar så bilder kommer snart. :D
#35 - 8 april 2010 16:50
Oj oj oj, här går det undan=) Ser fram emot bilder på ljusarmaturern;)
Bilagor:
#36 - 8 april 2010 16:52
låter som det kommer bli grymt :D
var hittar du beg armaturer? behöver det:P har bara ett lysrör till varje akvarium :(
#37 - 8 april 2010 16:53
hult87 skrev:

var hittar du beg armaturer? behöver det:P har bara ett lysrör till varje akvarium :(

www.blocket.se ?
#38 - 8 april 2010 17:03
har letat men finns inga :(
#39 - 8 april 2010 17:10
Just nu nej, du får väll hålla koll
#40 - 8 april 2010 18:12
hult87 skrev:

Här i Kalmar finns det lite olika ställen som säljer begagnade möbler, de har nästan alltid gamla akvarier stående om man vill köpa ramper att slakta.

Kul att det går framåt Dragge. Ser fram emot bilder. Jag har fått upp mitt kar i nya lyan nu, ska fixa en projekttråd så snart jag orkar tanka kameran.
Tycker det blev grymt snyggt med svart ram på ditt kar, ångrar att jag inte lackade om mitt... och nu lär jag ju aldrig tömma det igen ;)
#41 - 8 april 2010 18:22
hult87 skrev:

Haft ett gäng industriarmaturer ute hos farsgubben som skräpat.
Samt så har vi lite titt som tätt armaturer liggande i elåtervinningen på jobbet
när dom får för sig att byta ut, vilket sker titt som tätt så då är man där och rotar lite :)
#42 - 8 april 2010 18:25
Klotte skrev:
Här i Kalmar finns det lite olika ställen som säljer begagnade möbler, de har nästan alltid gamla akvarier stående om man vill köpa ramper att slakta.

Kul att det går framåt Dragge. Ser fram emot bilder. Jag har fått upp mitt kar i nya lyan nu, ska fixa en projekttråd så snart jag orkar tanka kameran.

Tycker det blev grymt snyggt med svart ram på ditt kar, ångrar att jag inte lackade om mitt... och nu lär jag ju aldrig tömma det igen ;)

Tackar! Kul att det uppskattas! :)
Är det värt allt jobb? - Japp!
Kommer jag göra om det i framtiden? - Nepp :P

Tyckte jag hade lite förmycket fritid nuförtiden så tänkte att jag sparkar igång detta på lite skoj sådär. :) Men bra blir det! Ska se om jag inte kan fixa bärhjälp och få in det i vrummet under morgondagen. Vore skoj så att man kan börja få snurr på det hela :)
#43 - 9 april 2010 23:21
Sagt och gjort.

Nu står det på sin plats! En del putsande kvar, lite som ska göras osv innan jag fixar till det sista och fyller i sand, inredning och startar upp det.
Men nu händer det saker :)
#44 - 10 april 2010 06:43
Snyggt riktigt snyggt, Vilken skillnad de har blivit sen o mförsta bilderna :) bra jobbat.
#45 - 10 april 2010 16:40
Ja det har blivit en riktigt skillnad.. :)

Håller i skrivandets stund på att kokar lite sten som jag varit ute och plockat (somliga plockar svamp&bär, andra sten :P)
Sanden är redo att hällas i sen lite teknik som ska trollas ner.
Hoppas på att få i vatten idag här med :)
#46 - 10 april 2010 17:33
Dragge skrev:
Sagt och gjort.

Nu står det på sin plats! En del putsande kvar, lite som ska göras osv innan jag fixar till det sista och fyller i sand, inredning och startar upp det.

Men nu händer det saker :)

Snyggt som faasen, Riktigt fort går det med =)
#47 - 11 april 2010 13:21
Update:
- Sanden ligger nu på plats
- Ett gäng stenar har tagit plats

Saknar dock nån riktig bamsesten, inte hittat någon bra tyvärr. Får snoka runt lite
i naturen här. :)

[ATTACH]29598[/ATTACH][ATTACH]29599[/ATTACH][ATTACH]29600[/ATTACH]

Har inte riktigt bestämt mig ang filtermaterial så har ännu inte varit och inhandlat detta.
Lutar nog att klippa till vanligt filter o köra i 2 korgar och biomakaroner i en tillsvidare.
Och har inte nånting av detta hemma så får helt enkelt vänta lite längre med uppstarten,
vilket ger mig lite mer tid o planera inredning och ev. växter (inte bestämt mig ang. detta
eller om jag bara ska köra sten).

[ATTACH]29601[/ATTACH]

(Har blivit lite ändringar sen den bilden. Nya kommer så småningom :P)
#48 - 11 april 2010 14:27
Mer Mer Mer!
#49 - 12 april 2010 15:42
Nu håller man på och kokar lite mer sten man varit ute och hämtat
medans man tog med sig vovven ut på en liten promenix i vårsolen.

Har även ruskat fram 2 "Willyspåsar" smockade med mörk och fin lavasten
till priset av 2 korvar på IKEA :) Var ju bara tvungen att slå till, men vet inte
om dessa ska få plats i detta kar. Men bra att ha liggande.

Så kommer lite nya bilder framåt kvällen förmodligen.

Sitter och grubblar en del på rampen och hur jag ska bygga den för att göra
det så smidigt som möjligt med luckor mm
Eller om jag ska "lata" mig lite och köpa en extra ramp bara?
Har väl några idéer och ett par veckor kvar tills lön kommer, så tid att fundera på finns :D
#50 - 12 april 2010 16:31
Trevligt trevligt, blev det julas blästersand?
#51 - 14 april 2010 17:05
Johan0201 skrev:
Trevligt trevligt, blev det julas blästersand?

Ursäkta sena svaret.
Jag kör en giftfri och naturell fogsand.
Blev väldigt bra tillsammans med bakgrunden.
#52 - 14 april 2010 17:10
Update:
Nu har man även möblerat om en del i karet, fixat lite ny sten mm..
Samt så är nu karet även fyllt med vatten.
Dock i brist på filtermaterial till ytterfiltret så kör jag för stunden en NewJet pump med tillklippt filter på. En tillfällig lösning med andra ord bara för att hålla snurr på vattnet och få bort grövsta skiten tills filter mm till ytterfiltret anländer.

Då jag hade trollat bort mina slangar i tidigare flytt så körde jag på "old school" och fyllde karet med hjälp av 10L hinkar. Tog bara 45min men vilket rännande :)

Slänger med ett gäng bilder sen bär det av till jobbet. (Nattjobb :( )
#53 - 14 april 2010 17:11
Dragge skrev:
Haft ett gäng industriarmaturer ute hos farsgubben som skräpat.

Samt så har vi lite titt som tätt armaturer liggande i elåtervinningen på jobbet

när dom får för sig att byta ut, vilket sker titt som tätt så då är man där och rotar lite :)

okej, går det alltså ta vilken vanlig armatur som helst och bara byta lysrör eller är det nått man behäver byta eller tänka på? :)
#54 - 14 april 2010 17:11
snyggt kar :D
#55 - 14 april 2010 17:13
Mer bilder:
(Vattenfyllning)
#56 - 14 april 2010 17:17
hult87 skrev:
okej, går det alltså ta vilken vanlig armatur som helst och bara byta lysrör eller är det nått man behäver byta eller tänka på? :)

Javisst går att att bara lägga en vanlig armatur ovanpå täckglaset / hänga upp och köra
några bra rör i (bara längd och watt stämmer på rör vs. armaturen).

Har ett gäng kompisar som kört på Rustas IP40/45 armaturer på 120cm 40w och Philips Aquarelle rör, funkar jättebra. Kanske inte vinner skönhetspris men men :)

Jag är mest ute efter kontaktdon/det elektriska ifrån armaturer för att sedan montera i den jag kommer bygga.

Har fått nys om en vanlig 2rörs armatur med rätt längd till min som jag kommer köpa och köra med tills jag är klar med den jag tänkt bygga. Vill mest ha snurr på det hela nu så bygger jag nya rampen medans karet går in sig. :)
#57 - 14 april 2010 17:29
okej :) tack för bra svar:) lycka till med uppstartan:D
#58 - 14 april 2010 18:04
hult87 skrev:
okej :) tack för bra svar:) lycka till med uppstartan:D

Tack tack, det går säkert bra.. Står och snurrar där hemma så hoppas på dom flesta bubblor och smuts är väck inom någon dag. :)
#59 - 14 april 2010 18:40
Dragge skrev:
Ursäkta sena svaret.

Jag kör en giftfri och naturell fogsand.

Blev väldigt bra tillsammans med bakgrunden.

Var införskaffade du den? =)
#60 - 14 april 2010 19:00
Ett riktigt snyggt akvarium du har fixat:) ska bli kul o se vad det blir för fisk:confused:
#61 - 15 april 2010 01:18
Johan0201 skrev:
Var införskaffade du den? =)

Krauta .. märket är St Eriks.. tror jag gav 69kr per 25kg säck.
Se dock för sjutton till att du inte tar med ogräsgift i :P

"- Haha, vafan ska du med 3 säckar fogsand till nu? Det är ju 1 meter snö ute!?"
(köpte detta medans snön låg kvar :P)
"Ska användas till akvarium"
"- Aha, du är en såndär" <--- O.o vad mena han med det? :D

Undra om snubben haft fler besökare med samma ändamål som jag? :)
#62 - 15 april 2010 01:23
mika71 skrev:
Ett riktigt snyggt akvarium du har fixat:) ska bli kul o se vad det blir för fisk:confused:

Lutar åt att köra ett gäng malawi i detta kar. Har konstigt nog aldrig kört malawi förut
men har kört mycket discus förr.

Har även ett litet projekt förutom detta som förmodligen kommer dras igång snart med.
Vilket ett av dom karen som är involverade kommer husera Channa Bleheri om jag får som jag vill för sambon :D
#63 - 15 april 2010 05:50
Roligt att se hur du fått iordning på ditt akvarie! Suttit o tittat på hur du lagt stenarna.. Håller själv på med det. Det är snyggt med lite kantigare stenar, mina är lite runda,bor på en rullstensås! Det blir inga rötter el så?
#64 - 15 april 2010 12:38
Roligt att se hur du fått iordning på ditt akvarie! Suttit o tittat på hur du lagt stenarna.. Håller själv på med det. Det är snyggt med lite kantigare stenar, mina är lite runda,bor på en rullstensås! Det blir inga rötter el så?

Det är roligt att det faktiskt rullar på nu :)
Är mest filtermaterial som saknas innan jag drar igång på allvar. Har bara en pump med tillskuret 10ppi filter på just nu som snurrar och håller vattnet i rörelse och tar bort det mesta skiten som snurra upp vid vattenfyllningen. Hoppas på att köra igång i slutet av nästa vecka med ett gäng växter och fisk. (Jobbar natt i en vecka till innan lite ledighet)

Nej, det blir inga rötter i det här karet utan kommer enbart köra på sten och några få växter, t.ex. nån Cryptocoryne, Anubias och ev. lite snabbväxande Vallisneria.
Tycker det är svårt att försöka planera fören man har växterna hemma mm och ser hur det blir. Kommer säkert möblera om ett flertal gånger innan första gänget fisk plumsar i :)
#65 - 15 april 2010 16:46
Dragge skrev:
Krauta .. märket är St Eriks.. tror jag gav 69kr per 25kg säck.

Se dock för sjutton till att du inte tar med ogräsgift i :P

"- Haha, vafan ska du med 3 säckar fogsand till nu? Det är ju 1 meter snö ute!?"

(köpte detta medans snön låg kvar :P)

"Ska användas till akvarium"

"- Aha, du är en såndär" <--- O.o vad mena han med det? :D

Undra om snubben haft fler besökare med samma ändamål som jag? :)

Haha klart att man hade undrat =)
#66 - 18 april 2010 13:57
Update:
Har inte hänt såpass mycket.
Har beställt div. prylar som jag väntar in.
Ny doppvärmare, filtermaterial, vattenkem och lite annat bra o ha.
Väntar också hem den svarta 150cm rampen.

Samt har lagt beslag på lite växter som bör komma i veckan.

Har även lurat en del på fisk, och möjliga kombinationer. :)
#67 - 23 april 2010 17:19
Update:
Har nu gjort en roadtrip till pwss och hämtat upp lite prylar:
- Jäger Doppvärmare på 250w (kommer nog sällan användas, håller 24grader utan)
- Div. småprylar som Sera dropptester (Ph/Kh/Nitrit), håvar, lite mat mm
- 2 rörs armatur, svart. Kör nu totalt 4 rör. ca 0.45/L
- Eheim EHFI substrat samt hederlig 10 ppi matta o klippt kuber.

Drog även svängen förbi Akvariekällaren i Örebro och inhandla lite Vallisneria och Javaormbunke. 5 krukor. Men känns fortfarande lite för lite. Gissar på att jag raggar tag på 3-4 krukor ormbunke till och 1-2 valle så blir nog saken biff. Vill inte ha förmycket.

FX5an är numera startar och står o brummar rätt högt. Väntar bara in att all luft försvinner >.< Men bra flås är det i karet. (Kört en NewJet pump med filtermatta innan).
NewJeten kanske kommer köras utan filtermatta enbart för att få lite mer flås i karet. Eller om jag hittar något annat bra. Har några idéer om det skulle behövas.

Lite bilder kommer som visar nuläget på karet.
#68 - 23 april 2010 20:18
Ser fram emot bilder!! Har du "bara" vallisnera, och javaormbunke i karet?
#69 - 25 april 2010 04:05
Ser fram emot bilder!! Har du "bara" vallisnera, och javaormbunke i karet?

Bilder kommer i eftermiddag. Kom precis hem från jobbet så nu väntar bingen :)
Japp, har bara lite valle och javaormbunke. Men får se framåt sen om jag kommer ta bort någon av dom. (Kör malawi så bara lite grönt för att få lite piff på det).

Kör med malawi med lite tempo i. Hongi är första gruppen som fått flytta in.
Har en liten preliminär lista på dom kommande grupperna som jag ska skaffa. Demasoni är en av dom. Men är lite förtjust i White Tails med. (går bra med dom flesta mbunas etc)
Finns lite för mycket skoj. En idé som jag bara fick var ett 250~L kar med typ enbart white tails. Fick en bild i huvudet om hur det kunde se ut. Men mjovars, kostar ju en del slantar med. Ska förbi Akvariekällaren på måndag/tisdag och kolla upp lite prylar, bla. en streamerpump typ Koralia på ca 1500L som får sätta snurr på vattnet. Visst, gillar min NewJet2300 men passar inte riktigt in och köpte den begagnad och fick inte med alla saker för att strypa flödet mm. Så det är fullt flås. Snudd på för mycket. Samt ser inte så vackert ut med en turkos pump i karet som syns :/

Usch ja, idéerna är många. Har dock redan funderat på situationen om det skulle bli yngel. Låta det hela spela ut på sitt sätt eller fixa 50-100L spott/yngelkar. Och hur många. 1 eller 2 kan jag köpa ett färdigt kitt. typ Eheims starter på 60L. Eller så lura jag på att bygga ställning och köra 3x kar runt 100-175L med avrinning/sump. Fick nys om ett fint 250L med bänk, helglas, inkl allt för en bra peng med. Lurade på något sånt i sovrummet men vet inte. :P
#70 - 26 april 2010 06:43
Update bilder:
En mindre update med några bilder. :)
Kommer att tillkomma nya stenar och några mindre ska bort. Växter kommer säkert planteras om mm.. Självklart kommer jag dokumentera. :P

Bilderna jag bifogar är allt ifrån inredningen till första dagarna med innerfiltret som fick cirkulera vattnet(Dagen jag slog igång ytterfiltret har jag inga bra bilder på :/), lite växter och första gruppen som fick bosätta sig.

Kan tillägga att värdena på vattnet mm ser helt ok ut. Snudd på nitrit, men definitivt inte "farligt". Detta åtgärdas förfullt.
Ph på ca 7.8-8.0 enl dropptest, lite lågt KH(buffra det lite när nitriten är borta).
Temp 26-27 grader utan doppvärmare.

Men har ett gäng glada invånare iallafall :)
#71 - 26 april 2010 08:24
Trevligt med lite fisk! Gillar dit kar, jag kör ju mycket växter, men är sugen på att köra ett lite kalare kar när jag ser ditt. Har aldrig kört Malawi. Får börja bearbeta frugan så vi kan ha ett 540 till i vardagsrummet :)
Bilagor:
#72 - 26 april 2010 15:51
snyggt :D
#73 - 26 april 2010 19:32
Kanon jobb! Måste mycket tålamod om man skall pynta upp ett gammalt kar!
#74 - 27 april 2010 16:14
Tackar :)

Aleks: Jo, sambon har påpekat ett par gånger att jag måste ha ett extremt tålamod och envis som en gnu. Hon kanske har rätt :) Men bra blir det, är lite ommöblering i karet på G när jag får hem lite mer sten/större sten. Men är väldigt nöjd iallafall och blev bra med tanke på dom kronor jag lagt ner. Visst, nya ytterfiltret och nya rampen var ju några slantar men annars så :)

Och tack vare mitt pysslande så har sambon fått lite intresse så hon vill testa på med ett litet (50-100L) kar fullt med grönt och ett litet stim neoner. Kul att höra :D

Själv är man inne på nästa projekt. Det som sätter käppar just nu är transporten.. men vi får se, vi får se :P
#75 - 27 april 2010 20:52
Update:
Har fixat en ny Hagen AquaClear powerhead. Var inte riktigt nöjd med flåset som var och att jag inte kunde rikta strålen som jag ville ha den. Nu är jag nöjd och det vart familjen hongi med.

Känns dock som man har rätt mycket luft kvar i ytterfiltret som jag inte blir av med. Förstår dock bara inte vart luften kommer ifrån. Har dubbelkollat allt och testat att täta lock mm med tejp riktigt noga. Men icke. Drar jag sladden, ruskar filtret o pluggar i så är det bubbelbad i karet. Alla skarvar sitter under ytan mm. Förslag eller bara tålamod och fortsätta ruska o greja?

Kul att se att fisken trivs såpass att på 4 dagar så visar en hane lekbeteende. Honan han är fascinerad över är dock inte riktigt med på noterna ännu. Men kul att se. :)
#76 - 28 april 2010 15:55
Tråkigt med luft i pumpen, sånna ljud kan driva en till vansinne ;) Hade samma problem med ett Fluval 405 tidigare, sålde dock det efter ganska kort tid...

Kul att sambon fått upp ett intresse, väntar själv på att frugan ska skaffa sitt första kar här hemma :)
#77 - 28 april 2010 16:57
Klotte skrev:
Tråkigt med luft i pumpen, sånna ljud kan driva en till vansinne ;) Hade samma problem med ett Fluval 405 tidigare, sålde dock det efter ganska kort tid...

Kul att sambon fått upp ett intresse, väntar själv på att frugan ska skaffa sitt första kar här hemma :)

Skam den som ger sig! Öppnade upp allt igår, dubbelkollade alla packningar mm. la tillbaka allt, drog åt. Och gav mig inte med "skaka och plugga i kontakten"-modellen fören jag knappt såg en bubbla komma när jag plugga i kontakten. Idag har jag inget skvalp i filtret och hör bara ett svagt brummande från pumpen. Så verkade fixa det.

Böt även plats på utblåset från ena kortsidan till baksidan/mitt på. Bättre fördelning på vattnet åt olika håll samt i kombo med nya AquaClear huvudet så vart det kalas. Även hongisarna gillar det.

Och nu står vattenbyte och matning på schemat för dagen.

PS. Var och hämtade sambons kar nu. :P
#78 - 30 april 2010 06:45
Tuggande honor

Update:
Och nu på morgonkvisten så lekte mina Maingano. Kul och se, dock råkade en Hongi nalla ett ägg som honan missade att plocka upp.

Men nu har man 2 tuggande Maingano. En hona idag, den andra är jag osäker på.

Nu vore det bra med ett lagom yngel/spott kar... förslag på något som kan funka bra?
#79 - 30 april 2010 07:22
Kul med lek så tidigt, ett gott tecken på att de trivs hos dig :) Hur länge bär de runt på romen innan det blir yngel?
Synd att du bor så långt bort annars har jag ett tomt 80 liters helglaskar på vinden ;)

Lycka till!
#80 - 30 april 2010 07:37
Klotte skrev:
Kul med lek så tidigt, ett gott tecken på att de trivs hos dig :) Hur länge bär de runt på romen innan det blir yngel?

Synd att du bor så långt bort annars har jag ett tomt 80 liters helglaskar på vinden ;)

Lycka till!

Jo det är riktigt skoj. Och vore jätteroligt om jag fick dom att överleva. Då typ ett eget kar.
Honan ruvar 18-20 dagar om jag minns rätt och brukar ge 20-30 yngel. (Kommer säkert fler snart, min grupp är på 3+5 så finns ju en hel del honor :P)

Har även mogna Hongis som sagt, men dessa har inte lekt ännu. Honorna som inte varit på samma spelplan som hanarna och inte uppskattat deras "flexa upp sig". Men det kommer.

Skulle kunna tänka mig runt 100L helglas med bra mått och ha 2st bredvid varandra men möjlighet för ett plan till med 2 på (totalt 4). Men får varken bra priser på glas eller "färdiga kar" lokalt. visst, finns ju Juwels 112L "starter pack".. men är lite allergisk mot alla dessa plastkåpor som håller inne all värme (om man inte moddar in 12v pc fläktar eller liknande).. Men känns ju inte skoj att pröjsa 1300-1400 för 1st juwel start paket.

Får väl kanske bli en runda på blocket här efter lunch för att se vad som finns. Behöver ju inte vara helglas, kan ju vara ett alu på ställning. (Har dock hela köket för mig själv att möblera upp :P)
#81 - 30 april 2010 07:39
PS. Bilder kommer på familjen Maingano såfort jag fått i lite kräm i kameran :)
#82 - 1 maj 2010 06:08
Update:
Vart en tidig morgon och gav mig på en liten "checkup" av karet.
Nitriten som jag hade sett för 2-3 dagar sen är helt väck. Ph på 8. Temp på 28.
Kh't vill jag buffra lite så får bli lite bikarbonat här sen.

Samt så fick jag bevittna ännu en lek på mina Maingano.
Så nu är det ytterliggare en hona som tuggar. Skoj! Men jisses. 2 honor med 24tim mellan~. Vore trevligt med ett spottkar eller två.
Finns många bra 50-60L kar på blocket men vore bra med nån form av möbel och ställa på med. Gärna så dom står bredvid varandra eller på hyllor. Hmmm...
Kan "mindre" industrihyllor med 2 plan tänkas hålla för 1x 54L på varje plan tro? Samt förankrar i vägg så det inte välter på något sätt om nån skulle råka "bumpa" in i det.
Billigaste och smidigaste lösningen vore ju bra. (Industrihyllor har jag ligger nämnligen, bara o skruva ihop)

Ska bli kul och se när hongin kommer igång.
#83 - 1 maj 2010 06:22
Lite bilder :)

[ATTACH]30138[/ATTACH]
Ett tappert försök att få till en bild på dom.

[ATTACH]30139[/ATTACH]
Tänk om det funka med "Plats!"

[ATTACH]30140[/ATTACH]
Zoom zoom zoom

[ATTACH]30141[/ATTACH]
Maingano lek nu på morgonen 1 Maj.
Och en lek igår(30/4) som jag tyvärr inte han få fram mobilkameran ens.
#84 - 1 maj 2010 06:24
Får bli en utflykt och leta lite mer sten, bättre sten, så jag kan bygga om grottorna lite.
Alternativt "sätta tak" på det jag har med hjälp av skifferplattor el. dyl.
#85 - 1 maj 2010 07:51
Fasen vad de leker! Kul att se. Kan bli bra med lite mer sten, ser fram emot bilder!
#86 - 6 maj 2010 07:36
Update:
Inte hänt så mycket.
Har mest låtit karet gå in sig som det ska.
Ligger nu på 7,6-~8 PH, Nitrit 0, KH 4, 28 varmt med 3 rör tända, 26-27 nattetid.

Är snart dags för nästa grupp med fisk. Har dock börjat fundera på att enbart köra Maingano i det här karet och låta Hongin få flytta till ett eget. Mainganon har blivit en helt klar favorit och skulle kunna tänka mig att bygga hela karet efter dom och ha en stor grupp med dessa. Dom är dock 7 resor värre än hongin på att gräva och flytta sand till fina högar..
Alternativet är att annars köra dom med någon annan grupp som går högre upp i karet. Både hongin och mainganon är gärna på karets nedre del. Blir nog att rådfråga Anders på Aquarium Malawi o se.

Börjar närma sig med nästa projekten med. Ska bli kul :P Är bara några kronor till som saknas som alltid :)
#87 - 12 maj 2010 09:17
Update:
Karet rullar på och nästa grupp är snart på G.
Har inte hunnit bygga om inredningen ännu men det är på G :-)

Har en fin liten shoppinglista nu på det projekt jag rivit igång, vilket kommer upp en tråd om senare idag :-P
#88 - 21 maj 2010 15:20
Update:
Har hänt en hel del sen sist.
Möblerat om. Koppat i 2st Ancistrus från mitt lager.
Hittat på lite mer sten mm.

Mycket energi har också hamnat på ställningen som rullar igång nu.

Väntar också in lite nya grupper till 540L karet. Har en kontakt via nätet som kanske
har det jag vill ha. Annars är det Anders på Aquarium Malawi på Torsdag som gäller :)

Bilder självklart...
Bilagor:
#89 - 21 maj 2010 15:26
nice :D
#90 - 22 maj 2010 03:02
Ja det börjar bli det :)
Ska inhandla lite mer växter. Eller ja, andra växter.
Vallsinerian ska få flytta och tänkte slänga i nån cryptocoryne eller anubias.
Men vi får se.

Blir en hel del mossa som ska köpas till räkornas kar med. Och nya grupper till 540'it.
Så det springer iväg lite pengar. Investerar även in en del pengar nu i mitt företag så
det smiter iväg en del kronor :(
#91 - 22 maj 2010 06:33
ja det springer lätt iväg när man sysslar med denna hobbyn :p vad har du för företag?
#92 - 22 maj 2010 14:11
JEVLAR mannen!!! Riktigt snyggt!
Jag gillar inte Malawi så mkt, men det här karet är faktiskt riktigt läckert!!!
Och den fogsanden ska jag också köpa mej! exakt sån sand vill jag ha till 160
(som står väldigt stilla)

Nej!! Mer bilder!! bara ös på, man kan ALDRIG få för mkt av dom;)
urhäftigt!
#93 - 25 maj 2010 04:17
hult87 skrev:
ja det springer lätt iväg när man sysslar med denna hobbyn :p vad har du för företag?

Oja, verkligen! Plockade ut grejer igår för att riva igång mitt Ancistrus-only kar
samt filtrering mm till räkornas nya hem. Och ska iväg under dagen idag för att kolla på lite
fler invånare till både 540L samt till ett av 120L karen i min ställning. Och lite mer (växter, rötter etc) Så räkna med bilder och info i både denna tråd samt min ställningstråd. :D

Har ingen jättelust att skriva i tråden vad jag grejar med, vill inte glida över gränsen för företagsannonsering :) PM'a om du vill veta.
#94 - 25 maj 2010 04:24
karrokaja skrev:
JEVLAR mannen!!! Riktigt snyggt!

Jag gillar inte Malawi så mkt, men det här karet är faktiskt riktigt läckert!!!

Och den fogsanden ska jag också köpa mej! exakt sån sand vill jag ha till 160

(som står väldigt stilla)

Nej!! Mer bilder!! bara ös på, man kan ALDRIG få för mkt av dom;)

urhäftigt!

Tack Karro! Kul att höra att man är på G mot rätt håll :)
Och hoppas på att det blir snyggare! Har mer inredning på G. (Koka sten är segt)
Samt en del nya växter ska i för att matcha stuket (vanliga vallisnerian ska bla bort).
Och hoppas på att få hem några fler grupper malawi under dagen idag samt
på torsdag. (Vill åt ett gäng Afra eller Acei varianter och väntar på att lokala butiken ska öppna(Torsdagar only tyvärr :/)

Många bollar i luften och har 3 projekt till på G inom snar framtid. Ett som jag ansvarar för
samt två som sambon bestämt att vi ska göra. Kul att ens intresse smittar av sig på henne :P
#95 - 25 maj 2010 04:38
Slänger in några bilder :)
#96 - 26 maj 2010 07:05
Läckert, vad kör du för nattbelysning?
#97 - 26 maj 2010 22:49
Klotte skrev:
Läckert, vad kör du för nattbelysning?

Kör ingen nattbelysning just nu. Det där är det sista röret(40w Marine-Glo) som är tänt innan becksvart. Men kommer att köra en LED list som nattbelysning inom kort. :)
Bilagor:
#98 - 27 maj 2010 08:30
ok, läckert ljus från det, tyckte det var lite väl ljust för nattbelysning ;)

Har du bestämmt vad det blir för LED-list eller bygger du själv?
#99 - 27 maj 2010 08:46
Brukar finnas bra och billiga led lister på tradera inkl transformator.
Annars löder jag själv. Får man en anledning till att ta fram utrustningen :)
#100 - 27 maj 2010 10:15
Känns bättre när man är klar om man byggt det själv ;)
#101 - 28 maj 2010 11:37
Japp, det brukar kännas lite bättre.
Till nästa projekt vill jag gärna limma alla karen själv mm. Men en snabb koll med lokala glasmästarna så blir det runt 200kr dyrare att köpa glas och göra själv än att beställa
60L helglas utan nånting från t.ex. pwss/cyberzoo m.fl
Jag har inga bra kontakter inom glas, även "dom gamla rävarna" på jobbet som sysslat i 40 år har tappat sina gamla bra kontakter. Så får nog bli att köpa helglas iallafall.

En uppdatering om vad som hänt kommer i denna tråd samt i projekt 2 tråden inom kort :)
#102 - 28 maj 2010 12:12
Update:
Har nu tillkommit ett par grupper i 540'it.
Röd Zebra fick hitta hit för tillfället och till det priset jag fick så var det bara
att tacka och bocka.
En grupp med Maingano till men dessa var såpass små att jag inte ville låta
dom ta plats i det stora ännu så dessa går på tillväxt, tillfälligt, i ett annat kar.
Även en grupp med golden, var lite fundersam till dessa då dom är lite fredligare än mina andra
grupper men dom har fått varit i fred. Sista gruppen kommer jag inte ihåg namnet på för tillfället men det ploppar väl upp så småning om :)

Det här karet är väl inte klart, inte riktigt, är mer inredning som ska göras samt ca 10 fiskar
till ska hitta hit så småning om. Kommer förmodligen bli mer fisk när sambon fått sin vilja och
fått upp ett 250-300L möbel i sovrummet där hongi + något mer ska få gå. Men tills dess får
detta vara nog. :)

Förutom tillskotten så går numera 1-2 honor till av Mainganon och tuggar. Den här gången
ska jag försöka att tömma henne om 2-2,5 vecka och se om jag kan få några överlevare denna
gång då senast så svalde varenda hona innan jag han göra något åt saken.

Orkar inte sortera upp bilderna denna gång så bifogar dom bara ;)
#103 - 28 maj 2010 13:10
fin blandning av fiskar:) och fina bilder:)
#104 - 28 maj 2010 19:08
JacobT skrev:
fin blandning av fiskar:) och fina bilder:)

Tack! Jo nu börjar det hända lite. :)
Hongin som går i samma kar kommer med största sannolikhet få ett eget kar om nån månad eller två. Flickvännen vill gärna ha dom i ett möbelkar i sovrummet samt göra en kub i vardagsrummet, tätt planterat med växter och rötter och hålla Scalare. Men vi får se :)

PS. Fiskarna kommer inte ifrån Djur Magazinet ;) Man tager vad man haver när man ska transportera hem sitt nyköp :P

Edit: Kollar man bild nr 5 uppifrån så ser man vilka högar min ena Maingano hane fixar åt mig. Dessa högar skapar han på ca 24 timmar så nog fasen ligger han i allting :)

Annons