540L akvarium !?

#1 - 25 oktober 2008 19:05
Hej!

Såg att en här i närheten ska sälja ett 540L akvarium för 500kr. Det är endast akvariet och benställning som följer med. Är det ett bra köp, eller är det för mycket jobb med ett 540L ?
#2 - 25 oktober 2008 19:06
Är karet i gott skick är det bara att slå till, då det är ett bra pris!
#3 - 25 oktober 2008 19:08
ansjo skrev:
Är karet i gott skick är det bara att slå till, då det är ett bra pris!

Det står inget om det. Och ingen bild finns heller. Men... hur är det med skötseln ? Jag tycker att 1 akvarium skulle kännas bättre än 2(har 2 st nu). Kanske blir det en jäkla massa jobb med ett 540liters ist ?
#4 - 25 oktober 2008 19:12
Eller 3:p?
Ju större kar desto mindre arbete, iofs lite beroende på teknik och innehåll.
Åk och titta på det om du inte kan få bilder på det, men är det lite äldre eller i behov av viss renovering så kan du antingen pruta eller vänta på ett bättre erbjudande.
#5 - 25 oktober 2008 19:15
ansjo skrev:
Eller 3:p?

Ju större kar desto mindre arbete, iofs lite beroende på teknik och innehåll.

Åk och titta på det om du inte kan få bilder på det, men är det lite äldre eller i behov av viss renovering så kan du antingen pruta eller vänta på ett bättre erbjudande.

haha:D

Mja, den regeln låter ju bra! Men vattenbyte på 135L är fan rätt så mycket... Jag ska väl i sådana fall försöka få ner det i en 400kr, då han ska flytta, kan man ju ta vara på situationen;) Sen är det ju alla kostnader ikring akvariet som är lite dyra..
#6 - 25 oktober 2008 19:18
Jo, men det finns fördelar med det med. Dels får du nytt och fräscha grejer, pump och belysning. Det är detta som ofta kan vara dåligt vid andrahands köp.
Sedan får du tekniken du vill ha, inte vad den förra ägaren gillade och eftersom karet är hyffsat billigt så blir det inte så dyrt i slutändan.
#7 - 25 oktober 2008 19:21
ansjo skrev:
Jo, men det finns fördelar med det med. Dels får du nytt och fräscha grejer, pump och belysning. Det är detta som ofta kan vara dåligt vid andrahands köp.

Sedan får du tekniken du vill ha, inte vad den förra ägaren gillade och eftersom karet är hyffsat billigt så blir det inte så dyrt i slutändan.

Mja, jo. Men jag har "bara" 700 spänn i månaden... Så typ alla pengar försvinner så fort :( Fast.. kan man bli sponsrad av föräldrarna kan man ju kanske ha råd med allt ;) Jag ska ringa honom i morrn, så får vi se vad han säger:)

Tack för hjälpen!!![:)]
#8 - 25 oktober 2008 19:22
Du får meddela hur det gick:)!
#9 - 25 oktober 2008 19:32
Håller med Ansjo,om karet är i gott skick så är det ett väldigt bra pris,ett nytt med benställning kostar runt 5000 beroende på fabrikat.
Underhållsarbetet minskar betydligt med storleken på karet...
#10 - 25 oktober 2008 19:40
Håller med Ansjo,om karet är i gott skick så är det ett väldigt bra pris,ett nytt med benställning kostar runt 5000 beroende på fabrikat.

Underhållsarbetet minskar betydligt med storleken på karet...

Det stämmer ju :P

Men nu har mina föräldrar börjat fråga mig om vårat golv verkligen håller.... Jag har inte en aning faktist. Dessutom vet jag inte hur många fötter ställningen har... Ett 540L akvarium väger väl åtminstone 600 - 700 kg fullt ?

ansjo skrev:
Du får meddela hur det gick:)!

De ska jag :D
#11 - 25 oktober 2008 19:45
Är det en vanlig alu-ställning har den 6 fötter, och vikten på detta ligger på runt 750 kg.
Är inte huset/lägenheten väldigt gammal som ni bor i så är det inga problem, men ni kan lägga en spåskiva eller liknande under ställningen för att fördela vikten om ni är oroliga.
#12 - 25 oktober 2008 19:48
ansjo skrev:
Är det en vanlig alu-ställning har den 6 fötter, och vikten på detta ligger på runt 750 kg.

Är inte huset/lägenheten väldigt gammal som ni bor i så är det inga problem, men ni kan lägga en spåskiva eller liknande under ställningen för att fördela vikten om ni är oroliga.

Aha! okok :p Njea, det är väl kanske sent 70-tal. Byggdes till de högre hönsen på Guldsmedshytte bruk.
#13 - 25 oktober 2008 22:12
LOL då är nog det byggt med riktigt virke och reglar,men som Ansjo säger lägg en spån/bänkskiva under.
Better be safe then sorry...
#14 - 25 oktober 2008 22:40
LOL då är nog det byggt med riktigt virke och reglar,men som Ansjo säger lägg en spån/bänkskiva under.

Better be safe then sorry...

Mja, precis. Inte riktigt betong. Spånskiva it is :D Om det blir någe akvarium dvs.:p
#15 - 26 oktober 2008 09:42
Ska åka och kolla på akvariet någon gång under dagen. Tänkte att jag kör med mina innerfilter tills jag köper ytterfilter. Det är ett Fluval 4+(som ska pumpa 1000 l/h) och ett annat som pumpar ca 480l/h. Så det räcker ju tills jag köper ett riktigt :P

En inköpslista hos PWSS, kanske ni kan säga om det ska bytas något ?

Iaf:
AM Top Filter 3338(1200L/h) 918:-
Amtra filtermatta GROV(50x50x3cm) 105:-
Hobby filtermatta FIN(50x50x5cm) 162:-
Akvastabil doppvärmare(150watt) 110:-

Ser det bra ut eller ?^^ Följde inte med någe filtermaterial till amtoppen, därför jag köper till det. Doppvärmaren ska ju bara höja några grader, så den borde väl räcka ? Tips på annan bra pump, som kostar under 2000:- ?
#16 - 26 oktober 2008 10:25
Nja, du bör nog ha en doppis på runt 250-300 watt om inte doppvärmaren ska stå på alltid.
Annars ser det ut att vara en bra inköpslista, fast följer det inte med något filtermaterial till Am-top? Isf skulle jag nog ha ett fack med Zeolit eller liknande för att få ett fack med mer mekanisk/biologisk rening.
Bakgrund?
Belysning?
#17 - 26 oktober 2008 11:26
ansjo skrev:
Nja, du bör nog ha en doppis på runt 250-300 watt om inte doppvärmaren ska stå på alltid.

Annars ser det ut att vara en bra inköpslista, fast följer det inte med något filtermaterial till Am-top? Isf skulle jag nog ha ett fack med Zeolit eller liknande för att få ett fack med mer mekanisk/biologisk rening.

Bakgrund?

Belysning?

Jasså, är det så pass ? Trodde en 150W skulle räcka.. Men då slår jag väl till på en 250W då :p Nepp, inget filtermaterial till Am-top:en. Zeolit... vad är det ? Bakgrund har jag inte tänkt på! Å belysningen får jag ta ifrån mina andra två akvarier(3st ramper) så länge. Det blir så dyrt annars. Hur många rör bör man ha ? Räcker 2 st, eller bör jag ta till med 4 st ? Ju fler rör jag ska ha, ju längre tid tar det tills man har råd[B)] Bakgrunden blir iaf en sådan där plansch tror jag, det duger åt mig(och plånboken) ^^
#18 - 26 oktober 2008 11:31
Zeolit ser ut som vita små stenar som har stor yta som goda baterier kan fastna på och bryta ner skit, och dessa tycker jag personligen funkar bra i ytterfilter. http://www.pwss.se/product.php?productid=4640&cat=0&page=1
Hur många rör du bör ha beror även lite på vad du ska ha akvariet till, växtakvarium med co2 osv eller bara de "vanliga" växterna eller kanske sjöciklider?
Det räcker ofta långt med en ramp med 4x36w rör i de flesta lägena:).
#19 - 26 oktober 2008 11:35
ansjo skrev:
Zeolit ser ut som vita små stenar som har stor yta som goda baterier kan fastna på och bryta ner skit, och dessa tycker jag personligen funkar bra i ytterfilter. http://www.pwss.se/product.php?productid=4640&cat=0&page=1

Hur många rör du bör ha beror även lite på vad du ska ha akvariet till, växtakvarium med co2 osv eller bara de "vanliga" växterna eller kanske sjöciklider?

Det räcker ofta långt med en ramp med 4x36w rör i de flesta lägena:).

Aha! Lägger till en sådan i beställning då :p Akvariet blir just nu till fisksoppa. dvs. en massa jäkla arter. Det blir ingen som helst växtgödning eller så. Men rampen, då blir det väl en heltäckande ? För det finns inget annat än de. Och det blir 4x80w :O
Guest
#20 - 26 oktober 2008 11:57
Am-top skickar me 2 mattor bara en svart fin och lite filtervadd. Skulle nog föredra tetratec 1200 framför am-topen.
#21 - 26 oktober 2008 12:05
Narii skrev:
Am-top skickar me 2 mattor bara en svart fin och lite filtervadd. Skulle nog föredra tetratec 1200 framför am-topen.

Från PWSS hemsida:
"Filterkorgar med handtag, korgar kan tas bort en och en.
Levereras komplett med slangar.
Filtermaterial ingår ej!
"

Tror nog dom kollar upp sånt innan dom skriver, eller ?
Tetratec:en räcker ju bara till 500L.
Guest
#22 - 26 oktober 2008 12:13
Eftersom jag har både 3337 o 3338 så vet jag att man får me svart matta + lite filtervadd, men de räcker inte.

http://www.avifauna.dk/images/tilbudsfotos/fisk/filtermaterial/152063010732.jpg
#23 - 26 oktober 2008 12:36
Narii skrev:
Eftersom jag har både 3337 o 3338 så vet jag att man får me svart matta + lite filtervadd, men de räcker inte.

http://www.avifauna.dk/images/tilbudsfotos/fisk/filtermaterial/152063010732.jpg

Aha! Men då köper jag ju med filtermattorna ändå då :P Tack för infon iaf :)

Men du tycker tetratec alltså ? Bättre kvalité och håller bättre eller ? För den var ju inte så dyr ändå.

Annars hade dom ju Rena aqua pro 4 för en billig peng. kanske ska testa en sådan ?
Guest
#24 - 26 oktober 2008 13:15
Tetratec är bra. Nästan helt ljudlösa och de har större filtervolym ( ~10l) än am-top(7,5l). + att man får med filtermaterialet.
#25 - 26 oktober 2008 13:22
Nackdelen med Tetratec är att de förlorar väldigt mycket i flöde med filtermedia i, och det kan ju vara bra att ha:p.
Guest
#26 - 26 oktober 2008 13:35
Mjo ^^
#27 - 26 oktober 2008 14:12
ansjo skrev:
Nackdelen med Tetratec är att de förlorar väldigt mycket i flöde med filtermedia i, och det kan ju vara bra att ha:p.

Åfan! Det var ju inget bra [B)] Får väl bli Am-Top:p
#28 - 26 oktober 2008 14:32
Alla ytterfilter förlorar en hel del i kapacitet när filtermediat är i pumpen, några mer några mindre så det får man ha i beräkningarna. Skulle tippa på runt 20% på de bästa och betydligt högre siffra på andra ytterfilter.
Det skulle vara kul om någon har länken till den testen på ytterfilter jag läste för några år sedan om just detta, men jag kommer inte ihåg hur det gick eller om den var riktigt rätt gjord.
#29 - 26 oktober 2008 15:08
ansjo skrev:
Alla ytterfilter förlorar en hel del i kapacitet när filtermediat är i pumpen, några mer några mindre så det får man ha i beräkningarna. Skulle tippa på runt 20% på de bästa och betydligt högre siffra på andra ytterfilter.

Det skulle vara kul om någon har länken till den testen på ytterfilter jag läste för några år sedan om just detta, men jag kommer inte ihåg hur det gick eller om den var riktigt rätt gjord.

okok..

Men det blir inget akvarium. Omkostnaderna blir 3924 + frakt, innan jag får igång det. Och det blir en allt för stor utgift. Tyvärr.
#30 - 26 oktober 2008 17:39
Tråkigt, men det är bara att hålla ögonen öppna och spana in annonserna på blocket:).
#31 - 26 oktober 2008 18:26
ansjo skrev:
Tråkigt, men det är bara att hålla ögonen öppna och spana in annonserna på blocket:).

Mja! Man får ju hoppas på det bästa :D
#32 - 27 oktober 2008 23:18
Jag kom å tänka på en sak om ställningen. Hur skulle man göra med den ? Jag har fått för mig att man(enligt någon här på Zoopet) skulle endast ställa de fyra yttersta i backen(så att säga) och de två inre alldeles ovan. Jag som har hört fel eller ?

Sen en fråga om ytterfiltret. Kan man använda sig av det för att göra vattenbyte ? Har för mig att jag också hört det här på zoopet, att man kunde använda(kanske något speciellt märke?) ytterfiltret till att göra vattenbyte.
#33 - 28 oktober 2008 07:15
Att du bara har de yttre hörnen i golvet är när du lodar in karet, sedan skruvar du ner dem mot golvet innan du fyller på med vatten.
Att använda ett ytterfilter till vattenbyte funkar säkert, men jag förstår inte riktigt vitsen med att klabba med det. Sedan är en annan nackdel att du får ut vatten som är rent, suger du med tex en slang så får du med skräp och annat som man kanske vill suga ut utan att belasta pumpen med lite extra skit.
#34 - 28 oktober 2008 07:42
ansjo skrev:
Att du bara har de yttre hörnen i golvet är när du lodar in karet, sedan skruvar du ner dem mot golvet innan du fyller på med vatten.

Att använda ett ytterfilter till vattenbyte funkar säkert, men jag förstår inte riktigt vitsen med att klabba med det. Sedan är en annan nackdel att du får ut vatten som är rent, suger du med tex en slang så får du med skräp och annat som man kanske vill suga ut utan att belasta pumpen med lite extra skit.

Aha! Då fattar jag! Mja, jag tyckte också det lät lite så där "dassigt". Men är väl bara till att köpa slang o sånt nu. Gör ju nu alla vattenbyte med hink :/
#35 - 28 oktober 2008 08:00
Det är en bra investering, skaffa även en sk. Gardenakoppling så du kan koppla på slangen i duschen eller ett tvättfat eller liknande så du även slipper konka vattnet åt andra hållet med:).
#36 - 28 oktober 2008 08:09
Antar att du fortfarande bor hemma eftersom du bara hade 700 kr inkomst i månaden?

Börja sälja kvällsposten isåfall, jag tjänar ungefär 1200 kr extra i månaden på det, och plus månadspeng så blir det 1700 kr i månaden, och du kommer ju ha 1900 kr i månaden. Då blir inget så dyrt längre. :)

Annars hade jag aldrig haft råd med att köpa wii, dator, 2 st akvarium, datorspel, filmer, tv, osv bara under detta året.
#37 - 28 oktober 2008 10:36
ansjo skrev:
Det är en bra investering, skaffa även en sk. Gardenakoppling så du kan koppla på slangen i duschen eller ett tvättfat eller liknande så du även slipper konka vattnet åt andra hållet med:).

Aha, men badrummet är aslångt bort.... Typ köket som är närmast... Men jag får kolla på det iaf :p
JojjeN skrev:
Antar att du fortfarande bor hemma eftersom du bara hade 700 kr inkomst i månaden?

Börja sälja kvällsposten isåfall, jag tjänar ungefär 1200 kr extra i månaden på det, och plus månadspeng så blir det 1700 kr i månaden, och du kommer ju ha 1900 kr i månaden. Då blir inget så dyrt längre. :)

Annars hade jag aldrig haft råd med att köpa wii, dator, 2 st akvarium, datorspel, filmer, tv, osv bara under detta året.

Mjo, jag bor hemma. Dock är intresset för kvällspost här 0, ungefär. Men jag tycker 1200:- i månaden är lite snålt... Jag har det nog bra som jag har det ändå.... Tack för tipset iaf :)
#38 - 28 oktober 2008 10:45
Stoffe.B skrev:
Aha, men badrummet är aslångt bort.... Typ köket som är närmast... Men jag får kolla på det iaf :p

Mjo, jag bor hemma. Dock är intresset för kvällspost här 0, ungefär. Men jag tycker 1200:- i månaden är lite snålt... Jag har det nog bra som jag har det ändå.... Tack för tipset iaf :)

Tja, det blir ju iallafall mer än dubbelt än vad du får in nu-
#39 - 28 oktober 2008 13:25
JojjeN skrev:
Tja, det blir ju iallafall mer än dubbelt än vad du får in nu-

Jo, det blir det. Men härikring finns inget sådant. Då måste jag väl åka någon mil för att komma till närmsta stad. Men ännu längre till storstad.
#40 - 28 oktober 2008 14:44
Stoffe.B skrev:
Jo, det blir det. Men härikring finns inget sådant. Då måste jag väl åka någon mil för att komma till närmsta stad. Men ännu längre till storstad.

Shiit. Kör dom inte ut bilar med tidningar dit?

För jag bor ju i en skit liten by som hör till den lite störrew, men skit lilla staden karlshamn, och där kommer ju tidningar på 5-6 olika platser bara i byn. :p
#41 - 28 oktober 2008 16:02
JojjeN skrev:
Shiit. Kör dom inte ut bilar med tidningar dit?

För jag bor ju i en skit liten by som hör till den lite störrew, men skit lilla staden karlshamn, och där kommer ju tidningar på 5-6 olika platser bara i byn. :p

Jasså xD Här finns det 2 st ställen som har tidningar. Eller kanske 3. Men jag är så förbannat lat av mig. Sen nu ska jag sälja mitt gamla PS2, då får man ju fett med stålar xD
[FONT=Verdana]
Men någon som kan svara på detta kanske. Funderar på en P[/FONT]owerhead 802(1514L/t) för 459:- + filterpatron 89:- = 548:- + frakt. Från Mjolbyciklidshop.se. Någon som tycker det verkar bra ? För jag har inte riktigt råd med ett ytterfilter. Och ett innerfilter lär ju knappast läcka ^^

Annons