540 liter SA som blev blandad djungel

#1 - 26 april 2010 07:22
Hejsan, nu är det dags för mig att fixa mig en projekttråd. Projektet har egentligen varit igång sedan februari men först nu har jag fått tid att posta bilder och förklaringar. Hoppas ni får lite intressant läsning :)

Det började i februari när det blev klart att jag och frugan skulle flytta till en ny (större) lägenhet. Äntligen kunde jag skaffa ett större kar! Hittade ett 540 liters (150x60x60 cm) på blocket med hemmabyggd möbel och lysramp för 1500:-. Åkte för att hämta grejerna när det visade sig att allt stod utomhus under snö och möbeln var helt blöt. Efter lite diskussioner åkte jag hem med akvarie och lysramp, 1300:- fattigare :)

Väl hemma i gamla lägenheten började arbete med bakgrund. Blev ett frigolitbygge med grottor och utrymmen för värmare, pumpdelar m.m.

Frigolitkarvande:
[ATTACH]29950[/ATTACH]

Husfix med pigment:
[ATTACH]29951[/ATTACH]

Lackning med lack från exoherp:
[ATTACH]29952[/ATTACH]
[ATTACH]29953[/ATTACH]
#2 - 26 april 2010 07:33
Sen efter att ha silikonat fast bakgrund, kontrollerat alla silikonfogar i karet och tvättat ur all skit som följde med i köpet, så stannade projekt av lite i väntan på flytt. Sen den 27 mars bar det av! Flytten gick bra och steg två inleddes, bygga akvariemöbel.
Jag bestämmde mig för att bygga med IKEAs köksskåp och ca 20 meter reglar i blandade storlekar :)

Liggunderlag i botten, katten verkar intresserad:
[ATTACH]29954[/ATTACH]

Sugproppar till värmare m.m. silikonas fast i glaset:
[ATTACH]29955[/ATTACH]

IKEA-skåp:
[ATTACH]29956[/ATTACH]

IKEA-skåp med reglar:
[ATTACH]29957[/ATTACH]

Halvfärdig möbel med akvarie:
[ATTACH]29958[/ATTACH]
#3 - 26 april 2010 07:40
Måndagen den 5 april fylldes karet för fösta gången :) Allt var tätt! Alltid spännande att fylla ett begagnat kar för första gången, speciellt på en hemmabyggd möbel.

Efter att jag konstaterat att karet var tätt så blev det till att skölja 75 kg blästersand från Jula. Tog trots noggrann sköljning ca 1 vecka innan vattnet var helt klart.

Fyllning pågår:
[ATTACH]29959[/ATTACH]

Grotta/Terassbygge: (Var väldig tveksam till detta i början men blev bra till slut, se senare bilder)
[ATTACH]29960[/ATTACH]

En sten med fast placering, silikonad i botten:
[ATTACH]29961[/ATTACH]

Karet nästan fullt:
[ATTACH]29962[/ATTACH]

Sanden på plats:
[ATTACH]29963[/ATTACH]
#4 - 26 april 2010 07:53
Nu har det gått exakt 3 veckor sen jag startade karet. Alla vattenvärden är stabila, har sakta men säkert sänt PH från 8 vid start till 6,5-7 nu.

Första veckan köptes det massor av växter, samt lite ancistrusar och några Rödmunstetror och en Jack Dempsey flyttade in från ett gammal kar.

Andra veckan utökades stammen med ännu mer växter, 6 st Corydosa Trilineatus och min gamla eldål Siri på ca 35 cm.

Tredje veckan skaffades det 2 små Jack Dempseys till och 4 Siamesiska Algätare. Planerna från start var ett SA-kar, men nu med Siameser och Eldål i är det snarare ett blandat kar med dominerande växter.

Jack Dempsey ca 1,5 år gammal, ca 15 cm:
[ATTACH]29964[/ATTACH]

Tre siameser:
[ATTACH]29965[/ATTACH]

En liten Dempsey ca 7 cm:
[ATTACH]29966[/ATTACH]

Stor Dempsey:
[ATTACH]29967[/ATTACH]

Liten Dempsey:
[ATTACH]29968[/ATTACH]
#5 - 26 april 2010 07:59
Grottan jag var tveksam till när jag silikonade den i början av projektet:
[ATTACH]29969[/ATTACH]

Växter i högra delen (vill ni veta exakt vilka så finns de i mitt akvarie på min profil):
[ATTACH]29970[/ATTACH]

Växter till vänster:
[ATTACH]29971[/ATTACH]

De två små Depseyna:
[ATTACH]29972[/ATTACH]

En blyg Eldål, hon var lite svår att fota:
[ATTACH]29973[/ATTACH]
#6 - 26 april 2010 08:00
Helt underbart vackert, vill dock se fler helhetsbilder nu när växter etc kommit i :)
#7 - 26 april 2010 08:04
Akvariet i helhet, nu med dörrar, men saknar lister:
[ATTACH]29974[/ATTACH]

Akvariet i helhet lite bättre zoomat:
[ATTACH]29975[/ATTACH]

Akvariet med nattbelysning (en timme efter att dagsljuset släcks mellan 22-23)
[ATTACH]29976[/ATTACH]

Hoppas någon orkade kolla igenom tråden, beklagar att allt kom som en klump såhär, men jag kommer uppdatera med fler bilder och annat efter hand nu! :)
#8 - 26 april 2010 08:07
Ber om ursäkt att det är lite skitigt glas och vatten på bilderna, fotade i lördags när en kompis var hemma med sin kamera, och söndagar är städdag i karet :)

Glömde även skriva att jag kör med mäsk som CO2-system, 2 5litersdunkar som bytes var 14 dag paralellt. Göder med PMDD, 5cl av varje flaska söndagar efter vattenbyte samt torsdagar. Ska fixa lite bilder på mäsksystemet och reaktorn m.m. snart.
#9 - 26 april 2010 08:24
skitläckert klotte, och jag är mycket intresserad av ditt mäsksystem då jag insett att även jag behöver ett sådant :) EC blir dyrt i längden, spec nu när man fått gå upp till dubbeldos pga för mkt ljus hehe
#10 - 26 april 2010 09:05
Riktigt snyggt älskar att se dessa redmoore rötter komma uppifrån karet i gå neråt....Mkt snygga växter också...
#11 - 26 april 2010 10:11
Marnat skrev:
skitläckert klotte, och jag är mycket intresserad av ditt mäsksystem då jag insett att även jag behöver ett sådant :) EC blir dyrt i längden, spec nu när man fått gå upp till dubbeldos pga för mkt ljus hehe

Tackar! Ska försöka få upp lite bilder på mäsksystemet under veckan.
#12 - 26 april 2010 10:21
Super snyggt kar Kotte! :) Riktigt imponerande :) Vad är det för natt/månljus du använder?
#13 - 26 april 2010 10:26
Nubi skrev:
Super snyggt kar Kotte! :) Riktigt imponerande :) Vad är det för natt/månljus du använder?

Tackar :) Jag hade en gammal T8-ramp på 60 cmöver som jag tejpat fast blå plastfilm under, blir bra koncentration på ljuset. Men svårt att återge ljuset 100% korrekt på bild.
#14 - 26 april 2010 11:47
Mycket snyggt gjort .vad för lack till frigoliten så inte mina fiskar dör ..vore glad för lite tips ..:d
#15 - 26 april 2010 11:51
fergu65 skrev:
Mycket snyggt gjort .vad för lack till frigoliten så inte mina fiskar dör ..vore glad för lite tips ..:d

Jag beställde på http://www.exoherp.net/
Jag beställde mellanstorleken på 1 kg, men behövde inte mer än hälften. Det levereras i 0,5 kg satser, så nu har jag till en bakgrund till, får se när det blir ett bygge till :)
#16 - 26 april 2010 15:47
Riktigt fint!! Kul att se hur du gått till väga! Bakgrunden blev ju riktigt läcker!! Själcv blir det nog till att försöka fixa en låda bakom akvariet tänkte jag. Håller på o starta upp 310 liters.
#17 - 26 april 2010 15:49
Klotte skrev:
Tackar :) Jag hade en gammal T8-ramp på 60 cmöver som jag tejpat fast blå plastfilm under, blir bra koncentration på ljuset. Men svårt att återge ljuset 100% korrekt på bild.

har, kan du, ta bild på hur du gjort? :)
#18 - 26 april 2010 15:54
helt underbart snyggt :D
#19 - 26 april 2010 16:06
Riktigt fint!! Kul att se hur du gått till väga! Bakgrunden blev ju riktigt läcker!! Själcv blir det nog till att försöka fixa en låda bakom akvariet tänkte jag. Håller på o starta upp 310 liters.

Lycka till med ditt projekt, du får fixa en projekttråd sen :)
#20 - 26 april 2010 16:07
Nubi skrev:
har, kan du, ta bild på hur du gjort? :)

Ska fixa lite bilder på mäsksystemet, kan försöka plåta nattrampen då åxå :)
#21 - 26 april 2010 16:21
Klotte skrev:
Lycka till med ditt projekt, du får fixa en projekttråd sen :)

Det kommer nog! Om jag vågar!! vet inte rikigt hur jag ska gå till väga.. fixar upp karet, så får bakgrunden komma sen tror jag! Blev inspirerad så jag såg det här iaf! man borde ju kunna ha frigolit i botten på "lådan" för att karva ut en bra struktur, och sen fixa lite annat ovanpå så att säga.. Får läsa på lite!! Läste nånstans att man kan få det bra med hjälp av speglar.. Får prova mig fram!
#22 - 26 april 2010 17:07
Projekt explosion! Underbart roligt att läsa igenom, snyggt kar, väl planerat.
#23 - 27 april 2010 07:00
Projekt explosion! Underbart roligt att läsa igenom, snyggt kar, väl planerat.

Tackar :) Blev rätt mycket att posta på en gång, men karet är fortfarande bara 3,5 veckor gammalt så det kommer komma mycket uppdateringar!
Bilagor:
#24 - 27 april 2010 07:19
lite off topic.

men kan inte låta bli att kommentera möbeln.

SÅ SKALL EN IKEA MÖBEL ANVÄNDAS om man vill ha den till stora kar.

Klockrent byggt....bra reglat......

Har du bara bultat fast den i väggen så sitter det som berget.

Nästan så man skall länka till denna tråd när folk frågar om IKEA's
möbler funkar till stora kar.

.
#25 - 27 april 2010 07:25
Kensa skrev:
lite off topic.

men kan inte låta bli att kommentera möbeln.

SÅ SKALL EN IKEA MÖBEL ANVÄNDAS om man vill ha den till stora kar.

Klockrent byggt....bra reglat......

Har du bara bultat fast den i väggen så sitter det som berget.

Nästan så man skall länka till denna tråd när folk frågar om IKEA's

möbler funkar till stora kar.

.

Tackar, gäller att bygga rejält om man ska sova gott om nätterna :) Den är skruvad i väggen efter att vattnet åkte i, ifall golvet skulle svikta ner, men det rörde sig inte en millimeter :)
#26 - 27 april 2010 07:51
Riktigt fint! ett riktigt DRÖMkar! :)

har du olika färg på sanden eller är det ljuset (som inte når längre) som gör att det understa lagret ser svart ut?
#27 - 27 april 2010 08:07
Yollis skrev:
Riktigt fint! ett riktigt DRÖMkar! :)

har du olika färg på sanden eller är det ljuset (som inte når längre) som gör att det understa lagret ser svart ut?

Tackar :) Det är Julas blästersand hela vägen så det är bara ljuset som inte når längre... jag har ganska tjockt lager sand, 7-8 cm i framkant och 12-14 cm i bakkant, lättare att behålla växterna i sanden då när fiskarna gräver runt...
#28 - 27 april 2010 18:26
Blev av med en gammal vän idag, eldålen Siri som jag haft med mig från kar till kar i fyra år hoppade någon gång under dagen ur karet och blev kattleksak :(

Jag borde ju veta bättre än att slarva med täckglasen, men nu hade jag ett hörn öppet och det gick som det gick :( Tänk på det ni som har hoppande fiskar...
#29 - 27 april 2010 19:40
en fråga till bara vad använder du för färger då under lacken typ vattenfärg eller .??[:-127] tråkigt med ålen ..
#30 - 27 april 2010 21:07
Använde pigment som finns att köpa i färgaffärer, typ pulver att blanda ner i husfixen :)
#31 - 27 april 2010 21:39
aaah ok då vet jag tack för svaret..
#32 - 28 april 2010 07:41
Behöver hjälp med vad jag ska skaffa för ersättning för min eldål. Karet känns fruktansvärt tomt nu.

Ersättaren ska funka med trebandspansarmalar, ancistrusar, siamesiska algätare och Jack Dempseys. Hellst sydamerikan, men inget måste då jag redan har de asiatiska siameserna i karet. Gärne en fisk som blir lite större men som klarar ett liv i 540 liter, orkar inte skaffa större kar på ett tag ;)

Har tittat lite på Apteronotus albifrons, black ghost

Någon som haft dessa och tror ni de kan funka med resten av mina invånare? Pansarmalarna kanske är i minsta laget för den?
#33 - 28 april 2010 08:30
Grym bakgrund, akvarium och allt :)

Fengäddor kanske? [:-64]
#34 - 28 april 2010 10:32
Klotte skrev:
Behöver hjälp med vad jag ska skaffa för ersättning för min eldål. Karet känns fruktansvärt tomt nu.

Ersättaren ska funka med trebandspansarmalar, ancistrusar, siamesiska algätare och Jack Dempseys. Hellst sydamerikan, men inget måste då jag redan har de asiatiska siameserna i karet. Gärne en fisk som blir lite större men som klarar ett liv i 540 liter, orkar inte skaffa större kar på ett tag ;)

Har tittat lite på Apteronotus albifrons, black ghost

Någon som haft dessa och tror ni de kan funka med resten av mina invånare? Pansarmalarna kanske är i minsta laget för den?

Har träffar ett par st Black Ghost som varit super snälla och inte rört ciklidyngel. O_O. Tycker själv de är super söta och titta man närmare ser de ut som små små minigrisar. De gör inte mkt väsen av sig. Man får ha koll så de oxå får i sig mat, för de är inte snabba av sig.
De trycker, ligger på ett och samma ställe, bakom en rot, eller under en rot, eller i ett rör, och där ligger de och kommer fram på kvällarna.
Super söta! :)

Man ska ha i bakhuvudet att de kan ta mindre fiskar och vissa ska tydligen vara riktigt elaka mot andra fiskar.
så himla individuellt, vissa har maradörer medans andra har små söta minigrisar :)

Köp 2 till ditt 540l :D
#35 - 28 april 2010 15:58
Kom precis hem från jobbet och ser att det flyter växter på ytan, suckar och går fram till karet, ser då att två Jack Dempsey har byggt en grop där det tidigare var en skog av växter. Honan är helt rund om magen så när som helst har jag nog rom där :) :)

Har köpt 4 trebandspansarmalar till idag, så nu är det 10 i stimmet snart!

Ska posta lite bilder snart...
#36 - 1 maj 2010 07:55
Kort update: De fyra nya pansarmalarna har kommit in bra i gänget, en fröjd för ögat när de 10 pansarmalarna drar fram i tight stim :) När de bara var sex stycken var de ganska värdelösa på att stimma. Fundera på att skaffa några till, tror runt 15 st kan vara lagom, sen är botten full ;)

Jack Dempseyparet har lagt sin rom på en sten nu och vaktar dygnet runt, i natt ställde jag en ficklampa på täckgölaset som lös upp lite åt dem så de kunde hålla alla ancistrusar borta. Verkar som det fungerade :) Återkommer med bilder snart...
#37 - 12 maj 2010 13:06
Liten update: Har senaste veckan inte gjort så mycket i karet, har klippt och planterat lite skott från de plantor som växer upp till ytan. Har inhandlat 5 svärdbärare, 2 hanar och 3 honor, den ena hanen dog tyvärr efter 3 dagar, förmodligen ihjälstressad av cikliderna. Den andra hanen är tuffare, hoppas honorna gillar honom bara :)

Har ändrat så jag bara kör UV ett dygn direkt efter vatten byte sen ger jag PMDD dagen efter och låter det gå utan UV resten av veckan. Tycker att man märker skillnad på växterna redan. De bleka topparna är nästan helt borta.
#38 - 12 maj 2010 17:39
Väldigt intressant tråd det här! Det har du gjort bra!!!
#39 - 12 maj 2010 18:07
Tankade den lilla kameran idag med blandade bilder från byggtiden och en del beställningsbilder till Nubi och Marnat :)

Till Nubi: Bild på nattbelysningsrampen som är byggd av en plastmapp, silvertejp och en gammal akvarieramp :)
[attach]30563[/attach]

Till Marnat: Bild på Mäsksystemet i skåpet under karet. 2 st 5-litersdunkar som är koplade med T-kors till tvättflaska och sen upp till karet...
[attach]30564[/attach]
...uppe i karet är systemet kopplat till en syresten som delar gasen lite innan den sugs in i en liten pump som slår sönder den ännu mer sen sprutar den via en slang ner i en liten pet-flaska där det körs runt till det löst sig helt i vattnet. 100% upplöst inga bubblor som stiger till ytan :) samma princip som som i detta klippet:
&feature=related"" target="_blank">YouTubeklipp
[attach]30565[/attach]

En bild på hur det gick med lite av växterna när cikliderna lekte, tittar man nog ser man rom på en av stenarna, men en dag senare var rommen borta :( Jag gissar ancistrusarna ;)
[attach]30566[/attach]
#40 - 12 maj 2010 18:15
Postar lite fler bilder jag hittade i kameran :)

Detta är en av frugans två ancistrusar, det är en framavlad modell som kallas långfenad eller long fin.
[attach]30567[/attach]

tyvärr lite svårt att få bra bilder med denna kameran, men postar dem ändå för jag har inte sett så många longfins på Zoopet.
[attach]30568[/attach]

Här är en bild på det vita ludd man ofta får på nya rötter som folk ofta oroar sig över, 2 dagar med Siameserna så var allt borta, ancistrusarna var inte alls intresserade :confused:
[attach]30569[/attach]

En bild på de allra första växterna i karet.
[attach]30570[/attach]

En bild på gamle eldålen. R.I.P
[attach]30571[/attach]
#41 - 12 maj 2010 21:45
oj vad fina bilder! :D
#42 - 13 maj 2010 19:30
hult87 skrev:
oj vad fina bilder! :D

Tackar :)

Upptäckte idag för första gången att det "bubblar" från växterna :)
#43 - 13 maj 2010 21:03
jaså :) vad innebär det? ganska ny :p
#44 - 14 maj 2010 11:26
läckert klotte, du har kört petflaskemetoden ja, jag skippade petflaskan men har inte sett en enda bubbla faktiskt, vilket tyder på att mitt fungerar bra nog ändå :) CO2 går ju genom syresten, filtermatta och impeller innan det åker ut i karet.

Skillnaden jag märkt på mina växter so far är att min Lilaeopsis Novazilaende har börjat komma igång och skickar en hel del utlöpare nu, Om det är endast pga CO2 eller om dubblat ljus har hjälpt en del kan jag inte svara på dock
#45 - 14 maj 2010 11:31
Svårt att säga om det är ditt dubbla ljus eller CO2, men du körde väl Easy Carbo innan? så det borde vara ljuset ;)
#46 - 14 maj 2010 11:33
hult87 skrev:
jaså :) vad innebär det? ganska ny :p

Det betyder att vattnet är så syrerikt att det inte kan lösas mer syre i det så en del av det syre växterna producerar går rakt upp till ytan :) med andra ord att växterna är riktigt effektiva!
#47 - 14 maj 2010 11:36
Klotte skrev:
Svårt att säga om det är ditt dubbla ljus eller CO2, men du körde väl Easy Carbo innan? så det borde vara ljuset ;)

Jo jag lutar åt det också, får se om även jag får bubbel snart, dunk2 ska köras igång imorgon :)

Klotte skrev:
Det betyder att vattnet är så syrerikt att det inte kan lösas mer syre i det så en del av det syre växterna producerar går rakt upp till ytan :) med andra ord att växterna är riktigt effektiva!

Hur lång tid tog det innan du började få bubbel? Ska bli intressant att se om även jag får det :) Tänkte prova mig på Riccia nu när jag har alla förutsättningar hehe.
#48 - 14 maj 2010 14:58
okej :)
#49 - 16 maj 2010 19:43
Update: Idag har Jack Dempsey-paret lekt igen. Mycket mer rom denna gången, hoppas de går bra nu så det inte slutar som förra gången.

Kastar in lite bilder när jag ändå sitter här :)

En Dempsey, fotad från ena kortsidan genom karet:
[attach]30766[/attach]

En Dempsey som vaktar rom:
[attach]30767[/attach]

En hink med växter som kastas efter veckans städning: (Är det nån som bor i Kalmar som behöver växter är det bara att höra av sig) :)
[attach]30768[/attach]

Ett gäng corys:
[attach]30769[/attach]

Har försökt fota svädbärarna jag skaffat, men de är för snabba för min kamera, men lyckades få en hyffsad bild på hannen:
[attach]30770[/attach]
#50 - 16 maj 2010 19:45
Marnat skrev:
Hur lång tid tog det innan du började få bubbel? Ska bli intressant att se om även jag får det :) Tänkte prova mig på Riccia nu när jag har alla förutsättningar hehe.

Jag har kört mäsk/PMDD sen början på April, så ca en månad innan jag fick bubbel :)
#51 - 16 maj 2010 21:07
Klotte skrev:
Update: Idag har Jack Dempsey-paret lekt igen. Mycket mer rom denna gången, hoppas de går bra nu så det inte slutar som förra gången.

[attach]30766[/attach]

[attach]30767[/attach]

En hink med växter som kastas efter veckans städning: (Är det nån som bor i Kalmar som behöver växter är det bara att höra av sig) :)

[attach]30768[/attach]

Ett gäng corys:

[attach]30769[/attach]

Har försökt fota svädbärarna jag skaffat, men de är för snabba för min kamera, men lyckades få en hyffsad bild på hannen:

[attach]30770[/attach]

Vilka fina bilder du har fått till :). Kul att dina jack dempsey har lekt. Hoppas att det blir några yngel :D.
#52 - 17 maj 2010 10:41
macke_fisk skrev:
Vilka fina bilder du har fått till :). Kul att dina jack dempsey har lekt. Hoppas att det blir några yngel :D.
Tack, jag hoppas på det bästa med cikliderna, men är lite orolig att det är två honor som leker, blir det inga yngel denna gången ska jag börja utreda bättre vad det är för kön på dem. De är svåra att bestämma kön på tycker jag.
#53 - 17 maj 2010 10:59
Klotte skrev:

[attach]30766[/attach]

[attach]30767[/attach]

[attach]30768[/attach]

Ett gäng corys:

[attach]30769[/attach]

[attach]30770[/attach]

Fina bilder!
Du, blir det inte varmt med plast över lysrören??

Kul att du har Appelline svärdbärare! De är de snyggaste tycker jag :)
Har du sett svärdbärarna som är helt vita med stora röda fläckar? ser riktigt coolt ut, men jag håller mig till Appeline :)
#54 - 17 maj 2010 11:30
Nubi skrev:
Fina bilder!

Du, blir det inte varmt med plast över lysrören??

Kul att du har Appelline svärdbärare! De är de snyggaste tycker jag :)

Har du sett svärdbärarna som är helt vita med stora röda fläckar? ser riktigt coolt ut, men jag håller mig till Appeline :)

Tackar :) Jag är väldigt nöjd med svärdbärarna, tyckte det var lite för lite färg i karet innan. Ska bli kul om man kan få yngel på dem åxå.

Lysrampen med nattbelysningen är ju bara tänd två timmar så den hinner inte bli så varm och jag tror röret som sitter i den rampen är ganska klent.
#55 - 21 maj 2010 13:59
Blev inget med Dempseyleken denna gången heller, är ganska övertygad om att paret som leker är två honor. Efter 3 dagar åt de upp romen som hade börjat vitna. Får bli till att jaga rätt på en bra hane till karet. Ska ta ett snack med Bong tror jag :)
#56 - 26 maj 2010 13:17
tjo klotte, synd på dina jackar, bättre lycka nästa gång om du hittar en vettig hane :)

Jag har nu gått över till petflaskereaktor även jag och samtidigt tagit bort en backventil samt tvättflaska, ser till att inte fylla upp för mycket så att mäskbubblor kommer med i karet vilket har funkat hittils och jag ser nu klart och tydligt hur bubblorna åker ner i petflaska och slås sönder, ska dock designa om lite till för att bättre fånga upp den CO2bubbla som bildas i toppen av flaskan samt täta lite här och var :)
#57 - 26 maj 2010 17:46
Jag har funderat på att sätta en slang uppe på flaskan och leda tillbaka den CO2 som samlas där till insuget på pumpen. Får se hur ditt bygge blir innan jag plockar upp min och moddar den mer ;)
#58 - 26 maj 2010 17:48
Klotte skrev:
Jag har funderat på att sätta en slang uppe på flaskan och leda tillbaka den CO2 som samlas där till insuget på pumpen. Får se hur ditt bygge blir innan jag plockar upp min och moddar den mer ;)

finns bilder i forumet :D

ph har gått från ~6.8 till 6.0 sen jag bytte reaktor, verkar med andra ord funka.
#59 - 27 maj 2010 06:08
Kollade dina bilder, det är ungefär så jag tänkt med en returslang till insuget.
Det var en bra PH-skillnad, då vet man att det funkar :) Jag har ju sett skilnad men inte så markant. Men jag kör ju två dunkar på 540 liter vatten så jag får ju mindre effekt.

Fotade lite igår, men klockan sprang ifrån mig så jag han inte ladda över några bilder. Ska försöka igen ikväll... Funderar även på att åka en sväng runt Guldfisken idag och kolla om de har några roliga fiskar inne :)
#60 - 27 maj 2010 06:26
Nubi skrev:
Fina bilder!

Har surfat runt lite, är det de som folk kallar Koi Svärdsbärare? De är ganska fina, men det ser fel ut med den täckningen på en svärdsbärare, kanske i ett eget akvarium med asientema... hmmm... ett annat projekt kanske :)
#61 - 27 maj 2010 06:28
Klotte skrev:
Kollade dina bilder, det är ungefär så jag tänkt med en returslang till insuget.

Det var en bra PH-skillnad, då vet man att det funkar :) Jag har ju sett skilnad men inte så markant. Men jag kör ju två dunkar på 540 liter vatten så jag får ju mindre effekt.

Fotade lite igår, men klockan sprang ifrån mig så jag han inte ladda över några bilder. Ska försöka igen ikväll... Funderar även på att åka en sväng runt Guldfisken idag och kolla om de har några roliga fiskar inne :)

ett tips då, sätt inte returslangen där jag gjort, den måste högre upp, och se till att borra ett exakt hål för utblåset i petflaskekorken, sen borrar du ett hål för returslang i korken också, annars måste CO2 bubblan bli väldigt stor innan den åker tillbaka genom powerheaden.
#62 - 27 maj 2010 08:00
Posta bilder på båda dina Dempseys i profil så ska jag eller någon annan nog kunna avgöra könen på dem åt dig. Brukar inte vara så toksvårt att få tag på en hanne, däremot kan det vara svårt att få tag på en i rätt storlek. Dock är det bra om hannen är mindre än honorna för då får de inte lika mycket spö och ser inte lika tråkiga ut.
#63 - 27 maj 2010 08:04
Jag har ju byggt med Mer-flaska så korken har en diameter på ca 4 cm, så jag kan sätta ett hål till i existerande kork tror jag. Ska se om jag hinner bygga i helgen.
#64 - 27 maj 2010 08:06
Keibo skrev:
Posta bilder på båda dina Dempseys i profil så ska jag eller någon annan nog kunna avgöra könen på dem åt dig. Brukar inte vara så toksvårt att få tag på en hanne, däremot kan det vara svårt att få tag på en i rätt storlek. Dock är det bra om hannen är mindre än honorna för då får de inte lika mycket spö och ser inte lika tråkiga ut.

Ska försöka fixa lite bilder på dem i profil, måste bara be en polare komma förbi med sin kamera, min blir alldeles för suddig när man ska fota saker som inte står stilla ;)
#65 - 10 juni 2010 05:13
Var ett tag sen jag uppdaterade, men det har inte hänt så mycket intressant. Karet verkar väldigt stabilt, har haft en liten tempökning i det i samband med att solen kommit till Kalmar, men har nu tagit bort de bakre täckglasen och tempen trillade ner där den legat tidigare. Hoppas växterna reagerar bra på detta när de slipper täckglas mellan ljusramp och vatten.

Jag var på IKEA för ett tag sen och köpte en balja för att prova odla lite växter emersed. Har just nu en Anubias Barteri och några skott med Pogostemon Helferi som står ovan vatten. Anubiasen vissnade nästan helt första dagarna men har nu börjat återhämta sig. Pogostemonen Ser vissen ut, men har läst nånstans att de kan vissna ner helt för att få helt nya blad när den ska växa ovan vatten.

Idag ska det dimpa ner en påse med Riccia Fluitans i brevlådan :) Ska börja klä delar av bakgrunden och lite rötter/stenar ikväll. Någon som har jobbat med denna mossan innan? Jag köpte tvättpåsar på Clas Olsson för 19:- styck som jag ska klippa sönder och använda näten från. Hoppas det ska funka bra.

Till sist, mina Dempseys har lekt igen, även denna gången utan framgång, de har romen 2-3 dygn sen äter de själva upp den, är nu nästan 100% säker på att jag har två damer. Ska fortfarande försöka fota dem så ni kan hjälpa med artbestämning.
#66 - 17 juni 2010 21:06
Klotte skrev:
Tankade den lilla kameran idag med blandade bilder från byggtiden och en del beställningsbilder till Nubi och Marnat :)

Till Nubi: Bild på nattbelysningsrampen som är byggd av en plastmapp, silvertejp och en gammal akvarieramp :)

[attach]30563[/attach]

Till Marnat: Bild på Mäsksystemet i skåpet under karet. 2 st 5-litersdunkar som är koplade med T-kors till tvättflaska och sen upp till karet...

[attach]30564[/attach]

...uppe i karet är systemet kopplat till en syresten som delar gasen lite innan den sugs in i en liten pump som slår sönder den ännu mer sen sprutar den via en slang ner i en liten pet-flaska där det körs runt till det löst sig helt i vattnet. 100% upplöst inga bubblor som stiger till ytan :) samma princip som som i detta klippet:

[attach]30565[/attach]

En bild på hur det gick med lite av växterna när cikliderna lekte, tittar man nog ser man rom på en av stenarna, men en dag senare var rommen borta :( Jag gissar ancistrusarna ;)

[attach]30566[/attach]

Hej.

Jag undrar, Vad gör ett mäsksystem? Tyvärr lite dålig på de, Men har ett precis likadant akvarium som ditt. Dock ser de väldigt annorlunda ut =) Jätteläckert för övrig.

Johan
#67 - 17 juni 2010 22:01
Kramer84 skrev:
Hej.

Jag undrar, Vad gör ett mäsksystem? Tyvärr lite dålig på de, Men har ett precis likadant akvarium som ditt. Dock ser de väldigt annorlunda ut =) Jätteläckert för övrig.

Johan

Ett mäsksystem är en billigare (om än mindre exakt/mer jobb) lösning på ett ordentligt koltillskott (genom koldioxid) än ett system med CO2-tuber. Med rejält ljus, CO2 och gödning får man växter så vackra och snabbväxande att det är galet! :D
#68 - 18 juni 2010 06:45
Kramer84 skrev:
Hej.

Johan

Tackar! Precis som VisualD säger, en budgetvariant av CO2-system :) Kan rekommenderas om du kör växter, blev stor skillnad när jag kom igång med mäsken!
#69 - 18 juni 2010 12:39
även jag rekommenderar mäsk, det blir en jävla fart jämfört med Easycarbo :)
#70 - 18 juni 2010 16:57
Update: Idag blev det ett besök till Guldfisken Zoo och Kalmar Akvarieaffär. Hade bestämmt mig för att köpa en växt, kom hem med tre nya och lite fisk :)

De nya växterna är:
Echinodorus osiris
Nymphaea lotus "red" (anledningen till besöket)
Vallisneria spiralis "Tiger"

Och fiskinköpet blev 5 rödmunstetror för att utöka stimmet lite :)

Ska försöka få upp lite bilder under helgen...
#71 - 18 juni 2010 17:11
Hur många rödmunnar blir det nu? Stim är alltid roliga och fina!

Oj, har de lotus? Verkar inte vara många som har de inne eller gärna vill ta hem.
#72 - 19 juni 2010 10:18
Jag köpte 17 rödmunnar när jag startade karet, men på två dagar dog 15 av dem. Undrar om de var friska, inga andra fiskar mådde dåligt och vattenvärdena var bra. Men två av dem gick sen ensamma tills nu när jag provade med 5 till, de verkar må bra så fortsätter de så kommer jag köpa fler kommande vecka. Vill ha upp mot 20 st totalt :)

Guldfisken hade 5 lotusar inne, ska bli kul och se om den klarar sig bra i karet :)
#73 - 19 juni 2010 11:46
Kul med fler rödmunnar - och minsann! En Lotus!

Det här kräver lite helhetsbilder på karet förstår du väl? ; )
#74 - 19 juni 2010 11:49
Pickles skrev:
Kul med fler rödmunnar - och minsann! En Lotus!

Det här kräver lite helhetsbilder på karet förstår du väl? ; )

Annars kommer hela ZIA (Zoopet Inspection Agency) och knackar på dörren. ;)
#75 - 19 juni 2010 12:50
Japp! Med viktiga papper, solglasögon, svarta kostymer OCH allvarlig uppsyn.
#76 - 20 juni 2010 17:32
Annars kommer hela ZIA (Zoopet Inspection Agency) och knackar på dörren. ;)

Pickles skrev:
Japp! Med viktiga papper, solglasögon, svarta kostymer OCH allvarlig uppsyn.

Zoopetare är alltid välkomna! Även om den allvarliga uppsynen låter farlig ;) Ska se om jag kan fota lite i veckan...
#77 - 20 juni 2010 17:34
#78 - 22 juni 2010 08:50
Nubi skrev:

Japp :) Hoppas man kan få den att blomma åxå. Jag köpte den i kruka och när jag plockat bort all isolering så var det två plantor. En ska jag låta skicka upp blad på ytan så den kan blomma, den andra ska jag försöka hålla låg och buskig.

Blommande lotus:
#79 - 14 juli 2010 07:34
Update: Senaste tiden har det inte hänt så mycket i karet. Min Riccia har släppt både från roten och nätet jag fäst det med mot bakgrunden. Jag funderar på att ge upp med den, det är mina svädbärare som drar loss mossan, varför vet jag verkligen inte för de äter den inte, bara drar loss skiten :(

Mina två Lotusar växer på bra. De har börjat bli lite buskiga, runt 5-8 nya blad på båda två sen inköpet.

Har beställt lite Micranthemum umbrosum nu också. Ska bli kul att prova en ny växt. Är det någon som har erfarenhet av växten så vore det kul att höra hur den fungerat för er :)

Var bortrest en helg för några veckor sedan och lämnade fiskarna utan mat 2 kvällar, när jag kom hem hade två rödmunnar försvunnit så jag antar att jag måste mata varje dag om jag ska kunna hålla rödmunnarna med mina Jack Dempseys.

Surfade runt lite i morse och hittade ett av de snyggaste akvarierna jag sett! Det är sånna akvarier som gör att jag orkar fortsätta med växter när fiskarna ständigt motarbetar mig ;)

Ha det gott i sommarvärmen!
#80 - 14 juli 2010 09:39
Vad snyggt ditt kar är, du måste vara riktigt stolt över det!
Micranthemum umbrosum verkar vara en riktigt läcker växt och kommer passa utmärkt bland dina buskiga växter. :)
Bilagor:
#81 - 14 juli 2010 10:20
Tackar, jag är stolt över det, men det är långt från perfekt och det är det jag siktar på ;) vägen dit är lång, men jag har inte brottom som tur är :)

Killen i videon har enligt mina standards nästan det perfekta karet! Lite öppen sandbotten så pansarmalar trivs, sen är det perfekt :) synd bara att han fegat och kört ett så litet kar ;)
#82 - 14 juli 2010 11:15
woooohooooo snyggt:D
#83 - 14 juli 2010 19:55
Idag när jag grejade i karet kom jag på att det var länge sen jag postade några bilder. Så här kommer nu lite snabba bilder tagna med kompaktkameran så de är både oskarpa, gryniga och fulla med reflexer, men ni får kisa så blir det fint ;)

[ATTACH]35412[/ATTACH]
En guldancistrus på framrutan, han är nu 15 cm.

[ATTACH]35413[/ATTACH] [ATTACH]35414[/ATTACH]
Inblick från sidan av tanken. Och en bild på vänstra hörnet där man ser hur all mossa är borta från nätet det växte i från början :(

[ATTACH]35415[/ATTACH] [ATTACH]35416[/ATTACH]
Intressant bild med svärdbärare, siameser, rödmunnar, pansarmal, polyserma, anubias, och två olika sorters svärdsplantor. Andra bilden är en suddig bild på ett litet skott från Lotusen som ska skickas till STHLM när det vuxit sig lite starkare :)

[ATTACH]35421[/ATTACH] [ATTACH]35418[/ATTACH]
Första bilden är högra hörnet med den lotusen som ska växa buskigt, lite svärdplantor och skruvvallisneria i bakgrunden. Andra bilden är ett suddigt skott på lotusen som ska växa upp till ytan (längst bak) och Marnats lilla skott i framkant bakom de rödmunnade linslusarna :)

[ATTACH]35419[/ATTACH]
Och sist en helhetsbild full med reflektioner och grejer. Nu har jag fått de flesta plantorna på de platserna jag vill ha dem. Nu ska de växa till sig lite och de nya växterna ska planteras in när de kommer med posten :)

Ha det gott i värmen!
#84 - 14 juli 2010 20:26
Vad fint kar du har! Gillade den där tätväxta växten i hörnet till vänster, vad heter den?
#85 - 14 juli 2010 20:44
sissi. skrev:
Vad fint kar du har! Gillade den där tätväxta växten i hörnet till vänster, vad heter den?

Tackar :) Det är Heteranthera zosterifolia :)
#86 - 22 juli 2010 11:36
Liten update: Nu är min nya Micranthemum umbrosum på plats i karet :) Hoppas den ska bli tät och fin och täcka botten...

Har kopplat in en fläkt som blåser på ytan baktill där jag inte har några täckglas. Det var 29 grader i karet en kväll när jag plockade fram fläkten, nu är det 25 :) Kör med timer så fläkten blåser varannan halvtimme mellan kl. 10 och 20 när det är som varmast...

Har köpt en förpackning med bottengödning och petat ner lite vid de växter som kan ta mycket näring från botten. Vet att en del säger att med PMDD så ska man inte behöva bottengödning, men man kan ju testa för att vara på den säkra sidan. Köpte bottengödning på Blomsterlandet som har en stor dammavdelning. Lite mer kostnadseffektivt än akvarieaffärernas bottengödning.

[ATTACH]35674[/ATTACH]
Micranthemum umbrosum på plats.

[ATTACH]35672[/ATTACH]
Micranthemum umbrosum igen :)

[ATTACH]35673[/ATTACH] [ATTACH]35675[/ATTACH]
Bottengödning och en bild på fläkten.
#87 - 22 juli 2010 11:39
Den växten passade utmärkt! :D
Bilagor:
#88 - 22 juli 2010 12:53
riktigt läckert kar klotte och kul att du redan nu fått skott av dina nymphaea :)

jag har varit lite off här på zoopet ett tag nu pga massa annat skoj i denna värmen hehe.
#89 - 24 juli 2010 11:46
VD: Håller med, den passade perfekt där. Tyvärr bökar pansarmallarna upp ganska mycket av den på nätterna, så mycket omplantering...

Marnat: Tackar, klart man har roligare saker än Zoopet i sommarvärmen, tyvärr har det regnat i tre dagar här nu :( Japp, lotusen växer så det knakar, det lilla skottet står lite still nu tyvärr men det tar nog fart snart :)

Update: Är nöjd med fiskmixen i karet nu så igår utökade jag antalen lite av de jag har. Blev 2 svärdbärare till (Peach), 10 rödmunnar och 2 siameser.
#90 - 28 juli 2010 12:56
Idag blir det en sväng till Guldfisken efter jobbet. Har sett att de har Alternanthera cardinalis just nu. Ska bli kul att prova något nytt :) Ska även investera i en ny algskrapa och ev. några rödmunnar till :)
#91 - 30 juli 2010 07:29
Blev en sväng till Guldfisken igår och köp av Alternanthera Cardinalis. Efter en liten omplantering av några växter är jag nu ganska nöjd med placeringarna. Nu ska bara växterna växa till sig. Min Heteranthera zosterifolia klippte jag ner totalt nyligen så den kommer nog ta ett tag att få upp igen.

Jag passade på att filma en snutt när jag var klar, har ju precis grejat massa så vattnet är tyvärr lite grumligt :( men man ser helheten tror jag :)

För er växtnördar här på zoopet och för er andra också har jag fixat en liten lista över mina växter:

[ATTACH]35826[/ATTACH]

1. Hygrophila polysperma
2. Micranthemum umbrosum
3. Heteranthera zosterifolia
4. Anubias barteri var. barteri
5. Alternanthera cardinalis
6. Echinodorus bleheri
7. Nymphaea lotus "red"
8. Valisneria spiralis "tiger"
9. Echinodorus osiris

Hoppas det kan ge lite inspiration åt någon :)
#92 - 4 augusti 2010 11:13
Svårt att låta akvariet vara ifred ;) Hade tänkt att allt bara ska få växa till sig nu, men såg att en kille här i stan säljer Limnophila aromatica och blev nu väldigt sugen på den. Är det någon som kört denna med lite mindre ljus än rekommenderat är jag nyfiken på hur den beter sig, vad jag har förstått ska det mest vara färgen som skiljer?
#93 - 4 augusti 2010 16:28
Den har jag! Det fungerar om man ansar den hårt då den verkar tappa blad nertill så fort den bli skymd, på höjden drar den så man kan alltid plantera om topparna. Min blir på sin höjd svagt orange uppe vid ytan men fin (om än lite jobbig) växt vid för dåliga förutsättningar.
Skaffa och testa är mitt tips! Skulle vara kul att höra hur den beter sig hos andra med liknande förhållanden.

Ps. Växtätande fiskar verkar gilla den lika bra som asiater nör det gäller den som mat. ;)
#94 - 4 augusti 2010 20:35
Spännande, får prova den helt enkelt :) Om inte annat för att mina ancistrusar ska ge fan i min osiris svärdsplanta :)
#95 - 8 augusti 2010 23:53
Stiligt! Kanske skaffa lite mer växter mot sidorna?

Lycka till! :)
#96 - 9 augusti 2010 09:02
Tackar :) Jo i vänstra kanten klippte jag ju ner allt ganska hårt, men hoppas det ska växa till sig snart. I högra hörnet vet jag inte riktigt vad jag ska plantera in... har ju tänkt skaffa lite Limnophila aromatica, men den har jag tänkt ha baktill i höger kant. Får se vad som händer :)
#97 - 9 augusti 2010 11:21
De är riktigt buskiga vid rätt förhållanden så de lär vara duktiga på att fylla ut sidorna. :)
#98 - 11 augusti 2010 06:38
Update: Det har fortfarande inte blivit några nya växter, men det är på gång ;) Däremot har jag hittat yngel i karet, 3 små svärdbäraryngel. Får se hur länge de klarar sig med cikliderna och sina egna föräldrar som inte är helt snälla heller. Upptäckte igår även att en av mina Anubuias har fått en blomknopp, den är just nu ca 3 mm. under ytan så hoppas att den ska gå upp över ytan och blomma idag eller imorgon. Bilder kommer så snart jag har tid/ork :)
#99 - 11 augusti 2010 10:08
Du har verkligen fått till karet! Super snyggt :P
#100 - 11 augusti 2010 11:05
Riktigt snyggt Klotte. Måste bara fråga, dina JD, gräver de inte upp dina växter? Jag är ciklidnörd och har testat det mesta men har lämnat många arter de jag tycker de gräver för mycket (eftersom jag vill ha växter i mina kar så funkar inte detta). Ironiskt nog har jag landat i jordätarträsket, men dessa fiskar gräver inte stora gropar, plockar bara stora mängder sand..=) Ser att du bor i Kalmar, får du växter över någon gång får du gärna höra av dig. Vill du har mer skott av röd lotus kan du ju säga till, har en som snart nått ytan med mängder av nya blad. Vid nästa rensning kan jag inte ha kvar hela plantan.
#101 - 11 augusti 2010 11:53
Riktigt snyggt Klotte. Måste bara fråga, dina JD, gräver de inte upp dina växter? Jag är ciklidnörd och har testat det mesta men har lämnat många arter de jag tycker de gräver för mycket (eftersom jag vill ha växter i mina kar så funkar inte detta). Ironiskt nog har jag landat i jordätarträsket, men dessa fiskar gräver inte stora gropar, plockar bara stora mängder sand..=) Ser att du bor i Kalmar, får du växter över någon gång får du gärna höra av dig. Vill du har mer skott av röd lotus kan du ju säga till, har en som snart nått ytan med mängder av nya blad. Vid nästa rensning kan jag inte ha kvar hela plantan.

Mina JD gräver när de lägger rom, men de har hittills valt samma ställe varje gång så jag har lite växter där som jag är beredd att få kasta. Men är man rädd om sina växter kan jag nog inte rekommendera JD. Senaste månaderna har e dock varit lugnare och låtit växterna vara i fred, men jag litar inte på dem, bara en tidsfråga innan saker ligger och flyter igen ;)

Angående växterna så kan jag skicka ett PM när det är dags för större rensning nästa gång. Är du speciellt intresserad av någon av växterna så kan jag nog fixa skott nästan varje vecka. Jag klipper på söndagar.

Lotusen har jag på tre ställen nu och jag väntar på att de ska växa till sig, men tack i alla fall :)
#102 - 11 augusti 2010 12:16
vad heter dina svärdbärare på latin om du vet det jag hittar ingenting på Appelline svärdbärare
#103 - 11 augusti 2010 12:48
Vet faktiskt inte vad de heter, googlat runt lite och sett att det var gå under namnet "Neon Swordtail" men jag har köpt dem under handelsnamnet "Peach", Nubi kännde igen dem som "Appleline", får även träffar som liknar mina på "Pineapple". Men vet inte alls vad de heter egentligen.
#104 - 11 augusti 2010 12:59
Klotte skrev:
Mina JD gräver när de lägger rom, men de har hittills valt samma ställe varje gång så jag har lite växter där som jag är beredd att få kasta. Men är man rädd om sina växter kan jag nog inte rekommendera JD. Senaste månaderna har e dock varit lugnare och låtit växterna vara i fred, men jag litar inte på dem, bara en tidsfråga innan saker ligger och flyter igen ;)

Angående växterna så kan jag skicka ett PM när det är dags för större rensning nästa gång. Är du speciellt intresserad av någon av växterna så kan jag nog fixa skott nästan varje vecka. Jag klipper på söndagar.

Lotusen har jag på tre ställen nu och jag väntar på att de ska växa till sig, men tack i alla fall :)

Tror du vet bäst vilka växter som jag "kan" få. Jag är långt ifrån speciallist men av någon anledning trivs mina växer väldigt bra i mitt 600 L kar. Jag kör vattenbyte 1 gång i veckan och det enda jag tillför är profito. Så jag vet inte riktigt vilka växter som fixar detta. Men svärdsplantor, röd lotus, valisineria, anubias och polysperma växer som bara den. valisineria och polysperma får jag klippa varje vecka. Skulle gärna ha en växt som inte blir så hög som de övriga.
Bilagor:
#105 - 11 augusti 2010 13:13
De växter jag klipper stora mängder av är Polysperman och Heteranthera zosterifolia. Zosterifolian är just nu nerklippt totalt, men den är snart tillbaka :) Micranthemum umbrosum är ju ganska rolig, blir lite lägre och buskigare, växer ganska långsamt hos mig, men gissar att jag kan ha skott på den inom någon månad, just nu planterar jag ut alla skott jag får på den för jag vill ha en matta av den :)
#106 - 17 augusti 2010 11:44
Liten update: Två yngel lever fortfarande vad jag kan se. Svårt att hålla koll på dem i 540 liter vatten ;)

En av mina Anubias har äntligen förstått varför jag planterat den så nära ytan och börjat blomma :)

Och en tråkig nyhet, en halv rödmun flöt runt i karet igår, antar att en JD blivit hungrig. I morse hittade frugan en Siames i badrummet, förmodligen har den lyckats hoppa ur i natt och katterna flyttat på den. Ska bli skönt när sommaren är över och man kan lägga på sina täckglas igen :)

[ATTACH]36308[/ATTACH]
En blommande Anubias barteri var. barteri.

[ATTACH]36306[/ATTACH]
De två senaste tillskotten bland växterna verkar trivas bra.
Hoppas att de stora bladen på Lotusen ska sticka iväg mot ytan snart.

[ATTACH]36307[/ATTACH]
Karet i helhet. Det växer på, men behövs mer växter i högerkanten.
Hoppas på att kunna köpa till lite denna veckan.
#107 - 17 augusti 2010 12:18
Riktigt vackert!
Grattis till ynglen och blomningen! :)
Min anubias blommar till och från under vattnet här hemma, fin växt är det.
#108 - 17 augusti 2010 12:18
fina bilder på karet :)
#109 - 17 augusti 2010 13:13
hult87 skrev:
fina bilder på karet :)

Riktigt vackert!

Grattis till ynglen och blomningen! :)

Min anubias blommar till och från under vattnet här hemma, fin växt är det.

Visste inte att den kan blomma under vattnet, har ett par som står lägre men de har aldrig blommat, de står dock lite skuggat...
#110 - 17 augusti 2010 14:38
tjabba klotte.

de blad du redan har på din nymphaea kommer inte sticka mot ytan utan den skickar stänglar rakt upp där nya blad börjar växa.
det är med andra ord nya stänglar du ska hålla ögonen på ;)

Gällande anubias så blommar de utan problem under ytan, tror jag har tre eller fyra blommor på mina två anubias barteri var. nana för tillfället och de är helt submersed.

Än en gång oerhört vackert kar :)

jag är för övrigt hemma på söndag så då får det bli storstädning i mitt kar :P sen har jag nog fanimej plats för en liten nymphaea :D

peace
#111 - 17 augusti 2010 15:32
6 sidor fantastiskt arbete och detta har jag missat??!!! Fy på dej karrokaja!!!

Helt otroligt vad du har fått till det!! WOW!!
Vet inte riktigt vad jag ska säga, det är bara underbart
#112 - 18 augusti 2010 06:18
Marnat: Jag ska håla koll på de nya stänglarna då. Bara skriv en rad sen när du städat ur karet så lägger jag en Lotus på posten :)

Karrokaja: Trevligt att du hittat hit :) och tack för berömmet nästan så man rodnar ;)
#113 - 22 augusti 2010 19:17
Växtlistan uppdaterad med två nyheter! Växterna är nu placerade som jag vill ha dem inför Plantswaps tävling, är dock rädd att de sista växterna åkte i lite för sent så de inte hinner växa till sig :( Men, men, det blir fint till slut i alla fall :)

Annars har det inte hänt så mycket. Tre svärdbäraryngel lever fortfarande. Tror det börjar bli dags att rengöra filter, har kört det i fem mänader nu och tycker att det inte gör sitt jobb fullt ut nu, förmodligen har jag matat lite för mycket hela tiden...

Växtlistan:
Hygrophila polysperma
Micranthemum umbrosum
Heteranthera zosterifolia
Anubias barteri var. barteri
Alternanthera cardinalis
Echinodorus bleheri
Nymphaea lotus "red"
Valisneria spiralis "tiger"
Echinodorus osiris
Limnophila sessiliflora
[COLOR=red]Ny![/COLOR]
Limnophila aromatica
[COLOR=red]Ny![/COLOR]
#114 - 23 augusti 2010 08:19
Tog en snabb bild med mobilen igår på karet i helhet när växterna flyttats om lite. Nu ska det bara växa till sig lite :)

Har bärjat sprida ut min Micranthemum umbrosum mer och mer så den ska täcka nästan all botten till slut. Ska bara ha ett parti med ren sandbotten framme i mitten.

[ATTACH]36537[/ATTACH]
#115 - 23 augusti 2010 08:43
Guh! Ditt kar börjar verkligen vara läckert!
Är duktigt avundsjuk på de röda växterna, och nivåskillnaderna. Härhemma måste det kluras på. ^^
#116 - 23 augusti 2010 19:43
tackar :) kul med lite fler färger på växterna och nivåerna hjälper med djup i karet :)
#117 - 25 augusti 2010 13:03
Har idag kommit på varför min Valisneria spiralis "tiger" växer så dåligt... Förmodligen har jag fått fel från affären, den jag har verkar vara Vallisneria americana "mini twister'' allt stämmer in på den. Mina är mellan 10-15 cm, de är ju friska och fina så hade det varit Spiralis Tiger så hade de ju förmodligen varit större nu... de är även betydligt mer skruvade än vad spiralis blir... typiskt, nu får jag placera om dem igen...

Tråkigt att affärer ofta märker sina växter fel, men som med allt annat, man bör ju veta vad man ska ha när man handlar så man vet vad det är man köper ;)
#118 - 25 augusti 2010 16:36
Jättefint akvarium. Bakgrunden är riktigt snygg men ser ut att ta upp mycket plats.
#119 - 25 augusti 2010 17:56
Jag har hört direkt från personal i akvarieaffärer att de är hyfsat irriterade på bl a Tropica. De felmärker växter och har mage att ta 2kr per "stickmärkning" som de inte ens orkar sätta dit själva, utan skickar de separat nerslängda i en påse. Tydligen var det bättre för butikerna med kvaliteten på arbetet när Asiaterna hade hand om växterna istället för Européerna.
#120 - 26 augusti 2010 07:04
Getingen skrev:
Jättefint akvarium. Bakgrunden är riktigt snygg men ser ut att ta upp mycket plats.

Ja, den tar mycket plats, uppskattar att den tar 70-80 liter av karet. Men den innehåller ju många bra grottor och täcker all teknik, men i nästa kar blir det en mindre bakgrund eller ingen alls om det ska bli växtkar.
#121 - 26 augusti 2010 07:08
Jag har hört direkt från personal i akvarieaffärer att de är hyfsat irriterade på bl a Tropica. De felmärker växter och har mage att ta 2kr per "stickmärkning" som de inte ens orkar sätta dit själva, utan skickar de separat nerslängda i en påse. Tydligen var det bättre för butikerna med kvaliteten på arbetet när Asiaterna hade hand om växterna istället för Européerna.

Tråkigt att det är så, många butiker har ju inte kunskapen/viljan att kolla upp så det är rätt växter de får hem och säljer. Ännu färre privatpersoner vet ju vad de egentligen har i sina kar. Det spelar ju egentligen mindre roll om man bara köper växter man tycker är snygga, men lite tråkigt om man kollar upp egenskaper på sina växter och planerar sitt kar efter det och sen stämmer det inte alls :(
#122 - 28 augusti 2010 20:21
Fotade karet till Platswaps tävling idag...
Glömde låna hem en bra kamera från jobbet så jag har fotat med min kompaktkamera, men det fick duga. Hade behövt rengöra ytterfilter, låta växterna växa till sig lite mer och haft en riktig kamera hemma, men jag är ganska nöjd i alla fall. Jag satsar inte på att vinna, jag vill mest höra vad domarna har att säga om karet :)

[ATTACH]36722[/ATTACH]
Hygrophila polysperma som har bestämt sig för att växa över ytan, jag tror jag ska låta den fortsätta så får vi se vad den hittar på :) vet ej om de blommar?

[ATTACH]36721[/ATTACH]
Karet i helhet, hög iso så bilden är lite grynig. (inte tävlingsbilden)
#123 - 28 augusti 2010 21:16
Riktigt lyckat växtkar!!
#124 - 28 augusti 2010 21:24
riktigt snyggt! :D
#125 - 29 augusti 2010 07:26
+++++ :)
#126 - 29 augusti 2010 10:17
Snyggt kar!

Vilket IKEA-skåp är det som du använt dig av?
#127 - 29 augusti 2010 10:33
Tackar för berömmet :)

vordf skrev:
Snyggt kar!

Vilket IKEA-skåp är det som du använt dig av?

Det är IKEAs kökskåp Faktum som jag har stärkt upp lite med regler invändigt. :)
#128 - 29 augusti 2010 11:13
Klotte skrev:
Tackar för berömmet :)

Det är IKEAs kökskåp Faktum som jag har stärkt upp lite med regler invändigt. :)

Inte för att jag ska bygga en bänk nu men vad har du använt för mått på reglarna och vilken vikt har du räknat med att skåpet ska kunna bära?
#129 - 30 augusti 2010 06:11
Jag har kört med blandat 2x4"- och 2x9"-reglar. Har inte räknat på vilken vikt det ska kunna bära, men det är förmodligen ganska överdimensionerat. Man ska ju kunna sova gott på nätterna ;)
#130 - 30 augusti 2010 08:20
Klotte skrev:
Jag har kört med blandat 2x4"- och 2x9"-reglar. Har inte räknat på vilken vikt det ska kunna bära, men det är förmodligen ganska överdimensionerat. Man ska ju kunna sova gott på nätterna ;)

Ja, det är nog ingen risk för överbelastning i vart fall:cool: men du måste ha använt en kreativ lösning för skåpsluckorna på kanterna - hur fick du till det med gångjärn där?
#131 - 30 augusti 2010 08:30
Mittersta luckan är IKEAs gångjärn, där är det ju inte reglat. De två andra dörrarna sitter med enklare, nästa platta gångjärn från Clas Ohlsson. De två dörrarna har även magnetlås för att hålla sig stängda. :)
#132 - 1 september 2010 20:31
Update: Inte hänt mycket sen sist. Ynglena, 3 st, lever fortfarande. Och växterna växer som aldrig förr :)

[ATTACH]36845[/ATTACH] [ATTACH]36846[/ATTACH]
Lotusen, första bilden är på eftermiddagen, andra är på kvällen. På kvällen bildar den så mycket syrebubblor att bladen reser sig mot ytan :) De översta bladen har nu nått ytan så hoppas de kan tala om för resten av växten att skicka upp en blomma :)

[ATTACH]36847[/ATTACH]
Limnophila sessiflora, verkar som de blad som fanns när den flyttade in håller på att dö och nya friska blad kommer i topparna. Kanske får kapa av dem och plantera om den när det vuxit fram lite mer friska blad. (ursäkta oskarp bild)

[ATTACH]36848[/ATTACH]
Limnophila aromatica, verkar som den trivs ganska bra, ser ut som den siktar lite mer upp mot ytan än de skott jag fick från början, antar att jag har lite för svagt ljus för dem, men det visste jag redan innan.
#133 - 7 september 2010 18:58
Update: Efter ca. ett halvår så är akvariemöbeln klar :)

[ATTACH]37041[/ATTACH]
De sista listerna och färg på sockeln nere är fixat nu :)
#134 - 7 september 2010 19:02
grymt snyggt ditt kar och möbel :D
#135 - 7 september 2010 19:43
Klotte skrev:

[attach]30563[/attach]

[attach]30564[/attach]

[attach]30565[/attach]

[attach]30566[/attach]

Skitsnyggt kar! Däremot förstår jag inte varför man använder en petflaska efter utblåset när det gäller mäsken? Kan du förklara för den okunniga vad den fyller för funktion.
#136 - 7 september 2010 19:58
Getingen skrev:
Skitsnyggt kar! Däremot förstår jag inte varför man använder en petflaska efter utblåset när det gäller mäsken? Kan du förklara för den okunniga vad den fyller för funktion.

Tackar :) Flaskan är för att den olösta CO2 inte ska åka upp till ytan och ut ur karet, istället pumpas den runt i flaskan tills den löst sig helt i vattnet.

hult87 skrev:
grymt snyggt ditt kar och möbel :D

TAckar :)
#137 - 10 september 2010 11:55
Update: Alla tre yngel lever och frodas. De har börjat få lite orange färg nu, tyvärr är de för snabba för att jag ska lyckas fota dem ;)

Jag och frugan var på Öland och plockade sten i helgen, så nu är det blandat sten och sand som botten. Inspiration: Karrokajas 900-litrare ;)

Har rengjort ytterfilter och bytt all filtermedia. Denna gången har jag fyllt korgarna betydlig mer än vad det blev med filtermedian som kom med filtret. Hoppas kunna köra med denna setupen betydligt längre än tidigare. Tog ca 48 timmar innan vattnet var kristallklart efter filterbytet.

Har fått lite trådalger på de nya växterna, plockar det konstant och hoppas bara det beror på flytten från deras tidigare hem. Får se hur detta utvecklar sig.

[ATTACH]37068[/ATTACH]
Några pansarmalar, här ser man lite av de nya stenarna i sanden.

[ATTACH]37069[/ATTACH]
[ATTACH]37070[/ATTACH]
Hittade lite rödmunnar och en JD i kameran :)

[ATTACH]37071[/ATTACH]
Nya filtermedian: Makaroner, filterkuber och kol, mindre filterkuber och sist vadd.

[ATTACH]37072[/ATTACH]
Akvariemöbeln helt klar :)

[ATTACH]37073[/ATTACH]
Akvariemöbel med öppna dörrar. Den rymmer mycket prylar!
#138 - 10 september 2010 14:37
Väldigt fint. Bänken blev ju kanon.
#139 - 10 september 2010 14:55
snyggt! :D ordning och reda :)
#140 - 16 september 2010 20:44
Update: Kastade ut massa växter och planterade om lite när jag bytte vatten sist. Får se hur detta kommer utveckla sig :)
[ATTACH]37361[/ATTACH]
En lite preview på omordningen i karet.

Ett litet sidoprojekt:
[ATTACH]37362[/ATTACH]
2,8 liters växtkar. Scapat för en duell på Plantswap :)
Är du medlem på Plantswap får du gå in och rösta på söndag ;)
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=11153&postdays=0&postorder=asc&start=0
#141 - 16 september 2010 20:59
Fruktansvärt snyggt akvarium! Snyggast på zoopet enligt mig =)
#142 - 17 september 2010 06:31
Riktigt snyggt kar och bänk du har fått till. Tror på höga poäng i tävlingen.

När jag ändå är här ställer jag en fråga också. Jag har själv stora Lotusblad som nått ytan hemma, behöver man klippa bort dessa eller hur sköter man denna planta? Är rädd att de ska skugga andra växter........
#143 - 17 september 2010 07:38
Riktigt snyggt kar och bänk du har fått till. Tror på höga poäng i tävlingen.

När jag ändå är här ställer jag en fråga också. Jag har själv stora Lotusblad som nått ytan hemma, behöver man klippa bort dessa eller hur sköter man denna planta? Är rädd att de ska skugga andra växter........

Det är helt upp till dig om du vill ha ytblad eller ej, den tar ingen skada av att du klipper bort ytbladen, det som händer är att du kommer få svårare att få den att blomma bara, men å andra sidan är det inte vad alla vill :)
#144 - 17 september 2010 08:04
Fan vad snyggt....kan inte låta bli att bli inspirerad av det till mitt projekt;)
#145 - 19 september 2010 09:38
Tackar för allt beröm :)

Jag har nu 4 gigantiska blad på ytan från Lotusen, 6 st stora på väg uppåt och ett par nya längst ner, varför kan den inte skicka upp nått skott :(
Den står precis vid defusorn till mitt CO2, bladen på ytan ligger precis under lysrampen så den borde ju ha alla de bästa förutsättningarna för att blomma... har en lotus till som jag inte låter sticka mot ytan, varje gång ett blad sticker uppåt knippsar jag det, funkar bra, den är buskig och fin, ca 20 cm hög.

Ps. Är du medlem på Plantswap? Glöm ej RÖSTA!...
#146 - 19 september 2010 09:54
Jag har redan röstat klotte, och jag röstade faktiskt på dig, inte för att jag känner dig bättre, men jag har starka aningar om hur svår ett klot måste vara att inreda, hade jag givit mig på det så hade nog klothelvetet legat på gräsmattan nu :D
#147 - 19 september 2010 11:21
hahaha det var nära att klotet lämnade lägenheten både en och två gånger ;)
#148 - 19 september 2010 11:39
Klotte skrev:
hahaha det var nära att klotet lämnade lägenheten både en och två gånger ;)

på tal om ingenting förresten, tänkte skicka iväg två stänglar ludwigia palustris samt lite annat smått och gott till dig imorgon klotte ;)
#149 - 19 september 2010 12:48
Röstade också på dig men du ligger strax bakom! ;)
Hela grejen med klotet och den "enkla" inredningen var riktigt grym.
#150 - 19 september 2010 13:18
Röstade också på dig men du ligger strax bakom! ;)

Hela grejen med klotet och den "enkla" inredningen var riktigt grym.

Tackar :) Hoppas fler tar sitt förnuft till fånga och röstar på den snyggaste skapelsen ;)

Marnat skrev:
på tal om ingenting förresten, tänkte skicka iväg två stänglar ludwigia palustris samt lite annat smått och gott till dig imorgon klotte ;)

Kanon, tycker karet är alldeles för tomt just nu :)
#151 - 24 september 2010 17:30
Liten update: Har fått två tillskott i veckan, en Ludwigia Palustris kom på Posten från stockholm och samma dag fick jag en dotter på BB, en tjej på 3480 g och 49 cm. Får se hur mycket akvarie man hinnner med närmst tiden nu, men är jag lite off vet ni nu varför :)

Marnat:
Tack för Ludwigia Palustrien :) Nu efter mycket om och men står den i karet ;)
#152 - 24 september 2010 18:31
Gratulera, det är verkligen en speciell känsla att bli farsa. :D
#153 - 24 september 2010 18:51
Saturnus80 skrev:
Gratulera, det är verkligen en speciell känsla att bli farsa. :D

Ja fy fasiken, jag har aldrig varit så skräckslagen som när vi kom hem från BB..

Jaha, vad fan gör vi nu liksom :D
#154 - 24 september 2010 19:14
Marnat skrev:
Ja fy fasiken, jag har aldrig varit så skräckslagen som när vi kom hem från BB..

Jaha, vad fan gör vi nu liksom :D

Njuter! :D

Och grattis!
#155 - 8 oktober 2010 11:32
Tack alla :) Nu lever man ett helt nytt liv ;) Akvariet har bara fått det viktigaste underhållet senaste veckorna så nu ser det verkligen ut som en djungel...

Fick lite nya växter på posten från Marnat idag som har pillats ner i karet, ska försöka ta en bild under helgen...
#156 - 8 oktober 2010 11:43
Klotte skrev:
Tack alla :) Nu lever man ett helt nytt liv ;) Akvariet har bara fått det viktigaste underhållet senaste veckorna så nu ser det verkligen ut som en djungel...

Fick lite nya växter på posten från Marnat idag som har pillats ner i karet, ska försöka ta en bild under helgen...

Snart får jag nog börja skicka till nån annan istället, med tanke på all palustris och rotala du fick idag så lär du få en djungel snabbt :D
#157 - 9 oktober 2010 10:48
Marnat skrev:
Snart får jag nog börja skicka till nån annan istället, med tanke på all palustris och rotala du fick idag så lär du få en djungel snabbt :D

Ja, det är redan djungel ;)

Postar en före-bild, ska försöka greja imorgon och ta en bild efteråt :)

FÖRE:
[ATTACH]38054[/ATTACH]
#158 - 11 oktober 2010 23:22
Vackert! Tänker skriva samma erbjudande till dej som jag skrev till Marnat i hans projekttråd. Kan du ordna till mitt 450L? Det blir tomt snart, o jag vet inte var jag ska börja
#159 - 12 oktober 2010 06:34
Släng upp en projekttråd så kan vi ju bolla lite idéer :) Har du tänkt köra något tema? Är karet helt tomt när du kör igång?
#160 - 12 oktober 2010 07:29
Grattis till dottern =)

Jo man är ju lite omtumlad efteråt :P
Men jag kom ganska snabbt in i rutinen att inte ha några hehe, är ju ganska svårt att planera något i början :P

För övrigt väldigt snyggt kar ^^
#161 - 12 oktober 2010 08:41
Karet kommer att tömmas helt o hållet! Har bara 18 fiskar kvar där i för tillfället, o de kommer att få bosätta sej i ett 100L tills allt är färdigt.. de får gnälla hur mkt de vill, men så får det bli!

Har ett juwel vision 450L med Juwels egen (fula) bakgrund. Dessutom sitter deras egna filterbox i karet

Hade tänkt mej SA tema, men inte fått tummen ur ännu ;) Nu har vi dessutom köpt hus så jag kan inte börja själva tömmandet o fyllandet förrän flytten närmar sej.. även om jag skulle vilja (blkir så jäkla tungt att bära) :D
#162 - 14 oktober 2010 08:39
Whizzer: Har skrivit lite i din tråd nu :)

Var ett tag sen jag uppdaterade växtlistan så här kommer den. Är uppe i 14 olika arter i karet nu. :)

Uppdaterad växtlista:
Hygrophila polysperma
Micranthemum umbrosum
Heteranthera zosterifolia
Anubias barteri var. barteri
Alternanthera cardinalis
Echinodorus bleheri
Nymphaea lotus "red"
Vallisneria americana "Mini Twister"
Echinodorus osiris
Limnophila sessiliflora

Limnophila aromatica
Riccia fluitans
Ludwigia palustris
[COLOR=red]NY![/COLOR]
Rotala rotundifolia
[COLOR=red]NY![/COLOR]
#163 - 14 oktober 2010 12:20
Snyggt Klotte! Det är nått liknade ditt kar jag försöker sträva efter med mitt jordkar... Men low tech då ;)
#164 - 17 oktober 2010 12:13
Tjenare Klotte

Underbart kar, finfin lummig scape mjuka fina drag, riktigt härlig sinnesro med det karet.

Och GRATTIS till knatten :D

Kan också meddela att du har den äran att vara först med en ny idé (inte alls revolutionerande egentligen, konstigt att jag inte tänkt på detta förut i och med ex. Mats Bryzell's kar, ansjo och marnat mfl...) i alla fall så har du som sagt fått äran att inviga en ny mapp på datorn, den innehåller inte mindre än bilder på Zoopet medlemmar's kar...

Dessa bilder finns till för att inspirera och agera kom ihåg när jag skall fixa nya scape's, nya kar från scratch men även inhandla växter etc.

BTW, har du över lite Heteranthera zosterifolia så säg till, saknar denna "dill" i mitt kar, men sist jag hade den var jag tvungen att utrota den under en flytt, blev för mkt... Men som sagt nu är den önskvärd men finns inte på DM i Linköping såvitt jag vet.

Bra jobbat! ;)

Nicke
#165 - 18 oktober 2010 07:50
ApeviaX skrev:
Tjenare Klotte

Underbart kar, finfin lummig scape mjuka fina drag, riktigt härlig sinnesro med det karet.

Och GRATTIS till knatten :D

Kan också meddela att du har den äran att vara först med en ny idé (inte alls revolutionerande egentligen, konstigt att jag inte tänkt på detta förut i och med ex. Mats Bryzell's kar, ansjo och marnat mfl...) i alla fall så har du som sagt fått äran att inviga en ny mapp på datorn, den innehåller inte mindre än bilder på Zoopet medlemmar's kar...

Dessa bilder finns till för att inspirera och agera kom ihåg när jag skall fixa nya scape's, nya kar från scratch men även inhandla växter etc.

BTW, har du över lite Heteranthera zosterifolia så säg till, saknar denna "dill" i mitt kar, men sist jag hade den var jag tvungen att utrota den under en flytt, blev för mkt... Men som sagt nu är den önskvärd men finns inte på DM i Linköping såvitt jag vet.

Bra jobbat! ;)

Nicke

Tackar! Bra idé mad att samla ihop bilder till framtida inspiration och annat :)

Visst har jag Heteranthera zosterifolia i överflöd men den är inte i så bra skick, den står ju i ett hörn med lite för dåligt ljus. Kolla på Plantswap om du hittar någon bättre ;) Annars kan jag skicka några skott :)
#166 - 18 oktober 2010 17:05
Tackar, tyckte det var en bra idé för just inspiration. Men fattar inte varför jag inte kom på något så enkelt tidigare :)

Just just, PlantSwap det var ett tag sen jag var inloggad där. Ska leta lite, men å andra sidan så gör det inte supermkt om den inte är 100% om man får den gratis vill säga, dessutom är den ganska enkel att få sprutt på.

Nicke
#167 - 19 oktober 2010 06:07
Bara skicka ett PM med din adress om du inte hittar nått på PS så får du konto att sätta in porto på :)
Har så jag kan klippa 6-8 stänglar i veckan, 10-20 cm långa.
#168 - 19 oktober 2010 12:33
Låter, kanon PM med adress alldeles snart. Sedan kan ju det lilla paketet kanske bli skickat när cashen rullat in, nu är jag pank så har inte ens råd med mjölk :p

Du får gärna låta de växa sig "för långa" i ditt kar innan du klipper om det är ok, då blir det ju lite mer växt i paketet så att säga?

Nicke
#169 - 24 oktober 2010 18:49
Update: Nu har jag äntligen klippt lite växter och fått lite ordning i karet...

[ATTACH]38437[/ATTACH] [ATTACH]38438[/ATTACH]
Ytan i karet innna jag rensade växter idag tillslut! Slängde återigen nästan en 10-liters hink med växter...

[ATTACH]38439[/ATTACH]
Resultat efter rensning. Har slarvat med mäsken och PMDD lite senaste veckan och det märks med en gång på växterna, vita toppar och andra brister kommer med en gång. Dags att ta sig i kragen och sköta sina rutiner :)

[ATTACH]38440[/ATTACH]
Min favorit-ancistrus var framme en sväng så jag knäpte en bild...
15 cm guldancistrus, Fanigan var namnet :)

[ATTACH]38436[/ATTACH]
Ni som mins mitt 2,8 liters nanoväxtkar, såhär ser det ut nu, lite kiselalger i det p.g.a. slarv med ljus, men det rullar på! Trodde det skulle dött för länge sen...
Växterna i är Micranthemum umbrosum, Anubias barteri var. barteri och Vallisneria americana "Mini Twister".

ApeviaX skrev:
Låter, kanon PM med adress alldeles snart. Sedan kan ju det lilla paketet kanske bli skickat när cashen rullat in, nu är jag pank så har inte ens råd med mjölk :p

Du får gärna låta de växa sig "för långa" i ditt kar innan du klipper om det är ok, då blir det ju lite mer växt i paketet så att säga?

Nicke

Klippte min Heteranthera zosterifolia, den var alldeles för sliten nu. Ska odla lite ny som inte ska bli lika skabbig ;)
#170 - 25 oktober 2010 08:36
Glömde fråga i inlägget över:
Jag hade två blad på min Lotus som nästan var helt gröna? Kan det vara näringsbrist? Har ju slarvat med PMDD och kolsyra senaste veckorna... Ljusbrist lär det ju inte vara för de har legat och flutit precis under ljusrampen.

Jag hoppas det är växten som muterat sig, för det var grymt snygga blad :)
#171 - 27 oktober 2010 15:00
Äntligen är min nya fåtölj på plats, bara att njuta av akvariet nu :)

[ATTACH]38573[/ATTACH]
#172 - 31 oktober 2010 16:54
Söndagens akvariejobb slutfört. Nu kan man njuta av det en vecka till :)

[ATTACH]38722[/ATTACH]
Bilagor:
#173 - 23 november 2010 07:32
En liten påminnelse om Plantswaps Aquascape Contest, 1 dec är sista dagen att skicka in ett bidrag!

Kan tillägga att i karet har det inte hänt nånting ;) Har dock ett litet projekt på gång... Planen är att ta tag i min Riccia och få den att täcka hela redmoreroten som sticker ner i mitten av karet... Fortsättning följer...
#174 - 12 januari 2011 20:50
Klotte skrev:
Var ett tag sen jag uppdaterade, men det har inte hänt så mycket intressant. Karet verkar väldigt stabilt, har haft en liten tempökning i det i samband med att solen kommit till Kalmar, men har nu tagit bort de bakre täckglasen och tempen trillade ner där den legat tidigare. Hoppas växterna reagerar bra på detta när de slipper täckglas mellan ljusramp och vatten.

Jag var på IKEA för ett tag sen och köpte en balja för att prova odla lite växter emersed. Har just nu en Anubias Barteri och några skott med Pogostemon Helferi som står ovan vatten. Anubiasen vissnade nästan helt första dagarna men har nu börjat återhämta sig. Pogostemonen Ser vissen ut, men har läst nånstans att de kan vissna ner helt för att få helt nya blad när den ska växa ovan vatten.

Idag ska det dimpa ner en påse med Riccia Fluitans i brevlådan :) Ska börja klä delar av bakgrunden och lite rötter/stenar ikväll. Någon som har jobbat med denna mossan innan? Jag köpte tvättpåsar på Clas Olsson för 19:- styck som jag ska klippa sönder och använda näten från. Hoppas det ska funka bra.

Till sist, mina Dempseys har lekt igen, även denna gången utan framgång, de har romen 2-3 dygn sen äter de själva upp den, är nu nästan 100% säker på att jag har två damer. Ska fortfarande försöka fota dem så ni kan hjälpa med artbestämning.

du skrev att växten dimper ner i brevlådan..får en fråga vart du köper el finner dina..har följt från början å gud va fint du gjort å kan inte sluta läsa heller...wow säger ja bara
#175 - 12 januari 2011 21:15
Klotte skrev:
Update: Nu har jag äntligen klippt lite växter och fått lite ordning i karet...

[ATTACH]38437[/ATTACH] [ATTACH]38438[/ATTACH]

Ytan i karet innna jag rensade växter idag tillslut! Slängde återigen nästan en 10-liters hink med växter...

[ATTACH]38439[/ATTACH]

Resultat efter rensning. Har slarvat med mäsken och PMDD lite senaste veckan och det märks med en gång på växterna, vita toppar och andra brister kommer med en gång. Dags att ta sig i kragen och sköta sina rutiner :)

[ATTACH]38440[/ATTACH]

Min favorit-ancistrus var framme en sväng så jag knäpte en bild...

15 cm guldancistrus, Fanigan var namnet :)

[ATTACH]38436[/ATTACH]

Ni som mins mitt 2,8 liters nanoväxtkar, såhär ser det ut nu, lite kiselalger i det p.g.a. slarv med ljus, men det rullar på! Trodde det skulle dött för länge sen...

Växterna i är Micranthemum umbrosum, Anubias barteri var. barteri och Vallisneria americana "Mini Twister".

Klippte min Heteranthera zosterifolia, den var alldeles för sliten nu. Ska odla lite ny som inte ska bli lika skabbig ;)

istället för att slänga..finns de chans att köpa av di så blir vi båda glada:)
#176 - 18 januari 2011 06:14
pernilla78 skrev:
istället för att slänga..finns de chans att köpa av di så blir vi båda glada:)

Har missat detta, så förlåt för sent svar. Bor du så du kan hämta växter så kan du få istället för att jag slänger dem. Just nu anser jag att det är för kallt ute för att skicka växter.
#177 - 18 januari 2011 06:21
Nu är det dags igen. Jag och frugan har köpt en större lägenhet så nu är det snart dags att flytta. Några tips på vad jag ska göra med karet efter flytten?

Jag ska behålla bakgrunden och köra sandbotten. Vet dock inte om jag ska köra så mycket växter som jag gör nu, funderar på att skippa CO2 och bara köra enklare växter. Kanske även skaffa lite nya fiskar. Mina pansarmalar ska flytta till en egen tank för avel nu. Skulle behöva ha nått som äter yngel, har ca 25-30 svärdbärare i karet nu eftersom att mina Dempseys inte lyckas ta ynglena med alla växter...

Tar tacksamt emot tankar och idéer :) Vill dock inte köra monsterfiskar, har testat det och det är inte min grej ;)
#178 - 18 januari 2011 08:59
Något man sällan ser är västafrikabiotoper. Mycket stenar, massor av lättskötta anubias och intressanta ciklider av olika slag. Kanske vore nåt?
#179 - 18 januari 2011 10:07
Klotte skrev:
Har missat detta, så förlåt för sent svar. Bor du så du kan hämta växter så kan du få istället för att jag slänger dem. Just nu anser jag att det är för kallt ute för att skicka växter.

hej å tack för svar..bor i ack värmeland du sköna så ja får väl vänta ett tag tills de blir bättre väder men köpt växter från tradera som klarat några dar dock..men kanske om några månader..följer denna tråden då en ä nyfiken i en strut på ditt kar...
#180 - 18 januari 2011 11:04
Såg att du undrade vart jag skaffar mina växter, jag köper mycket från Plantswap.se – en sida för akvarieväxt-nördar :)

Alltid kul med folk som uppskattar ens små projekt :)
#181 - 18 januari 2011 11:15
Något man sällan ser är västafrikabiotoper. Mycket stenar, massor av lättskötta anubias och intressanta ciklider av olika slag. Kanske vore nåt?

Det är en intressant biotop... har funderat på att köra något sådant med mycket anubias och lite högre pH, vet dock ej vad det är för pH i Västafrika, men gissar att det är ett högre än vad jag kör idag (6-6,5). Och mina Jack Dempseys kan ju gå med där även om de ej är rätt i biotopen :)
#182 - 18 januari 2011 11:36
Klotte skrev:
Såg att du undrade vart jag skaffar mina växter, jag köper mycket från Plantswap.se – en sida för akvarieväxt-nördar :)

ja va inne på plantswap men ja som inte ä såå bra på nya sidor hade lite problem med vart ja skulle gå in för att hitta växter..får en fråga..ä de enligt di billigare å ibland finare specimen än i affären..kanske ska bli en akvarieväxtnörd me:)
#183 - 18 januari 2011 12:03
Klotte skrev:

nu har ja registrerat mig å de ä som på julafton..tusen tack för att du tar hand om en gröngöling :)
#184 - 18 januari 2011 12:31
Ja, det du inte hittar om växter på Plantswap behöver du inte veta ;)

Angående kvalitet på växter i affärerna kontra hos privatpersoner är varierande såklart. Men många affärer har väldigt dåliga växter samt många ej lämpliga växter. Många växter i affären är även odlade ovan vatten så de måste börja med att ställa om sig när man tar hem dem. Jag upplever att de bästa växterna får man genom att skaffa sig kunskap om växterna sen leta fram dem på plantswap där man oftast ser exakt vilka förhållanden de kommer från, med ljus och näring m.m.
#185 - 18 januari 2011 14:03
Klotte skrev:
Ja, det du inte hittar om växter på Plantswap behöver du inte veta ;)

Angående kvalitet på växter i affärerna kontra hos privatpersoner är varierande såklart. Men många affärer har väldigt dåliga växter samt många ej lämpliga växter. Många växter i affären är även odlade ovan vatten så de måste börja med att ställa om sig när man tar hem dem. Jag upplever att de bästa växterna får man genom att skaffa sig kunskap om växterna sen leta fram dem på plantswap där man oftast ser exakt vilka förhållanden de kommer från, med ljus och näring m.m.

de va ett bra svar..eftersom en ä grön så köpte en bara fina i början tills de inte blev så fina ängre,nya rör i å flora ä de ena för växterna så ja har bra rör men sen ja börja på zoopet finner man mer svar och bättre än från butikerna som bara vill sälja..får en fråga..ciklidgräs..har du erfarenhet av de å ä de undervattens..tack för svaren
#186 - 18 januari 2011 14:10
Ciklidgräs är en växt som ruttnar och förstör vatten eftersom det egentligen är en sumpväxt som behöver vara ovan vattenytan för att må bra...
#187 - 18 januari 2011 14:19
022helpek skrev:
Ciklidgräs är en växt som ruttnar och förstör vatten eftersom det egentligen är en sumpväxt som behöver vara ovan vattenytan för att må bra...

tack...den ä helt utesluten men tycker att de ä dåligt då man säljer fast man vet av att den ruttnar..här hemma kostar en stor knippe gräs upp till 135 kr..
Bilagor:
#188 - 21 januari 2011 07:20
Tänkte jag skulle sammanfatta karets utveckling senaste 9 månaderna nu innan jag ska riva upp allt. I början på april startade projektet, planen var SA med dominerande växtinslag. CO2 och mycket PMDD var receptet redan från början. Just nu är jag uppe i dubbeldos måndagar och en extra dubbeldos på torsdagar. Co2 kör jag två 5-litersdunkar mäsk. Jag har hela tiden kört med enbart 72 watt belysning (Philips Aquarelle 2x36 w T8-rör).

Populationen som det ser ut nu är:
20-25 svärdbärare (massa yngel)
3 Jack Dempsey
4 Siamesiska algätare
1 Guldancistrus
2 Ancistrus sp. long fin
10 Trebandspansarmalar
12 Rödmunstetror

[ATTACH]41444[/ATTACH]
Början på April, precis före starten.

[ATTACH]41445[/ATTACH]

[ATTACH]41446[/ATTACH]

[ATTACH]41447[/ATTACH]
Bidraget till Plantswaps växtakvarietävling.

[ATTACH]41448[/ATTACH]

[ATTACH]41449[/ATTACH]
Karet som det ser ut nu...

I mitten på mars blir det flytt. Planerna lutar åt enkla växter, utan CO2. Större ciklider, mina Dempseys och ett par av någon lite mindre variant också. Ancistrusarna får bo kvar. Ska även försöka ha kvar mina rödmunnar, men tror de kan bli mat när växtmängden minskar.

Ska även starta ett kar till efterflytten, 112 liter renodlat Corydoras trilineatus (Trebandspansarmal), tror att mina bör vara könsmogna nu efter ett år i den stora tanken.

Svärdsbärarna ska ev. flytta till en kompis, annars får de gå med cikliderna tills vidare...

Tar tacksamt emot förslag och åsikter om planerna för de två karen.
#189 - 8 februari 2011 09:00
jagkollar ofta om de kommit nya uppgifter om ditt el dina kar..denna tråden släpper ja inte..jättetrevlig och bra på alla vis..hur går de me allt och eftersom ja ä en förälskad själ i malar å då corydorasarna så vill ja gärna ha update hur de går..tack kanske ä på sin plats me..hihi
#190 - 8 februari 2011 09:33
Snyggt kar! ;)
#191 - 11 februari 2011 08:53
pernilla78 skrev:
jagkollar ofta om de kommit nya uppgifter om ditt el dina kar..denna tråden släpper ja inte..jättetrevlig och bra på alla vis..hur går de me allt och eftersom ja ä en förälskad själ i malar å då corydorasarna så vill ja gärna ha update hur de går..tack kanske ä på sin plats me..hihi

Tackar! Flytten närmar sig med storm steg... i mitten på mars bär det av... håller på att planera allt det praktiska nu....

makki skrev:
Snyggt kar! ;)

Tack :)
#192 - 11 februari 2011 08:56
EFTERLYSNING!
Letar efter någon som har tömt ett kar med frigolit bakgrund. Har några praktiska frågor inför min flytt, t.ex. hur mycket vatten har bakgrunden sugit upp? Kommer karet väga bly med bakgrunden i nu?
#193 - 12 februari 2011 18:17
[ATTACH]42221[/ATTACH]
Idag bestämde jag mig för att rensa ordentligt bland växterna. Många av växterna hade bleka toppar och var i allmänt dåligt skick sen jag låtit min sessiflora växa vilt och suga upp all näring i karet. Aromatican i bakkant av bilden är nästan vit i topparna...
[ATTACH]42222[/ATTACH]
De ända växterna som trivdes förutom sessin var anubiasen som blommade för fullt :)

[ATTACH]42225[/ATTACH]
Karet i helhet efter rensningen. Tror jag rensat ner växtlistan från 13 arter till 6 arter.

[ATTACH]42224[/ATTACH]
Närbild på mitt hemmagjorda PET-flaskefilter som jag kör ibland efter stora omplanteringar för att snabbt få vattnet klart och slippa slagga igen ytterfiltret med allt skräp man rör upp...

[ATTACH]42226[/ATTACH] [ATTACH]42223[/ATTACH]
Fiskarna hade fullt upp att äta allt skräp som rördes upp från botten, speciellt mina cory trilineatus, som snart ska få ett eget hem :)

[ATTACH]42227[/ATTACH] [ATTACH]42228[/ATTACH]
Min Lotus var hårt åtgången av svärdsbärarna som ätit hål på nästan alla stora blad. Efter flytten blir det INGA svärdsbärare (de har nytt hem på g...), men ser att den temporära PET-flaskfiltret gör nytta :)
#194 - 30 mars 2011 16:33
Galet snyggt de blev :) Ha lika stort kar,men långt ifrån lika snyggt.
En fråga bara,hur blandade du i dina 5 L dunkar?
Ha samma system fast i en 1½ L pet,tycker dock det är för lite till 540 L
#195 - 8 april 2011 13:13
Cold skrev:
Galet snyggt de blev :) Ha lika stort kar,men långt ifrån lika snyggt.

En fråga bara,hur blandade du i dina 5 L dunkar?

Ha samma system fast i en 1½ L pet,tycker dock det är för lite till 540 L

Är mitt uppe i flytt så det var ett tag sen jag tittade in här... Har svarat på ditt Pm med recept på mäsken...
#196 - 8 april 2011 13:24
Snyggt! :)
#197 - 11 april 2011 06:05
icehacker skrev:
Snyggt! :)

På lördag ska karet flyttas. Hoppas allt går som planerat...
#198 - 13 maj 2011 08:02
Nu är karet flytta och har varit igång i ca 4 veckor. Alla fiskar har klarat flytten bra.
De fick bo i en 130 liters plastback från IKEA några dagar med ytterfilter och värmare.

Jag ska försöka fixa guldmedlemskap snart igen så jag kan uppdatera med lite bilder...

Frigolitbakgrunden är utkastad och bakgrunden är nu bara svartfilm. Har köpt lite nya snabbväxande växter för att få igång karet lite snabbare. Alla gamla växter kastades i flytten. Är sugen på att köpa ett ciklidpar till som kan gå bra med mina Dempseys... Har haft tankar runt ett par Cichlasoma salvini ... någon med erfarenhet kring dessa som har några invändningar förutom att jag kommer behöva uppgradera mitt kar framöver...
#199 - 18 maj 2011 17:20
Att du inte fixade ett större kar när du ändå flyttade? :)
#200 - 18 maj 2011 17:40
Ge oss bilder!
#201 - 19 maj 2011 06:29
bong skrev:
Att du inte fixade ett större kar när du ändå flyttade? :)

Såhär i efterhand hade det passat bättre med ett 720liters på den väggen... får bearbeta detta hemma lite först bara, jag fick ju ett nytt kök så jag har kostat lite nu ;)

Getingen skrev:
Ge oss bilder!

Det kommer, ska anmäla guld nu till löningen :) Renoveringen har ätit upp mina pengar :(
#202 - 25 maj 2011 05:59
Nu är guld anmält, inväntar fakturan... :)

Idag blir det en sväng till Guldfisken... Såg att de har Salviniciklider inne. Är de i lite vettig storlek och har gått med andra arter så blir det nog ett inköp. Återkommer med resultat...
#203 - 27 maj 2011 08:19
Det blev ett par Salvini, en hane och en hona i storlek 6-7 cm. Hoppas det blev rätt med könen, den ena hade en distinkt fläck på gällocket och en på ryggfenan vilket antyder hona och den andra var blekare och hade mer blåa pigment... Time will tell :)

Foton kommer så fort mitt guld gått igenom...

Tills vidare kan ni avnjuta någon annans Salvinis... ;)
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#204 - 1 juni 2011 19:42
Firar mitt guldmedlemskap med första bilden från nya akvarie-setupen :) Fler bilder kommer inom kort. Ska försöka plåta hela karet i helgen.

[ATTACH]45019[/ATTACH]
Ber om ursäkt för suddig bild och algerna på framrutan [:o]
#205 - 1 juni 2011 20:47
Vilken gullig setup! Ser bra ut. :)
#206 - 20 januari 2012 11:20
Nu är detta akvarie tyvärr nedlagt. Fick en läcka några månader efter flytten, förmodligen sättningar. 100-150 liter vatten på golvet innan jag hann slanga ut vattnet, tappade sugen lite så fiskarna (alla överlevde) flyttade till en kompis och akvarie ska ut för försäljning. Tillsvidare har jag bara min odling med Corydoras Trilineatus.

Annons