540 liter kar till oskar?

#1 - 11 januari 2007 22:44
ska köpa en 540 liter kar till mina tre oskar som är 5 cm räcker det och vad ska jag ha för belysning det fins fyra lysrör o fins två vilken ska jag välja?:)
#2 - 12 januari 2007 08:20
habob skrev:
ska köpa en 540 liter kar till mina tre oskar som är 5 cm räcker det och vad ska jag ha för belysning det fins fyra lysrör o fins två vilken ska jag välja?:)

Tjenamoss,

Har haft 3 30cm oscar i ett 540. Gick helt ok tills 2 av dem bestämde sig att bilda ett par, och attackera den tredje... Det blev blött på golvet :(

Många på zoopet rekomenderar inte att man ska ha 3 oscars i ett 540. Men på världens största sida http://www.oscarfish.com/ så är det helt ok. För mig gick det bra som sagt...

Du behöver inte ha någon direkt belysning för fiskarnaas skull. De gillar när det är lite "murkigt" i vattnet... 2 lysrör igång räcker gott. Blir mindre alger då också..

Tänk på att
1. De växer snabbt. Så 3 fiskar på 5 cm i ett 540 kan verka vara klent. Men snart har du 3 fiskar på 25 cm :)

2. De bajsar MYCKET. Du måste ha ordnentligt med filtering... Gärna ett par externa filter eller 1-2 powerheads kopplade till filtermatta.

3. Växter fungerar inte så bra. Blir mat snabbt :)

Lycka till!
#3 - 12 januari 2007 09:24
Stew skrev:
Tjenamoss,

Har haft 3 30cm oscar i ett 540. Gick helt ok tills 2 av dem bestämde sig att bilda ett par, och attackera den tredje... Det blev blött på golvet :(

Många på zoopet rekomenderar inte att man ska ha 3 oscars i ett 540. Men på världens största sida http://www.oscarfish.com/ så är det helt ok. För mig gick det bra som sagt...

Du behöver inte ha någon direkt belysning för fiskarnaas skull. De gillar när det är lite "murkigt" i vattnet... 2 lysrör igång räcker gott. Blir mindre alger då också..

Tänk på att

1. De växer snabbt. Så 3 fiskar på 5 cm i ett 540 kan verka vara klent. Men snart har du 3 fiskar på 25 cm :)

2. De bajsar MYCKET. Du måste ha ordnentligt med filtering... Gärna ett par externa filter eller 1-2 powerheads kopplade till filtermatta.

3. Växter fungerar inte så bra. Blir mat snabbt :)

Lycka till!

okej kan du skriva tydligt vad jag behöver för o köpa så att jag har ett perfekt oscar kar bland annat namnet på pump storlek,mattan,jag har redan en stor inne pump som pumpar över ett tusen liter p timme?:)
#4 - 12 januari 2007 09:52
habob skrev:
okej kan du skriva tydligt vad jag behöver för o köpa så att jag har ett perfekt oscar kar bland annat namnet på pump storlek,mattan,jag har redan en stor inne pump som pumpar över ett tusen liter p timme?:)

Hmm...
Är det en pump med filter eller en powerhead? Dvs bara "pump"? märke/modell?
#5 - 12 januari 2007 10:00
Så här såg det ut för mig förresten.

Två filmer. Du måste ha quicktime för att se dem.

http://www.stew.nu/2.3gp
http://www.stew.nu/3.3gp

Här hittade jag en artikel om oscars och vad de kräver för akvarie osv.
http://www.oscarfish.com/cms_view_article.php?aid=7
#6 - 12 januari 2007 12:08
Ett innerfilter som pumpar 1000l/tim räcker inte långt till tre fullvuxna oscars.
#7 - 12 januari 2007 12:12
darkside skrev:
Ett innerfilter som pumpar 1000l/tim räcker inte långt till tre fullvuxna oscars.

Nope. inte på långa vägar.

Men frågan är om det är ett powerhead han pratar om. Isf kan han komplettera det med filtermatta... Samt köpa ytterligare ett filter.
#8 - 12 januari 2007 14:25
Stew skrev:
Nope. inte på långa vägar.

Men frågan är om det är ett powerhead han pratar om. Isf kan han komplettera det med filtermatta... Samt köpa ytterligare ett filter.

jag är inte så kunnig när det gäller filter o små detalier men jag köpte den o den är stor inne filter som har tre olika steg,först vatnet gor genom en svart kål filter sen genom två stenar sen en till vanlig filter materiel o ut i karet med sjustrering för lyft bublor,killen som jag köpte ifron sa att den bruka användas till saltvatten akvarie,vad tycker du om jag kompletera med en fluval 3 som pumpar 700 l per timme?jag kan gärna sjicka bilden på pumpen om jag får din msn!:)
#9 - 12 januari 2007 14:26
darkside skrev:

okej har du non bätre förslag?tack iförhand!:)
#10 - 12 januari 2007 21:13
Jag har haft 5st oscar i ett 540 en gång i tiden och det funkade bra.
I början när odm var små smutsade odm inte ner så speciellt mycket, men när dom närmare sej 20cm storleken blev de värre

Jag hade ändå Projekts största ytterfilter med 18liter filtermassa och ett Fluval 405 med 7liter tror jag och ett stort innefilter....fick ändå rengöra filrerna en gång i halvåret...så visst smutsar dom ner..

//Peter
#11 - 12 januari 2007 21:17
darkside skrev:

Det kan funka hur bra som helst om du har 10-15liter filtermassa till det innefiltret

Jag körde med ca 1500l/h till 5st 20cm oscar för att inte göra det för strömt för fiskarna, oscar är inte så glada vid "Malawi-Strömmar"

Riktar man utblåsen rätt på sina filter så kan man flytta tillräckligt mycket vatten

Filtervolym gott folk......filtervolym!!

//Peter
#12 - 13 januari 2007 16:17
Redbullen skrev:
Det kan funka hur bra som helst om du har 10-15liter filtermassa till det innefiltret

Jag körde med ca 1500l/h till 5st 20cm oscar för att inte göra det för strömt för fiskarna, oscar är inte så glada vid "Malawi-Strömmar"

Riktar man utblåsen rätt på sina filter så kan man flytta tillräckligt mycket vatten

Filtervolym gott folk......filtervolym!!

//Peter

Var lite det jag tänkte på, innerfilter brukar ha väldigt liten volym o måste då pumpa igenom betydligt mer vatten för att få samma filtrering som ett ytterfilter som pumpar samma vattenmängd, men har en större filtervolym.

Annons