540 liter in i väggen

#1 - 6 september 2012 20:48
Tänkte att jag skulle visa lite hur jag gått till väga med mitt projekt att bygga in mitt 540 bakom/i en vägg. Detta är ett standardkar med måtten 150 x 60 x 60 cm. Jag hoppas att jag med denna tråd kring hur jag gjort kan inspirera till fler liknande lösningar. Detta är givetvis ingen manual för hur man bygger en sådan här lösning, utan enbart min variant på det hela. Om du skall ge dig in i ett sådant här projekt så se till att du har tillräckligt med kunskap för att göra jobbet på ett riktigt och säkert sätt.

Akvariet skall stå i ett förråd som är i direkt anslutning till vårt vardagsrum. Väggen som skall visa akvariet är även riktad mot vår soffgrupp.

Det enklaste hade varit att låta väggen stå som den gör och bara såga upp ett hål där akvariet skall visas. Nackdelen med detta blir ju då att man får ett hål med ett djup på ca 7 cm från yttervägg till glaset på akvariet. Detta ville jag minimera genom att ställa akvariet i själva väggen och därmed få bara den yttersta väggskivan som distans mot glaset.

Det första som skulle göras var givetvis att riva ut allt som redan fanns i förrådet, bl.a. en platsmonterad garderob, som visade sig vara förankrad i taket. Dessutom var spänntaket bara uppsatt runt garderoben och ingen golvmatta var lagd under den. Det blev därmed till att riva ut även plastgolvet. Taket får vara som det är tills vidare.

Nu kom långpasset och sågen fram. Ett hål stort som hela akvariet med blivande ställning och allt plus lite till sågades genom de inre väggskivorna, utan att gå igenom till reglarna. Varför jag inte ville såga i reglarna var för att jag var osäker på om där gick några elledningar. Men dessa slapp jag som tur var. Även reglarna sågades då av och plockades bort. Det blev till att slita en del då de givetvis var spikade även från utsidan.
[ATTACH=CONFIG]55712[/ATTACH]

Byggandet av ställningen tog sin början. Jag valde att genomgående använda mig av reglar i storleken 45 x 95 mm. Detta är överdimensionerat, men jag är ingen beräkningsingenjör och tar hellre det säkra före det osäkra.

Till att börja med byggde jag den övre och nedre ramen anpassade efter karets bottenstorlek, alltså 150 x 60 cm. Glöm inte att förborra! Dessa sammanfogades sedan med ett ben i varje hörn för att få dem i önskad höjd. Dessa ben är inte på något sätt bärande, utan används mest för att anpassa höjden på ställningen samt för att de bärande benen senare skall ha något att fästa mot.

Som synes så sträcker sig den bortre regeln i ramen längre än själva karets bredd. När alla reglar som tidigare funnits i väggen togs bort, så blir givetvis ytterväggen mycket instabil. Genom att nu fästa den yttre väggskivan i den horisontella regeln så blir den mycket stabilare. Jag kommer även att montera reglar runt hela öppningen i den yttre väggen, men mer om det senare. Det var lite bökigt att få in ställningen i vårt lilla förråd, så jag fick såga upp ytterligare i väggen för att kunna få det på plats.
[ATTACH=CONFIG]55713[/ATTACH]

Nu monteras de bärande benen i ställningen. Dessa är tillsågade så att de bara precis kommer in i utrymmet mellan övre och nedre ramen. De bärande benen skruvas fast i de tidigare monterade stödbenen. Lägg märke till hur skarvarna överlappar varandra i hörnen för att belastningen senare skall fördelas så bra som möjligt. Jag monterar även två extra stöd i mitten av ställningen. Detta för att ytterligare förstärka ställningen. Dessa monteras med vinkelbeslag.
[ATTACH=CONFIG]55714[/ATTACH]

Mellan de extra stödbenen monterar jag bärande ben. Även dessa med vinkelbeslag. En toppskiva sågades till, men ligger löst tills vidare.
[ATTACH=CONFIG]55715[/ATTACH]
#2 - 6 september 2012 20:52
Då är ställningen så gott som klar. Jag kommer senare montera hyllplan, men först började finliret med att få karet helt i våg. Ett par extra armar hjälpte till att få karet på plats. Därefter började jag fylla, tömma och lägga mellan tunna tunna skivor av masonit under toppskivan för att få karet att stå plant i alla led. Glöm inte att mäta även diagonalt! Detta upprepades ett par gånger tills resultatet var tillfredsställande. Jag drog en linje på väggen längs karets ytterkant, varefter det lyftes av och toppskivan skruvades på plats.
[ATTACH=CONFIG]55716[/ATTACH]

Eftersom jag inte vill se akvariets aluminiumram från utsidan så drog jag in storleken på det blivande hålet med ett par cm från min tidigare markering. Därefter riktborrade jag från insidan hål i de fyra hörnen av mitt tänkta akvariehål. Detta för att jag vill såga från utsidan, det blir ju så mycket lättare än att sträcka sig över hela den byggda ställningen. Som synes så fick jag även dra bort en massa spacklade skarvar, men dessa fixar vi snart.
[ATTACH=CONFIG]55717[/ATTACH]

Nu skall vi regla upp på insidan av hålet. På kortsidorna är det enkelt, men över karet lite klurigare eftersom de gamla vertikala reglarna sitter kvar. Jag gjorde en fuling och sågade av dessa med cirkelsåg ca 45 mm ovanför den inre väggens kant. Då trillade de flesta bitarna ut, de resterande hade någon spik i sig och fick bändas loss. Sedan sågade jag till reglar som passades in i gapen mot väggen och skruvade fast från båda håll. Detta gjordes dels för att det inte skall bli öppna hålrum in i väggarna. Men framför allt för att väggen blir så mycket stabilare om man reglar upp den ordentligt. Hålen från cirkelsågen fylldes senare igen med latexfog.
[ATTACH=CONFIG]55718[/ATTACH]
#3 - 6 september 2012 20:54
För att undvika att väggen drar åt sig fukt från akvariets lite blöta miljö målade jag väggen med en våtrumsfärg. Jag har även lagt ett par strängar med silikon i skarvarna kring bygget. En liten strykning med färg blev det även på ställningen. Mest för att eventuellt vattenspill inte skall gå direkt in i träet.
[ATTACH=CONFIG]55719[/ATTACH]

Ytterväggen fick sig en omgång med glasfiberarmering och spackel över skarvar och skruv…
[ATTACH=CONFIG]55720[/ATTACH]

… innan den målades. Jag målade även skarven i ytterväggen med den svarta täta färgen.
[ATTACH=CONFIG]55721[/ATTACH]
#4 - 6 september 2012 20:57
Hyllplan sågades till och monterades på horisontella reglar som jag satt mellan benen på sidor och baktill i ställningen. Även en bottenplatta monterades i samband med detta. Som synes så börjar även förrådet få form efter bygget. Ett klick-golv har lagts in och lagerhyllor har kommit på plats.
[ATTACH=CONFIG]55722[/ATTACH]

För att nyttja förrådet maximalt så bygger jag hyllor på sidorna om karet. Och för att undvika att något skulle falla från dessa ner i karet så har sidoväggar monterats från golv till tak. Dessa är dock tvådelade och den övre delen sitter löst. Detta för att man skall kunna plocka ut den om man av någon anledning vill nå akvariets kortsida. Hyllplanen på andra sidan väggen är givetvis inte monterade på skivan, utan på två reglar som även ser till att skivan står på sin plats. Ett handtag har monterats för enklare hantering av den övre sidoväggen. Även den bakre glasrutan kommer att få ett liknande skydd mot fallande saker från lagerhyllorna. Vi har väldigt många prylar som hoppar omkring i våra förråd :-)
[ATTACH=CONFIG]55723[/ATTACH]

Den tidigare passiva ventilen har bytts mot en aktiv fläkt. Elektrikern har kopplat in den samt dragit fram ett par välplacerade vägguttag för filter och lysramper.
[ATTACH=CONFIG]55724[/ATTACH]
#5 - 6 september 2012 21:01
Så jävla fränt!

Bra jobbat, det är sällan man blir så ställd när man öppnar en tråd som jag blev nu.

Plötsligt händer det...

:D
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 september 2012 21:07
Ser riktigt trevligt ut:D
#7 - 6 september 2012 21:09
Då var det så gott som färdigsnickrat och dags att börja inreda karet. En ram skall jag fixa på utsidan också, men den har jag inte bestämt modell av ännu.

Jag har under den senaste tiden köpt på mig en del växter från andra akvarister till vettiga priser. Dessa har fått trängas i ett annat akvarium samt en plastbalja modell större.

Roten är en Red Moor, eller rötterna skall jag säga, det är fem stycken.

Plantor som nu huserar i karet i olika omfattning är:

Sagittaria Subulata
Vallisneria gigantea
cryptocoryne wendtii
Javamossa
echinodorus tenellus
Microsorum pteropus
Microsorum pteropus ’Needle leaf’
Hygrophila polysperma
Salvinia natans
Staurogyne Repens
cryptocoryne undulata
Ludwigia repens
Echinodorus uruguayensis
Vallisneria spiralis
Rotala sp green
Limnophilia aromatica
Christmas moss
Taiwan moss
Fissidens fontanus
Cryptocoryne crispatula

Invånare i nuläget är
Black Molly, 6 st
Koppartetra, 15 st
Neritider, 5 st
Amanoräka, en ensam stackare

Detta har planterats och flyttats in idag. Vi får se vad framtiden har att ge, men jag har lite idéer. :)

[ATTACH=CONFIG]55725[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55726[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]55727[/ATTACH]
#8 - 6 september 2012 21:16
Så jävla fränt!

Bra jobbat, det är sällan man blir så ställd när man öppnar en tråd som jag blev nu.

Plötsligt händer det...

:D

Kul att höra, tackar! :)

[COLOR=#333333]Ser riktigt trevligt ut[/COLOR][:D]

Tack! Det är fint att sitta i soffan nu :)
#9 - 7 september 2012 08:42
Är det ok att pytsa i pmdd direkt, eller skall jag vänta lite tills akvariet har gått ett par veckor? Både filtermedia, grus och vatten har fått följa med från ett tidigare mindre kar. Då borde det väl vara ok att göda?
#10 - 7 september 2012 09:56
Japp, det går att göda från start..
#11 - 7 september 2012 10:18
Toppen, slänger i ett par skvättar sen då
#12 - 7 september 2012 12:04
Snyggt bygge, snygg rot och när växterna tagit sig lite mer så sitter nog pricken över i:t på plats. Vad har du för fiskidéer?
#13 - 7 september 2012 13:59
Sv: 540 liter in i väggen

Det kommer att bli ett par skalarer och ytterligare kanske 20 koppartetror. Vill gärna ha någon Cory, och/eller någon apistogramma. Men inget är bestämt så jag kan påverkas om det dyker upp några intressanta förslag. :)
#14 - 7 september 2012 18:26
Har hört lite blandade uppgifter kring om man kan ha koppartetra med skalarer eller ej.
Erfarenheter någon?
#15 - 7 september 2012 18:42
detta blir snyggt :-)
#16 - 8 september 2012 10:09
skoda-15 skrev:
detta blir snyggt :-)

Tack :)
#17 - 8 september 2012 10:18
snyggt
#18 - 8 september 2012 10:28
[ATTACH=CONFIG]55746[/ATTACH]
Placering av växter
1. Vallisneria Spiralis
2. Cryptocoryne crispatula
3. Echinodorus uruguayensis
4. Sagittaria
5. Vallisneria gigantea
6. Cryptocoryne Undulata
7. Cryptocoryne Wendtii
8. Sagittaria Subulata
9. Ludwiga Repens
10. Echinodorus Tellatus
11. Javaormbunke, vanlig samt needle leaf. Finns även utplacerad på roten på ett par små ställen.
12. Rotala Rotundifolia
13. Limnophila
14. Staurogyne
15. Hygrophila Polysperma
16. Christmas samt Taiwan mossa på roten.

Cryptocoryne är helt klart mina favoriter. De brukar ta sig bra och blir så fina när de breder ut sig.
Funderar på att flytta ut polysperman lite vid nästa besök i karet. Då blir det nedanför Ludwigan.
Staurogynen är mest där på återupplivningsförsök, får se om den tar sig alls. Inte heller Limnophilian tror jag så mycket på, men den kanske tar sig.
#19 - 10 september 2012 12:22
Nitrit är skit

Tänkte att jag skulle vara ute i god tid och köpte mig ett nitrit-test igår. Karet har ju varit igång i fyra dagar, så det borde ju vara lugnt än så länge. Men bara för att jag kunde, så gjorde jag ett test direkt när jag kom hem. Det visade mellan 0.9 och 1.6. Helkonstigt tycker jag eftersom filtret har kört i ett annat kar i tre veckor, gruset har flyttat med från gamla karet (om än ligger det under det nya), knappt 100 liter vatten från gamla karet är flyttat.
Hur som helst så gjorde jag ett vattenbyte på ca 30% och efter ytterligare ett par timmar ett nytt test. Men detta visade samma resultat. Även nu vid lunch gjordes ett nytt test med samma resultat.

Kan detta verkligen stämma?

tankeställare:
Testet jag köpte är ett Tropica som jag nu sett gick ut i januari. Kan det visa så mkt fel?
Låt säga att gamla karet innehöll massor med nitrit. Men med 400 liter nytt och 100 liter gammalt vatten, borde väl nitriten vara ganska så utspädd om inte annat? Dessutom efter ytterligare ett 30% vattenbyte igår.
Matat har jag inte gjort så mycket, de fick tex ingen mat alls igår.

Help me out here!

[FONT=Verdana]
simpson skrev:
snyggt

Tack Simpson! [/FONT]:)[FONT=Verdana]
[/FONT]
#20 - 10 september 2012 12:50
Ifall den gamla sanden är otvättad och ny sand är lagd ovanpå, så kan detta vara ett ev. problem. Har själv dåliga erfarenheter från gammal sand full med organiskt matr. som hamnar i syrefattig miljö under ny sand (= svavelväte eller "svartsand"). Vet dock inte ifall detta kan generera dom testresultat du får.
#21 - 10 september 2012 17:44

Något måste vara tokigt med det nitrit-testet. Det visar samma resultat, dvs 0.9+, i både det nystartade karet, det ett år gamla karet samt kranvattnet.
#22 - 10 september 2012 18:00
om dom passerat datumet för användning så är det mycke möjligt att dom visar fel.
vad är det för test? stickor eller dropp test? många säger ju att stickor inte är att lita på.
#23 - 10 september 2012 20:10

Det är dropptester. Stickor litar jag inte på.

Det lutar åt att jag går tillbaka med testet. För det är ju inte rimligt att få de värden jag får ut. Rätta mig om jag har fel!

Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 10 september 2012 20:31
Kolla som sagt på Bäst före-datumet.

Sedan är det ju så med alla tester att de bara får stå öppna en kort stund annars blir de dåliga.
Dessutom så blir de snabbt dåliga om de står varmt - dvs t.ex. ovanpå rampen eller i ett soligt fönster
#25 - 10 september 2012 20:57
Testet jag köpte igår gick ut i januari. Vet inte hur det har förvarats i butiken, men det är ju troligen inte svalt och torrt som det står på förpackningen :D
#26 - 10 september 2012 21:13
Har du kommunalt vatten och får dåliga värden där också så är chansen stor att ditt test inte lirar som det ska.
#27 - 11 september 2012 16:00

Köpte mig idag ett nytt test i en annan butik. Var lite nervös att allt skulle vara åt skogen men testet visade på noll-nivåer av nitrit på alla väntade mätningar :-)
#28 - 11 september 2012 17:16
då vare troligen fel på det andra testet.
#29 - 16 september 2012 09:27

På tisdag kommer skalarerna att flytta in :)
#30 - 18 september 2012 17:00

Då har mina endlers fått flytta ut till förmån för skalarerna. De får bo i en plastback tills flytten till äldsta dotterns dagis blir av. [:o]
[ATTACH]56003[/ATTACH]
#31 - 18 september 2012 20:57
Äntligen!

[SIZE=4][SIZE=3]Äntligen har karets kungligheter fått flytta in![/SIZE]
[/SIZE]
1+2 F1:or som jag fick möjligheten att köpa från MagicFingers här på Zoopet. Tillsammans med dessa flyttade även ett par Liberty mollies samt ancistrus in, men inga bilder på dem i nuläget [:o]

[ATTACH=CONFIG]56011[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56012[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56013[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56014[/ATTACH]
#32 - 18 september 2012 20:59
hmm de såg inte jättepigga ut precis. :/ tänkte på sista bilden iaf. korta bakåtvända fenor. men med rätt foder o kärlek så blir de nog vackra :D
#33 - 18 september 2012 21:08
hannesc skrev:
hmm de såg inte jättepigga ut precis. :/ tänkte på sista bilden iaf. korta bakåtvända fenor. men med rätt foder o kärlek så blir de nog vackra :D

Nej, de har varit i karet i kanske fem min. Firren på sista bilden var dessutom ordentligt stressad under transporten. Låg lite på alla håll i boxen. Men låt mig ge dem lite tid och kärlek så skall det allt bli ändring på det [:o]
#34 - 19 september 2012 21:22
De vill inte gärna vara med på bild. Men alla tre är iaf mycket piggare idag :)

[ATTACH=CONFIG]56033[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56034[/ATTACH]
#35 - 19 september 2012 21:28
Note to self: Liberty mollies går inte ihop med Tenellus. Nästan alla plantor ligger på ytan och snurrar runt.
#36 - 19 september 2012 21:55

Sena kvällar kan man ju alltid lägga första strykningen på ramen.
[ATTACH]56035[/ATTACH]
#37 - 24 september 2012 10:10

Då har ramen kommit på plats. Bild kommer. Dum som man var så gjordes detta inte innan akvariet fylldes. Hade varit mycket lättare att bara fästa med ett par skruvtvingar då. Men jag vart väl lite ivrig att få igång karet :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 24 september 2012 10:20
ja det där med att det är bra med tålamod har man lärt sig genom åren:D

fast det klart - ibland går det där med tålamod till överdrift. Köpte in ett akvarium för saltvatten för 4 år sedan, för 4 år sedan köpte jag in en bakgrund, för 2 år sedan köpte jag en skummare, för ett år sedan köpte jag belysningen - nästa år räknar jag med att fylla på vatten i akvariet[:o]
Christer5
#39 - 24 september 2012 10:25
Gör klart boken först:)
#40 - 24 september 2012 10:38
ja det där med att det är bra med tålamod har man lärt sig genom åren:D

fast det klart - ibland går det där med tålamod till överdrift. Köpte in ett akvarium för saltvatten för 4 år sedan, för 4 år sedan köpte jag in en bakgrund, för 2 år sedan köpte jag en skummare, för ett år sedan köpte jag belysningen - nästa år räknar jag med att fylla på vatten i akvariet[:o]

Härligt Kjell! Skall bli kul att se när du får i fisken om ett par år då :D
#41 - 1 oktober 2012 19:05
Så var man bortrest över helgen.

Väl tillbaka har Skalarhannen blivit en riktig bully i karet. Från att ha varit så snäll så snäll, så jagar han nu de flesta fiskarna som närmar sig honom. Han har ockuperat en tredjedel av karet kanske. Kul att han vågar sätta de där mollysarna på plats istället för tvärtom [}:)]

Men till min förvåning såg jag även att ena ancistrusen har gått och blivit illa tilltygad. Har nu lyft över den till en balja i förhoppning om bättring. Men vad är det som har hänt? Om den fått stryk borde den ju ha simmat och gömt sig bland stenar och rötter innan det gått så långt som det gjort? Eller har den snabbt insjuknat?

Ingen mätbar nitrit och pH ligger på stadiga 7.3.

[ATTACH=CONFIG]56379[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56380[/ATTACH]
#42 - 1 oktober 2012 19:43
oj :o ja hade nog valt å göra processen kort med den fisken. såg inte alls bra ut :/
#43 - 1 oktober 2012 20:11
Ser ut som en skada som blivit infekterad av bakterier. Nog inte mycket du kan göra, ta bort den och gör slut på lidandet istället :(
#44 - 1 oktober 2012 20:29
Då får det bli så... stackars liten. En av mina favoritarter. :(
#45 - 2 oktober 2012 21:59
Filmade lite idag.

Den lilla Scalar-honan har jobbat med att lägga ägg på den främre silicon-fogen hela kvällen. Hannen är inte vidare intresserad av att vara delaktig.

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#46 - 3 oktober 2012 07:58
härlig film å kul att se honan hur hon kämpar på med äggen :)
#47 - 6 oktober 2012 18:24
Har en fråga gällande Scalarhannen. Det är första gången jag har scalarer, så beteendet kanske är helt normalt. Han är väldigt pigg, har färgat ut väldigt bra, spänner ut sina fenor ordentligt och visar inga symptom på sjukdom.

Men... Han håller sig precis ovanför bottensubstratet, på en yta som är kanske 20x30 cm. Detta är den yta i karet som är helt fri från växter. Där vaktar han! Ingen förutom hans hona får komma in i rutan. Han jagar bort övriga, men nafsar inte efter dem utan vänder tillbaka så fort hans ruta är fri igen. När jag matar så ser jag hur maten, både flingor och mygg, flyter förbi honom. Han gör sig ingen möda att äta den. Däremot ser jag att han plockar stenar på botten lite då och då, men aldrig under matningen.

Nitrit- och pH-värden är bra och stabila. Scalarerna har varit i karet i knappt en månad, och han har nog hållit sig på sin yta i två veckor.

Kan det vara de hyperaktiva liberty mollysarna som stör honom? De simmar ju mest i övre halvan av karet, men de andra två scalarerna (honor) bryr sig inte om det.
Bör jag ändra något i inredningen där han håller till bara för att se om han flyttar sig?
Eller är allt som det skall vara?
Andra tankar?
#48 - 11 oktober 2012 15:27
hopp... ingen som hade några tankar att dela med sig av?
#49 - 11 oktober 2012 15:29
Hur som helst så har det idag inhandlats några nya kompisar till bottenskiktet i karet. Corydoras Panda, 10 st ligger i påsen och koppas in för tillfället.
[ATTACH=CONFIG]56536[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56537[/ATTACH]

Passade även på att köpa en lite större håv och en luftpump att sätta i yngelbaljan.
#50 - 11 oktober 2012 15:44
Matade även komposthinken med en liter Salvina Natans. Tycker det är en av de bästa flytväxterna när man inte har ett öppet kar. Lite större än andmat och rötterna går inte ner så värst långt. Annars är ju P. Stratiotes riktigt fin, men den gör sig bäst när man kan se bladen ovanifrån tycker jag.
#51 - 11 oktober 2012 16:22

Imponerande bygge, blev riktigt bra... Vet tyvärr inget om scalare men tror inte det är nåt problem så länge han ser frisk ut men förr eller senare måste han dock börja äta

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#52 - 11 oktober 2012 16:26
Har haft scalarer i många år. En av hannarna höll en mindre stensamling i besittning under säkert ett år. Dom har väl sina små egenheter kan jag tänka mig. Däremot åt han som vanligt, men bara av den maten som kom inom hans stenhög :)

Intressant tråd förresten, att se hur bygget tog form.
#53 - 11 oktober 2012 17:48
Tackar för svaren!

Jo jag hoppas att allt är ok och att han äter när han blir hungrig. Köpte lite nytt frysfoder i butiken idag, får se om det smakar bättre.
#54 - 28 oktober 2012 19:33
Så skall man till att göra veckan vattenbyte. Skall bara (!) läsa lite Zoopet först.

När man då är som mest inne i funderingar kring vilket ytterfilter som skulle kunna ersätta det befintliga så hör man ljudet som man aldrig vill höra, vatten som forsar!

Flyger ur kontorsstolen, med hjärtat i halsgropen springandes ut mot vardagsrummet där 540:n står. På väg fram inser man fakta och sladdar tillbaka till köket för att stänga av plattan till kastrullen med kokande vatten som svämmar över.

Phew... inte första gången och säkerligen inte sista heller...
#55 - 5 november 2012 22:32
En liten uppdatering med ett par bilder efter vattenbytet ikväll

Det har växt en del sedan starten. Har flyttat runt lite växter och just nu står Limnophilian och dräller i väntan på att jag kommer på vad jag skall göra med den. Den är fin i de nya skotten, men växer så långsamt att den blir tråkig och uppäten nerifrån. Men jag vill inte börja med CO2 bara för att få ordning på den. Dunderglöggen står o jäser i samma rum, kanske skulle köra lite mäsk CO2 från den ;)

Lite försiktig höststämning har det blivit också :D
[ATTACH=CONFIG]57128[/ATTACH]

Skalarhannen flyttar sig bara när han skall jaga iväg någon och när det är sovdags.
[ATTACH=CONFIG]57121[/ATTACH]

Skalarhonorna är desto rörligare, men inga lekförsök på drygt en vecka.
[ATTACH=CONFIG]57122[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]57123[/ATTACH]

Corydoras Panda. Jag har blivit väldigt förtjust i dessa små rackare, blir nog till att köpa ytterligare 10.
[ATTACH=CONFIG]57124[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]57125[/ATTACH]

Koppartetran, som en kameleont mot höstlöven :D
[ATTACH=CONFIG]57126[/ATTACH]

Veckans skörd av Salvina natans, kom och hämta! :)
[ATTACH=CONFIG]57127[/ATTACH]

Tack o hej, nu skall hunden få sig en liten promenad!
#56 - 6 november 2012 01:44
Ser bra ut, växterna tar sig fint. Jag funderar på någon flytväxt själv faktiskt. Du har ju hela skålen full:p
Pansarmalar är roliga, även dagtid :)
#57 - 6 november 2012 08:59
Jansson87 skrev:
Ser bra ut, växterna tar sig fint. Jag funderar på någon flytväxt själv faktiskt. Du har ju hela skålen full:p

Pansarmalar är roliga, även dagtid :)

Du får gärna en portion :)
#58 - 6 november 2012 14:26
Neptun skrev:
Du får gärna en portion :)

Hade jag bott i götet hade jag inte tvekat! Men tyvärr bor jag på andra sidan kusten:(
#59 - 10 november 2012 03:48
Det med din scalar hane är inte något problem har en missbildad hona som vägrade att äta och bara satt i ett hörn i flera veckor nu är hon den som ska ha mat först och sätter dom andra på plats, sitter dock i samma hörn hela tiden men har fått en partner så dom har sitt revir där.
Koppar tetror funkar utmärkt med scalarer som du nog har märtk, bör vara stora nog blev av med 5 av mina till min jätte som åt upp dom.

(hon är inte missbildad på det dåliga sättet det är en blandning av vanlig scalar och dvärgscalaren tror jag men hon är gigantisk ungefär 18-20 cm lång, medans hon ska inte bli mer än 12-14cm)
#60 - 10 november 2012 05:55
Fattar inte hur jag kunnat missa din tråd. Har nu läst den med stigande förundran. Dels så är du verkligen pedagogisk när du beskriver hur du lagt upp det och tänkt. Dels jobbar du så film och foton blir jättesnygga. Dessutom tycker jag du fått till inredningen bra så att du fått till en slags naturlig oregelbundenhet i akvariet. Gillar verkligen tråden :D

Annons