540 liter Centralamerika..

#1 - 25 april 2007 07:20
I slutet av året eller efter nyår kommer vi flytta. Då har familjen lovat mig ett större akvarium. Ett 540 liters:)
Efter mycket fundering så kom jag fram till att jag vill ha Centralamerikanska ciklider. Den fisk jag har bestämt mig för än är Eldbuk.
Sen har jag bläddrat igenom artbeskrivningarna och hittade dessa ciklider som jag är intresserad av.
Eftersom det kommer bli en del ciklider har jag försökt hitta dom lite mer fredligare arterna.
Ok, förutom Eldbuk har jag tänkt mig dessa ciklider.

Multispinosa
Zonatum ciklid
Centrachus
Mojarra, Topazciklid
Sen troligen nån större mal.

För mycket kanske?
Har också läst nånstans att det är ganska stor risk att närbesläktade ciklider från CA lätt kan korsa sig med varrandra, finns det någon risk för det i denna blandning?
Inredning: Hyfsat många och stora rötter som jag fäster javamossa på.
För att inte få vattnet för surt smyger jag ner kalkstenar nånstans. Under sanden blir dom troligen uppgrävda..?
#2 - 26 april 2007 16:30
[:-116]
#3 - 26 april 2007 16:57
multispinosa eller varför inte ett par zebraciklider hur många par ciklider hadde du tängt dig?
#4 - 26 april 2007 17:16
Halloj Vic!
Jag skulle också vilja fråga hur många individer du hade tänkt i karet? Zonatum blir ju rätt biffig, runt 25 cm och kan säkert dra runt lite vid lek. Topazerna är ju dom som i den grupp du räknar upp blir minst, runt en decimeter.
I 540-karet kan det möjligtvis räcka med Topaz, Centrachus och Multispinoza med tanke på att du kanske vill ha fler än två av varje.
Om du ändå går loss på alla arterna, eller utesluter någon av dom, skulle jag koncentrera mig på ett hyfsat långt kar då dessa ciklider har liknande beteende och leksätt. Inreda med liknande platser för dom med lite sten- eller rotavgränsare så att naturliga revir kan hävdas, annars blir det ofta så att ett par tar ett stort utrymme och jagar runt de andra. Men du kanske vill ha lite "fart o fläkt" i karet?
För övrigt en mycket tuff och skön blandning tycker jag, men som kräver lite spejs!
#5 - 26 april 2007 17:25
tack för svaret!

jo, vill nämligen ha en större ciklid som "sticker ut", liksom kungen i karet, fast en mer fredlig sådan.
hade tänkt ett par av varje, 2 honor till en hane om det skulle behövas.
Alcar: Zebra cikliden tycker jag verkar lite för agressiv, och tycker inte att den är speciellt snygg..
#6 - 26 april 2007 17:33
OK, jag är med dig! Det skulle kunna gå ganska bra tycker jag, fyra arter kanske är lite mycket och kan bli rejält joxigt om du har "otur" och dom parar ut sig och hävdar revir allihop, om du diggar? (ganmmalt fint Gubbuttryck:D)
Du skulle ju kunna börja med tre arter bara för att känna in läget och addera senare med fler om du får en skön balans i karet (fast då kanske det är synd att rubba denna, balansen alltså).
Själv tenderar jag att "tycka synd" om dom som blir jagade av det dominanta paret/paren och gillar mest att studera ett eller två lekpar i karet, men det är ju jag det. Kör på!
#7 - 26 april 2007 17:46
ok du kan ju ha en grupp eldbuk och ett par störe ciklider det räcker;)
#8 - 26 april 2007 17:52
Jo, du har nog rätt. Ändå, så räcker centrachusen bra till "utstickare" då den blir runt 20 cm.. Jaja, det är ju gott om tid tills jag skaffa´t, så planeringarna kan mycket väl ändras..
#9 - 26 april 2007 17:56
Tror jag det!:) Det kanske till och med blir så att du kommer att tycka att Zebraciklider är skifräna. Jag älskar dom!
Det finns ju hur många olika ciklider från området som helst att välja på - det är angenäma bekymmer:D
#10 - 26 april 2007 18:05
MaxB skrev:
Tror jag det!:) Det kanske till och med blir så att du kommer att tycka att Zebraciklider är skifräna. Jag älskar dom!

håller med har själv ett kar med dessa vackra fiskar sen är dom grymma yngelvårdare
#11 - 26 april 2007 18:17
alcar skrev:
håller med har själv ett kar med dessa vackra fiskar sen är dom grymma yngelvårdare

Zebrorna är en fröjd att ha och studera! Det är tyvärr mer sällan man ser att folk talar för dessa vackra, makalöst yngelsäkra ciklider! Thumbs Up!:)
#12 - 28 april 2007 14:24
Jag skulle vilja rekomendera Jack Dempsey cikliden. Mycket fin fisk. Ynglar av sig ibland men är ändå inte specielt lättlekt. Fast den är ganska bråkig så det kanske inte va så bra idé eftersom du ville ha snälla och lugna ciklider.

Men du kan läsa lite om den här:
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=334
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=221
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=3616
#13 - 28 april 2007 15:48
Jo, JD var faktiskt den fisk som fick mig att välja CA, fast med den går nog inte dom fredliga arterna bra med. Vill ju helst ha dom snällare cikliderna.

Märkte nu att när jag kollade in artbeskrivningarna att Centrachusen och Multispinosusen var släkt. Finns det nån risk att dom korsar sig?
#14 - 28 april 2007 17:04
Eldbukar är helt underbara, kanske Texas med dem dom blir supersnygga med lite storlek.
#15 - 1 maj 2007 18:42
Vic skrev:
Jo, JD var faktiskt den fisk som fick mig att välja CA, fast med den går nog inte dom fredliga arterna bra med. Vill ju helst ha dom snällare cikliderna.

Märkte nu att när jag kollade in artbeskrivningarna att Centrachusen och Multispinosusen var släkt. Finns det nån risk att dom korsar sig?

ja en del närbesläcktede arter kan korsa sig så håll dom inte i samma burk

Annons