54 liters skaldjursakvarium på G

#1 - 21 april 2010 21:47
Nu ska jag skaffa större akvarium (Malawi på G - se egen tråd) så då blir mitt lilla 54 liters ledigt. Så nu har jag bestämt att jag ska bygga in det i en vägg i mitt vardagsrum och jag ska ha skaldjur i det tänkte jag. Men jag behöver hjälp!! Det här är helt nytt för mig!!

Jag hade tänkt att ha svart sand i botten, kan man ha denna?
http://biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Blastersand/
Har hört flera som haft blästersand från biltema fast det kanske bara var den vita? Om det nu är någon skillnad?

Eller har ni något annat förslag?

Jag vill ha mycket växter, vad vet jag inte ännu. Och jag vet inte ens vad jag vill ha för skaldjur i... :d
Jag har blivit förtjust i denna http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=1 (Chrystal red räka) och skulle vilja ha ett gäng sådana. Vad kan jag isåfall ha ihop med dem?

Snäckor? Andra räkor? Krabbor? Något annat? Finns det NÅRA småfiskar man kan ha ihop med räkorna? Typ vildguppy eller kanske min favorit neontetra? Eller är det bäst och kanske även snyggast att hålla sig bara till skaldjur i det akvariet?

Vad tycker ni?
#2 - 21 april 2010 21:52
hej
blästersanden är jag tveksam till. står att det är aluminium o det känns ju inte toppen. kanske vit sand istället?

javamossa är en go växt att ha till räkor. kan man klä in rötter o stenar med. bara vira typ fiskelina runt.

sen kan du ju egentligen vad som helst.

du kan ha massa fiskar med räkor. fast gärna inte för stora som ser dom som mat. men tertro går nog bra, o guppy. kanske någon rasbora? så blir det lite biotopiskt :P
#3 - 21 april 2010 21:58
Har haft svart blästersand (aluminiumsilikat) och det har funkat bra med snäckor, räkor och fisk.
Men tydligen, när man läser om det i forumet, så kan det ställa till en hel del problem.

Det finns annan svart sand som är svart naturligt. nubi har den i sitt 720 liters.
Den är ju lite dyrare än blästersand, men den är garanterat giftfri.
#4 - 21 april 2010 22:08
a som sagt jag är osäker. har inte kolla alls på den sanden så jag ska egentlige ninte uttala mig. var inte Nubis sand väldigt vass? fast det kanske funkar med räkor ändå?
#5 - 21 april 2010 22:21
Nej hennes sand var väldigt naturligt rundad, tycker jag iaf...
Här en bild;)
#6 - 21 april 2010 22:50
Härlig sand hon har hittat, var månne? :)
#7 - 22 april 2010 07:33
Den ser ju jättefin ut! Var har hon hittat den??

Ska avvakta lite med den svarta blästersanden då, får se om någon mer har erfarenhet av den. Kan slänga in en fråga på det forumet och kolla.

Tack för tipset om javamossan, det lät ju jättemysigt!!

/Charlotte
#8 - 22 april 2010 07:47
karro: a du hade rätt där. den sanden var ju rätt ball faktiskt.

charlotte: ja javamossan är najs! har det i min räkväs på grenarna. myclet nöjd :D
#9 - 22 april 2010 16:01
Idag har jag kollat lite på olika räkor som fanns i zooaffären. Körsbärsräkorna såg ju jättefina ut så de vill jag ha!! Hittade även några andra sorter som såg fina ut:
Red Chrystal
Black Chrystal

Men sedan har jag hittat några här på zoopet som ser fina ut men jag vet ju inte om de är lämpliga eller om han kan ta hem dem osv. Kan tyvärr inte läsa om dem än då mitt guldmedlemsskap inte är regat ännu.

Det var:
Blue Pearl
Golden Bee
Kardinalräka

Jag har också eventuellt tänkt att ha lite småfisk i räkakvariet då det är såpass stort. Tänkte isåfall ha:
Galaxy rasbora
Moskito rasbora
kanske endlers guppy?

Kan man ha lite snäckor med tycker ni?
Äppelsnäckor?
Snäckätande snäcka?
Några andra snäckor eller något annat kul?

/Charlotte
#10 - 22 april 2010 16:02
jag har äppelsnäckor i min räkvas. går kanon. vet tatt nubi har nån tetra eller rasbora i sin vas med.
#11 - 22 april 2010 16:16
Vi har en salig blandning i vårt 75-liters. Då det kan vara skönt att slippa en massa yngel skulle jag ha kört på rasboror, eller tetror kanske. Vi har Guppys i vårt och med tanke på att även vissa räkarter, som Körsbärsräkor, är vääääldigt produktiva blir invånarna snabbt många. Vi skaffade större tetror, Rosentetror, för att äta yngel och vi var lite oroliga att de skulle rensa hårt bland räklingarna också men de har faktiskt låtit dem vara helt och hållet.:)
#12 - 22 april 2010 16:21
Kom på att Zebrasnäckor är kanonbra algätare. Slår det mesta faktiskt. (Men skaffa bara en Zebra för deras ägg utvecklas inte i sötvatten och ska tydligen vara nästintill omöjliga att få bort.) Har också lärt mig här att Helenorna, de snäckätande snäckorna, kan man inte ha med andra snäckor, som äppelsnäckor och Zebrasnäckor, då de ser dem som mat trots sin storlek. En Zebra och några äpplen hade väl varit fint?

Annons