54 liters akvarium

#1 - 1 april 2007 16:02
[COLOR=deepskyblue]Jag har ett 54 liters akvarium och har 5 rödmunstetror, 2 dvärggurami, 1 peckoltiamal(Vet inte vilken sort, men den är gulsvart och kommer bli ca. 8 cm) och 2 bolivianska fjärilsciklider. Min fråga är detta för mycket? Finns det plats för 4 platysar också?[/COLOR]
[COLOR=#00bfff][/COLOR]
[COLOR=#00bfff]Tacksam för svar![/COLOR]
#2 - 1 april 2007 16:11
kräftan skrev:
[COLOR=deepskyblue]Jag har ett 54 liters akvarium och har 5 rödmunstetror, 2 dvärggurami, 1 peckoltiamal(Vet inte vilken sort, men den är gulsvart och kommer bli ca. 8 cm) och 2 bolivianska fjärilsciklider. Min fråga är detta för mycket? Finns det plats för 4 platysar också?[/COLOR]

[COLOR=#00bfff]Tacksam för svar![/COLOR]

tycket det låter bra redan som där är....inga mer fiskar i det karet
#3 - 1 april 2007 16:42
macke_fisk skrev:
tycket det låter bra redan som där är....inga mer fiskar i det karet

Håller med. Du har lagom med fisk i ditt akvarium. Överväg mycket noga innan du lägger i Platy. De har ju dessutom en tendens att föröka sig.
#4 - 2 april 2007 18:38
Samma typ

54liters kar, mycket växter och en stor bra rot! Grus i varierande storlek, samma med växterna.

2 kampfiskar (hona - hane) 3 molli ungar, liten ancistrus gold, liten albino pansar mal, liten gul algätare.

Fler fiskar eller ej?

Tänkt glasmal, vit molli par, kanske neon eller kardinal tetror?
Kanske t.o.m guppy?
#5 - 3 april 2007 05:47
skaffa några kompisar till albinopansarmalen, de är stimfiskar...
#6 - 3 april 2007 07:41
Hur många ska dem va? Albinosarna??
Och mellan Neon- och Kardinal tetror, vilka är roligast?
Läste att kardinal tetror måste vara i stim om typ 50st
för att de ska stimma och se roliga ut :s
Jag tänkte mig nåt runt typ 12-15st.
För få? Kanske ska strunta i de helt?
Tack för inlägg!
#7 - 3 april 2007 08:12
pedestrian skrev:
Hur många ska dem va? Albinosarna??

Och mellan Neon- och Kardinal tetror, vilka är roligast?

Läste att kardinal tetror måste vara i stim om typ 50st

för att de ska stimma och se roliga ut :s

Jag tänkte mig nåt runt typ 12-15st.

För få? Kanske ska strunta i de helt?

Tack för inlägg!

Pansarmalarna ska vara minst 6 har jag förstått.
Hir det är med kardinal- och neontetrornas stimmande vet jag tyvärr inte.
#8 - 3 april 2007 08:42
Miina skrev:
Pansarmalarna ska vara minst 6 har jag förstått.

Hir det är med kardinal- och neontetrornas stimmande vet jag tyvärr inte.

Vad gör jag då när jag matar med 6 albinomalar, ska jag försöka övermata för att tillräckligt ska nå botten av akvariumet så att det ska räcka dem till, eller matar jag som vanligt? Vill ju inte att de ska svälta, men vill inte mata för mycket och få nitrit och alger och så. Eller det kanske finns något special foder?
#9 - 3 april 2007 13:17
pedestrian skrev:
Vad gör jag då när jag matar med 6 albinomalar, ska jag försöka övermata för att tillräckligt ska nå botten av akvariumet så att det ska räcka dem till, eller matar jag som vanligt? Vill ju inte att de ska svälta, men vill inte mata för mycket och få nitrit och alger och så. Eller det kanske finns något special foder?

Mata med foder som sjunker ganska snabbt tex pulver snarare än flingor och emd algtabletter ibland.
#10 - 4 april 2007 17:06
_Lena_ skrev:
Mata med foder som sjunker ganska snabbt tex pulver snarare än flingor och emd algtabletter ibland.

Kanske går bra att smula fling fodret så att de sjunker mer?
Jag undrade, kan man ha fjärils ciklider med kampfiskar?
Har nämligen kampfiskar, malar, några molli ungar och några svarta fantomtetror.
#11 - 5 april 2007 11:45
flingfoder sjunker inte (inom rimlig tid) oavsett hur smulat det är, köp pulver och alternera med varannan dag eller så.
#12 - 6 april 2007 19:33
Glad Påsk!

Har jobbat mycket nu och inte hunnit till zoo affären innan de stängt och nu är det ju påsk så defenitivt stängt när jag slutar jobba, men jag har hittat en tillfällig lösning...
Jag använder såna kinesiska mat pinnar (som jag förövrigt blivit ganska skicklig med) och tar fling fodret till botten innan jag släpper det, och malarna blir galna :)
Jätte roligt och se dem trivas tillsammans och frossa
Det får vara så några gånger om dagen tills vidare iallf.
Men har fortfarande inte fått reda på om det är en bra
idé med fjärils ciklider eller om jag ska släppa tanken??
Mvh och Glad Påsk!

Annons