54 Liter Dvärgciklid

#1 - 25 december 2011 20:34
[SIZE=4][SUB]Tjena, har funderat på att starta upp mitt tomma 54 liters som står och dammar nånstans.
Har då tänkt mig ett par dvärgciklider .
Hade förr ett par viejita för ett tag sedan men tyvärr klarade de inte sommaren.
Funderar nu på en ny dvärgciklid som skulle passa i 54 liters som inte är så svår att få lek på.
Så som jag förstått det så är det svårare att få rommen att kläckas än det är att få fiskarna att lägga dem.
Mina gamla viejita lekte under en period varannan vecka men tyvärr lyckades jag inte få rommen kläckta, tror det berodde på för högt ph.
Vad är era erfarenheter av dvärgciklider?
A. Viejita i artbeskrivningen är klassad som en svår fisk, vad anser ni?

God Jul och gott nytt år! [/SUB][/SIZE]
#2 - 26 december 2011 13:26
Ingen?
#3 - 26 december 2011 14:34
Fjärilsciklid, Kakaduaciklid hmm... Inte så duktig utantill på dvärgar
#4 - 28 december 2011 11:11
edit
#5 - 28 december 2011 11:17
rasermusen skrev:
Fjärilsciklid, Kakaduaciklid hmm... Inte så duktig utantill på dvärgar

inte fjäril

såvida man inte har gott om pengar och tycker det är roligt att köpa nya varje månad......

känslig sak.....

.
#6 - 28 december 2011 11:18
edit
#7 - 28 december 2011 18:29
pelle skrev:
Vad menar du med att rommen inte kläcktes? Möglade den, eller försvann den eller vad? Hur högt ph har du då? Viejita (= Macmasteri) är inte speciellt känslig för ett normalhögt ph på runt 7

Jo, de lekte flera gånger och varje gång med en rejäl kaka. Men efter 2-3 dagar varje gång så var rommen borta.
För varje gång jag kollade tyckte jag att de var färre rommkorn för varje gång.
De gångerna jag kollade riktigt noga såg jag att äggen inte var röda utan vita och att vissa av dem var genomskinliga (!?)
När jag pratade med dem som jobbade på djuraffären sa de att de behöver ett ph på runt 6 för att rommen skulle kläckas och jag hade nog lite för högt. När jag testade hade jag ph strax under 7.
#8 - 28 december 2011 18:36
Kensa skrev:
inte fjäril

såvida man inte har gott om pengar och tycker det är roligt att köpa nya varje månad......

känslig sak.....

. .

.

Gott om pengar har jag ;) sen e det inte så kul att behöva köpa nya varje månad, man vill ju ha dem ett tag och "lära känna" dem.
#9 - 28 december 2011 20:48
edit
#10 - 28 december 2011 21:35
pelle skrev:
Färgen på äggen beror på vad man matar föräldra djuren med. Vit/ beige färg på apisto ägg är väldligt vanligt.

Om du ser genomskinliga ägg så beror det förmodligen att de är tomma och det är bara det geleaktiga skalet du ser. Den nykläckta larven finns någonstans i sanden bredvid romkakan. Eftersom du själv kunde se äggen så var det nog ingen bra lekplats. Och fanns det någon mal i akvariet så är det den som har snaskat i sig ynglen under natten.

PH har inte alls den stora betydelse som många tycks tro.

Intressant!
Den enda malen jag hade i akvariet var 2 st otocinlus och de ska ju inte äta rom (?)
Det var en bra lekplats, en fin grotta , jag lyste med ficklampa för att se rommen.
#11 - 29 december 2011 00:15
Hörupp gott folk!
Ändrade planer! Har nu bestämt mig att köpa ett 200liters akvarium.
Då finns det ju en mängd olika fiskar man kan ha!
Skriv allt ni kommer på när jag säger 200liter :D
#12 - 29 december 2011 00:58
edit
#13 - 31 december 2011 14:16
pelle skrev:
Den enda dvärgciklidart du kan hålla i ett så litet akvarium är Apistogramma Borellii. Köp en hane och en hona. Plantera mycket växter och ordna med några bra gömställen. Borellii är ju extremt lättodlad också.

En sak till. Försök hålla minimal cirkulation på vattnet, ett liten luftdriven skumgummi patron är idealisk.

Vet inte varifrån du får att enbart borelli funkar i 54l jag har fått yngel på både baenshi och sp. Black chin i ett 54l. Att hålla fler än ett par är dock dömt att misslyckas i min mening

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#14 - 31 december 2011 14:57
edit
#15 - 31 december 2011 15:07
pelle skrev:
30 års erfarenhet av att hålla apistos kanske? ;)

Det mesta kan yngla av sig i ett 54 liters. Jag har odlat en hel del apistoarter och andra större ciklidarter också i så små akvarier. Men som en långsiktig plan att hålla en art typ: Black chin i ett så litet akvarium är som att balansera på en knivsegg.

Då får du gärna förklara för den okunnige dvs mig. Varför funkar borelli men inte tex black chin som storleksmässigt är ungefär densamma som borelli i ett lika stort kar blackens revir är verkligen inte särskilt stort så det måste ju då vara någon annan faktor

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#16 - 1 januari 2012 15:44
Jag vet inte vad de dvärgcikliderna heter men jag vet att det finns ganska många arter som man kan ha i tex 30 liters.
#17 - 1 januari 2012 20:09
edit
#18 - 1 januari 2012 20:56
Tycker också det låter märligt när du säger att bara Borelli funkar i ett 54 liters kar. Har själv haft både Ap. Baenschi, Borelli, Hongsloi, Viejieta i olika omgångar i ett 54 liters kar där jag alltid har haft 1+2 varje gång och det har funkat helt utan problem, och dom har lekt och ynglat av sig.

Så jag håller inte riktigt med dig Pelle.

MVH/Freddan
#19 - 1 januari 2012 21:59
Kakaduor har jag i mitt 50 l fungerar utmärkt hae tredje kullen frisimmande yngel nu.

Annons