Danmark Danmark Norge Norge Sverige Sverige Danmark Norge Sverige

54 liter akvarium

#1 - 9 december 2013 22:30
Hejsan, jag har äntligen bestämt mig för skaffa fiskar och jag har läst runt ganska mycket här och har kommit fram till vad jag
hoppas fungerar nu vill jag ha åsikter innan (de i själva affären sa att det var möjligt men frågar hellre en gång för mycket än för lite)
60x30x30 (är måtten)

1 Kampfiskhane
3 Otto (malfisken)
10 rödmunstetra
10 sebrafiskar

(personligen så känns detta väldigt mycket men de i affären tyckte jag kunde t.o.m ta 15 av sebra+rödmun)
dessutom fungerar dessa ihop utan problem, eller vad skulle ni/du ändra?
#2 - 10 december 2013 08:34
Hej och välkommen till zoopet. :)

Jag skulle varken ha rödmunstetra eller zebrafisk då jag anser att de ska större akvarier då de är aktiva simmare.
Kör hellre på kolglödstetra, ett gäng på 20 skulle nog bli tjusigt. :)

MVH//Patrik
#3 - 10 december 2013 11:01
Om man vill ha lite mer färgglatt utöver kolglödstetra. Finns det någon färgglad som trivs med kampfisk och ottos.
Eller byta ut kampfisk mot annan fin fisk om det är den som begränsar
#4 - 10 december 2013 11:03
Blev dubbelinlägg.
#5 - 10 december 2013 12:55
Du kan ju försöka ha platy eller om du vill så kan du ha några guppy hannar (obs ej långfenade).
#6 - 10 december 2013 13:24
RÄKOR! Så roliga att titta på. Och jag håller med , skippa rödmunnarna. De är en stimfisk som verkligen bara simmar fram och tillbaka. Jag har själv zebrafiskar i ett 55l och jag tycker de inte kommer till sin rätt just för att de är så aktiva, men det fungerar.

Om du kan byta ut lysröret mot ett med riktigt kallt ljus dv över 6000K så är ju neontetror väldigt fina. Jag tyckte de var tråkiga innan jag bytte lysrör, nu är det nog den vackraste fisk jag har.
Christer5
#7 - 10 december 2013 14:22
Vänta lite med Otocinclus,det är ingen bra startfisk då dom kan vara ömtåliga och behöver även tillgång till alger att äta.

Läs gärna på Zoopets artbeskrivning om rödmunstetra.
#8 - 10 december 2013 14:56
Smyckestetra är också bra val. :)
#9 - 10 december 2013 17:05
Tack för alla råd och jag känner mig fortfarande lättare förvirrad så jag letade vidare efter guppys/platy hittade massor men de verkar föröka sig väldigt fort är det något man kan hindra utan att fiskarna mår dåligt ? samt svärdbärare har jag läst om hur är de som nybörjare fiskar.
Enda jag vet är att jag vill ha Ottos som "städare" och vill gärna ha en stabilmiljö på fiskar som inte tokförökar sig så jag måste köpa större akvarium direkt, hade tänkt att ha kampfisk som "stjärna" men om den är en begränsade faktor. Skulle väldigt gärna få ett komplett exempel som gärna inkluderar olika färger i akvariumet. (haft akvariumet med växter i 4 dagar nu så borde vara okej att tillsätta fisk nu)

Som jag förstått ska man gärna introducera fiskarna i omgångar också då som någon skrev att otto ska gärna ha en stabilmiljö och alger innan man sätter in.

p.s. Rödmunstetra och Zebrafiskarna är uteslutna då jag vill ha lyckliga fiskar inte olyckliga fiskar.
#10 - 10 december 2013 17:22
En annan fråga är ju om kan du köpa ett större kar?

Tycker inte du ska ha guppy om du ska ha kampfisk, det blir i mitt tycke lite kaka på kaka. Dvs rätt tråkiga fiskar med fina fenor. Platy är en tråkig, men enkel fisk. De lallar runt där, tål det mesta och blir tama. Mina platy har lekt 4 gånger på ett halt år.

Vänta med Otocinclusen till du faktiskt har ett algproblem Det är inte alls säkert du får alger och då svälter de samtidigt som det finns finare fiskar att fylla det utrymmet med. Så mitt tips är att börja med kampfisken och någon liten fin tetra.
#11 - 10 december 2013 17:35
Svara på första frågan, om det går bra så kommer jag garanterat köpa ett större akvarium.

Fungerar det att ha kampfisk som första fisk eller är de ömtåliga?
Är det lite tetra som tetra i beteende med bara skillnad på färger mellan raserma?
Kan man blanda tetror för få färger i akvariumet?
Samt om man vill ha annat om guppy/platy är tråkiga är svärdbärare bättre?
#12 - 10 december 2013 18:02
Köper man ett större kar så har man ju mycket mer att välja på.

Kampfisken fungerar alldeles utmärkt att börja med. Man kan säkert blanda tetror, men det är snyggare att ha fler fiskar av ett fåtal arter. Det blir helt enkelt vackrare att se på om det inte är en massa färger.

Det blir lite fel att säga att fiskar är tråkiga. Det är mer att de är väldigt stillsamma, så även svärdbärare.
#13 - 10 december 2013 18:28
Svärdbärare blir dessutom för stora.
Man kan ha platys utan att det blir värsta barnbommen, har man bara hannar ihop så blir det inga barn och de mår inte dåligt av det heller. :)
#14 - 10 december 2013 19:00
Cerwyn skrev:
Svara på första frågan, om det går bra så kommer jag garanterat köpa ett större akvarium.

Fungerar det att ha kampfisk som första fisk eller är de ömtåliga?

Är det lite tetra som tetra i beteende med bara skillnad på färger mellan raserma?

Kan man blanda tetror för få färger i akvariumet?

Samt om man vill ha annat om guppy/platy är tråkiga är svärdbärare bättre?

Finns ganska så många olika slags tetror, med rätt olika beteenden och utseenden. Många går bra att blanda, men ett stim av varje i så fall vilket kan bli lite trångt.
Tycker också kampfiskar brukar vara rätt tåliga, dock ofta rätt griniga så undvik liknande (långfenade) fiskar. De är rätt stillsamma annars och vill inte ha för mycket rörelse i vattnet, så passar bättre med andra lite lugnare fiskar.
#15 - 10 december 2013 20:06
Då blir det 10 glödkoltetra och 1kampfisk hane imorgon,
Tack för all hjälp
#16 - 11 december 2013 00:36
Inte så många fiskar i starten.
Börja med enbart kampfisken, vänta en vecka och sätt i 5 tetror, vänta en vecka till och sätt i så många tetror till som du vill ha.
#17 - 11 december 2013 06:05
Ett stim av nån rasbora sort istället för tetra tycker jag. Och kanske ett par dvärggurami?
#18 - 12 december 2013 14:17
Blev lite övertalad i butiken att inte ta kampfisk i 54 l akvarium med andra fiskar.
Så blev 6 guppys och 5 platy. Är detta rimlig börja eller finns det någon fisk som fungerar om det inte blir för trångt 3 ottos senare med.
#19 - 12 december 2013 14:36
Guppy och Platy... då blir det snart flera av dom. Båda sorterna är rätt duktiga på att yngla av sig. Jag tror att du snart får köpa dig ett större kar.. ;)
#20 - 12 december 2013 14:42
Man ska inte alltid lyssna på de i zoobutiker.
#21 - 12 december 2013 14:48
Så låta de leka och inte skaffa fler vore bättre nu alltså?:-)
#22 - 14 december 2013 14:02
Är det vanligt att platys tappar färgen?
#23 - 26 december 2013 22:48
ska starta igång mitt 54liters akvarium, gick åt skogen förra gången slutade med att guppysarna dog bara ett fåtal kvar, har ett gammalt 220liters akvarium som jag tagit över av min sambo, som han hade låtit bara såttt med fiskar växter å allt .. började i höstas å rensade bort allt gammalt å fixxade till vattnet skaffade nya växter osv, dock lite för högt nitratvärde så jag håller på med vattenbyten nu gjorde första vattenbytet i det stora akvariumet på 30 procent, men nu har jag läst på en del så håll tummarna att mina 54 liters ska va igång snart, måste skölja ut det och allt grus och börja om från början samt få igång en bakteriekultur etc där ^^

än en gång håll tummarna att det går bättre denna gång har ytterligare två andra akvarium som ska igång ett litet på kanske 25-30liter och ett annat på typ 60 liter (?) tips å trix är välkommet, vill få alla fiskar å må bra och sen kunna ha både poladot botior och pakistanbotior igen (som dog i det gammla stora akvariumet pga förklarliga skäl av gammalt och för belastat vatten- lesson learned on the hard way) ://

Annons