54 l svartvatten - experiment

#1 - 14 mars 2011 08:40
Okej, nu har jag bestämt mig. Dags för ett nytt projekt.

Drömmen är ett svartvattenkar med chokladguramis, men då de är kända för att vara så känsliga har jag tänkt starta upp ett svartvatten "på prov" nu, för att se hur jag lyckas med vattenvärdena.

Blir väl så att jag flyttar hem till Närpes till påsk, och kommer högst antagligen vara där till strax före jul. Det betyder att experimentet har en sisådär 7 månader på sig. Inte så lång tid, men som experiment borde det väl funka?

Tanken är alltså torvbotten, massor med rötter, eklöv och alkottar och en hel del flytväxter så får vi se var det landar.

Fisk kommer jag att köra billigaste möjliga, typ ett stim "tråkiga" neontetror som inte kostar så mycket ifall experimentet går åt pipsvängen. Tror de kan lysa upp i dunklet ganska fint också :)

Ja, vad tror ni om det här? Tankar, tips och kritik mottages med tacksamhet!
#2 - 14 mars 2011 08:43
Kan ju länka till tråden där jag funderat på hur man bäst får stabilt pH i svartvatten också http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145222
#3 - 14 mars 2011 08:45
haha, så du gör äntligen verklighet av drömmen? grattis! :D
har ju själv samma planer med ett svartvatten asien, så denna tråden kommer bli riktigt epic! ^^
Bara en sak, lr allså... så som jag tänkt.
testa att köra nätbarber som testpiloter istället! :D
om dom överlever så har du liksom en grymt vacker, lätt anonym fisk som kommer göra sig löjligt väl i svartvatten! :D
fast neoner är såklart också riktigt mysiga ^^
#4 - 14 mars 2011 09:01
Nätbarber hade säkert också varit riktigt vackert! Bara det att jag fortfarande är lite bitter efter tigerbarberna så det känns inte riktigt som om jag är redo för barber igen ännu ;)

En annan fisk jag tror hade varit ordentligt vacker är glödbandstetran, men vi får väl se vad det blir :)
#5 - 14 mars 2011 09:08
Ett litet förslag som jag tror skulle bli klockrent i ditt nya projektkar är Kolglödstetra - Hyphessobrycon amandae. Den påminner om Gödbandstetran men är lite mindre och mycket mustigare i färgerna, och passar utmärkt i ett kar med dämpad belysning och riktigt "svart" vatten!
:)
#6 - 14 mars 2011 09:13
Jo, den har jag också tittat på! Vad det blir beror nog i slutändan på vad gubben råkar ha inne.. då det bara är ett experiment ska jag försöka hålla det så billigt som möjligt :)
#7 - 14 mars 2011 09:26
Det är en del att pyssla med. Vattnet ska vara ganska demineraliserat, men det känner du förmodligen till redan. Förutom det ska det vara surt. Det är bra mot bakterier och gör biologiskt filer överlödigt. Att få vattnet stabilt är inte så svårt om man hittar rätt sorts torv, vilket går ganska lätt att testa. Skulle man lite variationer är det inte så farligt med det.

Vattnet ska droppa genom en spann eller kruka eller något annat med torv i och med hål i botten. Använd bara flytväxter eller långsamväxande växter. Det är just förberedelserna av vattnet som kan ta lite tid i anspråk. Mata mest med levande foder eller smått fryst foder. Chokladgurami kan vara ganska bråkiga av sig mot sina artfränder.
#8 - 14 mars 2011 09:32
Caj skrev:
Vattnet ska droppa genom en spann eller kruka eller något annat med torv i och med hål i botten.

I karet? Eller när man förbereder vattnet?

Caj skrev:
Chokladgurami kan vara ganska bråkiga av sig mot sina artfränder.

Jo, jag har läst det någonstans, men nu är det ju inte det riktiga projketet jag ska dra igång utan ett experimentprojket med tetror :)
#9 - 14 mars 2011 09:39
Miliimli skrev:
I karet? Eller när man förbereder vattnet?

Alltid innan. Låt slangen från osmosfiltret ligga i en spann med torv och droppa ner i en annan spann. Kolla till då och då då det inte blir fullt med vatten och svämmar över. Det kan ta sin lilla tid att få fram vatten, men det är inte så jobbigt ändå. Ska du använda vanligt kranvatten så kan det bli svårare att få sådana fiskar att trivas. En del exemplar verkar vara tåliga och ser inte ut att ha något problem med helt vanligt kranvatten. Andra verkar vara väldigt känsliga. Kranvatten innehåller nog för mycket mineraler och dylikt för att kunna kallas för svartvatten egentligen. Men visuellt kan man ju få det dit.

Miliimli skrev:
Jo, jag har läst det någonstans, men nu är det ju inte det riktiga projketet jag ska dra igång utan ett experimentprojket med tetror :)

Jo det kan vara nog så roligt det med. Chokladguramier är mästare på att gömma sig och bara komma fram ur till synes tomma intet om man inreder akvariet efter deras färger och platta kroppsform. Jag skyfflade ner rejält med löv, det tyckte de om, de simmade mellan löven och hade gömställen lite varstans.
#10 - 14 mars 2011 09:47
Caj skrev:
Alltid innan. Låt slangen från osmosfiltret ligga i en spann med torv och droppa ner i en annan spann. Kolla till då och då då det inte blir fullt med vatten och svämmar över. Det kan ta sin lilla tid att få fram vatten, men det är inte så jobbigt ändå. Ska du använda vanligt kranvatten så kan det bli svårare att få sådana fiskar att trivas. En del exemplar verkar vara tåliga och ser inte ut att ha något problem med helt vanligt kranvatten. Andra verkar vara väldigt känsliga. Kranvatten innehåller nog för mycket mineraler och dylikt för att kunna kallas för svartvatten egentligen. Men visuellt kan man ju få det dit.

Osmosfilter tror jag inte det blir i det här stadiet i alla fall.. Kanske senare, men nu lutar det åt att bara förereda vattnet genom att ha en liten torvbalja med ett luftfilter tills det får rätt pH.

Caj skrev:
Jo det kan vara nog så roligt det med. Chokladguramier är mästare på att gömma sig och bara komma fram ur till synes tomma intet om man inreder akvariet efter deras färger och platta kroppsform. Jag skyfflade ner rejält med löv, det tyckte de om, de simmade mellan löven och hade gömställen lite varstans.

Någon gång, någon gång ska jag ha chokladguramis :) Men känner att jag vill "öva" lite först :p
#11 - 14 mars 2011 09:58
Finns det några nackdelar - förutom att det kommer att yra runt - att bara ha torv på botten och inget sandlager över?
#12 - 14 mars 2011 10:03
Miliimli skrev:
Osmosfilter tror jag inte det blir i det här stadiet i alla fall.. Kanske senare, men nu lutar det åt att bara förereda vattnet genom att ha en liten torvbalja med ett luftfilter tills det får rätt pH.

Visst, det kan fungera bra det med. Det är viktigt att se till att vattenvärdena är ungefär likadana i vattnet man ska byta med som det i akvariet.

Miliimli skrev:

Någon gång, någon gång ska jag ha chokladguramis :) Men känner att jag vill "öva" lite först :p

Jo det kan var bra, chokladguramier kan vara lite kinkiga av sig men det kan gå bra ändå. Lycka till!
#13 - 14 mars 2011 11:21
Tack :)
#14 - 14 mars 2011 17:44
Ett litet förslag som jag tror skulle bli klockrent i ditt nya projektkar är Kolglödstetra - Hyphessobrycon amandae. :)

Denna fisken kommer att bli riktigt snygg i ditt kar, har dessa och de är verkligen fina.
#15 - 20 mars 2011 17:04
Funderar lite på vad jag ska använda för filter i karet... Ska jag slå på stort och skaffa en såndär flashig bakgrundsmodul och fixa ett eget filter bakom, och till det då använda eheim compact 300 pumpen jag köpte här för ett tag sen, eller ska jag köra på ett gammalt hederligt luftfilter...? Vad tycker ni?
#16 - 20 mars 2011 17:12
mycket snyggare med modul!
#17 - 20 mars 2011 17:20
Helt klart :) Så modul har ett + för att det är snyggast, sen har luftfilter ett + för att det är billigast. Men vad blir mest praktiskt?
#18 - 20 mars 2011 18:11
gör som jag gjorde i mitt 60liters, köp en slimline och gör ett filter i ena hörnan av den
du har ju redan pump och det blir klart snyggare och inte SÅ dyrt om du bara ska köpa slimlinen
#19 - 20 mars 2011 18:50
Mja, blir det modul blir det inte BTN utan något random Tjingtjong som jag sett gubben i akvarieaffären ha liggandes ;)
Och så blir det antagligen inte ett filterhörn, utan bara att flytta ut modulen från bakkanten och proppa rummet mellan modulen och glaset fullt med filtermaterial. Så det är både modul och filtermatta som måste köpas då.
#20 - 20 mars 2011 20:30
Torvbotten får mig att tänka på detta, rätt roligt faktiskt! :p
Inte funderat på att beställa ett par Killi-ägg istället?
#21 - 20 mars 2011 21:01
Såg ju sådär lagom mysigt ut att böka runt i, men killis blir det nog inte :)
#22 - 21 mars 2011 02:48
Jag tror inte på kranvatten och torv. Det blir alldeles för mycket mineraler och kemikalier som Caj säger.

När jag körde svartvatten tog jag vatten från en brun i skogen nära en torvmosse eller från min regnvattenstunna. Snö funkar också. Jag körde regnvatten och smältvatten genom aktivt kol och sedan ”torv hink” så jag fick samma pH på byte vattnet som i karet. Man kan leka lite med pH men då skall man veta vad man gör.

Följ Caj’s råd om inredning. Jag skulle skippa torv i karet bara lite sand och massor med löv. Alkottar kan skicka pH riktigt i botten så det skulle jag passa mig för.

Filter skulle jag nog skippa helt. Men jag skulle försöka få till en odling på Moina eller Dapnier. Kanonmat och bra för att hålla vattnet klart.

Sedan skulle jag nog gå på Guramis direkt. Dessa klarar syre dropp betydligt bättre än tetror och barber.
#23 - 21 mars 2011 06:35
Tror du inte på kranvatten och torv ens om vi bara kallar det ett fejksvartvatten? ;)
#24 - 21 mars 2011 06:42
Annars går det att ta vatten direkt från en torvmosse? Vi har en i närheten där man säkert skulle kunna skopa upp en del..
Och oh, skippa filter känns läskigt! :p Ska det vara helt stillastående eller ska jag dratta i cirkulationspumpen?

Sen så har vi ju visst en egen brunn på gården också! Men jag tror vattnet i den är ganska järnhaltigt...
#25 - 21 mars 2011 14:00
Miliimli skrev:
Tror du inte på kranvatten och torv ens om vi bara kallar det ett fejksvartvatten? ;)

Du kan lura mig och dig själv men inte fisken!;)
#26 - 21 mars 2011 14:06
Sant ;) Men bryr de sig?
#27 - 21 mars 2011 14:27
Miliimli skrev:
Annars går det att ta vatten direkt från en torvmosse? Vi har en i närheten där man säkert skulle kunna skopa upp en del..

Och oh, skippa filter känns läskigt! :p Ska det vara helt stillastående eller ska jag dratta i cirkulationspumpen?

Sen så har vi ju visst en egen brunn på gården också! Men jag tror vattnet i den är ganska järnhaltigt...
Har du någon hyffsad vatten test i så fall ta en test på brunnsvattnet? Du vill ha lågt dh och kh. Egentligen är det nog ledningsförmågan som skall vara låg. Det får du utan salter och mineraler. pH brukar gå ned i samband med detta och humus syror. Du kanske kunde skicka in ett vattenprov från brunnen till kommunen? Det brukar inte kosta många kronor och om du begär en fullständig test så har du bra riktvärden. Hur som helst brukar brunnsvatten vara bättre än kommunalt om det inte är hårt och salt. Kolla också vattnet från torvmossen. Det kan vara RIKTIGT bra men mycket bubbande. Men jag skulle nog passa mig lite om det är ytvatten då det kan innehålla en del icke nedbrutet organiskt material. Då far syrenivån ned och du får ett stinkande akvarium.
Det är nog cirkulationen du vill bli av med och det får man ju ofta med ett filter. Jag har i och för sig 0 rörelse men rejäl omsättning med rättvänt bottenfilter. Tyvärr har jag ingen tom burk att testa svartvatten med just nu.
#28 - 21 mars 2011 14:54
På mossen finns ett s.k. "bottenlöst" hål där folk ibland brukar doppa sig (finns ett friluftsområde med bastu vid kanten på mossen) Om det stinker eller ej får jag väl åka dit och nosa lite bara snön smält :p
Ska testa vattnet i brunnen också, så får vi se hur det är.

Tänker då svartvatten ska vara "brunt med rent vatten" så känns att skippa filter lite konstigt? Men det är ju bara vad jag tycker då... är ju inte direkt någon expert...

Och sen fiskar, så tror jag faktiskt att jag ändå vill ha tetror nu. Kan bli riktigt fint föreställer jag mig, bara jag får tag i några kolglöd :)
#29 - 23 mars 2011 07:07
Här kommer lite varför-frågor i sann jobig-unge-anda :)

Varför inget filter? För att få bort cirkulation, för att nitrifieringen inte funkar i lågt pH? Något annat?
Någon skillnad i cirkulationsfrågan när jag nu ska köra tetror och inte guramis?
Varför inte torv på botten?
Vad händer om vårt brunnsvatten är väldigt järnhaltigt. Kan man använda det eller ej?
#30 - 23 mars 2011 15:22
Miliimli skrev:
Här kommer lite varför-frågor i sann jobig-unge-anda :)

Varför inget filter? För att få bort cirkulation, för att nitrifieringen inte funkar i lågt pH? Något annat?

Någon skillnad i cirkulationsfrågan när jag nu ska köra tetror och inte guramis?

Varför inte torv på botten?

Vad händer om vårt brunnsvatten är väldigt järnhaltigt. Kan man använda det eller ej?

Orsaken till ingen cirkulation är att guramisar inte gillar det. De behöver inte häller en massa syre eftersom de är laberintfiskar och är anpassade till ett liv i syrefattigt vatten.
Skall du ha tetror så skall du ha bra med syre i vattnet! Dvs bra cirkulation. Med cirkulation ala normalt filter kommer torven att hamna i högar. Vilka brukar hamna där du inte vill ha dom. Sedan finns det en risk att det kommer att virvla runt en massa mindre böss hela tiden.
Jag tror inte järnet är ett problem, man kan för lite om det. När jag satte upp burken i Sverige var det en grej. Massor av järn. Jag körde då hink med luft för att oxidera det men sedan tog latheten över. Jag tänkte som så att man pytsar ju i järn med PMDD så varför inte från kranen! Inga fiskar dog och växterna trivdes så jag ser inga problem med det.
Får jag tid skall jag sätta upp en svartvattens burk i höst. Då kommer jag att köra rättvänt bottenfilter för filtrering.
#31 - 23 mars 2011 15:32
Okej! Tack för att du tar dig tid och svarar på mina frågor :)

Det där med att torven skulle yra runt tror jag inte att jag skulle störa mig på, men vi får se hur det blir med den.

Eftersom jag bestämt mig för tetror nu i detta experiment så lär det antagligen bli cirkulationspumpen då.

Vad mer... jo brunnsvattnet! Ska kolla det så fort jag kommer hem!
#32 - 7 april 2011 15:21
Var in till fiskgubben idag och checkade tetra-läget. Fick kolla lite på hans dator vilka som grossisten hade, men där fanns tyvärr varken glödbands- eller kolglödstetror.
Visst skulle jag kunna nöja mig med vanliga neoner, men det hade ju varit kul med något inte lika vanligt.
Då fastnade mina ögon på en punkt i listan - Rubintetran http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1563&SOK=1

Vad tror ni om den? Skulle den passa i mitt kar?

Googlade lite på den, och den är ju sjukt snygg när den är ordentligt utfärgad!
#33 - 7 april 2011 15:49
tror jag nog. den ser inte ut till att ha supersvåra krav
#34 - 7 april 2011 16:18
Kan av egen erfarenhet instämma i att kolglödstetran är fantastisk i svartvatten. Du har ingen annan butik att kolla med, så svår brukar den ju inte vara att få tag på, här har dm kört dem på kampanj kyligt tex. Jag kör det man kan kalla fejksvartvatten, eller som jag hellre ser det - svartvatten light. Alltså med kranvatten torvfiltrerat. Visst är det kanske högre ledningstal än äkta svartvatten men då jag har väldigt mjukt vatten i kranen så tycker jag det räcker gott. Fiskarna har trivts bra och de lekar jag haft på apistogrammor har varit lyckade. Så kör hårt, tror du kommer att bli helnöjd med den setupen du tänkt, men visst kan du ta det lugnt med alkottarna, de kan vara lite luriga.

Angående filtreringen så finns det för och nackdelar med både cirkulation och luftpump. Eftersom nedbrytningsprocesserna blir så sega i surt vatten blir det en hel del bos i karet som kan vara bra att filtrera bort men å andra sidan blir det nog mer naturligt mrd mer stilla vatten, särskilt guramis vill ju ha det. Ett mellanläge jag själv funderar på är att ha en ganska rejäl cirkulationspump som man stryper utblåset med filtermatta ellerrliknande, då får man fortfarande ganska bra insugsstyrka.

Som sagt, kör hårt!
#35 - 7 april 2011 16:51
freddi36 skrev:
tror jag nog. den ser inte ut till att ha supersvåra krav

Undrar bara om den överuvtaget kommer att synas, eller om färgen smälter ihop med svartvattnet totalt?

Kan av egen erfarenhet instämma i att kolglödstetran är fantastisk i svartvatten. Du har ingen annan butik att kolla med, så svår brukar den ju inte vara att få tag på, här har dm kört dem på kampanj kyligt tex. Jag kör det man kan kalla fejksvartvatten, eller som jag hellre ser det - svartvatten light. Alltså med kranvatten torvfiltrerat. Visst är det kanske högre ledningstal än äkta svartvatten men då jag har väldigt mjukt vatten i kranen så tycker jag det räcker gott. Fiskarna har trivts bra och de lekar jag haft på apistogrammor har varit lyckade. Så kör hårt, tror du kommer att bli helnöjd med den setupen du tänkt, men visst kan du ta det lugnt med alkottarna, de kan vara lite luriga.

Angående filtreringen så finns det för och nackdelar med både cirkulation och luftpump. Eftersom nedbrytningsprocesserna blir så sega i surt vatten blir det en hel del bos i karet som kan vara bra att filtrera bort men å andra sidan blir det nog mer naturligt mrd mer stilla vatten, särskilt guramis vill ju ha det. Ett mellanläge jag själv funderar på är att ha en ganska rejäl cirkulationspump som man stryper utblåset med filtermatta ellerrliknande, då får man fortfarande ganska bra insugsstyrka.

Som sagt, kör hårt!

Kommer nog också köra light-versionen ;) Har inte råd med något osmosfilter, men ska i alla fall kolla hur vattnet i brunnen på gården är.
Finns en annan affär här, men där köper jag inte så gärna fiskar. Mycket döda och sjuka i karen och sånt, även om det har blivit bättre. Får gå dit och kolla nån dag hur deras sortiment ser ut.
#36 - 7 april 2011 17:06
Du kan alltid be om att få komma och hämta fiskarna direkt när de får leveransen, många butiker ställer upp på det så de slipper lite jobb. Bättre för fiskarna att slippa hoppa mellan flera kar på kort tid och särskilt om de har risiga kar.

Jag har kört mitt lightsvartvatten i 6 mån nu utan större problem och då har jag utmanat ödet med alldeles för mycket växter.
#37 - 7 april 2011 17:20
Hur ofta kör du vb? tror jag frågat det redan i din egen tråd men minnet är ju som det är ^^
Själv har jag bara tänkt köra på flytväxter i mitt.
#38 - 7 april 2011 21:27
En gång varannan vecka ungefär, har fått lite dålig rytm då jag startat upp nya kar och grejat mycket.
Bara flytväxter låter klokt.
#39 - 9 april 2011 20:08
BUMP! Är det någon annan som har nått att tycka om rubintetrorna? Vad tror ni med färgen? Kommer de att smälta in för mycket i svartvattnet?
#40 - 9 april 2011 20:42
Hej,
Sitter och funderar lite på färger och svartvatten. Varför inte ett stim med Rasbora heteromorpha, Kilfläcksrasbora? Jag hade ett akvarium med just svartvatten och ett rejält stim av dessa och det var ett med det tjusigaste jag haft. I samma akvarium hade jag Brachygobius xanthozonus,Humlafisk. Riktigt roliga små gynnare!
#41 - 10 april 2011 08:06
Den hade kanske inte varit så dum! Snöade in så totalt på tetrorna där att jag helt glömde att det finns något annat också :p
#42 - 10 april 2011 15:11
Miliimli skrev:
Den hade kanske inte varit så dum! Snöade in så totalt på tetrorna där att jag helt glömde att det finns något annat också :p

Det är lätt gjort! Ett annat fel man ofta tänker är att det måste vara färgsprakande i svartvatten.
Ofta är det tvärs om. Fiskar som vill ha den typen av vatten färgar ut bättre och du får den där läckra ”black light” effekten.
Har du satt igång karet?
#43 - 10 april 2011 16:24
Färgprakt behöver det absolut inte vara, men det är ju alltid trevligt om man överhuvudtaget ser fiskarna ;)

Karet är inte igång ännu, börjar flytta i helgen, så då blir det omstart av 100 litraren. Sedan till nästa helg ska 54 litraren startas :)
#44 - 11 april 2011 00:06
Miliimli skrev:
Färgprakt behöver det absolut inte vara, men det är ju alltid trevligt om man överhuvudtaget ser fiskarna ;)

Svartvatten betyder INTE svartsoppa! Var inte orolig du kommer att se fiskarna!

Karet är inte igång ännu, börjar flytta i helgen, så då blir det omstart av 100 litraren. Sedan till nästa helg ska 54 litraren startas :)

Låter spännande!
#45 - 11 april 2011 05:39
bossep skrev:
Svartvatten betyder INTE svartsoppa! Var inte orolig du kommer att se fiskarna!

Nejdå, tänkte mest på vad man läst om t.ex neontetror - att den röda färgen smälter ihop med färgen på vattnet så att man bara ser små blå streck simma omkring. Förvisso häftigt, men jag undrade bara om man kör på röda fiskar så borde väl det betyda att de "försvinner" också.
#46 - 25 april 2011 12:32
Hann inte med det här karet till helgen, då jag varit borta sedan fredag morgon och kom hem närmare halv 1 i natt. I morgon blir det en tur till stan och ta hem karet och skaffa rötter! Sand borde jag fortfarande ha kvar en säck av i uthuset och sten finns det gott om runt gården. Undrar bara lite om jag ska slå på stort och köpa den där otroligt snygga roten för typ 45 € eller om jag ska ta lite trollhassel för 12 € istället... Sen blir det då vanliga mangroverötter för färg och en hel massa löv.
Fisken får komma i sen när jag sett var pH-värdet landar.
#47 - 26 april 2011 09:03
Karet är hemma och en påse rötter står i hallen. Sanden väntar på att bli tvättad, men först ska solfilm sättas som bakgrund i karet. Det är på gång!
#48 - 26 april 2011 10:46
Då var sanden också tvättat. Söta öde vad det är svårt att få rötterna att ligga snyggt..! Just nu ser det ut såhär, men tips för att få det bättre mottages med tacksamhet!
#49 - 26 april 2011 10:50
gör absolut inget mer! det är skitsnyggt :) i med vatten, växter och fisk bara
#50 - 26 april 2011 10:51
btw, vad är det för rötter? dom är mycket ljusare än mangrove och det är ju verkligen inte red moore ;)
#51 - 26 april 2011 10:54
Nejdå, det är nog mangrove :) (Åtminstone såldes de som det, och de jag köpt där förr har färgat som tusan så jag ser framemot att fylla på med vatten!) Det är nog bara ljuset som gör att de ser så ljusa ut nu, mycket mörkare i verkligheten.
#52 - 26 april 2011 11:02
ok. det blir nog riktigt bra det här. mycket snyggt och mycket gämställen för fiskarna.
#53 - 26 april 2011 11:03
Tack :) Väntar själv med spänning på slutresultatet :p
#54 - 26 april 2011 13:33
Mossa! Så är det bra! :D
#55 - 26 april 2011 13:54
JA mossa hade varit snyggt! Men är det inte att fuska lite? ;) Hade ju tänkt ha bara flytväxter :p (Förbannar mig själv lite för att jag slänge mossformationen som legat och snurrat i karet medan ynglen gick där)
#56 - 26 april 2011 19:44
Kör på flytväxterna du. ;)
Har du testat LED-spotar eller liknande istället för lysrör? Flytväxterna lär ju klara sig på det, el sparas och man får mer skuggor och skimmer.
#57 - 26 april 2011 19:53
Kör på flytväxterna du. ;)

Har du testat LED-spotar eller liknande istället för lysrör? Flytväxterna lär ju klara sig på det, el sparas och man får mer skuggor och skimmer.

Inte testat men tänkt tanken har jag i alla fall :) Får se hur det blir med lysrör nu, blir det inte den effekt jag tänkt mig blir det säkert utbytt!
#58 - 26 april 2011 20:03
Välj gärna ett varmvitt rör så du förstärker the-färgen på vattnet.
#59 - 27 april 2011 06:48
Ah, tack för tipset :)
#60 - 28 april 2011 09:42
Vattenfyllde igår, och nu börjar man se något i karet också :) pH ligger runt 6 -6,2. Hur länge borde jag vänta med fisk? Hur länge tar det innan man kan säga att pH:t stabiliserat sig?
#61 - 28 april 2011 10:04
Så väldigt noga behöver det inte alltid vara med just pH-värde, det kan ändras över dygnet utan att något speciellt händer om vattnet i övrigt är bra, så att inte vissa reaktioner kan uppstå på grund av förändringar i värdet av vätejoner, det vill säga pH-värdet. Stora fluktuationer kan vara bra att undvika dock. Sätt i fisk när det har klarnat så du kan hålla kolla på dem.
#62 - 28 april 2011 10:07
okej!
#63 - 28 april 2011 10:36
Bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder bilder
#64 - 28 april 2011 13:35
Har du helt nyt filter i? Då skall du nog mata burken med lite fiskmat som om det vore fisk i det. Det kan ta lite längre tid att få i gång bakteriebalansen i svartvatten. Håll lite koll på pH om du har mycket pH sänkande material. Det kan rusa i väg duktigt nedåt. Men du kör kran vatten eller? Vad har du för kH?
#65 - 28 april 2011 15:03
Helt nytt filter som i helt ursköljt efter ynglen ja. Blev att köra kranvatten ja, har bara sticktest för kh men i kran är det nånstans mellan 6 och 10 och i karet ligger det på 3. Gh:t är också lågt, >4 i kran och >3 i karet.

Bilder kommer, jag lovar! ;)
#66 - 28 april 2011 15:32
Supertaskig bild, men ändå - en bild! [:P]

[ATTACH=CONFIG]44486[/ATTACH]
#67 - 28 april 2011 16:40
bossep skrev:
Har du helt nyt filter i? Då skall du nog mata burken med lite fiskmat som om det vore fisk i det. Det kan ta lite längre tid att få i gång bakteriebalansen i svartvatten. Håll lite koll på pH om du har mycket pH sänkande material. Det kan rusa i väg duktigt nedåt. Men du kör kran vatten eller? Vad har du för kH?

Jag har för mig att det är svårt att överhuvudtaget få igång nitrifikation i ett akvarium med svartvatten. Bakterierna, om det var nitrosomonas eller något och någon till, har svårt att klara sig i så pass surt vatten. Biologisk filtrering blir väl överflödig då. Jag hade inget filter i mitt, hårdheten var ungefär inte mätbar, pH-värdet låg på cirka 5,5 och jag har haft vatten som var ännu surare. Jag hade inget filter där i, ammoniak kan väl ändå inte bildas när vattnet är så surt utan det blir väl ammonuim om jag minns rätt, och det är väl inte lika skadligt för fiskarna och lätt åtgärdat genom vattenbyten.
#68 - 28 april 2011 16:42
Miliimli skrev:

Intressant, vad är det för växter? Ceratopteris av något slag? Lite mer löv hade nog inte varit fel, men det är ju en smaksak. Det är väl en bra början det där, vad ska du ha för fisk i?
#69 - 28 april 2011 17:27
Jepp, det blev vad jag hade så det är vanlig vattenormbunke, Ceratopteris cornuta, och så vanlig andmat och jätteandmat. Ganska många av löven flyter vid ytan ännu, så sakta men säkert börjar det väl fyllas på, och sedan är det bara att drutta i mer om det behövs :)
Fisk ja... där har jag varit i valet och kvalet länge.... var in för några dagar sedan med ett gäng räkor och köpte rötterna så då passade jag på att kika lite i karen. Såg att han fått in glödbandstetror nu så det lutar ditåt, men ännu är inget helt bestämt.
#70 - 28 april 2011 17:40
På så vis. Ja glödbandstetror är fina fiskar, det tycker jag också. Det finns många trevliga arter att välja mellan, men det kan nog bli fint. Lycka till, och förbered vattnet inför vattenbyten så det har liknande värden.
#71 - 28 april 2011 20:36
Miliimli skrev:

Ser ut som Mälaren. ;)
Skämt åsido blir det skitbra!
Miliimli skrev:
Jepp, det blev vad jag hade så det är vanlig vattenormbunke, Ceratopteris cornuta, och så vanlig andmat och jätteandmat. Ganska många av löven flyter vid ytan ännu, så sakta men säkert börjar det väl fyllas på, och sedan är det bara att drutta i mer om det behövs :)

Fisk ja... där har jag varit i valet och kvalet länge.... var in för några dagar sedan med ett gäng räkor och köpte rötterna så då passade jag på att kika lite i karen. Såg att han fått in glödbandstetror nu så det lutar ditåt, men ännu är inget helt bestämt.

Glödband låter bra i svartvatten! Undrar vad man mer kan hitta på?
#72 - 28 april 2011 23:28
Miliimli skrev:
Helt nytt filter som i helt ursköljt efter ynglen ja. Blev att köra kranvatten ja, har bara sticktest för kh men i kran är det nånstans mellan 6 och 10 och i karet ligger det på 3. Gh:t är också lågt, >4 i kran och >3 i karet.

Bilder kommer, jag lovar! ;)

Hmm, kanske du blandat ihop Kh och gH? Hur som helst har du nog för att buffra pH litegrand. Så det skall inte sopa i botten med engång även med rätt mycket syra.
Ammonium osv. tar jag som svar till Caj.
#73 - 29 april 2011 00:03
Caj skrev:
Jag har för mig att det är svårt att överhuvudtaget få igång nitrifikation i ett akvarium med svartvatten. Bakterierna, om det var nitrosomonas eller något och någon till, har svårt att klara sig i så pass surt vatten. Biologisk filtrering blir väl överflödig då. Jag hade inget filter i mitt, hårdheten var ungefär inte mätbar, pH-värdet låg på cirka 5,5 och jag har haft vatten som var ännu surare. Jag hade inget filter där i, ammoniak kan väl ändå inte bildas när vattnet är så surt utan det blir väl ammonuim om jag minns rätt, och det är väl inte lika skadligt för fiskarna och lätt åtgärdat genom vattenbyten.

Hej,
Ja på sätt och vis har du rätt men kanske åt lite fel håll.
När organiskt material såsom fiskmat, växtdelar och kiss och bajs finns i ett akvarium och bryts ned så frigörs kväve. Vid lågt pH under 6 ungefär stannar det som Ammonium. Nitrosomonas bakterien som normalt gör om Ammonium till Nitrit klarar inte pH under det. Nitrobacter, som gör om Nitrit till Nitrat tycks klara lite lägre pH och man säger att pH 5,8 – 8,5 är dess spann. Men var så säker, det kommer att finnas bakterier som tar hand om Ammoniumet så småningom och det kommer att omvandlas till Nitrit och Nitrat. http://aem.asm.org/cgi/content/short/70/11/6481. Jag var och tittade på en anaerob process med pH under 5 och där försvann allt kväve så man fick tillsätta Urea för at kolcykeln skulle funka! Detta är kanske något att tänka på! Man kanske får bakterier som knaprar Kväve om man har organiskt kol. Detta är bara en teori från mig.
Ammonium i stora mängder är inte bra! Än värre blir det om man byter vatten med kranvatten som har högt pH och KH. Då kommer en viss del av Ammoniumet att avgå som Ammoniak vilket är otroligt giftigt.
Så en varning för stora vattenbyten med kranvatten innan det blivit balans!
Ja håller med om att man kanske kan skippa biologiskt filter. Då kommer hela kväveprocessen att ske i botten som då blir anaerobisk. Då kliver lite andra bakterie spelare in på planen.
#74 - 29 april 2011 00:06
Miliimli skrev:

Det där blir nog kanonfint om några veckor. Jag skulle nog ha lite mer flytväxter då kan du nog snart ha i lite fisk.
#75 - 29 april 2011 09:43
bossep skrev:
Hej,

Ja på sätt och vis har du rätt men kanske åt lite fel håll.

När organiskt material såsom fiskmat, växtdelar och kiss och bajs finns i ett akvarium och bryts ned så frigörs kväve. Vid lågt pH under 6 ungefär stannar det som Ammonium. Nitrosomonas bakterien som normalt gör om Ammonium till Nitrit klarar inte pH under det. Nitrobacter, som gör om Nitrit till Nitrat tycks klara lite lägre pH och man säger att pH 5,8 – 8,5 är dess spann. Men var så säker, det kommer att finnas bakterier som tar hand om Ammoniumet så småningom och det kommer att omvandlas till Nitrit och Nitrat. http://aem.asm.org/cgi/content/short/70/11/6481. Jag var och tittade på en anaerob process med pH under 5 och där försvann allt kväve så man fick tillsätta Urea för at kolcykeln skulle funka! Detta är kanske något att tänka på! Man kanske får bakterier som knaprar Kväve om man har organiskt kol. Detta är bara en teori från mig.

Ammonium i stora mängder är inte bra! Än värre blir det om man byter vatten med kranvatten som har högt pH och KH. Då kommer en viss del av Ammoniumet att avgå som Ammoniak vilket är otroligt giftigt.

Så en varning för stora vattenbyten med kranvatten innan det blivit balans!

Ja håller med om att man kanske kan skippa biologiskt filter. Då kommer hela kväveprocessen att ske i botten som då blir anaerobisk. Då kliver lite andra bakterie spelare in på planen.

Hej, tack för förklaringen och länken. I resonemanget hängde jag nog med åtminstone i början, men det som stod i länken var nytt för mig. Riktig intressant. Det där ed kolcykeln är jag inte helt hundra på att jag förstod rätt.

Ja vattnet är bra att förbereda innan. Jag bytte med vatten som hade liknande värden som det som redan fanns akvariet, fast det var renare då. Men om nitrifikationen ändå kan fungera så kan väl biologisk filtrering vara bra, speciellt om man inte har något speciellt bottenmaterial. Man kan klara sig utan med, det är ju en del som gör, jag är inte speciellt kunnig på det där med filter till exempel. Nåja, bra information.
#76 - 29 april 2011 13:12
Caj skrev:
Hej, tack för förklaringen och länken. I resonemanget hängde jag nog med åtminstone i början, men det som stod i länken var nytt för mig. Riktig intressant. Det där ed kolcykeln är jag inte helt hundra på att jag förstod rätt.

Ja vattnet är bra att förbereda innan. Jag bytte med vatten som hade liknande värden som det som redan fanns akvariet, fast det var renare då. Men om nitrifikationen ändå kan fungera så kan väl biologisk filtrering vara bra, speciellt om man inte har något speciellt bottenmaterial. Man kan klara sig utan med, det är ju en del som gör, jag är inte speciellt kunnig på det där med filter till exempel. Nåja, bra information.

Hej,
Det där med olika cyklar är ordentligt lurigt. I bland tror man att man vet och så blir man direkt motbevisad. Men låt oss säga så här att Kol, Kväve och kanske Fosfor påverkar varandra. I ett akvarium går sällan dessa runt utan vi avbryter någonstans mitt i. Exempelvis när vi byter vatten, rengör filter och tar bort växter.
#77 - 29 april 2011 17:30
bossep skrev:
Hmm, kanske du blandat ihop Kh och gH?
Inte enligt stickorna i alla fall! Är det konstiga värden?
#78 - 30 april 2011 10:41
bossep skrev:
Hej,

Det där med olika cyklar är ordentligt lurigt. I bland tror man att man vet och så blir man direkt motbevisad. Men låt oss säga så här att Kol, Kväve och kanske Fosfor påverkar varandra. I ett akvarium går sällan dessa runt utan vi avbryter någonstans mitt i. Exempelvis när vi byter vatten, rengör filter och tar bort växter.

Jo det är ju så mycket som kan påverka, men det borde väl vara så som du förklarade.
#79 - 1 maj 2011 10:18
Det tar sig! Fortfarande väldigt taskiga bilder, vattnet är mycket klarare i verkligheten än vad det ser ut på bilderna och så har jag fortfarande inte lyckats ta en bild om INTE blir suddig...

Vattnet har alltså klarnat betydligt och pH:t håller sig på tidigare sagda 6,2 (nånstans mellan 6,5 och 6) Vad tror ni om fisk i veckan?

Nyare bilder:

[ATTACH=CONFIG]44532[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44533[/ATTACH]
#80 - 1 maj 2011 13:40
Kameran får svårt med svartvatten men jag tycker inte det gör något på bilderna då de är riktig läckra! :)
#81 - 1 maj 2011 15:01
Miliimli skrev:
Det tar sig! Fortfarande väldigt taskiga bilder, vattnet är mycket klarare i verkligheten än vad det ser ut på bilderna och så har jag fortfarande inte lyckats ta en bild om INTE blir suddig...

Vattnet har alltså klarnat betydligt och pH:t håller sig på tidigare sagda 6,2 (nånstans mellan 6,5 och 6) Vad tror ni om fisk i veckan?

Nyare bilder:

[ATTACH=CONFIG]44532[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44533[/ATTACH]

Det börjar se riktigt fint ut. Släpp du i lite fisk!
Miliimli skrev:
Inte enligt stickorna i alla fall! Är det konstiga värden?

Ja Gh totalhårdheten borde vara högre än KH Karbonathårdheten. Den senare borde vara del av den första.
#82 - 1 maj 2011 16:20
bossep skrev:
Det börjar se riktigt fint ut. Släpp du i lite fisk!

Ska se om jag hinner in till stan efter jobbet i morgon då! :)

bossep skrev:
Ja Gh totalhårdheten borde vara högre än KH Karbonathårdheten. Den senare borde vara del av den första.

Hmm, okej.. Visar väl bara hur pålitliga sticktester är då eller!
#83 - 1 maj 2011 16:37
Miliimli skrev:
Ska se om jag hinner in till stan efter jobbet i morgon då! :)

Hmm, okej.. Visar väl bara hur pålitliga sticktester är då eller!

Man skall se sticktester och en del dropp tester ungefär som trafik signaler. Grönt, rött och gult mitt i om dom är bra.
#84 - 1 maj 2011 17:07
Ska bli kul att få lite rörelse i karet nu! Jag älskar det, men mor min tyckte inte direkt att det var så fint.. :p Smaken är olika tycks det :D
#85 - 1 maj 2011 17:12
[INDENT]

[INDENT]Ska bli kul att få lite rörelse i karet nu! Jag älskar det, men mor min tyckte inte direkt att det var så fint.. [:P] Smaken är olika tycks det [:D]

[/INDENT]

dom som inte vet att det ska se ut så kan nog ta det för ett "sunkigt" kar ;)
jag tycker att det är och kommer bli jättefint :)
[/INDENT]
#86 - 1 maj 2011 17:17
Tackar :) Jag har det här och 100 l att stå bredvid varandra på en avsats i trappan ner till källaren, är egentligen en del av stenfoten de står på (så hålla ska det! ;) ) och de råkade nu bli placerade så att det är det här karet man ser först, för att se 100 l måste man gå ner, så mor började tycka att jag måste svänga på dem så att det är det "finare" karet som syns om vi råkar få främmande ;)
#87 - 1 maj 2011 17:21
Miliimli skrev:
Tackar :) Jag har det här och 100 l att stå bredvid varandra på en avsats i trappan ner till källaren, är egentligen en del av stenfoten de står på (så hålla ska det! ;) ) och de råkade nu bli placerade så att det är det här karet man ser först, för att se 100 l måste man gå ner, så mor började tycka att jag måste svänga på dem så att det är det "finare" karet som syns om vi råkar få främmande ;)

Mor din får hia sig lite! Det här karet kommer att bli kanon snyggt när det satt sig!
#88 - 1 maj 2011 17:22
[INDENT]

[INDENT]Tackar [:)] Jag har det här och 100 l att stå bredvid varandra på en avsats i trappan ner till källaren, är egentligen en del av stenfoten de står på (så hålla ska det! [;)] ) och de råkade nu bli placerade så att det är det här karet man ser först, för att se 100 l måste man gå ner, så mor började tycka att jag måste svänga på dem så att det är det "finare" karet som syns om vi råkar få främmande [;)]

[/INDENT]

ja då är det bara att tömma och flytta dom igen;)
[/INDENT]
#89 - 1 maj 2011 17:31
Eeller så inte!

Annars funderar jag lite på skräpsnäckor. Sandsnäckorna hade gärna fått kravla runt i sanden även i det här karet, men deras skal lär ju inte gilla surhetsgraden.. Slänga i eller icke?
#90 - 1 maj 2011 22:30
Miliimli skrev:
Eeller så inte!

Annars funderar jag lite på skräpsnäckor. Sandsnäckorna hade gärna fått kravla runt i sanden även i det här karet, men deras skal lär ju inte gilla surhetsgraden.. Slänga i eller icke?

Varför inte ett stim pansarmalar?
#91 - 2 maj 2011 15:05
Ja, tanken har slagit mig :) Är också sugen på någon liten dvärgciklid... så gick det med karet där det bara skulle gå tetror.... :p

Nu simmar det för övrigt 5 glödband där! Ska ta lite bilder sen när de inte är så rädda längre!
#92 - 5 maj 2011 14:34
Ingen som har nåt att säga om någon dvärgciklid? Funderar starkt på apistogramma borellii... Vi får väl se. Glödbanden mår aldeles utmärkt än så länge, och har färgat ut riktigt bra :) Det är en härlig glöd de har i randen, syns extra bra när de svänger :)

De utlovade bilderna ska jag försöka få in ikväll!
#93 - 5 maj 2011 14:53
dessa är grymt snygga och kräver inte så stor plats:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1287&SOK=1
#94 - 5 maj 2011 15:03
Den står också på min lista :p Vilken det blir beror lite på vad gubben kan få in också.. Men då tycker jag nästan borelliin är snyggare, och enligt artbeskrvningarna kräver den inte större än den du visar heller :) En annan kandidat är baenchi.. De ser ju bara för coola ut!
#95 - 5 maj 2011 19:57
Sådärja! Här kommer lite bilder. Har med flit valt de lite taskigare, för det är (som vanligt för mig..) när bilderna blir suddiga som färgerna på fiskarna blir mest likt verkligheten!
#96 - 5 maj 2011 19:58
Syder man sen skärmen på min mini-laptop nästan så långt det går blir färgerna nästan rätt :p Men de glöder vackert i alla fall! Hur många av dem tycker ni jag ska satsa på i slutändan? 10? Fler?
#97 - 6 maj 2011 20:40
Bump!
#98 - 6 maj 2011 20:41
Jag trodde att jag redan svarat men icke. Glödbanden var ett riktigt bra val och man ser verkligen hur bra de passar i svartvatten. Häftigt! :D
#99 - 6 maj 2011 20:48
Ja, jag gillar dem verkligen! :) Så vackra, både den glödande randen och de vita på fenorna syns otroligt bra i svartvattnet!
#100 - 8 maj 2011 07:20
Hmm... ser idag på morgonen att glödbanden har fått risiga ryggfenor över natten... Big big fight, varit med ryggfenan mot cirkulationspumpen (alla?) eller något annat..? De simmar nu runt och är pigga och nyfikna om vanligt, blir att hålla lite koll på dem nu..
#101 - 8 maj 2011 10:16
det kan inte vara så som det kan bli med malar, att när dom blir stressade av något kan ju fenorna spricka på malar.
#102 - 26 maj 2011 16:06
Känns som om jag borde uppdatera lite :p

Ph:t har sjunkit lite till, ligger på ca 5,5 nu.
Glödbanden mår bara bra och de tilltufsade ryggfenorna har läkt helt på allihop :)
Flytväxterna... ja.. :p De växer så de knakar! Har fått rensa ur massor redan :p

Kommer kanske lite bilder senare om jag får fram kameran släpad :)
#103 - 26 maj 2011 16:45
Miliimli skrev:
Känns som om jag borde uppdatera lite :p

Ph:t har sjunkit lite till, ligger på ca 5,5 nu.

Glödbanden mår bara bra och de tilltufsade ryggfenorna har läkt helt på allihop :)

Flytväxterna... ja.. :p De växer så de knakar! Har fått rensa ur massor redan :p

Kommer kanske lite bilder senare om jag får fram kameran släpad :)

dom jag skickade? kul! dina har också växt en del :)
vad har du tänkt ha för mer fisk, för det ska du väl?
#104 - 26 maj 2011 19:42
Både dina och mina (+ en hel massa andmat) :) Växer myyyycket bättre i svartvattnet än i asienkaret :p

Mer fisk jo.. bara jag får tid att åka in till stan så jag får beställa några så :p

Men glödband ska i alla fall fyllas på.. och så vill jag verkligen ha någon liten dvärgciklid också :) Funderat på corys också, men karet är ju så liitet så vill inte det ska bli för hög belastning heller...
#105 - 20 juni 2011 18:20
Karet knallar på bra, flytväxterna växer så det knakar! Fick en trevlig överaskning idag också, såg plötsligt två st 1,5 cm stora yngel som ville vara med och slåss om maten :)
#106 - 20 juni 2011 18:21
Klicka på bilden i mitten så ser ni kaanske ynglet :)
#107 - 20 juni 2011 18:41
Såg ynglet, fint akvarium :)
#108 - 20 juni 2011 18:46
kul med yngel :)
#109 - 20 juni 2011 19:00
macke_fisk skrev:
Såg ynglet, fint akvarium :)

Tack :)

freddi36 skrev:
kul med yngel :)

Ja, visst är det! :)
#110 - 21 juni 2011 12:13
Hittade ett tredje yngel idag :)
#111 - 22 juni 2011 06:04
Yngel nr 4 was spotted this morning! Det här har ju blivit värsta julkalendern! :p Undrar just hur många jag landar på? Nåja, kul är det i alla fall :) Alla yngel är lika stora också, så de borde ju hästamma från samma kull. Antar de haft stor nytta av härvan som kallar sig flytväxt att gömma sig i :p
#112 - 12 juli 2011 07:57
Det här karet gillar jag däremot! (Har allvarligt börjat fundera på att lägga ner 100 litraren) Kan väl bara konstatera att 1 akvarie är för lite för mig, men 3 för mycket..

Hittade ett femte yngel igårkväll vid matningen, samma storlek som de andra - de börjar bli riktigt stora nu. Bra med firrar som löser problem åt mig, hade ju tänkt att jag skulle och inhandla 5 till för att utöka beståndet men då jag inte riktigt hinner in till stan pga mina arbetstider så fixar fiskarna det själva! :D
#113 - 12 juli 2011 14:31
Kul att det ynglas på! :)
#114 - 12 juli 2011 20:33
Ja, det är faktiskt jätteskoj :) Antar att alla yngel kommer från samma kull då de är lika stora, men de har gott om gömställen inne i bushen så jag undrar jag hur många jag kommer att landa på sen :p
#115 - 12 juli 2011 20:42
Vi kan byta ett par tetrayngel mot altosyngel. ;)
#116 - 12 juli 2011 21:13
Haha, u wish :p Läste dina bara fortsätter att föröka sig också :)
#117 - 13 juli 2011 05:11
Kul att det funkar så bra!! Det med växterna, helt enig i att de brukar dra iväg mycket bättre i svartvatten än i normalt kranvatten. Flytväxter rular i svartvattenburkar, med undervattensväxter är det lätt hänt att man får kraftiga pH-svängningar under dygnet (fotosyntesen ställer till det). Trivsamt med yngel också, ffa med spontanförökning. Me like!!
#118 - 13 juli 2011 12:24
Kul att det funkar så bra!! Det med växterna, helt enig i att de brukar dra iväg mycket bättre i svartvatten än i normalt kranvatten. Flytväxter rular i svartvattenburkar, med undervattensväxter är det lätt hänt att man får kraftiga pH-svängningar under dygnet (fotosyntesen ställer till det). Trivsamt med yngel också, ffa med spontanförökning. Me like!!

Tack :) Jo, har som sagt bara flytväxter, andmat och flytormbunkar, men de börjar uppta hela karet nu :p Rötter ända ner i botten, en skog av blad som växer ända upp i lysröret. Börjar bli dax för en ordentlig upprensning snart.
#119 - 2 augusti 2011 18:07
Gallrade rätt duktigt i förra veckan, ska se om jag inte skulle få några bilder tagna ikväll!
#120 - 2 augusti 2011 18:12
det är roligt att se att det växer men man blir blind när man ser det var dag så när du väl ansar så får man ett nytt kar :p
från mörkt och trångt till ljust och öppet :)
#121 - 2 augusti 2011 18:15
Hahah jo verkligen! Borde ha tagit före- och efterbilder, men det är ju lätt att vara efterklok :p Fiskarna blev i alla fall hänförda av den ordentligt utökade simytan :D
#122 - 2 augusti 2011 19:13
På sista bilden syns ett av ynglen, den lite blekare i mitten. De börjar bli ganska stora nu :)
#123 - 2 augusti 2011 20:11
Om bilderna är tagna efter, så kan jag tänka mig hur det var före;)
#124 - 25 oktober 2011 17:10
Här slutar resan för detta kar, fortsättningen kan ni läsa i denhär tråden!

Annons