54 L SA-kar More is better!

#1 - 8 februari 2014 14:57
Hej, nu har man suttit o funderat här ett bra tag och efter 5 år utan akvariehobbyn är man tillbaka. Så planen blev att packa upp och starta igång ett gammalt startpaket från Eheim som jag haft stående ouppackat.
Hade knappt kommit hem med det innan saker började gå snett. Från att ha varit en liten plan om att bara ha nåt o titta på bredvid sängen så hade planerna börjat flyga iväg allt längre o längre...
Så planen som utvecklats är ett SA-kar.

Projektet är fortfarande i sin linda men såhär ser planen ut iaf

Inredning:

BtN Bakgrund Amazonas
Substrat i botten
Sandlådesand som överliggande bottenmaterial
Rötter i en V-formation

Växter:

Lilaeopsis Brasiliensis - förgrund
Staurogyne Repens - Mitt/Sidor förgrund
Bacopa Australis - Mitt/sidor förgrund
Heteranthera Zosterifolia - Bakgrund centralt
Alternanthera Reinecki - Bakgrund sidor
Fontinalis Antipyretica - Rotgrönska
Vesicularia Dubyana - Rotgrönska

-Med reservation för vad som går att få tag på

Fiskar:

10 st Kolglödstetror alternativt Svarta Neontetror
4-5 st Loretopansarmaler
1 par Kakaduaciklider
+eventuellt en mindre Pleco beroende på hur belastningen
ser ut och vad värdena visar vartefter fiskarna får flytta in.

Filtrering:

Här kommer det stora frågetecknet, alternativen jag kommit fram till är
Aquael Turbo Filter 500
Eheim Aquaball 130
lr bygga filter av bakgrunden, kommer dock bli ytterst svårt att få rent vid eventuell rengöring...

Synpunkter o tankar mottas gärna.

Lite bilder lär jag ju också bjuda på.
[ATTACH=CONFIG]67257[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]67258[/ATTACH]

Och efter "lite" svordomar
[ATTACH=CONFIG]67259[/ATTACH]
#2 - 21 juni 2016 10:11
Tycker du fått till det riktig snyggt! Angående filter så ska du ju använda fickan som finns i bakgrunden, bara att göra hål för intag vid botten sen fylla hela med filtermatta och en pump, det är ju mycket effektivare än en ett vanligt innerfilter!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 juni 2016 10:18
Instämmer ser riktigt bra ut och just den bakgrunden är också väldigt snygg (om än ofta bortglömd) och det funkar ju bra med filter bakom som åheim skriver.
#4 - 7 juli 2016 18:29
Så nu har akvariet varit igång ett par veckor och det går över förväntan. Största problemet just nu är att stoppa sig själv och inte öka fiskbördan i onödan.

Har introducerat 15 st kolglödstetror som har fått göra mina 5 endlers sällskap.
Finns ju en risk att det inte blir några fler endlers tack vare det. Någon som har koll på hur stor tendens kolglödstetrorna har att äta upp mindre yngel?

Har även införskaffat lite fler växter och möblerat om lite i karet.
Växtlistan för tillfället:
Staurogyne repens
Heteranthera zosterifolia
Echinodorus blaheri
Bacopa australis
Vesicularia dubyana 'Christmas'
Alternanthera reineckii 'Mini' - (vet att detta är en kultiverad sort men utifrån storleken på karet så kändes det som en rimlig kompromiss)

Måste även ge en eloge till nyfunna Godhems Zoo som jag upptäckte förra veckan. Sällan har jag blivit så glatt överraskad på en butiks växtutbud. Börjar redan känna hur det vore trevligt med lite enklare co2 utrustning i karet :)

[ATTACH=CONFIG]n2357450[/ATTACH]

Det växer så det knakar bland ungefär hälften av växterna. Gjorde en omöblering idag för att lyckas främja även de lite svårare växterna i framkanten.

[ATTACH=CONFIG]n2357451[/ATTACH]

Värdena ser bra ut i karet, iaf vad jag kan se.
Om någon annan som har Göteborgsvatten har något tips på hur jag med enkla medel kan få det att bli ännu bättre så mottager jag de gärna.

Kommer bli stillestånd i ca två veckor nu i karet med endast vattenbyten och pmdd på schemat innan det blir dags att fundera på att göra en sista utvidgning av invånarantalet. Lutar åt en-två clea helena för att få skräpsnäckorna att hålla sig utom synhåll nere i sanden.
(EDIT: hade i min enfald fått för mig att dessa var sydamerikanska men då jag upptäckt att så inte är fallet så får jag helt enkelt leva vidare med mina skräpsnäckor tillsvidare...)

Tänkte även kolla vad experterna säger om att försöka få in ett par med Fjärilsciklider? Kommer det funka med storleken på karet? Har jag något utrymme kvar?
Är första gången jag kör litet kar som inte är endast för guppys så har lite svårt att se när det är stopp känner jag :)
#5 - 8 juli 2016 06:18
Får bli en liten morgonuppdatering. Första förökningen i karet har skett, två små guppy-yngel hittade jag i min nyinredda barnkammare. Nu hoppas jag bara att de kan hålla sig där tills de fått tillräcklig storlek för att kunna fighta bort eventuella hungriga tetror.

[ATTACH=CONFIG]n2357456[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 8 juli 2016 10:26
Växtligheten börjar ta sig rejält - kul också med lite yngel
#7 - 8 juli 2016 10:57
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2357470]Växtligheten börjar ta sig rejält - kul också med lite yngel [/QUOTE]

Vissa delar börjar ta sig, andra delar lever tyvärr en tynande tillvaro. Blir lite trial and error vilka växter som klarar förhållandena och sen vilka förändringar jag kan göra för att även få in lite svårare varianter. Ska dock så långt som möjligt försöka slippa ta till co2 men får se hur länge det går att undvika innan jag kapitulerar :)
#8 - 11 juli 2016 12:53
Kom hem igår efter en kortare semester och gjorde ett vattentest inför mitt sedvanliga vattenbyte på söndagar. Upptäckte att jag hade fått ökade nitritnivåer i karet 0,25 mg/l. Genomförde vattenbytet och gjorde ett efterföljande test en timme efter och ett tidigare idag med samma resultat.

Misstänker att det beror på att jag gått upp lite i matningen förra veckan inför resan så fiskarna ska nu få gå på diet kommande vecka medans jag håller kolla på nitritnivåerna. Börjar de skjuta i höjden får jag väl motvilligt inhandla en dos bakterier och se om det hjälper.

I övrigt tuffar akvariet på, tänkte försöka komma iväg och inhandla den sista växtsorten som är planerad för karet i helgen så lär inte hända så mycket förrens dess.
#9 - 11 december 2016 20:50
Fint det blev, ser bra ut när det inte är så höga växter i mitten. Ser större ut än det är.
#10 - 11 december 2016 21:17
Tack :)
Ja jag känner lite samma, har aldrig haft ett så litet akvarium som känns så stort. Har ju dock satt igång lite funderingar i skallen kring vad man skulle kunna åstadkomma med 250 L, ett 500 L igen eller ett 720 L :)
#11 - 11 december 2016 21:25
Det ser jättefint ut! Är det originalbelysningen du kör med, eller har du något annat?
#12 - 11 december 2016 21:48
Eheims originalrör ja, har dock monterat en reflektor för att få till lite extra kräm.

Finns planer att bygga en ny ramp med dubbla ljuskapaciteten för att få lite extra fart i växterna. Kvar på planeringsstadiet med det och funderar på om det inte ska få stanna där.
#13 - 12 december 2016 06:29
[QUOTE=Swamp;n2363851]Efter lite stillestånd i tråden så känns det som det är dags för en uppdatering.

Byrån som användes som akvariebänk började kännas lite sketchy så införskaffat en riktig bänk och genomförde en flytt av karet nu i helgen.

Passade även på att lägga lite shrimpsoil som bottenmaterial för att stabilisera vattenvärdena.

Sist men inte minst så fick ett par Fjärilsciklider flytta in. De verkar trivas redan, hanen simmar runt och putsar på det mesta så fort honan är i närheten så snart kanske man har ett rejält överbefolkad akvarium.[/QUOTE]

Det ser riktigt trevligt ut, gillar inredningen :)
#14 - 12 december 2016 08:16
Ja det börjar bli riktigt hemtrevligt för fiskarna nu. Ser med spänning på om jag får till det med nålsäven där på botten utan att tillsätta co2.
#15 - 12 december 2016 16:57
[QUOTE=Swamp;n2363863]Eheims originalrör ja, har dock monterat en reflektor för att få till lite extra kräm.

Finns planer att bygga en ny ramp med dubbla ljuskapaciteten för att få lite extra fart i växterna. Kvar på planeringsstadiet med det och funderar på om det inte ska få stanna där.[/QUOTE]

Öka belysningen utan tillsats av CO2 kan vara lurigt. Befintlig CO2 i karet förbrukas snabbt ifall man krämar på med mer ljus vilket gör att brist på just CO2 blir en begränsande faktor för växterna, men algerna gillar det :-).
#16 - 12 december 2016 18:08
[QUOTE=Sleaper;n2363909]

Öka belysningen utan tillsats av CO2 kan vara lurigt. Befintlig CO2 i karet förbrukas snabbt ifall man krämar på med mer ljus vilket gör att brist på just CO2 blir en begränsande faktor för växterna, men algerna gillar det :-).[/QUOTE]

Helt klart, dock är rampens uppbyggd så att majoriteten av ljuset hamnar längst bak i karet och i mitten. Med bakgrunden som skäl yta baktill så är det väldigt mörkt i framkanten och på sidorna.

Hade gärna sett en jämnare ljusfördelning och någon watt mer per liter. Men ja det kommer ju med viss risk för alger :)
#17 - 14 december 2016 06:51
[QUOTE=Swamp;n2363851]Efter lite stillestånd i tråden så känns det som det är dags för en uppdatering.

Byrån som användes som akvariebänk började kännas lite sketchy så införskaffat en riktig bänk och genomförde en flytt av karet nu i helgen.

Passade även på att lägga lite shrimpsoil som bottenmaterial för att stabilisera vattenvärdena.

Sist men inte minst så fick ett par Fjärilsciklider flytta in. De verkar trivas redan, hanen simmar runt och putsar på det mesta så fort honan är i närheten så snart kanske man har ett rejält överbefolkad akvarium.[/QUOTE]

Riktigt fint :) Kul att dina Fjärilsciklider verkar para ut sig bra, mina fyra Electric Blue verkar vara av samma kön alla fyra, eller inget har då hänt på dom snart två månaderna dom har bott här :confused:
#18 - 14 december 2016 11:53
[QUOTE=KJE;n2363966]

Riktigt fint :) Kul att dina Fjärilsciklider verkar para ut sig bra, mina fyra Electric Blue verkar vara av samma kön alla fyra, eller inget har då hänt på dom snart två månaderna dom har bott här :confused:[/QUOTE]

Är de svårare att se könsskillnaden på Electric Blue jämfört med "naturella"?
Bad om ett par i butiken, och än sålänge uppfyller de både beteende- och färgkraven för att vara av olika kön. Tyvärr verkar jag ha blivit lite för entusiastisk, sen igår är roten, som de vaktat och putsat i två dagar, helt ointressant...
#19 - 14 december 2016 12:12
[QUOTE=Swamp;n2363977]

Är de svårare att se könsskillnaden på Electric Blue jämfört med "naturella"?
Bad om ett par i butiken, och än sålänge uppfyller de både beteende- och färgkraven för att vara av olika kön. Tyvärr verkar jag ha blivit lite för entusiastisk, sen igår är roten, som de vaktat och putsat i två dagar, helt ointressant...[/QUOTE]

Jag vet inte, men jag läste någonstans att alla Electric Blue är hanar så det kanske är därför, annars borde någon ha blivit hona på fyra :)
#20 - 14 december 2016 13:45
Halloj! :)

At se könsskillnad på M. ramirezi EB kan vara lite trixigt, men man får titta på kroppsform och fenor. Hanarna har oftast lite mer utdragna fenor och får längre spröt på de främsta ryggfensstrålarna - men även honan utvecklar något längre ryggfensspröt.

Man får, precis som hos den vanliga M. ramirezi, liksom studera och "känna in" könsskillnaderna där hanen är något större, med mer utdragna former och honan mindre och knubbigare i kroppsformen.
Detta kan dock vara svårare att se på ungdjur.

Båda könen hos M. ramirezi EB är blå.

Här är en liten fin film jag hittade på YT där ett EB-par leker.

" target="_blank">
#21 - 14 december 2016 14:19
[QUOTE=Mats Bryzell;n2363981]Halloj! :)

At se könsskillnad på M. ramirezi EB kan vara lite trixigt, men man får titta på kroppsform och fenor. Hanarna har oftast lite mer utdragna fenor och får längre spröt på de främsta ryggfensstrålarna - men även honan utvecklar något längre ryggfensspröt.

Man får, precis som hos den vanliga M. ramirezi, liksom studera och "känna in" könsskillnaderna där hanen är något större, med mer utdragna former och honan mindre och knubbigare i kroppsformen.
Detta kan dock vara svårare att se på ungdjur.

Båda könen hos M. ramirezi EB är blå.

Här är en liten fin film jag hittade på YT där ett EB-par leker.

" target="_blank">
[/QUOTE]

Vad kul att höra att ryktet om att det bara är hannar som är Electric Blue inte är sant, då kanske mina kommer till skott snart, annars får jag väl köpa några fler :) Är i alla fall imponerad att dom alla fyra har klarat sig i två månader med tanke på Fjärilsciklidens dåliga rykte.
#22 - 15 december 2016 09:32
[QUOTE=KJE;n2363983]

Vad kul att höra att ryktet om att det bara är hannar som är Electric Blue inte är sant, då kanske mina kommer till skott snart, annars får jag väl köpa några fler :) Är i alla fall imponerad att dom alla fyra har klarat sig i två månader med tanke på Fjärilsciklidens dåliga rykte.[/QUOTE]

Kan ju vara en ide att åka till någon säljare som har lite äldre exemplar och kunskap så kan du efterfråga just honor. Finns en risk att de ät väldigt ålderstigna men med åtgången som är på EB så borde det inte vara så risky.
#23 - 23 december 2016 22:27
Akvariet tickar på efter flytten och de nya invånarna verkar trivas. Tyvärr har allt lekbeteende stannat av och de verkar ha blivit mer intresserade av maten som kommer 2 ggr dagligen.

Originalinvånarna (Endlers) mår dessvärre lite för bra, de ynglar av sig som kaniner och Fjärilarna var inte så glupska som jag hoppades. Så om någon därute är sugen på lite levandeföda så kan jag avvara några av de fula stackarna (min sambo har koll på de snygga grabbarna...) :)
#24 - 3 januari 2017 06:29
Vackra är de !
#25 - 3 januari 2017 07:01
[QUOTE=Swamp;n2364638]Kom hem efter helgen till två gropar i akvariet så nu håller jag tummarna.

Båda två är ner och gräver till o från men inge riktig action än så länge. Action kommer dock i form av vaktbeteende som blev slutet för en av guppyhanarna som bestämde sig för att undersöka närmare. Missade det själv men sambon talade om att den stora fjärilshanen var ett svin när jag kom hem och att han var jävligt billig (var tydligen fel färg på den som rök med)...

Men den enes olycka den andres lycka förhoppningsvis :)[/QUOTE]

Det ser lovande ut! :)
#26 - 3 januari 2017 08:18
[QUOTE=KJE;n2364647]

Det ser lovande ut! :)[/QUOTE]

Håller tummarna, de verkar ju lite blyga så kanske kommer hem till ett överbefolkat kar efter nästa semester...
#27 - 25 februari 2017 21:49
Känner att det är dags för en uppdatering.

Akvariet har gått i vågor senaste tiden, efter en utökning av invånarantalet med två fjärilsciklider så var planen att låta akvariet mogna.

Efter en lite längre semester så var 80 % av guppyhanarna borta så vi bestämde oss för att utöka upp jämställdheten lite. Fick tag på två jättefina endlers av någon odlingsvariant. Två dagar senare var 2 guppys för 120 kr halvt uppätna och jag hade en fjärilsciklidhane som såg väldigt nöjd ut. Han såg nöjd ut i ungefär en dag sen vände allt.

Efter 1,5 vecka av dagliga vattenbyten och sondmatning så kom dock dagen med stort D för herr Fjärilsciklid.

Så nu har jag ett SA-kar ala guppysoppa med en ensam fjärilsciklid. Guppysarna ska dock byta bostad inom kort och så blir det antingen en ny hane eller någon ändring i upplägget på karet. Inte helt bestämt än. Attachment
#28 - 28 februari 2017 12:59
Så nu var man äntligen guppyfri. De fick flytta till ett Lido 200 som förmodlingen kommer passa bättre som yngelkammare.

Nästa del i projektet blir inköp av Corydoras av mindre sort, lutar åt 6 st pandor. Var egentligen tänkt att bli pygmevarianten men då stimmet skulle bli så mycket större så ser jag ingen direkt skillnad i belastning på karet.

Teknikmässigt håller jag på och testar vad man kan trolla ihop med billiga prylar från Wish. Är egentligen ingen förespråkar av billiga Kina-produkter men ska man leka Byggare Bob med prylarna så är det ju skönt om de inte kostar multum.

Har inhandlat en LED-ramp som jag tänkt fästa i en Aquael-ramp som jag kom över billigt. På sidorna är det tänkt att sättas upp RGB LED-lister som ställs in på blått för månskensljus.

AttachmentAttachment

Slutpris kommer landa på runt 550 kr med allt material.
#29 - 28 februari 2017 14:45
Så nu var man äntligen guppyfri. De fick flytta till ett Lido 200 som förmodlingen kommer passa bättre som yngelkammare.

Nästa del i projektet blir inköp av Corydoras av mindre sort, lutar åt 6 st pandor. Var egentligen tänkt att bli pygmevarianten men då stimmet skulle bli så mycket större så ser jag ingen direkt skillnad i belastning på karet.

Teknikmässigt håller jag på och testar vad man kan trolla ihop med billiga prylar från Wish. Är egentligen ingen förespråkar av billiga Kina-produkter men ska man leka Byggare Bob med prylarna så är det ju skönt om de inte kostar multum.

Har inhandlat en LED-ramp som jag tänkt fästa i en Aquael-ramp som jag kom över billigt. På sidorna är det tänkt att sättas upp RGB LED-lister som ställs in på blått för månskensljus.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​ [IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​

Slutpris kommer landa på runt 550 kr med allt material.
#30 - 5 mars 2017 19:28
Så då var karet välfyllt igen.

6 x Corydoras Panda
5 x Kolglödstetror som substitut för några som trillat av pinn
1 x Fjärilsciklidhane

Växtmässig har det också tagit sig. Saknar en batch med Staurogyne repens som ska ner på en kal fläck.

Förhoppningsvis har jag nu kommit till stadiet då karet rullar in i en sankta lunk och jag kan fokusera på finliret istället för att släcka bränder.
#31 - 9 mars 2017 18:48
Fjärilarna leker och jag agerar peeping Tom mitt i kvällsmaten...
AttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#32 - 13 mars 2017 22:17
Kul att de leker! Blev det något resultat tro?
#33 - 14 mars 2017 13:22
[QUOTE=LoGeek;n2368051]Kul att de leker! Blev det något resultat tro?[/QUOTE]

Tyvärr blev det enda resultat två ihjälstressade pansarmalar och ett akvarium som ser ut som Bofors skjutfält. Men var kul att de försökte så tätt inpå att den nya hanen blev introducerad.

Ser tecken på att de är redo att göra ett nytt försök så håller tummarna och hoppas att det har lärt sig något.
#34 - 16 mars 2017 19:10

​ ​​​​​

Så då har samtliga kinalampor dykt upp på posten.

Fick 4 LED-stripes men då de endast ska gå som månljus så kändes det som att 2 räckte. Limmet på stripesen var inte det bästa (3M-kopia), så drog på ett par klumpar Juwel Conexo som jag hoppas håller de uppe. Drog även på lite vid kopplingarna för att slippa att fukt kommer in allt för snabbt.

Limmat fast LED-rampen med Conexo. Ingen info om torktid fanns men hittade 48 h som minimum i instruktionen till ett Juwelkar så går på det.

Så på söndag blir det vattenbyte och test av mitt lilla projekt.
#35 - 18 mars 2017 18:01
Så då är nya ljuset installerat.

Attachment

Betydligt mer kräm som jag upplever det iaf. Får se vad växterna anser inom ett par veckor.

Tyvärr är Aquaels lock betydligt sämre ur ergonomisk synpunkt jämför med MPs original men kände inte riktigt att slakta mitt original lock för ett hemmameck ala kina-LED.

Nästa projekt som det ska tas tag i är att bygga en filterhörna bakom bakgrunden. Mer filteryta, stabilare vattenvärden (är iaf förhoppningen) och minskad skötsel.
#36 - 22 mars 2017 20:29
Då var det liv i karet igen, efter att ha möblerat om ett av hörnen till ett dagbrott i jakt på substratet så tog leken fart ikväll. Samma rot och samma fiskar men betydligt skitigare ruta så bilderna lämpar sig inte för offentligheten.

Hoppas de lyckas bättre den här gången. De verkar iaf lugnare sen efter förra leken och det har varit mindre revirhets den här gången.

Nån som har koll på inkubationstiden för fjärilsciklidsägg?
#37 - 22 mars 2017 20:56
Två, tre dagar till kläckning, sedan ytterligare fem dagar ungefär, innan ynglen blir frisimmande.
ph; 5,5 - men det funkar med högre också. Temp; 28-30 grader C.
Lycka till nu!
:)
#38 - 22 mars 2017 21:06
[QUOTE=Mats Bryzell;n2368557]Två, tre dagar till kläckning, sedan ytterligare fem dagar ungefär, innan ynglen blir frisimmande.
ph; 5,5 - men det funkar med högre också. Temp; 28-30 grader C.
Lycka till nu!
[/QUOTE]

Inte ett rätt alls med andra ord. PH lär ligga på runt 6,5 och tempen pendlar mellan 24,5 på natten och 25,5 på dagen. Inte fått min doppvärmare synkad med nya ljusrampen än och vill inte höja då jag lagt mig så alla fiskar ska ha "optimal" temperatur utifrån mixen.

Corydoras panda som drog ner medeltempen i karet. Men får se vad det blir, är ju långt ifrån ett odlingskar så spontanleken får snarast ses som ett sundhetstecken.
#39 - 22 mars 2017 21:20
[QUOTE=Swamp;n2368562]

Inte ett rätt alls med andra ord. PH lär ligga på runt 6,5 och tempen pendlar mellan 24,5 på natten och 25,5 på dagen. Inte fått min doppvärmare synkad med nya ljusrampen än och vill inte höja då jag lagt mig så alla fiskar ska ha "optimal" temperatur utifrån mixen.

Corydoras panda som drog ner medeltempen i karet. Men får se vad det blir, är ju långt ifrån ett odlingskar så spontanleken får snarast ses som ett sundhetstecken.[/QUOTE]
ph:t (även om det ph-värde du har nu kan fungera) och den högre temperaturen påverkar äggens förmåga att utvecklas, så räkna med att de fortsättningsvis leker, men att det troligtvis inte blir något resultat av lekarna.
Det lyckas trots allt ändå i en del fall, så låt dom hålla på bara.
#40 - 22 mars 2017 22:15
Fick några kullar av mina fjärilar och de hade ca 7-7,5 i ph och en temp på 25-26gr.. alla yngel blev dock mat!
#41 - 23 mars 2017 06:12
[QUOTE=Mats Bryzell;n2368566]
ph:t (även om det ph-värde du har nu kan fungera) och den högre temperaturen påverkar äggens förmåga att utvecklas, så räkna med att de fortsättningsvis leker, men att det troligtvis inte blir något resultat av lekarna.
Det lyckas trots allt ändå i en del fall, så låt dom hålla på bara.
[/QUOTE]

Så länge som revirtänket håller sig på en rinlig nivå så får de leka. Är ju trevligt när man har privata inredningsarkitekter.
#42 - 23 mars 2017 06:15
[QUOTE=åheim;n2368570]Fick några kullar av mina fjärilar och de hade ca 7-7,5 i ph och en temp på 25-26gr.. alla yngel blev dock mat![/QUOTE]

Har upplevts samma sak med flera ciklider jag haft tidigare, dock aldrig fjärilar. I det här karet är de dock otvivelaktigt kungar så har de bara någorlunda yngelvårdnad så borde det kunde bli något som överlever.
#43 - 23 mars 2017 08:48
Undantaget bekräftar regeln. ;)
Ibland funkar det. Yngelvårdandet är inte det egentliga problemet, utan att äggen skall utvecklas ordentligt...
Låt dom hålla på bara, så hoppas vi att du snart får se en skön yngelskock.

Det finns en hel del fina filmer på nätet som visar hur Fjärilsciklider lever i det naturliga (kolla; Ivan Mikolji), samt artiklar som beskriver hur man kan fixa sina kar för dessa ciklid-juveler.
Mycket inspiration att hämta.

#44 - 23 mars 2017 09:10
[QUOTE=Mats Bryzell;n2368573]Undantaget bekräftar regeln. ;)
Ibland funkar det. Yngelvårdandet är inte det egentliga problemet, utan att äggen skall utvecklas ordentligt...
Låt dom hålla på bara, så hoppas vi att du snart får se en skön yngelskock.

Det finns en hel del fina filmer på nätet som visar hur Fjärilsciklider lever i det naturliga (kolla; Ivan Mikolji), samt artiklar som beskriver hur man kan fixa sina kar för dessa ciklid-juveler.
Mycket inspiration att hämta.

:)[/QUOTE]

Tack för tipset. Ska försöka klämma in det i de momsstudierna som ska hinnas med innan helgen.
#45 - 23 mars 2017 09:15
[QUOTE=Swamp;n2368575]
Tack för tipset. Ska försöka klämma in det i de momsstudierna som ska hinnas med innan helgen.[/QUOTE]

Låter gôtt! :)[:-106]
#46 - 26 mars 2017 18:29
Inte tittat till fjärilarna på ett par dagar då det såg ut som att leken hade misslyckats. Men idag blev jag fundersam då de fortsatt att vakta roten och grävt upp ännu mer substrat. Och mycket riktigt där låg det en hel hög med små skakande ägg i en skreva på roten. Så nu följs det med spänning om något ska överleva eller ej.
#47 - 26 mars 2017 19:00
[QUOTE=Swamp;n2368778]Inte tittat till fjärilarna på ett par dagar då det såg ut som att leken hade misslyckats. Men idag blev jag fundersam då de fortsatt att vakta roten och grävt upp ännu mer substrat. Och mycket riktigt där låg det en hel hög med små skakande ägg i en skreva på roten. Så nu följs det med spänning om något ska överleva eller ej.[/QUOTE]

Fasen vad gôtt. Då är ju äggen kläckta och resten borde gå fint. Riktigt kul!
#48 - 26 mars 2017 19:15
[QUOTE=Mats Bryzell;n2368781]

Fasen vad gôtt. Då är ju äggen kläckta och resten borde gå fint. Riktigt kul!
:)[/QUOTE]

Jupp, nu kommer bara det delikata problemet vad jag ska göra med de yngel som överlever.
#49 - 26 mars 2017 19:16
Nu ligger ynglen i en av groparna o sprattlar. Så klart så tog de den nygrävda och inte sitt dagbrott som de jobbat på i 2 v....

Är det lönt att låta månljuset stå igång under natten så de får lättare att skydda sina yngel eller ger de bara sömnlösa fiskar?
#50 - 30 mars 2017 18:26
Har varit action i karet senaste dagarna. Hanen tog på sig pappa-rollen till sådan utsträckning att inte ens honan fick komma nära ynglen.

Igår kväll var ynglen näst intill frisimmande så jag såg fram emot att ha ett litet moln runt hanen idag när lampan tändes. Tyvärr var det istället tomt imorse, ingen grop, inga yngel och en frisimmande hane....

Tråkigt men nu får jag iaf chansen att skrapa rutorna till helgen utan att jag behöver känna mig ivägen...

Annons