530l SA

#1 - 27 augusti 2009 17:01
Då var det dags igen....

Har hållit på som en tok de senaste veckorna med att renovera allrummet på övervåningen samt fått en liten flicka, barn nr2.
Allt detta ska nu krönas med en ny fisktank där uppe.

Har ju sedan tidigare ett 530l Akvastabil där nere och när jag hittade ett på Blocket så var det bara att slå till.

Idag satte jag igång med att montera BTN Slimline, bytte ett trasig lysrör och skar till lite matta att ha under akvariet.
Sten har jag börjat att tvätta sedan tidigare då detta tenderar att ta låång tid.

Inredningen i karet blir som sagt BTN Slimline vit kalksten, sanden blir svart 0,8-2mm. Till detta har jag fyra större rötter som ligger i blöt. Lite stenar ska i oxå, har inte riktigt bestämt vilka än.
Växter har jag inte tänkt en tanke på ännu... [:I]

Fiskbesättningen kommer nog bli Black Ghost, några Apistogrammor, fjärilsciklid, skalarer, king tiger pleco samt vinkeltetra som stimfisk. Undrar hur denna kombinationen kommer att trivas....?

Börjar nog att fylla på vatten imorgon, postar bilder allt eftersom.
#2 - 27 augusti 2009 17:28
Det låter som det kommer att bli riktigt snyggt kar:). Ska följa även denna tråden med stort intresse:).
Skitsnyggt golv förresten:D!
#3 - 27 augusti 2009 18:00
ansjo skrev:
Det låter som det kommer att bli riktigt snyggt kar:). Ska följa även denna tråden med stort intresse:).

Skitsnyggt golv förresten:D!

Tacka *** för att golvet blev snyggt för det priset, i butiken hamnar det på
580:- / kvm........ tur att jag slapp betala butikspris då jag köpte 45kvm
#4 - 28 augusti 2009 16:44
Jaha, idag åkte tanken upp på bänken utan att några Slimline flög ner :d

Därefter klipptes syreslangarna till och klämdes fast. Därefter skulle jag dra all slang till filtret men hade inte tillräckligt hemma så jag fick skarva på ett ställe, nu är ju detta bakom akvariet så det kommer ändå inte synas.

Därefter hälldes sanden i och sedan skulle jag börja fylla på med vatten hade jag tänkt.
Efter cirka 50l flöt all frigoliten upp till ytan och efter att ha gjort om detta tre gånger tröttnade jag och slet upp frigoliten så nu är det bara sand i akvariet......

Kommer att fortsätta fylla på med vatten under kvällen så att det kommer i cirka 200l, därefter ska jag se efter så att lodningen inte har gått i stöpet.
#5 - 28 augusti 2009 19:40
Anmäler mitt intresse för att följa upp hur ghost och Ap fungerar i samma kar:)

Har aldrig läst om någon som har haft den kombinationen.
#6 - 28 augusti 2009 20:13
Vart har du köpt byrån som karet ska stå på? Mkt fint!
#7 - 28 augusti 2009 21:30
c90368 skrev:
Anmäler mitt intresse för att följa upp hur ghost och Ap fungerar i samma kar:)

Har aldrig läst om någon som har haft den kombinationen.

Nej, hoppas det går bra....
Nubi skrev:
Vart har du köpt byrån som karet ska stå på? Mkt fint!

Den följde med när jag köpte akvariet begagnat... tror den kom med akvariet från början då det är samma storlek på bänken som akvariet.
#8 - 29 augusti 2009 04:29
Det är en Aquastabil originalbänk, de har en katalog som du väljer stomme från och sedan utgår från denna. Ungefär som på IKEA:).

Ang. BG och apis tror jag absolut inte det ska vara några problem såläng som din BG inte är så stor. Med stigande storlek följer även en större mun som jag tror kan bli det största problemet;).
#9 - 29 augusti 2009 10:28
mycket fint bord! så det finns ett akvarium möbel katalog??
Vart hittar man ett sånt katalog??
Visste jag det skulle jag inte ha fula stålben till mina akvarium.
#10 - 29 augusti 2009 10:34
Härligt att se en bänk som inte är i boklaminat. Du får fylla på sanden/gruset på frigoliten innan du fyller vatten så ligger det stilla.
#11 - 29 augusti 2009 11:14
lillfrasse skrev:
Härligt att se en bänk som inte är i boklaminat. Du får fylla på sanden/gruset på frigoliten innan du fyller vatten så ligger det stilla.

Jotack, sanden låg på frigoliten innan jag hällde på vatten men det ville sig inte alls.....

Fyllde på med vatten i akvariet igår så jag kunde köra igång pumpen samt se om golvet skulle sätta sig. Har inte märkt av något idag under lodning men ska hålla ett litet vakande öga allt eftersom.
#12 - 29 augusti 2009 13:11
Nubi skrev:
mycket fint bord! så det finns ett akvarium möbel katalog??

Vart hittar man ett sånt katalog??

Visste jag det skulle jag inte ha fula stålben till mina akvarium.

Det är ett företag som heter Eldorado som säljer Aquastabils grejer, och de flesta akvarieaffärer kan nog beställa från dessa:).
http://www.eldorado.dk/page416.aspx
#13 - 29 augusti 2009 16:55
Då vart man sjöblöt som vanligt då det skulle planteras lite i tanken.....

En annan som är vertikalt handikappad måste ju i med bägge armarna ner till armhålan innan man når botten och det åkte i 12 plantor idag.
Det som kastades i var Echinodorus Bleheri, Echinodorus mix och en form av Alternanthera cardinalis.
Det är lite för ljust i rummet just nu för foton så jag får återkomma med lite bilder ikväll.....

Fick beställa två sorters plantor oxå som de inte hade inne.
#14 - 29 augusti 2009 17:31
Riktigt snyggt med den bänken. Härligt att matcha upp med svart sand. Tror det kommer bli heljyst. Mer bilder nu med växter i akvariet!! :D
#15 - 29 augusti 2009 19:26
Här kommer lite bilder......

Är nästan helt säker på att jag inte ska ha plantorna så här, just nu provar jag mig fram för fullt så att jag är helt nöjd innan jag än tänker tanken på att köpa lite fisk.

Saknar som sagt två sorters växter som förhoppningsvis kommer i veckan, därefter ska jag börja jobba på söndag efter 11 veckors ledighet så det blir nog inga fiskar förrän jag kommer hem till helgen v38. Då har jag tre veckors ledighet så att man har tid att få igång karet ordentligt med lite fiskar. Doch skulle jag vilja stoppa i en tre-fyra fiskar innan jag drar iväg för att få igång karet ordentligt men vet inte om jag vågar lita på att sambon löser ut medans jag är borta :d
#16 - 29 augusti 2009 19:35
Riktigt snyggt! Ser att du har två rötter på botten och en flytande. Färgar de inte??? Har tre rötter själv i vattenbad i badkaret och de färgar mycket fortfarande efter nästan 2 veckor.
#17 - 29 augusti 2009 19:41
Enola skrev:
Riktigt snyggt! Ser att du har två rötter på botten och en flytande. Färgar de inte??? Har tre rötter själv i vattenbad i badkaret och de färgar mycket fortfarande efter nästan 2 veckor.

Nästan rätt, det ligger tre rötter på sanden och det är två som flyter. De har legat i en 100l plastback i det övre badrummet i två veckor till sambons stora glädje :D
Efter ett par vattenbyte i plastbaljan så färgade de inte så mycket längre...
#18 - 21 september 2009 08:37
Jaha, då var man hemma igen efter två veckors övning.

Det positiva är att uppstartsfirrarna överlevt, det är bra värden i karet och växterna växer. Det negativa är att så gjorde även algerna, har nu några riktigt stora tofsalgerna att bråka med.

Denna vecka blir det plantering av de sista växterna sedan ska det börjas handlas fisk i parti och minut, uppdaterar med bilder allt eftersom.

Annons