530l fisksoppa

#1 - 16 juli 2009 21:39
Jaha, dags för första posten här nu. Har surfat runt en del här innan och igår åkte det större akvariet igång.

Allt började med att grabben fyllde fyra förra veckan och då bestämde vi att farmor och farfar skulle ge ett akvarium. Sagt och gjort, jag och pappa hämtade det och installerade.
Efter att jag blivit nyfiken på fiskarna som följde med så sladda jag in på detta forum och insåg snabbt att de hade det alldeles för trångt så det var bara att drabbas av akvariumsjukan och skaffa ett eget som fiskarna får flytta in i så småningom.

Akvariumet jag köpte var ett 530l Akvastabil (160x60x55) med en Eheimpump (40l/min), mängder med skumbollar och några konstiga runda perforerade filterbollar. Allt detta ligger intryckt bakom en BTN Amazonas.
Utöver detta var det med en TetraTec APS 300 syrepump med tre syrestenar.

Har så smått börjar inreda med grus, kolsten, växter och rötter.

De fiskarna som måste få flytta är en mal som jag inte har en aning om vad det är (den liknar en Hemiancistrus gibbiceps), två praktbotior samt en guldgurami.

Planen är att komplettera med en eller två gurami till, ytterligare tre praktbotior samt köpa till kampfisk samt silverhajar. Kommer detta funka över huvud taget eller kommer det bli total pannkaka av denna mixen?

Bifogar ett foto på hur akvariet ser ut idag, startade upp det igår.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/28590000-28599999/640x480/28594907.jpg
#2 - 16 juli 2009 21:59
Oj riktigt tjusigt.

Köp till 3st praktbotior så du har iaf 5st så blir dom inte lika skygga!
Gibbin kommer att passa in jättebra! Du kan ju också slänga in ett stort stim med Kardinaltetror, dom kommer att lysa upp akvariet ordentligt!

Kan tipsa om Akvarium Ronneby tillhör nog dom billigaste butikerna när det gäller sötvatensfisk så blir man biten på saltvatten när man ändå är hos han:d!

Annars kan du alltid kolla på andras kar så får du lite inspiration!

P.S ser ut som ett riktigt discuskar! :p
Bilagor:
#3 - 17 juli 2009 08:05
Har du haft silverhajar förut? Personligen tycker jag det är en tråkig fisk som är väldigt stressig, och stissig.
#4 - 17 juli 2009 08:10
Men att skylla på pojken för att få ett större kar, det är lägre än Glocalnet;).
[SIZE=1]Jag skyllde på tösen[/SIZE]:p!
Kan tyvärr inte se bilden då jag är på jobbet, men ska kolla in detta snarast:).
#5 - 17 juli 2009 08:54
Aleks skrev:
Oj riktigt tjusigt.

Köp till 3st praktbotior så du har iaf 5st så blir dom inte lika skygga!

Det är tanken, jag funderar bara på hur det går då vi redan har två stycken som är större än de man köper i affären...
#6 - 17 juli 2009 08:55
Wictor_88 skrev:
Har du haft silverhajar förut? Personligen tycker jag det är en tråkig fisk som är väldigt stressig, och stissig.

Nej, men kompisen har haft och de var inte stressiga av sig
#7 - 17 juli 2009 10:12
:) Beror nog på hur stort karet är/sällskap osv - kolla in de här
&feature=fvw" target="_blank">
&feature=fvw

Kan tillägga att de jag hade var också hyperstirriga, hoppade upp mot ljusrampen så fort man gick förbi karet :(.

(Förresten.. jag såg ett kar på Blocket som hade en sån bakgrund (akvastabil)-killen fick nog sålt det rätt snabbt för det försvann rätt snabbt :) )
#8 - 17 juli 2009 10:58
rödtoppen skrev:
:) Beror nog på hur stort karet är/sällskap osv - kolla in de här
&feature=fvw" target="_blank">
&feature=fvw

Kan tillägga att de jag hade var också hyperstirriga, hoppade upp mot ljusrampen så fort man gick förbi karet :(.

(Förresten.. jag såg ett kar på Blocket som hade en sån bakgrund (akvastabil)-killen fick nog sålt det rätt snabbt för det försvann rätt snabbt :) )

Det var nog det karet jag köpte...
#9 - 17 juli 2009 15:17
Mätte upp vattenvärdena idag:

Nitrat 0
Nitrit 0
KH 10
pH 7

Ska nog ta och flytta över fyra fiskar idag till karet.....
#10 - 17 juli 2009 17:45
Att du varken har nitrit eller nitrat beror på att du inte har någon fisk i karet som kan skita ner lite, mäter du med stickor eller har du droppar?
Jag skulle gissa på det förstnämda, och då kanske det är läge att satsa ett par hundringar på att köpa riktiga dropptest så du får rätt mätvärde.
Annars ser karet bra ut så här i början, det blir snart annorlunda när det får växa till sig:).
#11 - 17 juli 2009 17:49
ansjo skrev:
Att du varken har nitrit eller nitrat beror på att du inte har någon fisk i karet som kan skita ner lite, mäter du med stickor eller har du droppar?

Jag skulle gissa på det förstnämda, och då kanske det är läge att satsa ett par hundringar på att köpa riktiga dropptest så du får rätt mätvärde.

Annars ser karet bra ut så här i början, det blir snart annorlunda när det får växa till sig:).

Jepp, hade ett gäng stickor över, kommer att byta dessa mot droppar vad det lider.
Värdena har jag koll på att de är noll utan fisk, flyttade över 4st fiskar idag så vi får väl se vad som händer
#12 - 17 juli 2009 17:51
Det händer nog inte så mycket, kanske nitraten vandrar uppåt lite samt pH:t nedåt, men tar du det lugnt så kommer det att gå kanon:)!
#13 - 18 juli 2009 19:22
Jaha, dags för dagens fråga. Det jag gått och funderat på idag är vattenflödet i karet.
Har ju filtermaterial bakom hela BTN-bakgrunden och en Eheim 1260 cirkulationspump som levererar 2400l/min vilket ger ett j*kla flöde minst sagt.
Försökt att rikta utblåset på alla håll och kanter men det strömmar på sjukt bra mest hela tiden.

Då jag är lite sugen på att slänga i kampfisk i framtiden vill jag få ner flödet lite, finns det något sätt att göra detta på eller är det bara att köpa en ny pump med ställbart flöde som gäller.

Flyttade för övrigt över fyra fiskar i karet igår och det verkade uppskattas enormt, det blev en himla massa liv och rörelser på dom i alla fall :) Mina praktbotior lever mest rövare dagarna igenom nu istället för att ligga och trycka bakom en planta som dom gjorde tidigare
#14 - 19 juli 2009 01:05
Ang kampfisken så tror jag faktiskt att den kommer inte att tycka om flödet men jag vet inte säkert, min brydde sig inte så mkt när jag körde in min U3 + 450l/h pump i 100l karet!

Mina praktbotior blev helt galna när jag stoppade in en Powerhead i karet dom uppskattar nog där blåser på!
#15 - 19 juli 2009 04:16
Har du strilrör så kan du prova att borra upp hålen till lite större dimension, sätta på ytterligare ett strilrör om det finns plats samt rikta dessa strålar bakåt mot bakgrunden.
Har du inte strilrör blir det lite värre, och det som är lättast då är nog att sätta något i vägen för strålen (utblåset), en rot eller liknande...
#16 - 19 juli 2009 09:09
Jo, praktbotiorna verkar uppskatta att det drar på ordentligt, det har jag märkt :D

Något strilrör eller liknande finns inte alls utan det är en helt ren plastböj som trycker ut vattnet just nu. Ska se om jag inte kan fixa något eget med hjälp av lite slang senare i veckan.
#17 - 21 juli 2009 19:19
Pumpen bytte jag slang på idag och riktade om utblåset fullständigt för att få ner draget på vatten ytan för idag flyttade det bland annat in denna gästen, döptes av lilleman till Herman :d

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/28660000-28669999/640x480/28669455.jpg
#18 - 22 juli 2009 18:04
Hmm, tog inte en dag så saknade jag helt plötsligt en av kampfiskhonorna i morse... :confused:

Kan bara komma på två förklaringar:

1. Firren har hoppat över bakgrunden och hamnat bland all filtermateriel

2. Malen Nisse (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/28600000-28609999/640x480w/28602904.jpg) på 28cm har fått sig ett skrovmål under natten
#19 - 24 juli 2009 21:40
Hmm, nu har en kampfiskhona till försvunnit :confused:

Detta kan bli en dyr följetong om jag inte snart får reda på vart de tar vägen..
#20 - 24 juli 2009 22:43
Frisen skrev:
Hmm, nu har en kampfiskhona till försvunnit :confused:

Detta kan bli en dyr följetong om jag inte snart får reda på vart de tar vägen..

Har du dom med hanen?
#21 - 25 juli 2009 10:48
Har du dom med hanen?

Jepp, han går tillsammans med damerna
#22 - 30 juli 2009 21:50
Har insett att jag vill ha ett aktivt stim i akvariet men vet inte vilket????

Idag går det praktbotior, guramis, kampfiskar, pansarmalar och en ancistrus i karet.

Lite färg på fiskarna skulle inte skada heller och gärna att de går i den övre delen av akvariet. Har ett gäng neontetror i grabbens akvarie så jag vill helst inte ha samma sort som honom ;)

Är det någon som har några bra alternativ, känner att jag får beslutsångest......
#23 - 30 juli 2009 22:17
Blodfenstetra?
#24 - 30 juli 2009 22:56
Rasboror stimmar bra kilfläck eller drottning!
#25 - 31 juli 2009 23:57
Här är några bilder ifrån dagen....

Bild 1: Akvariet
Bild 2: En av terroristerna
Bild 3: Guldgurami (hanen)
Bild 4: Blå gurami (hane+hona)
Bild 5: Terrorist nr2
Bild 6: Akvarie med bänk

Det som det verkar vara strykande åtgång på är mina kampfiskar, hittade två honor men ingen verkade vilja vara med på bild.....

Nu väntar jag på min nya glugg (28-300mm) så att bilderna kan bli bra någon gång samt att sambon idag insett att det inte går att inreda allrummet med marintema (jobbar i Flottan http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Tredje-sjostridsflottiljen-3-sjostridsflj/Nyheter-fran-Tredje-sjostridsflottiljen-3sjostridsflj/Forsta-ovningen-for-sjomannen/) utan ett akvarium till.....
Jag bara ska ha en Black Ghost :d

Annons