Jaha, dags för första posten här nu. Har surfat runt en del här innan och igår åkte det större akvariet igång.
Allt började med att grabben fyllde fyra förra veckan och då bestämde vi att farmor och farfar skulle ge ett akvarium. Sagt och gjort, jag och pappa hämtade det och installerade.
Efter att jag blivit nyfiken på fiskarna som följde med så sladda jag in på detta forum och insåg snabbt att de hade det alldeles för trångt så det var bara att drabbas av akvariumsjukan och skaffa ett eget som fiskarna får flytta in i så småningom.
Akvariumet jag köpte var ett 530l Akvastabil (160x60x55) med en Eheimpump (40l/min), mängder med skumbollar och några konstiga runda perforerade filterbollar. Allt detta ligger intryckt bakom en BTN Amazonas.
Utöver detta var det med en TetraTec APS 300 syrepump med tre syrestenar.
Har så smått börjar inreda med grus, kolsten, växter och rötter.
De fiskarna som måste få flytta är en mal som jag inte har en aning om vad det är (den liknar en Hemiancistrus gibbiceps), två praktbotior samt en guldgurami.
Planen är att komplettera med en eller två gurami till, ytterligare tre praktbotior samt köpa till kampfisk samt silverhajar. Kommer detta funka över huvud taget eller kommer det bli total pannkaka av denna mixen?
Bifogar ett foto på hur akvariet ser ut idag, startade upp det igår.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/28590000-28599999/640x480/28594907.jpg