520L - vilken pump?...pumpar???

#1 - 2 augusti 2004 11:33
Håller på att kolla på ytterliagre ett kar, som även detta ska vara med ciklider (afrikanska) med måtten 160x50x70cm (spec. tillv för att få ett större djup i karet). Nu har jag en FLUVAL 204 som står och puttrar i mitt 220L och det är totalt tyst, det enda som låter är "porlet" från vattenytan, då jag placerat mitt utsläpp så högt det går för bästa genomluftning och för att få så kraftig cirkulation i karet som möjligt! MEN när jag började kolla upp detta med lite större kar, upptäckte jag att man kanske behöver 2 st 404 eller har ni något annat förslag! Jag (som amatör) tycker det verkar vara extremt bra om man har extremt hög genomströmmning i karet, främst för att ha så hög syresättning av vattnet men fiskarna stormtrivs när det är strömt!!!

Så vilket bör jag använda till detta större kar......!

Tack på förhand!

Deathdealer
#2 - 2 augusti 2004 11:50
Minst 2st fluval 4+

MEn vad är "pandin" för storts fisk?
#3 - 2 augusti 2004 12:02
Satsa på ett ytterfilter med så stor filtervolym som möjligt. Vill du ha Fluval, så blir det ju modell 404.

Sedan kan du komplettera med ett eller flera powerheads (interna små cirkulationspumpar) för att få "drag" i vattnet.
#4 - 2 augusti 2004 12:02
*S*...jösses vad man kan få till det...ska va:
Pseudotropheus socolofi!!!

FLUVAL 404 menar du????
Sätter man dom på motsatta sidor av karet för att få bra cirkulation eller på samma sida???

Tack för snabbt svar!

Deathdealer
#5 - 2 augusti 2004 12:08
En liten detalj...som inte har med pumpen att göra.....
Kanske är "lite" pjoskig....men när man tittar på de flesta bilder man ser här på kar, så har nästan alla sand liggande högt över framkanten???
Är det inte snyggare med en icke sunlig start på sanden...i framkant...eller ??? Tycker de flesta har gjort fantastiska jobb....MEN hur kan man missa en sån grej ???? *l*
#6 - 2 augusti 2004 12:11
Beroende på hur mycket och hur stora fisk du kommer ha så skulle jag rekommendera ett ytterfilter med filtermassa 8-10 liter åtminstone eller ännu mer om du har mycket belastning i form av stora och många fisk. Eftersom du vill ha cirkulation ochså så är ju Eheim 2252 bra på det och sackar aldrig även fast den slaggar igen.

Se till att du har tillräcklig filtervolym till att börja med, sedan kan du komplettera med powerheads eller 2252 efter tycke o smak, men volymen är det viktigaste!

Mvh Jari
#7 - 2 augusti 2004 12:16
Hej ska du ha malawi eller tanganyika bor de rena 3ånger i timmen i alla fall jag hade i mitt 525L eheim innefilter 1200L/T eheim ytterfilter 1200L/T kanon rent inga sjukdommar och pigga fiskar vattenbyte 30% var 14 dag.
#8 - 2 augusti 2004 12:27
var inne på Eheim´s hemsida, och dom hade dessa "monsterfilter" med innbyggd värmare......???? Någon som har dessa stående hemma? Har även sett filter (på bild) i rostfritt...inte säker på vilket fabrikat det var....någon????

Deathdealer
#9 - 2 augusti 2004 12:46
Jag har en fluval 304 och är väldigt nöjd med den. Det blir ganska bra ström i karet.
#10 - 3 augusti 2004 10:42
Ursprungligen skickat av dethdealer
En liten detalj...som inte har med pumpen att göra.....
Kanske är "lite" pjoskig....men när man tittar på de flesta bilder man ser här på kar, så har nästan alla sand liggande högt över framkanten???
Är det inte snyggare med en icke sunlig start på sanden...i framkant...eller ??? Tycker de flesta har gjort fantastiska jobb....MEN hur kan man missa en sån grej ???? *l*

HAHA du vet grävande ciklider (som malawi) flyttar sanden precis hur de vill så sluta klaga!!!!!!!!
#11 - 3 augusti 2004 10:50
När det gäller Eheims ytterfilter har jag följande åsikt... Det finns många modeller med korgar hit, och värmare dit... allt detta gör att man minskar möjligheten till stor filtervolym. Sedan finns det modellerna 2250 och 2260... som är en enkel modell där man bara slänger i filtermaterialet i en stor hink i princip, i dessa får man mest filtervolym för pengarna....
Ska man ändå komplettera filtret med innerfilter för cirkulation och mekanisk rening, så tycker jag att de enklare filtren fungerar bäst.
I mitt 720 liter kör jag en 2250 kombinerat med ett 2252 innerfilter... det fungerar utmärkt hittills....
#12 - 4 augusti 2004 09:30
Sorry Malawi_voodoo!
Klart dom gräver, det var bara en tanke!! Fått uppfattningen att dom inte gör det om dom har tillräckligt med grottor och skrymslen?????
Jag var precis nere och kollade upp karet och kommer "förmodligen" köra 2st FLUVAL 404 i karet.....palcerade så att jag har en i varje bakända av karet för att få maximal genomströmmning och luftning av vattenet. Har bra fart idag i det lilla 220l och fiskarna tokälskar det....det märks då de lägger si i den del det strömmar mest och "skuutar" omkring.

Köper din grej oxå Tant Nancy, då jag själv är duktigt tveksam till för mycket "elektronik" och annat i ett filter....ville bara höra hur ni har gjort som har större kar!

tackar igen!
#13 - 4 augusti 2004 09:38

Jag var precis nere och kollade upp karet och kommer "förmodligen" köra 2st FLUVAL 404 i karet.....palcerade så att jag har en i varje bakända av karet för att få maximal genomströmmning och luftning av vattenet.

Tycker jag låter kanon! Dina fiskar jublar redan ; ). Kikade lite och vad jag förstod kommer du i sånt fall ha en filterarea på 17 liter, inte dåligt[:-106].

Mvh Jari
#14 - 4 augusti 2004 09:54
Thank´s Jarinen!
Har kolla och läst så mycket jag kan komma över här på siten, och det verkar som att "proffsen" bygger sina egna anläggningar ELLER andvänder Eheim-pumpar/filter, och en ständigt pågående diskussion är vad som låter tystast *S*!
Har man karet i sitt sovrum, och är extremt lättväckt kan jag väl köpa den dialogen, men annars tycker jag att det bara susar i min anläggning! En av grejerna med akvarie (enl. mig) är ju just ljudet av porlande vatten...eller? Att det sedan är FANTASTISKT roligt och arbeta med fisken och härligt avslappnande att titta på är ju inte heller fel!

Ett varm tack till alla som hjälpt mig igång med karet....och ÄNTLIGEN börjar nitriten falla :-)....det har tagit 3 veckor om det är någon som läser detta, och det stämmer faktiskt med vad som står/sagt av många här!

Jag vill iallafall ge FLUVAL ett stort plus i kanten, då det funkar ypperligt och dessutom är BETYDLIGT billigare än Eheim (som i.o.f.s säker håller lite högre kvalitet)! Men jag kan ju inte råda då jag bara har haft detta Fluval och inte har något annat att jämnföra med!

Deathdealer

Annons