520 L - Ställning?

#1 - 24 oktober 2011 14:18
Hejsan!
Dags för uppgradering av akvarium.
Köpte precis en 520L Tank utan tillbehör.

Sitter nu och funderar vad jag ska ställa tanken på. Då jag antar att de flesta bänkar hade gått sönder efter ett par dagar med ~600 Kilo's belastning..

Så nu vill jag helt enkelt ha tips och idéer, för en hållbar ställning..
Har sett de klassiska stål/metall/alminium ställnigarna, men det är inget som lockar då det skall stå i vardagsrummet och kommer därför även ingå lite som inredning..

Har kikat runt lite, och har funderat på en plastmatta, sedan tegelsten, sedan en stabil bordsskiva.. men hittar för det första inte var man kan beställa hem tegelsten till dörren.. Och är inte heller säker på hur man ska placera stenarna för en säker och stabil fördelning utav vikten..

Nu vill jag ha råd, på hur jag på ett snyggt och effektivt sätt kan ställa akvariet.
Gärna direkt länkar till produkter..

Tack på förhand!
Kommer innan installation av tanken slänga upp en projekt-tråd där man kan följa projektet!
#2 - 24 oktober 2011 14:19
leca block som du staplar och sedan en bänkskiva är rätt klassiskt och håller för mycket
#3 - 24 oktober 2011 14:23
Varför inte göra en egen bänk av IKEA:s köksskåp och luckor? Dessa är jäklens stabila, och det går att styva upp dem ännu mer om man vill. Kolla in i min tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707 så ser du hur det kan bli:).
Vad är det för mått på karet?
#4 - 24 oktober 2011 14:33
exight skrev:
Hejsan!

Dags för uppgradering av akvarium.

Köpte precis en 520L Tank utan tillbehör.

Sitter nu och funderar vad jag ska ställa tanken på. Då jag antar att de flesta bänkar hade gått sönder efter ett par dagar med ~600 Kilo's belastning..

Så nu vill jag helt enkelt ha tips och idéer, för en hållbar ställning..

Har sett de klassiska stål/metall/alminium ställnigarna, men det är inget som lockar då det skall stå i vardagsrummet och kommer därför även ingå lite som inredning..

Har kikat runt lite, och har funderat på en plastmatta, sedan tegelsten, sedan en stabil bordsskiva.. men hittar för det första inte var man kan beställa hem tegelsten till dörren.. Och är inte heller säker på hur man ska placera stenarna för en säker och stabil fördelning utav vikten..

Nu vill jag ha råd, på hur jag på ett snyggt och effektivt sätt kan ställa akvariet.

Gärna direkt länkar till produkter..

Tack på förhand!

Kommer innan installation av tanken slänga upp en projekt-tråd där man kan följa projektet!
Du kan stapla lecablock som du först målat och sen en målad mdf skiva ovanpå! http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=5292
#5 - 24 oktober 2011 14:33
Ska kika, det är 150x60x(höjden som jag ej minns) ::P
#6 - 24 oktober 2011 14:37
-ansjo; Wow det var ju 38 sidor i tråden, kommer inte hinna läsa eller kika igenom allt.. :/

Snabb direkt länk till en bild och ett ungefärligt pris?

-åheim; Kan bli nice, men ett block kostar 26kr..? Kan tänka mig att det behövs 10 stycken punkter på golvet, och 4-5 stycken i höjd?
50 stenar.. 26 kr stycket.. det blir 1300 i runda slängar (om min snabba huvudräkning är på skaft).. Vill helst inte lägga så mycket på enbart "ställningen" om det är möjligt.. :)

Hur ska man isf bygga med stenarna?
#7 - 24 oktober 2011 14:50
Jag har liknande som Ansjo, det är vanliga Ikea köksstommar med deras kökbänkskiva på, jag har skruvat min i väggen med ben framtill.
'
Här ser man lite av den, jag har ett 220 liters på den oh det är riktigt stabilt.
#9 - 24 oktober 2011 16:19
exight skrev:
-ansjo; Wow det var ju 38 sidor i tråden, kommer inte hinna läsa eller kika igenom allt.. :/

Snabb direkt länk till en bild och ett ungefärligt pris?

-åheim; Kan bli nice, men ett block kostar 26kr..? Kan tänka mig att det behövs 10 stycken punkter på golvet, och 4-5 stycken i höjd?

50 stenar.. 26 kr stycket.. det blir 1300 i runda slängar (om min snabba huvudräkning är på skaft).. Vill helst inte lägga så mycket på enbart "ställningen" om det är möjligt.. :)

mitt 720 l står på 4 rader med 3 i varje och det håller
#10 - 24 oktober 2011 20:05
exight skrev:

Det finns större block än de i länken och då räcker det med 3 på höjden och i 3 staplar totalt 9st så nå 1300 bananer är det inte tal om, kanske 300-400kr! Målar du alltihop blir det apsnyggt:d
#11 - 24 oktober 2011 20:13
Funderar också på att bygga kanske något med leca till mitt 58 liters kanske låter lite löjligt, men kan nog bli snyggt.
Åheim vad menar du med att måla? Kan man måla leca blocken blir det verkligen snyggt?
#12 - 24 oktober 2011 21:36
Luddson skrev:
Funderar också på att bygga kanske något med leca till mitt 58 liters kanske låter lite löjligt, men kan nog bli snyggt.

Åheim vad menar du med att måla? Kan man måla leca blocken blir det verkligen snyggt?
Klart du kan måla dem och de blir snygga, omålade är ju inte roligt att titta på;) du får slabba på ordentligt med färg eftersom ytan är så ojämn! Blank svart skulle jag köra på!
#13 - 25 oktober 2011 04:06
En spekulation:
Blank svart låter som en dammvisare. Svart = damm syns tydligt. Vitt = damm syns inte tydligt.
Skitsnyggt med svart, men om
dammet skulle synas tydligt så blir leca inte roliga att rengöra.
#14 - 25 oktober 2011 07:11
Spraymåla dem isf, så kommer färgen in i mellanrummen bättre:).
#15 - 25 oktober 2011 08:34
jepp, spraymåla.. 9 block räcker utmärkt.. du kan ju dessutom lägga "hyllplan" mellan varje block om du vill ha lite förvaring också..
#16 - 25 oktober 2011 12:23
Värt att notera är att jag kommer ha ena kortsidan mot väggen och sedan ut mitt i rummet för att dela av..
Så kan inte stabilisera med att skruva i väggar el. dyl.

Ang 3 tegel block på höjden så tror jag det blir lite lågt? Då tanken är att det ska vara som en halv vägg.. Fast ska mäta och se hur det blir..

Ska man fästa blocken mot varann med något? ETC något lim, "cement" dyl. eller räcker det med att stapla dom om man har 3 eller färre?..

Om man har fler hur gör man då?

Vill göra detta så noggrant som möjligt för att undvika en "krasch".. Och detta är ju något man bara gör 1 gång dessutom sedan står det ju där..

Tänkte på träskivan, något träslag man skall undvika eller något man ska prioritera?
Eller spelar det ingen större roll?

Tack för alla tips hittils, ska verkligen ta mig tid att luska vidare i allt ikväll efter jobbet!

**EDIT**

Woops, noterade precis storleken på leca blocken, trodde dom var mindre än så.

9x19x59

antar då att man lägger dom med 9 cm sidan på höjden?
#17 - 25 oktober 2011 13:32
jag har mina med 19 upp, sen staplar jag dem på varandra. tyngden fäster dem rätt bra mot varandra ^^
#18 - 25 oktober 2011 16:20
Jag har leca med storleken 15*19*59, har 3 staplar med 4 i varje under ett 540l med ett hyllplan. Superstabilt och riktigt högt och fint.
#19 - 26 oktober 2011 19:17
Movin Waves

Skulle man kunna få se bild på det?

Annons