510 liter.

#1 - 25 november 2006 18:47
Hello my fellow akvarister!

Jag har idag inhandlat mitt första "större" akvarie. Det ligger på 510 liter och jag ligger nu i tankarna om i hur det skall befolkas. Några som har några ideer? Jag vill helst att det skall gå i ett sydamerikanskt tema men kan även tänka mig att gå efter ett mera latinamerikansk.

Mata mig med ideer om uppsättningen nu! låt era tankar och ideer flöda genom tangetbordet!
har ni någon pump som ni kan rekommendera till denna balja med?
#2 - 26 november 2006 09:51
En hel del rötter (gärna spretiga), svart (mörk) botten, runda, stora gråstenar och sen det viktigaste....ALTUM!
Lite läckra L- malar....Kanske nån solitär, stor svärdplanta. Kan rekomendera moderplanta av red rubin. Finns ingen tacksammare. Växer kanonbra.
Sen ska skulle man ju kunna släppa i ett stort stim dolkstygnstetror om man vill fylla upp...Där har du grunden till ett spännande akvarium.

MVH/Rebecka
#3 - 26 november 2006 11:36
Är det ngn som vet vart jag finner fina altum i karlstad området? Även l-malar?
vad tror ni om att hålla Altum med ett par dvärgciklider? de borde la funka? o ett par corydas?
#4 - 26 november 2006 20:44
JiDDrA skrev:
Är det ngn som vet vart jag finner fina altum i karlstad området? Även l-malar?

vad tror ni om att hålla Altum med ett par dvärgciklider? de borde la funka? o ett par corydas?

Japp. Det funkar garanterat!
Vet inte vart man finner altum där nere, men vi har ett gäng fina altumscallarer i butiken ;)
Även malar, dvärgciklider och corydoras. hihi.
Bilagor:
#5 - 26 november 2006 21:08
Synd att man inte äger ett körkort då:D
#6 - 26 november 2006 21:11
Altum skulle ajg leta efter på hos ciklidhobby i södra sandby.
#7 - 26 november 2006 22:52
Skoj med ytterligare en värmlänning här på forumet.. Skulle du fråga mig om ev fisk är svaret självklart= Diskus. Aldrig har jag varit med om något så drogframkallande någonsin...//Annie
#8 - 27 november 2006 11:32
jag tycker också det är mkt uppfriskande med ytterligare en värmlänning. Diskus är lockande och antagligen ett framtida projekt :D Men Annie har du någon koll på vart det går att få tag på Altum o fina lmalar i karlstad?
#9 - 27 november 2006 20:06
Vad gäller l-mal kan du finna det hos David på AkvarieInteriör i Skoghall.. Altum har jag inte sett här någonstans..
#10 - 27 november 2006 23:44
Det pratas en del om någon butik kallad amazon? Har du besökt denna?
#11 - 28 november 2006 19:21
Denna butik rekomenderar jag inte!!!!

Vill du däremot ha diskus så säljer David numera Stendker-diskus!!
#12 - 28 november 2006 20:16
Ok, vad tycker du är så illa med dem? Jag har gott om tid innan baljorna skall befolkas så jag tar mig gott om tid att leta upp befolkningen. Vet ni om det finns någon butik i typ Örebro med närhet som säljar fina altum?

Tänkte på en annan sak, hur går altum o diskus ihop? kan man hålla diskus i tempar runt 26?
#13 - 28 november 2006 20:33
Corydoras kan göra livet surt för dvärgciklider.Har även råkat ut för dödsfall altum + panda in i munnen går utmärkt svälga icke, spotta ut glöm det.

Annons