jag kan inget om aquaels filter men ska du använda dej utav innerfilter så är eheims 2252 mycket bra. jag har använt dessa i 17år. absolut ett av det bästa innerfilter som finns. har du ett kar som är 2 meter långt ( och med stora ciklider i) så är det viktigt att du har ett filter som orkar dra runt smutsen och rena bra.
om man jämför med t.ex fluval 4 så är det som natt och dag. även om fluval 4 är på 1000l/h så går det inte att jämföra. litet filter och dålig kraft.
men priset på eheim 2252 ligger runt en tusing och jag tror väl att man kan få två fluval 4 för det priset.
- Nu vet jag inte om du talar om enbart det 500-liters som tråden gäller, men i övrigt är Fluval 4+ ett väldigt bra och kraftigt filter iallafall för mitt 205-liters. "Nedstängt" på lägsta hastighet, ger det ström nog i mitt 150cm-akvarium så att smalare växter ligger åt sidan. Likaså i mitt förra 200-liters, kunde jag aldrig ha det ställt på mer än min för att inte få för mycket drag i akvariet. Tysta är de också. Hörs knappt öht om man inte har luftnippeln öppnad.
Kostade mig typ 4-500 kronor och är väldigt prisvärt.