500liter S.A

#1 - 10 april 2009 10:37
Hej alla go oh glada.
Nästa vecka ska jag börja med inredningen till mitt nya 500liters kar, jag är helt säker på att jag vill att "alla" fiskar helst ska vara ifrån sydamerika.

Jag är inne just nu på att jag iaf ska ha dessa fiskar.

1.Ett stimm (6-15st) av Corydoras Aneus
2.Någon typ av apistogramma.
Helst någon enkel och tålig variant.
3. Bilbuksfiskar ?
4. Ett stimm med neontetror ?

Jag vet inte exact om alla dessa går ihop, men tips är välkomna.
Och om någon har tips på helt andra arter, tveka inte o skriva. Tack i förhand Mvh. Zebastian
#2 - 10 april 2009 11:53
Spännande... är själv helt såld på SA... varför inte stoppa i några L-malar?
#3 - 10 april 2009 12:24
Ah väldigt många värkar vara det här :p

Glömde skriva att jag har 2st ancristus(stavningen e åt skogen) hos min bror så länge som kommer få flytta in vartefter. De är (vad jag tror) 2st honor i 10cm längd ungefär. Kanske borde skaffa några fler åt dem ?
#4 - 11 april 2009 14:57
Någon som har tips på en lätt o billig L-mal ? (max 200kr)
#5 - 11 april 2009 17:48
Ancistrus L144, det är en lätt och billig L-mal.
#6 - 11 april 2009 19:57
Hej alla go oh glada.

Nästa vecka ska jag börja med inredningen till mitt nya 500liters kar, jag är helt säker på att jag vill att "alla" fiskar helst ska vara ifrån sydamerika.

Jag är inne just nu på att jag iaf ska ha dessa fiskar.

1.Ett stimm (6-15st) av Corydoras Aneus

2.Någon typ av apistogramma.

Helst någon enkel och tålig variant.

3. Bilbuksfiskar ?

4. Ett stimm med neontetror ?

Jag vet inte exact om alla dessa går ihop, men tips är välkomna.

Och om någon har tips på helt andra arter, tveka inte o skriva. Tack i förhand Mvh. Zebastian

Är du medveten om att bilbukar är nattaktiva och bara står stilla i ett hörn på dagarna? Byt dom mot Vinkeltetra istället.

Neontetra, ja vill du ha en riktig tråkig fisk så ok. Vill du ha en lika tråkig fisk med med mer färg köp Kardinaltetra isället.

Men det finns massor av tetror som är roligare och trevligare att ha i ett SA kar. Rödmunnar, Citrontetra, Fantomtetra mm. Gemensamt för dessa är att de ser gråa och tråkiga ut i affären, men i rätt miljö blir de fina. Dessutom har de lite attityd, vilket varken Neon eller Kardinaler har.
#7 - 11 april 2009 20:22
Ouscazz skrev:
Ancistrus L144, det är en lätt och billig L-mal.

Som du kunde läsa längre upp så har jag redan anscrictus 2st.
#8 - 11 april 2009 20:25
c90368 skrev:
Är du medveten om att bilbukar är nattaktiva och bara står stilla i ett hörn på dagarna? Byt dom mot Vinkeltetra istället.

Neontetra, ja vill du ha en riktig tråkig fisk så ok. Vill du ha en lika tråkig fisk med med mer färg köp Kardinaltetra isället.

Men det finns massor av tetror som är roligare och trevligare att ha i ett SA kar. Rödmunnar, Citrontetra, Fantomtetra mm. Gemensamt för dessa är att de ser gråa och tråkiga ut i affären, men i rätt miljö blir de fina. Dessutom har de lite attityd, vilket varken Neon eller Kardinaler har.

Okey, har hört det tidigare också. Kanske värt ett försök då neontetror/kardinaltetror är känsliga osv.

Vilken av dessa anser du är tåligast ?
#9 - 12 april 2009 09:01
Okey, har hört det tidigare också. Kanske värt ett försök då neontetror/kardinaltetror är känsliga osv.

Vilken av dessa anser du är tåligast ?

Finns dom som har haft problem med Rödmunnar, framförallt första veckorna. Annars ska det nog ingen som är känsligare än den andra.
Bilagor:
#10 - 12 april 2009 13:08
Okey tack.

Hur mycket Watt per liter räcker för 500liter ? Har 120watt just nu.
#11 - 12 april 2009 17:19
Ja det beror på vad det ska räcka till?

Man brukar säga att ett kar med CO2 och fullgödning bör ha minst 0,3 watt/liter. Då klarar sig även lite mer krävande och bottentäckande växter.

Men i "normalt" akvarium med "vanliga" växter så fungerar din uppsättning hyfsat.

Har själv bägge varianterna, 400 liter med 0,3 watt/liter CO2 och fullgödning samt 540 liter med 0,26 watt/liter där jag göder halvdos, det växer bra i bägge. Men det är ju mer fart i 400 karet.
#12 - 12 april 2009 19:17
Okey, mitt blir ju 0,24W/Liter och jag har tänkt att köra co2 via mäsk och pmdd. Får väll skaffa mig en ramp till då.
#13 - 13 april 2009 19:08
C90, du har inte tips på någon fin "nybörjar" apistogramma? Har aldrig haft dessa firrar förut så vore bra o veta lite om dem först.
#14 - 13 april 2009 19:25
C90, du har inte tips på någon fin "nybörjar" apistogramma? Har aldrig haft dessa firrar förut så vore bra o veta lite om dem först.

I första hand

[COLOR=#0000ff]Apistogramma cacatuoides[/COLOR]

I andra hand

[COLOR=#0000ff]Apistogramma borellii[/COLOR] eller [COLOR=#810081]Apistogramma agassizii[/COLOR]

Fungerar nog även med

[COLOR=#0000ff]Apistogramma viejita[/COLOR]

Alla dessa kan du läsa om här på Zoopet.
#15 - 13 april 2009 19:39
Okey tack !
Synd bara att de är lite luriga att hitta här i nkpg. Har kollat upp dem lite och har hitills bara sett cacatuoides och agassizii. Kanske får hitta mig en odlare.
#16 - 14 april 2009 19:29
Någon här som bor i norrköpings trakten som odlar apistogramma eller diskus ?
#17 - 15 april 2009 10:03
Hej igen, jag är fortfarande i stadiet "placera och justera akvarieställningen" och jag har världens problem. Hur jag än gör så blir det inte riktigt i våg. Hur viktigt är detta igentligen ?
#18 - 16 april 2009 22:44
Ingen som kan hjälpa mig ?
#19 - 17 april 2009 15:13
Jag undvek att svara eftersom jag själv är osäker[:o]

Mitt 540 kar på alu ställning lutar just nu ca 1,5 cm på längden och högra främre hörnet är högre än bakre högra hörnet.

Jag använde långt vattenpass för att ställa in det, men det var svårt eftersom golvet lutar. Betonggolv så det är stadigt.

Men jag hade nog lite för bråttom mitt i flyttkarusellen:(

Samtidigt vågade jag chansa eftersom det är ett vattentåligt golv med golvbrunn.

Så far har jag inte märkt några problem, förutom att mittstaget smällde av för ett tag sedan. Kan bero på spänningar. Men det fixade jag med några skruvar.

Mitt 400 kar som står på möbel utan justerbara fötter lutar ca +1cm på längden, men inte något diagonalt, det känns lugnare!

Generellt säger man att en lutning i längdriktningen inte gör så mycket men en lutning på diagonalen kan skapa spänningar och i värsta fall ett haveri.

Ja, inte vet jag om du blev något klokare av det här svamlet, men du fick ett svar i alla fall:)
#20 - 17 april 2009 15:29
c90368 skrev:
Jag undvek att svara eftersom jag själv är osäker[:o]

Mitt 540 kar på alu ställning lutar just nu ca 1,5 cm på längden och högra främre hörnet är högre än bakre högra hörnet.

Jag använde långt vattenpass för att ställa in det, men det var svårt eftersom golvet lutar. Betonggolv så det är stadigt.

Men jag hade nog lite för bråttom mitt i flyttkarusellen:(

Samtidigt vågade jag chansa eftersom det är ett vattentåligt golv med golvbrunn.

Så far har jag inte märkt några problem, förutom att mittstaget smällde av för ett tag sedan. Kan bero på spänningar. Men det fixade jag med några skruvar.

Mitt 400 kar som står på möbel utan justerbara fötter lutar ca +1cm på längden, men inte något diagonalt, det känns lugnare!

Generellt säger man att en lutning i längdriktningen inte gör så mycket men en lutning på diagonalen kan skapa spänningar och i värsta fall ett haveri.

Ja, inte vet jag om du blev något klokare av det här svamlet, men du fick ett svar i alla fall:)

Okey, tack för att du svarade hela projektet har stått stilla hela veckan. Låter som vi har exact samma lutning, hur mkt jag än pillar så lutar det någon mm eller 2. Det värsta e ju om det lutar precis som du säger på längden och sen i hörnen, för då blir det ju en vridning på akvariet. Dock har ju jag parkettgolv i mitt vardagsrum så det blir nog inte så mysigt om något skulle gå fel.
#21 - 17 april 2009 15:34
Jag kör lite annan filosofi, jag kollar rätheten med vattenytan och justerar in fötterna med halva varv fån ena sidan till andra och att dra fötterna så att de har lika stort motstånd.

Hur mycket lutning som är OK vet jag inte, det viktiga är att det inte vill vrida sig.
#22 - 17 april 2009 16:24
Okey ska försöka få bukt med det i helgen, så jag kan fylla på med vatten i början av nästa vecka.

Annons