500L Tangaynika

#1 - 24 juni 2003 23:06
Hej. jag ska få hem ett akvarium med måtten 160*55*55, låter märkligt eftersom det inte är ett standardmått och inte riktigt 500l heller för den delen, men men .
Jag ska bygga en Tangaynikabiotop med varierande fiskarter och botten. stenrösar, sand kanske någon växt.
Undrar om någopn vet var man kan få tag på riktigta Tangaynikasnäckor samt lite inspiration för inredningen.
#2 - 24 juni 2003 23:54
Äkta snäckor från Tanganyika-sjön finns t.ex hos Nols Ciklidhobby för en tio/st... Men det går lika bra med vinbergs-snäckor från charken i affären.
#3 - 1 juli 2003 08:52
Men det går lika bra med vinbergs-snäckor från charken i affären.
Frågan är om det verkligen gör det. Pratar man om att ha "Tanganyika-biotop" så är det ju verkligen inget bra alternativ. För det första så finns det inte vinbergssnäckor i Tanganyika-sjön och för det andra så blir snäcklekande ciklider som hålls i större snäckor större, och det är ju inte så "biotop".

Jag ska bygga en Tangaynikabiotop med varierande fiskarter och botten. stenrösar, sand kanske någon växt.

Tips på uppsättning fisk:
30 st. Cyprichromis leptosoma
2+2(gärna fler honor) Neolamprologus multifasciatus
1+1 Julidochromis sp.

Sätt ett stenröse i varje ända av karet och lägg så mycket snäckor plånboken tillåter mellan. Sand: 0,2-1 mm. Detta blir väl ingen riktig biotop egentligen, då nämnda arter knappast hittas så här nära varandra i naturen. MEN, det skulle funka bra i akvariet.

Klassisk ära
#4 - 1 juli 2003 10:08
en skön setup:
1+1 hästnosciklid (eretmodus cyanostictus)
6st snäcklekare (lamprologus ocellatus)
1+1 Julidochromis Marlieri
15st cyprichromis leptosoma
ABSOLUT inga av neolamprologus pulcher eller brichardi-grupperna(eller liknande), min kompis har ett tanganyikaakvarium med liknande setup(färre cyprichromisar), hans pulchers dödade flera snäcklekare och mobbar de andra fiskarna något fruktansvärt nu när de leker, så för guds skull, skaffa inte dessa arter i ett akvarium med små icke-aggressiva fiskar.

2 synodontis multipunctatus
ett par xénotilapia sp. eller liknande.

denna setup gillar jag, funderar själv på att ha det såhär i ngt akvarium ngn gång.
#5 - 2 juli 2003 10:09
en skön setup:

1+1 hästnosciklid (eretmodus cyanostictus)

6st snäcklekare (lamprologus ocellatus)

1+1 Julidochromis Marlieri

15st cyprichromis leptosoma

Nja, hästnosarna går bort. Både med tanke på att de är herbivora fiskar, vilket de andra som nämns inte är, och lever på mycket grundare vatten än de andra arterna. Personligen är jag av uppfattningen att man skall hålla Eretmodus-hästnosar i ett specialakvarium. Ett bättre hästnos-alternativ, ur matsynpunkt, vore troligtvis Tanganicodus irsacae som håller sig till en mer blandad kost bestånde av både kräftdjur och vegetabilier.

Det är alltid lite konstigt när man diskuterar så kallade "Tanganyika-biotoper" då många arter aldrig hittas tillsammans i sjön. Min kompis har ett kar med Neolamprologus calipterus och Telmatochromis brichardi samt tomma Neothauma-snäckskal. Detta är en uppsäattning fisk som helt klart finns att finna i sjön.

Klassisk ära
#6 - 2 juli 2003 11:00
Jag har funderat lite på vilka fiskar nu. Ska till Nol på Lördag.
Jag tänkte 6-8st mångbandad snäcklekare + 4st Altolamprologus Calvus. + 6st Pulcher och kanske köpa 2 J.Merlier till.
6 pulcher
8 mångabandad snäcklekare
4 Calvus
4 Juliodromis Merlier
2 Synodontis. Gökmalar

kanske är en dum blandning då?
måtten på karet är som sagt 160*55*55 och det är stenrösar i båda ändarna samt som bakgrund i mitten. Framtill blir det sand o några småsten.
#7 - 2 juli 2003 12:44
Timon,
jag tycker du ska undvika att stoppa prinsessor i karet. Av en grupp på 6 djur blir det lätt två par och dessa kan utan tvekan "ta över" hela karet på kort tid.
Sen bör du tänka på höjden också. 55 cm ger rejält med plats för fiskar som uppehåller sig högre upp i karet. Det självklara valet är då någon sorts cyprichromis (eller kanske paracyprichromis).

En bra uppsättning fisk är:

8 mångabandad snäcklekare
4 Calvus (men köp stora djur. det är inte roligt att vänta 2 år på att de ska bli könsmogna)
4 Juliodromis Marlieri (blir antagligen två eller en så småningom)
2 Synodontis. Gökmalar
10+ C. leptosoma "Jumbo" eller vanlig leptosoma.

Sommar och sol,
Rasmus
#8 - 2 juli 2003 13:10
hummm... så dom tar verkligen upp så stor plats. pulcherna då.
#9 - 2 juli 2003 18:38
Hello hey!

Ang. gökmalar: Leker de verkligen med Cyprichromis? Om inte vore det bättre med Synodontis petricola isåfall, som är en grottlekare. Jag har för mig att "Kenta" har sådana också.

Neolamprologus pulcher är enligt Ad Konings(hävdar han fortfarande detta?) samma art som N. brichardi. Och ja, de tar, vid lek, lika mycket plats som "vanliga" prinsessor.

Regn ute, sol i sinnet
Mikael
#10 - 2 juli 2003 18:43
Märkligt. jag hade 6st pulcher 1+1 julle i mitt 120liters. pulcher grävde som f´n överallt, men dom lekte inte. pulcherna var snälla mot varandra men jullarna bodde mer eller mindre i en liten grotta i hörnet.
Nu har jag möblerat om (bantat ner) i 120Litaren efterom fiskarna snart ska bosätta sig i 500l. dom har ett par stenar kvar, men dom bråkar inte. Julle o Pulcher simmar sida vid sida.
så Pulcher o Brichardi (stavningen) är alltså samma? dom är otroligt lika iaf. Tycker att dom andra prinsessorna skiljer sig en hel del även fast folk säger att det är svårt att se skilnad på dom olika.
#11 - 3 juli 2003 12:00
Julle o Pulcher simmar sida vid sida
Många substratruvande tanganyika-ciklider är helt harmlösa så länge de inte leker, men kan över en natt förvandlas till monster.

Pulcher o Brichardi (stavningen) är alltså samma?
Alltså, i "Tanganyika cichlids" hävdade Konings att alla prinsessvarianter skall gå under "Neolamprologus Elongatus", med artnamnet "Elongatus" som blev ledigt då L. elongatus blev N. Calipterus. Ja, så här tror jag det var men jag har inte boken framför mig så... Personligen är jag av uppfattningen att det finns en prinsessart med olika geografiska varianter. Alla prinsessvarianter(brichardi, pulcher, olivaceus, gracilis...) hålls på samma sätt i akvarium.

Så, vad blir uppsättningen i 500-litarn??

Mikael
#12 - 3 juli 2003 12:08
Kom på en sak: N. calipterus kallades Julidochromis elongatus, och inte Lamprologus elongatus.

Mikael
#13 - 3 juli 2003 13:13
Sinnes värre alltså! Att kalla callipterus för Julidochromis alltså!

PS. Lamprolous callipterus (ej Neolampr.) är den roligaste näckskalslekaren, kanske den roligaste fisken överhuvudtaget!
#14 - 3 juli 2003 21:35
Uppsättningen blir

6 L.Pulcher -F1:or

4 A.Calvis 2+2 -odlad

2 J.Merlieri 1+1 funderar på 1+1 till om det är lugnt. -odlad

2 A.Compressiceps -vildfångat lekpar

3 Ancistrus

kanske blir det ett litet gäng, ca 6st, mångbandad snäcklekare.

Funderar också på synodontis, Gökmal, dvs den lite mindre sorten. Hur många isåfall? tycker att det är synd om man bara har 1, men jag har hört att om man håller 2 så blir det lätt bråk. 3 känns lite överbolkat i bottenskiktet.
Nu har jag iof byggt med gråsten som grund i ena änden som sträcker sig längst med bakrutan mot mitten. Med lavasten ovanpå (nästan upp mot ytan)så det blir massor med grottor och mer nivåvaritaion. andra änden består av kalksten/hålsten. Mitten längst bak är förrutom gråsten , någon växt sammt ett par plattor med skiffer som lutas mot bakrutan. Övrig del är sand + lite små gråstenar vid rösen för att få det att se mer naturligt ut.
Sand som används är en otroligt finkornig sand, tror det är någon slags "fågelsand", det hette iaf linköpingssand eller något liknande.

Bilder kommer.
#15 - 3 juli 2003 23:24
Det låter gott. Några grejer:

Både A. calvus och A. compressiceps? Det räcker nog med ett par av någon av de nämnda. Samma sak med J. marlieri, ett par räcker. Däremot kan det vara bra att skaffa en grupp och låta dem para ut.

Synodontis-malar blir mer (dag)aktiva om man håller flera i ett akvarium.

Mikael
#16 - 4 juli 2003 13:12
tack. då blir det 1+1 compressiceps .
3 synodontisar borde man nog kunna ha då också. o sen 6 multibandsnäcklekare. =)
ska kolla upp sånna som lever i övre skikten då också. några förslag?

Annons