sandish skrev:Ahhh jag är verkligen nöjd med själva belysningen... man somnar som en stock bredvid den där...
travianplayer skrev:hur fixade du belysningen?
Johanski skrev:Nejdå, bara dig själv om du inte har en tjock plånbok :)
Spelar ingen roll vad du gör, dina fiskar kommer inte klara av att hantera jätteormhuvudsfisken om de inte är rejält större än channan, men alla fiskar är ju individer, så lycka till!
SimonSaysBaka skrev:2500!!! men shit, skulle aldrig våga köpa en så dyr fisk, i alla fall inte för en jag har full kontroll på hur man ska sköta mitt akvarium.
Hur stort akvarium kommer du behöva när fisken är fullvuxen, 1500-2000 liter eller?
Men lycka till, väntar fortfarande på den där filmen på dagsljus :D
Sultanen skrev:Rockan har jag för mig behöver en kvadratmeter bottenyta/rocka, minimum. Hade dock aldrig kört en så liten tank till så stora och vackra fiskar.

solis skrev:Jag gillar dina svarta hajar, dom var vackra, min black ghost ligger alltid i ett rör, ser den nästan bara när jag matar fast huvudet ser jag alltid för jag satte röret mot framrutan:p

sandish skrev:Slänger upp lita nya bilder från igår...
*ny grotta till både svarthajarna samt till Black ghosten under dagen
* Nya växter
* 4 mossbollar
(mysigt mysigt)
(nya grottan)
(Svarthajarna spanar in de nya mossbollarna)
(Hans käre vän blev mat åt paroonen under natten)
(En av mina favoritbilder)
(Paroon hajen hade under natten klippt en av de guldfärgade "dammsugarna"... )
macke_fisk skrev:den guldfärgade malen heter kinesisk algätare guld variant. bara så att du vet^^.
sandish skrev:Vad tror ni om att slänga i en (Wolf fish) (Anarhichas lupus)...
de är enligt uppgift fredliga och borde väl funka bra med mina fiskar?...
DAHLBERG skrev:Anarhichas lupus är ju havskatt..
Wolffish (Hoplias malabaricus): http://img89.imageshack.us/i/post99011121912699mb5.jpg/
Om vi säger såhär: är du rädd om dina fiskar så ska du nog inte köpa en malabaricus...
sandish skrev:Under natten när jag skulle mata min paroon haj så upptäckte jag att han redan funnit sin middag... i form av en pansarmal (Corydoras Paleatus)... jag slog av nattbelysningen och satte igång dagbelysningen. Jag drog snabbt fram kameran och filmade händelsen som utspelade sig framför mig... Paroonen kämpade i över 5 minuter med att få ner malen... men lyckades tyvärr inte. :( Malen slet sig på något sätt och simmade vettskrämd och en aning förvirrad iväg och gömde sig i en av grottorna. Han mår idag mycket bra och simmar och arbetar som om ingenting har hänt :)" target="_blank">
(Ja... djurvänner som både hatar paroonhajar och fiskar som blir hajmat behöver ju inte titta på filmen)
Miss-Color skrev:Alla har ciklider och guppys, svärdbärare och diskus fjantar! Men du kör på hajar! Det är verkligen banbrytande, något speciellt och udda!
Miss-Color skrev:Inga jävla svärdbärare eller diskus fjantar som simmar omkring där!
Johanski skrev:Malar med stor trut som äter allt, även det som inte får plats.. Även dumma nog att simma mot en ruta tills dem dör. Visserligen för att de är stressade - men det säger väl en hel del om hur lämpade de är som akvariefisk.
Discus > 'hajar', och jag gillar inte ens discus :p
Sandish skrev:Synd att det inte är hajar i "the shark tank". Om man kallar en apelsin för banan så är det ändå en apelsin? Köp riktiga hajar istället. Endast 10416,75 SEK för en blacktip reefshark:
Du har så rätt så, men de är fortfarande en aggressiv art som påminner väldigt mycket om hajar i både utseende och beteende ;)
De närmsta haj du kan komma utan att vara riktig haj
DAHLBERG skrev:[QUOTE=sandish;1344424]
Papegojciklid är mer lik en haj än paroonhaj, silverhaj, hajmal whatever i beteende....
Sandish skrev:
Hmm... i beteende... [:o] Ja men hur ser inte dom ut då?
Påminner knappast om en haj på utsidan..
Paroonen simmar, rör sig, ser ut som en och äter som en... Hmm...
DAHLBERG skrev:[QUOTE=sandish;1344428]
Jaa. paroonhajen simmar underifrån och hugger med sina stora tänder efter allt som ser ut som en säl! BAM!! Rullar bak ögonen också! Sliter bytet i stycken. Den stora triangelformade ryggfenan hos paroonhajen är ovanför ytan vid matdags och Jawstheme börjar höras i huset...
Sandish skrev:
Lamt försök att få ryggdunk från andra medlemmar... var ju knappast roligt då de mesta faktiskt stämmer överens med paroonens beteende.. ;)
Att den simmar underifrån och attacker maten/andra fiskar stämmer!
Att den sliter maten i stycken har du bevis i filmen jag senast postade!
paroonen simmar nära botten eller på lägre djup och går bara upp till ytan när de anfaller... precis som de flesta hajar gör...
Sååå FAIL!
DAHLBERG skrev:[QUOTE=sandish;1344430]
Min kulfisk attackerar maten underifrån eftersom den inte kan flyga,
den sliter maten i stycken med sin näbb (haj) liknande mun,
kulfisken simmar efter botten och går upp när jag slänger i mat. Precis som de flesta hajar gör...
Det du beskriver är en fisk. Bra jobbat. Fail.
Sandish skrev:
Njaa inte direkt, eftersom du försökte vara rolig... och beskrev en typisk fisk/haj... självklart anfaller fiskar sin mat underifrån eftersom de simmar...
Men hajar & paroonen anfaller snabbt! Simmar fram och tillbaka snabbt under maten/fisken och sen anfaller för att sedan dyka ned igen... ungefär som pyrajor.... en haj har dessutom ingen NÄBB som en kulfisk har! :/...
Hajen simmar längst botten hela tiden, medans kulfisken även simmar vertikalt
Kulfisk: http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/14/87/49/34703/db00ca5c40261cf1
Paroonhaj: http://farm4.static.flickr.com/3084/3135508759_148c23b110.jpg
En viss skillnad...
Johanski skrev:Tror knappast paroonen försökte slita pansarmalen i stycken när den fick sina ryck, antingen försökte den spotta ut den, eller svälja den hel.
DAHLBERG skrev:[QUOTE=sandish;1344434]
Kulfisken har tänder, det har hajar också... Alltså är kulfisken en haj med lite konstigt namn! Mina rivulatus attackerar räkmixen som om det vore en säl och sticker snabbt ner i vattnet med sitt offer.
sandish skrev:ja men paroonhajen ser både ut som en haj och beter sig som en haj, till skillnad från den andra...
Så ännu en gång, är den en viss skillnad...
DAHLBERG skrev:Paroonhajen är bara glupsk, har försökt beskriva en fisk (rivulatus) lite överdrivet och då låter det direkt som en haj. Paroonhajen är en glupsk fisk, inte en haj. Det enda som är likt är namnet.
sandish skrev:Okej... de ända som är likt är namnet, okej
Så du tycker inte att de namnet är befogat med tanke på paroonens utseende och rörelsemönster?
Johanski skrev:
Johanski skrev:
SimonSaysBaka skrev:Jag är ingen haj expert, men jag tycker de ser mer ut som en mal än en haj.
SimonSaysBaka skrev:Jag är ingen haj expert, men jag tycker de ser mer ut som en mal än en haj.
DAHLBERG skrev:Menar du min länk?
Det är en hajmal....
SimonSaysBaka skrev:Nej det är klart tydligt en haj, det är till och med ett salt kar den är i, jag menade paroonhajen den ser ut som någon typ av catfish, den kan nog vara släkt med hajar, fast hundar och björnar ska visst också vara släkt :P
Men en björn är ingen hund. :D
Ancristus <3 skrev:Det är väl dom som kan bli upp till 60cm?
Du måste väl ha ett alldes för litet akvarium.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:TQBVRJuF2pBYUM:http://1.bp.blogspot.com/_CUFnRTP4-cQ/SayzdfKB6gI/AAAAAAAAAJE/raWIqqidoIE/s320/gurami%2Bgede.jpg
Saturnus80 skrev:Tetrorna är mat va?

FishInTank skrev:en 40cm pleco eller gibbiceps? (: älskar din tank förresten, alledes för lite folk med monsterfisk på denna sajten, annars skulle ju påfågelsciklid kunnat vara nåt? riktigt glupska fiskar! :D
Micke_nes skrev:Snyggt kar. Sen att du är på Monster fisk sidan gör ju inte saken sämre. ;) Dock undrar jag varför du skaffar en RTC? De kan vara lömska emot andra fiskar. Skaffa dig en tigerrandig skednosmal (Pseudoparenkymatisk fasciatum)
istället eller som polare till din RTC. Sen finns ju alltid de "lite" Större channa arterna tex "Channa micropeltes" En sådan i karet så är det respekt ;)
Johanski skrev:Oavsett vad jag skrivit tidigare så uppskattar jag också "monsterkar", har ju själv haft ett. Men dåligt skötta fiskar - nej tack. Har du planer på vad du ska göra av fiskarna sen när de blir stora?
Johanski skrev:Hörru karro, bra skötta fiskar =/= döda fiskar. Eller har jag missat något??
karrokaja skrev:Måste bara berömma dej för ditt kar;) Tycker att det är riktigt snyggt!
Shysst ljus och schysst inredning;)
Jag är inget fan av paroon"hajar" men hitills tycker jag att du sköter dina fiskar riktigt bra och du verkar ju väl medveten om att dom blir ofantligt stora och att dom behöver massa utrymme och du säger ju att du kommer öka volymen medans dom växer så jag ser ingen anldening att skälla på dej, du har säkert fått tonvis med skit:P
Har du hittat nån bra maträtt till dina fiskar??
Googlade lite och hittade faktiskt 2 sötvattens hajar. alltså riktiga hajar.
Men du har säkert redan kollat upp dom. en av dom är the bull shark, som kan överleva i sötvatten men trivs bättre i saltvatten, lite overkill att ha den i ett akvarium. men sen (kommer inte ihåg namnet:<) hittade jag en haj som blir ca 1,5 meter lång, den lever i sötvatten på heltid och ser ut som en riktigt haj;)
Tyvärr är den nästan utrotad:<
Om du nångång ska ha saltvatten så finns det massa små hajar (under metern) som man kan ha:P bland annat (om du har vägarna förbi chile:P) Euprotomicrus bispinatus
Inte alls för att få dej att göra dej av med dina parooner!
utan bara om du nångång vill ha en riktig haj. hehe
Ta nu en helbild på karet så man ser allt...
sjebbe skrev:Är också ett fan av monsterfiskar. Sen ska jag inte gå in på vad jag tycker om Paroonen.
Tycker dock att du ska välja bort ormhuvuden. Dem är subtropiska, alltså dem vill ha en kallare period om året. Vill man att den ska må bra, växa osv bör man alltså inte ha den med tropiska fiskar. Dessa kan stryka med under den kallare tiden.
Kolla upp Datnoides och Gar. Där finns en del arter som du skulle gilla.
Har själv en Datnoides med mina påfåglar. Hungrig hela tiden, simmar längs rutan med sina stora valpögon. Svårt att inte mata "lite" till.
Jag ska faktiskt skaffa mig en blå LED-slinga som nattbelysning efter ha sett ditt kar.
Har två Gibbiceps runt +20 som man skulle uppskatta lite mer då kanske.
sandish skrev:
Skulle JÄTTE GÄRNA vilja ha saltvattens akvarium... och skulle ännu mer vilja ha RIKTIGA saltvattens hajar... men det är alldeles för dyrt :(.... men det vore lite respekt att ha såna :D
sandish skrev:De blev inte sjuka eller liknande... utan det var av andra anledningar som jag tog bort de 3 svart hajarna
DAHLBERG skrev:Respekt? Är det därför man har akvarium? Så kompisarna kommer och säger "Fan manneeeeen, vilka schyssta hajar du har fan! Du får va me i vårt gäng asså liksom!"
Blev de för stora? ;)
sandish skrev:Ja... funderat på gibbiceps... eventuellt 2 st :)
De stora "dammsugarna" har ju sin egen lilla charm, och med tanke på att en RTC är på ingång så kräver den lite större grannar.... annars blir de lunch av allting :)
Jag har ju nu mina sk "hajar"...
men har även mindre fiskar så som neontetror (För att ge akvariet lite färg)
pansar malar (De små rosa "grisarna" som jag kallar dom)
red tail eller fire tail (Svarta fisken med orange stjärt)
och en "vanlig" mal som inte blir större än 4-5 cm....
dessa små fiskar kommer garanterat bli mat åt RTC...:d
Får förresten tacka för din komplimang... inte särskilt många här på sajten som uppskattar den... dels för att jag har en paroon :p Så din komplimang är väldigt uppskattad :D
vad har du själv för tank då? Monstertank du med? :D:D:D:D
Micke_nes skrev:nu är det jävligt missvisande information här. Det finns VISSA ormhuvud arter som är subtropiska. Tex channa bleheri. Så är inte fallet med tex "Channa micropeltes". Jo visst de är "badass" men om du inte vill ha något sådant ska du inte ha skaffat dig en RTC. ;)
Men vill du inte ge dig på channa så skaffa dig en arowana.
FishInTank skrev:du måste slänga upp en bild red tailen sen när du fått hem den (:
riktigt fin firre, såg en när jag var på universeum för nån vecka sen ;) haha
njaa monstertank skulle jag väl inte säga att det är... ÄN! :D:D:D
men det kommer absolut bli, det är en sa-tank i dagläget på 540 liter :P
enda som skulle kunna klassas som monster är min 30cm öronål, 15 cm chokladmal, ca 20 cm black ghost och en 40 cm pleco (:
det bor 4 st scalarer där i med som kommer få... omplaceras inom en snar framtid. och så en hiskelig massa pansarmalar och ancistrus i olika storlekar, dessa kommer oxå få flytta, till andra kar eller till polare/säljas.
har också en ensam koppartetra, men han kommer nog bli mat snart ;) måste även slita upp en del växter innan fiskarna gör det :D
sen blir det troligen påfågelciklider som får flytta in,
men jag tar jättegärna emot tips på monster som går att ha i 540 liter (;
bong skrev:Trevligt med fler som gillar monsterfisk :) går själv i tankarna om att ta hem en RTC...
Sandish: Hur stor är den du beställt? väntar med spänning på bilder :D
sandish skrev:Ja men absolut! :D Bild kommer förhoppningsvis på onsdag :)
Black ghost :) heheheh dom är ju riktigt coola och otroligt vackra på sitt eget lilla sätt :D
sandish skrev:Häääärligt där Bong:) Ja RTC är speciella fiskar... vackra som få :D
Jag har faktiskt beställt hem en liten en på 5-7cm.... De hade inga större och sen hade ju priset stigit ganska rejält :p
Men 5-7cm är bra... då får man vara med från början....
Vad är det som hindrar dig från att också köpa en RTC? :)
bong skrev:Ja men det gör ju inget för dom stannar inte i den storleken länge ;)
Nja det är väl inget som hindrar mig direkt, lite orolig för att min balja inte räcker till bara :( men jag har kollat runt som en tok och den som blivit störst i ett akvarium mätte 90cm så har man tur och får en hane så blir den lite mindre :)
Jenny_E skrev:Med risk för att låta väldigt korkad, men vad är skillnaden på paroonhaj och hajmal? Storleken, men i övrigt tycker jag de ser likadana ut :p
sandish skrev:90cm's skönhet :) hehehe... riktigt så stor kan jag inte hushålla hemma :)
Då får den hoppa över till släktingens damm :) Men förhoppningsvis tar det några år innan den hunnis bli hulken-size :)
Du har väl en balja på 1600L förresten? :)
bong skrev:Hehe hur stor är den då? :d
Sandish vart är bilderna? efter 14 timmars arbetande så tänkte jag slappna av framför några sköna bilder men icke :(
sandish skrev:Måste göra er besvikna... Butiken ringde mig vid 12 tiden idag och sa att de INTE fått med min redtail under denna leverans.
Inga ursäkter eller sympati från damen som ringde utan "Lägg in en beställning på måndag".... (Som jag redan gjort både via telefon & mail)....
Besviken la jag på luren och funderar nu på att beställa ifrån en annan butik som dock ligger 2 timmar från mig MEN som får jobbet gjort :D
Hur som helst.... drog iväg till en annan butik för jag skulle ändå handla foder & en ny växt...
inköpet blev dyrare än jag trodde då jag helt plötsligt hade 3 väldigt vackra påfågelsciklider & 2 gibbicep :D :D
Så bilder på redtail kommer förhoppningsvis nästa vecka [:(][:(][:(]
bong skrev:Aj fan så trist :( men det är ju så typiskt! det är samma visa med den förvirrade kärringen vi har i butiken här [:(!]
Men har du nära till ponta så hämta hans :)
Ponta: upp med bild på den :):):)
sandish skrev:Ja de är verkligen sjukt trist... låter kanske "klyschigt" men jag VISSTE att de skulle strula till sig... Bara kände de på mig :(.
Men men, får slänga in en beställning till den andra butiken [:o]... Bilder kommer :D
Såå, vart bor Mr Ponta då?
bong skrev:Ibland bara vet man sånt [:(!]
Ponta bor i tidaholm kollade på kartan och vi har nog lika långt till honom ungefär. Vem kommer först??? :D
bong skrev:Ibland bara vet man sånt [:(!]
Ponta bor i tidaholm kollade på kartan och vi har nog lika långt till honom ungefär. Vem kommer först??? :D
malawifisken skrev:Harley ska till jönköping på fredag o hämta felicia, sen är det bara 5.8mil kvar till tidaholm där ifrån, så de e bara att be harley att hämta med den hem. Den kan ju bo i hans damm sen undertiden tills du blir klar med din balja:D
bong skrev:Tror du den överlever att plaska runt i 10 grader? :p
FishInTank skrev:har du skaffat påfågelciklider och gibbiceps? :D
Kjell Fohrman skrev:Annonsering i forumet är inten tillåtet - se Zoopets forumregler.
Jag har raderat ett stort antal med annonsinlägg i tråden och om inte annonseringen upphör deletas tråden
Sophia_ skrev:Skitläckert kar du har!!! Dahlqvist låter som en avundsjuk 14åring... :confused:
joelvuo skrev:Låt han vara avundsjuk om han vill, bry dig inte om andra. Förresten så kan väl en 38åring vara lika avundsjuk som en 14åring?
Karet känns som om att det är alldeles för mycket svart, du borde ha någonting mer som livar upp det hela.
Lycka till med dina "hajar" :-)
Keibo skrev:Om du beställer en RTC nu kommer den typ att växa ifatt och om din paroon, bara så du vet. Men den rör sig så ryckigt så den kommer kanske klara sig.
Ponta Henriksson skrev:Vetisjutton om ja kan hålla me dig där :P
Mina parooner växte ifrån min RTC tokmycket vart tvungen å göra mig av me dom.
Portionera mat åt alla fiskar då, men det kan ju vara inviduellt det oxå..
Å sandish du vet var du ska vända dig om du vill ha rtc eller annan rovfisk.
Skicka ett Pm för mer info vågar inte uttala mig mer iden frågan här ;)
Keibo skrev:En RTC har rapporterats växa från ägg till 64cm stor på 12 månader. Det klarar inte en paroon skulle jag tippa. RTCn har en sjukt snabb matsmältning och sprätter inte lika mycket energi till rörelse. En av de vanligaste dödsorsakerna bland RTC är att de äter ihjäl sig, speciellt i akvarium. Men som sagt de växer VÄLDIGT mycket beroende på tillgången på föda. Mina två snakeheads jag har är lika gamla men har fått tillgång till olika föda och olika ofta. Den ena är 8cm i diameter, den andra 4. Längden är ca. 38 cm kontra 25cm... Som jag sa så beror det på hur mycket mat RTCn får.
Keibo skrev:Absolut Ponta, håller med dig till 100%. Men man kan faktiskt få en RTC att äta tills den spricker med, elelr tills de är så mätta att då de får minsta lilla sår eller liknande på någon sida av kroppen så spricker "huden" helt upp och de dör ganska omedelbart. Har sätt det hända med en synodontis mal med. (Tror der var en euruptus).
Connsann skrev:[QUOTE=Keibo;1377858] Jag har städat ur ett piraya-kar utan problem. Skulle dock inte städa ut ditt sting-rockekar Connsann, även om jag själv också vill köpa rocka! :D
skojfisk skrev:Kul tråd!
Ballte ser det ut, FANTASTISKA fiskar, ser inte bristerna på paroonhajen alls.
Skulle gärna ha en monstertank men har lite för komplexa planer just nu... Ska dra igång ett 175l kallvatten också. Lycka till och hitta den där RTC så jag får se den någon gång snart!!! :)
sandish skrev:Tack så hemskt mycket :) Alltid roligt med såna värmande kommentarer :)
Ohhh Kallvatten?... vad hade du tänkt ha för slags fiskar då?
Ja du... jag SKULLE haft en RTC NU... beställde från en super trevlig affär neer i Skövde efter ett tips härifrån. Han skickade iväg en 7cm fisk i plastpåsar, stor frigolit låda och en massa tidningspapper... och något som jag tror ska förhindra fukt. Han skickade den på Tisdagen och jag hämtade ut den onsdagen.... När jag kom hem var vattnet ISKALLT och fisken var stendöd :( Blev riktigt besviken och ledsen... Tog 2 bilder på fisken i påsen som den låg i, Skickade iväg bilderna till honom och förklarade hela situationen.... Han sa att han skulle göra ett nytt försök och beklagade hela situationen. Men NÄR han skulle skicka visste han inte :(
Såååå jag får antingen hoppas på att han skickar igen eller så får jag leta vidare här i sthlm... Att det ska vara så svårt att hitta en fisk :(
Det är inte direkt en utrotningshotad art som det bara finns 10 exemplar av... men men, tids nog ska jag väl få min lilla "Webster" :D
FishInTank skrev:släng in en film på påffarna och karet i helhet nu sandish! pleeease ! :D
Snap3 skrev:Riktigt snyggt akvarium Sandish. Var verkligen skeptisk första gången du tog upp ditt intresse över paroonhaj men du verkar ju ha ett bra mått på ditt kar så det där räcker nog länge. Synd att dina svarta hajar bråkade för de var verkligen riktigt balla! Jag gillart så att säga!
sandish skrev:Ahh ska ladda kameran under dagen så filmar jag efter jobbet :D
FishInTank skrev:kommit hem från jobbet än? :d haha
Keibo skrev:Skaffa dig hellre en RTC än en clarias mal, de kommer ha ihjäl varenda fisk den vill ha ihjäl, själv varit med om att de haft ihjäl en RTC utan några problem. Ska du ha en Walking Catfish (clarias mal) så skaffa ett solitärakvarium med sånna i.
bong skrev::confused: Har clarias blivit aggresiva nu för tiden? Jag själv med flera kompisar har haft stora clarias utan att dom haft ihjäl något? en kompis hade en 40centimeters han fick ta ur sin burk för zebracikliderna piskade sönder den :D
Dock inget ont om clarias, mycket trevliga fiskar :)
sandish skrev:Hahahahahah :D Ja då... Bytte vatten igår och hade i lite "happy life" så vattnet är liiiite dimmigt just nu, men imorrn lär det vara borta :)
Då slänger jag upp några bilder (Och givetvis en helhetsbild) [:o]
Keibo skrev:Det finns lugna exemplar av alla fiskar, t.ex. så bryr sig min RTC, på 44cm, inte alls om levande foder i storleken 0,5-30cm. Samma RTC får stryk av mindre fiskar. Min andra RTC blev biten rejält ett par gånger av ett par ormhuvudsfiskar men bet genast tillbaka och dominerar nu hela det akvariet och tittar på de större ormhuvudsfiskarna som mat trots att han är 5cm kortare. Allt beror på fisken, men vissa arter är generellt sett på ett visst sätt. Och clarias malen är väldigt envis av sig och får nästan alltid som den vill, till slut. :)
(Helhetsbild Attempt 1
(Cozy)
(Helhetsbild Attempt 2)
(Roten har fått nya ägare)
(1 av 3 huliganer) sjebbe skrev:Om du hade fått lite mer ljus i bilderna så hade det blivit kanon! Tycker också att det ser fräckt ut med lite dunkelt. Men det är svårt att se exakt vad det är man tittar på...
Miss-Color skrev:Som vanligt levererar du underbara bilder på ditt kar :)
Jäkligt synd att Redtailen är försenad... men som du själv sa, hellre än levande fisk i karet :) Men jag väntar ivrigt på att få se bilderna på den.
Fota eller spela in när du slänger i Red crystal räkorna så vi också får se när fiskarna får sitt lördagsgodis :)....
Och precis som någon annan sa tidigare i tråden, så låter "Dahlberg" som en avundsjuk tonåring :) Skit i han... hur stor är paroonen nu förresten?
//Nicole
Miss-Color skrev:Och precis som någon annan sa tidigare i tråden, så låter "Dahlberg" som en avundsjuk tonåring :) Skit i han...
Hallon82 skrev:@Dahlberg - För att "INTE" vara avundsjuk som du själv påstår, så besöker du den här tråden regelbundet,
Hallon82 skrev:Jag har som sagt kollat igenom hela denna tråd
Hallon82 skrev:Och om du frågar mig så tittar jag hellre på ett par rejäla fiskar med lite pondus, än några små kulfiskar i ditt akvarium som dessutom ser ut som ett paradis för alger...
Hallon82 skrev:
@Dahlberg - Jag har som sagt kollat igenom hela denna tråd och la märke till någon ganska snabbt... För att "INTE" vara avundsjuk som du själv påstår, så besöker du den här tråden regelbundet, Och om du frågar mig så tittar jag hellre på ett par rejäla fiskar med lite pondus, än några små kulfiskar i ditt akvarium som dessutom ser ut som ett paradis för alger...
Johanski skrev:Kulfiskar har ett oerhört intressant beteende. De är nyfikna och väldigt personliga. Paroonhajar däremot.. tänker jag inte ens gå in på.
Och sen att klanka ner på dahlbergs akvarium är ju bara löjligt. Jag tänker inte säga vad jag tycker om sandish akvarium, för sånt håller man för sig själv om man inte har något vettigt att komma med, vilket jag inte har.
Sen börjar jag undra.. två nyregistrerade medlemmar med bara några få inlägg, har helt plötsligt råkat läsa igenom sandish tråd, biter direkt och "försvarar" dahlberg. Sen har ni även kollat in dahlbergs akvarium, vad är oddsen?
DAHLBERG skrev:Om du med regelbundet menar en gång/månad, så är jag här regelbundet:
2010-01-24, 01:13
2010-02-26, 01:16
Nästan exakt en månad mellan gångerna....
Läs igenom en gång till... Denna gång kanske med ögenen öppna?!
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1344711&postcount=73
Hallon82 skrev:men du är säkerligen inne i tråden fler gånger än så, då du högg till någon skrev ditt namn :d
Ponta Henriksson skrev:Keep it up sandish ;) Resterande bäbis kommentarer är ju som sagt tidigare inget å bry sig om :) Du har ju backup för sizen ;)
(Inkoppning)
(Inkoppning av 20 dödsdömda neontetror)
(Små neonisarna som dog inom loppet av 2 timmar)
(Tömde 50% av vattnet då de nya stenarna skräpade ner så mycket.. Så här e fylls de på igen)
(De nya stenarna som jag valde med omsorg för att bilda en "grotta")
(Tha new cave)
(Grottan)
(Another one)
(Helhetsbild)
(De Grott)
(Intressant...)bong skrev:Hur gick det med RTC idag då? :)
Sultanen skrev:Bussgods?.. Jo, tjena, dem litar jag inte på för fem öre, allt tar tid, även om det är prio order på det...
sandish skrev:Ja du... de gick inte alls. Butiken eller killen i Skövde skulle skickat den igår till bussterminalen här i Stockholm. DE i sin tur skulle ha skickat mig ett sms när paketet anlänt och var redo för avhämtning...
Jag har FORTFARANDE inte fått något mess ifrån dom & enligt killen så skickade han iväg fisken igår.... :confused: Jag har bett om "paketnummret" 2 gånger nu så att jag via deras hemsida kan spåra paketet... Men han har ännu inte svarat.
Misstänker att han aldrig skickat någon fisk... Låter rätt mysko att bussterminalen skulle "glömma" att meddela mig om att fisken/paketet anlänt... Speciellt när det är en stor bild på själva kartongen och det står "Live Tropical fish"
Såååå jag får nog fortsätta leta efter en RTC här i Stockholm istället... [:(!][:(!][:(!][:(!]
sandish skrev:Jag pratade med "Skövde killen" (Jan) igår om hela situationen... han beklagade det hela men tyckte ÄNDÅ att jag skulle hämta ut fisken idag...
Han skickade över "fraktnummret" och jag började söka efter paketet på deras hemsida....
Jan skickade paketet den 2 Mars 08:34 och det anlände till Sthlm 2 Mars 16:15.... De hörde inte av sig varken i tisdags eller under onsdagen... (Och detta läste jag igår, (torsdags) )
Jag ställde klockan 09:00 och såg att jag fått ett mess ifrån bussgodset...
(Mitt paketet hade anlänt och jag kunde hämta ut den)....
Jag går in på internet, till deras hemsida och slår in "Fraktnummret"....
Nu har de helt plötsligt ÄNDRAT informationen.... Nu så står det att Jan (Skövde killen) Skickade paketet den 2 Mars kl 08:34 och att de anlänt till sthlm den 5 Mars kl 08:15....
Jag beger mig till bussterminalen i Farsta och kvitterar ut paketet... Jag tänker inte släpa med mig en död fisk hem (Igen) så jag öppnar lådan i bilen... Tar upp påsen och ser en levande RTC :d:d Halvt död... blek och väldigt stilla stående....
Glädjen spred sig i kroppen och gasen i botten och raka vägen hem!!!!....
Pratar med fisken på väg hem... att han ska hålla ut *Ler* [:o]...
Koppar in fisken och ser hur han sakta sakta sakta återhämtar sig, efter några minuter simmar han glatt runt i karet och spanar in miljön....
(Upptäcker att han är större än jag räknat med och tar genast bort 2 stenar och en rot, för att ge mer plats)
NU så ligger han helt stilla under en rot... Rör sig inte mycket och bryr sig inte mycket om omgivningen... Ser ut som att han vilar och försöker återhämta sig efter att ha spenderat ÖVER 72 timmar i en plastpåse.
Jag HOPPAS innerligt att han överlever... vore så jäkla synd att snubbla nu på mållinjen :(...
Svängde förbi fiskebutiken nyligen och köpte några pellets som tydligen skall framhäva hans färger ännu mer... någon burk från "Aquatic Nature" Heter "AM. Cichlid fishfood Excel"...
Är på jobbet nu och kommer hem 23:30... Hoppas innerligt att han är vid liv...
Får ta lite bilder EFTER att han tillfrisknat, fått färg och jag hunnit möblera om... :D:D
Ponta Henriksson skrev:HÄRLIGT !
Ja du ligger han bara å daskar under roten så mår han nog bra ;) Av egen erfarnhet har jag bara sett mina RTC röra sig i stort sett när det är mat ochnärdom blir skrämda :) Så han mår nog fint :D Kolla hur han funkar inatt brukar bli mer fart på dom då ;)
FishInTank skrev:äääntligen! grattis som fan! :D hoppas du ska slippa mer sånna här besvär över en fisk :p
malawifisken skrev:nå, nu får du allt ta o skicka upp lite bilder på din lille kattfisk=)

skojfisk skrev:Nu jävlar! Äntligen!
Grattis och hoppas nu att "Mario" lever långt och lyckligt :D
Förresten, i början av tråden hade du 2 st Kinesiska algätare, hur går det med den överlevande eller blev den också mat? De blir, vid vuxen ålder, ca 30 cm och ganska aggressiva, så den kanske skulle passa om den fick chans att växa till sig någon annan stans? Bara undrade :)
bong skrev:Hur går det med din RTC nu sandish? jag är nyfiken :)
sandish skrev:Ahhh fan vad kul att du frågade :)
Jodå... han är verkligen "king of the castle" :D. Alla flyttar på sig när han kommer simmandes, fast han har inte ätit upp någon ännu, trots att han är 20-22cm. Han ligger mestadels och "vilar" i en grotta på dagarna och blir SUPER aktiv så fort dagljuset försvinner och nattlamporna tänds :)...
Han var RIKTIGT skygg de första veckorna men har nu den senaste veckan börjat äta direkt från handen :D Vilket är super kul....
Även mina påfågelcikliderna äter också från handen, men under natten så har de ingen som helst chans.... RTC'N puttar bort dom :d
bong skrev:Låter kanon ju :) lägg gärna upp bilder på den :D
Det här med att dom är så rovgiriga måste vara starkt överdrivet? Om du inte sett det i min tråd så har jag skaffat en rtc/tsn på 40cm och den gick i en balja med fiskar på 4-5cm och det gick hur bra som helst, den hade aldrig tagit någon fisk :)
Ponta Henriksson skrev:Att dom är rovgiriga är bara bullshit :) Dom e helt enkelt bara hungriga konstant och tar vad som får plats i munnen oftast som alla andra fiskar :)
Som sagt nått folk fått en knasig uppfattning på ;)
Blir nog en RTC alternativt Tsn här igen me jaggorna :)
Men nu vill vi ju se bilder på din RTC Sandish !
Ponta Henriksson skrev:Vart platsbrist för stunden å tanken var väl inte att gå in på "stora" fiskar igen men nu blev det ju Jaggor å ett större kar så :P Fått tag i lokal nu oxå så dröjer väl inte löänge förens plywooden kommr fram ;)
bong skrev:Platsbrist? vad är det för trams ponta? en redig man bygger större balja ;)
åh lokal är alltid trevligt, lägg upp ett projekt om den då :)
Ponta Henriksson skrev:Hehe ja d skulle ju va nått men tror inte plastbaljor å hemmabyggen är nått å hänga i granen ;) Ekonomin e inte som den ska riktigt ;)
Ja du skulle du leva me min kärring så skulle du me ha platsbrist här är det hon som e chef när d gäller plats skaru se :D
bong skrev:Låter kanon ju :) lägg gärna upp bilder på den :D
Det här med att dom är så rovgiriga måste vara starkt överdrivet? Om du inte sett det i min tråd så har jag skaffat en rtc/tsn på 40cm och den gick i en balja med fiskar på 4-5cm och det gick hur bra som helst, den hade aldrig tagit någon fisk :)
DAHLBERG skrev:Vad är då eran definition av rovgirig? RTC äter när den är hungrig, och den äter det som får plats i munnen.
Ja, RTC är rovgirig och glupsk. Den ger sig däremot inte på andra fiskar 'bara för att'. Men det gör den inte till mindre rovgirig, snarare mindre aggressiv. /Johanski
DAHLBERG skrev:Vad är då eran definition av rovgirig? RTC äter när den är hungrig, och den äter det som får plats i munnen.
bong skrev:Precis som du beskriver det... men hur kan det då komma sig att min fisk på 40cm bodde ihop med flera trötta frontosor på 4-5cm, en praktbotia på 5cm och dessutom låg och "gosade" med två öronålar på 20cm tunna som sugrör?
Tilläggas bör att killen matade rtc:n en gång i veckan med två stackars crabsticks, alltså ingen mat alls för en så stor fisk...
Överallt hör man att dom tuggar i sig allt men det är ju nu bevisat starkt överdrivet....
bong skrev:Sandish nu får du plocka fram lite bilder! [:-59][:-59][:-59][:-59]
sandish skrev:Sorry sorry... har haft de rätt stressigt sista veckan.
Är ÄNTLIGEN ledig imorgon (Tisdag)... EN HEL DAG... (Tack Securitas :mad:)
Sen går jag på igen... :(
Men IMORGON :D fixar jag både film & bild... eftersom jag varit så rutten på att uppdatera :D
bong skrev:Visst är det för härligt med stress [:o] men bara det dyker upp någon bild så är du förlåten ;)
sandish skrev:Hahaha :d" target="_blank">
Spelade in en film idag runt 2 tiden... (Ostädat & inte hunnit byta vatten ännu) men men...
Men nu har jag precis blivit klar med att byta vatten & fixa botten (någorlunda) till alla tre tankarna...
Försökt i dryga 15 min att ta kort och få några bra "Live Footage" på RTC'N som vägrar komma ut från grottan :(:(:(
Bortse från de envisa algerna på rutan (Som jag NU skrapat bort) och bortse från den lite halv ruttna bildkvaliteten så.... :D Med andra ord, bortse från allt utom fiskarna :D hahaha
Enjoy :D:D:D
bong skrev:Broder du är förlåten :D riktigt grymt... den måste ha växt?
Men skymtade jag inte en albino pansarmal :confused: Hur kan den klara sig där i?????

bong skrev:Nice :) men vart har rtcn tagit vägen?
bong skrev:Aha ja men det var smart tänkt :) Själv sitter jag bara med ett 500liters nu :p sålde baljan i somras. Ska börja på mitt nästa bygge när det blivit lite lugnare på jobbet, så till sommarn har jag nog en riktigt myndig balja :D
sandish skrev:Ohh du har sålt den :(... *Tyst minut*... fan du hade ett riktigt fint akvarium.
Du får se till att starta upp en projekttråd om bygget :) Med massa bilder... Hur stort hade du tänkt bygga förresten?
sandish skrev:Hehehe jäklar... 4000liter är.... :D Underbart stort! Vad hade du tänkt ha för slags fiskar?!?
Stora kar kräver stora fiskar `:P Hehehe

boring skrev:Inte meningen att låta elak men rättså lama fiskar du kallar monster måste jag säga.
Iofs RTC är ett monster men den kommer du inte kunna ha om ½år
Finns så många andra monsterfiskar som dessutom passar i ditt akvarium du borde kolla runt lite